Úterý 25. června 1929

Zástupce sněm. tajemníka dr. Záděra (čte):

1. Pozměňovací návrh posl. Kirpalové a soudr.:

Čl. I nechť zní:

Účinnost §u 2 zákona ze dne 20. února 1920, č. 142 Sb. z. a n., o požitcích válečných poškozenců prodlužuje se v tomto znění:

"§ 2 Nárok na požitky přísluší válečnému poškozenci, jehož roční příjem není větší než 16.000 Kč. Je-li však jeho vyšší příjem menší nežli součet 16.000 Kč a důchodu (§ 6), jenž by válečnému poškozenci jinak příslušel, jest mu přiznati důchod v částce, doplňující tento součet.

Do příjmu započítává se příjem všech osob, k jejichž výživě válečný poškozenec podle zákona jest povinen přispívati a jež s ním bydlí ve společné domácnosti.

Válečný poškozenec, který byl klasifikován nezpůsobilý k výdělku z 85 až 100%, jest z ustanovení uvedeného v předchozím odstavci vyňat."

2. Eventuální návrh posl. Kirpalové a soudr.:

Bude-li zamítnut náš pozměňovací návrh ke čl. I, navrhujeme:

"Účinnost §u 2, odst. 1 zákona ze dne 20. února 1920, č. 142 Sb. z. a n., o požitcích válečných poškozenců ve znění zákona ze dne 25. ledna 1922, č. 39 Sb. z. a n., prodlužuje se do 31. prosince 1929 s tou odchylkou, že místo částky "6000 Kč" budou vložena slova: "částka osvobozená od daně důchodové (§§ 3, 30 a 31 zákona ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n., o přímých daních."

3. Pozměňovací návrh posl. Chalupy, Remeše, dr Macka a soudr.:

Čl. I má zníti:

Působnost §u 2 zákona ze dne 20. února 1920, č. 142 Sb. z. a n., o požitcích válečných poškozenců, ve znění zákona ze dne 25. ledna 1929, č. 39 Sb. z. a n., prodlužuje se takto:

"§ 2.

Nárok na požitky přísluší válečnému poškozenci, jehož roční příjem není větší nežli 16.000 Kč. Je-li však jeho vyšší příjem menší, nežli součet 16.000 Kč a důchodu (§ 6), jenž by válečnému poškozenci jinak příslušel, jest mu přiznati důchod v částce, doplňující tento součet.

Hranice příjmu 16.000 Kč jest společná jak pro osoby samostatně výdělečně činné, tak i pro osoby při činnosti hospodářsky nesamostatné."

4. Pozměňovací návrh posl. Kopasze a soudr.:

Čl. I nechť zní:

Ustanovení §u 2, odst. 1 zákona ze dne 20. února 1920, č. 142 Sb. z. a n., o požitcích válečných poškozenců ve znění zákona ze dne 25. ledna 1922, č. 39 Sb. z. a n., se mění a bude zníti:

"Nárok na požitky přísluší válečnému poškozenci bez ohledu na jeho příjem."

Odst. 2, 3 a 4 se zrušují.

5. První eventuální návrh posl. Kopasze a soudr.:

Bude-li zamítnut náš pozměňovací návrh na změnu čl. I, navrhujeme, aby čl. I zněl:

Ustanovení §u 2, odst. 1 zákona ze dne 20. února 1920, č. 142 Sb. z. a n., o požitcích válečných poškozenců, ve znění zákona ze dne 25. ledna 1922, č. 39 Sb. z. a n., se mění a bude zníti:

"Nárok na požitky přísluší válečnému poškozenci, jehož roční příjem není větší nežli 18.000 Kč; je-li však vyšší příjem menší nežli součet 18.000 Kč a důchodu (§ 6), jenž by válečnému poškozenci jinak příslušel, jest mu přiznati důchod v částce, doplňující tento součet."

6. Druhý eventuální návrh posl. Kopasze a soudr.:

Bude-li zamítnut náš první eventuální návrh na změnu čl. I, navrhujeme, aby čl. I zněl:

Ustanovení §u 2, odst. 1 zákona ze dne 20. února 1920, č. 142 Sb. z. a n., o požitcích válečných poškozenců, ve znění zákona ze dne 25. ledna 1922, č. 39 Sb. z. a n., se mění a bude zníti:

"Nárok na požitky přísluší válečnému poškozenci, jehož roční příjem není větší nežli součet 14.000 Kč a důchodu (§ 6), jenž by válečnému poškozenci jinak příslušel, jest mu přiznati důchod v částce, doplňující tento součet."

