II. volební období. | 1. zasedání. |
I. posl. Windirsche a druhů min. pro zásobování
lidu a min. veř. zdravotnictví a tělesné
výchovy o prodeji másla porušeného margarinem,
II. posl. dra Koberga, Matznera a druhů min. železnic
o nešvarech na trati Olomouc-Krnov-Hanušovice-Olomouc
a na vedlejších tratích,
III. posl. Tichiho, Stenzla, Eckerta a druhů min. spravedlnosti
o nových volbách přísedících
živnostenských soudů,
IV. posl. dra Koberga a druhů vládě a předsedovi
vlády, že vláda neprovedla, co jí uložil
§ 3. zákona ze dne 22. prosince 1924, č. 286
Sb. z. a n. ve věci správní reformy,
V. posl. A. Kunze a druhů ministrovi financí o přepočítání
odpočivných požitků pensistům,
VI. posl. Gregorovitsa a spol. ministrovi s plnou mocou pre správu
Slovenska, ministrovi unifikácií a ministrovi spravedlnosti
o maďarských tlačových produktoch,
VII. posl. Windirsche a druhů min. veřejných
prací o regulaci Nisy pod městem Libercem,
VIII. posl. Böhma a druhů min. školství
a nár. osvěty, aby byla znovu zřízena
jednotřídní obecná škola v Rynaticích,
pošta Jetřichovice v politickém okrese děčínském,
IX. posl. Tauba, Dietla a druhů min. financí o státním
rozpočtu pro rok 1926,
X. posl. dra Czecha, Hillebranda a druhů min. pro věci
zahraniční o odročení odzbrojovací
konference,
XI. posl. Śliwky, Petera a soudr. min. vnitra o protizákonném
trvání správní komise a oddalování
voleb v obcích Karvinné a Staré Město
ve Slezsku,
XII. posl. dra Luschky, dra Spiny, inž. Junga, Stenzla a
druhů min. školství a nár. osvěty
o hanebném umístění německého
státního reformního reál. gymnasia
v Novém Bohumíně,
XIII. posl. Tichiho, Stenzla, Eckerta, Zierhuta a druhů
min. soc. péče o zavedení všeobecného
nedělního klidu v českých venkovských
městech,
XIV. posl. Tichiho, Stenzla, Eckerta a druhů min. soc.
péče, jak se provádí zákon
o nedělním klidu v živnosti pekařské,
XV. posl. Tichiho Stenzla, Eckerta a druhů min. soc. péče
o úpravě pracovní doby v pekařství,
XVI. posl. Fr. Navrátila a druhů min. zemědělství
o nepřístojnostech v Moravské zemědělské
radě,
XVII. posl. J. V. Najmana, K. Anděla, J. Dubického
a druhů min. vnitra, obchodu a sociální péče
o nesprávných nařízeních Zemské
správy politické v Praze stran zavírání
obchodů a živností v neděli,
XVIII. posl. inž Dostálka a druhů vládě
o zabezpečení náhradních pozemků
z parcelovaných velkostatků pro zemědělce,
poškozené stavbou vodní nádrže
na Rozkoši u Čes. Skalice,
XIX. posl. Hillebranda a druhů min. školství
a nár. osvěty o restrikci výpomocných
úředníků a školních inspektorů.
Již před dvěma léty upozornili jsme
interpelací tehdejšího ministra pro zásobování
lidu, že se na Jablonecku a Liberecku prodává
ve velkém množství máslo porušené
margarinem pod názvem "selské máslo."
Zároveň jsem žádali ministra pro zásobování
lidu, aby energicky zakročil proti padělatelům
másla, poněvadž poškozují spotřebitele
a výrobci másla a reelní obchodníci
s máslem pozbývají důvěry.
Na tuto interpelaci bylo odpověděno, že jde
o pouhé dohady nedoložených skutečností.
