II. volební období. | 1. zasedání |
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se a tomto zákoně:
Pro výkon kázeňské a kárné
pravomoci v čs. četnictvu jsou zásadně
platna ustanoveni hlavy V. zákona ze dne 25. ledna 1914,
č. 15 ř. z., s těmito změnami:
K zachování vojenské služební
kázně, jakož i dobrého jména
četnictva trestají se příslušníci
tohoto stavu podle tohoto zákona pro opomenutí a
provinění:
a) která se příčí četnickým
předpisům nebo jiným všeobecným
a zvláštním nařízením,
pokud jejich stíhání podle zákonitých
předpisů nenáleží soudům,
b) jejichž stíhání jinak přísluší
politickým (policejním) úřadům,
administrativním vrchnostem policejním, není-li
v zákoně výslovně stanoveno, že
trestní pravomoci jejich podléhají i příslušníci
četnictva,
c) jednání a opomenutí, která tvoří
skutkovou podstatu přečinů a přestupků,
které příslušejí do pravomoci
vojenských. trestních soudů, jeli na ně
v zákoně uložen bud jen trest peněžitý
nebo jen trest na svobodě a jeho výměra nepřesahuje
6 měsíců. To platí i v těch
případech, v nichž zákon vedle trestu
připouští i odnětí hodností.
Tam však, kde odnětí hodnosti je zákonem
předepsána, není kázeňské
nebo kárné vyřízení dotyčných
přečinu a přestupků přípustno.
Je-li jednáním nebo opomenutím označeným
v předchozích odstavcích poškozeno dobré
jméno četnictva, aneb bylo-li soudním potrestáním
četnického příslušníka
dobré jméno četnictva ohroženo, aniž
by bylo soudním rozsudkem uznáno na propuštění
z úřadu nebo na ztrátu hodnosti. V těchto
případech, když bylo soudně trestní
řízení skončeno rozsudkem, rozhodne
se kárným řízením o otázce,
zda má neb nemá býti odsouzený ze
sboru propuštěn.
Četnické kázeňské a kárné
pravomocí jsou podřízeni
a) Příslušníci četnictva v činné
službě, vyjímajíc ty, kteří
konají službu v branné moci podle §§
5 a 6 zákona ze dne 14. dubna 1920, č. 299 Sb. z.
a n., nebo jsou pro zločin ve vazbě vyšetřovací,
aneb pro takový čin odpykávají trest
ve vojenské trestnici,
b) osoby vojenské, které konají službu
v četnictvu,
c) četnické osoby mimo činnou službu,
počítajíc v to i četnické osoby
ve výslužbě ve smyslu §§ 153 až
155 zákona ze dne 25. ledna 1914, č. 15 ř.
z. Těmto osobám lze však uložiti tresty
na základě tohoto zákona jen v řízení
kárném.
Druhy kázeňských trestů jsou:
a) Výtka. Tento trest může býti uložen
ústně aa) beze svědků, bb) před
svědky, cc) písemně.
b) Tresty peněžní. Tyto tresty lze ukládati
jen aktivním příslušníkům
četnictva a osobám vojenským, jsou-li gážisty.
V jednotlivém případě nesmí
trest na penězích převyšovati a) u gážisty
bez hodn. třídy 50 Kč, b) u ostatních
gážistů včetně vrchních
strážmistrů-velitelů stanic, nebo kteří
konají službu rovnocennou, 100 Kč. Souhrn všech
trestů v jednom roce uložených nesmí
převyšovati aa) u gážistů do hodnostních
tříd nezařaděných jednu třetinu
měsíčního platu bez přídavků,
bb) u ostatních polovici měsíčního
platu bez všech přídavků.
Tresty peněžní mohou býti uloženy
jen kárnou komisí bez předchozího
písemného varování. Tresty peněžní
pravoplatně uložené vymáhají
se podle potřeby srážkou ze služebních
příjmů potrestaného.
Výnos peněžních trestů, uložených
četnickým osobám, bude věnován
na zřízení knihoven v četnictvu.
Místo trestů na penězích možno
uložiti trest na svobodě v případech,
kdy jednání neb opomenutí bylo spácháno
na soustředění více jak 10 četníků.
Tresty na svobodě nesmí přesahovati dobu
osmi dnů a potrestaný nesmí jimi utrpěti
žádnou újmu na svých požitcích.
Tresty na svobodě vykonávají se bud
a) jako vazba společná a jednoduchá ve společné
místnosti vězeňské nebo
b) jako domácí jednoduché vězení
v obydlí potrestaného.
