Ministerstvo financí vydalo
27. ledna 1925, č. j. 10622/25-VII-18, pokyny k provedení
zákona ze dne 22. prosince
1924, č. 287 Sb. z. a n., (nová úprava odpočivných
a zaopatřovacích požitků), v nichž
mimo jiné obsaženo jest i toto ustanovení:
"U zaměstnanců
v činné službě,
kterým byla před účinností
tohoto zákona přiznána výhoda podle
čl. IV., poslední odstavec zákona č.
2/1920 Sb. z. a n., nebo podle obdobných ustanovení
o placení pensijních příspěvků,
jest znovu přepočítati jejich služební
dobu, započitatelnou pro výměru výslužného.
Jestliže by po vyloučení válečných
půlletí, válečných let a legionářské
výhody zbývající započitatelná
služební doba neposkytovala nároku na plné
výslužné (100% pens. základny), jest
mu od 1. ledna 1925 opět srážeti pensijní
příspěvky z plné pensijní základny
(§ 8., odst. 1.). Částka, připadající
na prošlé měsíce 1925, nebudiž
srážena najednou, ale jest ji rozděliti na
zbývající měsíce 1925."
Ustanovení toto jest v
odporu nejen s duchem zákona, který měl poměry
upravit, ale i s úmyslem zákonodárců,
který chtěl upraviti poměry staropensistů,
neměl však v úmyslu poškoditi třeba
jen určitou část aktivních státních
zaměstnanců a není tudíž toto
ustanovení plně v souladu se zákonem i z
těchto dalších důvodů:
1) Ministerstvo financí,
jako podavatel zákona číslo 287/1924, vsunulo
do osnovy ustanovení § 8. odst. 1. nenápadnou
stylisací ustanovení o zaměstnancích
aktivních, které nemělo s úpravou
staropensistů žádné souvislosti, a aby
pravý úmysl před zákonodárci
co možno se zastřel, dalo do důvodové
zprávy nevinné odůvodnění §u
8., kde se praví, že odstavec 1. tohoto paragrafu
rozptyluje pochybnosti o tom, zdali započítání
tak zvaných válečných let, půlletí
a let legionářských do pense má míti
i ten důsledek, že zaměstnanci, jimž tato
výhoda pro výměru pense byla poskytnuta,
mají býti předčasně sproštěni
placení pensijních příspěvků
z části pensijní základny. Zákonodárce
měl býti tímto způsobem nenápadně
uveden v omyl. Tím spíše jest tato domněnka
odůvodněna, poněvadž v době,
kdy již ministerstvo financí pracovalo na zákoně
čís. 287 z r. 1924, vydalo výnos ze dne
28. listopadu 1924, číslo 127920-24-VII-18, jímž
rozptýlilo všechny pochybnosti o tom, zdali započítání
tak zvaných válečných let, půlletí
a let legionářských do pense má míti
i ten důsledek, že zaměstnanci, jimž tato
výhoda pro výměru pense byla poskytnuta,
mají býti předčasně
sproštěni placení pensijních příspěvků
z části pensijní základny a sice kladně,
ve prospěch těchto zaměstnanců, kdežto
v téže době vložila do odst. 1. §
8. zákona čís. 287/24 ustanovení záporné.
Nelze v tomto obratu od kladného k zápornému
stanovisku spatřovati zlomyslnost a nedostatek jakéhokoliv
právního čitu, neboť co bylo správným
28. listopadu 1924, nemohlo být nesprávným
dne 15. prosince 1924, kdy jest
zákon č. 287/24 datován?
Takovéto právní
přehmaty musejí úplně podkopati důvěru
v právní smysl a právní cit ministerstva
financí vůbec.
2) Ustanovení odstavce
1. zák. č. 287/1924 nemůže se týkati
zaměstnanců, kteří výhody podle
článku IV. posledního odstavce zákona
č. 2/1920 Sb. z. a n. před 1. lednem 1925 požívali,
o nichž mluví citované ustanovení výnosu
čís. 10622/25-VII-18, nýbrž nanejvýše
zaměstnanců, kteří by i výhody
této teprve po 1. lenu 1925, t. j. po vydání
a působnosti zákona čís. 287/1924
nabyli. Jest tudíž opatření čís.