Dále bylo připojeno, že ministerstvo pro zásobování
lidu věnuje věci zvýšenou pozornost,
ačkoliv by podle zákona ze dne 25. října
1901, č. 26 ř. z. z roku 1902 přímou
akci mohlo podniknouti pouze ministerstvo veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy.
Pokud jde o skutečnost, že máslo bylo margarinem
paděláno, bylo to již tehdy známo nejširším
vrstvám obyvatelstva a obchodní gremium v Liberci
uvedlo dne 19. listopadu 1924 v časopise "Reichenberger
Zeitung", že se v "určitých místech"
padělá máslo. Která místa to
jsou, vysvítá mezi jinými ze zprávy
téhož časopisu ze dne 25. ledna 1926, v níž
oznamuje, že v Jablonci n. N. bylo zadrženo 5 obchodníků,
kteří prodávají máslo porušené
margarinem. Byli to: Anna Bulířová z Pasek,
Růžena Třešňáková
z Modlibohova, Josef Pavlo z Rozstání, Marta Třešňáková
z Vrtek a Marie Schritterová z Rozstání.
Chemickým rozborem bylo padělání potvrzeno.
Že se padělání vyskytuje ve větším
měřítku, potvrzuje také dopis, který
zaslala jablonecká okresní politická správa
pod číslem 69417 ze dne 10. prosince 1925 zemědělské
radě pro Čechy v Praze (německý odbor).
V dopise uvádí se mezi jiným:
"Bohužel jest pravda, že se ve zdejším
okrese prodává obrovské množství
padělaného másla. Úřad věnuje
této věci již po léta největší
pozornost. Provádí se stálý dozor.
Městský tržní komisař v Jablonci
v dohodě s úředním lékařem
vzali množství másla na zkoušku a zaslali
je zkušebnímu ústavu v Praze nebo bylo prozkoumáno
autorisovaným chemikem lékárníkem
drem Ulrichem. Avšak tresty, které soud ukládá,
jsou příliš malé a obchodníci
je při velkém zisku lehce zaplatí. Obecní
úřady byly nesčíslněkráte
vyzvány, aby prováděly zkoušky, ochabují
však brzy ve své činnosti. Většina
obchodníků přichází z Turnovska
a městu Jablonci se většinou vyhnou, "české
máslo" obsahující nejvíce margarin,
prodají po domovech ve venkovských obcích.
Dalo by se tomu odpomoci jen tím, kdyby nějaký
úřadník byl stále na cestách
a prováděl zkoušky.
Úřadu byl by milý jakýkoliv podnět,
aby se mohlo čeliti tomuto nešvaru poškozujícímu
lid. na konec poznamenáváme, že se ve městě
přiházejí týdně 3-4 závady
při prodeji másla, že však soud viníky
trestá jen 10-30 Kč."
Po tomto výkladu jest nezbytně nutné, aby
se nyní energicky zakročilo proti padělatelům
másla a proto se tážeme pana ministra pro zásobování
lidu a ministra veřejného zdravotnictví a
tělesné výchovy:
1.) Jsou-li ochotni učiniti opatření, aby
vlastní dozorčí orgány prováděly
co nejpřísnější dohled na obchodníky
s máslem přicházející do okresů
libereckého a jabloneckého?
2.) Jsou-li dále ochotni působiti, aby se proti
padělatelům másla a obchodníkům
s padělaným máslem bezohledně používalo
předpisů trestního zákona?
3.) Jsou-li dále ochotni navrhnouti, aby zákony
o porušování potravin byly doplněny
tak, aby padělání másla pokud možno
nejvíce ztížily?
V Praze dne 5. února 1926.
