Spáchaný kázeňský i kárný
poklesek oznámí bezprostřední představený
pachatele služební cestou zemskému četnickému
veliteli - u důstojníků (vyjma výkonné)
generálnímu veliteli. Tento po provedení
případného šetření předá
za příčinou zjištění skutkové
podstaty věci udání příslušnému
kárnému výboru. Udání o kárných
přečinech důstojníků - vyjímajíc
důstojníky výkonná - tak jako i udání
proti příslušníkům výkonného
četnictva, zařaděné u ministerstva
vnitra nebo u generálního velitelství četnictva
předá generální velitel vrchnímu
kárnému výboru.
Tento postup jest i tehdy dodržeti, když některý
příslušník četnictva sám
žádá o to, aby proti němu bylo kárné
řízení zavedeno.
Řízení před kárnými
výbory se nezahájí, a bylo-li zahájeno
se zastaví, když president republiky to nařídí.
Kárný výbor, vyslechna kárného
zástupce, rozhodne se bez ústního jednání,
má-li se kárné řízení
zavésti nebo ne. Před rozhodnutím možno
naříditi další šetření.
Uzná-li kárný výbor, že poklesek
jest jen pokleskem kázeňským, uloží
buď sám kázeňský trest nebo postoupí
věc ku potrestání zemskému (generálnímu)
četnickému veliteli.
Za souhlasu kárného zástupce může
se kárný výbor usnésti, aby se věc
přikázala ihned k ústnímu projednání.
Usnesení o zavedení kárného řízení
sdělí se služební cestou obviněnému.
Proti zavedení kárného řízení
není opravného prostředku. Kárný
žalobce může proti usnesení kárného
výboru, jímž se kárné řízení
zamítá, podati do 14 dnů odvolání
k vrchnímu kárnému výboru.
Shledá-li zemský četnický velitel
neb kárný výbor, že porušení
povinnosti obviněnému za vinu kladené, má
se stíhati vojenským trestním soudem, budiž
učiněno oznámení příslušné
vojenské prokuratuře. Až do skončení
trestního řízení nepokračuje
se v řízení kárném.
Byl-li příslušník četnictva rozsudkem
vojenského soudu zbaven úřadu nebo hodnosti,
provede se toto zbavení cestou správní, bez
dalšího kárného šetření.
Výhoda §u 20 stává však i v tomto
případě.
Vojenské trestní soudy jsou povinny oznámiti
zemskému četnickému velitelství každé
zavedení trestního řízení,
podání žaloby, jakož i uvalení
vazby a potomní rozsudek. zemské (generální)
velitelství četnické vyrozumí o tom
příslušný kárný výbor.
Po ukončení trestního řízení
předá vojenský trestní soud i akta
zemskému (generálnímu) velitelství
četnictva. Byl-li obviněný vojenským
trestním soudem osvobozen, nebo k nějakému
trestu odsouzen, který nepřivodí ztrátu
úřadu nebo hrdosti, má kárný
výbor zkoušeti, zda trestný čin nekryje
v sobě skutkovou povahu poklesku proti dobrému jménu
četnictva.
Usnese-li se kárný výbor, aby kárné
řízení bylo zavedeno, stanoví zemský
(generální) velitel četnictva jednoho nebo
více vyšetřujících zpravodajů
z řad jemu podřízených aktivních
gážistů, gážisty bez hodnostních
tříd nevyjímaje.
Příslušníci četnictva, kteří
jsou již povoláni k nějaké funkci při
kárných výborech, nemohou býti jmenováni
vyšetřujícími zpravodaji. Ustanovení
§ 9 a 33 (poslední věta) platí i pro
vyšetřujícího zpravodaje.
Zpravodaj vyslechne bez přísahy svědky a
znalce, vy pátrá z moci úřední
veškeré okolnosti a důkazy, pokud jsou nutny
k úplnému objasnění věci a
dá obviněnému příležitost,
aby se vyjádřil o všech bodech obvinění.
Odepření výpovědi obviněným
nezadrží chodu řízení.
Zpravodaj může požadovati spolupůsobnost
politických a policejních úřadů.
To se má státi zvláště tehdy,
když svědkové nebo znalci bydlí mimo
okres, v němž je zpravodaj, nevyhoví-li, aneb
bez zákonných důvodů se zpěčují
vypovídati.
