II. volební období |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tamto zákoně:
U ministerstva obchodu, průmyslu a živností
se zřizuje poradní sbor k podávání
posudků o hospodářských věcech
týkajících se živnostenských
a hospodářských družstev a o nejdůležitějších
opatřeních při úpravě družstevnictví
pro živnostenské výrobce pro celé území
československého státu pod jménem
ťStátní Družstevní poradní
sbor.Ť
Sídlem státního družstevního
poradního sboru pro živnostenské výrobce
jest Praha.
Státní družstevní poradní sbor
pro živnostenské výrobce podává
ministerstvu obchodu, průmyslu a živností své
posudky bud na návrh tohoto ministerstva nebo z vlastního
podnětu.
Funkční období zvolených členů
tohoto poradního sboru činí 3 léta.
Členové státního družstevního
poradního sboru musí býti svéprávní
českoslovenští občané a jsou
jmenováni:
1. ze zástupců jednotlivých obchodních
a živnostenských komor,
2. ze zástupců říšských
a zemských družstevních jednot tak, že
ministerstvo obchodu, průmyslu a živností z
osob navržených jednotlivými - zájemníky
jmenuje za každou obchodní a živnostenskou komoru
jednoho plena, za každých 500 členů
příslušné jednoty rovněž
jednoho člena.
Navrhující organisace navrhne dvojnásobný
počet osob, než kolik členů státního
družstevního poradního sboru dlužno pro
ní jmenovati podle tohoto místa zákona.
K zájemníkům, kteří se hlavně
přibírají jako členové k poradnímu
boru živnostenských a hospodářských
družstev, patří tato družstva:
a) záloženské a úvěrní
spolky a úvěrní družstva,
b) nákupní družstva (s polky ke společnému
nákupu surovin a polotovarů),
c) prodejní družstva, skladištní družstva
(spolky ke společnému prodeji živnostenských
výrobků),
d) výrobní družstva (spolky k výrobě
předmětů a jejich prodeji na společný
učet),
e) dělnické spolky (spolky k opatření
předmětů pro používání
na společný účet),
f) stavební družstva (spolky ke stavbě bytů
a dílen).
Funkční období členů státního
družstevního poradního sb.aru činí
3 léta.
Vystoupí-li člen státní družstevní
rady pro živnostenské výrobce před uplynutím
funkčního období, jmenuje ministerstvo obchodu,
průmyslu a živností na návrh oné
organisace, za kterou amen člen byl jmenován, náhradníka.
Dosavadní členové mohou býti po uplynutí
funkčního období znovu zvoleni.
Družstevní poradní sbor pro živnostenské
výrobce volí ze svého středu předsedu
a jeho náměstka prostou většinou hlasu
a aby ona volební schůze byla způsobilá
se usnášeti, jest třeba přítomnosti
nejméně 10 členů.
Volbu předsedy a jeho náměstka potvrzuje
ministerstvo obchodu, průmyslu a živností.
Družstevní poradní sbor jedná:
a) v plném shromáždění,
b) ve zvláštních výborech, jež
volí plné shromáždění.
Státní družstevní poradní sbor
se schází podle potřeby, nejméně
však čtyřikrát do roka.
V pozvání dlužno uvésti předmět
jednání.
Na žádost aspoň 1/4 členů dlužno
svolati mimořádnou schůzi státního
družstevního poradního sboru pro živnostenské
výrobce nejdéle do 4 týdnů po podání
žádosti ministerstvu veřejných prací:
Schůze státního družstevního
poradního sboru pro živnostenské výrobce
nejsou veřejné. Jednotlivá ministerstva mohou
však ke schůzím vysílati své
zástupce.
Předseda může k plným schůzím
nebo ke schůzím výborovým zváti
také znalce, kteří nejsou členy státního
družstevního poradního sboru pro živnostenské
výrobce.
Státní družstevní poradní sbor
pro živnostenské výrobce podává
svoje posudky usnesením, jež činí většinou
hlasů jednotlivých členů, při
čemž se ke způsobilosti usnášeti
se vyžaduje přítomnosti 10 členů
státního družstevního poradního
sboru pro živnostenské výrobce:
Při rovnosti hlasů buďtež oba návrhy
o nichž bylo hlasováno, oznámeny ministerstvu
obchodu, průmyslu a živností.
Mínění, jež nesouhlasí s usnesením,
dlužno na žádost zapsati do zápisu a zápis,
jenž se má vésti o schůzi, rovněž
předložiti ministerstvu obchodu, průmyslu a
živností.
Státní družstevní poradní sbor
pro živnostenské výrobce má právo
zřizovati zvláštní výbory, jež
mají býti svolávány obdobně
podle § 5.
Tyto výbory, jež se mohou skládati nejvýše
z 10 osob, volí samy svého předsedu.
