Paragraf 18 zákona ze dne 14. dubna 1920 ě. 299
Sb. z. a n., nahražuje se tímto zněním:
Důstojnický sbor četnictva doplňuje
se:
a) postupným povyšováním v četnictvu,
b) přestupem aktivních nebo neaktivních důstojníků vojska, kteří mají nejvýš, hodnost poručíka.
Ad a). Vrchní strážmistři, kteří
s výborným prospěchem absolvovali desítiměsíční
běh hodnostní školy, vedli nejméně
dva roky bez závad staniční (okresní)
velitelství, a - přihlásivše se k této
- složili vyšší zkoušku odborně
učitelskou a kancelářskou, buďtež
povýšeni na správní důstojníky.
Učitelskou zdatnost jest prokázati samostatnou písemnou
prací z pralese služby četnické neb
kriminalistické. Vyšší zkouška kancelářská
skládá se před komisí zkušební
a) ústně, b} písemně.
Ústní i písemnou zkouškou jest prokázati
znalost všech kancelářských a do určité
části i požitkových a hospodářských
předpisů a zdatnost konceptní.
Zkušební komise skládá se ze dvou právníků
služby politické (policejní) neb soudní,
jednoho intendančního a jednoho správního
důstojníka. Členy komise, z nichž služebně
nejvyšší (nejstarší}, jest vždy
předsedou, jmenuje ministerstvo vnitra.
Ad b). Výjimečně k četnictvu přestupující
aktivní neb záložní důstojník
vojska musí prodělati 10měsíční
běh školy hodnostní a složiv po absolvování
tohoto běhu zkoušku na vrchního strážmistra
s výborným prospěchem, má vésti
nejméně jeden rok staniční a jeden
roh okresní velitelství četnické se
všemi s těmito funkcemi souvisejícími
službami. Vyšší zkoušku učitelskou
a správní skládá podle ustanovení
předchozího odstavce.
Důstojníky vojska přijímá a
všechny až do I. hodnostní třídy
jmenuje minstr vnitra. Kdo jmenuje důstojníky od
VIII. hodnostní třídy, určuje ústavní
listina.
Zemskými četnickými veliteli mohou býti
jmenováni v prvé řadě důstojníci
správní plným právnickým předvzdědánírn
aneb vyšší úředníci správní
či soudcovští, pokud byli činni jako
státní návladní.
Generálního velitele četnictva jmenuje president
republiky z osvědčivších se zemských
četnických velitelů.
O příslušnících četnictva
vede se nepřetržitý kvalifikační
záznam, do něhož se každoročně
zapisuje kvalifikace.
Podkladem kvalifikace jsou posudky:
a) u vrchních strážmistrů a strážmistrů
služby exekutivní posudek okresní správy
politické a okresního četnického velitele,
b) u důstojníků výkonných posudek
okresní správ, politické a župního
velitele četnictva,
c) u důstojníků (vyjma důstojníky
výkonné), jakož i u všeho kancelářského
personálu dobrozdání bezprostředně
nadřízeného četnického velitelství
nebo úřadu správního nebo hospodářského,
podle toho, zda jedná se o příslušníky
kategorie správní nebo účetní,
či účetní kontroly.
Důstojníky justiční a zdravotní
služby kvalifikuje vrchní kvalifikační
komise bez posudků.
Kvalifikace provádí komise:
a) vrchní kvalifikační komise při
ministerstvu vnitra pro všechny příslušníky
četnictva zařaděné při tomto
ministerstvu a při generálním velitelství
četnictva jako stolice prvá a poslední, pro
všechny ostatní příslušníky
četnictva jako stolice odvolací,
b) Kvalifikační komise při zemských
četnických velitelstvích.
Vrchní kvalifikační komise je sedmičlenná
a jmenuje ji ministerstvo vnitra ze zvolených členů
vrchního kárného výboru tak, aby po
jednom členu zněly zastoupení kategorie:
správních, intendančních, účetních
a výkonných důstojníků, vrchních
strážmistrů a definitivních četníků.
Předsedu jmenuje z řad právnického
personálu četnického oddělení
ministerstva vnitra.
