Úterý 25. června 1929

Zpravodaj posl. Pekárek: Slavná sněmovno! Loňské výročí desetiletí státní samostatnosti Československé republiky bylo příležitostí k tomu, aby osoby a korporace, sledující lidumilné a osvětové snahy, věnovaly jisté peněžité částky na oslavu našeho desetiletého jubilea. Vláda republiky Československé chtíc tyto snahy podporovati, předložila loňského roku slavné sněmovně návrh zákona, kterým se věnování učiněná při příležitosti tohoto jubilea a určená na účele vyučovací, lidumilné, dobročinné, pokud se také týče na účele všeobecně prospěšné, osvobozovala od daně z obohacení, od daně důchodové, od daně výdělkové a také od kolků a poplatků. Tento návrh zákona byl tehdy slavnou sněmovnou přijat.

Letošního roku oslavujeme tisíciletí založení našeho samostatného státu. Vláda Československé republiky předpokládá, že bude použito i této příležitosti, aby byla učiněna věnování ve prospěch dobročinných, vyučovacích a všeobecně prospěšných účelů, a proto i letos předložila senátu návrh zákona, kterým se věnování, určená k těmto účelům, osvobozují od daně z obohacení, od kolků a poplatků. Tedy na rozdíl od dřívějšího zákona upouští se od osvobození od daně výdělkové a daně důchodové.

Senát, který pojednal o tomto vládním návrhu, usnesl se ve své schůzi vládní návrh schváliti. Návrh zákona byl pak přidělen rozpočtovému výboru posl. sněmovny, který o něm pojednal. Jest jistě účelno, aby takových významných událostí, jako jest oslava tisíciletí založení našeho státu, bylo použito, aby povzbuzena byla veřejná dobročinnost, aby povzbuzeny byly snahy, které mají podporovati osvětový vývoj našeho národa, a také snahy, které mají směřovati k dobročinnosti všeobecné.

V senátě se setkal návrh zákona se souhlasem. Toliko o svatováclavském milleniu byly proneseny řeči, které z úst některých řečníků vyznívaly v nesouhlas anebo kritiku. Také v rozpočtovém výboru s tohoto hlediska bylo o návrhu zákona jednáno, ale přece jen všeobecně na konec bylo uznáno, že ať už o osobě knížete Václava soudíme jakkoliv, přece jen za doby jeho vlády nastávalo soustřeďování moci v rukou knížete, nastávala koncentrace toho, co bylo základem budoucího velikého slavného státu. Tedy osoba Václavova byla určitým koncentračním bodem, v němž se soustřeďovaly prvé významné snahy po dosažení, po upevnění státní samostatnosti české. I s tohoto hlediska je tedy úplně na místě, když rozpočtový výbor se usnesl, aby návrh vládní, schválený senátem, doporučil slavné sněmovně.

Já tedy plně příkaz rozpočtového výboru doporučuji slavné sněmovně, aby usnesení senátu tisk 885 bylo slavnou sněmovnou schváleno tak, aby se osnova stala definitivním zákonem. (Souhlas.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): K této osnově jsou přihlášeni řečníci. Zahajuji tedy rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická stanovena byla 30 minutami. (Námitek nebylo.)

Námitek není. Navržená lhůta je tedy přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni řečníci: na straně "proti" p. posl. Jaša; na straně "pro" p. posl. Knirsch.

Dávám slovo p. posl. Jašovi.

Posl. Jaša: Slavná sněmovno! Jednání o osvobození věnování a darů v jubilejním václavském roce od poplatků poskytuje nám příležitost, abychom zaujali k těmto oslavám svoje stanovisko. V senátě o historickém sv. Václavu i jeho oslavách promluvil sen. Modráček a jeho řeč vyvolala jistě živý zájem. Nebudu tu opakovati historické údaje a dedukce, jež by se vztahovaly k životu i smrti knížete Václava. Řečí sen. Modráčka považujeme tuto stránku oslav za vyřízenu.

