II. volební období | 1. zasedání |
I. posl. dra Mayr - Hatinga a druhů vládě
o zadávání veřejných dodávek,
II. posl. dra Mayr - Hartinga a druhů min. financí
o výkupu válečných půjček,
III. posl. dra Hanreicha a druhů min. radě o připravovaném
rozdělení půdy z tereziánského
fondového statku v Drnoholci v okrese mikulovském,
IV. posl. Tauba, Hackenberga a druhů min. vnitra, jak se
chovala státní policie k veřejné schůzi
lidu v Jihlavě,
V. posl. dra Hanreicha a druhů min. radě o přídělu
Lichtensteinova zbytkového statku v Nových Mlýnech,
v okrese hustopečském,
VI. posl. dra Hanreicha a druhů min. radě o rozdělení
půdy v obci Cvrčovicích, v okrese pohořelickém,
VII. posl. Schuberta a druhů min. zemědělství
o náhradě za ztráty způsobené
kulhavkou a slintavkou,
VIII. posl. Cibulky a soudr. min. soc. péče, že
zemský výbor moravský porušuje 8hodinovou
dobu pracovní,
IX. posl. Hellera a druhů min. pošt a telegrafů,
jak poštovní úřad v Homoli v okrese
litoměřickém dodává poštu,
X. posl. Simma a druhů min. národní obrany
o nutné reformě vojenství,
XI. posl. Srby, Geršla a soudr. ministru financí o
snížení úrokové míry a
zžízení poštovní spořitelny,
XII. posl. dra Fritza, Onderču a spol. min. vnútra,
spravedlnosti a min. pre správu Slovenska v záležitosti
trestných vecí, učinených Jurajom
Bodnárom , okr. náčelníkom v Sečovciach,
XIII. posl. Windirsche a druhů min. vnitra, jaké
stanovisko zaujímá stát k YMCE (Young Men
Christian Association),
XIV. posl. dra Špíny, Hodiny, dra Feierfeila, Horpynky,
Simma, Stenzla a druhů min. školství a nár.
osvěty a min. vnitra o zabrání obecní
kanceláře v Krasíkově, okres Zábřeh
na Moravě, pro českou menšinovou školu,
XV. posl. dra Jabloniczkého a druhů min. vnitra
a min. financí o bývalých uherských
četnících ve výslužbě,
XVI. posl. Horpynky a druhů předsedovi vlády
jako předsedovi min. rady, že se prý zamýšlí
obsaditi místo ředitele na německé
střední škole Čechem,
XVII. posl. Horpynky a druhů předsedovi vlády
jako předsedovi min. rady, že německé
úřednické a zaměstnanecké organisace
nebyly přibrány k poradám o novém
platovém zákoně,
XVIII. posl. dra Koberga a druhů min. vnitra, že se
neprovádí soupis lidu,
XIX. posl. Windirsche a druhů min. financí o nařízení
důchodkového kontrolního úřadu
ve Frýdlantu o placení daně z masa,
XX. posl. dra Korlátha a spol. min. priemyslu, obchodu
a živnosti vo veci živnostenského spoločenstva
mesta Užhorodu,
XXI. posl. Muny a soudr. min. vnitra o zasahování
pražské policie do mzdových bojů dělnictva,
XXII. posl. Buriana, Jurana a soudr. min. národní
obrany o poměrech v československé zbrojovce
v Brně,
XXIII. posl. Bergmanna a spol. vládě o nostrifikaci
cizích firem v republice Československé,
XXIV. posl. Bergmanna a spol. min. vnitra o poměrech v
českoslov. četnictvu,
XXV. posl. dra Korlátha a spol. vláde o neprávnom
odcuzení štaroch Komeniusových knih funkcionármi
Českej akademie vied a umení v Prahe v prospech
národného imania českého a kde ide
teda o národnú česť.
Vláda nemajíc dosti na křivdě, kterou
způsobila jazykovým nařízením,
pokouší se podle spolehlivých zpráv
také zadávání veřejných
dodávek zneužiti k národním účelům,
a to tím, že podnikům, jimž zadává
státní dodávky, ukládá, aby
ve svých závodech zaměstnávaly jen
české dělníci a zaměstnance.
Takový postup odporuje právu a zákonu a musí
býti rozhodně a bezpodmínečně
zastaven.
Podepsaní táží se tedy vlády:
1. Jest pravda, že když se zadávají státní
dodávky, ukládá se podnikům, aby zaměstnávaly
v závodech jen české dělníky
a zaměstnance?