Politické a policejní úřady mají
se při tom říditi pro ně platnými
předpisy.
Je-li ke zjištění pravdy nezbytný přísežný
výslech svědků a znalců, může
zpravodaj za souhlasu zemského (generálního)
velitele četnictva požádati příslušný
okresní soud o přísežný výslech.
Při výslechu svědků a znalců,
jakož pro jejich poplatky jest se říditi předpisy
trestních řádů (vojenského
nebo civilního) podle toho, zda svědek nebo znalec
je osoba civilní neb vojenská.
Zpravodaj může navrhnouti, aby se vyšetřovaní
doplnilo připojením nových bodů obvinění.
Také obviněnému přísluší
právo navrhnouti provedení určitých
šetření, zjištění určitých
okolností a skutečností. Je-li zpravodaj
v pochybnostech, zda má vyhověti některému
návrhu obviněného, vyžádá
si rozhodnutí kárného výboru. Proti
těmto rozhodnutím. není opravného
prostředku.
Po dobu kárného vyšetřování
může zpravodaj dovoliti obviněnému a
jeho obhájci neobmezené nebo částečné
nahlédnutí do spisů a opsání
jejich částí. Po doručení příkazu
ku projednání ústnímu má obviněný
i jeho obhájce právo nahlédnouti clo všech
spisů jednacích, vyjímajíc poradní
protokoly, a smí si z nich činiti výpisy.
Sdělení obsahu spisů jednacích s veřejnosti
je zakázáno.
Po ukončení vyšetřování
zašlou se spisy kárnému žalobci a tento
je předloží se svými návrhy kárnému
výboru.
Kárný výbor usnese se bez ústního
jednání, má-li se záležitost
přikázati k ústnímu projednání,
aneb má-li býti řízení vůbec
zastaveno aneb jen poklesek kázeňsky potrestán.
V odkazovacím nálezu musí býti body
obvinění přesně uvedeny a označena,
opatření, která mají se ještě
učiniti ku přípravě ústního
jednání. Proti odkazovacímu příkazu
není opravného prostředku.
Obviněný a jeho obhájce, jakož i kárný
žalobce, mohou do 8 dnů po doručení
odkazovacího příkazu učiniti další
návrhy, o nichž rozhodne kárný výbor
bez ústního řízení a bez práva
na zvláštní opravný prostředek
proti tomuto rozhodnuti.
Výrok o zastavení řízení doručí
se služební cestou jak obviněnému, tak
kárnému žalobci. Do výroku kárného
výboru prvé stolice, kterým se zastavuje
kárné řízení, může
kárný žalobce podati do 14 dnů stížnost
k vrchnímu kárnému výboru.
Den ústního jednání určí
předseda kárného senátu. K tomuto
obešlou se obviněný, jemuž doručí
se přikazovací rozkaz a jména členů
senátu, mimo to obešle se obhájce a případní
svědkové a znalci.
Kárný výbor může naříditi,
aby obviněný osobně se dostavil k ústnímu
řízení.
Jednání není veřejné. Obviněný
může žádati, aby byl povolen přístup
četnickým osobám (pensistům), k nimž
má on důvěru. Porady a hlasováni během
a po ústním jednání provedou se v
sezení tajném.
Ústní přelíčení počne
se přečtením přikazovacího
nálezu, načež se vyslechne obviněný,
svědkové, znalci a pokud je toho třeba, přečtou
se zápisy, sepsané v předběžném
řízení a jiné důležité
listiny.
Obviněnému i kárnému žalobci
přísluší právo vysloviti se o
jednotlivých průkazech a klásti otázky
svědkům i znalcům.
Po skončeném odkazovacím řízení
přednese kárný žalobce své vývody
a obviněný, jakož i jeho obhájce, obhajobu.
Obviněný má vždy poslední slovo.
Kárný senát béře zřetel
jen k tomu, co v ústním jednání vyšlo
na jevo. Při svém rozhodování není
vázán osvobozujícím rozsudkem trestního
soudu, nýbrž vždy rozhoduje podle svobodného
přesvědčení, získaného
svědomitým prozkoumáním všech
přednesených průkazů.
Nálezem kárného výboru muší
býti obviněný bud osvobozen nebo uznán
vinným porušením služební povinnosti
či pokleskem proti dobrému jménu četnictva.