Vzhledem k našemu poměru ke knížeti Václavovi mohl bych se jedině tázati, jakou nám dává václavská tradice odpověď k těžkým a složitým otázkám dneška: jak odpovídá na otázku sociální, jak je nám blízká politicky a co nám může říci v příboji kulturních otázek dnešních dnů? Je správné a možné promítati idee z 10. století do dnešní doby a činiti závěry z legend a mythů pro náš složitý veřejný život?

My sociální demokraté stojíme na svém vlastním světovém názoru a máme k otázkám náboženským svůj poměr, takže tisíciletá památka smrti sv. Václava ponechává nás mimo okruh těch, kdož jej jako světce oslavují. Je velmi zajímavé, že historik Pekař klade právě do svatosti Václavovy hlavní jeho význam a poráží tak fakticky liberální historiky, kteří se z nedoložených legendárních pramenů snaží sestrojiti obraz knížete státníka a politika.

Jestliže se přece jen obracím i k tomuto táboru politickému, který oslavuje knížete Václava jako světce-mučedníka, činím to jedině z toho důvodu, že byl činěn pokus, aby legendární sv. Václav postaven byl do příkré, ba nejostřejší protivy k Mistru Janu Husovi. Litujeme, že se tak stalo. Právě proto prof. Pekař nám dává zadostiučinění, neboť ukazuje, že historického knížete Václava nelze politicky zneužívati proti komukoliv.

Nebyl to také ani p. ministr Šrámek, nebyl to ani arcibiskup Kordač, kteří by byli Václava postavili proti Husovi, ale neodepřel si toho p. posl. Hlinka. Ve své řeči ve St. Boleslavi pronesl svého času tvrzení: "Je-li dnes náš stát samostatný, existuje-li naše republika i po dlouhých bojích reformačních, husitských i pokrokářských, je to zásluhou sv. Václava. Ať přijde kolik chce Lutherů, Kalvinů, Husů, Wiklefů, zůstane v československém národě vítězná universální a jediná samospasitelná církev katolická, mimo niž není spásy." A pan posl. Stašek užil schůze staroboleslavské k tomu, aby prohlásil, že katolíci musejí oslaviti sv. Václava zejména novou silnou útočností katolicismu. A právě v těchto dnech, za konečných příprav ke slavnostem, před kaplí svatováclavskou ve chrámě Svatovítském nabízí se návštěvníkům brožura biskupa Kašpara, s názvem: "Hus a jeho ovoce." Je to hrubý útok na světlou památku Husovu. V této brožuře neosvětluje se význam legendy o sv. Václavu, ani proč slaví se domnělé státnické činy knížete, k čemuž by slavnosti millenia mohly dáti biskupu Kašparovi podnět, nýbrž útočí se cílevědomě proti Husovi a reformaci. Tato brožura náš národ nespojuje, netmelí, nýbrž rozkládá, dělí a znovu ukazuje, že církev a klerikální strana dívá se na oslavy jako na dobrou příležitost, jíž může použíti ke svému a nikoliv ke státnímu prospěchu.

Mohl bych přinésti ještě jiné projevy, v nichž byl stavěn Václav proti Husovi a které knížete míru a pokoje se snaží slaviti zvýšenou útočností a politickým bojem. Ale chci uzavříti těchto několik vět tím, co už loňského roku dne 28. září napsal italský list "Corriere d´Italia": "Sv. Václav, symbol tvůrčí, překonává Husa, který je symbolem národního rozkladu. Sv. Václav podá Československé republice živý symbol budoucnosti." Sám president Masaryk ve svém projevu ke katolickému žurnalistovi dr Doležalovi velmi zajímavě řekl: "Určitěji řečeno, nevidím nepřeklenutelného rozporu mezi ideou svatováclavskou a reformační. Je přece známo, že Hus a Husité sami sv. Václava ctili."