7. Pozměňovací návrh posl. Simma a druhů ke čl. I:

Hranice příjmů, až do které se vyplácí důchod válečným poškozencům, a to poškozencům hospodářsky samostatným nebo hospodářsky nesamostatným, činí 16.000 Kč.

Nárok na důchod válečných poškozenců mají jen osoby, které mají menší příjmy než 12.000 Kč ročně.

8. Pozměňovací návrh posl. Chalupy, Remeše, dr Macka a soudr.:

Jako čl. II budiž do osnovy zařazeno ustanovení:

"§ 1.

Váleční poškozenci, kteří nepodali přihlášky o nárok na důchod do 31. prosince 1923, mají právo tak učiniti dodatečně, a to do 31. prosince 1930. Těmto válečným poškozencům, kteří zameškali zákonitou lhůtu k uplatnění svého nároku, buďtež poskytnuty zákonité požitky v téže míře a od téže doby, jako kdyby byli svůj nárok ohlásili včas.

Do vyřízení této přihlášky budiž jim vyplacena jednorázová výpomoc ve výši ročního důchodu. Tato částka budiž započítána na případný později vyúčtovaný doplatek."

Jako nový čl. III budiž vloženo:

"Slepcům, kteří dostávají požitky válečných poškozenců nebo na ně mají nárok podle čl. II, odst. 1, budiž do vydání specielního zákona pro požitky válečným slepcům pro rok 1929 vyplacena jednorázová výpomoc 10.000 Kč, aniž jim byla započtena do ostatních jejich požitků."

Čl. II osnovy budiž přečíslován na čl. IV.

9. Doplňovací návrh posl. Kirpalové a soudr.:

Jako nový čl. II budiž vloženo:

"(1) Všichni váleční poškozenci (§ 1 zákona ze dne 8. dubna 1919, č. 199 Sb. z. a n.), kteří jen proto nedostávají platy jakéhokoliv druhu podle zákona ze dne 20. února 1920, c. 142 Sb. z. a n., nebo ustanovení jej pozměňujících nebo doplňujících, že zameškali zákonitou lhůtu k uplatňování svého nároku, mohou ohlásiti svůj nárok do jednoho roku po nabytí účinnosti tohoto zákona. Těmto osobám buďtež poskytnuty zákonité požitky v téže míře a od téže doby, jako kdyby byly svůj nárok ohlásily včas.

(2) Osobám uvedeným v §u 1 budiž současně s poukázáním prvého běžného platu vyplacena jednorázová výpomoc ve výši ročního důchodu. Tato částka budiž započítána na případný, později vyúčtovaný doplatek."

Jako nový čl. III budiž vloženo:

"Slepcům, kteří dostávají požitky válečných poškozenců nebo na ně mají nárok podle článku II, odst. 1, budiž vyplacena jednorázová výpomoc 3000 Kč, aniž jim byla započtena na ostatní jejich požitky."

Čl. II budiž přečíslován na čl. IV.

10. Resoluční návrh posl. Bradáče, dr Budaye, dr Dolanského, dr Kramáře, Mlčocha, dr Luschky, Stenzla, Windirsche a druhů:

Vláda se vybízí, aby uspíšila přípravné práce pro novelisaci zákona ze dne 25. ledna 1922, č. 39 Sb. z. a n., přihlížejíc k iniciativním návrhům tisk 549, 557 a 698, a aby při tom měla na zřeteli zvláště zlepšení důchodů nejtěžších invalidů a stanovení příjmové hranice jedině podle zásad §u 3 zákona o přímých daních z r. 1927.

11. Resoluční návrh posl. Kopasze a soudr. k §u 10:

Vládě se ukládá, aby do měsíce předložila posl. sněmovně návrh novelisace zákona č. 142/1920 o požitcích válečných poškozenců ve znění zákona č. 39/1922, jenž by byl vypracován na základě návrhu posl. Kopasze a soudr., tisk 555.

