Podle zprávy ze Ženevy podali zástupci několika
států, mezi nimi také Československo,
u sekretariátu Svazu národů návrh,
aby schůze přípravné komise pro odzbrojovací
konferenci byla odročena. Odůvodňují
jej:
1. úpravou vstupu Německa do Svazu národů,
2. úpravou poměru Svazu národů k Sovětskému
Rusku,
3. stanoviskem amerických delegátů k vyjednávání,
4. úpravou několika dosud sporných rakousko-uherských
otázek.
Na první pohled je zřejmo, že zde jde veskrze
jen o zdánlivé důvody, poněvadž
konference není nikterak omezena na členy Svazu
národů, poněvadž Amerika již slíbila
svou účast a to, že mezi dvěma účastníky
konference jsou nějaké sporné otázky,
může býti ovšem kdykoliv užito za
záminku pro znemožnění konference. Proto
se dlužno diviti, že se Československo uvádí
mezi státy, které společně způsobily
nové odročení odzbrojovací konference,
poněvadž se takové stanovisko naprosto příčí
chování pana ministra pro věci zahraniční,
jenž vždy usiloval, aby byl považován za
horlivého podporovatele myšlenky odzbrojení.
Několikráte, zvláště v parlamentních
rozpravách o ženevském protokole a o smlouvách
locarnských, vysvětlili jsme své stanovisko,
že totiž všechny mírové dohody a
garanční smlouvy jsou úplně bezcenné,
nebude-li zrušením militarismu vytvořeno zabezpečení
proti válečnému nebezpečí.
Odzbrojení jest však zvláště pro
Československo také z vnitropolitických důvodů
nutné, poněvadž velká vojenská
břemena a státní dluhy ohromně rostoucí,
rovněž jen pro vojenská vydání,
jsou již dnes nesnesitelně tíživé.
Stanovisko československého zástupce u Svazu
národů odporuje tedy zájmům obyvatelstva.
Tážeme se tedy pana ministra:
1.) Je to pravda, že se zástupce Československa
ve Svazu národů účastnil odročovací
akce?
2.) Je-li tomu tak, jak ospravedlní pan ministr toto stanovisko?
3.) Zamýšlí pan ministr zakročiti ve
prospěch brzského svolání odzbrojovací
konference?
V Praze dne 16. února 1926.
Již od připojení bývalého plebiscitního
území Těšínského Slezska
k Československé republice vládně
nepřetržitě až do dnešního
dne v jednom z hlavních středisek Těšínska,
v Karvinné a ve Starém Městě vládnou
dosazená správní komise s jmenovaným
vládním komisařem v čele k velikému
roztrpčení a k nespokojenosti veškerého
obyvatelstva obou obcí. Karvinné a Staré
Město jsou obce s 80% polského obyvatelstva. Přes
to tam vládne již pět let nepřetržitě
vládní komisař, ke kterému má
ohromně převážná většina
místního obyvatelstva nedůvěru, jež
je přirozeně tím větší,
čím menší má obyvatelstvo možnost,
aby kontrolovalo hospodářství osob, které
vedením obecních záležitostí
nebyly obyvatelstvem pověřeny. Tento stav nepůsobí
pochopitelně nikterak uspokojivě, nýbrž
do krajnosti pobuřuje tamní obyvatelstvo a rozněcuje
nacionální a šovinistické vášně
na obou stranách. Pro polské obyvatelstvo obou obcí,
jež přísluší výhradně
dělnickým vrstvám, zosobňuje vládou
dosazený správní komisař národnostní
útisk, který jen ještě zvětšuje
sociální bídu místního obyvatelstva.
Pod záminkou různých pochybných formalit
zrušila vláda volby, r. 1923 v obou obcích
provedené, které přinesly oběma správním
komisím a celému jejich režimu zdrcující
porážku, neboť vládní koaliční
strany získaly pouze jednu třetinu všech hlasů.
Nové volby do obcí byly pak oddalovány pod
záminkou nového rozhraničení obcí
Karvinné a Starého Města. Nyní jest
již rozhraničení obou obcí několik
měsíců definitivně hotovo, je proveden
nový soupis voličů, a přes to, že
byly již všechny formální závady
a námitky odstraněny, k novým obecním
volbám stále nedochází. Pokud jsme
mohli zjistit, byly nové volby původně chystány
na polovici února 1926, avšak z příčin
nám neznámých byly opět do neurčita
odsunuty. Tento nezákonný stav vyvolává
stále větší pobouření
místního obyvatelstva, které protestuje na
veřejných projevech proti neustálému
odkládání obecních voleb, avšak
dosud marně se domáhá nápravy.