Kvalifikační komise při zemských četnických
velitelstvích je pětičlenná a jmenuje
ji zemský četnický velitel z jednoho důstojníka
právního jako předsedy a po jednom členu
z kategorie důstojníků účetních,
výkonných, vrchních strážmistrů
a dvou strážmistrů.
Jednáni komisí jsou neveřejná a členové
komisí jsou vázáni mlčenlivostí.
Členové všech kvalifikačních
komisí musí býti vzati z řad zvolených
členů kárných výborů
neb jejich náhradníků.
Každoroční publikaci jejich jmenování
v "Četnickém Věstníku" jest
i určiti pořad zástupců pro případ
zaneprázdnění některého člena
komise.
Ustanovení §§ 14 až 20 zákona ze
dne 25. ledna 1914, č. 15 ř. z., platí s
hořejšími výjimkami obdobně i
pro četnictvo.
Superarbitrační řízení provádí
se komisionelně dvěma četnickými nebo
civilními lékaři. Z posudku této komise
možno se odvolati k vrchní superarbitrační
komisi, zřízené od případu
k případu při ministerstvu vnitra, ze dvou
lékařů tohoto ministerstva.
Příslušníci četnictva mohou býti
představeni superarbitrační komisi bud na
vlastní žádost nebo z moci úřední,
v obou případech je však směrodatný
nález lékařů. Nález superarbitrační
komise "k četnické službě neschopen,
k civilní a jiné státní neb veřejné
službě schopen", opravňuje mimo právo
na pensi neb odbytné ku přednostnímu právu
na místa kancelářská ve službě
politických a policejních úřadů,
jakož i na taková místa oficiantská,
podúřednická a zřízenecká.
Přednostní právo na tato místa má
ten význam, že není-li aspirantů na
taková místa z řad býv. legionářů,
musí v prvé řadě takové místo
býti obsazeno invalidou četníkem, jemuž
jest dáti příležitost, aby se prakticky
zapracoval do oboru jeho schopnostem odpovídajícímu.
Z moci úřední mohou býti příslušníci
četnictva představeni superarbitrační
komisi jen v těch případech, kdy při
výkonu služby byly zjištěny takové
skutečnosti, které ospravedlňují názor,
že příslušník četnictva
není dále fysicky schopen vykonávati přikázanou
mu službu četnickou.
Ostatní předpisy superarbitrační vydá
ministerstvo vnitra.
Ustanovení §§ 21 až 29, §§ 31
až 35 a §§ 37 až 41, jakož i §§
59 a 71 až 74 a konečně §§ 79 až
83 zákona ze dne 25. ledna 1914, č. 15 ř.
z., platí obdobně i pro příslušníky
četnictva, pokud byli jmenováni definitivními.
Zákon tento nabývá platnosti dnem vyhlášení
a provedením jeho pověřuje se ministr vnitra.
Zákon a četnictvu ze dne 14. 4. 1920, č.
299 Sb., zrušil částečnou sounáležitost
četnictva k býv. zeměbraně a stanovil,
že četnictvo podléhá vojenským
trestním zákonům a soudům a platí
proň vojenský služební řád.
Disciplinární předpisy stanoví proň
ministerstvo vnitra. (§ 12 zákona o četnictvu.)
Paragraf 2 téhož zákona vymezuje pravomoc generálního
velitele četnictva a praví: "K udržení
vojenského pořádku a kázně
v četnictvu přidělen jest ministerstvu vnitra
generální velitel četnictva." Z tohoto
ustanovení, jakož i ze smyslu § 12 je nutno odvoditi
snahu zákonodárce, aby byly upraveny kázeňské
poměry četnictva odlišně od oněch
vojenských. V prvé řadě je to jen
vojenský pořádek, a ne také vojenská
kázeň, kterou chce míti zákonodárce
zajištěnu určitým způsobem. Podstata
četnické kázně měla byti (§
12) stanovená ministerstvem vnitra, tedy úřadem
civilním.