V posledních případech má nález
obsahovati výrok o kázeňském nebo
kárném trestu, jenž obviněného
stihne.
Nález neobsahuje nikdy určení, kdo nese náhradu
řízení. Tu nese vždy stát, tak
jako náklady na obhajobu obhájce z řad do
listiny zapsaných advokátů nese vždy
obviněný.
Nález kárného senátu podléhá
potvrzení zemského (generálního) velitele
četnictva. Tito jsou oprávněni rozsudek potvrditi
nebo jej zmírniti, nebo také, když se jim rozsudek
zdá býti co do viny nebo co do trestu pochybený,
potvrzení odepříti.
Nebyl-li nález potvrzen, budiž sdělení
o tom, jakož i opis nálezu do 8 dnů doručen
obviněnému, a věc budiž postoupena příslušnému
vrchnímu kárnému senátu.
Jedná-li se o nález vrchního kárného
výboru jako stolice prvé ve věci poklesku
důstojníka (vyjma důstojníka výkonného),
jde toto odvolání, jakož i případná
stížnost obviněného k vrchní
disciplinární komisi, zřízené
podle §u 100 zákona ze dne 25. ledna 1914, č.
15 ř. z., při ministerstvu vnitra.
Ustanovení § 35 až 49 platí také
- není-li jinak určeno - pro jednání
před vrchním kárným výborem.
O ústním jednání sepíše
se protokol, jenž musí obsahovati jména přítomných
a vylíčení průběhu jednání
ve všech podstatných bodech. O poradách a hlasováních
vede se zápis zvláštní. Oba zápisy
podepíše předseda a zapisovatel.
Zemře-li obviněný před pravoplatností
nálezu, aneb bylo-li mu doveleno vystoupiti ze sboru četnického,
zastaví se řízení.
Z nálezů kárného výboru mohou
se obviněný i kárný zástupce
odvolati k vrchnímu kárnému výboru
jak co do viny, tak co do trestu.
Odvolání má moc odkládací.
Odvolání ve prospěch obviněného
není přípustno, byl-li uložen trest
jen kázeňský.
Odvolání budiž do 14 dnů po doručení
kárného nálezu podáno zemskému
(generálnímu) velitel. četnictva, který
jej zašle vrchnímu kárnému výboru.
Zemský (generální) velitel četnictva
má odmítnouti odvolání, je-li nepřípustné,
opožděné, nebo podáno osobou, které
nepřísluší právo odvolací.
Vrchní kárný výbor rozhoduje o odvolání
bez ústního přelíčení:
a) o doplnění řízení, jehož
provedení nařídí příslušnému
kárnému výboru,
b) když je nucen pro podstatné nedostatky prvého
řízení zrušiti nález a vrátiti
jej prvé stolici. Ve všech ostatních případech
stanoví předseda ústní řízení,
které provede se podle ustanovení tohoto zákona
jako u kárného výboru prvé stolice.
Nález vrchního kárného výboru
potvrzuje generální velitel četnictva.
Nález vrchní disciplinární komise
zřízené při ministerstvu vnitra podle
§u 100 zákona ze dne 25. ledna 1914, č. 15
ř, z., potvrdí ministr vnitra.
Provedení nálezu nařídí zemský
(generální) velitel četnictva postoupením
opisu pravoplatného nálezu oné četnické
instance, které náleží provedení
nálezu.
Kárné tresty zapíší se do osobního
záznamu. Pokud tyto tresty jsou zaneseny, musí býti
uschován i opis nálezu.
Po uplynutí tří roků od právní
moci nálezu, v žádném případě
však před úplným odpykáním
trestu, budiž na žádost potrestaného nápis
v osobním výkaze vymazán, jestliže potrestaný
od té doby bezúhonně se choval. Rozhodnutí
o této žádosti přísluší
generálnímu veliteli četnictva, u důstojníků
ministru vnitra.
Ministerstvo vnitra může, jakmile trest byl v osobním
výkaze vymazán a potrestaný se trvale bezúhonně
choval a velmi dobře služby konal, povoliti, aby se
do dalšího postupu nezapočitatelná lhůta
zcela nebo z části opět započítala.
President republiky může kárným výborem
uložený trest na prosbu potrestaného nebo nálezem
poškozených zrušiti aneb zmírniti.