Tážeme se ministra vnitra:
Je ministr vnitra ochoten odstraniti nezákonný stav
ve správě obcí Karvinné a Starého
Města a vypsati neprodleně volby v obou obcích?
V Praze dne 23. února 1926.
Podle novinářských zpráv začíná
státní správa stavěti novou školní
budovu pro české státní reformní
reálné gymnasium v Novém Bohumíně,
které bylo zřízeno v roce 1920 a v první
až páté třídě má
198 žáků a jest nyní umístěno
v bývalé německé škole zřízené
továrnou na roury. Jako staveniště byla vybrána
a oddělena část veřejného parku
a právě tak bude i vnitřní výprava
skvělá. Proti zdravotním stavbám škol
nelze nic namítati, kdyby se stejně pamatovalo i
na nás Němce. Když před několika
léty ministr školství Bechyně prohlížel
německé státní reformní reálné
gymnasium, prohlásil, že jeho místnosti jsou
hanebné. Přes to se mezitím nestalo nic,
aby tento hanebný stav byl odstraněn. Stěsnání
500 německých středoškolských
žáků volá o pomoc. Nyní má
14 tříd, pro něž jest jen 8 třídních
místností vyhovujících poněkud
zdravotním požadavkům. Ostatních 5 tříd
jsou kabinety a naprosto nestačí. Jedna třída
nemá vůbec žádnou místnost a
každou hodinu se stěhuje. Gymnasium nemá vlastní
fysikální síně, nemá vlastní
tělocvičny (užívá tělocvičny
chlapecké občanské školy), hovorny,
místnosti pro žákyně, místnosti
pro učebné pomůcky, služebního
bytu a bytu pro školníka. Pro 14 tříd
jest jen 6 záchodů. Schází také
cvičiště, rovněž místo,
kde by žáci mohli býti v přestávkách,
takže za každého počasí musejí
býti posíláni na náměstí.
Tyto hanebné poměry vyžadují brzké
nápravy, zvláště poněvadž
by to bylo zřejmým odstrčením a vědomou
urážkou německého obyvatelstva Těšínska,
které má tento ústav jako jedinou zbývající
německou střední školu, kdyby při
budování státních škol v Novém
Bohumíně nebylo německé státní
reformní reálné gymnasium znovu vhodně
přestavěno.
Podepsaní táží se tedy pana ministra
školství a národní osvěty, na
jaká opatření se pomýšlí,
aby vylíčené nešvary v novo-bohumínském
státním reformním reálném gymnasiu
byly odstraněny a kdy tato opatření budou
provedena?
V Praze dne 16. února 1926.
Zemská politická správa pro Čechy
dovolávajíc se §u 9 zákona ze dne 18.
července 1905, č. 125 ř. z., soustavně
zavádí okres po okrese všeobecný nedělní
klid ve venkovských městech.
Zavedení všeobecného nedělního
klidu nejsou však postiženi jen kupci, nýbrž
také jiní živnostníci, poněvadž
prodej jejich zboží, jenž podle odstavce 8. nařízení
ze dne 24. dubna 1895, č. 58 ř. z. přísluší
výrobním živnostem, jest zavedením nedělního
klidu zakázán.
Je-li znemožněno nedělní obchodování,
pak trpí také jiní živnostníci,
kteří v neděli smějí míti
otevřeno, jako hostinští, holiči, řezníci
a uzenáři, cukráři, poněvadž
právě proto venkovské obyvatelstvo nepřichází.
Stále více se ukazuje, že zavedením
nedělního klidu veškerý obrat a celý
obchodní život hrozivě a rychle upadá.
Škoda, kterou trpí kupci a živnostníci
novou úpravou, jest proto tak veliká, poněvadž
úhrnný obrat se snížil o 20-50%, jelikož
odpadlo 52 pracovních dnů, které poskytovaly
největší možnost výdělku.
Lze pochopiti, že také placení daní
klesne stejnou mírou, což poškodí jednak
státní finance, jednak také obecní
finance, kterým, jak známo, jest přikázáno
10% výnosu z daně z obratu.
Nedělní klid byl však zaveden také proti
potřebě a proti vůli venkovského obyvatelstva.
Neboť ono nemůže již obstarávati
svých nákupů v neděli a jest tedy
nuceno na tyto nákupy obětovati všední
den, což musí značně ztěžovati
zemědělské práce.
Nelze se nezmíniti, že nová situace způsobí
snížení zaměstnaneckých platů,
často dokonce propouštění, poněvadž
příjmy podnikatele klesají. Po stránce
sociálně-politické dosáhne se tedy
právě opaku toho, čeho mělo býti
dosaženo.
Také nelze přehlédnouti, že novou úpravou
vzroste podomní obchod, což bude tím citelnější,
poněvadž, jak známo, podomní obchodníci
nezachovávají předpisů o nedělním
klidu.
Ze všech těchto důvodů vyslovila se
také obecní zastupitelstva proti nedělnímu
klidu, avšak politická správa jich pochopitelně
nevyslechla právě jako živností, obchodů
a zemědělství.
Podle čl. IX. zákona ze dne 18. července
1905, č. 125 ř. z. má zemská politická
správa, než zavede nedělní klid, vyslechnouti
obchodní a živnostenskou komoru, příslušné
obce, společenstva a pomocnický výbor.
Poněvadž tímto opatřením jsou
také postiženy výrobní živnosti,
hodináři, sedláři, brašnáři,
obuvníci atd., kteří své zboží
prodávají, měla zemská politická
správa vyslechnouti také společenstva těchto
živnostenských skupin, toho však trestuhodně
neučinila.
Zavedla nedělní klid přes protest obcí,
obchodních komor, společenstev a dokonce i venkovských
spotřebitelů, ačkoliv obchodníci a
živnostníci chtěli vyhověti přání
zaměstnanců v duchu zákona o osmihodinné
pracovní době.
Tím byla velice zostřena hospodářská
krise ve venkovských obcích, která již
byla beztoho veliká pro ohromná daňová
břemena, takže stav způsobený všeobecným
nedělním klidem stal se neudržitelný.
Podepsaní poslanci německé živnostenské
strany a Svazu zemědělců se táží:
1.) Jest pan ministr ochoten naříditi české
zemské politické správě, aby řízení
provedené podle čl. IX. zákona ze dne 18.
července 1905, č. 125 ř. z. doplnila tím,
že by vyslechla v postižených okresech všechna
živnostenská společenstva, jejichž členové
utrpěli nařízením o nedělním
klidu?
2.) Jest ochoten pečovati, aby příště
bylo dbáno tohoto zákonného ustanovení?
3.) Jest pan ministr ochoten podrobiti revisi nařízení
vydaná o nedělním klidu a zrušiti je
všude, kde byla zavedena bez dotazu zúčastněných
činitelů nebo proti vůli obcí a společenstev?
4.) Jest konečně pan ministr ochoten dáti
na srozuměnou české zemské politické
správě, aby přestala zaváděti
všeobecný nedělní klid okres po okresu?
V Praze dne 16. února 1926.
Zároveň se zavedením všeobecného
nedělního klidu v obchodech podle čl. IX.
zákona ze dne 16. ledna 1895, č. 21 ř. z.
a ze dne 18. července 1905, č. 125 ř. z.
byl také zaveden nedělní klid pro prodej
výrobků pekařských, ačkoliv
pro rozličné druhy živností byla ustanovena
výjimečná opatření.
Spotřebitelé však těžce pociťují,
že jest výrobcům zakázáno, aby
jim v neděli prodávali housky a chléb, zvláště
to pociťuje pracující a venkovské obyvatelstvo
, které právě v neděli rádo
kupuje bílé pečivo.
Toto nesmyslné opatření škodí
však velice pekařské živnosti, poněvadž
jí béře možnost, aby se zboží
vyrobené v sobotu rozprodalo v neděli.