Resoluce obou sněmoven, přijatá k zákonu
ze dne 4. 7. 1923, č, 153 Sb., jasně vymezuje snahu
zákonodárce, dáti četnictvu od vojenských
disc. předpisů předpisy odchylné,
neboť se v ní ministerstvo vnitra vyzývá,
aby předložilo v době nejkratší
předlohu zákona, kterým se upravují
kvalifikační a disc. předpisy dle předpisů
zákona ze dne 25. 1. 1914, č. 15 ř. z. (pragmatika),
Vyřešení otázek disciplinárního
práva a soudnictví v četnictvu jeví
se nutným, neboť zákon o četnictvu zrušil
ustanovení starého zákona o četnictvu
ze dne 24. 12. 1894, č. 1 ex 1895, podle jehož §u
10 "osoby ve svazku četnickém se nacházející
byly podrobeny trestním zákonům vojenským
a předpisům disciplinárním touž
měrou, jalo příslušníci aktivní
zeměbrany", ale nedal jinakých disc. předpisů
a tím ponechal všecko četnictvo ve stavu ex
lex, neboť ani ministerstvo mitra dodnes nijakého
disc. předpisu nevydalo.
Právní stav, v němž bylo 14.000 četníků
podle zvyků a bez zákonitého podkladu trestáno
podle starých norem zvykových, jest zajisté
stav neudržitelný a jeví se dnes již kategoricky
nutno, aby bylo tomuto zlu odpomoženo.
Direktiva, daná citovanou resolucí obou sněmoven,
nenechává pochybovati o tom, v jakém směru
jest nutno vyřešiti otázky četnicko-disciplinární
a kvalifikační. Odchylné služební
poměry v četnictvu od poměrů civilních
státních zaměstnanců, nepříznivá,
jedinečná dislokace četnictva a jinaké
úchylky vynucují si ovšem určité
změny od ustanovení služ. pragmatiky. Byly
tudíž po této stránce v tamto návrhu
zachovány jen stěžejní zásady
služ. pragmatiky, v detailech však provedeny v návrhu
některé více nebo méně podstatné
změny.
I terminologie byla, jako češtější,
upravena poněkud odchylněji od pragmatiky a podržena
terminologie vojenského zákona kárného.
Jednu z podstatných odchylek od služ. pragmatiky jeví
návrh ve snaze vyřeší i otázku
disc. komisí - podle návrhu kárných
výborů - jako výborů volitelných
a autonomních. V tomto směru vychází
návrh ze skutečnosti v četnictvu zákonem
ze dne 14. 4. 1920, č. 299 Sb. ustálené a
se osvědčivší. Ministerstvo vnitra výnosem
ze dne 11. 11. 1920, č. 57.181/13, stanovilo pro výkon
právy vyloučiti ze sboru četnického
všechny ony příslušníky, kteří
podle §u 22 bod 6. "spáchali takový čin,
pro který sice nebylo soudním rozsudkem uznáno
na propuštění, pro který by však
vzhledem k dobrému jménu četnictva ve sboru
trpěni býti neměli",volené komise
disciplinární.
Pralese těchto komisi nedala správě četnictva
důvodů ku stížnosti. Naopak, byla si
ze řad výkonného četnictva velmi oprávněně
stěžováno do přílišné
přísnosti těchto komisí, jak by řada
případů prokázala. V tomto směru
neskytaly poměry ve vojště nijaké analogie,
neboť tam nebylo nikdy volených disc. komisí.
U četnictva znamenalo by opuštění zásady
valených disc. komisi jednak dvojitý výklad
zákona o četnictvu, jednak porušení
nabytých práv, ač přec se četnictvo
- specielně četnictvo nižších kategorii
- ukázala býti živlem nad jiné státotvorným
a spolehlivým.
Ježto demokratické zásady státu nutí
uplatniti princip "sebeurčení stavu podle principu
většiny", musilo býti v návrhu
přiznáno právo řešiti disc, otázky
a otázku disc. soudnictví, jakož i otázku
dobrého jména četnictva podle jednotlivých
jeho stavů, neboť nebylo by nijak odůvodněno,
aby 170 četnických důstojníků
správních rozhodovalo o dbbrém jméně
stavu 14.000 četníků výkonných,
jemuž nikdy nenáleželo, a nedalo tak nikdy možnost,
aby tak početný stav sám si stanovil zásady
a pěstoval vlastní dobré jméno podle
jen jemu vlastních a vrozených snah a zásad.