Pořádkové a kázeňské
tresty se nezapisují ani do trestních záznamů
ani do osobních zápisů potrestaného.
Právo trestati kázeňskými tresty náleží:
a) kárným výborům,
b) generálnímu veliteli četnictva čs.
státu,
c) zemským četnickým velitelům.
Právo toto je spojeno s funkcí a ne s hodností.
Právo udíleti výtky mají i přehlížející
představení v těch případech,
kdy nějaká nepořádnost proti jejich
služební autoritě nebo proti předpisům
byla spáchána během jejich přehlídky.
Právo ukládati tresty na svobodě má
i velitel soustředěného oddílu více
jak 10 příslušníků četnictva.
Ministerstvo vnitra může v případech,
kdy jest v jednom okrese soustředěno více
jak 50 četníků, vybaviti jejich velitele
pravomoci trestati na svobodě ve výměře
dvojité.
a) generální velitel četnictva důstojníkům
všech kategorií, neshledá-li nutným
postoupiti věc vrchní kárné komisi,
u důstojníků výkonných kárné
komisi,
b) zemský četnický velitel všem podřízeným,
byla-li mu, věc kárnými výbory ku
kázeňskému potrestání postoupena.,
jakož i všechna jednání a opomenutí,
která ve správním procese byla jím
zjištěna,
c) ve všech ostatních případech kárné
komise.
Kázeňské tresty lze uložiti jen když
byl případ řádně vyšetřen,
obviněný vyslechnut a dána mu možnost,
aby buď ústně, nebo protokolárně,
či písemně se ospravedlnil a umožněno
mu provésti důkazy o své nevině a
polehčujících okolnostech.
Při stanovení výše trestu jest přihlížeti
k tíži služebního přečinu,
ku škodám z toho vzniklým, jakož i ke
stupni viny a dosavadnímu chování se obviněného.
Když vinník posledních pěti letech nebyl
kázeňsky ani kárně trestán,
neb polehčující okolnosti převažují,
budiž výkon peněžitého trestu odložen.
O tom, že trest se odkládá a na jakou dobu,
rozhoduje ten, kdo trest uložil. Když se provinilý
ve lhůtě, na kterou mu byl výkon trestu odložen,
řádně chová, budiž mu trest uložený
úplně prominut výrokem toho, kdo trest uložil.
Když se provinilec ve stanovené lhůtě
znovu proviní, a to bud jednáním nebo opomenutím,
které spadá do pravomoci soudní, nebo jednáním
nebo opomenutím, které spadá pod ustanovení
tohoto zákona, nařídí ten, kdo prominutý
trest uložil, aby odložený trest byl -vykonán,
krom trestu, určeného za provinění
nové.
Kdo trest uložil jest oprávněn trest zcela
nebo z částí prominouti. Totéž
právo, jakož i trest zmírniti nebo zrušiti,
přísluší generálnímu veliteli
četnictva při trestech uložených zemským
četnickým velitelem, nebo velitelem soustředěného
oddílu jakož i při trestech uložených
ve správním procesu.
Měl-li by býti kázeňský trest
na svobodě četnickou osobou odpykán v době,
kdy soustředění bylo již ukončeno,
může býti trest na žádost potrestaného
změněn v trest peněžitý, aneb
prominut představeným, který trest uložil.
Uložený trest budiž vždy potrestanému
oznámen písemně s udáním důvodů.
Potrestaný má právo stěžovati
si cestou služební u vrchní kárné
komise, jak co do viny, tak co do trestu, během 14 dnů
poté, kdy:nu byl prohlášen trest. Stížnost
možno podati písemně nebo protokolárně.
Stížností není odložen výkon
trestu. Ten, kdo test uložil, může povoliti,
zejména je-li možno očekávati příznivý
výsledek stížnosti, aby výkon trestu
byl odložen.
O stížnosti rozhoduje příslušný
vrchní kárný výbor s konečnou
platností. Tento vyšetří - je-li to
potřeba - předmět stížnosti,
vyžádá si další šetření,
po případě dá vyslechnouti trestajícího
a stěžovatele, nebo i jiné osoby.
Rozhodnutí vrchního kárného výboru
děje se bez ústního řízení
a oznámí se stěžovateli písemně
s veškerým urychlením.