10622/25-VII-18 v naprostém rozporu se zákonem čís.
287/1924.
3) I když uvážíme
dobrou vůli ministerstva financí urychliti provedení
zákona č. 287/1924, musíme popírati
oprávněnost vydání pokynů č.
10622/25-VII-18 a považovati je za nezákonné,
poněvadž § 11. ukládá provedení
zákona čís. 287/1924 všem členům
vlády a nemá tudíž jeden člen
vlády práva vydávati pokyny, nýbrž
nutno vydati prováděcí nařízení
celé vlády.
4) § 8. je v přímém
rozporu s § 11. zákona č. 287/1924, poněvadž
poslední paragraf praví,
že tímto zákonem nesmí býti
nikdo zkracován na svých dosavadních celkových
požitcích,
vyjma placení daně
z příjmu nebo špatným určením
dřívějších
požitků.
Tento paragraf také je v rozporu s nadpisem zákona,
poněvadž byl vtěsnán
do zákona, kam nepatřil
a nepatří. Důsledky
jeví se v následujících
příkladech:
Úředník
platil již po celý
rok 1924 na základě
zmíněné výhody pensijní
příspěvek
40 Kč měsíčně.
Počínaje 1. lednem 1925 platí zase
Kč 106.72, tedy o
Kč 66.72 více. Přislíbené
zlepšení pro rok 1925 má obnášeti
u něho ročně
20% místního
přídavku, t. j. 800
Kč. Zvýšením celkového
příjmu sráží
se mu ale vyšší daň
z příjmů, takže bude na zlepšení
ještě dopláceti.
Jiný případ:
Úředník skupiny E dosáhl v únoru
1925 IV. stup. VIII. hodn. třídy, nemůže
tedy vůbec ničeho získat. Již po několik
měsíců platil na základě výhod
zákona 2/1920 Sb. z. a n. zmenšené příspěvky
pensijní, které se mu od 1. ledna 1925 zase zvýší.
Odchodem do pense ztrácí 50% pensijního přídavku,
tedy 1800 Kč, neplacením pensijních příspěvků
uspoří ročně 1170 Kč. Přislíbené
zlepšení platu dělá u něho asi
720 Kč. Má tedy tento úředník
pracovati celý rok za 1350 Kč? A kolik jiných
státních
zaměstnanců nedostane na tento způsob ničeho?
Z těchto důvodů
táží se podepsaní pana ministra financí:
1) Jest pan ministr financí
ochoten zrušiti výnos číslo 10622/VII-18
ze dne 27. ledna 1925 pro nezákonnost a podati k §
8. zákona číslo 287/1924 návrh
novelisace tohoto paragrafu, ve smyslu výnosu ministerstva
financí ze dne 27. listopadu
1924, číslo 127920/24-VII/18?
2) Jest pan ministr ochoten potrestati vinníka, který
porušil právní cit a smysl, který
ministerstvo financí musí míti, a tím
uvedl vládu i zákonodárce v omyl a dopustil
se podkopání důvěry v tyto činitele
zákonodárné?
3) Jest pan ministr ochoten podati
podepsaným v nejkratší době o tom zprávu,
co v této záležitosti podnikl a neb
podniknouti hodlá, aby
předešel eventuelním soudním sporům
postižených státních zaměstnanců,
jejichž výsledek je nepochybný, poněvadž
soudcové v Československé republice neztratili
ještě právní smysl a cit pro právo
a spravedlnost a museli by rozhodnouti proti ministerstvu financí,
čímž by otřásli důvěrou
v toto ministerstvo i celou vládu a zákonodárné
sbory?
4) Jest pan ministr ochoten zaříditi,
aby se podobné přečiny neopakovaly?