Odmítne-li se zavedení kárného řízení,
zastaví-li se řízení z jiného
důvodu než z důvodu § 51, nebo obviněný
byl osvobozen nebo uložen mu trest, nebo uložen mu jen
trest kázeňský, může býti
obnoveno kárné řízení v neprospěch
obviněného na návrh kárného
zástupce jen tehdy, vyjdou-li na jevo nové okolnosti
nebo důkazy, které mohou samy o sobě nebo
v souvislosti s dříve vyšetřenými
odůvodniti usvědčení obviněného
a uložení trestu kárného.
Obviněný, který byl pravoplatně odsouzen
k trestu kárnému, nebo jeho zákonití
dědicové mohou žádati obnovu řízení
ve prospěch obviněného také i po výkonu
trestu, prokáží-li se novými okolnostmi
a důkazy, které samy o sobě nebo v souvislosti
s dříve zjištěnými mohou odůvodniti
osvobození nebo uložení trestu kázeňského,
aneb místo propuštění některý
mírnější trest kárný.
O obnově řízení, jakož i o tom,
zda vzhledem na podání návrhu na obnovu řízení
se má, sečkati s provedením nálezu,
rozhoduje bez ústního jednání onen
kárný výbor, který rozhodoval ve věci
v prvé stolici.
Nález tohoto kárného výboru. může
býti potírán do 4 dnů po doručení
u vrchního kárného výboru vrchní
disciplinární komise).
Povolené obnovení řízení zrušuje
prvý nález. Obnovou vstupuje věc zpravidla
do stadia vyšetřování, s provedením
kárného výboru se počká.
Byl-li obviněný, v jehož prospěch byla
obnova řízení provedena, opětně
uznán vinným, nemůže mu býti
uložen žádný přísnější
trest než mu byl uložen dřívějším
nálezem. Při vyměření trestu
budiž vzat zřetel na trest již vytrpěný.
Kárný výbor, který prohlásil
obnovu řízení ve prospěch obviněného
za přípustnou, může se souhlasem kárného
zástupce ihned uznati na osvobození nebo na trest
mírnější.
Zastaví-li se na základě obnovy kárné
řízení, nebo potrestaný kárným
trestem je dodatečně osvobozen, či jen ku
trestu kázeňskému odsouzen, budiž. mu
státem nahrazeno, co následkem neospravedlněného
odsouzení ušlo na služebních příjmech.
Po smrti odsouzeného přísluší
nárok na náhradu také jeho pozůstalým,
majícím právo na zaopatření,
potud, pokud jim ušlo vydržování, jež
byl jim obviněný povinen.
Byla-li zmeškána lhůta k podáni opravného
prostředku, může odvolací stolice obviněnému
povoliti uvedení v předešlý stav, prokázal-li,
že mu nezaviněně neodvratnými okolnostmi
bylo znemožněno dodržeti lhůtu. Návrh
na uvedení v předešlý stav musí
býti podán do 14 dnů po pominutí překážky.
Kárný výbor může obviněného
kdykoli zbaviti služby. Toto právo přísluší
kárnému výboru i tehdy, když bylo u
soudu proti příslušníku četnictva
zavedeno řízení, aby byl dán pod poručenství
nebo byl-li na jeho jmění uvalen konkurs.
Mimo to je každý četnický představený,
který vykonává přehlídky, oprávněn
prozatímně suspendovati každého příslušníka
četnictva, když tento porušil za zvláště
přitěžujících okolností
povinnou poslušnost, nebo když dle povahy přečinu
provinilce jest za to míti, že by dalším
ponecháním ve službě bylo poškozeno
dobré jméno četnictva, nebo byly-li by ponecháním
ve službě ohroženy podstatné zájmy
služby.
Každou suspendaci jest ihned služební cestou
hlásiti příslušnému kárnému
výboru, který má bez průtahu suspendaci
potvrditi aneb včas zrušiti.
Dočasné zbavení úřadu končí
nejpozději právoplatným skončením
kárného nebo soudního řízení.
Pominou-li dříve důvody, pro které
bylo dočasné zbavení úřadu
nařízeno, zruší kárný
výbor dočasné zbavení úřadu.
