(1) Učební doba nesmí trvati déle
dvou let. Přestoupí-li učeň k jinému
zaměstnavateli, započítá se mu dosavadní
učení do učebné doby předepsané
nebo smluvené.
(2) Do učební doby započítá
se také doba, po kterou byl učeň přijat
na zkoušku. Ustanovení § 35 odst. 1. a 3. platí
obdobně.
Při průkazu učební doby v obchodní
živnosti nahrazuje se:
a) vysvědčením o úspěšné
návštěvě veřejného nebo
právem veřejnosti nadaného jednoročního
kupeckého vyučovacího kursu, nebo čtyř
nižších tříd veřejné
nebo právem veřejnosti nadané střední
školy neb jednoročního učebního
kursu spojeného s měšťanskou školou
jeden rok předepsaného zaměstnání
jako učeň;
b) vysvědčením o úspěšné
návštěvě veřejné nebo
právem veřejností nadané dvoutřídní
obchodní školy nebo střední školy
celá učební doba.
(1) Zaměstnavatel jest povinen pečovati o řádný
odborný výcvik a řádné odborné
vzdělání učňovo a poskytnouti
mu k tomu potřebného času a příležitosti,
jež nesmějí býti učni odňaty
jiným zaměstnáním. Zaměstnavatel
nesmí učni ukládati těžší
práce, se které není, ani dovoliti, aby mu
je ukládaly jiné osoby u něho zaměstnané
nebo členové jeho rodiny. Onemocnění,
úraz nebo jiné okolnosti, které mohou způsobiti
změnu učebního poměru, jest zaměstnavatel
povinen bez prodlení oznámiti rodičům
neb zákonným zástupcům učňovým.
Jest dále povinen starati se o řádnou návštěvu
pokračovací neb odborné školy v době
pracovní.
(2) Zaměstnavatel jest povinen chrániti učně
i před ostatními osobami u něho zaměstnanými
a příslušníky rodiny.
(3) O ochranných opatřeních platí
ustanovení § 33.
(4) Úmluvy, kterými má býti učeň
obmezen ve své výdělečné činnosti
po skončení učebního nebo pracovního
poměru, jsou neplatny.
(5) Způsobí-li zaměstnavatel svojí
vinou, že v přípovědi učňově
anebo v jeho vyučené nastal průtah o více
než čtrnáct dní, dopustí se přestupku
živnostenského řádu a jest práv
ze škody. § 65. Učňové, kteří
nejsou ubytováni a stravováni u zaměstnavatele,
mohou býti bezplatně zaměstnáni nejvýše
po tři měsíce. Po této době
jest povinen zaměstnavatel je přiměřeně
odměnovati (§ 5).
Pracovní doba učňů nesmí býti
delší než ostatních zaměstnanců.
(1) Nemůže-li učeň vykonávati
práce proto, že onemocněl, nebo že utrpěl
úraz neb pro jinou nehodu, může býti
učební poměr zrušen výpovědí,
trvalo-li přerušení nepřetržitě
aspoň tři měsíce.
(2) Pokud přerušení v odst. 1. uvedené
nepřesahuje úhrnem do roka tří měsíců,
neprodlužuje učební doby. Když učeň
z jiné důležité příčiny,
týkající se jeho osoby, nemohl vykonávati
práci, pokud si toho nepřivodil úmyslně
nebo hrubou nedbalostí pokud přerušení
tato nepřesahují v jednotlivých případech
pět dní a úhrnem do roka třicet dní,
učební doba se neprodlužuje.
(3) Nastane-li trvalé přerušení učebního
poměru bez učňovy viny a náleží-li
zaměstnavatel k některému společenstvu,
má se toto postarati, aby se ve stejném oboru řádně
doučil, není-li společenstva, nastupuje v
tuto povinnost svaz zaměstnavatelský pro dotyčný
obor.
Zaměstnavatel jest povinen dáti učni ročně
dovolenou nejméně třínedělní;
do ní nezapočítává se doba
dočasného přerušení zaměstnání
pro nemoc, nebo jinou důležitou nezaviněnou
překážku (§ 31).
(1) Učební smlouva pozbude platnosti kromě
uplynutí doby:
1. zánikem nebo vzdáním se obchodu nebo podniku;
2. úmrtím jedné ze stran;
3. nastalou neschopností zaměstnavatelovou nebo
učňovou splniti smluvené závazky;
4. prohlášením konkursu na zaměstnavatelovo
jmění.