S výše uvedenou tratí, ač má
velký význam pro průmyslovou severní
Moravu a západní Slezsko, nezacházejí
se jako s hlavní tratí, nýbrž jako s
vedlejší a jezdí na ní nejstarší
a nejhorší soupravy. Okna často dobře
nepřiléhají, osy jsou vyježděné,
osvětlení špatné, na záchodech
neteče voda, poslední vozy, zvláště
vozy pro školní mládež jezdící
mezi Opavou a Krnovem, vyhřejí se nezřídka
teprve na místě určení, poněvadž
se předem nevytápějí atd. Avšak
i po jiné stránce jsou tam zlé poměry:
Jak známo, velké množství železničních
zaměstnanců a jejich rodin má nyní
právo užívati II. třídy a užívají
toho ve velkém počtu. Ačkoliv tím
počet cestujících II. třídy
byl proti předválečným poměrům
silně rozmnožen, byla nejen I. třída
vůbec odstraněna, nýbrž také
II. třída silně omezena. Obyčejně
jezdí jeden vůz II. třídy, často
však jen polovic vozu, pročež cestující
za své drahé peníze musejí místy
státi na chodbě. Mimo to se také v zimě
užívá zcela zastaralých vozů
bez postranních chodeb, takže vždy když
se dvéře otevrou, navane tam studený vítr,
což při povětrnostních poměrech
v území Praděda není jistě
příznivé pro zdravotní stav cestujících.
Zvláště nemocní jezdící
do lázní a léčeben trpce si stěžují,
že jim železniční správa tak málo
vychází vstříc. Ještě
hůře jest tomu na pobočných tratích,
kde většinou byla zrušena také II. třída
a kde jezdí již jen vozy III. třídy.
Také majetníci ročních lístků
I. a II. třídy jsou poškozováni podobným
způsobem jako ti, kdož kupují a platí
jízdenky II. třídy pro trati, kde jezdí
vozy jen III. třídy.
V Německu se zcela jinak pečuje o pohodlí
cestujících i na nejmenších pobočních
tratích. Nejen ve vozech II. třídy, nýbrž
právě tak i ve vozech III. a IV. třídy
jest v každém vlaku tolik míst, že nelze
nikdy mluviti o přeplnění. Naproti tomu zde
se stal n. p. před vánočními svátky
přímo neuvěřitelný případ,
jak mohl zjistiti sám tazatel dne 22. prosince 1925 v Olomouci.
Osobní vlak odjíždějící
odtamtud v 13.12 hod. do Kronova měl jen obyčejnou
soupravu, ačkoliv staniční správa
musila věděti, že toho dne pojede mnoho vojáků,
studentů, děti, žáků a jiných
osob na vánoční dovolenou. Skutečně
chtělo jeti asi třikrát tolik lidí,
než bylo míst k sezení. Ale nebyly snad připojeny
vozy, naopak cestující musili se stlačiti
na chodbách a plošinách, jak jen to šlo,
aby vůbec mohli jet. Kdo s tím nebyli spokojeni
musili prostě zůstati na místě, tak
n. p. tajemník Svazu zemědělců v Moravském
Berouně, pan Lotar Kunz. Když oba poslanci podepsaní
na prvém místě, poněvadž cestující
byli pochopitelně rozčileni, vyzvali dopravního
úředníka aby přece zjednal nápravu,
odpověděl tento, zcela mladý muž, zajisté
špatná náhrada za dobře zapracovaného
propuštěného úředníka:
"Žádný cestující nemá
nároku na místo k sezení" S touto poznámkou
nechal přeplněný vlak odjeti. Tato odpověď
vyvolala u cestujících ovšem ještě
více projevů nevole.
Na nádraží v Krnově stalo se dne 29.
prosince 1925 v 6 hodin večer toto:
službu konající dopravní úředník
revident Klein vypravil vlak do Jindřichova, když
v nádražní budově čekalo ještě
asi 60 osob, které nebyly puštěny na nástupiště.
Ovšem že tito lidé, bez příčiny
vyloučení z jízdy, nebyli tím příliš
nadšeni a ještě před odjezdem vlaku výkřiky
a lomcováním zavřenými dveřmi
žádali, aby tyto dvéře byly otevřeny.