To je historický fakt a měl by snad vésti k tomu, aby se zbytečně nevyvolával stav, v němž ctitelé tradice husitské jsou uráženi a provokováni k obraně a v němž je nutno bojovat na tomto základě právě v době svatováclavského millenia. Bylo by malicherné - a já se domnívám, že ani nejhorlivější katolík s tím nepočítá - aby se v našem národě mohlo mluviti o překonávání Husa Václavem. Překonávat lze jednak násilím, jednak ideově. Kdybych mohl věřit, že český liberalism to s knížetem Václavem skutečně tak upřímně myslí, jak se tváří, potom bych snad politickému svatováclavství mohl přičísti ony pokusy o násilné překonání tábora levého táborem pravým. Neboť politicky skutečně žijeme v době, v níž skvělá slova Husova ze žaláře: "O to vás pak prosím, abyste se milovali, pravdy každému přáli, dobrých násilím tlačiti nedali" - jsou nanejvýše vlastenecky liberální zástěrkou nejhrubšího násilí, které náš liberalistický tábor ve státě na malých lidech a na dělnictvu vykonává. Ale domnívám se, že by se i naši lidovci poděkovali za václavství, které by se v republice takovým způsobem projevovalo.

A ideové překonání? Takové překonání je prostě nemožné proto, že mezi Husem a Václavem leží věk pěti století, z nichž každé jinak žilo, bylo napojeno jinou kulturou, jinými ideami, jinou myšlenkovou náplní. Není to možné proto, že ideály husitství příliš hluboko do duše českého člověka se vžily.

Nevíme, jak bylo možné dospěti k tvrzení, že Hus je symbolem národního rozkladu, jestliže historie našeho osvobození na každém kroku přináší doklady, že naše revoluce z Husa vyšla, o Husa a husitství se opírala, a to daleko více než o cokoliv jiného.

Právě v nejskvělejší partii Masarykovy knihy "Světová revoluce" v kapitole "Demokracie a humanita" ukazuje Masaryk vytrvale k Husovi jako k prameni mravní síly odboje v sobě i před ostatním západním světem. Stačí pročísti tuto kapitolu, aby byla patrna pevná linie ideového vzestupu, který nás konečně přivedl k svobodě. "Šlo o to" - praví Masaryk na str. 580 - "že právě jako národ Husův a Komenského máme právo domáhati se svobody a dovolávati se jejich pomoci." - "Nejsilnější doporučení však v celé Evropě máme ve své reformaci, v Husovi" - čteme na str. 588 a na str. 608 se praví: "Demokracie je politickou formou lidskosti." - Když na str. 602 konstatoval, že "naše reformace byla revolucí proti theokracii, pro demokracii", konečně na str. 625 dále konstatuje, že "světovou válkou a revolucí byl svět a Evropa republikanisována."

Tyto lapidárně psané věty kreslí nejlépe vývojovou, myšlenkovou linii pěti lidských století u nás i v Evropě, počínajíc Husovou smrtí až do naší doby, a to v našem chápání a smyslu.

Je-li svoboda a život této republiky v tak přísném a pevném spojení s Husem, nelze jen tak lehkomyslně psáti o Husovi jako o symbolu rozkladu, jak to činí ve své brožuře biskup Kašpar i jiní.

Nebudu tu znovu započínati diskusi o vlivu václavství na naši domácí i zahraniční revoluci; o tom jsem na tomto místě hovořil před 2 roky, když se počalo o svatováclavské tradici u nás hovořit. Mohl bych snésti z vlastního poznání ještě mnoho dokladů, jak celým svým životem, politicky, mravně i sociálně opírala se naše osvobozenská revoluce pevně o Mistra Jana Husa a husitství vůbec. Vždyť tato revoluce nebyla jen výsledkem nějakého citového snění, nýbrž byla krvavou bouří, byla vzpourou proti despocii, proti tyranii, proti té tyranii, jež byla požehnána právě církví, tou církví, která ve svém celku vedla a nabádala jen k poslušnosti.