Zemské četnické
velitelství pro Moravu v Brně publikovalo Denním
rozkazem ze dne 17. dubna 1925, č. 17 ve věci započtení
doby ztrávené v zajetí pro výměru
výslužného vojenských osob toto:
"Dle odstavce 6. § 96
zákona ze dne 17. února 1922 čís.
76 Sb. z. a n. a vládního
nařízení ze dne 6. října 1923
čís. 186 Sb. z. a n. odstavce ku § 96. nechť
předloží bývalé vojenské
osoby z doby před zřízení československého
státu (ne republiky!), které si činí
nárok na započtení takovéto doby pro
výměru výslužného do konce května
1925 prosby, opatřené zákonitým kolkem
a doložené doklady neb protokolárními
výpověďmi svědků."
Poněvadž odstavec
6. § 96 zákona číslo 75/1922 zní,
že vojenským osobám, které v zajetí
ač jim to bylo možno, nevstoupily do českých
legií, nezapočítává se doba,
ztrávená v zajetí vůbec a odstavec
3. § 96 vládního nařízení
čís. 186/1923 zní, že vojenským
osobám, které v zajetí nevstoupily do českých
legií, započítává se doba,
ztrávená v zajetí pouze tehdy, jestliže
o to požádají a prokáží,
že jim nebylo možno vstoupiti do českých
legií, vyplývá z této citace, že
tímto rozkazem mají býti příslušníci
četnictva podřazeni zákonu vojensko-pensijnímu
číslo 76/1922, ačkoliv četnictvo,
hlavně četnictvo výkonné, podléhá
zákonu vlastnímu ze dne 4. července 1923,
číslo 153 Sb. z. a n. Jest proto tento rozkaz v
rozporu se zákonem
ze dne 4. července 1923 č. 153 Sb. z. a n.
Ustanovení §u 96.
vojensko-pensijního zákona byla jinak doslova opsána
v §u 75. četnicko-pensijního zákona,
jen právě toto ustanovení o nezapočitatelnosti
doby zajatecké bylo zákonodárcem vynecháno.
Jsa referentem o tomto zákoně v poslanecké
sněmovně, znám ty mnohé důvody,
proč že právě toto ustanovení
nebylo vtěleno i do četnicko-pensijního
zákona a prosím,
abych směl projeviti opravdové podivení,
že četnická správa těchto příčin
nevidí a proti vůli zákonodárce vsunuje
do své prakse zkrácení, která v zákoně
odůvodněna nejsou.
Při této příležitosti
opětně poukazuji, že k četnicko-pensijnímu
zákonu dodnes nebylo vydáno prováděcí
nařízení, ač od vydání
zákona uplynulo 22 měsíců a konstatuji,
že četnická správa vydává
partielní výnosy
proti duchu tohoto zákona jen potud, pokud jsou s nimi
spojeny nevýhody pro býv. příslušníky
četnictva, jak o tom svědčí i tento
rozkaz zemského četnického velitelství
v Brně.
Ježto tuto opětně
prokázanou praksi nelze přehlížeti táží
se podepsaní:
1) Jest pan ministr ochoten zrušiti
rozkaz zemského četnického velitelství
v Brně a onen výnos, v jehož důsledku
byl vydán?
2) Jest pan ministr ochoten naříditi,
aby četnická správa konečně
po dvou letech vydala prováděcí nařízení
k zákonu č. 153/1923?
3) Jest pan ministr vnitra ochoten dáti podepsaným
o tom zprávu?
Když byl přijat zákon
ze dne 4. července 1923, č. 153 Sb. z. a n., byla
poslaneckou sněmovnou přijata resoluce sociálně-politického
výboru tohoto znění:
"Ministerstvo vnitra se vyzývá,
aby v době nejkratší předložilo
návrh zákona, kterým by se upravovaly disciplinární
a kvalifikační poměry v četnictvu
podle zásad, odpovídajících disciplinárním
a kvalifikačním předpisům služební
pragmatiky ze dne 25. ledna 1914, číslo 15 ř.
z."
Ačkoliv jest zákon
déle 10ti měsíců sankcionován
a tatáž resoluce byla přijata
i senátem, nebyl dodnes zmíněný návrh
zákona ministerstvem vnitra předložen.