12. Eventuální resoluční návrh posl. Kopasze a soudr k §u 11:

Bude-li zamítnut náš resoluční návrh, aby předložila vláda návrh novelisace zákona o požitcích válečných poškozenců, vypracovaný na základě návrhu posl. Kopasze a soudr. (tisk 555), navrhujeme:

Vládě se ukládá, aby do měsíce předložila posl. sněmovně návrh novelisace zákona čís. 142/1920 o požitcích válečných poškozenců ve znění zákona č. 39/1922, jenž by vyhovoval plně požadavkům organisací válečných poškozenců.

13. Resoluční návrh posl. Kopasze a soudr. k §u 13:

Vládě se ukládá, aby do týdne předložila posl. sněmovně návrh zákona, kterým se stanoví nová jednoroční lhůta k přihláškám o důchod válečných poškozenců, prostá jakýchkoliv vylučovacích výminek a omezovacích ustanovení.

14. Resoluční návrh posl. Kopasze a soudr. k §u 18:

Vládě se ukládá, aby neprodleně předložila posl. sněmovně návrh zákona, kterým se válečným poškozencům promíjejí přeplatky důchodů, vzniklé výplatou náhradních požitků (vyživovacích příspěvků, vojenských pensí a pod.) nebo ztrátou nároků na důchod, pokud v tomto případě nevznikl přeplatek ze zlého úmyslu válečného poškozence, jakož i vůbec všechny jiné přeplatky důchodů válečných poškozenců, ať vznikly z důvodů jakýchkoliv, vyjma zlý úmysl válečného poškozence. Dokud nebude tento návrh zákona vládou předložen a projednán, budiž vymáhání přeplatků zastaveno.

15. Resoluční návrh posl. Kopasze a soudr. k §u 22:

Vládě se ukládá, aby do měsíce předložila posl. sněmovně návrh zákona o povinném zaměstnávání invalidů, jenž by byl ve shodě s požadavky organisací válečných poškozenců a organisací sdružujících státní zaměstnance invalidy.

16. Resoluční návrh posl. Simma a druhů:

Ministerstvo soc. péče se vybízí, aby k žádostem oněch válečných poškozenců, vdov a sirotků nebo jiných osob k nároku oprávněných, kteří z vážných důvodů nebo z neznalosti lhůty nepodali žádosti o přiznání důchodu v přihláškové lhůtě, přihlíželo co nejliberálněji.

17. Resoluční návrh posl. Simma a druhů:

Vláda se vybízí, aby ve lhůtě tří měsíců provedla chybící novelisaci platných zákonů o zaopatření válečných poškozenců, jejich vdov a sirotků a jiných pozůstalých.

18. Resoluční návrh posl. Simma a druhů:

Vláda se vybízí, aby ročních úspor, jichž se dosáhne zmenšením výdajů na důchody válečných poškozenců, jejich předků, vdov a sirotků (myšlena jsou snížení vzniklá úmrtím důchodců nebo pozbytím nároku na důchod), vynaložila na zvýšení důchodů těžkých válečných poškozenců, jejich vdov a sirotků. O způsobu, jak s nimi chce naložiti, nechť vláda co nejrychleji předloží plán, jehož zásady by se shodovaly s návrhy svazů válečných poškozenců.

19. Resoluční návrh posl. Kirpalové a soudr.:

Vláda se vybízí, aby do 14 dnů podala návrh novely zákona o válečných poškozencích a aby při tom přihlížela k požadavkům vysloveným v iniciativních návrzích tisky 549, 557 a 698.

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dávám slovo k doslovu nejprve zpravodaji výboru soc.-politického p. posl. inž. Hrdinovi.

Zpravodaj posl. inž. Hrdina: Slavná sněmovno! V debatě, která byla vedena místy velice věcně, ukázalo se, že otázka válečných poškozenců je velmi akutní a že je nutno, abychom pokud možno v nejkratší době, přirozeně se zřetelem k hospodářským poměrům, tyto věci řešili a vyřešili je tak, aby přiléhaly k celé naší struktuře zákonodárné.

Je přirozeno, že jedním z hlavních bodů, o kterých se zde mluvilo, byla otázka válečných slepců. Připouštím, že v cizině požívají váleční slepci značných výhod. Je samozřejmé, že dnešní stav může se změniti pouze zákonem. Bude tedy nutno, aby v příštím zákoně, ve kterém bude o této věci rozhodováno, byla otázka válečných slepců upravena tak, aby byla spravedlivá k těm, kterých jistě všichni musíme litovati, poněvadž tolik obětí, řekl bych, největší oběti přinesli v tom těžkém světovém zápase, ve světové válce. S našeho hlediska státního musí nám jistě záležeti, abychom tuto otázku rozřešili pokud možno nejspravedlivěji.