Opačným pochodem musila by se vytvořiti zvláštní,
kastovně vyhraněná čest dle pojmů
nepočetné menšiny četnictva, tedy nezdravý
úkaz kastovnictví, který v demokratické
republice je nepřípustným zjevem.
Mimoto bylo uvážiti, že stavy vojenských
důstojníků (asi 10.000) a stav poddůstojníků
z povolání (také as 10.000) jsou stejnopočetné
protilehlé stavy, jimž jest dána možnost
svými stavovskými velkoorganisaceni vytvořiti
a pěstovati své dobré jméno úměrně
ku prospěchu každého z těchto stavů
a v přední řadě ve prospěch
republiky.
Četnictvu dodnes nebyla povolena nijaká stavovská
organisace, ba ani ne nějaká organisace kulturní
nebo hospodářská, a není tudíž
nijakého činitele, který by oprávněně
mohl takové "dobré jméno" stavu
14.000 lidí pěstovati. Proti vůli nějakého
stavu se přec nedá pěstovati a oktrojovati
stavovská čest, ani "dobré jméno"!!!
Zásady vojenského kárného zákona
jmenovati kárné výbory předem na určité
roční období nedá se ani z jiných
důvodů uplatniti, v prvé řadě
z důvodů dislokačních a mravních.
Dislokace četnictva znemožňuje veřejnou
kontrolu kárného řízení a tím
by byl v disc. právu četnickém postrádán
i účinný činitel kontroly, t. j, veřejnost.
Bez tohoto činitele však musilo by se disc. právo
četnické zvrhnouti v mnoha případech
ve zvůli a bylo by vůbec tvrdě jednostranným,
jak to dokazuje nynější velmi křiklavý
stav v četnictvu, kde v posledních dvou letech vyvrcholilo
hlavně disc. řízení v tragedie, které
si vyžádaly 41 sebevraždu v řadách
příslušníků výkonného
četnictva. Většinu těchto sebevražd
nutno prokazatelně přičísti tvrdé
zvůli a samovolnosti některých představených.
V neposlední řadě nutno přihlédnouti
i ku vojenskému trestnímu řádu, jemuž
četnictvo podléhá a který pro t. zv.
válečné soudy stanoví, že dva
ze čtyř přísedících
vál. soudu musí býti vždy ze stavu obviněného
(§ § 55 až 57). Toto ustanovení voj. trestního
řádu dává tudíž příslušníkům
stavu právo rozhodovati o zločinech a přečinech
kolegů, tedy o mravních poklescích, daleko
většího významu než o jaké
se může jednati v právu disciplinárním
tito přísedící jsou jmenováni
předem na jeden rok a rozhodují v trestním
řízení na podkladě prosté většiny
hlasů.
Už z tohoto důvodu nebylo možno odůvodniti
a nebylo četnictvem pochopeno, proč by poklesky
podřadné (disciplinární) nemohly býti
souzeny také vlastními kolegy. V četnictvu
jsou známy i zákony o lichevních soudech
s jejich laickými soudci i zákon o závodních
radách s jeho právem potvrzovati propuštění
dělníků z práce závadu.
Odchylky o disc, předpisu služební pragmatiky
v těchto směrech byly v návrhu nahrazeny
zvýšeným právem představených
četnických institucí na jmenování
předsedy a náměstků kárných.
výborů, jakož i kárného žalobce
a kárného vyšetřujícího
soudce (komisaře), hlavně však tím,
že rozsudky kárných výborů musí
býti potvrzeny příslušným velitelem
četnickým, které právo podle pragmatiky
civilním přednostům úřadů
nenáleží. Tím je dán ohromný
vliv četnické správě na disciplinární
četnické soudnictví a není tudíž
možno míti obav do novoty volených kárných
výborů, která je jíž dislokací
četnictva a jinými poměry přímo
vynucena.