Ustanovení § 5, bod 2-5, platí obdobně
také pro výbory a jednacím řádem
dlužno ustanoviti, pokud výbory mohou padávati
konečné posudky, stran nichž pak platí
obdobně ustanoveni § 5.
Ustanoviti jednací řád státního
družstevního poradního sboru pro živnostenské
výrobce a výborů přísluší
samému poradnímu sboru a podléhá schválení
ministerstva obchodu, průmyslu a živností.
Kancelář.
Kancelářské věci státního
družstevního poradního sboru vyřizuje
ministerstvo obchodu, průmyslu a živností.
Úřad člena státního družstevního
poradního sboru pro živnostenské výrobce
jest úřadem čestným.
Členové, kteří nebydlí v obvodu
Velké Prahy, mají nárok na stravné
30 Kč denně a na úhradu cestovného
ze státní pokladny (jízda na železnici
II. třídou) z místa svého bydliště
a zpět.
Státní zaměstnanci mají nárok
na stravné a cestovné podle předpisů
platných pro státní zaměstnance.
Seznamy útrat dlužno předložiti ministerstvu
obchodu, průmyslu a živností.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Jeho provedením se pověřuje
ministr obchodu, průmyslu a živnosti.
Poměry družstev upravuje, jak známo, zákon
o živnostenských a hospodářských
družstvech.
Pro řemesla a živnosti mají družstva velmi
veliký význam, jsou pro budoucnost nejlepším
a nejúčinnějším prostředkem,
aby se řemeslnickému stavu semknutím znovu
pomohlo a aby se stal proti velkokapitálu schopným
vyýkonu, na čemž nemění ničeho,
ani to, že ještě mnoho řemeslníků
bohužel podceňuje velký význam družstev
a že konkurenční závist mezi řemeslnickými
družstvy znemožňuje utvrzení družstva
V československém státě vzrůstají
v průmyslu a obchodu monopolistické směry,
již dnes znemožňují drobnému řemeslníku
a kupci, aby své suroviny kupoval u prvního výrobce.
Nynější právní řád
nezná mezí pro krvelačný kapitál,
ničící drobného řemeslníka
a kupce, ježto trusty, kartely atd. hrozivě nabývají
převahy.
Velké banky úzce spjaté s kartely a trusty
ovládají dnes hospodářství,
místo aby mu sloužily.
Kartely a trusty brání tomu, aby tisíce řemeslníků
a kupců nemohlo kupovati surovin jako kdysi z prvního
laciného pramene.
Tímto vyloučením nákupu zboží
od výrobce jsou
1. tisíce řemeslníků a kupců
vydány všanc úplnému zproletarisování,
2. těžce se tímto způsobem lichvaří
také na spotřebitelích a
3. hospodářsky silná velkobanka, jež
produktivně netvoří, nýbrž jen
spekuluje, rdousí tak hospodářsky slabého.
Velkokapitál na jedné a spotřebitelé
na druhé straně se spojují a ničí
tak vyrábějící střední
stav.
Vláda, jež nyní připravuje návrh
zákona na zřízení komory spotřebitelů,
trpí aby na straně velkokapitálu byly činny
kartely a trusty.
Že taková krátkozrakost, jíž dlužno
hluboce litovati, může nésti jen nejhorší
ovoce, jest zřejmé, pročež zřízení
poradního sboru pro živnostenská a hospodářská
družstva, připojeného k ministerstvu obchodu,
průmyslu a živností, jest velice důležité,
jelikož rozvoj družstev jest hospodářskou
nutností, jež se nedá zadržeti, nejen
pro spotřebitele, nýbrž především
také pro drobné výrobce, tedy řemeslníky
a i kupce.
Pozorujme technický rozvoj zemědělství
v zemích republiky a srovnejme jej s družstevnickou
organisací v živnostech a obchodu.
Rolnická družstva předcházela na venkově
úvěrní spolky.
Zemědělské komory podporovaly zemědělská
družstva mnohem více než vláda živnostenská
hospodářská družstva.
Úhrnem bylo v Československu dne 1. ledna 1922 z
12.336 družstev 6.809 zemědělských s
více než 500.000 členy a s vklady přes
půldruhé miliardy.
Zemědělská družstva jsou spojena v 11
jednot zemědělských družstev, jež
znovu jsou spojeny v Ústřední jednotu hospodářských
družstev.
Z 7486 živnostenských a hospodářských
družstev (s výjimkou úvěrních)
připadalo dne 1. ledna 1921 40.12% na družstva zemědělských
výrobců.
Počet úvěrních družstev živnostníků
a obchodníků se rovná nule, proti ohromné
organisaci úvěrních družstev zemědělských
výrobců.
Potřebu úvěru zemědělských
výrobců hradí okresní hospodářské
záložny, jakož i úvěrní
družstva podle soustavy Schultze-Delitzschovy (zálozny)
a podle soustavy Raiffeisenovy (Raiffeisenky).