Ježto ustanovení §
10. zákona ze dne 24. prosince 1894, číslo
1 ex 1895 bylo zrušeno zákonem čís.
299 Sb. z. a n. ze dne 14. dubna 1920, panuje od té doby
v četnictvu bezzákonný stav a disciplinární
cestou uložené tresty byly diktovány bez zákonitého
předpokladu. Jest tedy již z toho důvodu nutno,
aby stavu ex lex bylo odpomoženo. Odčinění
tohoto bezzákonného
stavu jeví se tím snadnější,
že i vojenská správa otázku disciplinárního
práva ve vojště vyřešila zákonem
ze dne 4. července 1923, č. 154 Sb. z. a n. a vydala
i vláda k tomuto zákonu prováděcí
nařízení ze dne 18. října 1923.
Z těchto důvodů
táží se podepsaní pana ministra vnitra:
1) Je pan ministr vnitra ochoten
předložiti konečně návrh zmíněného
zákona, aby cestou legislativní bylo vyřešeno
právo disciplinární a kvalifikační
u četnictva podle zásad zákona ze
dne 25. ledna 1914, č.
15 ř. z.?
2) Jest pan ministr vnitra ochoten
zodpověděti otázku, jak je možno, že
bylo bez zákonného podkladu trestáno více
jak 1000 příslušníků četnictva,
dokonce mnozí z nich propuštění disciplinárně?
3) Jest pan ministr vnitra ochoten
podepsaným podati o tom zprávu, co v této
věci učinil, neb hodlá učiniti?
Ministerstvo vnitra výnosem
ze dne 28. srpna 1919, č. 38.137-13 vyzvalo všechny
příslušníky četnictva, aby služební
cestou předložili ministerstvu vnitra soupisy
všeho majetku, který
jim byl zcizen jakýmkoliv způsobem buď:
a) při přesídlení
z některého nástupnického státu
do naší republiky po převratě, nebo
b) při maďarském
bolševickém náporu na Slovensko.
V důsledku tohoto výnosu
podali příslušníci četnictva
příslušné soupisy a domnívali
se, že tím jsou jejich práva zajištěna,
a již nemusejí podávati ještě jiné
žádosti za náhradu vzniklých škod
ministerstvu Národní obrany nebo ministerstvu zahraničních
věcí.
Úhrnná výše
škod příslušníkům četnictva,
pokud byly soupisy prokázány, není známa,
podle doslechu jedná se však o dosti slušný
peníz, jehož hlavně příslušníci
výkonného četnictva nadále postrádati
nemohou.
Ministerstvo vnitra na podané
soupisy dodnes nevydalo nijakého rozhodnutí a nutno
míti za to, že věc usnula.
Ježto ale poškození
příslušníka četnictva jest při
nejmenším tak citelné, jako ono jiných
státních občanů, kterým
z valné části
odškodné bylo již likvidováno a výkonné
četnictvo v dnešní své hospodářské
mizerii nemůze dále čekati na úhradu
škody z hořejších důvodů
přivoděné, táží se podepsaní
pana ministra:
1) Jest pan ministr vnitra ochoten
přičiniti se, aby příslušníkům
četnictva byla konečně
také vyplacena náhrada škod shora uvedených?
2) Jest pan ministr vnitra ochoten
sděliti podepsaným, co bylo v této věci
vykonáno, aneb co pan ministr v této věci
zaříditi hodlá?
Paragrafem 1. zákona 307/1919
určen postup těchto kategorií v zásadě
podle skupiny E státních
úředníků, ale § 2. téhož
zákona nařizuje čekací dobu 15 roků
a po ní zařazení do XI. hodn. třídy
1. plat. stup. Postup tento byl před vydáním
zákona 541/1919 proveditelným a také plně
vyhovoval. Avšak zákonem 541/1919 rozšířeny
byly platy podúředníků, takže
přeřazení výkonných
zaměstnanců státní stavební
služby přesně podle zněné tohoto
§u stalo se úplně neproveditelným, zvlášť
proto, poněvadž § 4. téhož zákona
pozbyl účinnosti.