Ostatní ustanovení kárného řízení
a práva podle tohoto návrhu nejsou odchylkami věcnými,
ale povíce jen formálně doplňují
ustanoveni služební pragmatiky tak, jak dislokace,
podstata, četnické služby, toho vyžadují.
Dosavadní kvalifikační řízení
v četnictvu bylo upraveno v letech devadesátých
a je pro dnešní poměry neudržitelno. Bylo
tudíž zpraviti jej podle služební pragmatiky,
jak toho žádá citovaná resoluce obou
sněmoven.
Služební poměry četnictva jsou upraveny
dodnes předpisy starorakouskými, německými,
hlavně je to služební instrukce z roku 1895
a neodpovídají snaze po úměrnosti
s duchem času a pokroku. Bylo i tu přihlédnouti
ku služební pragmatice, nehet, důvodové
zprávy ku zákonu ze dne 13. 7. 1922, č. 232
Sb., výslovně žádají, aby vrchní
strážmistři, velitelé stanice (okresů)
a kteří konají službu rovnocennou, byli
ve všech směrech postaveni na roveň úředníkům
dno hodnostních tříd zařaděným
a nebylo tedy možno podřaditi je jinakým ustanu
oním než oněm služební pragmatiky.
Zákon ze dne 14. 4. 1920, č. 299 Sb., přivodil
velmi nezdravé dnešní poměry v četnictvu
a poznání, že není radno, ponechati
tak ohromnou ozbrojenou moc (nad 14.000 četníků)
jedinci, generálnímu veliteli četnictva.
Už z tohoto důvodu jeví se nutno vytvořiti
instituci tuto nově, v prvé řadě jako
instituci četnicko-výchovnou a kriminalistickou.
Dosavadní obor působnosti generálního
velitele, t. j. starost o vojenský pořádek
a kázeň, využitkuje jen velmi neekonomicky
tak čelné funkce a bude nutno uplatniti snahu po
převýchově četnictva v duchu demokracie.
Za tím účelem je však nutno toto místo
obsaditi právnicky předvzdělanými
jedinci v prvé řadě ze řad četnických
důstojníků správních a není-li
jich, ze řad vyšších politických
(policejních) nebo soudních úředníků.
Věc kázně bude dostatečně obstará
na četnickými důstojníky v nižších
instancích dle příkazů četnického
oddělení ministerstva vnitra. V tomto směru
je nutno si uvědomiti, že ani dnes není poměr
jinaký, neboť generální velitel neměl
ani fysicky možnost ovlivniti osobně kázeň
četnictva, rozděleného na více jak
2800 stanic po celé republice. Nepřímé
ovlivněni kázně četnictva gener. velitelem
vykazovalo zas tu velení podstatnou vadu, že toto
velitelství nebylo vůbec vybavena právnicky
zdatnými lidmi a nemohlo tudíž správní
a kárnou jurisdistikcí výchovu spravovati
z hledisk, jak by se jevilo zdravým a nutným. O
těchto nedostatcích svědčí
dnešní. úplný nedostatek skoro všech
služebních předpisů, které na
mnohých stanicích scházejí. vůbec
a na starších stanicích jsou jen v řeči
německé. Tím je výkon služby
a ochrana kázně v četnictvu ponechána
volné úvaze velitelů oddělení,
okresů a staničních, aniž by bylo dostatečně
postaráno o jednotnost, o pomůcky a jinaké
nezbytné nutné vysvětlivky, hlavně
nových zákonů.
To jsou velmi podstatné vady dnešní četnické
výchovy a je nutno je odčiniti co nejdříve.
Výchova četnictva četnickými, práv
neznalými důstojníky tak jako její
nejednotnost přivodily na našem venkově v bezpečnostní
službě situaci pro stát a jeho právní
řád velmi nebezpečnou. Dnes ve správě
četnictva není odborníků četnické
služby exekutivní ani theoretiků, a výkonné
četnictvo je odkázáno na vlastní praxi.