Jejich žádosti bylo však vyhověno teprve
po odjezdu dělnického vlaku, načež tento
zástup pochopitelně projevil svou nevoli hlasitými
nadávkami a křikem. Revident Klein, který
to zavinil, neuklidňoval snad lid, uváděje
nějakou omluvu, nýbrž zavolal strážníka
a dal jim zjistiti osobní údaje dělníka
Emanuela Anderse, poněvadž prý tento zvlášť
vášnivě nadával.
Podobné případy jsou, bohužel, dosti
časté. Nesmyslnou výměnou a nahrazením
německých zaměstnanců českými,
kteří často neumějí ani trochu
dobře německy, a také nejsou s to, aby německým
cestujícím podávali správné
vysvětlení, trpí nejen důvěra
starousedlého obyvatelstva a vážnost státu
v cizině, nýbrž také ve značné
míře i bezpečnost provozu.
Podepsaní táží se tedy pana ministra
železnic:
1.) Víte o těchto poměrech v oblasti olomouckého
ředitelství státních drah?
2.) Schvalujete a chráníte vylíčený
postup státní železniční správy
na trati Olomouc-Hucholazy-Olomouc a na tratích vedlejších?
3.) Co zamýšlíte učiniti, aby vytýkané
nešvary přestaly?
V Praze dne 12. ledna 1926.
Ačkoliv funkční období přísedících
živnostenských soudů, zřízených
podle zákona ze dne 27. listopadu 1896, č. 218 ř.
z., dávno uplynulo, volby do nich se nerozepisují.
Podepsaní se táží:
1.) Proč nebyly dosud rozepsány volby do živnostenských
soudů, zřízených podle zákona
ze dne 27. listopadu 1896, č. 218 ř. z., ačkoliv
se to mělo dávno státi?
2.) Kdy zamýšlí pan ministr spravedlnosti tyto
volby provésti?
V Praze dne 6. února 1926.
Uvedený zákon o úsporných opatřeních
ve veřejné správě uložil vládě
výslovně, aby řídíc se zásadami
vyslovenými v §§ 1 a 2 tohoto zákona,
předložila do 31. prosince 1925 návrh zákona,
jednotně upravujícího správní
řízení a vymezujícího příslušnosti
jednotlivých ministerstev, jakož i potřebné
návrhy zákonů, provádějících
všechna ostatní opatření, nutná
k důkladné správní reformě.
Jen v souvislosti s tím lze logicky snížiti
počet státních zaměstnanců
bez ohrožení obecného prospěchu.
Vláda provedla restrikcí úřednictva
velmi rozhodně a bezohledně a přes opačné
sliby stále ještě v ní pokračuje,
avšak dodnes ještě nepořídila pro
ni předpokladů, totiž nezjednodušila a
nesjednotila veřejnou správu, ačkoliv jí
to bylo zákonem uloženo se lhůtou do konce
roku 1925. Měla tedy na to přes rok času,
potřebný podklad a studie jsou po ruce již
ze starého Rakouska, zásady a směrnice zamýšlené
správní reformy obsahuje sám zmíněný
zákon - ale přes to se dosud k rozřešení
tohoto nesmírně důležitého problému
nestalo nic. Proti překotné restrikci, jež
oloupila státní správu mnohdy o její
nejlepší zaměstnance, vidíme naopak,
že se naprosto nedbá zákonných předpisů
o správní reformě. Ani návrh na prodloužení
lhůty nebyl sněmovně včas podán.
Tím vláda se zřejmým úmyslem
nebo z hrubé nedbalosti jednalo proti duchu a znění
zákona a těžce poškodila jednak zájem
obyvatelstva, jednak vážnost zákona. Místo
aby dávala dobrý příklad přesným
zachováváním zákona, vláda
předchází jej úmyslně a nepokládá
ani za nutno odůvodniti nějak své protizákonné
jednání.
Podepsaní se táží pana předsedy
vlády:
1.) Jak odůvodní, že nebylo dbáno rozkazů
uložených §em 3 zákona č. 286/1924?