Postupují-li výkonní
zaměstnanci státní stavební služby
podle znění § 3. zákona 307/1919 do
15 roků služebních podle schematu podúřednického
- dosahují požitků 8. platové stupnice,
t. j. základní služné
6.300 Kč; kdyby tedy mělo nastati přeřazení
podle doslovného znění §u 2., museli
by tito býti přeřazení do XI. hodn.
třídy 1. plat. stup., tedy do požitků
daleko nižších, t. j. 4.908 Kč zákl.
služ., což by nebyl žádný postup,
ale značná finanční ztráta.
Přeřazení
do požitků nejblíže vyšších,
t. j. do X. hodn. třídy 1. stupeň naráží
na různé obtíže a nemůže
také plně uspokojit, poněvadž tímto
způsobem přicházejí o dva roky později
do X. hodn. třídy, než ostatní kancelářské
úřednictvo skupiny E, tím míjí
XI. hodn. tř. a nedosluhují VIII. hodn. třídy
3. a 4. stupeň platový, tedy nevyčerpávají
postup skupiny E, kam jsou
zařazeni § 1. zák. 307 a nemohou proto také
dosáhnouti "starobních odměn",
tak jako ostatní státní zaměstnanectvo.
Hlavní příčina
těchto nesrovnalostí spočívá
v čekací době 15 roků, která
svého času byla zavedena proto, že před
vydáním zákona 541/1919 dosahoval podúředník
po této době skutečně počátečního
platu XI. hodn. třídy, změněnými
poměry v postupu podúřednickém
měla v logickém důsledku nastati i změna
v čekací lhůtě a tato měla
býti snížena o tolik, oč platy podúředníků
byly zvýšeny, čili měla se vzíti
za základ zásada, která
o této čekací době rozhodla a nemělo
se tak houževnatě trvati na číslici,
která se do změněných poměrů
zákonem 541/1919 nehodila a nehodí. Přes
veškeré úsilí těchto kategorií,
podepřené přesvědčujícími
doklady a propočty nepodařilo se tuto nesrovnalost
odstraniti.
Snížením čekací
lhůty na 7 roků nastalo by plné zrovnoprávnění
s ostatními úředníky skupiny E, byly
by odstraněny všechny požitkové
nesrovnalosti a zákony 307/1919 a 541/1919 byly by uvedeny
v soulad.
V dalším nařízeno
v § 1. zákona 307 přiznání charakteru
veřejných úředníků státu
československého, čili jmenování
úředníky. Ač uplynulo od vyhlášení
zákona 307 (11. června 1919) již 5 roků,
nebylo toto zákonné ustanovení dosud provedeno.
Jako důvod se uvádí, že místa
výkonných zaměstnanců státní
stavební služby nejsou systematisována. Bohužel
ani jmenování ad personam - nebo mimo systematisovaný
stav do XI. hodn. třídy
se neprovedlo.
Z těchto důvodů
táží se podepsaní pana ministra veřejných
prací:
1) Jest pan ministr ochoten odstraniti
zmíněnou nesrovnalost obou zákonů
čís. 307/1919 a 541/1919?
2) Jest pan ministr ochoten provésti
plné zrovnoprávnění zmíněných
kategorií s ostatními, ve skupině E zařazenými
státními úředníky (stanovené
§ 1.zákona 307/1919) snížením čekací
lhůty ve smyslu § 2 téhož zákona
z 15ti na 7 roků?
3) Jest pan ministr ochoten zaříditi,
aby všichni zaměstnanci této skupiny, kteří
splnili i ostatní podmínky
zákona č. 307, byli ve smyslu § 1. cit. zák.
jmenováni úředníky a po provedené
systemisaci míst - která
budiž provedena s urychlením - byli na systemisovaná
místa s ohledem na délku služební doby
s kvalifikací zařazeni?
4) Jest pan ministr ochoten podepsaným
sděliti, co v této věci zařídil,
aneb zaříditi hodlá?