Při dnešní "nadvýrobě"
zákonů a po převratu přijatém
intelektuelně poměrně chabém materiálu
lidském je to velmi podstatná vada naší
četnické exekutivy. Na našem venkově
není instituce, která by ten který zákon
dovedla ihned prováděti tak, jak by si toho zákonodárce
přál.
Z těchto a mnoha jiných velmi závažných
důvodů je nutno obsaditi i místa zemských
četnických velitelů právníky,
v prvé řadě legionáři, a jeví
se tudíž odůvodněnou změna §
18 zákona o četnictvu.
Touto změnou však není dovršen úkol
zákonodárce. četnictvo dnes trpí také
tím, že jest mu diktována služba lidmi,
kteří ji nikdy nekonali a jí ani prakticky
ani theoreticky nerozumí. Nebude sporu o tom, že v
demokracii není briskní vojenské komandování
civilního obyvatelstva na místě. Konečně
jeví se také nutno umožniti zdatným
četníkům, kteří se podvolí
dvěma vyšším zkouškám odborným,
aby mohli dosíci i postavení sociálně
vyššího, jak je tomu ve vojště, u
finanční a policejní stráže,
neboť zrušením t. zv. vojenského certifikátu
stalo se i četnické povolání povoláním
životním a ne tak, jako tomu bylo za Rakouska, jen
povoláním dočasným. Po této
stránce bylo tudiž změniti i zákon o
četnictvu a stanoviti normy, jak by byla zdatným
jedincům četnictva umožněna cesia ku
místům služebně vyšším
a důstojníkům od vojska přijatým
dána možnost, aby praxí poznali obtíže
a stinné stránky četnické exekutivní
služby, kterou potom mají říditi.
Statisticky je dokázáno, že v republikánském
pětiletí padlo v četnictvu čtyřicet
pět lidí při výkonu služby četnicko-exekutivní.
Sta četníků mimo to bylo při výkonu
téže služby poraněno a mnohá sta
jiných zas v důsledku námah četnické
služby stala se fysicky neschopnými ku četnické
službě v důsledku onemocnění
žaludečního, hostcem nebo také jinými
nemocemi, jak je sebou přináší tak obtížná
a vyčerpávající služba četnická.
Tito četníci - ač by byli ještě
s ta vykonávati mnohé a snad i všechny služby
kancelářské, a z nichž mnohý
nemocný se později uzdraví - musí
býti cestou superarbitrační ze Sboru propuštěni
buď s pensí nebo s odbytným, nebo v četnictvu
pro ně není takřka kancelářských
míst. Četnictvo, jako orgán politické
správy a správy soudní, je praksí
zapracováno v obou těchto oborech, a je opravdu
škoda, že není možno takové, superarbitrační
cestou propuštěné četníky-invalidy
uchovati oběma těmto oborům.
Tím trpí i stát podstatné škody
finanční, neboť by nemusil platiti pense tam,
kde by tahového jen ke službě četnické
neschopného četnického invalidu někde
v kanceláři upotřebil.
V poslední řadě nutno uvážiti,
že příští úsporná
úprava státní exekutivy bude musit přihlédnouti
ku rozporu mezi zákonem o četnictvu § 8 a skutečností
a bude musiti upraviti poměr četnických institucí
úměrně ku poměru institucí
politických, t. j. budou se musit zrušiti všechna
četnická velitelská oddělení
jako nezákonná. Tím ubyde na počtu
i oněch kanceláří (78 do počtu),
kde takoví četníci-invalidé dnes nalézali
aspoň z malé části určitého
zajištění své další existence.
Konečně jsou to ohledy humanitní, které
musí býti vodítkem pro odčinění
křivdy, přivoděné četnictvu
zrušením t. zv. voj. certifikátů. Návrh
nemá snahu obnoviti práva certifikátní,
ale musí se zabývati skutečnosti., že
při tak nebezpečné, v zájmu státním
konané službě četnické, nemáme
dnes možnost těmto, zpravidla v nejkritičtějších
vnitrostátních krisích zraněným
četníkům-invalidům, zajistiti existenci
a vystavujeme je existenčnímu ztroskotání.