Pokud se týče rent: renty se řádně vyplácejí, roku 1924 se vše vyplatilo a doplatilo. V tomto roce byl sjednán úvěr 364 mil. Kč, který byl povolen dodatečně zákonem. Nelze proto mluviti o úsporách, ježto všechny zákonité požitky se plně podle zákona vyplácejí.

Pokud se týče přeběrků, přeběrky se stále odepisují. Do konce r. 1928 bylo odepsáno 13 mil. Kč. Dále se odepisuje průměrně půl milionu Kč na přeběrcích měsíčně. Přirozeně, že se přihlíží k rodinným a majetkovým poměrům. Pokud se týče přihláškové lhůty, mohu prohlásiti, že lhůta přihlášková byla prodloužena již r. 1921, 1922 a 1923, a to do konce r. 1923. Šlo by asi o 40.000 případů.

Bylo zde mluveno o revisních prohlídkách. Revisní prohlídky prováděny jsou úředními lékaři a při nich zjišťuje se skutečný zdravotní stav, jako následek válečného poškození. Každý invalida má právo do 90 dnů po doručení výměru odvolati se k zemské odvolací komisi, v níž invalidé mají právo paritního zastoupení. Předsedou je vyšší soudní úředník, pak je v ní jeden zástupce ministerstva soc. péče, jeden zástupce ministerstva financí a dva zástupci invalidů. U těchto komisí prohlíží invalidy zkušení lékaři, buď universitní profesoři nebo starší zkušení odborní lékaři úrazových pojišťoven.

Pí. posl. Kirpalová interpelovala zde případy, kdy nebyly dodatečné přihlášky povoleny a opožděné přihlášky válečných invalidů uznány; jsou to 3 slepci, 1 choromyslný a 1 s amputovanou nohou. Požádal jsem pány zástupce ministerstva soc. péče, aby mi tuto věc, pokud by jim bylo možno, vyšetřili. Bohužel, nebylo možno věc tu úplně vyšetřiti, neboť včera zde byli do půl desáté večer a dnes od rána, budou tedy moci v krátké době snad podati zprávu úplnou. Pokud zjistili, oznámili, že pokud jde o choromyslného Schmidhauera, který se přihlásil až r. 1928 u řádného úřadu, neexistují u něj vůbec superarbitrační spisy. Jména ostatních nemohla býti dosud zjištěna, ježto paní poslankyně sama podle jmen jich nezná. - To mohu sděliti na interpelaci paní posl. Kirpalové.

Pokud se týče ostatních věcí, myslím, že na ty bylo již několikráte odpověděno v soc.-politickém výboru. Ostatně ty věci velmi často se kryjí a mohu říci, že jistě všichni pociťujeme potřebu toho, aby zákonem byla tato věc upravena již definitivně. (Výkřik posl. Červinky.) Na tom se shodují všechny politické strany, jak strany oposice, tak vládní strany. A myslím, vážení pánové, že se vám v krátké době naskytne příležitost tento zákon společně řešiti. Snad ta doba není daleká, kdy tento eminentně důležitý zákon budou moci řešiti pánové i se strany oposice, když se snad poměry politické rozuzlí. (Výkřiky posl. Červinky.)

Tedy vzhledem k tomu navrhuji, vážení pánové, aby návrh zákona byl přijat tak, jak jej soc.-politický výbor předložil.

Pokud se týče pozměňovacích návrhů a resolucí, prohlašuji, že o těchto věcech bylo v soc.-politickém výboru jednáno, a proto z uvedených tam důvodů navrhuji jejich zamítnutí. (Souhlas.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru rozpočtového, p. posl. Rýparovi.