2. Jest vláda ochotna se vší energií
opříti se takovým pokusům, a vytknouti
všem příslušným státním
orgánům, že se takový přímý
nebo nepřímý postup příčí
zákonu a nesluší se?
V Praze dne 4. března 1926.
Uplynul více než rok od té doby, kdy držitelé
válečných půjček mající
nárok na výměnu podnikli k tomu příslušné
namáhavé kroky. Již několikráte
bylo s rozličných stran poukázáno
na neodpovědné protahování výkupu.
Přes to se na to stále ještě čeká
marně.
Podepsaní táží se tedy pana ministra
financí, je-li ochoten učiniti čeho třeba,
aby držitelé válečných půjček
dostali konečně odškodňovací
dluhopisy, jež jim patří, a aby jim byly vyplaceny
zadržené úroky.
V Praze dne 4. března 1926.
V nejbližších dnech má býti skončeno
vyjednávání státního pozemkového
úřadu s ministerstvem školství a národní
osvěty o částech tereziánského
fondového statku v Drnholci v okrese mikulovském,
které mají býti přenechány
pro pozemkovou reformu.
Ministerstvo školství a národní osvěty
nezamýšlí prý uvolniti tolik půdy,
aby bylo lze pomýšleti byť i jen na poněkud
postačující uspokojení všeobecné
potřeby půdy v dotčených obcích.
Místní organisace německého spolku
uchazečů o půdu "Heimstätte"
v obcích Drnholci a Prátelsbrunu mají 237
resp. 102 členů, kteří se zároveň
také ucházejí o půdu. V Prátelsbrunu
připadá na jednoho člena rodiny uchazečů
o půdu průměrně 1,71 míry.
Podle dosavadních zkušeností s československou
pozemkovou reformou máme zcela určitě za
to, že při tomto připravovaném rozdělení
půdy bude opět pamatováno jen na uchazeče
české národnosti, kdežto němečtí
uchazeči nedostanou vůbec nic.
Podepsaní se táží ministerské
rady:
1. Co zamýšlí ministerská rada učiniti,
aby v tomto případě zajistila dostatečné
množství pozemků pro rozdělení
půdy?
2. Co zamýšlí ministerská rada učiniti,
aby konečně jednou přivedla k platnosti i
při přídělu půdy zásadu
rovnosti všech občanů bez rozdílu národnosti?
V Praze dne 4. března 1926.
Dne 27. února konala se v Jihlavě veřejná
schůze svolaná německou sociálně
demokratickou stranou. Jihlavská státní policie
snažila se dělati této schůzi těžkosti
všemi možnými šikanami. Již před
schůzí byl zabaven text posledních řádek
plakátu: "Dělníci, dělnice, zaměstnanci,
živnostníci, dostavte se hromadně a protestujte
proti reakčním a národnostním vlivům
v nové státní soustavě". Ačkoliv
schůze byla ohlášena jako veřejná
schůze lidu, přítomný vládní
komisař dovolil pouze, aby se konala spolková schůze
a zcela nezákonně zakázal tedy volbu předsednictva.
Za referátu vyzval předsedu, aby volal k pořádku
a poněvadž ovšem takovýto neodůvodněný
požadavek nesplnil, oznámil mu, že bude zavedeno
trestní řízení. Resoluci navrženou
svolavateli dal si předložiti k censuře a dovolil
sice, aby byla přečtena, nikoliv však, aby
se o ní hlasovalo.
Tento svémocný, z části přímo
nezákonný postup, mohl by vzbuditi největší
roztrpčení a jest přímým opakem
zásady shromažďovací svobody.
Podepsaní táží se tedy pana ministra:
1. Jest ochoten naříditi, aby vylíčený
případ byl vyšetřen?
2. Jest ochoten naříditi podřízeným
policejním činitelům, aby náležitě
dbali státo - občanského práva shromažďovací
svobody?
V Praze dne 4. března 1926.
Obec Nové Mlýny v okrese hustopečském
uzavřela dne 3. února 1926 s Lichtensteinovým
ústředním ředitelstvím v Olomouci
kupní smlouvu o zbytkovém statku v nových
Mlýnech, který má zadati pozemkový
úřad a zaslala ji dne 6. února t. r. ke schválení
státnímu pozemkovému úřadu.
Podle určitých zpráv pozemkový úřad
nezamýšlí však tento zbytkový statek
přiznati obci, nýbrž nějakému
panu Veverkovi, který se o něj rovněž
uchází.
Není pochyby, který z obou nároků
jest mravně i podle zákona o pozemkové reformě
odůvodněnější.
Pan Veverka má bývalý Lichtensteinův
mlýn v Nových Mlýnech a získal jej
nedávno rovněž asi na základě
pozemkové reformy. Podle všeobecného mínění
má pan Veverka existenci bohatě zajištěnou
mlynářstvím.
Naproti tomu usedlíci v obci mají tak málo
půdy, že nezajišťuje ani pravidelnou výživu
jednotlivcovu.
Připadá tedy na 250 duší nebo 59 čísel
obce celkem 115 ha zemědělské užitkové
plochy, tedy na jednoho člověka 0.50 ha. Vedla toho
jakost půdy jest horší. Poněvadž
v místě není žádný průmysl
a k dráze jest daleko, nelze si vedle zemědělství
opatřiti jiný výdělek. Z těchto
okolností lze jasně usuzovati o sociálních
a kulturních poměrech. Jediná příležitost
a možnost trvale pomoci obci naskýtá se přiznáním
zbytkového statku.
Podepsaní táží se ministerské
rady:
Co zamýšlí ministerská rada učiniti,
aby jednak zabránila, aby se jmenovaný nebo jiný
jednotlivý uchazeč bezmezně neobohatil za
pomoci státního pozemkového úřadu
a jednak aby účinně podporovala žádost
obce Nových Mlýnů, již jedině
lze odůvodniti?
V Praze dne 4. března 1926.
Státní pozemkový úřad rozdělil
nedávno z bývalého Herbesteinova dvora v
Cvrčovicích, v okrese pohořelickém
30 ha jen českým uchazečům z obcí
Smolína a Pohořelic a 10 ha pronajal opět
výhradně českým uchazečům.
Místní organisace německých uchazečů
o půdu v Pohořelicích "Heimstätte"
má v této době 106 členů, místní
organisace "Heimstätte" ve Smolíně
36 členů a ve Cvrčovicích 41 členů.
Ti všichni se zároveň také ucházejí
o půdu. V dotazu, který tazatel podal v bývalé
sněmovně, na nějž však bohužel
nedošla dosud odpověď, vylíčil
držebnostní poměry ve jmenovaných obcích
a rovněž i v celém okresu. Tím spíše
nelze tedy pochopiti, že se při přídělovém
řízení nepřihlíželo k
uchazečům z obce Cvrčovice.
Pátráním se zjistilo, že přídělové
řízení nebylo vyhlášeno v tomto
případě podle předpisů zákona
o pozemkové reformě, a tak se stalo, že němečtí
uchazeči ze jmenovaných obcí nevěděli
nic ani o lhůtě pro podání žádosti
ani o ostatních věcech. Přídělový
komisař nezřídil také místní
ani obvodní poradní komisi, k níž by
byli bývali přibráni zástupci německých
uchazečů o půdu..
Vypravuje se, že prý čeští obyvatelé
z obcí sousedících se Cvrčovicemi,
byli vyzváni, aby se ucházeli o staveniště
od dvora Cvrčovice. Tato pověst souhlasí
s někdejšími zprávami, podle nichž
má býti ve Cvrčovicích založena
česká kolonie k počeštění
obce.
Podepsaní se tedy táží:
1. Jak odůvodní ministerská rada, že
se v tomto případě postupovalo při
přídělu nezákonně:
2. Jak může ministerská rada vysvětliti,
že půdu obdrželi jen čeští
uchazeči a nikoliv také němečtí?
3. Jest pravda, že se má v obci Cvrčovicích
zříditi pomocí přídělu
výhradně česká kolonie?
V Praze dne 4. března 1926.
Ministerstvo zemědělství poskytovalo kdysi
za jeden kus hovězího dobytka, který zašel
na kulhavku nebo slintavku, potřebným drobným
rolníkům, kteří měli 3 kusy
dobytka, 1000 Kč podpory. Žádosti adresované
ministerstvu zemědělství musili býti
potvrzeny obecním zastupitelstvem a okresní politickou
správou.
Ze 2000 žadatelů o podporu (a to za kus hovězího
dobytka 1000 Kč a za kozu 50 Kč) byli vybráni
nejpotřebnější, asi 850 žadatelů,
jimž byla postupně udělena podpora ve výši
1,000.000 Kč.
Tím bylo mnoho zemědělců, kteří
mají více kusů dobytka vyloučeno z
podpory, což jest jistě zcela neodůvodněné
poškození rolníků.
Jest až příliš dobře známo,
že v mnoha okresech německého území
objevila se kulhavka a slintavka v nejtěžší
formě, (v tak zvané asijské) a pohubila mnoho
velmi cenného chovného i užitkového
dobytka, který nemohl býti dosud ještě
plně nahrazen. S počátku ani zvěrolékaři
nevěděli si rady s oním druhem kulhavky a
slintavky, který končil náhlým pojitím
postiženého dobytka, a teprve, když se ze soukromého
podnětu začalo užívati z Bavorska zavedeného
očkování krve, bylo lze onemocnělá
zvířata zachrániti nouzovým očkováním.
Poněvadž však pro náhlé zcepenění
zvířat bylo se obávati, že onemocnělá
zvířata pojdou, bylo množství nouzově
poraženo a maso prodáno za mimořádně
levnou cenu, takže výtěžek vzhledem k
ceně zvířat byl docela nepatrný.
Jsou stáje, kde téměř všechen
dobytek pošel nebo byl nouzově poražen. Postižení
držitelé ztratili v mnoha případech
mnoho tisíc korun a tuto ztrátu nelze vůbec
nahraditi a držitelé byli připraveni o nejcennější
část svého majetku a zabředli do dluhů.
K těmto ztrátám musí se bezpodmínečně
přihlížeti při vyměřování
dávky z majetku a při vyměřování
daní.
Není možno, aby se podpory z veřejných
peněz za škody, proti nimž se jednotlivec nemůže
¨brániti, vyplácely jen jedné kategorii
zemědělců a aby právě vlastní
pěstitelé dobytka, rolníci, byli naprosto
vylučováni. Výmluva na málo peněz
nemůže býti rozhodující, nýbrž
dlužno žádati, aby všechny prokazatelné
škody mohly býti nahrazeny.
Podepsaní se tedy táží:
1. Jest pan ministr ochoten ve všech okresech prostřednictvím
okresních politických správ v dohodě
se zemědělskými okresními orgány
a obecními úřady konati přesné
šetření o jednotlivých případech
škody, způsobených kulhavkou a slintavkou a
to kde dobytek pošel a byl nouzově poražen, jaká
tímt vznikla škoda, a výsledek šetření
předložiti ministerstvu zemědělství
a to za léta 1919, 1920, 1921 až do konce 1925?
2. Rozděliti podpory podle stejného klíče
sedlákům a drobným rolníkům?
3. Naříditi, aby škoda byla dodatečně
odečtena při vyměření dávky
z majetku, osobní daně z příjmu a
daně z obratu?
4. Na náhradu škody poskytnouti prozatím mimořádně
5 milionů Kč, jež by se opatřily omezením
výdajů na vojsko a z fondu strojeného hnojiva?
V Praze dne 4. března 1926.
V roce 1921 byli zaměstnanci zemských ústavů
pro choromyslné na Moravě donuceni přistoupiti
na 60 hodinovou pracovní dobu týdně. Honorování
hodin pohotovostních bylo těmto zaměstnancům
odepřeno již v r. 1922 a doba pracovní opětně
byla prodloužena na 75 hodin.
V říjnu 1925 zemský výbor moravský
opět naléhal na další prodloužení
pracovní doby v důsledku restrikčního
zákona, ale pro blížící se volby
bylo upuštěno od tohoto nového zhoršení
pracovních poměrů zaměstnanců.
Leč po volbách zemský správní
výbor moravský přikročil bezohledně
k dalšímu prodloužení pracovní
doby a zašel protisociálně tak daleko, že
zaměstnancům ústavu pro choromyslné
v Kroměříži prodloužil od 1. února
1926 pracovní dobu a to ženatým na 103 hodiny
v týdnu a svobodným na 132 hodiny v týdnu,
při čemž všichni zaměstnanci musí
býti v 8 hodin večer již v ústavu, jako
by byli sami chovanci, neboť musí býti v budově
ústavní i když službu nekonají.
Ženatí a vdané musí zůstati přes
noc do rána na odděleních, i když jim
končí služba o 8. hodině večerní,
při čemž honorování pohotovostní
služby je zrušeno.
Poněvadž zemský výbor moravský
zamítl jakékoliv jednání se zaměstnanci
s odůvodněním, že je úřadem,
který má právo nařizovací,
táží se podepsaní pana ministra:
1. Ví pan ministr o pracovních poměrech zaměstnanců
zemského ústavu pro choromyslné v Kroměříži?
2. Ví pan ministr o stálém protizákonném
prodlužování pracovní doby v ústavu?
3. Jest pan ministr ochoten zakročiti proti tomuto stálému
porušování zákona o 8 hodinové
době pracovní a zjednati nápravu?
V Praze dne 11. března 1926.