Ve věcech suspendace rozhoduje kárný výbor
bez ústního jednání. Rozhodnutí
kárného výboru ve věcech suspendace
podléhá potvrzení zemského (generálního)
četnického velitele. Suspendovaný může
si do 14 dnů po doručení supendačního
nálezu stěžovati k vrchnímu kárnému
výboru. Stížností není dotčen
výkon suspendace.
Do prozatímní suspendace nelze si stěžovati.
Byl-li obviněný odsouzen ku kárnému
trestu, nebo v případě §u 64, zbaven
svéprávnosti, nebo byla-li dočasná
suspendace nařízena v důsledku uvalení
konkursu, nezapočítá se doba dočasného
zbavení úřadu do postupu do vyšších
požitků a pro vyměření výslužného.
Naproti tomu jest započitatelná doba dočasného
zbavení úřadu a postup zařídí
se se zpětnou působností, jestliže kárné
řízení skončilo osvobozením
nebo uložením trestu kázeňského,
nebo návrh na zbavení svéprávnosti
byl zamítnut.
Všechna doručení, která se mají
státi podle předpisu tohoto zákona, jsou
platna a působí na lhůty, stala-li se osobně
obviněnému, jeho obhájci neb jinému
zmocněnci, nebo - je-li jeho pobyt neznám - byla-li
uložena u zemského četnického velitelství,
v jehož stavu se obviněný posledně nacházel.
Veřejné vyzvání k dostavení
se a úřední vyhláška nálezu
nejsou přípustny.
Stížnosti do rozhodnutí a opatření
kárných výborů buďtež předány
předsedovi kárného výboru prvé
stolice a jim odmítnuty, jestliže jsou nepřípustny,
opožděny, nebo podány od osoby, které
nepřísluší právo stížnosti.
Lhůty opravných prostředků nelze prodloužiti.
Lhůty počínají dnem následujícím
po doručení. Podání mohou býti
učiněna i telegraficky.
Jednání a podání v kázeňském
i kárném-řízení jsou prosty
kolku a poplatků.
Četničtí pensisté (propuštění
s čekatelným na dovolenou) jsou podřízeni
tomuto zákonu v následujících případech:
a) pro přečiny spáchané během
jejich aktivního poměru,
b) pro porušeni služebního tajemství,
jež jsou i mimo službu dodržeti povinni.
a) důtka,
b) časově omezené nebo trvalé snížení pensijních požitků až do 25%,
c) při zvláště přitěžujících
okolnostech ztráta všech práv a nároků
na výslužné, které by jim v důsledku
jejich služebních poměrů náležely
na odpočivných nebo zaopatřovacích
požitcích. V posledním případě
platí ustanovení § 20.
Ku provedení kárného řízení
s pensistou jest příslušný onen kárný
výbor, který by byl příslušen
bezprostředně před vystoupením obviněného
z aktivní služby. V ostatním budiž použito
předpisu tohoto zákona obdobně také
při obviněních četnického pensisty.
Četničtí gážisté zařadění
do hodnostních tříd mohou býti správním
opatřením ministra vnitra zbaveni hodnosti po případě
může býti zrušeno jejich jmenování:
a) když uprchli do ciziny, bylo-li z tohoto důvodu
proti nim zahájeno trestní řízení
soudní, ale nemůže býti pro jejich nepřítomnost
provedeno,
b) když vstoupili do cizích služeb četnických
nebo vojenských bez svolení presidenta republiky,
c) když - jsouce mimo službu - neplní v době,
v níž nekonají činné služby
četnické opětně svých povinností,
které jim ukládají předpisy, aneb
když v téže době odmítli plniti
povinnosti, jež jim příslušejí
jako četnickému gážistovi mimo činnou
službu,
d) když bylo dodatečně zjištěno,
že byl příslušník této kategorie
před svým jmenováním odsouzen pro
zločin vůbec nebo pro přečin aneb
přestupek, spáchaný z pohnutek nízkých
nebo nečestných, byl-li takto odsouzen než
vznikla republika Československá jen tehdy, když
by byl dotčený čin trestný i podle
zákonů československých, platných
v době odnětí četnické hodnosti.
Ustanovení bodu a), b) a d) jsou platna i pro gážisty
mimo hodnostní třídu.