2.) Kdy konečně zamýšlí vláda
předložiti návrhy zákonů o správní
reformě, které měly býti již
dávno podány?
3.) Jaká opatření byla dosud učiněna
nařízením nebo administrativně, aby
proveden byl § 2 uvedeného zákona?
V Praze dne 4. února 1926.
Podle § 1 zákona ze dne 22. prosince 1924, č.
287 Sb. z. a n., dosáhnout také oni státní
úředníci, zaměstnanci a zřízenci,
kteří před 1. lednem 1925 vystoupili z činné
služby, výhod tohoto zákona, jenž nabyl
účinnosti dnem 1. ledna 1925.
Tito pensisté nejen že musí od 1. ledna 1925
platiti daň z příjmu z vlastních peněz,
nýbrž dostávají jen 50% pražského
místního přídavku. Finanční
strážníci na odpočinku nedostávají
mimo to ani dnes ještě svého přídavku
za pohraniční službu, jenž jim patří
podle tohoto zákona.
Jelikož se jim nevyplácejí tyto požitky,
na něž mají právo, klesl jejich příjem
hluboko pod příjmy osob, jim na roveň postavených
v sousedních státech a tím jest existence
mnoha rodin velice ohrožena.
Podepsaní táží se tedy pana ministra
financí:
Jest pan ministr financí ochoten oněm státním
zaměstnancům, kteří odešli z
činní služby před 1. lednem 1925, dáti
co nejdříve poukázati odpočivné
požitky, jež jim po právu přísluší
podle zákona ze dne 22. prosince 1924?
V Praze dne 16. února 1926.
Páni ministri!
V prototypnom štáte modernej ústavy a samosprávy,
v Anglii, shľadávame rôzne systemy administrácie.
Nemluviac ani o Irsku, je v Anglii v užšom smysle slova,
vo Škotsku, a Walesu tak rôzna administrácia,
že môžeme hovoriť takmer o troch rôznych
zemiach. A tamojšia administrácia je predsa nejlepšia
a najdokonalejšia v celej Europe a nenapadlo ani jedinému
anglickému štátníkovi zmeniť niečo
na týchto rôznych administráciach, lebo dobre
vedia, že nie je radlo zmeniť niečo na tradičnom
a dobre osvedčenom systeme.
Len Československu, vyhlašovanému za najdemokratickejšiu
republiku, dostalo sa tej pochybnej slávy, že hodilo
prez palubu svoj historický vyvinutý a prez tisíc
rokov dobre vyzkúšaný správny systém
a zaviedlo na miesto neho také byrokratické metody,
ktoré lzä nazvať vetkým iným, len
nie demokratickými.
Keď my tedy svorne odsudzujeme tento postup vlád republiky
a snažíme si zákonitou cestou, aby reštaurované
boly verejné ustanovizne, ktoré pomerom na Slovensku
naprosto vyhovujú a jeho potreby úplne uspokojujú,
neprestaneme zároveň pripomínať pánom
ministrom, aby na poli unifikácie urobili všetko,
čo opravdu odpovedá duchu demokracie.
Nejaklatantnejším príkladom československej
interpretácie "modernej" demokracie a zároveň
tiež nejkriklavejším dokladom koloniálnieho
charakteru Slovenska je postup, ktorý sledujú vlády
republiky pri pripúšťaní cudzozemských
tlačových výrobkov do tuzemska.
Páni ministri!
Či pokladáte to za demokratické jednanie,
že kým do historických zemí je dovoz
kníh a tlačových výrobkov z Maďarska
takmer bezvýnimky povolený, dotiaľ na Slovensko
pripúšťajú sa len s tou najintenzivnejšou
intervenciou knihy, a z novin len tie, o kterých (ako su
"Világ" a "Népszava") sa isté
vládnými peniazmi vydržované maďarsky
písné noviny vajadrily, že im boly otvorené
dvere do republiky pre to, lebo im boly otvorené dvere
do republiky pre to, lebo "duch, tón, smer a obsah"
týchto listov je úradom sympatický.