Ale oslavy mají také svůj politický charakter přímý. Je to zvláště významný fakt pro zahraničí, že jde o slavnost tisíciletého trvání státu. Není sporu, že jsme v těch, ano ještě v dřívějších dobách, již jako samostatný stát žili. Říše Česká nebo Velkomoravská, tedy říše nejzápadnějších Slovanů, jsou historickým faktem a je to fakt starší tisíce let, jak také ukázal ve svém projevu sen. Modráček. President republiky a předseda vlády se ihned po prvých Husových slavnostech dohodli, že roku letošního vláda sama uspořádá manifestaci svatováclavskou, ovšem politickou. A dále praví pan president: "... jako hlava státu si přirozeně přeji, aby skutečnost, že jsme již na konci IX. století a na začátku století X. měli stát slušně uspořádaný, náležitě vynikla doma i v cizině."

Chápeme velmi jasně význam presidentova a Švehlova snažení. Je tu mladý stát, 10 let žijící, společnost několika národů v jeho hranicích, mezinárodní pokusy světové reakce o rozbití výsledků války, jsou tu pokusy o zničení demokracie, pokusy o diktaturu u nás i v cizině, pokusy Maďarska o násilné přervání té niti života našeho mladého státu, je to hospodářské mládí státu, mravní rozvrat poválečný, útoky na naši revoluci, zejména ze řad lidí vlastních, strašlivý rozklad a vliv nenávisti v našem vnitřním státním životě; to všechno zajisté ohrožuje stát. A to zajisté vedlo také presidenta i předsedu vlády, že již r. 1925 promyslili dosah toho legendárního václavství po této mravní a státní stránce a rozhodli se využíti toho známého "Nedej zahynouti nám ni budoucím" k tomu, aby právě v tomto jubilejním roce národ přemítal, které to jsou síly, které národ udržují a jemu zahynouti nedají.

A žel, je to právě náš liberální tábor, je to československá většina vládní koalice, která se za svatováclavské oslavy staví a která se dala do sen. Modráčka pro jeho historií zdůvodněné názory. Má náš liberalismus právo se tolik oháněti václavstvím, peskovati a mravně se rozhořčovati nad těmi, kdož se ptají, co právě tento liberalistický měšťanský tábor učinil, aby národu nebylo dáno zahynouti? Tedy svatý Václav, budiž, mravný, řádný člověk, ale my se ptáme: jací jsou ti jeho oslavovatelé, co se v tom směru odpovědnosti ke státu činí, co se činí ve směru vnitřní konsolidace státotvorných sil, ve směru konsolidace mravní a hlavně kolik také hospodářsky, politicky a mravně obětovala koalice pro tento stát, pro jeho udržení?

Oč v podstatě jde? Kníže Václav měl nám býti dějinným zjevem, k němuž se připíná žhavá touha národa o věčné bytí, vyjádřená oněmi slovy "Nedej zahynouti". Palacký ukázal na její prameny svým proslulým výrokem: "Kdykoliv jsme vítězili, dálo se to více převahou ducha než mocí fysickou." Síla ducha, to není jen síla rozumu, to je také síla moudrosti, síla srdce a charakteru a je to také síla národní mravnosti, která se opírá jednak o vědomí společné krve a také snad ještě více o kategorický imperativ vzájemné tolerance. Vítězili jsme silou ducha, padali jsme slabostí mravní.

Pánové, tohle jsou věčné pravdy, známé každému studentu. To však nesmí znamenati, že mají zůstati omezeny jenom na školní čítanky a že ve státním a politickém životě mohou se cynicky odmítati. O tu toleranci jde v prvé řadě. Ona je pramenem síly mravní a tedy i pojištěním národního života. Ona má svůj význam stejně jako měla r. 1478, kdy po válkách husitských bylo znovu zavedeno nevolnictví, a také o ní tenkráte jako dnes platí slova: Nikdo není tak silný, aby nás zabil, jen my sami.

S tohoto stanoviska ptáme se my socialisté nikoliv ze sentimentálnosti, nýbrž u vědomí a pozorování toho hrubého a násilného boje, který se dnes často ve jménu kořisti a hrubého zisku proti chudému, drobnému člověku v tomto státě vede, jak bylo těmi oslavovateli pochopeno to heslo tolerance, jak bylo pochopeno politicky, národnostně, jak nábožensky, jak bylo pochopeno vůbec. Má vůbec liberální vzpomínání zásluh knížete Václava nějaký smysl, jestliže strany dnes odpovědné za stát nedají se touto ideou vésti, ideou, kterou lze opříti o jedinou zásadu, že výše je strom než pouhá větev, než jednotlivec, než skupina jednotlivců, byť oni byli z nejsilnější strany vládní, řekněme agrární. Touto tolerancí řídili se socialisté v prvých letech našeho státu a obětovali ze svého; při tom zachraňovali stát. Ovšem že socialismus zachraňoval ten stát také pro sebe a nikoliv proti sobě. Je dnešní vládní většina vedena stejnými zásadami? Není, protože to není tolerantní vláda, která má na mysli zájem celku a která dovede ovládati a uváděti na míru zájmy jednostranné. Naopak, ona zná pouze zájmy svého stranictví a zájmy zemědělského, průmyslového a finančního kapitálu.

V Kadlecových "Dějinách veřejného práva" čteme, že největší neštěstí pro Polsko bylo, že svoboda jednotlivcova byla tam větší, než dovoloval zájem celého národa a státu. Je politika této občanské koalice, která se chystá k oslavám václavským, je jmenovitě politika těch, kteří proti nám a proti duchu historie houževnatě útočí, toho rázu, aby myslili více na celek, než na jedinou třídu? A znovu opakuji: oslavovat s tohoto státního stanoviska knížete Václava a millenium státu, musí znamenati vědomí nutnosti určité tolerance. Jinak je to faleš a klam v domově i pro cizinu. Je stále nutno opakovati těmto liberálům slova Havlíčkova o vlastenectví, které by mělo konečně z úst přejíti do rukou a činů. Zůstává-li vlastenectvím formálním, je to prostě vlastenecký podvod.

Nemluvím proti politickým zápasům, proti sociálním zápasům vůbec, mluvím jen proti tomu, aby v těchto zápasech bylo ztráceno kriterium, jež vyjádřil jsem slovy: výše je strom, než větev, výše je národ, než jednotlivec.

Správně napsal spisovatel Gamma, že už jsme zase národem pánů a chudáků a že snad byl jediný den v našem životě, kdy jsme se nekompromisně cítili být jedno tělo a jedna duše. Pohlédněte do naší politiky zemědělské. Co v těchto dnech vidíme na obraze naší lesní reformy a zejména na povaze lesního hospodářství na Podkarpatské Rusi, z toho je prostě úzko. A přece i tu Podkarpatskou Rus vzali jsme do státního společenství, abychom ji osvobodili.

Co se děje v daňové politice? Koalice zcela programově chce udržovat stát skoro jen z nepřímých daní a proto nakládá břemeno na záda širokých vrstev a sama češe ovoce jejich práce. Jak na druhé straně oslavovatelé sv. Václava vyrovnali se s pojištěním hornickým? Snad bylo také ve smyslu tradice václavské zadržovat vydání posl. Tuky, obžalovaného z velezrady? Je snad ve smyslu nějaké tradice státní nebo václavské ten chrobáčí shon po zbyťácích a shon různých podezřelých družstev jednotlivců po objektech lesních? Jaká je v tom idea a historická či státnická tradice, když se mají vraceti rakouským generálům desetitisícové platy, zatím co invalidé - jak jsme to zde včera slyšeli po celé odpoledne i dnes ráno - a jejich vdovy a sirotci se ponechávají v neuvěřitelné nouzi a bídě?