Mimo to mohou býti gážisté mimo hodnostní
třídu propuštěni s odbytným ze
sboru cestou správní nemají-li v den platnosti
tohoto zákona nejméně 10 do pensijní
základny započitatelných let služebních,
nejsou-li býv. legionáři, aneb příslušni
do některé obce Slovenska a Podkarpatské
Rusi, když do 2 let od platnosti tohoto zákona neprokáží
předvzdělání třech tříd
škol občanských.
Naproti tomu buďtež gážisté bez hodnostních
tříd, pokud nejsou staničními (okresními)
veliteli, nebo nekonají-li službu rovnocennou podle
zákona ze dne 13. července 1922 č. 232 Sb.
z, a n. a vykáží se předvzděláním
nižší střední školy neb ústavu
na roveň postaveného, mezi něž jest
započítati i IV. třídy škol občanských,
jakož i strážmistři, kteří
vykazují delší než dvacetiletou do pensijní
základny započitatelnou služební dobu,
zařaděni do požitků podle zákona
ze dne 13. července 1922 č. 232 Sb. z. a n.
Tím se mění ustanovení §u 11.
zákona ze dne 19. března 1920 č. 186 Sb.
z. a n.
Příslušníci četnictva, jimž
podle ustanovení § 74. byla odňata hodnost
četnická, nemají nároku na četnické
odpočivné požitky (odbytné). Zaopatřovací
požitky mohou býti ministrem vnitra nevinné
rodině přiznány ve výměře
§u 20. Byl-li takový gážista poživatelem
četnických požitků odpočivných,
zůstanou mu tyto zachovány, jde-li o případ
§ 74 lit. c) a d).
Má-li četnický gážista v činné
službě nevyhovujíci kvalifikaci po dobu tří
souvisejících roků, a to před účinností
tohoto zákona neb po ní, má-li takový
gážista nárok na výslužné,
přeloží jej ministr vnitra do výslužby
jinak jej z četnictva propustí s odbytným.
Neznalost služebního jazyka klade se na roveň
nevyhovující kvalifikaci. Když pro neznalost
služebního jazyka četnického gážistu
nelze upotřebiti ke službě, může
býti dán z moci úřední do výslužby,
po případě bude z četnictva propuštěn
s odbytným, a to i před koncem lhůty stanovené
v prvé větě tohoto paragrafu,
Tam, kde jiné zákony obsahují ustanovení
o četnické disciplinární trestní
pravomoci a vůbec o četnickém právu
disciplinárním, o disciplinárních
přestupcích, o disciplinárních trestech
jest napříště rozuměti právo
kázeňské a kárné dle tohoto
zákona.
Ustanovení §u 22 zákona, ze dne 14. dubna 1920
č. 299 Sb. z. a n. o propouštění četnických
praktikantů pro fysickou neschopnost ke službě
četnické zůstávají nedotčena.
Konstatovaná intelektuální neschopnost četnického
praktikanta budiž na jeho žádost přezkoušena
tříčlennou komisí. Komisí sestaví
od případu k případu ministerstvo
vnitra a předsedou její jest jeden právník.
Jinak není tímto zákonem dotčeno ani
propouštění četnických praktikantů
pro neschopnost intelektuální.
Ustanovení § 12 a bodu 6. §u 22. zákona
o četnictvu ze dne 14. dubna 1920 č. 299 Sb. z.
a n. pozbývají platnosti.
Dosavadní trestní záznamy četnických
osob se ruší. Pokud jsou v nich zapsány tresty
soudní, přepíší se do osobního
záznamu (konduity) potrestaného. Napříště
budou se do tohoto záznamu zapisovati jen tresty kárné
a vojenskými soudy diktované.
Ustanovení tohoto zákona vztahují se i na
poklesky četnických osob, které byly spáchány
před účinností tohoto zákona
a nebyly dosud pravoplatně vyřízeny neb promlčeny.
Gážisté bez hodnostních tříd,
kteří byli podle dosavadních předpisů
propuštěni ze sboru cestou disciplinární,
aneb v důsledku ustanovení § 22. bod 6. zákona
ze dne 14. dubna 1920 č. 299 z, a n., u nichž jsou
předpoklady, že by podle tohoto zákona byli
potrestáni mírněji, mohou do 6 měsíců
po platnosti tohoto zákona žádati o navráceni
jejich věci v předešlý stav a podati
zároveň odvolání k vrchnímu
kárnému výboru.