Páni ministri!
Či možno pomenovať rovnoprávnosťou
postup, ktorým stíhá sa väzením
žurnalista, ktorý uverejnil v bratislavskom liste
istý článok budapeštských nekonfiškovaných
novín, ktoré lzä dostať v Prahe všade?
So zreteľom na to všetko tážeme sa pánov
ministrov,
1. či sú ochotni postarať sa o to, aby tomuto
postupu, ktorým sa zakazuje dovoz maďarských
tlačív a ktorý je ostudou systemu demokratického,
učinená bola prítrž?
2. Či sú ochotní postarať sa, aby čo
do dovozu tlačových výrobkov uplatňovaný
bol nový system, vyhovujúci zásadám
demokracie?
V Prahe dňa 17. února 1926.
Uznává se již po léta, že jest
nezbytně třeba, aby vady toku řeky Nisy pod
Libercem byly opraveny. Tyto vady se ukazují již při
nepatrných srážkách, přesahujících
obvyklou míru a projevují se velkými povodněmi,
zaplavujícími mnoho hektarů nejlepších
luk a to v době, kdy takové povodně jsou
nejméně vítané. Často je to
v době senoseče, čímž se ztratilo
již mnoho set metrických centů sena.
Povodněmi jest však také na delší
dobu znemožněn často styk mezi Růžodalem
I. a Pavlovicemi a naopak. Právě tím bylo
však také znemožněno provedení
komunikačního návrhu, podle něhož,
aby byly spojeny uvedené obce a sousední části
okresu, měla se vystavěti okresní silnice
a most. Dokud opakující se povodně zaplavují
tuto půdu, jak se to děje při nynějším
stavu, nelze pomýšleti na provedení onoho návrhu.
Velkou škodu působí však také povodně
tím, že zanášejí na zaplavené
pozemky velice mnoho smetí (odpadků, mrtvých
krys atd.), které, když voda opadne, hnije a nelibě
páchnoucími produkty rozkladu otravuje celé
okolí. To však ohrožuje také zdraví,
poněvadž obytná stavení v Růžodole
I., Starých a Nových Pavlovicích sahají
často těsně až k zaplavovaným
pozemkům.
Ačkoliv vládní úřady již
od dřívějška věděly o
těchto poměrech, přece musily býti
opět na ně upozorněny po povodni v červnu
1924. Tehdy bylo znovu zdůrazněno, že tyto
vady lze napraviti jen brzkou regulací Nisy pod městem
Libercem a zároveň bylo žádáno,
aby se konečně brzy začalo s nutnými
pracemi. Jako jediný výsledek tohoto návrhu
bylo dosaženo toho, že se na jaře 1925 konala
úřední pochůzka, která uznala,
že regulace určité části toku
Nisy jest zvláště naléhavá. Od
té doby také liberecký okres a příslušní
obce Růžodol I. a Staré Pavlovice převzaly
závazně povinnost přispěti k tomu
podíly na ně připadajícími
a rovněž byl předložen projekt regulace.
Zbývá jen, aby také vláda v této
věci rychle přispěla. Proto se tážeme:
Ví pan ministr veřejných prací o výše
zmíněné věci a jest ochoten působiti,
aby se s ní brzy začalo a aby byla provedena?
V Praze dne 10. února 1926.
Výnosem zemské školní rady ze dne 27.
ledna 1925, č. 105 byla zrušena jednotřídní
obecná škola v Rynarticích.
Zrušení školy bylo odůvodněno nepatrným
počtem dítek. Rytnické obecní zastupitelstvo
a místní školní rada podaly proti tomuto
rozhodnutí odvolání. Toto odvolání
bylo výnosem ze dne 2. dubna 1925, č. 2.041 zamítnuto.