Podepsaní se tedy táží:
Jest pan ministr ochoten pečovati, aby pro pekařskou
živnost podle §u 7 zákona ze dne 16. ledna 1895,
č. 21 ř. z. a podle prováděcího
nařízení k němu ze dne 24. dubna 1895,
č. 58 ř. z. byla stanovena výjimečná
ustanovení, týkající se nedělního
klidu, pokud jde o prodej pekařských výrobků,
což vyhovuje přání širokých
lidových vrstev a umožňuje prodej chleba a
bílého pečiva v neděli dopoledne?
V Praze dne 16. února 1926.
Podle platných zákonných ustanovení
nemá se v pekařských živnostech pracovati
od 10 hodin večer do 5 hodin ráno.
Kdo zná zvláštní ráz pekařské
živnosti, zvláště ve venkovských
městech, ví, že tohoto ustanovení nelze
prostě prováděti, takže bude-li toto
nesmyslné nařízení zachováno,
pekaři nemohou vyhověti přáním
svých zákazníků, kteří
ráno chtějí míti čerstvé
pečivo.
Za války a v poválečné době,
kdy se pro nedostatek bílé mouky nesmělo
péci bílé pečivo, byl snad zákaz
nočního pečení odůvodněn,
zvláště když se většinou pekl
jen černý chléb ve velkých bochnících.
Poměry se však nyní změnily; když
spotřebitelé rozhodně žádají
čerstvé pečené bílé
pečivo, jest pro pekaře platné zákonité
omezení provozu nesnesitelnou krutostí, neboť
nemohou vyhověti požadavkům obecenstva a vyráběti
bílé pečivo pečlivě upečené.
Pokusy péci pečivo den před tím ztroskotaly
se na tom, že obecenstvo nekupovalo starého pečiva,
nýbrž peklo si v domácnostech své vlastní.
Tím pekaři ztratili většinu svého
obratu a mnoho existencí tím zahynulo. Příčinu
vzrůstající nezaměstnanosti pekařských
pomocníků dlužno hledati také v tomto
nešvaru.
Pekaři si naprosto nepřejí, aby bylo povoleno
pracovati po celou noc, jako před válkou, nýbrž
žádají jen, aby noční klid byl
přeložen a to tak, aby byl zaveden noční
klid místo od 10 hodin večer do 5 hodin ráno
od 8 hodin večer do 3 hodin ráno.
Podepsaní táží se:
Jest pan ministr ochoten pečovati, aby pekařská
živnost byla zařazena mezi živnosti, jimž
se dovoluje, kdykoliv toho vyžaduje pravidelná potřeba
obyvatelstva, počínati práci dříve
než dosud, takže by odpočinek byl ustanoven v
době od 8 hodin večer do 3 hodin ráno.
V Praze dne 16. února 1926.
Nejen zákon o mor. zemědělské radě
ze dne 19. května 1897, č. 40 z. z., ale ani jednací
řád zemědělské rady, neposkytuje
žádnému členu výboru jmenované
zemědělské rady odlišné postavení
od ostatních členů výborových
s výminkou předsedy a jeho zástupce. A tak
ani zástupci vlády, ani zástupci mor. zemského
výboru nejsou přiznána žádná
zvláštní práva, která by je opravňovala
k zasahování do pravomoci, vyhražené
předsedovi, po případě celému
výboru mor. zemědělské rady.
A přece osobuje si v českém odboru této
zemědělské rady přísedící
mor. zemědělského výboru , Viktor
Stoupal, jako zástupce mor. zemského výboru
v mor. zemědělské radě účastniti
se všech porad subvenčního komitétu,
do kterého vůbec nebyl zvolen, nýbrž
i rozhodovati přímo o příznivém
nebo nepříznivém vyřízení
různých subvenčních žádostí.
Sledujíce činnost přísedícího
Viktora Stoupala v českém odboru mor. zemědělské
rady shledali jsme, že přísedící
Viktor Stoupal nejen, že po odchodu předsedy, Jana
Rozkošného z čes. odboru mor. zemědělské
rady uchvátil na sebe moc předsednickou vloudil
se do subvenčního komitétu, nýbrž,
že osvojil si přímo moc diktátorskou
tak, že bez jeho souhlasu nesmí nikomu býti
z veřejných prostředků poskytnuta
podpora. Touto čestností jest jmenovanému
přísedícímu zemského výboru
moravského dána možnost disponovati veřejnými
prostředky hmotnými ve prospěch strany, ke
které on přináleží a vylučovati
z účastenství na podporách osoby a
korporace, jemu politicky nepohodlné. Uvádíme
tu zvláště povolování subvencí
na hospodářské stroje, na družstevnictví
a na elektrisaci zemědělského venkova. V
tom směru rozvinul přísedící
Stoupal zejména v době předvolební
čilou činnost tak, že z obnosu 300.000 Kč,
povoleného na hospodářské stroje,
dostalo se příslušníkům strany
agrární více nežli 80%.
Doufali jsme, že odchod předsedy zemědělské
rady, Jana Rozkošného z českého odboru
poučí příslušníky strany
agrární o tom, že zemědělská
rada není institucí agrární v politickém
slova smyslu, že není doménou příslušníků
jediné politické strany, že není vůbec
institucí politickou, nýbrž všeužitečnou,
věnovanou zájmům všech zemědělců
beze všech rozdílů, sledující
zvelebení zemědělství a zemědělského
průmyslu na Moravě.
Než exodus předsedy Rozkošného nejen že
nevštípili si příslušníci
strany agrátní jako výstrahu v paměť,
nýbrž použili této příležitosti
k tomu, aby bez ostychu provozovali osobou přísedícího
Stoupala pravý nešvar ve věcech subvenčních
do sekretariátu republikánské strany agrární,
kde pak o nich rozhodováno.
Přísedící Viktor Stoupal nejen že
tím zneužil svého úředního
postavení jako člen českého odboru
moravské zemědělské rady, ale on zneužil
tím i své úřední moci jako
člen moravského zemského výboru, jménem
jehož byl do zemědělské rady vyslán,
a český odbor moravské zemědělské
rady stal se vlivem agrárních příslušníků
a zejména přísedícího moravského
zemského výboru Viktora Stoupala institucí
politickou v odporu s ustanoveními zákona o mor.
zemědělské radě. Přičiněním
přísedícího zemského výboru,
Viktora Stoupala, který má, bohužel, v zemském
výboru referát zemědělský a
referát o mor. zemědělské radě,
překročil český odbor meze své
statutární působnosti, stal se baštou
republikánské strany agrární, ze které
vrhány jsou podpory z prostředků státních,
jdoucí do statisíců, do agrárně
republikánských Domovin a jiných takových
korporací, zatím co korporace jiných stran
vycházejí buď zcela neb z velké části
na prázdno.
Činíme proto, protestujíce proti zneužívání
zemědělské rady moravské, na pana
ministra zemědělství slušné dotazy:
1. hodlá-li poměry naduvedené přísně
vyšetřiti,
2. hodlá-li dáti příkazy, aby výplata
podpor ze státních paušálních
obnosů, moravské zemědělské
radě poskytnutých, byla ihned zemědělskou
radou zastavena,
3. zjednati rychlou nápravu rozpuštěním
moravské zemědělské rady a dosazením
správního výboru pro celou zemědělskou
radu, složeného spravedlivě dle výsledků
posledních voleb do poslanecké sněmovny a
do senátu a tím přispěti k odpolitisování
nepolitické instituce, jakou jest moravská zemědělská
rada?
V Praze dne 10. února 1926.
V předešlém období poslanecké
sněmovny podali jsme dne 23. listopadu 1923 interpelaci
tisk 4317/V., zodpovědnou tiskem 4458/XIV, kterou dožadovali
jsme se , aby Zemská správa politická upustila
od zavádění novot, které nejsou v
zájmu státu a ohrožují existenci velké
části obyvatelstva. Žel, že náprava
se nestala, naopak Zemská správa politická
i nadále nařizuje nedělní klid bez
ohledu na to, že brání se proti tomu živnostenské
i obchodnické organisace jménem všeho svého
členstva.
V poslední době nařídila zavedení
nedělního klidu v Berouně, ve Slaném,
v Podkrkonoší a v mnoha jiných místech
a to proti protestům živnostníků, obchodníků
a zemědělců. Proto úplnému
zavedení nedělního klidu nestaví se
však jenom většina živnostnictva a obchodnictva,
ale i značná část dělnictva,
jelikož všeobecným zavedením nedělního
klidu poškodí, ba ničí se velká
část živnosti a obchodů, čímž
desetitisíce živnostníků a obchodníků
bylo by ožebračeno a dělnictvo zůstalo
by bez zaměstnání.
Zavedení nedělního klidu v městech
se zemědělským okolím jest též
nemožné proto, poněvadž rolnictvo a venkovský
pracující lid, který jest se svými
nákupy odkázán pouze na neděli, nemohl
by své potřeby obstarávati ve dny pracovní.
Podepsaní žádají proto:
1.) aby další výnosy Zemské správy
politické zavádějící nedělní
klid byly ihned zastaveny a dosavadní zrušeny.
2.) pro další event. úpravu nedělního
klidu nechť svolána jest řádná
anketa, do níž přibrány budou příslušné
živnostenské a obchodnické korporace, aby o
úpravě této jednaly. Bez jejich slyšení
nelze nařizovati nedělní klid; v místech,
kde se tyto korporace na něm usnesou, není námitek
proti jeho zavedení.
V Praze dne 16. února 1926.
V obyvatelstvu obcí v kotlině mezi Českou
Skalicí a N. Městem n. M., jež má býti
zatopena projektovanou nádrží t. zv. na Rozkoši,
vzmáhá se značné znepokojení.
Příčinou jest obava, že jejich existence
bude těžce poškozena, nepostarají-li se
rozhodující činitelé, aby, dokud není
ještě úplně skončena pozemková
reforma, zabezpečeny byly jim vyhovující
pozemky náhradní za pozemky, které budou
zaplaveny.
Zmíněná nádrž jest velikým
podnikem vodohospodářským, jehož účelem
jest zvelebiti zemědělskou produkci v celém
Polabí, chrániti před velikými vodami,
vylepšiti vodní síly na Labi, využíti
značné vodní síly pod nádrží,
zlepšiti poměry plavební na Labi atd.
Touto nádrží zaplavena bude ovšem plocha
okrouhle 1000 ha, z čehož připadá okrouhle
700 ha na pozemky malozemědělské. Rovněž
zaplavenu bude asi 50 hospodářských usedlostí.
Zájemníci tito uplatňují spravedlivý
požadavek, aby pozemky a usedlosti jejich byly jim nahrazeny
jinými pozemky a budovami a to s podobnými poměry
komunikačními, s podobným odbytem zemědělských
výrobků, ve stejné blízkosti školám
atd., jako mají dosud.
Stát je povinen, aby se jim postaral o tyto pozemky náhradní,
což dá se provésti tím spíše,
že při pozemkové reformě musí
býti reservována půda v první řadě
pro podobné účely veřejné.
Protože zájemníci utrpí beztak značnou
újmu tím, že musejí opustiti svá
dosavadní působiště a protože projektovanou
nádrží přišli o výhody z
pozemkové reformy - v kotlině nádrže
zůstaly pozemky velkostatku Náchodského a
N. Město n. M. reservovány pro nádrž
- jest spravedlivý požadavek, aby při směně
dostalo se jim pozemků ve větší výměře.
Dosud však reservována jest pro tyto směny
poměrně nepatrná plocha. Hrozí nebezpečí,
že pozemková reforma bude skončena a že
na spravedlivé požadavky zájemníků
z území nádrže nebude vzat zřetel.
Tím utrpí také stát, protože
pak opatření pozemků náhradních
spojeno bude s daleko větším nákladem.
Podepsaní se táží:
1.) Jest vláda ochotna postarati se o dostatečně
velikou plochu vyhovujících náhradních
pozemků, za pozemky, jež budou zatopeny zřízením
nádrže u České Skalice (na Rozkoši),
a uložiti Státnímu pozemkovému úřadu,
aby potřebné pozemky neprodleně reservoval?
2.) Jest vláda ochotna postarati se, aby tyto náhradní
pozemky byly v krajině blízké pozemkům
pro nádrž zabraným, zejména na velkostatku
Smiřickém, Náchodském, Novoměstském,
na kterých právě pozemková reforma
se provádí?
3.) Co hodlá zaříditi vláda, aby byla
zabezpečena existence a hospodářská
samostatnost obyvatelstva, které bude z území
nádrží zabraného přestěhováno?
4.) Jest vláda ochotna sděliti, kdy hodlá
započíti stavbu nádrže na t. zv. Rozkoši
u České Skalice, aby labilnost hospodářského
postavení postižených byla omezena na dobu
co nejkratší?
V Praze dne 23. února 1926.