Zaměstnancům, kteří byli ze služebního
poměru vypověděni, náleží
odbytné:
Po 10 letech nepřetržité služby v témže
závodě: 3měsíční služné,
po 15 letech nepřetržité služby v témže
závodě: 4měsíční služné,
po 20 letech nepřetržité služby v témže
závodě: 6měsíční služné,
po 25letech nepřetržité služby v témže
závodě: 12měsíční služné.
Zemře-li zaměstnanec, mají nejbližší
pozůstalí nárok na odbytné ve výši,
určené touto stupnicí.
Zaměstnavatel jest povinen svým nákladem
zříditi a udržovati všechna opatření
pracovních místností, nábytku a nářadí,
kterých vyžaduje způsob služby a kterých
je třeba k ochraně života a zdraví zaměstnanců.
Užívá-li zaměstnanec naturálního
bytu, musí ubytovací místnosti odpovídati
předpisům zdravovědy.
Zaměstnavatel jest povinen pečovati, aby pracovní
místnosti byly, pokud to způsob práce připouští,
zdravé, světlé, čisté, bez
prachu a by byly v zimě vytopeny; jest povinen postarati
se, aby v pracovních přestávkách bylo
po ruce dostatek sedátek pro odpočinek zaměstnanců.
Zaměstnavateli jest učiniti opatření,
aby netrpěla mravnost zaměstnanců se zřetelem
na jich věk a pohlaví.
1. Osoby zaměstnané v obchodě kupcově
pracemi kupeckými nebo vyššími nekupeckými,
nesmějí bez vědomí zaměstnavatelova
provozovati samostatný podnik kupecký zaměstnavatelova
odvětví, ani v jeho odvětví obchodovati
na vlastní nebo cizí účet.
2. Přestoupí-li zaměstnanec tento předpis,
může zaměstnavatel žádati náhradu
věcně prokázané škody, nebo místo
ní může požadovati, aby obchody zaměstnancem
takto neprávem ujednané byly považovány
za obchody zaměstnavatelovy.
Jde-li o obchody na cizí účet, může
zaměstnavatel žádati, aby mu byla vydána
odměna, kterou za ně zaměstnanec obdržel,
nebo aby mu byl postoupen nárok na tuto odměnu.
3. Nároky zaměstnavatelovy zanikají ve třech
měsících od oné chvíle, kdy
zvěděl o ujednaném obchodě, na každý
způsob však v pěti letech po učiněném
obchodě.
4. Zaměstnavatel pozbývá nároků,
uvedených pod čís. 1. a 2., jestliže
o neoprávněném obchodování
zaměstnancově věděl déle tří
měsíců a mlčky je trpěl.
1. Služební poměr na zkoušku může
býti zaměstnavatelem i zaměstnancem rozvázán
v kterýkoli den, a to: do 14 dnů zkušebních
bez výpovědi, později po předchozí
týdenní výpovědi.
2. Služební poměr na určitý čas
končí lhůtou, na kterou byl smluven, nepřesahuje-li
6 měsíců. Byl-li smluven na delší
dobu, nebo trval-li z jakýchkoli důvodů déle
šesti měsíců, má zaměstnanec
nárok na výpovědní lhůtu, stanovenou
zde pod čís. 4.
3. Služební poměr doživotní nebo
smluvený na dobu delší pěti let může
býti po 5 letech trvání zaměstnancem
vypověděn na 6 měsíců, počínaje
1. dnem v měsíci.
4. Služební poměr na dobu neurčitou
(pravidelný) může býti zrušen,
neobsahuje-li smlouva kolektivní nebo smlouva služební
u stanovení pro zaměstnance příznivějšího
dle těchto předpisů:
V 1. | 1 měs. | |||||
v 2. až 5. | 2 měs. | |||||
v 6. až 10 | 3 měs | |||||
v 11. až 20. | 6 měs | |||||
v 21 až dalším | 12 měs. |
Služební poměr může býti
vypověděn v kterýkoli den, ale výpověď
platí vždy od 1. dne v měsíci, jenž
následuje po dané výpovědi. Vypovídá-li
se služební poměr písemně, jest
pro platnost výpovědi rozhodujícím
onen den, v němž byla výpověď skutečně
doručena.
Lhůta výpovědní musí býti
za každých okolností pro obě strany
stejná. Byly-li ujednány lhůty zákonem
přípustné, ale nestejné, platí
pro obě strany lhůta delší.
Ujednání, že jedna strana nesmí služební
poměr vůbec vypověděti, kdežto
druhá si možnost výpovědi ponechává,
jest neplatné. V tom případě platí
pro obě strany výpovědní lhůta
12 měsíců, počínaje 1. lednem
onoho roku, jenž následuje po dané výpovědi.
Za trvání lhůty výpovědní
náleží zaměstnanci bez újmy na
služném, nejméně dva půldny nebo
jeden den v týdnu volného času k hledáni
nového zaměstnání.
Vyžaduje-li cesta drahou do vzdáleného místa
najednou delší doby, jest zaměstnanec oprávněn
této nutné delší doby najednou užíti
z výměry volného času v předcházejícím
odstavci uvedeného.
O užití volného času dlužno se
napřed se zaměstnavatelem dohodnouti. Odpíral-li
by zaměstnavatel poskytnouti volný čas, nebo
odpíral-li by jej v době, kdy zaměstnanec
jej nutně potřebuje, jest zaměstnanec oprávněn
užíti volného času k hledání
nového místa v mezích těchto ustanovení
i bez souhlasu zaměstnavatelova. Trvání služebního
poměru není v tom případě nikterak
dotčeno.
Volného času určeného k hledání
nového zaměstnání nesmí býti
zaměstnancem k jinému účelu používáno.
Zaměstnanec jest oprávněn zrušiti okamžitě,
bez výpovědi, služební poměr
za těchto okolností:
1. Stane-li se zaměstnanec nezpůsobilým vykonávati
smluvené služby, nebo nemůže-li v nich
pokračovati bez škody na svém zdraví,
nebo na mravnosti;
2. jestliže zaměstnavatel bezprávně
zadržuje zaměstnanci služné nebo jinou
náležející mu odměnu, nebo jestliže
zaměstnance v tom ohledu zkracuje; jestliže poškozuje
ho při naturálních požitcích
poskytováním nezdravé nebo nedostatečné
stravy nebo nezdravého bytu; jestliže bez souhlasu
zaměstnancova sníží jeho dosavadní
příjem; jestliže přikáže
mu jiný druh práce nebo jiné místo
působnosti; jestliže porušuje jiná podstatná
ustanovení služební smlouvy;
3. zdráhá-li se zaměstnavatel vykonati povinnost
uloženou mu zákonem na ochranu života, zdraví
a mravnosti zaměstnancovy;
4. nakládá-li zaměstnavatel se zaměstnancem
hrubě skutkem, urazí-li jej hrubě na cti,
nebo poruší-li mravnost proti zaměstnanci,
nebo členům jeho rodiny; zdráhá-li
se zaměstnavatel chrániti zaměstnance před
takovým jednáním od příslušníka
rodiny zaměstnavatelovy nebo některého spoluzaměstnance;
5. je-li zaměstnanec oprávněn přerušiti
předčasně služební poměr
z důvodů zde uvedených pod čís.
1. až 4., mají také právo tak učiniti
členové zaměstnancovy rodiny (otec, matka,
syn, dcera, manžel, manželka).
Zaměstnavatel jest oprávněn zrušiti
okamžitě, bez výpovědi, služební
poměr za těchto okolností:
1. dopustí-li se zaměstnanec zpronevěry nebo
krádeže; způsobuje-li jiným způsoben
zaměstnavateli úmyslně škodu; přijímá-li
od jiných osob neoprávněné výhody
ke škodě zaměstnavatelově; přijme-li
proti ustanovení § 23 provisi nebo jinou odměnu;
2. je-li zaměstnanec nezpůsobilým splniti
hlavní podmínky smluvené služby (menší
schopnost, nežli byla očekávána, prvý
nezdar, nebo chyba vzniklá neznalostí nové
služby, k okamžitému propuštění
nestačí);
3. provozuje-li zaměstnanec označený v §
36, odst. 1., bez svolení zaměstnavatelova samostatně
obchod v jeho odvětví, nebo uzavírá-li
v zaměstnavatelově odvětví obchody
na vlastní účet nebo na účet
jiné osoby a škodu nenahradí;
4. odpírá-li trvale (opětovně) zaměstnanec
vykonávati smluvené služby; odpírá-li
trvale (opětovně) podrobiti se příkazům
zaměstnavatelovým, které jsou služební
smlouvou oprávněny; přeruší-li
bez věcných důvodů práci po
dobu delší tří dnů v jednom případě,
vyjímaje ustanovení § 29, odst. 1.;
5. nemůže-li zaměstnanec vykonávati
smluvené služby pro nemoc, neštěstí
nebo úraz po delší dobu, než jaká
uvedena v § 32, nebo pro uvěznění delší
30 dnů; je-li zaměstnanec povolán k pravidelné
službě vojenské nebo válečné,
pokud to připouštějí ustanovení
§§ 30 a 31;
6. nakládá-li zaměstnanec se zaměstnavatelem
nebo jeho zákonným zástupcem hrubě
skutkem, urazí-li jej nebo jeho zákonného
zástupce hrubě na cti, poruší-li mravnost
proti nim, proti příslušníkům
jich rodin nebo proti spoluzaměstnancům.
Pro příčiny uvedené v §§
39 a 40 dlužno zrušiti služební poměr
bez výpovědi nejpozději do 3 dnů,
počínaje dnem, v němž se skutek stal,
nebo dnem, kdy byl dodatečně zjištěn.
Po uplynutí této lhůty považuje se skutek
za prominutý a právo ke zrušení služebního
poměru bez výpovědi zaniká. Každý
skutek, opravňující ke zrušení
služebního poměru bez výpovědi,
jakož i skutky dříve prominuté ve smyslu
předchozího odstavce, nemají na další,
třeba stejný případ, žádného
vlivu. Pouze trvalé odpírání smluvených
služeb a odpírání podrobiti se příkazům
zaměstnavatelovým lze v souvislosti počítati
dohromady.
Opustí-li zaměstnanec bezprávně své
místo, nebo zavdá-li příčinu
k propuštění bez výpovědi, má
zaměstnavatel nárok na náhradu skutečné
škody, která mu tím povstala. Jsou-li obě
strany vinny na předčasném zrušení
služebního poměru bezprávně,
rozhodne soud, zda a komu přísluší náhrada
a v jaké výši, či zda oběma dohromady
a jakým dílem.
Propustí-li zaměstnavatel bezprávně
zaměstnance nebo zaviní-li, že zaměstnanec
opustí místo bez výpovědi, má
zaměstnanec nárok bez důkazu škody na
náhradu služného a jiných požitků
za lhůtu výpovědní, ustanovenou v
§ 37, nebo za dobu, která ještě schází
do vypršení služebního poměru smluveného
na určitý čas, případně
na další náhradu škody prokázanou,
která mu tím povstala.
Nárok na náhradu označenou v předcházejícím
odstavci má zaměstnanec bez ohledu, zda nalezl jiné
zaměstnání či nikoli. Náhrada
je splatna najednou ihned při zrušení služebního
poměru.
Je-li zaměstnanec bezprávně propuštěn
bez výpovědi, není povinen znova své
dřívější místo nastupovati,
aniž by tím pozbyl nároků na náhradu
označenou v předcházejících
odstavcích.
Totéž platí, jde-li o zrušení služebního
poměru nesprávnou nebo nedostatečnou výpovědí.
Byl-li na jmění zaměstnavatelovo uvalen konkurs,
přejímá zaň veškeré závazky,
počínaje od uzavření služebního
poměru, konkursní podstata.
Zaměstnanec jest oprávněn zrušiti služební
poměr bez výpovědi do 30 dnů ode dne
prohlášení konkursu. Správce konkursní
podstaty může služební poměr zrušiti
po zákonné nebo smluvené delší
lhůtě výpovědní.
Zaměstnanec, s nímž byl smluven služební
poměr na určitý čas, má nárok
na náhradu služného i jiných požitků
do konce smluvené lhůty, jestliže správce
konkursní podstaty jej do té doby nezaměstná.
Veškeré nároky nebo pohledávky zaměstnancovy,
vyplývající ze služebního poměru,
patří do prvé třídy konkursních
pohledávek.
Zemře-li zaměstnanec, mají pozůstalí
nároky stanovené v § 34.
Požíval-li zemřelý zaměstnanec
na základě služební smlouvy naturálního
bytu, musí býti byt vyklizen do 3 měsíců
po jeho smrti byl-li ženat, do 1 měsíce byl-li
svoboden.
Zemře-li zaměstnavatel, nebo svůj závod
prodá, postoupí nebo zespolečenští,
jsou jeho dědicové nebo jiní nástupci,
ať fysičtí či právničtí
povinni splniti vůči zaměstnanci všechny
povinnosti, k nimž se původní zaměstnavatel
zavázal anebo které vyplývají z platné
kolektivní smlouvy nebo z tohoto zákona. Zaměstnanec
není v tom případě povinen vykonávati
práci jiného rozsahu, jiného způsobu
nebo v jiném mstě, než původně
bylo smluveno.
Kauce slouží výhradně k tomu účelu,
aby byla zaměstnavateli zárukou, že zaměstnanec
správně a poctivě hospodaří
se svěřeným jměním a zbožím,
pokud to záleží v jeho moci. Zejména
nesmí býti kauce použito k náhradě
škody způsobené krádeží,
ohněm, neštěstím, nezaviněnou
nehodou, nebo osobami v závodě nezaměstnanými.
Kauce může býti složena buď v pojistce
na kauci nebo ve vinkulované vkladní knížce
některého peněžního ústavu.
Skládati kauci v hotovosti nebo, kauci složenou původně
podle ustanovení předešlé věty
měniti později za hotovost, není přípustno.
Ujednání, jímž se zaměstnanci
znemožňuje nebo ztěžuje, aby po ukončení
služebního poměru dosáhl jiného
zaměstnání dle svého svobodného
rozhodnutí (konkurenční klausule), nebo ujednání
podobné, jest neplatno.
Ujednání, že kromě nároků,
vyplývajících z ustanovení tohoto
zákona, má býti za nedodržení
služební smlouvy zaplacena zvláštní
náhrada (konvenční pokuta), podléhá,
dojde-li ke sporu, výše konvenční pokuty
rozhodnutí soudu.
Dojde-li z jakýchkoli příčin k ukončení
služebního poměru, jest zaměstnavatel
povinen:
Zaplatiti zaměstnanci služné, jakož i
všechny jiné nároky a požitky, které
jsou v den ukončení služebního poměru
splatny a provésti konečné súčtování
služebního poměru. Vydati zaměstnanci
veškerý jeho movitý i nemovitý majetek,
a to bez ohledu, má-li za zaměstnancem jakoukoli
domnělou nebo skutečnou pohledávku. Zálohu
na služné, jakož i účet za odebrané
zboží jest zaměstnavatel oprávněn
při súčtování si odpočítati.
Závazky a prohlášení o úplném
vyrovnání služebních nároků,
které byly na zaměstnanci vynuceny, nebo při
nichž byl uveden v omyl, jsou neplatny, jestliže odporují
ustanovením tohoto zákona.
V den ukončení služebního poměru
jest zaměstnavatel povinen vydati zaměstnanci vysvědčení
o tom, kdy služební poměr započal, kdy
definitivně skončil a jakou práci vykonával.
Není přípustno uváděti ve vysvědčení
okolnost, která by byla s to, aby ztížila zaměstnanci
hledání a dosažení nového zaměstnání.
Vyhotovení a okolkování vysvědčení
děje se na účet zaměstnavatelův,
jemuž přísluší také obstarati
naň ověření příslušným
společenstvem a kde společenstva není, obecním
nebo policejním úřadem.
Má-li zaměstnanec uschovány u zaměstnavatele
vysvědčení, průkazy a listiny, jest
i za trvání služebního poměru
oprávněn kdykoliv požádati za jich dočasné
nebo trvalé vydání. Nevydá-li zaměstnavatel
z jakékoli příčiny včas zaměstnanci
vysvědčení nebo jiných listin, jest
povinen nahraditi mu škodu, kterou tím zaměstnanec
utrpěl.
Nároky na náhradu za odstoupení od smlouvy
ve smyslu § 10 a za, předčasné zrušen
služebního poměru ve smyslu §§ 39
a 40 musí býti uplatněny soudně do
šesti měsíců, jinak se promlčují.
Při nárocích za odstoupení od smlouvy
počíná lhůta uplynutím dne,
v němž měla býti služba nastoupena,
při nárocích za předčasné
zrušení služebního poměru uplynutím
dne, v němž došlo k předčasnému
vystoupení nebo propuštění.
Nárok na služné, které nebylo zaměstnanci
zaplaceno z jakýchkoli důvodů, vyjma případy
uvedené v 1. odstavci, promlčují se uplynutím
10 let.
Práva náležející zaměstnancům
na základě § 8, § 9, § 10, odst.
1. až 4., § 12, odst. 2., 3., 5., §§ 14, 15,
16, 17, 18, § 19, odst. 1., § 20, odst. 4., §§
21, 22, § 24, odst. 2., § 25, § 26, odst. 2., 5.
až 7., §§ 27, 28, 29, 30, § 31, odst. 1. až
3., 5., 6., § 32, odst. 2. až 4., §§ 33, 34,
37, 38, 39, 41, 43, 44, 45, 46, 47, 48, § 50, odst. 2., 3.,
§ 51 nelze zrušiti ani omeziti nebo snížiti
smlouvou služební, kolektivní, aniž jakoukoli
jinou úmluvou.
Smlouvy a ujednání pro zaměstnance příznivější
zůstávají v platnosti.
Pro spory vzniklé ze služebního poměru
upraveného tímto zákonem jsou příslušny
soudy živnostenské, nebo ony soudy, které budou
zřízeny místo soudů živnostenských.
Neustanovuje-li tento zákon ničeho jiného,
platí pro služební poměr, upravený
tímto zákonem, předpisy všeobecného
zákoníka občanského o smlouvě
služební a námezdní.
Rovněž zůstávají v platnosti,
neustanovuje-li tento zákon ničeho jiného,
předpisy řádu živnostenského,
jakož i zákona o pojištění nemocenském
a pensijním.
Ministr sociální péče ustanoví
nařízením, kdo má prováděti
úřední dozor nad dodržováním
předpisů tohoto zákona a z nich plynoucích
povinností.
Stejným způsobem ustanoví příslušnost
a oprávnění úřadů přijímati
oznámení o přestupcích, trestati je,
ustanoví způsob a stupňovanou výši
trestů, jakož i způsob odvolání
se a konečnou instanci.
Tento zákon vstoupí v platnost za 1 měsíc
po úředním vyhlášení.
Mohutným rozvojem obchodu, průmyslu, finančnictví,
pojišťování a jiných význačných
složek hospodářského života, který
dávno před válkou změnil takřka
ze základů svoji dřívější
tvářnost, staly se předpisy zákoníka
obchodního, řádu živnostenského
a všeobecného zákoníka občanského
naprosto nedostatečny, jmenovitě co do úpravy
a ochrany zaměstnanců.
Obchodní zákoník a živnostenský
řád vznikly před 60 lety, zákoník
občanský je stár přes 100 let. Je
tedy víc než pochopitelno, že předpisy
těchto zákonů, vzniklé na základě
tehdejších primerních poměrů,
dávno nevyhovovaly potřebám praktického
života.
Proto domáhala se organisace českého obchodního
pomocnictva a soukromého úřednictva Českoslovanská
obchodnická beseda v Praze od několika desetiletí
žádoucích reforem a zejména naléhala
na vydání zvláštního zákona,
jenž by neodvisle od zákonů všeobecného
rázu upravil služební poměr zaměstnanců
a postavil jej na pevný, moderní základ.
Úspěch těchto snah projevil se konečně
v r. 1901, kdy rakouská vláda podala na základě
návrhů ČOB. a bohatého materiálu,
čerpaného z dlouholetých zkušeností,
poslanecké sněmovně osnovu zákona
o služební smlouvě obchodních pomocníků.
Tato osnova nebyla však projednána pro neklidné
poměry politické, a stejný osud stihl osnovu
předloženou znova r. 1907. Teprve třetí
osnova, podaná r. 1909, byla ústavně projednána
a r. 1910 stala se zákonem pod názvem ťZákon
ze dne 16. ledna 1910, čís. 20 říš.
zák., o služební smlouvě obchodních
pomocníků a jiných zřízenců
v postavení podobnémŤ.
V tomto zákoně, především však
v původní osnově uplatněna skutečnost,
že vedle obchodních pomocníků v užším
smyslu byl tu nebo vývojem poměrů vyrůstal
veliký počet zaměstnanců, kteří
byli de facto obchodními pomocníky, ač se
jinak nazývali a mimo to, že - zase vývojem
poměrů - povstaly nové veliké kategorie
zaměstnanců, jichž služební poměr
nebyl zákonem takřka vůbec upraven. Proto
byla působnost zákona o obchodních pomocnících
rozšířena i na tyto kategorie, jak skutečná
potřeba a sociální spravedlnost vyžadovaly.
Panská sněmovna rakouská, pověstná
svým zkostnatěle konservativním duchem, oklestila
značnou měrou návrh zákona, jak usnesla
se na něm sněmovna poslanecká, vymýtivši
nebo omezivši četná sociálně-politická
ustanovení, nesoucí se duchem sociálního
cítění. Následkem toho nevyhovoval
zákon přítomným poměrům
hned při svém vzniku.
Dnes, po uplynutí 10 let od vzniku zákona vystupuje
se zřetelností stále větší
a naléhavější skutečnost, že
nemajetným zaměstnancům vzata jest převážnou
měrou možnost, aby si časem zařídili
vlastní podniky a že jsou tedy odkázáni
věnovati práci celého života ve prospěch
jiného, hospodářsky silnějšího.
Z toho pak logicky následuje, že zaměstnanec
v této situaci potřebuje zcela jinou, pronikavější
a bezpečnější úpravu a ochranu
služebního poměru, nežli zaměstnanec
dřívější, jehož služební
poměr býval zhusta přechodním povoláním.
Už z toho důvodu vyžaduje zákon o obchodních
pomocnících změny. Hlavně však
vyžaduje změny ze zásadních důvodů
ideových, z důvodů pravé demokracie
a sociální spravedlnosti. Na tomto základě
dlužno budovati sociálně-politické zákonodárství,
aby postupně pronikal a prakticky se v životě
uplatňoval princip, že práce jednoho nesmí
býti vykořisťována druhým, že
každý pracovník má nárok na slušný,
člověka důstojný život. Přítomný
návrh zákona chce býti pouze etapou, vedoucí
k tomu cíli, jemuž se s ohledem na těžkou
situaci našeho nového státu ani nepřibližuje,
tím méně jej tedy řeší.
Přes to však neužívá navrhovatel
starého rakouského způsobu příštipkování;
nenavrhuje pouze místní změny starého
zákona, nýbrž navrhuje zrušení
zákona rakouského a utvoření zcela
nového zákona našeho, k němuž použita
pouze kostra starého zákona.
Pro tento postup mluví již okolnost, důležitá
stejně pro zájemníky občanské,
jako pro judikaturu; uspořádání rakouského
zákona jest nelogické (viz úsudek Dra. Ant.
Randy), není vybudován organicky, nýbrž
různé pojmy a momenty služebního poměru
jsou sem tam přeházeny. Ani soudce, tím méně
pak laik, nemá náležitého přehledu
potřebného k nejnutnější orientaci.
Chce-li se laik něco ze zákona dovědět,
musí ho čísti vždy znova téměř
celý.
Návrh nového zákona vybudován je na
základě dlouholetých zkušeností
z praktického života i ze soudní praxe při
živnostenském soudě odvolacím. Po uvedení
základních ustanovení v oboru platnosti zákona
jsou další předpisy zařaděny
dle možnosti tak, jak se ve služebním poměru
zpravidla vyvíjejí: Návrh služební
smlouvy. Jednání o něm. Uzavření
smlouvy. Nastoupení služby. Eventuelní odřeknutí
nastoupení. Příčiny a důsledky
toho. Obsah služební smlouvy. Smlouva kolektivní.
Osvobození smluv od poplatků. Služební
poměr na zkoušku. Služební poměr
na určitý čas. Služební poměr
doživotní. Služební poměr na dobu
neurčitou. Služné. Byt, strava, zaopatření.
Provise. Provise z obchodů nepřímých
a neprovedených. Náhrada za ušlou provisi a
diety. Zákaz přijímati odměnu od odběratele.
Podíl na zisku. Novoročné remunerace. Dovolená.
Příspěvek na dovolenou. Náhrada za
nepoužitou dovolenou. Překážky ve vykonávání
služby. Pravidelná sužba vojenská. Vojenská
služba za války. Dočasná neschopnost
k práci. Pojištění nemocenské
a pensijní. Odbytné. Opatření ochranná.
Zákaz soutěže. - Rozvázání
služebního poměru: a) na zkoušku; b) na
určitý čas; c) doživotního; d)
na dobu neurčitou. Hledání nového
zaměstnání. Předčasné
zrušen služebního poměru: a) zaměstnancem;
b) zaměstnavatelem. Zánik práva k předčasnému
zrušení služebního poměru Bezprávné
zrušen služebního poměru a důsledky
toho. Konkurs. Smrt zaměstnancova. Změna majitele
závodu. Kauce. Konkurenční doložka.
Konvenční pokuta. - Ukončení služebního
poměru: a) súčtování; b) vysvědčení
- Promlčení nároků. - Předpisy
nezměnitelné. Příslušnost soudů.
- Poměr k jiným zákonům. - Ustanovení
závěrečná.
Obor platnosti zákona rozšířen návrhem
na obchodní a kancelářské zřízence
(sluhy), u nichž lze předpokládati, že
toto jejich povolání je trvalé. Proto se
navrhuje pojetí této nové kategorie zaměstnanců
do zákona teprve po 5 letech nepřetržitého
zaměstnání, čímž se zároveň
vyrovnává doba přípravných
studií a odborného výcviku oněch zaměstnanců,
na které se zákon dosud vztahoval.
Dále jsou v oboru platnosti zákona uvedeny kategorie
zaměstnanců jmenovitě (§ 1) a některé
nové druhy podniků (§ 2), oboje spíše
k vůli jasnosti a k ulehčení judikatury.
V § 4 uvedeni jsou nově zástupci na provisi
pro jediného zaměstnavatele, čímž
má býti zabráněno obcházení
zákona. Novým ustanovením § 6 odst.
2., má býti učiněno jasným,
že praktikanti, volontéři a elévové
patří v určitém případě
pod platnost zákona. Všechny tyto změny a doplňky
vynesla praxe a judikatura.
Věcně obsahuje návrh tato nová nebo
změněná ustanovení: Kdy nastává
služební poměr (§ 7). Představení
se (§ 8). Před nastoupením služby, odřeknutí
(§ 9). Náhrada za odřeknutí (§
10). Služební smlouva (§ 11). Smlouva kolektivní
(§ 12). Osvobození od poplatků (§ 13).
Služební poměr na zkoušku (§ 14).
na určitý čas (§ 15), doživotní
(§ 16), na dobu neurčitou (§ 17). Služné
(§ 18). Byt, strava, zaopatření (§ 19).
Náhrada za ušlou provisi (§ 22). Podíl
na zisku (§ 24). Novoročné, remunerace (§
25). Dovolená (§ 26). Příspěvek
na dovolenou (§ 27). Náhrada za nepoužitou dovolenou
(§ 28). Překážky ve službě
(§ 29). Pravidelná služba vojenská (§
30). Vojenská služba za války (§ 31).
Dočasná neschopnost k práci (§ 32).
Pojištění nemocenské a pensijní
(§ 33). Odbytné (§ 34). Rozvázání
služebního poměru (§ 37). Hledání
nového místa (§ 38). Předčasné
zrušení služebního poměru (§§
39 a 40). Zánik práva k předčasnému
zrušení (§ 41). Bezprávné zrušení
služebního poměru (§§ 42, 43). Konkurs
(§ 44). Smrt zaměstnancova (§ 45). Změna
majitele (§ 46). Kauce (§ 47). Konkurenční
doložka (§ 48). Ukončení služebního
poměru (§§ 50, 51). Promlčení nároků
(§ 52). Předpisy nezměnitelné (§
53). Příslušnost soudů (§ 54).
Poměr k jiným zákonům (§ 55).
Zákonem tímto nevzejdou státu žádná
trvalá vydání, odpadá tudíž
rozpočtová a úhradová doložka
podle § 41 ústavního zákona.
Po stránce formální navrhujeme, aby osnova
přikázána byla výboru sociálně-politickému
k projednání ve lhůtě 1 měsíce.