Zmeškal-li potrestaný lhůtu, do které
si měl stěžovati, může žádati
o navráceni do předešlého stavu, dokáže-li,
že nemohl dodržeti odvolací lhůty pro
nezaviněnou, nepřekonatelnou a nepředvídanou
překážku. Tato žádost musí
býti podána služební cestou ve lhůtě
14 dni po dnu, kterého překážka přestala,
společně se stížností do kázeňského
potrestání.
Do kázeňských rozhodnutí a trestů
nelze si stěžovati ku nejvyššímu
správnímu soudu.
Vyjdou-li po kázeňském potrestání
na jevu okolnosti, které, kdyby byly trestajícímu
známy, byly by mohly přivoditi bud mírnější
potrestání, odkladu trestu nebo beztrestnost, mi
potrestaný právo, aby do dvou roků po odpykaném
trestu tyto okolnosti oznámil služební cestou
příslušnému kárnému výboru.
Tento vykoná šetření, která shledá
nutnými, projedná věc v řízení
ústním a rozhodna, má-li kázeňský
trest zůstati v platnosti, býti zmíněn
nebo zrušen.
Do rozhodnutí tohoto výboru možno si stěžovati
ku vrchnímu kárnému výboru.
Kázeňská trestnost jednání
a opomenutí, pokud nejsou soudně trestna, přestávají
tři měsíce od dokonaného trestného
činu. O promlčení přečinů
a přestupků, zmíněných v §
1 bodu c), platí příslušná ustanovení
vojenského trestního zákona se změnami,
jež jsou uvedeny v následujícím odstavci.
Promlčení se přerušuje: a) byly-li zahájeny
potřebné kroky ku kázeňskému
potrestání, b) nastaly-li okolnosti, jimiž
se promlčení přerušuje dle vojenského
trestního zákona, c) opatřeními, která
podle vojenského trestního zákona přerušují
promlčení oněch jednání neb
opomenutí, která jsou zmíněna v §
1 bod c) a která byla pojato do vojenského trestního
řízení v případech §u
1 poslední odstavec, že bylo zahájeno kárné
řízení.
President republiky má právo aboliční
i omilostňovací i v četnickém právu
kázeňském.
Představený, který s úmyslem, aby
potlačil stížnost podřízeného
podanou do kázeňského trestu, jednáním
nebo opomenutím tuto stížnost zadrží
nebo odstraní, aneb jinak znemožní, bude -
ačli není dána skutková podstata jiného,
těžšího trestného činu -
potrestán pro přečin vězením
do tří měsíců a za zvláště
přitěžujících okolností
až do šesti měsíců a bude z jeho
místa odstraněn.
Témuž trestu podléhá představený,
který by se stěžovateli jakýmkoli způsobem
mstil za to, že si tento stěžoval.
Příslušníci četnictva, kteří
poruší úřední povinnosti, služební
zájmy neb povinnosti stavovské, buďtež
bez ohledu na soudně trestní zodpovědnost
potrestáni kázeňskými nebo kárnými
tresty, dle toho, je-li jejich poklesek jen pořádkovou
nepřístojností nebo vzhledem na poškození
neb ohrožení státních zájmů,
s ohledem na způsob nebo na tíži pochybení,
neb opětování či jinakým přitěžujícím
okolnostem, konečně vzhledem na to, že poškodili
dobré jméno četnictva, potrestáni
pro přečin kárně.
Proti příslušníkům četnictva,
kteří jsou členy Národního
shromáždění, nesmí se v době
zasedání bez souhlasu sněmovny, které
náležejí, kárné řízení
zavésti ani v něm pokračovati.
Žádný příslušník
četnictva nesmí býti dodatečně
kázeňsky nebo kárně stíhán
pro projevy při vykonávání své
funkce jako člen některého ústavního
sboru zastupitelského.
Tímto zákonem není dotčeno právo
představených udíleti podřízeným
výtky pro nesprávná jednání
v mezích stávajících služebních
předpisů, tak jako jím není dotčeno
oprávnění představených z moci
úřední předepsati podřízeným
náhradu škod i výloh.
Příslušníci četnictva, kteří
byli administrativní cestou odsouzeni k úhradě
škody, nebo k úhradě požitků, mohou
do 30 dnů od doby, kdy tento správní rozsudek
nabyl moci práva, zjišťovací žalobou
dožadovati se náhrady škody u toho věcně
příslušného civilního soudu,
v jehož obvodu mají své bydliště
v době, kdy jim byl správní rozsudek doručen.
V tomto směru platí pro tyto osoby článek
XXXVIII. civilního procesuálního řádu.
Bylo-li jejich žalobě vyhověno, pozbývá
správní rozsudek platnosti.