(2) Zcizí-li zaměstnavatel svůj podnik (závod)
(§ 57) jest povinen postarati se o řádné
doučení učňovo u nabyvatele podniku
neb u jiného zaměstnavatele téhož oboru
jinak ručí za škodu učňovi vzniklou.
(3) Po zaměstnavatelově úmrtí může
učeň dokončiti výcvik u dědiců
provozují-li dále podnik a jsou-li s to, aby splnili
smluvené závazky.
(4) V případech odstavce 2 a 3. může
však učeň v prvním měsíci
zrušiti učební poměr s nástupcem
výpovědí čtrnáctidenní.
(1) Z důležitých příčin
může býti učební poměr
zrušen předčasně bez výpovědi.
(2) Učeň nebo jeho zákonný zástupce
může zejména jej zrušiti:
1. stane-li se učeň neschopným konati práce
neb nemůže-li je dále konati bez újmy
pro své zdraví nebo mravnost;
2. není-li zaměstnavatel s to, aby učni poskytl
řádný odborný výcvik neb zabraňuje
mu odborně se vycvičiti a všeobecně
vzdělávati zvláště pak navštěvovati
pravidelně pokračovací neb odbornou školu;
3. zadržuje-li zaměstnavatel smluvenou odměnu
bezprávně nebo zkracuje-li učňě
v naturálních požitcích nebo porušuje-li
jiná podstatná ustanovení smlouvy neb ustanovení
§ 33;
4. zanedbává-li zaměstnavatel své
vychovatelské povinnosti poruší-li mravnost
sváděním anebo trpěním nemravných
nebo nezákonných činů, ublíží-li
učni skutkem urážkou nebo hrubým zacházením
aneb odepře-li ho chrániti před takovým
jednáním jiných osob u něho zaměstnaných
nebo příslušníků své rodiny;
5. byl-li zaměstnavatel pravoplatně odsouzen pro
čin uvedený v § 60, odst 2.;
6. změní-li zaměstnavatel druh svého
podniku nebo přeloží-li jej na jiné
místo V tomto případě lze zrušiti
poměr jen do měsíce po změně
nebo přesídlení
(3) Zaměstnavatel může zrušiti předčasně
poměr zejména:
1. ukáže-li se učen neschopným konati
přikázané mu práce neb podle okolností
přiměřené (§ 64 odst. 1, 2. věta);
2. jedná-li ve službě nepoctivě zvláště
poškozuje-li zaměstnavatele úmyslně;
3. nekoná-li práce bez překážky
v zákoně odůvodněné po dobu
delší sedmi dnů aneb zpěčuje
se trvale bez důvodu konati práce mu svěřené
a přiměřené nebo podrobiti se zaměstnavatelovým
rozkazům, odůvodněným obsahem smlouvy
nebo předmětem učebních úkonů
4. ublíží-li učeň skutkem anebo
hrubou urážkou zaměstnavateli, členu
jeho rodiny nebo jiné osobě u něho zaměstnané
nebo poruší-li mravnost proti nim.
(1) Zrušil-li zaměstnavatel bez důležitého
důvodu učební poměr, jest povinen
vyplatiti učni bez újmy dalších nároků
na náhradu škody přiměřený
díl odměny za práce již provedené,
za které odměna dosud nedospěla, jakož
i odměnu a jiné požitky, které náležejí
učni podle smlouvy za čas až do skončení
učebního poměru (§ 42).
(2) Nároku na náhradu škody předčasným
zrušením učebního poměru vzniklé
možno se domáhati podle ustanovení § 46.
(1) Z důležitých důvodů může
býti zrušen učební poměr výpovědí
každou stranou. O výpovědi platí obdobně
ustanovení § 36 odst. 2. a 3.
(2) Učební poměr může býti
také zrušen čtrnáctidenní výpovědí
učněm, nebo je-li nezletilý, jeho zákonným
zástupcem, prohlásí-li zaměstnavateli
písemně, že učeň změní
své povolání, nebo že přejde
k jiné živnosti nebo podniku rozdílnému,
anebo že ho rodiče pro změněné
poměry své potřebují, aby je ošetřoval
aneb obstarával jejich hospodářství
aneb živnost.
Po skončení učebního poměru
jest zaměstnavatel povinen vydati zaměstnanci písemné
vysvědčení o ztrávené u něho
učební době, o jeho chování
po tu dobu a o nabytých vědomostech a schopnostech.
Vysvědčení takové budiž vydáno
na žádost, i když pracovní poměr
předčasně nebo výpovědí
se zruší. Jinak platí ustanovení §
51.
Pokud v zákoně tomto není výslovně
jinak stanoveno, nelze dovolávati se ujednávek uchylujících
se v neprospěch zaměstnancův od ustanovení
tohoto zákona.
(1) Pro rozepře z pracovního poměru upraveného
tímto zákonem jsou příslušny
soudy živnostenské, i když na podnik zaměstnavatelův
řád živnostenský se nevztahuje. Pro
rozepře vzniklé na základě tohoto
zákona musí býti zřízen zvláštní
senát.
(2) Není-li v obvodu soud živnostenský, patří
spor před živnostenský senát soudu okresního.
Živnostenské senáty okresních soudů
utvoří se obdobně podle zákona o soudech
živnostenských.
(3) Ustanovení zákona o hornických rozhodčích
soudech a zákona o závodních výborech
zůstávají nedotčena.
(1) Neustanovuje-li tento zákon nic jiného, platí
o pracovních poměrech jím upravených
předpisy obecného zákona občanského,
zákona ze dne 13. července 1922, č. 244 Sb.
z. a n., kterým se všeobecně upravují
poměry mezi zaměstnavateli a zaměstnanci
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi a zákona ze dne
25. září 1924, čís. 217 Sb.
z. a n. doplňujícího § 26 tohoto zákona,
živnostenského řádu, živnostenského
zákona pro území Slovenska a Podkarpatské
Rusi ze dne 10. října 1924, č. 259 Sb. z.
a n., zákonů o pensijním a nemocenském
pojištění, zákona ze dne 19. prosince
1918, č. 91 Sb. z. a n. o osmi hodinové době
pracovní, zákona ze dne 25. února 1920, č.
144 Sb. z. a n. o závodních a revírních
radách při hornictví a zákona ze dne
12. srpna 1921, č. 330 Sb. z. a n. o závodních
výborech.
(2) Platnosti pozbývají všechny předpisy,
které se nesrovnávají s ustanoveními
tohoto zákona, zejména zákon ze dne 16. ledna
1910, č. 20 ř. z. o služební smlouvě
obchodních pomocníků a jiných zaměstnanců
v podobném postavení a cís. nařízení
ze dne 10. ledna 1915, č. 8 ř. z., že použíti
jest zákona o obchodních pomocnících
na osoby, jež ustanoveny jsou u architektů, ustanovení
§§ 56 až 60 uh. obch. zákona, zák.
čl. XXXVII. z roku 1875, ustanovení živnostenského
řádu, dále pokud ustanovení následujících
zákonů, jakož i ustálená práva,
nejsou příznivější pro zaměstnance,
živnostenský zákon č. 259 Sb. z. a n.
z r. 1924, §§ 201, 202, 203, 205 a 208 obecného
zákona horního ze dne 23. května 1854, č.
146 ř. z., pokud jednají o úřednících
a dozorcích, zákon ze dne 13. ledna 1914, č.
9 ř. z. o statkových úřednících
a uh. zák. čl. XXVII. ze dne 14. prosince 1900 o
úpravě právních poměrů
mezi statkáři a hospodářskými
úředníky.
(1) Po slyšení korporací, jimž náleží
zastupovati příslušné zájmy (odborových
organisací zaměstnaneckých, hromad pomocnických
a pod., organisací zaměstnavatelských, obchodních
a živnostenských, advokátních, notářských,
lékařských, inženýrských
komor, zemědělských rad, gremií, obchodních
a živnostenských společenstev a pod.). může
býti nařízením ustanoveno, že
předpisy o nedělním klidu a pracovní
době se vztahují také na pracovní
poměry upravené tímto zákonem, byť
i nepodléhaly živnostenskému řádu
(zákonu) a zákonu z 19. prosince 1918 čís
91 Sb. z. a n.
(2) Na podniky, v nichž jsou zaměstnanci podle tohoto
zákona, vztahují se zákony o živnostenských
inspektorech. V podnicích horních vykonávají
dozor revírní úřady horní.
Přestupky tohoto zákona a nařízení
vydaných o ochranných opatřeních a
nedělním klidu, buďte trestány správními
úřady, na Slovensku a Podkarpatské Rusi administrativními
(policejními) vrchnostmi, kde jsou státní
policejní úřady, těmito úřady,
peněžitými tresty do Kč 10000 nebo na
svobodě do tří měsíců
a při opětování i odnětím
práva zaměstnávati pomocníky (i praktikanty)
a učně, neb odnětím živnostenského
oprávnění na čas nebo na vždy.
Pokud jde o podniky bánské a důlní,
trestá tyto přestupky báňský
úřad první stolice pokutou do 10.000 Kč
neb odnětím báňského oprávnění.
Uložené pokuty plynou do státní pokladny
pro sociální péči. Byla-li by nedobytna,
změní se pokuta v přiměřeny
trest vězení nejvýše do tří
měsíců. Z úřadu I. stolice
lze se odvolati do 14 dnů počínajíc
dnem následujícím po doručení
k úřadu II. stolice, který rozhodne s konečnou
plaností, není-li jiných platných
předpisů.
Ustanovení tohoto zákona platí též
o pracovních poměrech, které byly tu v den
účinnosti zákona, pokud jsou pro zaměstnance
příznivější.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Jej provésti náleží
ministru sociální péče v dohodě
se zúčastněnými ministry.
Minulý parlament byl několikráte upozorněn
na mimořádný význam soukromozaměstnaneckého
zákonodárství, jež tvoří
důležitý díl všeobecného
ochranného zákonodárství. Zákonodárné
sbory starého Rakouska daly soukromým zaměstnancům
zákon o služební smlouvě obchodních
pomocníků a jiných zaměstnanců
v podobném postavení ze dne 16. ledna 1910 čís.
20 ř. z. (zákon o obchodních pomocnících).
Tento zákon znamenal nesporný pokrok v poměrech,
ve kterých byl stvořen, neboť zasáhnul
do úpravy otázek jež až dosud buď
nedostatečně aneb vůbec řešeny
nebyly, zejména byla to dovolená, výpovědní
lhůty, ochrana v nemoc, při úrazu a jiných
nehodách, ochrana narukovaných, provise, remunerace,
podíl na zisku, vysvědčení, vyhledávání
nového místa a pod. Poválečné
poměry překonaly jak materielní tak i sociální
ustanovení jmenovaného zákona a byly pracovní
podmínky v hromadných neb individuelních
smlouvách výhodněji upravovány než
zákon stanovil. Bylo proto naší povinností
předložiti nově zvolenému parlamentu
v roce 1920 návrh k zákonu o pracovním poměru
soukromých zaměstnanců, obchodních
učňů a kancelářských
praktikantů kterýžto návrh znamenal
v podstatě novelisaci zákona o obchodních
pomocnících na základě výhod
zaručených smlouvami a zkušeností nabytých
z praxe. Strana českých socialistů předložila
návrh poslance Tučného dra Frankeho, Zeminové
a spol.. k zákonu o obchodních pomocnících
a jiných zřízencích. Strana lidová
předložila návrh poslanců dra Gustava
Mazance, Antonína Čuříka a soudr.
na novelisaci zákona o obchodních pomocnících
ze dne 16. ledna 1910 č. 2.0. ř. z. pokud se týká
rozšíření tohoto zákona na kvalifikované
síly v závodech v § 2. zákona uvedených.
Němečtí nacionálové předložili
návrh poslanců Josefa Patzela, H Knirsche a druhů
na zákonnou novou úpravu služebních
poměrů obchodních pomocníků
a jiných zaměstnanců v podobném postavení.
Vláda nemohla odepříti oprávněnost
nové úpravy pracovního poměru soukromých
zaměstnanců, neboť pamatovala nařízením
ze dne 9. ledna 1919 čís. 14 Sb. z. a n. o zachování
služebních poměrů zaměstnanců
podléhajících zákonu o obchodních
pomocnících za války, na ochranu zaměstnanců,
kteří nastoupili vojenskou službu v době
světové války a jimž místo za
určitých podmínek bylo po návratu
do občanského povolání zachováno.
Toto nařízení bylo prodlouženo naposledy
do 31. prosince 1922 vládním nařízením
ze dne 30. června 1922 čís. 180 Sb. z. a
n. s poukazem, že se veškeří vojíni
i zajatci do svých domovů navrátili. Další
nařízení vlády ze dne 9. ledna 1919
čís. 15 Sb. z. a n. obmezilo výpověď
určitých služebních poměrů
dočasným suspendováním přípustné
4nedělní výpovědi, uznáním
nejkratší výpovědní lhůty
6ti nedělní a pro ty, kteří jsou nejméně
10 let u jednoho a téhož zaměstnavatele, výpovědní
lhůtu 3měsíční, jež stejně
musí končiti kalendářním čtvrtletím.
Toto nařízení bylo naposledy prodlouženo
do 31. května 1923 nařízením ze dne
22. prosince 1922 čís. 381 Sb. z. a n. Další
prodloužení odepřeno s poukazem na avisované
předložení vládní osnovy k novému
zákonu o soukromých zaměstnancích,
která podle přípovědi p. ministra
spravedlnosti měla býti předložena podzimnímu
zasedání senátu Národního shromáždění.
Ministr spravedlnosti předložilo na podzim r. 1923
referentskou osnovu č. 29.277/23 která byla předmětem
jednání jak organisací zaměstnavatelských,
tak i organisací zaměstnaneckých. Můžeme
prohlásiti, že obě dvě skupiny zájemců
nebyly obsahem návrhu nadšeny, byli to však zejména
soukromí zaměstnanci, kteří odmítli
osnovu hlavně proto, poněvadž nesla v sobě
nebezpečí vyloučení některých
kategorií, jež až dosud podléhaly zákonu
o obchodních pomocnících. Relace, jež
došly ministerstvu spravedlnosti byly podkladem pro nový
referentský návrh, který předložen
na podzim roku 1925 pod čís. 14.121/25 ministerské
radě. Tento návrh respektuje některá
podstatná přání odborových
organisací, nesplňuje ovšem zásady,
na kterých budujeme naši osnovu která odpovídá
skutečným poměrům vzešlým
z bohaté praxe jak starého zákona, tak i
smluvních poměrů.
Nový zákon má také sjednotiti soukromozaměstnanecké
zákonodárství, neboť uplatnění
nového živnostenského zákona pro Slovensko
a Podkarpatskou Rus ukázalo podstatné rozdíly
v právech zaměstnanců v zemích historických
a ostatních částí republiky, najmě
ve věci výpovědních lhůt. Zákon
o obchodních pomocnících má platnost
pouze pro historické země a jevila se tudíž
nutnost, aby v době mobilisace v r. 1921 bylo učiněno
opatření ve prospěch zaměstnanců
na Slovensku a Podkarpatské Rusi, kteří rukovali,
nepožívali však výhody zákona o
obchodních pomocnících, ježto zákon
v těchto územích nebyl dosud unifikován.
Této potřebě bylo vyhověno iniciativním
návrhem poslance Kleina a soudr. k zákonu o nároku
obchodních pomocníků a jiných zaměstnanců
v podobném postavení na Slovensku a Podkarpatské
Rusi na peněžité požitky v některých
případech vojenské povinnosti který
byl také zákonodárnými sbory přijat
a pod čís. 34 ve Sb. z. a n. dne 16. února
1922 publikován. Zmíněné již
nařízení o ochraně vojínů
navrátivších se ze světové války
bylo pro Slovensko vydáno pod čís. 87/1919
(Č. 4279/l919 pres.) ze dne 13. května 1919 a publikováno
v Úradných novinách čís. 14
ze dne 26. května 1919.
Cizina upravila v posledních letech pracovní poměr
soukromých zaměstnanců na moderním
podkladě. Poukazujeme zde v prvé řadě
na nový rakouský zákon ze dne 11. května
1921 čís. 292 spol. zákoníku. O soukromých
zaměstnancích, jenž vstoupil v platnost 1.
července 1921. Tento zákon jest nejlepším
sociálně-politickým dílem, které
až dosud na tomto poli známe. Uvádíme
některá ustanovení: Nárok na peněžité
požitky v době nemoci, nebo jiné nehody trvá
po dobu 6ti neděl, u těch, kteří jsou
5 let v posledním zaměstnání zvyšuje
se nárok na 8 neděl, v 15ti leté službě
na 10 neděl, v 25ti leté službě na 12
neděl. Mimo to přísluší na každé
další 4 neděle nárok na poloviční
plat. § 17 určuje výměr dovolené
a sice přísluší po 6ti měsíčním
zaměstnání u posledního zaměstnavatele
v každém roce dovolená 2týdenní,
která se zvyšuje po 5ti letech zaměstnání
na tři týdny, po 10 letech zaměstnání
na 4 týdny a po 25ti letech zaměstnání
na 5 týdnů. Do pracovní doby určené
pro výměr dovolené započítají
se až do 5ti let ona zaměstnání, ztrávená
v tuzemsku u jiných zaměstnavatelů bez ohledu
zda byla konána v poměru soukromého zaměstnance,
nebo dělníka a trval-li tento poměr nejméně
6 měsíců. Tato výhoda uplatňuje
se jen v těch případech, kdy zaměstnání
u posledního zaměstnavatele trvalo nejméně
dvě léta. Vysokoškolákům, kteří
jsou u posledního zaměstnavatele nejméně
6 měsíců v poměru pracovním,
započítá se studijní doba až
do 5ti let určených pro výměr dovolené.
§ 20 reguluje výpovědní lhůty,
jež jsou opřeny o dvojí právo a sice
o dlouhé výpovědní lhůty pro
zaměstnavatele a krátkou výpovědní
lhůtu pro zaměstnance. Zaměstnavatel může
vypověděti zaměstnance není-li příznivějšího
ujednání po kratší než 2leté
pracovní době 6 neděl před kalendářním
čtvrtletím, po delší než 2leté
pracovní době 2 měsíce, po 5ti letech
tři měsíce, po 15ti letech 4 měsíce
a po 25ti letech 5 měsíců, vždy před
kalendářním čtvrtletím. Zaměstnanec
oproti tomu může dáti výpověď
koncem každého kalendářního měsíce
na jeden měsíc. § 23 předpisuje povinnost
odbytného počínaje čtvrtým
rokem zaměstnání u posledního zaměstnavatele.
Odbytné obnáší dvojnásobné
požitky posledního měsíce a zvyšuje
se po 5ti letech na třínásobé, po
10ti letech na čtyřnásobné, po 15ti
letech na šestinásobné, po 20ti letech na devítinásobné
a po 25ti letech na dvanáctinásobné peněžité
požitky posledního měsíce. V případě
úmrtí obdrží zákonní dědicové
polovinu odbytného. I jiná ustanovení tohoto
zákona znamenají veliký pokrok proti zákonu
z roku 1910.
Termín ťkupecké službyŤ, ťvyšší,
nikoli kupecké službyŤ neosvědčil
se v praxi, vedlť k nejasné judikatuře a proto
nelze těchto i podobných termínů užívati.
Referent ministerstva spravedlnosti přejímá
částečně tyto nemoderní zásady
a obepisuje povahu zaměstnání pro ty, kteří
konají ťpřevážně kupecké
nebo sice nekupecké, ale vyšší služby
kancelářské neb odbornéŤ. Referentská
osnova jest nepřijatelná také proto, že
svým titulem ťo zaměstnancích ve vyšších
soukromých službáchŤ zúžuje
rozsah příštího zákona na kategorie,
od kterých se vyžadují vyšší
znalosti toho kterého oboru, nabytých předběžným
odborným vzděláním a nebo delší
odbornou praxí. To znamená krok nazpět oproti
zákonu o obchodních pomocnících, který
až na některé nepřesnosti platí
pro veškeré soukromé zaměstnance, aniž
by se od nich vyžadovala nějaká vyšší
znalost příslušného oboru, nebo nějaké
odborné vzdělání, případně
delší odborná praxe. Naše soukromozaměstnanecké
organisace odmítají jednomyslně tento způsob
řešení a přejí si, aby nový
zákon nevylučoval žádnou z kategorií,
která se těšila již výhodám
zákona o obchodních pomocnících, ba
naopak, aby doplňoval mezery, vzniklé uplatněním
starého zákona.
Z těchto důvodů stavíme náš
návrh na jinou základnu, která se v podstatě
opírá o: 1. generální klausuli, 2.
o demonstrativní vyjmenování podniků,
ústavů, úřadoven a pod., jichž
zaměstnanci podléhají zákonu, 3. o
demonstrativní vyjmenování zaměstnaneckých
kategorií, 4. o praxi zákona o pensijním
pojištění soukromých zaměstnanců,
který je již v platnosti od roku 1909. Tato konstrukce
zdá se nám nejvhodnější. Poukazujeme
na činnost ministerské komise pro reformu pensijního
pojištění soukromých zaměstnanců,
která v nesčetných schůzích
diskutovala o konkrétním vyjádření
působnosti nového pensijního zákona
a i když nepřijala plně naše stanovisko,
nemohla se spokojiti s dosavadními ustanoveními
o rozsahu pojistné povinnosti a přikročila
k stylisaci § 1, který svým posláním
jest analogický s § 1 našeho návrhu. Tento
návrh přibližuje se struktuře našich
podnětů a vylučuje zejména to, co
obsahoval zákon o obchodních pomocnících
a v důsledku toho i § 1. referentské osnovy
ministerstva spravedlnosti. Německé pensijní
pojištění ve snaze obsáhnouti veškeré
druhy soukromého zaměstnání nedělnického
po žívá taktéž demonstrativního
vyjmenování kategorií.
§ 2. určuje zaměstnance, kterých se
zákon netýká při čemž
vyslovujeme přání, aby byl buď tímto,
neb jiným zákonem vymezen přesný pracovní
poměr zaměstnanců státních
podniků, jichž karakter je nyní na polovic
zaměstnance veřejného, na polovic zaměstnance
soukromého.
§ 3. doplňuje § 2., při čemž
luští starý těžký problém
obchodních jednatelů a zástupců, pracujících
na pro si. Dosavadní zkušenosti přesvědčily
nás, že jedině možné kriterium
povahy zaměstnanecké těchto pracovníků
jest určení že cestující, zástupci
a jednatelé, pracující jménem a na
účet jednoho nebo více podnikatelů
i když jsou ustanoveni pouze na provisi a nejsou u nich splněny
náležitosti pracovní smlouvy podle §§
1151 a 1152 všeob. zák. obč. jsou zaměstnanci
a proto nevztahuje se ustanovení zákona na ty obchodní
jednatele a zástupce na provisi, kteří ujednané
obchody provádějí na vlastní účet.
§ 4. pamatuje na možnosti tvoření nových
kategorií soukromozaměstnaneckých a zabezpečuje
nosnost příštího zákona vřaděním
budoucích nových druhů zaměstnání
do zákona. Ježto příslušné
vládní nařízení může
býti vydáno pouze po slyšení odborových
organisací jest zde nutná součinnost přímých
činitelů zaručena.
Zákon o obchodních pomocnících určil
ve svém § 6 obsah služební smlouvy a umožnil
v mnohých případech ujednávání
pracovních smluv kratším a jednodušším
způsobem, než jak předepisuje § 114 b.
ž. ř., a dlužno tuto reformu vítati. Má-li
však ustanovení o pracovních smlouvách
v novém zákoně vyhovovati, jest nutno získané
zkušenosti uplatniti. Důležité je ustanovení,
které nepřipouští nevýhodné
úchylky od hromadné smlouvy, definice ťmístního
zvykuŤ a nárok na výlohy a diety vyšle-li
zaměstnavatel zaměstnance mimo provozovnu.
§ 6. je nutným doplňkem předpisů
o pracovních smlouvách a má chrániti
duševní majetek vynálezců, jejichž
činnost se zejména velikými závody
průmyslovými zneužívá. Tato otázka
svádí ovšem k požadavku nového
patentního zákona, poněvadž však
tato materie není vhodná pro rámec tohoto
zákona, spokojujeme se s tím nejnutnějším,
jako součást pracovní smlouvy.
§ 8. napravuje nedostatky dnešních předpisů
v tom směru, že zaměstnanci, jenž, byv
vyzván zaměstnavatelem, osobně se představil,
nebo přišel ujednat pracovní smlouvu, přísluší
náhrada hotových výloh, souvisejících
s dostavením se.
§ 9. a § 10. opravuje §§ 30.-32. starého
zákona v tom směru, že jsou zaručeny
veškeré nároky zaměstnance pro případy,
kdy zaměstnavatel znemožnil svojí vinou nastoupení
místa i když smlouva byla ujednána na delší
dobu. Nevyhýbáme se nikterak, aby zaměstnanec
plnil povinnosti a dbal ustanovení zákona (odst.
5. § 10.). Dlužno však rozhodně odmítnouti
pokusy, aby si zaměstnanec nechal započísti
do žádané náhrady plat, kterého
nabyl jiným zaměstnáním a nebo nabytí
zúmyslně zanedbal.
§ 11. definuje pojem plat, který bývá
často zaměněn s pojmem služné.
Starý zákon ve svém § 15. mluví
také jen o běžném služném,
jinak obsahuje starý zákon plno nepřesností,
mluvíc o platu, služném, peněžitých
požitcích, úplatě a pod. Považujeme
proto naše ustanovení obou paragrafů za účelná.
§§ 13.-16. Ustanovení o provisi je po stránce
právní jeden z nejtěžších
problémů. Poukazujeme na komentář
k § 3. a dodáváme, že je nezbytně
nutno upraviti nárok a výplatu provise tak, aby
křiklavé nedostatky dosavadních právních
předpisů byly odstraněny. V prvé řadě
je naléhavě důležito ustanovit, že
provise vyplácí se již z obchodů ujednaných,
nikoli vyřízených, anebo dokonce podle částek,
které konsumentem byly firmě splaceny. Předpokládá
se přirozeně, že zaměstnanec pracující
na provisi dbá příkazů svých
firem, řídí se při prodeji podle ceníků
a jiných předpisů. Tyto samozřejmosti
jsou však všeobecnou podmínkou pracovního
poměru vůbec a není třeba, aby zákon
o těchto předpokladech mluvil. Závady dnešního
systému nalézáme především
v spekulaci firmy, která namnoze předepíše
ceny, podle kterých se on také řídí,
leč změnou konjunktury mění zaměstnavatel
také ceny, aniž by o tom zavčas svého
zástupce vyrozuměl. Důsledek toho je, že
zaměstnavatel ruší objednávky jinak
správně ujednané a odepírá
přirozeně i výplatu provise. Uvážíme-li,
že zástupce konající takto své
povinnosti hradí ze svého cestovné a ostatní
výlohy, nedostává se mu však odměny
ve formě provisí, jež mu podle přirozeného
práva přísluší, avšak dnešními
zákonodárnými předpisy se výplata
provise znemožňuje, je náš hořeji
uvedený požadavek plně oprávněný.
Poválečné hospodářské
přesuny přivodily, že většina obchodních
zástupců (cestujících) pracuje na
provisi a pouze menšina těchto zaměstnanců
jest na pevné služné, případně
v kombinovaném poměru pevného služného
a provise. Také nepatrná část těchto
zaměstnanců obdrží náhradu za
cestovné a diety.
Přijmeme-li tuto zásadu, pak není překážek,
aby súčtování provise dělo
se měsíčně.
Objednávky s pozdější dodací
lhůtou lze ciferně dosti přesně odhadnouti
a možně diference buď v prospěch nebo
v neprospěch zaměstnance neb zaměstnavatele,
které jinak mohou býti jen nepatrné, možno
později vyrovnat.
§ 17. korigující § 14. starého
zákona, zejména v tom, že konkretisuje formu
výplaty a určení podílu na zisku,
není-li výhodněji umluveno, váže
k povinnosti zaměstnavatelově vydati zaměstnanci
bez prodlení po obchodním roku účet
a určuje nárok na alikvotní část
podílu na zisku, netrval-li pracovní poměr
po celý rok.
§ 18. opětně jasně rozlišuje pojem
zvláštní odměny (remunerace) od pojmu
novoročného, jež bývají velmi
často ztotožňovány, ač judikatura
ustálila zvlášť nárok na novoročné
a zvlášť nárok na jiné odměny.
Dnešní právní stav nároků
na novoročné přiznává toto,
je-li obvyklé v místě neb závodě
a proto naše ustanovení v odst. 2. § 18. kryje
se v podstatě se stávajícími poměry.
Odst. 3. jmenovaného §u reguluje novou zvyklost v
obchodu, kterou jinak neschvalujeme, avšak fakt že odměna
pozůstává také podle procent z tržby
nebo jako tantiema nutí nás, abychom takové
nároky opřeli zákonodárnými
předpisy.