II. volební období. | 1. zasedání |
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Stát přejímá stavbu 250.000 dělnických
rodinných, obytných domků v různých
městech průmyslových a zemědělských
krajích a to v těchto stavebních obdobích:
v | roce | 1926 | 50.000 | domků | |
ť | ť | 1927 | 50.000 | ť | |
ť | ť | 1928 | 30.000 | ť | |
ť | ť | 1929 | 30.000 | ť | |
ť | ť | 1930 | 30.000 | ť | |
Domky budou vystavěny podle klíce, jak toho budou
vyžadovati poměry:
a) na hranicích měst pro městský proletariát,
v poloze, kde jest zdravé ovzduší,
b) v průmyslových střediscích ve venkovských
územích, kam nevniká kouř, plyny,
prach a jiná atmosferická znečištění,
kazící zdraví,
c) v zemědělských územích podle
toho, kde budou po ruce vhodná staveniště.
Stavební náklady takovéhoto dělnického
rodinného, obytného domku mohou činiti:
a) v nejdražší třídě stavebních
nákladů Kč 25.000.-,
b) v nižších třídách stavebních
nákladů částku odstupňovanou
níže podle drahoty mezd a stavebních hmot.
Každý takovýto rodinný dělnický
obytný domek musí míti:
Kuchyň a pokoj v celkové rozměře dohromady
aspoň 35 m2 podlahové plochy, dřevník
a půdu, malý sklep a - podle platných zdravotních
předpisů - dobře oddělený záchod.
Mimo to zahrádku přiléhající
k domku ve výměře aspoň 40 m2.
Stavební náklady opatří stát,
okresy a obce. Stát zaplatí na náklady budov,
které budou čas od času zřizovány,
80%, okres 10%, obce 10%.
Nárok na přidělení takovéhoto
obytného domku má každý dělník.
který se musí starati kromě sebe ještě
aspoň o jednoho příslušníka rodiny
(manželku, děti, rodiče) za podmínek
stanovených v § 8.
Přidělují se v poměru, v jakém
jednotliví národové tohoto státu platí
daně, to jest, podle klíče daní jednotlivých
národů bude každoročně v různých
krajích, městech, průmyslových místech
přidělen dělníkům, české,
německé, slovenské, maďarské
a polské národnosti přiměřený
počet rodinných obytných domků.
Při přídělu rodinných, obytných
domků budiž čekatelství zjištěno
podle těchto podmínek:
a) Oprávnění na prvém místě
jsou dělníci, kteří se v oné
obci, v jejímž správním obvodu pracují,
narodili a jsou do ní příslušní.
b) Na druhém místě jsou dělníci,
kteří bydlí aspoň 10 let v jedné
a téže obci a aspoň 10 let si vydělávají
svůj chléb námezdní prací.
c) Ve smíšených obcích mají čekatelé,
kteří jsou příslušníky
národní většiny v obci, při přídělu
obytných domků přednost před rovnoprávnými
čekateli jiných národností podle a)
a b).
d) Ve všech případech podle a), b) a c) buďtež
rodinnými domky poděleni především
nejstarší oprávnění a oprávnění
po řadě podle stáří.
Celkovou akci provede pod předsednictvím ministerstva
sociální péče státní
komise pro bytovou péči, jejímiž členy
jsou:
a) po jednom clenu zúčastněných ministerstev,
b) po jednom clenu průmyslových svazů,
o) po jednom clenu živnosti, rozdělené podle
národnosti.
d) po jednom členu uznaných zaměstnaneckých
odborových organisací.
V župách, okresech a obcích jest k témuž
účelu zříditi (župní,
okresní a obecní) komise pro bytovou péči,
které v témž složení vykonávají
svou činnost pod předsednictvím župního
nebo okresního náčelníka nebo obecního
starosty (purkmistra).
Státní komisi pro bytovou péči přísluší:
a) stanoviti roční stavební program podle
návrhů župních nebo okresních
komisí pro bytovou péči,
b) rozděliti stavební program na jednotlivé
župy nebo před jejich úředním
ustanovením na okresy,
c) nejvyšší dozor nad pracemi, a aby byty byly
přiděleny podle zákona oprávněným
zaměstnancům a aby vlastníci již podělení
platili anuity.
Župní a okresní komise pro bytovou péči
sestaví každoročně podle návrhů
podaných obecní komisí pro bytovou péči
stavební program a předloží jej Ústřední
komisi v Praze. Jakmile budou zřízeny župy,
župní komise zašle tyto návrhy podle návrhů
okresních komisí státní komisi pro
bytovou péči (Ústřední komisi).
Nad řádným prováděním
této akce dohlíží v obvodu župy
župní komise pro bytovou péči a okresní
komise ve svém obvodu působnosti.
Obecní komise pro bytovou péci přezkoumá
přesně všechny žádosti o příděl
a jsou-li uchazeči oprávněni k nároku,
ručí za to, že její návrhy souhlasí
se zákonem. Vyhledá potřebné stavební
pozemky, které vyhovují podmínkám
§ 2 a získá je na účet státní
pokladny nejvýše za skutečné, v místě
obvyklé ceny. Potřebný příjezd
ke koloniím domů zřídí obec
na vlastní náklad, zvláště tam,
kde se otevírá přístup k novým
stavebním pozemkům.
Na každou župu, okres a obec připadá v
každém stavebním období alikvotní
díl domků, které mají býti
podle § 1 vystavěny v celé oblasti republiky
v příslušném stavebním roce v
poměru, v jakém jest celkový počet
oprávněných žádostí k
celkovému počtu staveb, které mají
býti v příslušném roce provedeny
podle § 1.
Nebude-li koncem roku vystaven plný počet staveb,
ustanovený podle § 1, budiž příštího
roku zbývající část novostaveb
doplněna v nezmenšené míře vedle
počtu novostaveb, určeného pro nový
rok.
Jednotlivé obytné domky se přidělí
oprávněným uchazečům úplně
hotové, takže se lze do staveb nastěhovati.
Stavby se provádějí podle návrhu připojeného
k důvodové zprávě, který jest
pokládati za úřední normální
typ Odchylky od tohoto typu může připustiti
ve výjimečných případech státní
komise pro bytovou péci na návrh oprávněného
k nároku, jestliže změnou nevzrostou stavební
náklady. Je-li s navrženou změnou spojeno zvýšení
stavebních nákladů, jest navrhovatel oprávněný
k nároku povinen hraditi větší náklady
úplně ze svého a zároveň se
svou žádostí o změnu složiti příslušného
bankovního úřadu ministerstva financí
jistotu ve výši předpokládaných
větších nákladů.
Akci financuje stát. Okresy a obce jsou povinny do 31.
prosince zaplatiti státní komisi pro bytovou péči
částku na ně připadající
ročně po 10% v takové výši, která
se v zákonitém poměru shoduje s částkou
stavebních nákladů skutečně
vynaložených pro jejich území během
uplynulého roku.
Z peněz, které vynaložil stát na každý
rodinný domek, připadá na příspěvky,
které se nevrátí, tedy jako subvence
a) státu 30%,
b) okresu 10%,
o) obce 10%,
dohromady 50% stavebních nákladů. Zbytek
50%, to jest nejvíce 12.500 Kč zaplatí účastník
jako kupní cenu státní pokladně.
Uchazeči podělení rodinnými obytnými
dělnickými domky musí splatiti kupní
cenu nejvýše ve 20 letech. Splácí se
takto:
a) podělení uchazeči s týdenní
mzdou v týdenních splátkách,
b) uchazeči s měsíčním platem
v měsíčních splátkách.
Týdenní splátka nesmí činiti
méně než 15 Kč, měsíční
splátka nesmí činiti méně než
60 Kč splátky na kapitál.
Úrok z kupní ceny, kterou musí platiti podělení
uchazeči, stanoví se na 5% kapitálu, takže
průměrně činí 2 1/2 běžných
úroků. Týdenní celkové splátky
musí tedy při 834 týdnech umořovací
lhůty činiti nejméně 22.5 Kč.
Z toho platí podělený uchazeč dvě
třetiny, podnikatel, v jehož službě v
té době jest, jednu třetinu.
Podnikatel nebo zaměstnavatel ručí za to,
že splátky budou správně a pravidelně
odváděny státní pokladně. Jest
povinen zaměstnancům u něho zaměstnaným,
poděleným obytnými domky, sraziti při
výplatě mzdy nebo platu příslušnou
částku a doplněn ji příspěvkem,
který má zaplatiti, odeslati ji během 5 dnů
po výplatě mzdy úřední platebně.
Při odevzdání obytného domku oprávněnému
uchazeči budiž uzavřena kupní smlouva.
Tuto smlouvu podepíše předseda obecní
komise pro bytovou péči a kupec (podělený
uchazeč).
Jakmile podělený uchazeč uzavře kupní
smlouvu a složí první splátku, vstupuje
k domku který mu nyní náleží,
ve vlastnické právo, omezené podle §§
24 a 25.
Jeho dluh, který vázne na tomto domku. se knihovně
zajistí.
Nemůže-li podělený uchazeč pro
nezaviněné neštěstí, nezaměstnanost,
nemoc nebo jiné nepředvídané události
přechodně splniti svých pravidelných
platebních povinností, okresní komise pro
bytovou péči na příslušnou žádost,
již jest podati u obecní komise pro bytovou péči,
poskytne mu na dobu překážky poshovění
platu, jestliže obecní komise pro bytovou péči
žádost doporučí.
Poshovění lze poskytnouti jen za dvou podmínek
a to, jestliže bude částka doplacena:
a) zvýšením týdenních nebo měsíčních
splátek, dokud nebude nedoplatek splacen.
b) prodloužením úmorové lhůty
nad celkovou lhůtu stanovenou zákonem.
Kdyby se změnila československá měna
během placení splátek, budiž zbytek
kupní ceny, již jest ještě zaplatiti nebo
výše splátek náležitě valorisována
a přizpůsobena hodnotě, jakou československá
koruna skutečně měla toho dne, kdy byl domek
přidělen.
Podělený uchazeč smí domek, který
mu byl přidělen, zamýšlí-li jej
prodati, za všech okolností nabídnouti ke koupi
jen komisi pro bytovou péči. Bude-li domek odkoupen,
vyplatí se mu jen skutečně zaplacená
částka a připočte se mu případný
přírůstek hodnoty. Teprve, jestliže
komise pro bytovou péči zpětnou koupí
odmítne, jest oprávněn prodati domek z volné
ruky třetímu za plnou hodnotu. Prodeje z volné
ruky, které se stanou bez výslovného schválení
komise pro bytovou péci, jsou právně neplatné.
Toto ustanovení platí ještě 5 let poté,
co podělený uchazeč plně splatil kupní
cenu. Po této době končí každé
omezení disposičního práva vlastníkova
svým majetkem, počítaje v to prodej z volné
ruky za plnou hodnotu.
Jestliže podělený uchazeč zemře
dříve, než dlužná kupní
cena a nebo všechny splátky byly plně umořeny,
jeho přímí dědicové (manželka
a děti) mají právo vstoupiti v práva
svého zůstavitele. Musí však převzíti
všechny závazky zemřelého.
Uchazeči mohou kupní cenu v částce
50% stavebních nákladů, kterou mají
platiti, spláceti ve větších splátkách
v kratší době nebo složiti plnou částku
kupní ceny ihned při uzavření kupní
smlouvy, nebo během úmorové lhůty
kdykoliv dlužný zbytek v celku najednou splatiti.
V tomto případě platí lhůta
5 let čekatelství. dokud se nenabude neomezeného
vlastnictví a disposičního práva,
ode dne, kdy dlužná kupní částka
byla úplně vyrovnána.
Úkolem obecní komise pro bytovou péci jest
dozírati, aby obytné domky odevzdané do vlastnictví
oprávněným uchazečům nezpustly,
aby tím neklesla trvanlivost a plná cena před
úmorem plné dlužné částky.
Mimo to provádějí takovýto dozor pravidelně
všechny instance komisí pro bytovou péci.
Každé zneužití tohoto zákona oprávněnými
uchazeči ke spekulaci nebo, aby veřejný majetek
státu, okresu a obcí byl svévolně
poškozen, trestá se vězením od tří
dnů do dvou roků. Mimo to pachatel ztrácí
nárok na příděl domku pro všechny
časy.
Ti, kdo ve zlém úmyslu a aby poškodili oprávněné
uchazeče proti tomuto zákonu zkracují oprávněné
uchazeče v jejich právech, kdo se pokusí
zmařiti dosažení práva k nároku
nebo nabytí obytných domků nebo jejich příděl
oprávněným uchazečům, budou
potrestáni:
a) pro pokus vězením od tří dnů
do tří měsíců.
b) pro dokonalý čin vězením od jednoho
měsíce do jednoho roku.
Provedením tohoto zákona se pověřují
ministři sociální péče, financí
a veřejných prací.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Již 8 let trvající a stále vzrůstající
bytová nouze dosáhla takového rozsahu, že
nejen vydává postižené přímo
v šanc nejtěžšímu sociálnímu
a mravnímu nebezpečí, nýbrž i
veškerý státní život, jakož
i stát sám vhání do katastrofy. Všechny
dosavadní zákony ke zdolání bytové
nouze (zákon o ochraně nájemníků,
stavebních družstev a stavebních subvencích)
nepřivodily nápravy ani v nejmenším.
Zákon o ochraně nájemníků jest,
ač nezbytně potřebný, také
největší překážkou rozvoje
stavebního ruchu, poněvadž majetníci
domů roztrpčeni, že jejich disposiční
právo jejich starými domy bylo omezeno, zásadně
odmítají stavěti nové stavby. Tím
tedy, že jednak těm nájemníkům,
kteří byt mají, zajišťuje kus střechy
nad hlavou, jest na druhé straně příčinou,
že ohromné množství pracujícího
lidu jest po tuctech napěchováno v bídné
místnosti a musí tam tráviti svůj
život, což jest paškvilem vší lidské
důstojnosti. Jaké neocenitelné škody
na duchu i na těle musí vytrpěti statisíce
těchto lidí obojího pohlaví a všech
stupňů stáří nemůže
dnes ještě ani přibližně určiti
ani největší sociální psycholog.
Následky tohoto bezohledného zanedbávání
povinností státem vůči jeho čestně
pracujícím občanům se ukáží
teprve během příštích desítiletí
a vybijí se v strašlivou tragedii, jestliže se
v poslední chvíli skutečně velkým
sociálně-politickým činem neposkytne
těmto pariům státu a společnosti skutečná
pomoc a záchrana před duševní a tělesnou
zkázou. Vykonati tento záchranný čin
pro blaho pracujícího lidu, pro blaho státu
a společnosti jest úkolem tohoto návrhu zákona.
Návrh zákona o zřizování rodinných
domků pro stálé průmyslové,
živnostenské a zemědělské dělníky
v oblasti Československé republiky se zakládá
na demokratické myšlence spravedlností, aby
se také všem pracujícím obyvatelům
tohoto státu zajistil v nejskromnějším
způsobě byt člověka důstojný.
Povinností státu jest postarati se, aby každý
jeho občan, který čestnou prací a
neúnavnou pílí přispívá
k životu, trvání a zdaru tohoto státu,
viděl svou rodinu v pokojném, vlastním domě
zabezpečenu a aby také sám po denní
únavě ve vlastních čtyřech
zdech mohl požívati skrovného rodinného
štěstí a nemusil si dáti ztrpčovati
několik hodin rodinného života bezohledným
trýzněním majetníků domů,
nebo dokonce žíti ve stálé starosti,
že dostane výpověď z bytu, v němž
se sotva ohřál. Zákon jest tedy založen
na té myšlence, aby se každé pracující
rodině dostalo vlastního domova, domečku,
byť byl sebe menší a sebe skrovnější,
který by se stal za dostupných podmínek vlastnictvím
dělnické rodiny. Vlastní dům, který
si může každá rodina zaříditi,
jak se jí líbí a jak může a v
němž může podle své libosti vládnouti
a panovati, bez nebezečí, že jednoho krásného
dne bude vyhozena na ulici.
Poněvadž stát má přede všemi
jinými největší zájem na tom,
aby ve svých hranicích viděl výhradně
občany, kteří se mírumilovně
a spokojeně připojují k velkému koloběhu
společnosti, občany, kteří uznávajíce
skutečnost, že stát splnil na nich svou povinnost,
také sami rádi státu dávají
což jeho jest, pak jest ovšem samozřejmé,
že stát musí na se vzíti a nésti
velikou část nákladu tohoto způsobu
bytové péče. Avšak nikoliv jen stát,
také samosprávné správní instituce
mají na tom stejný zájem, aby ve svých
správních obvodech pokud možno nejvíce
zmenšily počet nemajetných lidí, žijících
jak jest člověka nedůstojno, nespokojených
občanů a musí se snažiti, aby ve svém
oboru působnosti rozmnožily počet mohovitých,
spokojených lidí.
Proto jest nejen sociální lidskou povinností,
nýbrž právě tak jako u státu,
vlastním prospěchem pro okres a obec, jestliže
přispějí přiměřeným
podílem k nákladům, jichž vyžaduje
stavba rodinných, dělnických, obytných
domků v jejich správním obvodu. Konečně
jest to však také zaměstnavatel a podnikatel,
který na tom musí míti životní
zájem, aby sobě a svému závodu zajistili
usedlé, trvalé dělnictvo. Dělník,
který celá léta, snad celý svůj
život ztráví v jednom a témže podniku
nebo u jednoho a téhož podnikatele, sroste se závodem
a podnikem tak, že mu každý stroj, každé
nářadí. ba každý kousek materiálu
jest milou a obeznámenou věcí, že má
radost ze zdaru a rozkvětu podniku, jakoby to byl jeho
vlastní prospěch a neštěstí,
která podnik postihnou, i když toho často nepřizná,
přece hluboko v srdci cítí. Takovíto
dělníci jsou úplně obeznalí
se všemi jednotlivostmi často velmi složitého
výrobního pochodu a jest jasné, že se
jimi mnohem více zajišťuje prospěch zaměstnavatelův,
než nespokojenými, často se střídajícími
cizími dělníky. Proto jest v zájmu
podnikatele a zaměstnavatele, aby každý dělník,
zaměstnaný v jeho závodě, byl usedlý
a trvalý. To však jest možno jen tehdy, jestliže
se dělníkovi učiní život snesitelný
vlastním domovem, pevnou držebností v místě
podniku. Podnikatel prospívá tedy jen sám
sobě, jestliže připlácí na to,
aby se jeho dělníci tím, že jim bude
přidělen malý vlastní domek, rodinný
obytný domek, stali v místě usedlí
a trvale se tam usadili. Musí tedy také podnikatel
přispěti k nákladům rodinných
obytných domků.
Stavební program byl proto rozdělen podle způsobu
ustanoveného v § 1 návrhu zákona po
50.000, 30000 a 20.000 stavbách za rok, v jednotlivých
obdobích, aby v prvé době bylo pokud možno
rychle odpomoženo nejnaléhavější
nouzi. V šestém stavebním roce budou splátky
pro domky již přidělené přesahovati
onu částku, kterou jako subvencí má
stát přispívati v běžném
roce na program.
§ 2 činí opatření, aby kolonie
dělnických domků byly stavěny ve zdravém,
venkovském ovzduší, aby se tak umožnil
lidem těžce pracujícím ve dne v nezdravém
ovzduší v jejich volném čase pobyt v
okolí prostém bakterií a kouře.
Výměru stavebních nákladů pro
jeden byt částkou 25.000 Kč jest pokládati
v § 3 za nejvyšší třídu stavebních
nákladů, to jsou velkoměsta, průmyslová
střediska. V malých městech a malých
továrních místech jsou stavební náklady
značně levnější, ve venkovských
obcích (agrárních územích)
ještě nižší než tyto.
Stavební poměry, jak jest na ně pamatováno
v § 4 jsou sice nejmenším bytem skutečné
potřeby, avšak se zřetelem na to, že lze
využíti až do posledního rohu různých
vedlejších místností, zvláště
však půdy, pro skrovné nároky dělnické
rodiny jistě postačující.
V § 6 bylo upuštěno od toho, aby i osamocení
dělníci měli nárok na příděl
bytu, proto, poněvadž osamocení dělníci
již předem stěží by takovýto
nárok uplatňovali a skutečně také
není žádné sociální potřeby
přiděliti domky takovýmto dělníkům.
V § 7 bylo ustanoveno rozdělení podle klíče,
v jakém jednotlivé národy platí daně
proto, aby se tento čistě sociální
zákon nestal již předem opět příčinou
národních třenic.
Odstupňování nároku podle § 8
pokládali navrhovatelé proto za potřebné
a spravedlivé, poněvadž nárok na vlastní
domov ve své vlasti mají především
starousedlí dělníci v každé obci.
Teprve na druhém místě přicházejí
ti, kdo se přistěhovali odjinud a nabyli si svého
domovského práva teprve desítiletým
pobytem v obci. Odstavec o) § 7 jest opět třeba
z důvodu demokracie a zachování národního
míru.
V § 15 se přihlíží k předpokladům,
které se týkají poměrů lépe
situovaných dělníků a úředníků.
Upravuje nároky také oněch uchazečů,
jimž nepostačí prostor vymezený v §
4 a kteří si poté mohou zajistiti na vlastní
náklad zvětšení normálního
domku již před zahájením stavby podle
svých přání.
Omezení vlastnického práva vázaného
lhůtou podle § 21 a 25 jest třeba proto, aby
se pokud možno nejvíce znemožnilo zneužívání
zákona ke spekulaci.
Poshovění splátek platů, na něž
jest pamatováno v §§ 22 a 23 v určitých
případech, jest samozřejmým sociálním
opatřením. bez něhož by zákon
mohl splniti svůj humánní účel
jen z polovice.
Pro zneužití zákona a pro pokus nebo dokonané
rušení nebo maření spravedlivého
jeho provádění, jest proto třeba těžkých
trestů, abychom již napřed stlačili
na nejmenší míru případné
pokusy, ať již autonomních, obecních útvarů,
ať jíž jednotlivých podnikatelů,
vyhnouti se zákonité přispívající
povinnosti. uložené jim. Na druhé straně
však musí také býti zabráněno
tomu, aby se oprávnění uchazeči nestali
nástroji nesvědomitých spekulantů
nebo aby sami nespekulovali na to, jak by za levnou cenu získali
domky na útraty státu nebo poplatníků
vůbec, aby je potom za dvojnásobnou částku
prodali třetím cizím osobám.
Peníze buďtež opatřeny vypsáním
půjčky, kterou by bylo lze splatiti v 50 letech.
Amortisace a úroky buďtež zajištěny
především úsporami v rozpočtu
ministerstva národní obrany a zvýšením
dědické daně a daně přepychové.
Tedy v sedmém stavebním roce budou státní
příjmy z úroků a splátek podnikatelů
a podělených uchazečů nejen hraditi
výdaje za úroky a anuity, nýbrž zůstává
již i přebytek pro jeho anuitovou reservu.
Od sedmého roku tento přebytek každoročně
stoupá, takže stát vlastně musí
ze svého platiti jen úroky za prvních šest
stavebních let.