Byla podána nová žádost, aby byla v
Rynarticích zřízena expositura jetřichovické
školy, avšak této žádosti nebylo
do dneška vyhověno, přes to, že bylo několikráte
o to zakročeno a že se dne 16. července 1925
konala úřední pochůzka. Cesta vedoucí
z Rynartic do Jetřichovic jest 4 km dlouhá a v zimě
někdy i pro dospělé osoby neschůdná,
pro život dětí přímo nebezpečná.
Náledí, závěje jakož i vývraty
nejsou v tomto horském lesnatém území
žádnou vzácností. Tyto neudržitelné
poměry jsou příčinou, že děti
často onemocní, že nedocházejí
do školy a tím také příčinou
nepatrného obecného vzdělání,
duševního mrzáctví dětí
v obci rynartické. Kdokoliv zná nynější
školní poměry, oběti rodičů
a dětí, nemůže se ubrániti myšlence,
že takový stav nemůže trvati v právním
státě. Děti musejí se za chladné
zimy v 1/2 7 ráno v průvodu rodičů
vydati na nebezpečnou cestu do Jetřichovic, kde
unaveny a vyčerpány nemohou často sledovati
vyučovací předměty, ač v jejich
vlastní obci jest školní budova se vším
zařízením, potřebným k vyučování.
Okresní školní výbor a okresní
správní komise, obecní zastupitelstvo a místní
školní rada v Jetřichovicích v žádosti
zaslané zemské školní radě dne
16. července 1925 jednomyslně projevily svůj
souhlas, aby byla znovu zřízena jednotřídní
obecná škola v Rynarticích.
Dále nelze se nezmíniti, že počet školou
povinných dětí v obci rynartické bude
v roce 1926 přesahovati dvacet a že by tudíž
bylo zapotřebí zříditi druhou třídu
v Jetřichovicích, jelikož počet dětí
by tam překročil 60, čímž padne
také úspora jednoho učitele pro Rynartice.
Podepsaní se tedy táží pana ministra
školství a národní osvěty:
Ví pan ministr o tomto neudržitelném stavu,
jenž povstal tím, že byla zrušena jednotřídní
obecná škola v Rynarticích, a jest pan ministr
ochoten dáti rozkaz, aby jednotřídní
obecná škola v Rynarticích byla znovu otevřena?
V Praze dne 7. února 1926.
Podle novinářských zpráv konstatoval
pan ministr financí v jedné schůzi koaliční
dvanáctky, že státní rozpočet
pro rok 1926 přes účetně vykazovaný
přebytek vykazuje ve skutečnosti schodek 300 milionů.
Tento fakt byl zastřen tím, že řádné
dopravní výdaje v oboru železniční
a poštovní správy byly zařazeny jako
investice. Uváží-li se mimo to, že úprava
požitků státních zaměstnanců
bude vyžadovati vydání mnoha set milionů,
což finanční správa již jistě
věděla, když státní rozpočet
podávala, pak z toho vyplývá nepopíratelná
skutečnost, že rozpočet pro rok 1926 byl sestaven
klamně. Naše strana zjistila to již při
poradách o rozpočtu, avšak ani vláda,
ani zpravodaj nevěnoval tomuto důkazu pozornosti.
Ve schůzi poslanecké sněmovny dne 18. prosince
1925 vyzvali jsme pak pana ministra financí, aby ve sněmovně
prohlásil, odpovídá-li osobně za státní
rozpočet. Poněvadž pan ministr zaujal stanovisko
k tomuto dotazu, jinak však v soukromém sboru vysvětlení
podal, tážeme se pana ministra:
1.) Je pravdou, že státní rozpočet pro
rok 1926 obsahuje rozpočtovou chybu 300 milionů
Kč?
2.) Jest pan ministr financí ochoten předložiti
sněmovně opatření, nutně z
tohoto faktu vyplývající, aby se na něm
podle ústavy usnesla?
V Praze dne 16. února 1926.