Zpravodaj posl. Rýpar: Slavná sněmovno! Po rozpravě o vládním návrhu o hranici příjmu vylučující z nároků na důchod válečných poškozenců možno říci, že je to opravdu podivné, když, ačkoli zásady tohoto zákona stanoveny byly již r. 1920 za souhlasu socialistů a zákon prodloužen taktéž za vlády socialistů socialistickými ministry, a to jak panem ministrem Habrmanem, tak i panem dr Wintrem, se tak ostře proti tomuto zákonu zde vystupovalo, a zde byl kritisován, jakoby to bylo dílo jen nesocialistických vládních stran. Zvláště bylo podivné, když při řeči pana posl. Červinky i ve sněmovně se užilo neparlamentárního způsobu a přivedeno bylo na galerii asi 25 válečných slepců, aby prý působeno bylo takovýmto způsobem na vládní většinu, kdyby tato neměla pochopení pro tyto nejubožejší oběti války. Slepci sami odcházeli jeden po druhém a slyšel jsem dokonce hlas jednoho z nich: No, to jsou pouhé plané řeči, které tam provádí oposice, když ona sama nedává na jevo svou účast při těchto řečích. - Většině vládní se nedivíme, ta jde cestou jinou, ale oposice by měla ukázati větší účast, když používá takového neparlamentního způsobu a přivádí slepce sem do sněmovny, aby tak v parlamentě diktovala ulice, na místo aby v parlamentě se ukázala práce poslanců, zvláště tedy oposičních, na tak velikém humánním díle, které jistě má býti dílem všech bez rozdílu, a nikoli demagogií.

Byl vysloven dotaz, proč pan ministr soc. péče Šrámek se nedostavil do výborových schůzí. Nejde přece o žádnou změnu, nýbrž o pouhé prodloužení zákona na krátkou dobu, jak již řekl správně pan referent soc. politického výboru a o to, aby věci byly důkladně prostudovány se všech stran, aby se mohlo vyhověti zvláště těm nejpotřebnějším. Nevím tedy, proč by za tím účelem přicházel pan ministr soc. péče do rozpočtového výboru a tam odpovídal. Lépe by bylo bývalo místo těch velkých řečí, které zde byly předneseny o poměrech invalidů v jiných zemích, kdyby se zde bylo přišlo s opravným návrhem společným, a zvláště kdyby oposice se byla účastnila této práce a přinesla návrh, jak předpisuje jasně jednací řád a ústava, totiž návrh úhrady. (Výkřiky posl. Horpynky.)

Není pravda, co zde řekl pan řečník soc. demokratické strany posl. Chalupa, že jsem řekl, že na pozměňovací návrhy, které byly podány v rozpočtovém výboru, není úhrady. Naopak. Řekl jsem výslovně, že o úhradu svého vládního návrhu se vláda jistě postará, - úhrada je zajištěna již v rozpočtu - a že jde pouze a jedině o prostudování a důkladnou a konečnou přípravu tohoto zákona, ale že nemohu doporučiti pozměňovací návrhy, poněvadž zase neodpovídají ústavě a jednacímu řádu, který předpisuje, aby každý navrhovatel podal rozpočet svých pozměňovacích návrhů a zároveň udal, odkud vzíti úhradu. A to neučinil ani jeden z oposičních navrhovatelů.

Přednesl jsem již, že na př. návrh pana posl. Kopasze stál by 1900 milionů Kč, návrh posl. Zajička 520 milionů Kč. Samozřejmě tyto všechny návrhy vezme vládní většina v úvahu a postará se o úhradu. Ze zásadních důvodů, to jest, že nebylo vyhověno požadavkům rozpočtového výboru, vyslovil jsem se proti pozměňovacím návrhům, ač tyto budou jistě obsaženy později ve vládním návrhu. Připojuji se k návrhu pana zpravodaje soc. politického výboru, který zdůrazňoval, že v brzké době bude tento zákon sněmovně předložen.

Jménem rozpočtového výboru dovoluji si navrhnouti slavné sněmovně, aby tento návrh zákona byl schválen v tom znění, jak byl přijat ve výborech soc. politickém a rozpočtovém. (Souhlas.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Měli bychom přikročiti ke hlasování. Nebude-li námitek, posuneme hlasování na dobu pozdější a přikročíme k projednávání dalších odstavců pořadu. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

2. Zpráva výboru rozpočtového o usnesení senátu o vládním návrhu zákona (tisk 2351), kterým se osvobozují věnování na oslavu Svatováclavského tisíciletí od kolků a poplatků a daně z obohacení (tisk 2367).

Zpravodajem jest p. posl. Pekárek. Dávám mu slovo.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP