Referentská osnova ministerstva spravedlnosti přejímá
náš návrh o právu na zálohy,
i když je zde nepatrná odchylka od našeho znění.
Toto ustanovení má znemožniti zadlužení
zaměstnanců a možno jen tuto přednost
v zákoně vítati.
Moderní pracovní poměr vylučuje vlastně
naturální požitky, neboť bohatá
praxe ukázala, že se podobného zařízení
oproti zaměstnancům zneužívá,
buď že se poskytují nedostatečné
zdraví ohrožující obytné místnosti,
nedostatečná strava a jiné požitky aneb
tvoří poskytování naturálních
požitků tak odvislý poměr pracovní,
který obmezuje občanskou, ve velmi četných
případech organisační volnost zaměstnanců.
Proto odborové organisace dávají přednost
pevným smlouvám o peněžitých
odměnách za vykonanou práci a pokud nelze
staré zvyklosti zrušovat, požadují od
zákona disposiční právo záměny
naturálních požitků v náhradu
v penězích bez újmy trvání
a platnosti smlouvy. Odstavec 4. umožňuje pak zaměstnanci,
aby nepozbyl bytu a stravování do té doby,
než podaří se mu získati náhradu.
Dosud platné ustanovení §u 8. starého
zákona uznává zaměstnancovo právo
na plat až do 6ti neděl, trvá-li choroba nepřetržitě.
Při delší než 6tinedělní
trvalé chorobě může zaměstnavatel
zaměstnance okamžitě bez nároků
na další plat propustiti To se také zpravidla
první den v sedmé neděli nemoci stává.
Není pochyby, že toto opatření je velmi
kruté, neboť zbavuje postiženého zaměstnance,
aby zavčas staral se o nové zaměstnání.
Proto navrhujeme, aby po v odst. 1. §u 21. vyjmenovaných
lhůtách chránily předpisy zaměstnance
delším nárokem na plat, který se odstupňuje
podle let praxe v povolání (odst. 2.). V jiných
případech chráníme zaměstnance
právem na řádnou výpovědní
lhůtu.
§ 22. opírá se jednak o nemocenský zákon
a zákon o sociálním pojištění
dělnickém a poněvadž i referentská
osnova v §u 21. přiznává v zásadě
tyto výhody, domníváme se, že tato úprava
jest samozřejmou.
§ 23. upravuje povinnost zaměstnance odhlásiti
nemoc, úraz, neb jinou nehodu. Sankce z opomenutí
této povinnosti nesmí však dále než
v pouhém zadržení platu, nikoliv ve ztrátě
jeho, v okamžitém propuštění, neb
dokonce v právu na náhradu škod vzniklých
z této okolnosti.
§ 24. přejímá v zásadě
neztenčený nárok na částky
z veřejnoprávního pojištění,
jak o nich také mluví odst. 2. §u 8. starého
zákona. Tyto částky jsou určeny k
přilepšení pro nemocného zaměstnance
i jeho rodinu a zkracovati proto tyto výhody vzhledem k
již citovanému starému zákonu nelze.
§ 25. pamatuje na případy předčasného
rozvázání pracovního poměru
z důvodů o kterých mluví § 39.
§ 26. doplňuje výhody zaměstnankyň
uvedené v §u 22. v případech výpovědi,
aneb neschopnosti nastoupiti opět práci pro nemoc,
která podle lékařského vysvědčení
povstala z těhotenství nebo porodem.
§ 27. dotýká se soukromých překážek
pro které nemohl zaměstnanec vykonávati práci
a § 28. chrání zaměstnanec vykonávajícího
veřejnoprávné funkce jako porotce, svědek,
přísedící veřejného
úřadu, nebo člen sboru veřejného
práva, jako člen závodního výboru
závodní a revírní rady neb v jiné
podobné činnosti.
Vyrovnati pracovní poměr k branným povinnostem
zaměstnance bylo snahou minulého zákonodárného
sboru a vyhověno mnohému, co bylo odborovými
organisacemi v tomto směru požadováno. Tak
zákon ze dne 9. října 1924 čís.
221 Sb. z. a n. o pojištění zaměstnanců
pro případ nemoci, invalidity a stáří
ve svém §u 253 ustanovuje, že za dobu zákonité
presenční služby narukovaných osob zaplatí
pojistné ve třídě A stát, na
základě výkazů každoročně
předkládaných ministerstvem Národní
obrany Ústřední sociální pojišťovně.
Zákon ze dne 31. března 1925 čís.
61 Sb. z. a n. o zachování pracovních (služebních)
poměrů po dobu cvičení ve zbrani (cvičení
služebních) praví ve druhém odst. §u
8., že v pojištění nemocenském
zůstávají i po dobu cvičení
ve zbrani (cvičení služebního) až
do opětného nastoupení do práce nedotčeny
nároky příslušníků rodiny;
rovněž se toto období čítá
do doby členství, pokud výše dávek
poskytovaných nemocenskou pokladnou jest odstupňována
též podle doby členství. Tentýž
zákon upravuje pracovní poměr narukovaného
zaměstnance k zaměstnavateli, chrání
prvého před nebezpečím výpovědi,
zaručuje mu zachování místa po skončení
vojenského cvičení, uznává
započítávání doby cvičení
ve zbrani do pracovní doby ve smyslu pracovní smlouvy,
zabezpečuje nárok na dovolenou která jinými
nejasnými předpisy (zákon o obchodních
pomocnících) byla narukováním zaměstnance
ohrožena, zaručuje úpravu platovou ve formě
jako by narukovaný zaměstnanec své občanské
povolání nepřerušil a poněvadž
vyřešil jmenovaný zákon kladně
nemocenské pojištění rodiny narukovaného,
je nám možno navrhovati stylisaci §§ 29
a 30 tak, že se opírají o tyto již zákony
uznané zásady. Oba dva zákony však také
vyslovily morální závazek péče
o narukovaného a jeho rodinu, který byl vznesen
jednak na stát a pak na celou společnost. Vojín,
opustivši své občanské povolání,
vstupuje do služeb státu a tedy i do služeb celku
a má právo požadovati všestranné
ochrany, kterou nelze upírati ani těm, kteří
rukují k presenční službě. Užijeme-li
tudíž týchž zásad vyslovených
v zákoně o zachování pracovních
poměrů po dobu cvičení ve zbrani,
pro ty, kteří rukují k presenční
službě, pokračujeme důsledně
na cestě hořeji již vytknuté, při
čemž můžeme se dovolávati obdobných
opatření z doby světové války
a z poměrů poválečných, zejména
poukazujeme na citované již nařízení
ze dne 9. ledna 1919 čís. 14 Sb. z. a n.
§ 10. zákona o zachování pracovních
poměrů po dobu cvičení ve zbrani zmocňuje
vládu, aby nařízením upravila obdobně
zachování pracovních (služebních)
poměrů pro případ mobilisace, nebo
mimořádného povolání zálohy.
Nemusíme zvlášť připomínati,
že si nepřejeme, aby poměry vládu donutily
k podobnému opatření, neboť programem
i cílem naší strany je dosažení
národního i mezinárodního míru
a mohou pak podobná opatření klidně
odpadnouti. Jestliže jsme v §u 30. upravili pracovní
poměry zaměstnanců, povolaných k branné
povinnosti za mobilisace a války, neupouštíme
od zásad hořeji uvedených a konáme
jen zákonodárnou povinnost, aby tento problém
legislativně nalezl v tak širokém zákoně
jasného vyjádření.
Požadavek dovolené řešil starý
zákon v §u 17. a máme dnes po 15ti letech praxe
tohoto zákona možnost korigovati nedostatky dosud
platných ustanovení. Především
byl citlivě pociťován nedostatek v tom, že
dovolená vyměřuje se podle doby ztrávené
u posledního zaměstnavatele takže při
známé fluktuaci, kterou zaznamenáváme
u soukromých zaměstnanců, starší
zaměstnanci zejména při změně
místa právem si stěžují, že
musí znovu absolvovati 6ti měsíční
karenční dobu u nového zaměstnavatele,
aby nabyli nároku na nejkratší minimální
10ti denní dovolenou, kdežto jiný zaměstnanec
věkem mladší, který měl štěstí
se svým zaměstnavatelem a nemusí měnit
místo, nabývá po 15letém zaměstnání
nároku na minimální třínedělní
dovolenou a jest tudíž sociálně a zdravotně
lépe zákonem chráněn, než prvý
v tomto příkladu uvedený starší
zaměstnanec. Díváme-li se na placenou dovolenou
jako na součást péče o zdraví
zaměstnancovo, nemůžeme jinak, než navrhnouti,
aby dovolená byla poskytována podle celkové
doby ztrávené v povolání, jež
podléhá tomuto zákonu a jak je konkretisováno
pojmem praxe ve smyslu odst. 2. v § 21. Je přirozeno,
že čím starší zaměstnanec,
tím nutnější delší dovolená.
Každá jiná zásada je v odporu s touto
přirozeností. Původní návrh
ministerstva sociální péče k zákonu
o placené dovolené zaměstnanců obsahoval
námi zastávanou úpravu a litujeme, že
ostatní strany k tomuto sociálnímu pokroku
souhlasu nedaly. Tehdejší ministr sociální
péče náš soudr. Habrman velmi dobře
odůvodnil jeho návrh a proto znovu reklamujeme tento
požadavek jako jedině vhodné řešení
principu dovolené. V úvodu Důvodové
zprávy poukázali jsme již na obsah rakouského
zákona o soukromých zaměstnancích,
který se v mnohém vyslovenému požadavku
přizpůsobil.
Soukromí zaměstnanci trpí snad nejvíce
nedostatky ochranné péče, neboť mnohé
obchodní a kancelářské místnosti
jsou tak nedostatečně po stránce hygienické
vybaveny, že zdraví zaměstnancovo jest neustále
ohroženo a končí mnohé případy
invaliditou. Ve velkých městech a Prahu stavíme
na první místo, zjistili jsme, že uvedené
nedostatky projevují se v hromadných chorobách
očních, důsledky to pracovních místností
celý den umělým světlem osvětlovaných.
Jiné hromadné zjevy projevují se v chorobách
plicních a jak statistika ukazuje, choroby tyto objevují
se v nejčetnějších případech
u soukromých zaměstnanců. Živnostenská
inspekce, věnující se ponejvíce kontrole
závodů průmyslových, nezasahuje do
těchto pracovních míst a tak zde zbývá
svépomoc odborových organisací, která
ovšem nemůže plniti tak veliké úkoly.
Závazná ustanovení o povinné péči
mají tyto veškeré křivdy napraviti.
§ 7. starého zákona o zákonné
zápovědi konkurence stavíme v našem
§u 34. na modernější základ a zamezujeme
každé svévolné poškozování
zaměstnance, jež vznikalo ze starých ustanovení
a jemuž je se napříště vyhnouti.
V našem zákonodárství známe až
dosud oboustranně stejné a oboustranně závazné
výpovědní lhůty. Není jednotného
názoru o tom, zda takové oboustranné závazky
jsou účelné. Zkušenost nás přesvědčila,
že nemá praktického významu, vázati
zaměstnance k stejným výpovědním
termínům jako tak musíme činiti u
zaměstnavatelů. Položíme-li si otázku,
z kterých důvodů zaměstnanec své
místo vypovídá, pak shledáváme
nejčastěji tyto případy: 1. lépe
honorované místo, 2. změna povolání,
3. změna domicilu, 4. odcestování do ciziny,
5. poměry rodinné, 6. špatné nakládání
se strany zaměstnavatele. To je 90% těch důvodů,
které nutí zaměstnance k výpovědi
a proto psychologicky správné je naše stanovisko,
nevázat zaměstnance na dlouhé výpovědi
proto, poněvadž každý takový závod
vnucuje nechuť k práci, trpí tím nezbytně
celé okolí, chod podniku a každý rozumný
zaměstnavatel i za dnešních předpisů,
když mu prohlásí zaměstnanec že
odchází z naléhavých příčin,
najmě z těch hořeji uvedených, propustí
tohoto bez každých dalších následků.
Naproti tomu je nutno chrániti zaměstnance pro případy,
kde zaměstnavatel dává výpověď,
poněvadž zde objevuje se hospodářsky
silnější činitel, který sociálně
slabšího zaměstnance namnoze svým rozhodnutím
překvapuje a je dlužno chrániti postiženého.
Rakouský zákon akceptoval řešení
dvojího druhu výpovědních lhůt
a máme-li tvořiti nový moderní zákon,
neuzavírejme se těmto methodám. Povaha zaměstnání
soukromých zaměstnanců sama určuje
toto řešení. Hledá-li zaměstnanec
nové působiště ať již z důvodů
kterýchkoliv, nemůže nový zaměstnavatel
čekati na uplynutí dlouhých výpovědních
lhůt a tak jen stále umožňujeme rozmnožování
nezaměstnanosti, která u těchto kategorií
má zcela jiný charakter než u kategorií
dělnických a svými důsledky hluboce
zasahuje do celostátního hospodářského
života. Proto posloužíme jen oprávněnému
volání po odbourání nezaměstnanosti,
když volíme toto řešení. Delší
výpovědní lhůty pro zaměstnavatele
máme již v jiných zákonech, třebaže
jak jsme již uvedli, vážou také zaměstnance.
Poukazujeme na zákon o statkových úřednících
kde se objevuje výpovědní lhůta šestiměsíční,
dále na několikráte již citované
nařízení o zachování pracovních
poměrů osob narukovaných v době světové
války, které zaručuje tříměsíční
výpovědní lhůtu a podobně je
tak v nařízení ze dne 9. le na 1919 čís.
15 Sb. z. a n., obmezující výpověď
určitých služebních poměrů.
Také § 34. referentské osnovy přejímá
výhody v hořejším zákonu a obou
nařízeních uvedené. Stanovení
nejkratší výpovědní lhůty,
není-li příznivějšího
ujednání, stanovíme na dobu šestinedělní
před kalendářním čtvrtletím
a rušíme tak podle starého zákona přípustnou
nejkratší výpovědní lhůtu
jednoměsíční. Naše stanovisko
je dáno skutečností, že podobná
úprava nařízením o obmezení
výpovědní lhůty, jež platilo
jak již několikráte uvedeno v důvodové
zprávě do 31. května 1923 již trvala
a bylo jmenované nařízení zrušeno
jen s podmínkou, že v nejkratší době
vejde v platnost nový zákon. V novém zákoně
dlužno také jasně vymeziti hranici zkušební
doby, která v žádném případě
nesmí býti delší jednoho měsíce.
Oboustranné právo rozvázati předčasně
pracovní poměr bylo upraveno ve starém zákoně
§§ 25.-32. a vymýtili jsme v našem návrhu
vše co vedlo k nesprávným výkladům
praxe zákona. Chráníme-li v §U 39. zaměstnance
vstoupivšího na poukaz organisace do hospodářského
boje, nebo zúčastní-li se ho před
nebezpečím předčasného rozvázání
pracovního poměru, potvrzujeme vymoženosti
odborových organisací práva hospodářských
zápasů, neboť i zaměstnavatelé
pro své potřeby používají drakonických
prostředků k zdolání hospodářských
požadavků zaměstnanců a je tudíž
nutno zaměstnance pro veškeré podobné
případy chránit. Důležitá
jsou ustanovení, která zaručují plat
za vykonanou práci. Jinak přebíráme
ze starých ustanovení větší část
obsahu.
Naše zákonodárství nezná odbytné
spatné po rozvázání pracovního
poměru, když můžeme uvést analogii
z nařízení ze dne 9. ledna 1919 čís.
14. Sb. z. a n. o zachování služebních
poměrů, podléhajících zákonu
o obchodních pomocnících za války,
na ochranu zaměstnanců, kteří nastoupili
vojenskou službu v době světové války,
kde nárok na tříměsíční
plat nese charakter odbytného. Požadavek uskutečněný
již v zákoně rakouském odůvodňujeme
naléhavou potřebou ochrany slabších
zaměstnanců, kteří ve velmi četných
případech mohou sice své zaměstnání
vykonávati, avšak zaměstnavatel velmi záhy
zaměňuje tyto osoby za síly mladší
jednak proto, aby méně platil a také proto,
aby sociálně nebyl na zaměstnance, který
dlouhá léta věnuje své zdraví
a energii pro vývoj závodu vázán.