Druhy kárných trestů jsou:
a) důtka,
b) vyloučení z postupu do vyšších požitků,
c) snížení služného (bez přídavků),
d) přeložení z trestu aa) ve stejné hodnosti na jiné místo, bb) v jiné hodnosti se neb beze změny služebního místa působnosti,
e) přeložení do výslužby se nebo bez snížení odpočivných požitků,
f) propuštění.
Kárné tresty mohou býti uloženy jen
nálezem příslušné kárné
komise na základě řízení správně
povedeného. Kárné nálezy nemohou správním
opatřením býti ani změněny
ani zrušeny.
K vyloučení z postupu do vyšších
platů lze odsouditi na tři roky a potrvá
po celou dobu na níž bylo nálezem uznáno
třeba i tehdy, když nárok na postup do vyšších
požitků před tím byl dosažen.
Snížení platu bez přídavků
lze uložiti nejvýše na dobu tří
lot v nejvyšší výměře 25%
platu beze všech přídavků. Za trvání
tohoto trestu je i postup do vyšších platů
vyloučen. Vstoupí-li příslušník
četnictva před koncem trvání tohoto
trestu do výslužby, zmenší se kvota služného
ve výslužném pro zbytek trvání
trestu v percentuelní míře, nálezem
stanovené.
V případech §§ 16 a 17 jest potrestaný
vyloučen z povýšení do vyšší
třídy hodnostní před uplynutím
času v nálezu určeném.
V případech přeložení trestu
do jiného působiště může
býti náhrada stěhovacích výloh
zcela neb jen z části odepřena.
Přeložení do výslužby z trestu
může se státi bud na neurčitou dobu
neb trvale. Srážku z ustanoveného výslužného
lze stanoviti nejvýše 25%. Po uplynutí doby
v nálezu určené budiž s příslušníkem
četnictva tak naloženo, jako kdyby byl v době
pravomoci kárného nálezu přeložen
do dočasné výslužby.
Při propuštění může býti
potrestanému v případě prokázané
potřeby výjimečně na dobu života,
nebo na omezený čas přiznán stálý
příspěvek na výživu v nejvyšší
výměře polovice částky, která
by mu připadla jako pravidelné výslužné,
kdyby byl přeložen do výslužby dnem pravoplatnosti
nálezu.
Nevinným příslušníkům
potrestaného, jestliže by jim v případě
úmrtí propuštěného při
počátku právní moci nálezu
byl přiznán nárok na zaopatřovací
požitky, může za okolností ohledu hodných
býti přiznán přiměřený
příspěvek na výživu v nejvyšší
výměře jejich pravidelných zaopatřovacích
požitků, počínaje od smrti propuštěného,
a - jestliže neužito předpisu v prvém
odstavci také již od zastavení platů.
Zákonité předpisy o ztrátě
výslužného a zaopatřovacích požitků
následkem odsouzení trestním soudem platí
také pro takové přídavky na výživu.
Při určování kárného
trestu budiž v jednotlivých případech
přihlíženo k tíži služebního
poklesku, ke škodě z toho vzešlé, jakož
i ku stupni provinění, a k celkovému dosavadnímu
chování se potrestaného.
Ku provedení kárného řízení
zřizují se:
a) kárné výbory prvé stolice při
zemských četnických velitelstvích,
b) vrchní kárné výbory při
generálním velitelství, jako stolice odvolací
pro nálezy stolice prvé a jako prvá stolice
pro kárné přečiny spáchané
příslušníky stavů četnických
důstojníků vyjímajíc důstojníky
výkonné.
Každý kárný výbor se skládá
z předsedy a jeho náměstka a příslušného
počtu volených přísedících
a jejich náhradníků.
U prvé kárné stolice jmenuje předsedu
a jeho náměstka zemský četnický
velitel, u vrchního kárného výboru
generální velitel četnictva.
Tajným, přímým hlasováním
na podkladě relativní většiny volí
se v každém zemském četnickém
velitelství a) 8 přísedících
z řad důstojníků výkonných
a vrchních strážmistrů a 4 náhradníci,
b) 8 přísedících z řad definitivních
ostatních příslušníků
četnictva výkon něho a 4 náhradníci.
Volební období je tříleté.
Zemská četnická velitelství pro Moravu
a Slezsko tvoří jeden volební okres. Volební
řád a řád doplňovací
za odstouplé neb jinak odešlé přísedící
podle těchto zásad vydá ministerstvo vnitra.
V případě potřeby jest doplniti scházející
přísedící neb odmítnuté
přísedící z řad zvolených
členů a teprve v druhé řadě
z řad náhradníků dle pořadí
jak byli zvoleni.
Vrchní kárný výbor se člení
na: a.) důstojnický, b) výkonných
velitelů, c) definitivních příslušníků
četnictva.
Četničtí důstojníci z celé
oblasti republiky volí relativní většinou
hlasů dle kategorií služebních a sice:
správní důstojníci 3 přísedící
a 2 náhradníky, důstojníci s vysokoškolským
vzděláním společně s důstojníky
intendančními dva přísedící
(jeden musí býti právník) a jednoho
náhradníka., důstojníci účetní
a účetní kontroly přísedící
a 1 náhradníka.
Za kategorií výkonných důstojníků
a vrchních strážmistrů volí do
vrchního kárného výboru příslušníci
zemského četnického velitelství pro
dechy 3, pro Moravu se Slezskem 2, pro Slovensko 2 a pro Podkarpatskou
Rus jednoho přísedícího a každá
volební oblast po jednom náhradníku.
Z kategorie definitivních výkonných četníků
volí vrchní kárný výbor dle
téhož klíče jako kategorie předchozí.
Při obvinění několika příslušníků
rozličných četných kategorií
služebních ze společně spáchaného
trestného činu, nebo z rozdílných
oblastí zemských rozhodne vrchní kárný
výbor o tom, zda má býti provedeno vyšetřování
odděleně, aneb se všemi zúčastněnými
společně.
Kárné výbory rozhodují kolegiálně
v senátech sestávajících z předsedy
nebo jeho náměstka a 4 přísedících.
V senátech vrchního kárného výboru
musí býti nejméně jeden člen
práv znalý. Zemské četnické
velitelství sestaví ku konci každého
roku ze zvolených přísedících
na dobu příštího roku dva trvalé
senáty. Z těchto jeden sestává z předsedy
a 4 přísedících z kategorie výkonných
důstojníků a vrchních strážmistrů
a je určen pra kárné záležitosti
těchto kategorií. Druhý je složen z
předsedova náměstka a 4 přísedících,
zvolených kategorií ostatních definitivních
četníků a je určen pro kárné
případy této kategorie a kategorie četnických
kancelářských zřízenců.
V případě zaneprázdnění
zastupují se předseda a jeho náměstek
vzájemně.
Zároveň s tímto ustanovením určí
se i pořadí v jakém nastupují ostatní
přísedící a náhradníci
v případech odmítnutí, aneb jinakého
zaneprázdnění některého člena
senátu.
Senáty vrchního kárného výboru
sestavuje dle těchže zásad generální
velitel četnictva.
Nenáleží-li již jeden příslušník
některé kategorie četnické služby
(intendant, justiční, zdravotní, účetní,
kontrolně-účetní) senátu, jemuž
jest projednati věc provinilého příslušníka
této kategorie, budiž vždy jeden příslušník
té které kategorie obviněného přibrán
jako znalec.
Sestavení senátů vyhlásí se
koncem každého roku ve Věstníku četnictva
státu československého. K tomu účelu
hlásí zemská četnická velitelství
do 1. prosince každého roku ministerstvu vnitra sestavení
senátu.
Senáty rozhodují absolutní většinou
hlasů. Nedocílí-li žádný
názor absolutní většiny, přičtou
se přísnější názory k
mírnějším tak dlouho až je docíleno
absolutní většiny pro tento mírnější
názor. Hlasování děje se dle služebního
stáří, nejmladší prvý,
předseda poslední. Při hlasování
o výši trestu zúčastní se hlasování
i ti členové senátu, kteří
hlasovali proti vině obviněného.
Trest propuštění ze sboru může
býti jen tehdy uložen, když hlasovali proň
4 členové senátu.
O věcné potřeby kárných výborů,
jakož i o obstarávání kancelářských
prací, o včasné jmenování zapisovatelů
budiž postaráno onou četnickou institucí,
u níž jest kárný výbor zřízen.
Ku ochraně služebních zájmů,
dotčených porušením povinností,
jakož i ku ochraně dobrého jména četnictva
a stavovské cti stanoví: a) u kárných
výborů prvé stolice zemský četnický
velitel, b) u vrchních kárných výborů
generální velitel četnictva jednoho nebo
více kárných žalobců ze stavu
jim podřízených příslušníků
četnictva. Jmenování kárným
zástupcem musí býti prohlášeno
ještě před volbami přísedících,
aby se tím zamezilo jejich zvolení jako přísedících.
Kárnému žalobci náleží chrániti
při kárném výboru čest, dobré
jméno stavu, jakož i co nejpřísnější
plnění všech povinností služebních.
Za účelem chránění těchto
zájmů musí býti kárný
žalobce slyšen před každým hlasováním
senátu (výboru) a má právo kdykoli
do aktů nahlédnouti.
Volení členové kárných výborů,
jakož i kárný žalobce, vystoupí,
když v jejich služebním postavení nastaly
takové změny, že jimi utratili předpoklad
pro své zvolení nebo jmenování. Během
doby, v níž tyto osoby jsou v soudně trestném,
neb kárném vyšetřování
nesmí býti povolány k žádnému
aktu kárného řízení. Končí-li
vyšetřování takového člena
senátu (výboru) neb kárného žalobce,
posbývá svého místa a za něho
jmenuje se náhradník, pro celou zbývající
funkční dobu.
Obviněný má právo vzíti si
již ve stadiu vyšetřování obhájce
z aktivních příslušníků
četnictva (pensistů) neb z řad v listině
obhájců zapsaných osob právnických.
Na žádost obviněného přidělí
zemský (generální) četnický
velitel obhájce ex offo.
S výjimkou tohoto případu není nikdo
povinen převzíti obhajobu. Ze řad příslušníků
četnictva (pensistů) jmenovaný ex offo obhájce
nemá proti obviněnému nijakých nároků
na odměnu za obhajování, vyjma skutečná
vydání, pokud nejsou hrazena z prostředků
státních jako na př. cestovní výlohy,
které se hradí státem dle předpisů
pro tyto platných.
Obhájce z řad aktivních četníků
nesmí přijímati nijakých odměn
- nebo darů. Obhájce jest oprávněn
vše, co pokládá za prospěšné
a účelné ve prospěch obviněného
bez obalu přednésti a užíti všech
zákonitých prostředků obrany. Obhájce
jest povinen zachovati mlčení o všem, co mu
bylo v jeho vlastnosti jako důvěrné sděleno.
Jest oprávněn nahlédnouti do spisů
- s výjimkou protokolů - před ukončením
kárného vyšetřování se
svolením kárného referenta kdykoli. Po skončeném
vyšetřování má právo on
i obviněný nahlédnouti do spisů s
výjimkou do protokolů o hlasování.
Vrchní kárný-výbor jest oprávněn
na návrh kárného žalobce nebo obviněného
odkázati projednání kárné věci
jinému kárnému výboru téže
kategorie, jsou-li tu takové důvody, které
uvádějí v pochybnost nepředpojatost
příslušného kárného výboru.
Vyloučení a odmítnutí členů
kárného výboru upravuje vojenský trestní
řád. Obviněný má právo
do 8 dnů po doručení odkazovacího
usnesení odmítnouti bez udání důvodů
dva členy kárného senátu.
Členové kárného výboru a kárný
žalobce nesmí býti v prvých dvou instancích
bezprostředními představenými obviněného.
Jsou-li pochybnosti o duševním stavu obviněného
v době, kdy spáchal poklesek, vyšetří
se jeho duševní stav. Za tím účelem
vyslechnou se svědkové, kteří mohou
dáti vysvětlení, po případě
vyžádají se potřebné úřední
a služební zprávy a duševní stav
se přezkoumá dvěma civilními úředními
lékaři, neb lékaři soudními
znalci. Není-li možno prozkoumati duševní
stav obviněného bez pozorování, má
kárný výbor požádati příslušný
trestní soud vojenský, aby tento důkaz provedl.
Stejně jest postupovati tam, kde sice není pochybnosti
o příčetnosti obviněného v
době spáchaného poklesku, avšak jest
pochybno, zda jest obviněný při zdravém
rozumu v době, v níž se koná řízení
před kárným výborem.
Zjistí-li se, že obviněný vskutku trpí
duševní chorobou, zajistí kárný
výbor - je-li toho potřeba - průvodní
prostředky a usnese se, aby řízení
bylo přerušeno, dokud se obviněný neuzdraví.
Zjistí-li se, že obviněný v době
spáchaného poklesku skutečně trpěl
duševní chorobou, na níž nelze trestní
poklesek přičítati, usnese se kárný
výbor, aby bylo řízení zastaveno.
Toto usnesení potvrdí zemský (generální)
četnický velitel a nechá jej zanésti
do osobního záznamu obviněného.