Veřejná správa je dnes vážně ohrožena. Jsme svědky stálých pokusů, že se vládní strany snaží učiniti z veřejné správy pouhé sekretariáty svých stran. Úředníci dnes přímo vybízejí žadatele, aby se obrátili se žádostí o intervenci na poslance vládních stran, bojíce se rozhodovati podle zákona. (Slyšte!) Kulturně stojí tato většina proti demokracii, omezuje ji politicky, dává stát do rukou vysoké byrokracie a bere malému člověku zájem o správu a vývoj státu, a co horšího, bere mu víru ve spravedlnost ve státě. Či myslíte, že se právní řád ve státě neubíjí, když všechny úřady v určitém zásadním případě od nejnižší až k nejvyšší instanci rozhodnou podle zákona a pak najednou přednosta okresní politické správy jako úředník nejnižší instance oznámí žadateli, že zastavuje rozhodnutí těchto instancí, poněvadž si to velmi důležitá, vlivná vládní strana přeje? (Výkřiky.) Jednalo se právě o legionáře, o vyvlastnění stavebního místa atd. Takových případů je dnes více. Myslíte, že to lid nepozoruje, myslíte, že tím nerozséváte všeobecnou nespokojenost? Jak je tato praxe vzdálena všech slušných státních tradic! Zakončení zvláštní a podivuhodné tradice této dnešní vládní většiny stane se patrně osnovou zákona o řádech a titulech. Je tu starost o řády a neřádi se nechávají řádit po svém. Jak je to všechno daleko od hesla: Nedej zahynouti nám ni budoucím! Vždyť je už možno hmatatelně pozorovati zárodky hniloby; mravně už hyneme.

S míst, odkud bychom chtěli slyšeti moudrá slova státnická, slyšíme projevy plné nemístného sebevědomí a přeceňování jedněch a odsuzování druhých, jichž údělem je také poctivá práce ve prospěch státu a ve prospěchu celku. Myslím na sjezd republikánské strany. Legionářům spílá se i ve vládním tisku germanofilských legionářů, bolševických a martyškovských legionářů, protože právě ideu státní, svou oddanost ke státu pochopili tak, že se přimkli k drobnému lidu, že se k němu přimkli opravdově.

Při tom zcela martyškovsky se podrývá naše nejlepší a nejkrásnější osvobozenecká tradice tím, že se její představitelé, naši nejlepší lidé, soustavně hanobí a úcta lidu k nim se podrývá. Část vládního tisku již několik let soustavně hanobí naše nejlepší vlastní lidi a vlastní řady, majíc při tom plno enthusiasmu pro různé tradice legendární. Poskytujeme světu před slavnostmi svatováclavskými obraz, který německému žurnalistovi vnutil slova, že jsme mezi sebou tak rozvráceni a rozeštváni, jak tomu snad není nikde jinde. A z těchto řad, odkud by mělo vyjíti osvobozující slovo, z těchto řad, odkud se vládne neprávem, poněvadž lid republiky je už dávno jiné mentality než r. 1925, volá se dnes: "Nedej zahynouti nám ni budoucím!"

Že nemluvím bez podkladu, o tom svědectví nebudu přinášeti ze svého tisku, nýbrž z tisku těch, s nimiž se naše liberalisticky smýšlející část koalice chystá ke společným oslavám dávno mrtvého knížete.

Jen pro příklad uvádím tu slova listu, redigovaného dr Doležalem, ze článku katolické revue "Život". Ve článku nadepsaném "O nové nevolnictví na české vesnici" - který má motto: Cuius regio, eius religio - čteme toto: "Provedením pozemkové reformy podle zásad republikánské strany a domoviny vyvstala značně početná vrstva moderních zemanů, kteří uplatňuje svůj vliv v politickém životě. Kde byl dvůr, je zbytkový statek, většina jich - a to zejména těch, které se dostaly do rukou pánům přispívajícím na volební fond republikánské strany - je značné velikosti, jaký div tedy, že nové panstvo hledí natrvalo zabezpečiti svůj politický i hospodářský vliv na vesnici. Doba je k tomu nyní opravdu vhodná. Většina těchto zbytkařů je politicky činnou - protekce tu tedy je, zejména když jde i o politický zájem stranický, aby vlivem zabezpečený statkář byl opěrným bodem příslušné politické strany.