Takové vědomí musí v řadách
četnictva přivoditi ochabnuti ve výkonu služby
a pocity nevděku za prokázané služby
a tím ohroziti spolehlivost četnictva v momentech
nejkritičtějších.
Z těchto důvodů jeví se nutným
umožniti přijímání četníků,
kteří byli cestou superarbitrační
uznáni "neschopnými ke službě četnické,
ale schopnými pro lehčí státní
a jiné civilní služby", do služeb
politické správy, ať už jako úředníků,
oficiantů nebo podúředníků
a zřízenců, podle toho, k jaké práci
se tito invalidé hodí.
Jedná se ročně o nějakých 50
až 70 četníků, jímž jest
stát povinen odměniti vyšší namáhavou
službu četnickou a umožniti existenci už
proto, že v jeho službách nejnebezpečnějších
stali se k jinakému výdělku neschopnými.
Úměrně těmto hlediskům jest
i přepracovati superarbitrační předpis
četnictva, jak to má návrh na mysli.
Konečně bylo nutno přihlédnouti k
tomu, že v zákoně o četnictvu §
7, bod g), podmínka pro přijetí k četnictvu,
stanovená termínem "předvzděláním,
jakého se nabývá na obecné škole",
dnešním bezpečnostním poměrům
nevyhovuje, neboť dnešní zločinci mají
průměrně daleka vyšší vzdělání,
než jakého má dle tohoto termínu četník.
Ustanovení § 17, bod g) odpovídalo poměrům
jen potud, pokud se mělo jím zajistiti přijímání
legionářů a aspirantů, příslušných
do některé obce na Slovensku neb v Podk. Rusi.
Snaze po této stránce nesmí však býti
dána v pospas inteligence a zdatnost celého sboru,
aniž tím smí býti ohrožena veřejná
bezpečnost a je nutno aspoň tam, kde se nejedná
o označené aspiranty, hleděti k tomu, aby
výběr byl správný a poměrům
úměrný. Podotknouti nutno, že vojenský
předpis G, org. 7, předpisuje poddůstojníkům
z povolání předvzdělání
občanské školy, tak jako je toto vzdělání
předepsáno i pohraniční finanční
stráži. Nebylo by na prospěch četnické
služby - tedy služby právní a správní
a služby obou předchozích vyšší
- aby u četnictva bylo možno vyjíti a přijímati
aspiranty se vzděláním, "jakého
se nabývá na obecné škole".
V této snaze je však nutno jíti i dále
a zákonem vyhraditi místa vrchních strážmistrů,
velitelů i stanic (okresu), aneb kteří konají
službu rovnocennou, jen oněm příslušníkům
četnictva, kteří se vykáží
předvzděláním nižší
střední školy.
Po převratu byla z mnoha důvodů nutno přijmouti
k četnictvu každého, kdo se hlásil,
jen aby bylo možno obsaditi Slovensko a Podk. Rus, zněmčené
území a Těšínsko s Hlučínskem.
Chvat, s jakým musilo být pracováno odůvodňuje
plně takové přehlížení
mnohých nedostatků přijatých jedinců
do výkonného četnictva. Bylo přijato
na př. několik z káznice uteklých
lidí, jeden vrah a mnoho lidi neumějících
se ani podepsati. Prví byli odkryti. Druzí však
zatěžují dodnes výchovu četnictva
nezměrně a je nutno zákonitou cestou umožniti,
aby mohli býti zase propuštěni, neboť
nejsou s to ovládnouti materie četnické disciplíny
a dle zákonitých předpisů není
možno je jinak propustiti, když jsou zdrávi a
nespáchají trestných skutků.
Návrh čelí tomuto stavu tím, že
žádá od všech, méně jak
10 do pense započitatelných let v četnictvu
sloužících lidí, vyjma legionáře
a příslušníky ze Slovenska a Podkarpatské
Rusi, aby do dvou let prokázali předvzdělání
občanské školy zkouškou, jinak budou propuštěni.
Snaha tato odpovídá tužbám všeho
výkonného četnictva a jest ji tudíž
vítati, aniž by jí bylo třeba ještě
odůvodňovati zvláště.