Od 1. ledna 1925 jest poštovní úřad
v homoli rozdělen na tyto doručovací okresy:
1 A, vztahující se na tyto osady a samoty: Nová
Ves, Pláň, Babiny, Suletice, Berand, Mückenhübel,
Basstreichermühle, Selský Mlýn, Röhrhütte,
Kachlermühle, Filipův Mlýn, Rottrova Chalupa,
Německá lhota a Řetouň, jimž
se dodává došlá pošta jen v úterý,
ve čtvrtek a v sobotu.
1 B, vztahující se na tyto osady: Jivina, Haslice,
Doubravice, Bláhov a samota Blata, jimž se dodává
došlá pošta jen v pondělí, ve středu
a v pátek a
1 C, vztahující se na osadu Homole, v níž
se dodává došlá pošta každodenně.
Poněvadž se pošta, která dojde pro poštovní
úřad v Homoli, musí každodenně
odnášeti ze železniční stanice
Velké Březno, vzdálené 2 hodiny cesty,
nebo musí tam býti dopravována, dochází
přímo k neuvěřitelným poměrům.
Na příklad: Poštovní zásilka,
která došla ze železniční stanice
Velké Březno v pátek, může býti
dodána příjemci, který bydlí
v Suleticích teprve v úterý příštího
týdne a rovněž tak poštovní zásilka,
která došla pro příjemce bydlícího
v Haslicích do Velkého Března ve čtvrtek,
může mu býti dodána teprve v pondělí
příštího týdne, poněvadž
poštovní zásilky musí zůstati
ležeti ve Velkém Březnu do druhého dne,
dokud si je z Homole neodnesou. Stejné průtahy jsou
ovšem také při odesílání
poštovních zásilek.
Obyvatelstvo, bydlící v poštovních doručovacích
okresech poštovního úřadu v Homoli 1
A a 1 B, trpí tímto správním zařízením
velmi těžkou újmu na svých právech,
jež mu přísluší jako občanům
státu. V ústavní listině státu
mluví se v §u 106 o rovnosti práv a povinností
všech státních občanů a vláda
první jest povinna, zachovávati předpisy
ústavní listiny, lhostejno, bydlí-li státní
občan ve městě nebo na výšinách
českého středohoří. Pokud jde
o povinnosti jsou k nim přidržováni všichni
občané stejně; pokud pak jde o rovnost práv,
jest to v tomto případě tak, že obyvatel
města dostane čerstvě došlou poštu
dvakrát denně, kdežto zde se venkovskému
obyvateli dodává pošta za dva dny jednou a
to pošta, která pro dopravní poměry
dochází do sídla poštovního úřadu
beztoho opožděně.
Až do 31. prosince 1924 oba doručovací poštovní
okresy homolského poštovního úřadu
1 A a 1 B byly sloučeny v jeden poštovní doručovací
okres a poštu donášel každodenně
mimo neděli, plně zaměstnaný listonoš
konaje 48hodinovou týdenní službu; pro nynější
doručovací poštovní okres 1 C byl zaměstnán
další listonoš, který zároveň
docházel do železniční stanice Velkého
Března. nyní jsou u poštovního úřadu
v Homoli vedle správkyně stanoveni rovněž
dva listonoši, ovšem s menším týdenním
počtem pracovních hodin a v tom dlužno hledati
příčinu, že pošta dodává
zásilky tak špatně.
K finanční stránce, naprosto nehledě,
že by v tomto případě došlo k nepatrnému
většímu zatížení, nesmí
se zde přihlížeti, neboť i kdyby venkovský
poštovní úřad vynášel méně,
stále ještě to není důvodem,
aby poštovní doručovací poměry
byly stlačeny na středověkou úroveň.
Zemědělské obyvatelstvo dodává
státu jiným způsobem mnohem více,
než mu mohou dáti města a průmyslová
místa (vojáky, válečné úkony
atd.) a nežádá od něho nic anebo mnohem
méně než města a průmyslová
místa. Poukazujeme zde na sta milionů korun, jichž
jest třeba na podporu nezaměstnaných ve městech
a v průmyslových místech, takže venkovské
obyvatelstvo může právem žádati,
aby se mu pošta dodávala každodenně i
kdyby to stát nepatrně více zatěžovalo.
Podepsaní se tedy táží:
1.) Ví pan ministr pošt a telegrafů, jak homolský
poštovní úřad dodává poštu?
2.) Zamýšlí pan ministr upraviti dodávání
pošty u poštovního úřadu v Homoli
opět podle stavu před 1. lednem 1925?
3.) Zamýšlí pan ministr omeziti na nejmenší
míru snižování venkovského obyvatelstva,
pokud jde o dodávání pošty vůbec?
V Praze dne 2. března 1926.