Na zámcích a dvorech, které dříve patřily knížatům, hrabatům a baronům, sedí dnes vůdci republikánské strany a pozemková buržoasie, majetná vrstva, která je produktem agrární reformy. Zajímavé jest, jak majetek a moc formují duši k větší touze po moci, jak duch šlechty staré neopustil svá sídliště, i když je obsadili potomci selských rebelů, a jak stará prakse šlechty, podmaniti vesnice, přilehlé k zámkům i duchovně, vítězí u nových majitelů zbytkových statků: "Čí kraj, toho náboženství - cuius regio, eius religio", toť heslo republikánské strany, ovládané novou vrstvou zbytkařskou, s nímž jde na výboj a podmanění české vesnice. Nemyslíme zde na poselství Ant. Švehly májovému sjezdu republikánské strany, kde prorok agrarismu se postavil útočně proti lidem měst a chce vnutiti agrární diktát celé republice, nemyslíme na slova, nýbrž na činy, které v souhlase se Švehlovou a Udržalovou výzvou připravují nové poddanství české vesnice straně republikánské".

To praví koaliční katolický list a poukazuje na tyto činy: "Návrh zákona o krupobitním pojištění odstraňuje zdánlivě dosavadní neudržitelnou žebrotu, zato však dává vesnici úplně v politické područí republikánské strany a jejích místních bohatých činitelů.

Je přirozeno, že takovéto třídní zákonodárství nelze prakticky prováděti bez následků pro klidný společenský život a politický vývoj státu, a my proto stavíme se co nejrozhodněji proti takovému řešení věci jinak velmi důležité.

V další řadě je tu zákon o plemenitbě hospodářského zvířectva.

Karabáč nevolnictví sviští tu opět nad hlavami obyvatelů našich vesnic, atd.

Nejmarkantněji vyniká však snaha o podmanění vesnic v nových dvou návrzích zákonů, a to: O ochraně polního majetku a o veřejné stráži zemědělské".

O tomto neblahém návrhu zákona se praví, že nehodlá z t. zv. veřejné zemědělské stráže vytvořiti nic jiného než bývalé pány France ze zámků. "Představíme-li si, že by si dva, tři statkáři mohli jmenovati takového zemědělského policistu, který by v oblasti svého rayonu mohl prováděti všechny ty věci, ke kterým mu zákon dává právo, vidíme, jak obrovskou moc by ve svých rukách tito 3 statkáři soustřeďovali".

Uzavírám několik poznámek, jež jsem připjal na předlohu o věnováních učiněných u příležitosti svatováclavských oslav v tomto roce. Je z nich patrno, že snahy strany lidové a její zájem na církevních oslavách svatováclavských je nám pochopitelný. Vždyť jeví se tu stará jejich snaha po stranickém prospěchu z těchto oslav a boj o vliv na duše našeho lidu. Se stanoviska právě státní tolerance odmítáme všechny snahy, které se snaží stavěti knížete Václava proti Husovi a užívati jeho jména a památky k nemravné a rozvratné snaze: politicky z těchto oslav těžiti. Konečně odmítáme účast na oslavách, které připravil liberální tábor občanské koalice, protože tyto oslavy za dnešních politických poměrů, v nichž vinou této koalice žijeme, byly by pro nás jen základnou, na níž bychom se vlastně sešli jen k pouhému formálnímu divadlu a přetvářce, jíž je československá sociální demokracie příliš vzdálena. Mohli bychom stanouti jen na takové společné ideové základně, která by pro malý a dělnický lid republiky znamenala: více chleba, více práv a více svobody! (Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dávám slovo dalšímu řečníku, panu posl. Knirschovi.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP