(1) Výpomocní literní učitelé se zkouškou učitelské dospělosti obdrží odměnu podle prvé věty odst. 3. § 3, výpomocní literní učitelé bez zkoušky učitelské dospělosti odměnu podle druhé věty téhož odstavce.
(2) Náležitě kvalifikovaní výpomocní učitelé zastupující zvláštní učitele náboženství obdrží odměnu rovnající se počátečnímu adjutu zvláštního učitele náboženství, nekvalifikovaní výpomocní učitelé zastupující zvláštní učitele náboženství odměnu ve výši 75% této částky.
(3) Náležitě kvalifikované výpomocné učitelky zastupující učitelky ručních prací (domácích nauk) a náležitě kvalifikovaní výpomocní učitelé zastupující vedlejší učitele obdrží odměnu rovnající se počátečnímu adjutu čekatelky na místo učitelky ručních prací (domácích nauk), nekvalifikované výpomocné učitelky zastupující učitelky ručních prací (domácích nauk) a nekvalifikovaní výpomocní učitelé zastupující vedlejší učitele odměnu ve výši 75% této částky.
(4) Učitelští čekatelé obdrží
adjutum; pro stanovení jeho výše je rozhodnou
započitatelná a případně podle
§ odst. 3. započtená služební doba
(§ 38).
(1) Pro stanovení výše služného učitelů je rozhodnou dobou (§ 38) započitatelná (započtená) služební doba zkrácená u literních učitelů a u zvláštních učitelů náboženství o tři roky, u učitelek ručních prací (domácích nauk) a u učitelů vedlejších o čtyři roky.
(2) Nedosahuje-li rozhodná doba stanovené čekatelské doby (§ 2, odst. 3.), obdrží učitel až do dovršení čekatelské doby jako služební plat částku rovnající se adjutu, které by mu vzhledem k rozhodné době podle § 3 příslušelo.
(3) Učitelům s percentuálními platy (§ 12) se započítá pro platový postup doba před 1. červnem 1922 plně; od tohoto dne se přepočítá doba odsloužená s nižším procentem služebního platu podle § 12, odst. 2.
(4) Literní učitelé a zvláštní učitelé náboženství se zkouškou učitelské způsobilosti pro občanské školy, ustanovení definitivními neb zatímními učiteli na občanských školách, obdrží služné, které by jim příslušelo podle ustanovení §u 7, odst. 8., resp. § 12 a podle odst. 3. tohoto paragrafu, kdyby tento zákon byl již účinným v době jejích definitivního nebo zatímního ustanovení na občanskou školu.
(5) Učitelky ručních prací (domácích
nauk) s vysvědčením způsobilosti pro
občanské školy, ustanovené definitivními
nebo zatímními učitelkami na občanských
školách; obdrží služné, které
by jim příslušelo podle ustanovení §u
7; odst. 4., resp. § 12 a podle odst. 3. tohoto paragrafu,
kdyby tento zákon byl již účinným
v době jejich definitivního nebo zatímního
ustanovení na občanskou školu.
(1) Pokud se za podklad pro zjištění doby rozhodné pro stanovení výše služného (adjuta; odměny) béře započitatelná služební doba, rozumí se tím služební doba ve služebním poměru, ve kterém se učitel převádí, skutečně ztrávená, podle dosud platných předpisů pro postup v tomto služebním poměru započitatelná; dobou započtenou rozumí se pak jiná období pro postup v tomto služebním poměru započtená.
(2) Služební doba zjištěná jakožto doba rozhodná pro stanovení výše služného (adjuta, odměny) při převodu učitelů do nových platů se zaokrouhlí na celá půlletí tak, že se zlomky do tří měsíců nepočítají a zlomky přesahující tři měsíce se počítají za celá půlletí.
(3) Doba, o kterou takto zaokrouhlená doba přesahuje
dobu potřebnou k dosažení služného,
které učitel při převodu obdrží,
započte se, pokud se jinak nestanoví, pro zvýšení
služného.
(1) Učitelům převedeným do nových platů přísluší na třetí až šesté nezaopatřené dítě přídavek po 900 Kč ročně. Učitelům uvedeným v § 12 náleží tento přídavek v příslušné percentuální výměře.
(2) Tento přídavek náleží za
podmínek stanovených v § 24 na děti
narozené do dne účinnosti zákona.
(1) Pokud by služební plat příslušející učiteli podle tohoto zákona spolu s přídavky na dětí (§ 39) a s přídavky, které se podle tohoto zákona ponechávají, byl po srážce pensijního příspěvku menší než úhrn požitků, které by mu v den účinnosti tohoto zákona po srážce pensijního příspěvku příslušely podle dosavadních předpisů (služné, místní přídavek; činnostní přídavek, jednotný druhotní přídavek, přídavek na děti, odměna podle zákona ze dne 22. prosince 1924, č. 289 Sb. z. a n., vyrovnávací přídavek podle čl. XIV. zák. č. 2511922 Sb. z. a n., osobní přídavky podle čl. I. §u 2 zák. č. 251/1922 Sb. z. a n.), a jiných mu na základě zákona, vládního nařízení neb usnesení vlády přiznaných stálých požitků, jakož i všech individuelně udělených osobních přídavků, obdrží učitel vyrovnávací přídavek ve výši rozdílu mezi obojími požitky.
(2) Přídavky, které se poskytují za výkony mimo okruh vlastní pravidelné služby, a zvláštní druhotní přídavky povolené vládou učitelům na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, kteří jsou podrobeni tomuto zákonu, nepokládají se za požitky (přídavky) po rozumu předchozího odstavce. Které přídavky sluší pokládati za přídavky poskytované za výkony mimo okruh vlastní pravidelné služby, určí ministerstvo školství a národní osvěty v dohodě s ministerstvy vnitra a financí.
(3) Vyrovnávací přídavek se zmenší při prvním zvýšení služného o dvě třetiny částky, o kterou bylo služné zvýšeno, a při každém dalším zvýšení o polovinu částky, o kterou služné bylo zvýšeno, a to až do úplného zániku.
(4) Nastane-li u učitelů s percentuálními platy změna služebního platu podle § 12, vyměří se vyrovnávací přídavek vždy znova, při čemž se porovnává služební plat učiteli příslušející podle tohoto zákona s platem, který by mu byl příslušel za stejných okolností ke dni účinnosti zákona podle předpisů tehdy platných.
(5) Nastane li po dni účinnosti tohoto zákona okolnost, která by byla podle dosud platných předpisů odůvodňovala snížení nebo ztrátu jednotného drahotního přídavku nebo přídavku na děti, k nimž bylo přihlíženo při stanovení vyrovnávacího přídavku, stanoví se vyrovnávací přídavek pro dobu od prvního dne příštího měsíce tak, jako kdyby ona okolnost byla nastala v den před účinností tohoto zákona.
(6) Vyrovnávací přídavek se zaokrouhlí,
není-li vyjádřen v korunách bez haléřů
nebo není-li dělitelný dvanácti, na
nejblíže vyšší částku
v korunách dělitelnou dvanácti.
Dokud nebudou vydána vládní nařízení
podle § 24, odst. 1., § 26, odst. 1. a § 27, zůstávají
v platnosti dosavadní předpisy o předmětech,
jež mají býti upraveny těmito nařízeními.
Dnem účinností toho kterého nařízení
zrušují se veškeré dosavadní předpisy
o předmětech, které tím kterým
nařízením budou upraveny.
Vznikl-li před účinností tohoto zákona
učiteli již ustanovenému právní
nárok na započtení určité doby
pro postup do vyšších požitků ve
služebním poměru, ve kterém se učitel
převádí, provede se toto započtení
podle dosavadních ustanovení; neměl-li učitel
právního nároku, může se Započtení
provésti podle dosavadních předpisů
jen tehdy, zažádat-li o to písemně ještě
před účinností tohoto zákona.
Úprava služebních platů podle tohoto
zákona nemá vlivu na výši částky,
o kterou byl učiteli snížen jeho služební
plat pravoplatným disciplinárním nálezem
před účinností tohoto zákona.
(1) O stížnostech podaných do opatření a rozhodnutí úřadu o převodu do nových platů k nejvyššímu správnímu soudu, jedná a rozhoduje nejvyšší správní soud v senátech sestávajících ze dvou radů a předsedy.
(2) K návrhu dvou členů senátu nebo předsedy projedná a rozhodne se stížnost v sesíleném senátu sestávajícím ze čtyř radů a předsedy.
(3) Ustanovení § 13, odst. 3 zákona ze dne
22. října 1875, čís. 36 ř.
z. z r. 1876; zůstává beze změny.
Náklad, který vznikne provedením tohoto zákona,
uhradí dosavadní vydržovatelé.
(1) dnem účinnosti tohoto zákona pozbývají platnosti, pokud tento zákon výslovně jinak nestanoví nebo se z něho jinak nepodává, všechna v jiných předpisech obsažená ustanovení o předmětech, které jsou upraveny s tomto zákoně. Zejména se zrušují s výjimkou předpisů a pensích a zaopatřovacích platech, pokud neodporují tomuto zákonu; dále předpisů, jichž se tento zákon dovolává, pokud vztahuje jejích platnost na poměry jím upravované, dosud platná ustanovení:
zákona ze dne 23. května 1919, č. 274 Sb. z. a n.;
zákona ze dne 24. července 1919, č. 455 Sb. z. a n.; kromě §§ 1, 2, 7 až 10,
zákona ze dne 9. dubna 1920, č. 306 Sb. z. a. n., kromě čI. IV,
zákona ze dne 13. července 1922, č. 251 Sb. z. a n., kromě čl. IV, V, VI, VII, hlavy IV a V.