Vykonáváme tudíž jen samozřejmou
povinnost, když se domáháme zákonité
úpravy této naléhavosti, která má
ještě ten význam, že se nezatěžuje
zbytečně pracovní trh, jeť pochopitelno,
že starší síly hlavně pro svůj
věk nové zaměstnání pouze v
řídkých případech dostanou.
§ 23. starého zákona má tu vadu, že
uznává v případě konkursu smluvené
kratší výpovědní lhůty
než zákonné a porušuje tudíž
ty smlouvy, jež obsahují delší výpovědní
lhůty. To nutno v novém zákoně napraviti.
Jinak jsme souběžně upravili pro případy
předčasné výpovědi § 42.
§ 24. starého zákona dotýká se
velmi citlivě rodiny zemřelého zaměstnance.
Ztrátou hlavy rodiny ztrácejí pozůstalí
také obytné místnosti přenechané
zaměstnavatelem zaměstnanci na základě
služební smlouvy. Zákon propouští
vyklizení bytu v době jednoho měsíce,
měl-li zaměstnanec vlastní domácnost,
jinak ve 14 dnech po jeho úmrtí. Zaměstnavatel
však může žádati, aby byla část
bytu ihned vyklizena, pokud to je třeba, aby byl nástupce
a jeho nábytek umístěn. Posuzujeme-li stylisaci
starého zákona docházíme k přesvědčení,
že nemusí se vždy jednati o byt naturální,
neboť smlouva může obsahovati způsob přenechání
bytu, který by měl vztah k zákonu o ochraně
nájemníků a v případě
vyklizení souvislost se zákonem o odkladu exekučního
vyklizení místností. Proto je také
třeba vysloviti v zákoně širší
ochranu a to v případech vlastní domácnosti
až do 6ti měsíců, jinak je možno
vykliditi byt do jednoho měsíce. Druhý odstavec
našeho §u 48. je shodný s nutnou ochranou nemocných
a šestinedělek kterou jsme i v jiných ustanoveních
vyjádřili a která se musí týkati
i vyklizení bytu.
Předpisy o vyúčtování jsou
běžnou praxí ustáleny a vážou
přirozeně obě dvě strany k právu
i povinnosti.
§ 22. starého zákona přiznává
v zásadě zaměstnanci právo po výpovědi
(bez ohledu zda obdrženou či danou) nároku
potřebného přiměřeného
času ve všední dny bez zkrácení
platu aby si vyhledal nové místo. Tento § umožňoval,
aby nařízením byla pro podniky určitého
druhu, nebo pro obvod určitých míst vydána
podrobnější ustanovení o čase
který zaměstnanci má býti dán
k hledání nového místa. Až do
dnešní doby nebylo však této možnosti
využito, a proto vytvořena praxe taková, že
zaměstnanci ve velkých městech byl poskytnut
volný čas nejméně jednou denně
alespoň dvou až tříhodinový v
mnohých případech bylo třeba poskytnouti
delšího času, aby zaměstnanec který
se měl již představiti mohl použíti
dopravních prostředků do místa určení.
Na venkově poskytován zpravidla volný čas
nejméně třikráte do týdne buď
půldenně nebo celodenně. V důsledku
tohoto stavu volíme takovou úpravu našeho §u
50, která odpovídá zvyklostem a potřebám.
Smysl §u 39. starého zákona zobrazil se ve
snaze neztěžovati vyhledávání
nového zaměstnání leč praxe
setřela tento význam a ukázalo se že
zaměstnavatelé obcházeli tyto předpisy
tím, že vysvědčení koncipovali
tak striktně a stručně, že už předem
uzavírali dveře k novému zaměstnavateli.
A proto užíváme jasnější
formulace, která připouští aby určitá
přání zaměstnance byla respektována.
Ve druhém odstavci našeho §u 51. zamezujeme
existenci černých listin a jiných podobných
zařízení, která u nás bohužel
existují a mnohého zaměstnance ať již
činného v odborovém anebo politickém
hnutí, na dlouhá léta znemožňují.
Našemu svazu průmyslníků i jiným
organisacím zaměstnavatelským jsou tyto smutné
případy velmi dobře známy. Je proto
odstranění takových zvyklostí pouhou
morální povinností, a je třeba jak
v 5. odst. uvádíme tyto přehmaty do té
míry znemožňovat, aby zaměstnanci poškozenému
byl dán příslušný plat vedle
nároku na náhradu škody. Stejně tak
nutno chrániti zaměstnance v těch případech,
kde zaměstnavatel poškozuje zaměstnance zadržováním
vysvědčení.
Kauce znamená v dnešním pracovním poměru
ohromný nešvar. Ač zákon o obchodních
pomocnících ve svém §u 35 připouští
kauci, nelze ze získaných zkušeností
doporučovati podobná ustanovení do nového
zákona. Opakují se nám bez mála denně
případy, kdy zaměstnavatelé, slibujíce
dobrého místa, lákají záruky,
jichž používají jako provozovací
kapitál ve svých namnoze pochybných podnicích.
V případech, kdy kauce slouží k tomu,
aby skladník filiálky ručil za škody,
dospěli jsme k nejrůznějšímu
výkladu i za starého Rakouska, neboť zjišťovalo
se stále zda a do jaké míry odpovídá
takový skladník za škody vzniklé jinými
zaměstnanci filiálky, kteří záruku
nesložili. Uvážíme-li konečně,
že si zaměstnanec záruku musí vypůjčit
i na vysoký úrok, domníváme se, že
na jedné straně je stále poškozený
zaměstnanec, jemuž hrozí ztráta jeho
nebo vypůjčeného kapitálu, na druhé
straně nemůže býti zaměstnavatelům
záruka dostatečnou náhradou za eventuelní
škody, neboť by při dnešním rozpětí
cen a hodnot zboží musil požadovati takových
obnosů, kterých žádný zaměstnanec
nemůže složiti. Svěřuje-li zaměstnavatel
zaměstnanci svůj sklad, nebo staví-li ho
na jiná zodpovědná místa, má
dostatek možnosti učiniti si výběr mezi
zaměstnanci. Považujeme kauci v novodobém pracovním
poměru jako nemorální požadavek.
§ 36. starého zákona obsahuje zastaralé
předpisy o soutěžní doložce. Platová
hranice Kč 4.000 přirozeně neodpovídá
dávno již poměrům a proto zvyšujeme
tento obnos na Kč 40.000 ročně. Jinak doplňujeme
a opravujeme případy podle závaznosti obdobných
úmluv v takovém měřítku, aby
soutěžní doložka nestala se metlou pro
zaměstnance a nebyla v rozporu se slušností
a sociálním pokrokem. Velmi jasně vyzdvihujeme
nemožnost, aby jiná osoba přejímala
za zaměstnance závazek omezující výdělečnou
činnost zaměstnance, vystoupivšího z
místa.
Vyhnouti se sporům v případě změny
majitele závodu nebo při úmrtí zaměstnavatelově,
je účelem těchto dvou §§. Zde přicházíme
k některým zjevům našeho hospodářského
života, jež zdánlivě jsou považovány
za záležitosti zaměstnavatelů, ač
jich důsledky zasahují do pracovních poměrů
zaměstnanců. V průmyslových závodech
jsou to fuse, jichž následek bývá hromadné
propouštění zaměstnanců. Vítají-li
se podobné koncentrace průmyslových podniků
z důvodu zjednodušení podnikání
pak na druhé straně nesmějí se přehlížeti
těžké důsledky v existencích
zaměstnanců. Náš návrh přispívá
ale také k precisnímu poměru mezi zcizitelem
a nabyvatelem resp. mezi činiteli zúčastněnými
na změně právní formy podniku. To
samé platí o pronajímateli a nájemci.
Předpisy živnostenského řádu
o učních jsou nedostatečné a proto
i kompetentní místa uznávají nutnost
nových ustanovení, která mají vyhověti
dnešním názorům a potřebám
našeho dorostu jemuž míníme svěřiti
spoluúčast v novodobém národním
i mezinárodním hospodářském
životě. Plniti tyto úkoly lze jen tehdy budou-li
dány zákonné předpoklady řádného
učení. Poněvadž zákon o obchodních
pomocnících vztahuje se také na kancelářské
praktikanty, jeví se naléhavá potřeba
upraviti v tomto zákoně právní podmínky
učebního poměru. Náš iniciativní
návrh z r. 1920 pamatoval na reformu učňovské
otázky a prvý návrh referenta z ministerstva
spravedlnosti č. 29.277/23 taktéž zpracoval
partii o učních a praktikantech pro vyšší
soukromé služby. Ministerstvo školství
a národní osvěty jsouc vedeno přesvědčením
o změně předpisu pokračovacího
školství vypracovalo osnovu která, jak doufáme
bude taktéž předmětem jednání
zákonodárných sborů. Zákon
o placené dovolené pro zaměstnance přiznal
ve svém §u 4 učňům po půlročním
nepřetržitém zaměstnání
v témže podniku nebo u téhož zaměstnavatele
nárok na placenou dovolenou k zotavení ve výměře
osmi dnů v roce. V §u 7 a v §u 13 tohoto zákona
jest dotčen poměr dovolené k živnostenskému
pokračovacímu školství. Tyto veškeré
okolnosti opravňují nás k návrhům
jež v hořeji uvedených §§ jsme zpracovali
Navrhujeme mimo jiných ustanovení podmínky,
za kterých je dovoleno zaměstnavatelům učně
zaměstnávati při čemž klademe
mimořádný důraz na řádný
odborný výcvik: učební smlouva písemně
vyhotovená musí obsahovati některé
okolnosti, související již s uvedenými
zásadami; učební doba nesmí trvá
ti déle dvou let a započítává
se do této doby příslušné odborné
školské vzdělání; bezplatné
učení připouštíme nejvýše
po tři měsíce, načež musí
následovati přiměřená odměna
kratší pracovní doba než osmihodinná
je-li v závodě obvyklá pro ostatní
zaměstnance platí také pro učně:
překážky vyvolané nemocí, úrazem
nebo pro jinou nehodu uznávají se nepřetržitě
alespoň tři měsíce; učební
doba neprodlužuje se také jestliže učeň
z jiné důležité příčiny
týkající se jeho osoby, nemohl vykonávati
práci po dobu v jednotlivých případech
5 dní a úhrnem do roka 30 dní; Společenstvo
vážeme v případu přerušení
učebního poměru bez učňovy
viny aby se postaralo o řádné doučení
postiženého učně ve stejném oboru.
Není-li společenstva přejímá
povinnost svaz zaměstnavatelský pro dotyčný
obor; dovolenou zvyšujeme vzhledem k našemu přesvědčení
o nutnosti odpočinku a zotavení mladého organismu;
podmínky, za kterých učební smlouva
kromě uplynutí doby pozbude platnosti konkretisujeme,
stejně tak činíme pro případy
předčasného zrušení učebního
poměru bez výpovědi; výpovědní
lhůty přizpůsobujeme všeobecným
předpisům tohoto zákona o výpovědi.
Nezadatelná ustanovení tvoří podstatnou
část našeho návrhu a jsou diktována
z faktu odvislosti zaměstnaneckého poměru,
z kteréžto sociální slabosti často
pocházejí smluvní závazky, jež
činí každý zákon bezcenným.
§ 41. starého zákona ustanovuje, že pro
rozepře ze služebních poměrů
jsou příslušný živn. soudy, když
se ku podniku zaměstnavatelovu živnostenský
řád vztahuje. Vládní osnova k zákonu
o pracovních soudech se kterou se již zaměstnával
zvláštní podvýbor výboru sociálně-politického
senátu prvně zvoleného N. S. mluví
pro naše stanovisko, jež jsme v §u 75 vyjádřili.
Přejeme si, aby spory z pracovního poměru
zaměstnanců podléhajících tomuto
zákonu byly vyřizovány u živnostenských
soudů bez ohledu zda na podnik zaměstnavatelův
vztahuje se živn. řád nebo ne. Žádost
o zřízení zvláštních senátů
je opřena o bohatou praxi zákona o obchodních
pomocnících která ukázala jednak početnost
sporů a pak důležitost ovládání
obsáhlé materie a četné judikatury.
Zákony uherské i právo zvykové potvrzené
judikaturou z uherského zákonodárství
daly v četných případech zaměstnancům
výhodnější ustanovení než
zákony historických zemí. Poukazujeme na
§ 113 zákona čís. 259 z r. 1924 (Živnostenský
zákon pro Slovensko a Podk. Rus) kde je pro obchodní
pomocníky vyměřena výpovědní
lhůta 6ti týdenní a u pomocníků,
kterým jsou svěřeny důležitější
výkony výpovědní lhůta tříměsíční.
Tyto lhůty nejsou vázány na služební
dobu, nemusí však skončiti kvartálem.
Judikatura ustálila však další právo
výpovědních lhůt a sice 6ti měsíčních
(ku př. redaktor týdenníku syndik a pod.),
12timěsíčních (redaktor denníku,
prokurista, lázeňský lékař,
ředitel akc. pol. správce továrny, inženýr
továrny a pod.), podle nichž se až do dnešního
dne na Slovensku a Podk. Rusi postupuje. Jako doklad uvádíme
nařízení býv. ministra pro Slovensko
dra Šrobára ze dne 13. května 1919 o zachování
služebních poměrů obchodních
pomocníků, podléhajících zákonu
XXXVII: 1875, jež publikováno v Úradných
novinách ze dne 26. května 1919 čís.
14 pod čís. 87/1919/Č. 4279/1919 pres. v
kterémžto nařízení řečené
výpovědní lhůty jsou ustanoveny. Při
projednávání příslušné
vládní osnovy (tisk 4412) upozornili jsme na tyto
okolnosti a bylo nám ministrem obchodu odpověděno,
že tyto zvyklosti zůstávají na území
Slovenska a Podkarpatské Rusi nadále v platnosti.
Je tudíž nutno přihlížeti k těmto
vymoženostem při nejmenším však vyznačiti
tuto potřebu takto: ťpokud ustanovení následujících
zákonů, jakož i ustálená práva
nejsou příznivější pro zaměstnance.Ť
Článek II. starého zákona předpokládal
vydání nařízení jež by
ukládalo dohled nad prováděním péče
zdravotní a předpisu o vysvědčení
živnostenských inspektorů, ve smyslu zákona
ze dne 17. června 1883 Z. Ř. č. 117. Ustanoven
toto praktikováno nebylo a navrhujeme tudíž,
aby na podniky, v nichž jsou zaměstnanci podle tohoto
zákona, vztahovaly se zákony o živnostenských
inspektorech.
Naše návrhy o trestních ustanoveních
přizpůsobujeme úpravě §u 65 referentské
osnovy ministerstva spravedlnosti.
§ 66 referentské osnovy přizpůsobil
se naším předcházejícím
návrhům a kryje se tudíž se stylisací
našeho §u 79. Článek III starého
zákona nám nevyhovuje.
Nemůže býti sporu o tom, že při
existenci ministerstva sociální péče
patří tento zákon do jmenovaného resortu
a nemůžeme souhlasiti, aby byl prováděn
ministerstvem spravedlnosti. Poslání zákona
je čistě sociální, řeší
pracovní poměry, zasahuje ochranu učňů
a praktikantů, řeší otázky dovolené,
výpovědních lhůt, ustanovuje péči
zdravotní, mluví o živnostenské inspekci
a jiných předpisech, které samozřejmě
jsou v kompetenci ministerstva sociální péče
a nemůžeme tudíž tento zákon vyjímati
z onoho ministerstva, které je předurčeno
prováděti sociálně politické
zákonodárství. Pokud jiné resorty
mají nepřímý vztah k zákonu
je dána možnost ve shodě s nimi zákon
prováděti. Tímto zákonem nevzejdou
státu žádná vydání. Odpadne
tudíž doložka podle §u 41 ústavního
zákona. Návrh tento budiž přikázán
sociálně-politickému výboru
k nejrychlejšímu projednání.