V Čechách bylo v r. 1920 166 okresních hospodářských
záložen (z toho 42 s německým jednacím
jazykem) jejichž kmenový majetek činil 18,650.000
korun.
Vklady činily 1.019,246.000 Kč, půjčky
pokladnami poskytnuté 395,839.000 Kč.
V československých zemích bylo (1919) 1245
úvěrních družstev soustavy Schultze-Delitzschovy.
Z 1203 úvěrních družstev jest 893 českých,
307 německých, 3 polská, splacené
podíly dosahují výše 54,630.000 Kč,
reservy činí 10,036.000 Kč, poskytnuté
půjčky 997,011.000 Kč.
Stran Raiffeisenek uvádíme za rok 1920 tato čísla:
Bylo 3785 Raiffeisenek, z toho 2587 českých, 1135
německých, 63 polských (dodáno 3665
statistických údajů).
Zmíněnými číslicemi jest tedy
naznačeno ohromné družstevní hnutí
zemědělských výrobců, kdežto
vlastní hospodářské družstevní
hnutí živnostníků utrpělo následky
deflační politiky a minulou hospodářskou
krisí právě tak, jako podniky kapitalistické.
Existence kupců jest stále více ohrožována
novými útoky konsumních spolků, jelikož
družstevní sémě rochdaleské se
rozšiřuje po celém světě na křídlech
bouře.
Jak ohromný jest rozvoj konsumního hnutí,
budiž dokázáno těmito číslicemi
Většina konsumních družstev jest v Československu
připojena 11 velkonákupně. Ona jest dodavatelskou
ústřednou německých dělnických
konsumních spolků v Československu.
Má na skladě všechno možné zboží,
jež dělník domácnosti. potřebuje,
od chleba a mouky až ke skořici, od kotlíku
ke kalhotám až k úplné výbavě
prádla.
Část zboží se odebírá
ve velkém přímo z továren (živnostníkům
v tom brání kartely) s pouhou přirážkou
na výlohy se postupuje konsumním spolkům,
druhá část se vyrábí ve vlastních
podnicích.
Obrat velkonákupního družstva stoupal od začátku
rozvoje takto:
Měsíc | Obrat 1919 Kč | Obrat 1920 Kč | Obrat 1921 Kč |
Leden | 9,713.356.56 | 27.,533.339.32 | |
Únor | 23,868.113.62 | 39,702.345.97 | |
Březen | 28,149.393.08 | 38,991.822.34 | |
Duben | 23,268.818.50 | 37,657.945.31 | |
Květen | 13,821.228.80 | 29,704.033.45 | 24,570.299.18 |
Červen | 15,544.229.65 | 31,066.364.22 | 40,234.258.57 |
Červenec | 13,526.732.68 | 31,820.401.62 | 30,342.502.04 |
Srpen | 14,701.314.12 | 33,640.590.32 | 3b,851.539.57 |
Září | 10,'173.85.8G | 35,202.014.97 | 41,719.757.66 |
Říjen | 14,295.231.,25 | 49,737.424.02 | 41,211.637.20 |
Listopad | 22,421.36.2° | 57,567.140.98 | 58,551.652.14 |
Prosinec | 30,038.213.1r | 57,655.983.90 | 42,055.561.99 |
135,122.174.65 | 403,453.635.24 | 459,422.672.29 |
Veškerá velkonákupní družstva v
Československu vykazují tyto číslice
obratu. Česká velkonákupní společnost
980,355.329 Kč, Německá velkonákupní
společnost 459,422.672 K.č, Česká
velkonákupní společnost úřednictva
79,000.000 Kč.
Vláda několikráte uvažovala o sanaci
konsumních spolků.
Část samostatných řemeslníků,
ano i obchodníků, pak poměrně četných
úředníků a průmyslových
dělníků projevuje ke konsumním spolkům
konsumního hnutí pro hospodářské
výhody, jež přinášejí onen
velký zájem, jenž se zřetelně
projevuje v počtu organisovaných spotřebitelů
a velkonákupních družstev počtem členů
a obratem.
Nepomůže-li vláda sama živnostenskému
stavu na nohy utvořením poradního sboru pro
živnostenská a hospodářsko družstva
živnostenských výrobců a nebude-li vláda
podporovati další rozvoj družstev ve prospěch
živnostenského a obchodnického stavu, jest
nebezpečí, že živnosti a obchod jako hospodářsky
slabší budou hospodářsky udušeny
jednalo organisovanými spotřebiteli, jednak kartely
a trusty.
Tímto návrhem nebude státní rozpočet
zatížen, jelikož potřebné nepatrné
výdaje mohou býti ihned uhrazeny z titulu ťZvelebování
živnostíŤ ministerstva obchodu, průmyslu
a živností.
V Praze dne 21. prosince 1925.