(2) Vládě se ukládá, aby předpisy,
jichž se tento zákon dovolává a jejichž
platnost vztahuje na poměry jím upravované,
vyhlásila ve znění přizpůsobeném
tomuto zákonu.
(1) Zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1926.
(2) Personální opatření učiněná v době od 1. ledna 1926 do dne vydání tohoto zákona zůstávají v platnosti a sluší je uvésti ode dne jejich účinnosti v soulad s ustanoveními tohoto zákona. Při tom budiž postupováno podle obdoby ustanovení dílu V.
(3) Ustanovení tohoto zákona se nevztahují na učitele, kteří byli podle §u 27 zákona ze dne 22. prosince 1924, č. 286 Sb. z. a n., přeloženi do trvalé výslužby nebo propuštěni, jestliže byli nejdéle do dne vydáni zákona písemně vyrozuměni podle obdoby ustanovení 3. odstavce § 13 zákona čís. 286 ai 1924 Sb. z. a n. Služební a platové poměry těchto učitelů se řídí předpisy platnými do dne účinnosti zákona.
(4) Zákon tento provede ministr školství a
národní osvěty v dohodě s ministrem
financi a vnitra.
Úprava platů učitelstva škol obecných a občanských v Čechách, na Moravě a ve Slezsku a v zemích uherských před převratem jest znázorněna připojených tabulkách A a B, z nichž jest patrno, že počáteční služné literních učitelů obecných škol (s vysvědčením učitelské způsobilosti) se rovnalo služnému XI. hodn. tř. a končilo posledním stupněm IX. hodu. tř. státních úředníků. Těmto sazbám se blížila také výměra aktivitního přídavku. Služné literních učitelů na školách občanských bylo vyměřeno sazbami vyššími a to tak, že počáteční služné se rovnalo služnému 1. stupně X. hodn. tř. úřednické, konečné služné pak bylo o 100 Kč menší než 4, stupeň VIII. hodn. tř. úřednické. Podobně byl upraven také aktivitní přídavek. Postup se děl v trienálkách, případně v bienálkách a quadrienálkách.
Obdobně byly upraveny platy zvláštních učitelů náboženství na obecných a občanských školách v Čechách, na Moravě a ve Slezsku; počáteční sazby byly však o něco vyšší.
Platy definitivních učitelek ručních prací byly pravidelně stanoveny ve dvou schematech podle počtu týdenních hodin (minimální počet pro definitivní ustanovení 2 hodila v Čechách). Platy byly velmi nízké; za přespočetné hodiny náležela industriálním učitelkám odměna.
Na Slovensku měli učitelé značné naturální příjmy.
Zákon učitelský č. 274/1919 Sb. z. a n. zavedl pak pro učitelstvo škol obecných a občanských v Čechách, na Moravě a ve Slezsku plánový systém státních úředníků a to pro literní učitele a zvláštní učitele náboženství na obecných školách platy a postup podle skupiny C, pro učitelky ručních prací a, vedlejší učitele platy a postup podle skupiny D státních úředníků.
Učitelům na občanských školách se zkouškou způsobilosti pro občanské školy byly zkráceny lhůty časového postupu tak, že pro literní učitele a zvláštní učitele náboženství byl fakticky zaveden postup podle skupiny 3 a pro učitelky ručních prací a vedlejší učitele postup výhodnější nežli u skupiny C. Kromě toho zákon ponechal v platnosti veškeré výhody přiznané učitelstvu zemskými zákony a zaručil učitelstvu také nárok na veškeré výhody, které vyplynou z příštích úprav pro státní zaměstnance.
Tím způsobeno, že požitky učitelů obecných a občanských skol převyšovaly v některých směrech požitky státních úředníků obdobných skupin platových. Zákon č. 251/1922 Sb. z. a n., který přiznávaje učitelům opět drahotní přídavky v plné výši (zák. č. 495/1921 Sb. z. a n. je snížil o 20%, případně o 30%), odstranil veškeré zvláštní výhody zemskými zákony učitelům přiznané a zredukoval platový postup učitelů na občanských školách tíze způsobem, že zařadil výslovně učitele s odbornou zkouškou způsobilosti pro školy občanské do skupiny C resp. industriální učitelky do skupiny D časového postupu; přiznal však učitelům ustanoveným definitivně nebo zatímně na občanských školách výhodu započtení tří příp. dvou roků pro postup a literním učitelům a zvláštním učitelům náboženství na občanských školách pak ještě po dosažení tří roků v posledním platovém stupni nejvyšší hodnostní třídy dosažitelné časovým postupem, osobní do výslužného započitatelný přídavek ročních 800 Kč, který se zvyšoval po dalších třech letech na 1500 Kč.
Vedle toho cit. zákon upravil zejména:
funkční přídavek ředitelů, správců škol;
percentuelní odměnu zvláštních učitelů náboženství, učitelek ručních prací a vedlejších učitelů,
odměnu za vyučování nepovinným předmětům,
odměny duchovenstva ve správě duchovní jakož i světských učitelů za vyučování náboženství,
míru povinnosti učitelské,
zastupování učitelských míst.
Učitelstvo bylo účastno úpravy provedené zákonem č. 394/1922 Sb. z. a n.; svrchu zmíněné přídavky učitelstva škol občanských nebyly zvýšeny. V roce 1925 byly vyplaceny učitelstvu odměny podle zák. č. 289/1924 Sb. z. a n.
Podle vylíčeného právního stavu
měla by nová platová úprava navrhovaná
pro státní úředníky automaticky
působiti i pro učitelstvo obecných a občanských
škol. Důsledek toho byl by, že by platové
poměry učitelstva obecných a občanských
škol se řídily ustanoveními pro správní
úředníky. U těchto úředníků
nový platový systém uplatňuje vedle
zásady hodnocení předběžného
vzdělání zásadu hodnocení pracovního
výkonu. Systém tento neodpovídal by však
povaze a potřebě školské služby
vzhledem k stejnorodosti služebního výkonu
učitelského po celou služební dobu a
byl proto až v zákonu o úpravě platových
a některých služebních poměrů
státních zaměstnanců (platový
zákon) zvolen pro státní osoby učitelské
systém odlišný od systému pro úředníky
administrativní. Odpovídá jen duchu a zásadám
parity, jestliže na učitele obecných a občanských
škol aplikuje se tentýž systém, pro který
se vláda rozhodla při úpravě platových
poměrů profesorů středoškolských,
totiž systém jednotné platové stupnice,
a nikoliv snad systém pro správní úředníky,
vybudovaný pro specielní potřeby státní
správy a spočívající podstatě
mra zásadě odstupňovaného hodnocení
jednotlivých služebních funkcí.
Pro tyto učitele navrhuje se jednotná platová stupnice, počínající služným 9000 Kč a končící v 11. stupni služným 27.000 Kč ročně. Jako činovné přiznává se částka roč. 4800 Kč.
Rovná se tedy páteční plni učitele na obecné škole počátečnímu platu úředníka II. služební třídy (nynější skupiny C) a konečný plat pak, kterého učitel podle této platové stupnice dosáhne, jest o 1500 Kč vyšší než konečný plat správního úředníka II. sl. třídy v platové stupnici 7. (nepovýšeného) a jen o 600 Kč nižší než konečný plat téhož úředníka v 6. plat. stupnici (jednou povýšeného). Srovná-li se úhrn celkového hrubého příjmu za 3 let služby (I. a II. rodinná třída), činí úhrn celkového hrubého příjmu učitele za tuto dobu 101,61%, resp. 99,72%, úhrnu celkového hrubého příjmu správního úředníka II. služební třídy (nynější skupiny C), a to podle toho, běží-li o úředníka nepovýšeného nebo alespoň jednou povýšeného. Se služebním příjmem správního úředníka této služební třídy již dvakráte povýšeného nelze služební příjem učiti obecné školy dobře srovnávati, ježto za no soustavy bude tento úředník zaujímati ve své skupině místa již daleko významnější. Obdobným povýšením jest u učitelů ustanoven řídicím učitelem a učitelem neb ředitelem v občanské škole, které jest spojeno s odpovídajícím zvýšením služného.
Činovné zůstává u učitelů
po celou služeb dráhu stejné.
Tito učitelé občanských škol měli původně podle paritního zákona časový (platový) postup stejný jako správní úředník skupiny přes to, že zůstávali podle svého předběžného vzdělání zařaděni do skupiny C: V tom stavu nastala změna zákonem č. 251/1922 S z. a n., podle něhož učitelé občanských škol postupovali podle schématu platného pro skupinu C avšak při definitivním nebo zatímní ustanovení na škole občanské připočítávaly jim pro dobu jejich působení na této škole ke dni, jímž skutečně počali na ní působit tři roky pro postup do vyšších stupňů služného a pro postup časový, strávil-li učitel z občanské škole tři roky v posledním stupni platovém nejvyšší hodnostní třídy dosažitelné časovým postupem, obdržel osobní do výslužného započitatelný přídavek ročních 800 Kč; který se po dalších třech letech zvýšil na ročních 1.500 Kč (čI. I., § 2. cit. zák. Zákonem č. 394/1922 Sb. z. a n. bylo sice eo ipso upraveno i služné učitelů občanských škol nikoliv však výše zmíněné osobní přídavky. Tím se stalo, že platový odstup mezi učit obecných a občanských škol stanovený zákonem č. 251/1922 Sb. z. a n. byl podstatně zmenšen. Důsledek toho byl ten, že učitelé obecných škol neskládali odborné zkoušky způsobilost pro školy občanské, že nastal nedostatek zkoušených učitelů občanských škol a že školská práva byla nucena vypomáhati si, pouhým přikazováním sil ze škol obecných na školy občanské. Tento stav není jistě ku prospěchu a, zdárnému rozvoji občanských škol.
Nová úprava platů učitelů občanských škol vytkla si proto za úkol zvětšiti jednak přiměřeně odstup mezi učiteli obecných a občanských škol, jednak povzbuditi učitele obecných škol k časnému výkonu zkoušky způsobilosti pro školy občanské.
Při přestupu na občanskou školu obdrží učitel obecné školy ihned zvýšení služného o 480 Kč ročně, při nejbližším platovém postupu (který se děje po tříletích) služné a 780 Kč vyšší, než jaké by byl obdržel, kdyby byl zůstal na obecné škole a zvyšuje se odstup proti učiteli na škole obecné při každém dalším postupu až do 7. plat. stupně vždy o dalších 300 Kč a počínajíc 8. plat. stupně, vždy o dalších 600 Kč ročně. Může tedy učitel občanské školy v případě, že by přestoupil na občanskou školu do 3 let služby po uplynutí čekatelské doby, obdržeti služné o 4.680 Kč vyšší než učitel obecné školy. Čím později se uskuteční přestup na občanskou školu, tím ovšem zmenší se rozdíl mezi obojím služným.
Činovné zůstává stejné
jako u učitelů obecných škol.
Obdobně se postupuje při úpravě služebních
platů učitelek ručních prací
(domácích nauk) a učitelů vedlejších,
pro které dosud platí, pokud jde o časový
postup, postupové schema úředníků
skupiny D. Navrhovaná jednotná platová stupnice
pro tyto učitele a učitelky na obecných školách
jest až na poslední náslužný přídavek
totožná s platovou stupnicí odborných
učitelů státních průmyslových,
odborných a zemědělských škol
s III. stupněm předběžného vzdělání.
Konečný plat, kterého takovýto učitel
podle této platové stupnice dosáhne, rovná
se co do výše konečnému platu, jehož
dosáhne správní úředník
III. služební třídy (nynější
skupina D) v platové stupnici 7. a jest o 3.900 Kč
menší nežli konečný plat téhož
úředníka v 6. platové stupnici (jednou
povýšeného). Srovná-li se úhrn
celkového hrubého přijmu za 35 let služby
(I. a II. rodinná třída), činí
úhrn celkového hrubého příjmu
takového učitele (učitelky) obecné
školy za tuto dobu 101,51% resp. 98,73% úhrnu celkového
hrubého přijmu správního úředníka
II. služební třídy (bývalá
skupina. D) a to podle toho; běží-li o úředníka
nepovýšeného a nebo aspoň jednou povýšeného.
Při přestupu na občanskou školu zvýší
se služební plat učitelce ručních
prací (domácích nauk) a vedlejším
učitelům podle stejných zásad jako
učitelům literním, ovšem o částky
přiměřeně menší (120 resp.
240 Kč).
V jednotlivostech pak sluší podotknouti ještě toto:
Otázka systemisace se v návrhu neupravuje, poněvadž
souvisí s organisací škol národních
a nebylo by účelné předbíhati
zvláštními ustanoveními o systemisaci
příští nové úpravě
organisace těchto škol.
Učitelským čekatelem ve smyslu zákona
jest učitel v počáteční službě
s kvalifikací předepsanou pro zatímní
ustanovení, který dočasně zastává
uprázdněné učitelské místo
zatímně nebo definitivně zřízené,
jsou-li příjmy z tohoto místa volné.
Vymezuje se tedy pojem čekatele do jisté míry
úžeji nežli se tak stalo čl. VIII. zákona
č. 251/1922 a to a toho důvodu, aby tato instituce
nebyla postavena na stejný základ jako instituce
čekatelů ve státní službě
školské a aby takto automatické jmenování
čekatelů definitivními učiteli na
systemisovaná místa bylo úměrný
skutečné potřebě. Pro učitele
v počáteční službě neznamená
tento postup zvláštní újmy poněvadž
se jim započítává do doby čekatelské
doba v počáteční službě
ztrávená ve vlastnosti výpomocného
učitele ode dne nabytí kvalifikace předepsané
pro zatímní ustanovení.
Dosavadní způsob vyměřování služebních požitků při zmenšeném počtu vyučovacích hodin pro zvláštní učitele náboženství, učitelky ručních prací a vedlejší učitele, stanovený zákonem č. 251/1922 Sb. z. a n. (§§ 5, 6 a 7) zaručoval plné požitky při 21 hodinách řádné týdenní výměry vyučovací. Při 6 hodinách týdenních náleželo 25%, od i do 12 hodin 50% od 13 do 16 hodin 75% a od 17 do 2 hodin 90% plných příjmů.
Návrh jednak snižuje nejmenší počet
týdenních vyučovacích hodin jako podmínku
plné výměry na 18 hodin a jednak stanoví
percentuální odměňování
za každou hodinu. Tím odstraní se dosavadní
disparita mezi svrchu uvedenými učiteli a učiteli
literními, kteří i při 18 hodinách
vyučovacích moji nárok na plné pažitky,
a docílí se honorování za každou
hodinu, což při dosavadním schématu
nebylo.
Podle zákona č. 174 ř. z. z r. 1898 byli při cvičných školách se státním ústavem učitelským spojených a ze státních peněz vydržovaných učitelé a podučitelé. Učitelé měli hodnost a plat X. hod. tř. a měli nárok na dvě kvinkvenálky po 200 korunách a tři kvinkvenálky po 300 korunách. Podučitelé byli v XI. hod. tř. a měli služné 1400 kor. Zatímní učitelé na těchto školách měli služné o 200 korun menší; zatímní podučitelé stejné služné jako podučitelé definitivní.
Zákon č. 55 ř. z. z r. 1907 zvýšil kvinkvenálky učitelů na cvičných školách a to o 100 korun a přiznal jim ještě šestou kvinkvenálku po dokonaném třicátém roku (400 korun). Po dosažení třetího kvinkvenálního přídavku mohl býti cvičný učitel povýšen do IX. hod. a po dosažení páté kvinkvenálky, měl-li vysvědčení způsobilosti učitelské pro měšťanské školy případně vysvědčení učitelské způsobilosti pra hudbu na středních školách a učitelských ústavech nebo prokázal-li zvláštní výkony, do VIII. hod. třídy.
Další zlepšení poskytla těmto učitelům služební pragmatika učitelská ustanovením, že cviční učitelé stávají se hlavnímu učiteli (profesory); jestliže mají průkaz způsobilosti vyučovati na školách občanských; i od této podmínky mohlo býti upuštěno ve zvláštních ohledu hodných případech.
Dále zvýšila učitelská pragmatika (§ 48) druhou, třetí; čtvrtou a pátou kvinkvenálku o 80 korun.
Výhody výše uvedené zrušil zákon č. 541/1919 Sb. z. a n., který stanovil v § 17 toto "Učitelé na státních školách cvičných kladou se co do příjmů a postupů na roveň učitelům na školách obecných a občanských se stejnou zkouškou způsobilosti, přiznává se jim však služební přídavek ročních 1200 K, po desítileté službě na cvičné škole 1800 K, a započítává se učitelům na; cvičné školu definitivně ustanoveným do výslužného.
Výhody podle 1. odst. § 48 zákona ze dne 28. července 1917, č. 319 ř. z., definitivním cvičným učitelům před účinností tohoto zákona přiznané; zůstávají v platnosti. Pro budoucnost se však jeho platnost zrušuje."
Návrh zachovává tento poslední systém,
zvyšuje však služební přídavek
na 1800 Kč a 2400 Kč.
Výše ředitelského přídavku
určuje se trojnásobkem sazeb stanovených
zákonem č. 251/1922 (§ 3) a to v úvaze,
že sazby tyto byly převzaty z návrhu pro zemský
sněm český z roku 1913 a jest tudíž
odůvodněno, aby byly přiměřeně
zvýšeny.
Odměna za vyučování nepovinným předmětům pro učitele, kteří se vyučováním tím nezabývají jako zvláštním povoláním, byla upravena zákonem z roku 1919 částkou 100 Kč na školách obecných a 120 Kč na školách občanských ročně za každou vyučovací hodinu týdenní.
Tyto sazby byly zákonem č. 251/1922 (§ 9) zvýšeny na dvojnásobek (200 Kč a 240 Kč). Není důvodu, aby byly zvyšovány.
Rovněž ponechávají se beze změny
v platnosti ustanovení obou zmíněných
zákonů o odměnách za hodiny přesahující
povinnou míru vyučovací (28 hodin na obecné
škole a 24 hodiny na občanských školách).
Odměna ta činí za každou přespočetnou
hodinu tolik, kolik obdrží státní úředník
příslušné hodnostní třídy,
nejméně však 100 Kč za týdenní
přespočetnou hodinu vyučovací.
Až dosud řídí se právní a služební poměry učitelstva veřejných škol národních jednak V. hlavou rak. říšského zákona o školách obecných z r. 1869 resp. z roku 1883, jednak přerozmanitými zákony zemskými pro Čechy, Moravu a Slezsko, které se od sebe namnoze značně liší. Na Slovensku platí v této věci dosud ustanovení 9. kap. zák. čl. XXXVIII/1868, a mimo to zejména zák. čl. XXVI. a XXVII/1907; XV. a XVI/1913 a pak několik zákonů o úpravě pensa zaopatřovacích požitků. V době po 28. říjnu 1918 přibylo k této obsáhlé řadě zákonů opět několik zákonů nových; zejména č. 274/1919; 4551919, 470/1919, 605/1919, 306/1920, 251/1922, 410/1922, 166 a 167/1924 Sb. z. a n. Jak veliká je tato rozmanitou zákonů, je patrno z toho, že na př. jen v Čechách platí o právních poměrech učitelstva té doby neméně než 20 různých zákonů. Tato nejednotnost a nepřehlednost předpisů zatěžuje ovšem velmi veškerou službu administrativní vůbec a zvláště pak administrativní judikaturu. Úplná unifikace předpisů o právních a služebních poměrech učitelstva ve formě jakési nové jednotné a úplné služební pragmatiky učitelské byla by tedy velmi žádoucí. Avšak takováto úplná unifikace není dnes ještě dobře možná.. Předpokládá zajisté předchozí jednotnou organisaci národního školství, zvláště též po stránce úhrady nákladu, která však zatím naráží na značné obtíže. Ostatně není ani radno takovou širokou úpravou předbíhati řešení obecných úkolů při reorganisaci státní správy vůbec, které má na mysli I. část zákona ze dne 22. prosince 1924, č. 286 Sb. z. a n.
Než přes to je nutno snažiti se při každé vhodné příležitosti o unifikaci aspoň částečnou a postupnou.
Takovouto částečnou unifikaci měl již na mysli zákon č. 274/1919 Sb. z. a n., zejména pokud v čl. II. posl. odst., uvedl pro učitelstvo v platnost ona ustanovení služební pragmatiky úřednické (zákon č. 15/1914 ř. z.), jež se týkají příjmů státního úřednictva.
§ 17 a mimo to také § 32 návrhu jde na této cestě dále a vztahuje na učitelstvo veřejných škol národních zásadně ustanovení zákona o služební pragmatice učitelstva státních škol č. 319/1917 ř. z. a jiných zákonů pro toto učitelstvo platících s tím, že i příští změny příslušných ustanovení budou automaticky platiti i pro učitelstvo škol národních. Tím dosáhne se rázem pro celou řadu otázek služebního poměru učitelstva ve všech územích státu jednotné úpravy právní.
Okolnost, že se na učitelstvo rozšiřuje platnost služební pragmatiky učitelské na místě úřednické, odůvodněna je tím, že učitelská pragmatika z roku 1917 přihlíží bedlivě k zvláštnostem služby školní a její užití na učitelstvo národních škol bude účelnější. Ostatně se učitelská pragmatika od úřednické liší vůbec málo a to právě jen tam, kde odchylky jsou podmíněny zvláštními poměry školní služby.
Ovšem nelze na učitelstvo národních škol doslovně aplikovati ani všech předpisů učitelské pragmatiky. Tak by nebylo vhodné uvésti pro toto učitelstvo v platnost zvláštní předpisy o suplentech a asistentech, neboť tyto kategorie zaměstnanců nemají obdoby, mezi učitelstvem škol národních. Mimo to se pragmatika leckde dovolává některých starších předpisů; platných jen pro profesory středních škol, kterých na učitelstvo národních škol vztáhnouti nelze. Proto právě se má dostati vládě zmocnění (obdobného jako byla už v čl. II. zákona č. 274/1919); aby takovéto předpisy nařízením přizpůsobila zvláštním potřebám služby na obecných a občanských školách.
Ustanovení 2. odstavce § 17 v má zajistiti učitelstvu škol obecných a občanských, že při příštích úpravách platových pro státní učitele nastane zároveň v duchu parity i změna obdobných ustanovení pro učitelstvo škol obecných a občanských.
Ustanoveními §§ 17 a 32, dále tím,
že zrušují se ustanovení §§
3-6 zákona ze dne 24. července 1919, č. 455
Sb. z. a n.; provádí se zásada parity učitelstva
škol obecných a občanských s obdobnými
kategoriemi státníci zaměstnanců důsledněji,
než jak tomu bylo podle stavu dosavadního.
V tamto paragrafu recipují se ustanovení zákona
č. 274/1919, resp. zákona č. 251/1922 Sb.
z. a n.
Ustanovením tohoto paragrafu odstraňují se dosavadní pochybnosti a upravují se veškeré s věcí související otázky.
Ustanovení ostatních paragrafů byla pře
vzata z návrhu zákona o úpravě platových
a některých služebních poměrů
státních zaměstnanců (č. tisku....posl.
sněm.) a platí o nich totéž, co bylo
pověděno v důvodové zprávě
k zmíněnému návrhu zákona.
Stav učitelstva obecných a občanských
škol podle statistiky ze dne 30. června 1924 jeví
se takto:
Celkový počet učitelů (z toho učitelek 18.294). | 48.891 |
1. Na školách obecných | |
a) literních učitelů a zvláštních učitelů náboženství | 33.354 |
b) učitelek ručních prací a vedlejších učitelů | 4.074. |
2. Na školách občanských | |
a) literních učitelů a zvláštních učitelů náboženství | 9.254, |
b) učitelek ručních prací a vedlejších učitelů | 1.409. |
3. Řídících učitelů -obecných škol | 9.482. |
4. Ředitelů občanských škol | 1.474. |
5. Opatrovniček | 120. |
Na státních menšinových školách v Čechách, na Moravě a ve Slezsku je celkem | 1.912 učitelů, |
na státních školách na Slovensku a Podkarpatské Rusi | 3.293 učitelů. |
Vyšší náklad, jehož bude vyžadovati
nová úprava platů učitelstva obecných
a občanských škol, jeví se z tohoto
přehledu:
Služné | Služné | ||
Místní přídavek | Činovné | ||
Přídavek na dětí | Výchovné | ||
Jednotný druhotní přídavek | Přídavek na děti (vyrovnávací) | ||
Vyrovnávací přídavek ženatých | |||
V tomto vyšším nákladu není zahrnuta větší zatížení pensijního etátu, které vzhledem na průměrné zvýšení pensijních základen asi a 40% bude velice značné.
Uhraditi tento náklad přísluší přirozeně dle platných předpisů dosavadním vydržovatelům škol. Poněvadž však prostředky těchto vydržovatelů nestačí dosud ani k plnému krytí dosavadních osobních nákladů učitelstva a musí proto stát zálohově přispívati ke krytí nedostatku, bule padati ovšem až a doby definitivní úpravy této otázky úhradové i vyšší náklad vyvolaný nynější úpravou k tíži státní pokladny.
Krytí bude nalezeno z části ve zvýšených daních, z části v úsporách, kterých bude docíleno na preliminovaných vydáních.
Vláda projevuje přání, aby tento návrh
zákona byl v obou sněmovnách Národního
shromáždění přikázán
sociálně-politickému kulturnímu
a rozpočtovému výboru k podání
zprávy ve lhůtě co nejkratší.
Úvodní ustanovení |
Čekatelská doba | |
Služební plat učitelských čekatelů a výpomocných učitelů | |
Ustanovení učitelského čekatele definitivním učitelem | |
Vedlejší učitelé |
Služební plat učitelský | |
Služné | |
Činovné | |
Výchovné | |
Vyloučení a odklad zvýšení služného | |
Prvé neb opětné ustanovení definitivním učitelem | |
Výměra služebního platu při zmenšeném počtu vyučovacích hodin | |
Učitelé na cvičných školách při státních učitelských ústavech a na zvláštních odborných školách pro hluchoněmé | |
Opatrovatelky na státních opatrovnách | |
Ředitelé škol | |
Odměny za přespočetné hodiny a za vyučování nepovinným předmětům |
Úprava poměrů učitelstva obecných a občanských škol podle norem pro státní učitele | |
Tituly | |
Dekret o propůjčení místa | |
Počátek a zastaveni služebního platu | |
Výplata služebního přijmu (platu) | |
Počátek postupových lhůt pro zvýšení služného | |
Započtení pro zvýšení služného | |
Výchovné | |
Nepřítomnost ve službě pro těhotenství nebo mateřství | |
Naturální příjmy | |
Náhrada služebních výloh | |
Záloha na služné | |
Exekuce na služební platy a výslužné; administrativní srážky | |
Oprava nesprávné výměry nebo výplaty služebních příjmů | |
Použití dosavadních předpisů o místním přídavku |
Odpočivné a zaopatřovací platy |
1. Převod do nových platů:
Čekatelé a výpomocní učitelé | |
Definitivní učitelé | |
Doba rozhodná pro stanovení výše služného | |
Přídavek na děti | |
Vyrovnávací přídavek | |
2. Různá ustanovení |
Závěrečná ustanovení |