Také u nás začalo se po válce s reformami
ve vojenství, které podstatně vyvrcholí
v pokusu o zkrácení presenční služební
doby. Od založení republiky byla postupně presenční
doba snížena až na 18 měsíců
a úmysl snížiti presenční služební
dobu dále měl býti již v brzké
době vyřízen. Tím se branci poměrně
po krátké služební době mohou
věnovati opět obvyklému soukromému
zaměstnání. Nahlédneme-li do branných
předpisů, vidíme ovšem, že počet
let v záloze jest větší a s tím
také souvisí zvýšení počtu
a doba cvičební ve zbrani. Rozumíme-li jednak
zájmům vojenské správy, aby zkrácenou
presenční služební dobu vynahradila
jiným způsobem a brance, který, pokud jde
o tento služební výkon, jest na tom v porovnání
s poměry před válkou mnohem lépe,
zavazuje celkem ke 14týdennímu cvičení
ve zbrani, nedovedeme na druhé straně pochopiti,
proč se má podle těchto předpisů
nakládati také s branci, kteří se
činně zúčastnili ve válce..
Jest na příklad nápadné, že záložníci,
kteří byli odvedeni jako domobranci v roce 1926,
byli zařazeni ve svých vojenských knížkách
do odvodního roku 1919 a musejí tedy konati tři
cvičení ve zbrani. Jsou to jedno cvičení
4nedělní, jedno 3nedělní a jedno 14denní.
Při povolávání ke cvičení
ve zbrani nečiní se také vyjímka s
bývalými válečnými zajatci,
ačkoliv se vrátili do vlasti ze zajetí teprve
dlouho po uzavření příměří
a dokonce po uzavření míru v letech 1919,
1920, 1921 a dokonce 1922. Tento postup vůči bývalým
zajatcům jest podle našeho mínění
zvláště nespravedlivé opatření.
Zvláště příkře postupuje
vojenská správa proti tak zvaným dřívějším
domobrancům, jimž podle nějakých přeřazení
byla ve vojenských knížkách zapsána
jako ročník odvodu léta 1919 nebo 1920 a
teprve od tohoto roku se počítají do zálohy.
Tito lidé musí nyní konati cvičení
ve zbrani právě tak, jako vojíni, kteří
byli rovněž za války odvedeni jako domobranci
a kteří se dodatečně dali zařadili
do vojenského svazku tak zvaným odvodem jako činní
vojíni. Tak na příklad absolventi středních
škol s právem na jednoroční službu,
kteří byli za války odvedeni jako domobranci,
jsou proti jiným ve výhodě, poněvadž
se dali později ještě jednou odvésti
a vykonávali tedy činnou vojenskou službu,
mají tedy konati o jedno cvičení ve zbrani
méně. Naproti tomu my jsme toho mínění,
že by se mezi vojíny odvedenými pouze jako
domobranci a vojíny konajícími činnou
službu, nemělo dělati rozdílu. Vojíni
odvedení jako domobranci musili konati tutéž
službu jako tak zvaní činní.
Jest tedy více než odůvodněné,
poskytnou-li se účastníkům války,
zvláště však bývalým válečným
zajatcům takové úlevy ve vojenské
služební povinnosti, že se všem, kteří
byli odvedeni v letech 1914, 1915 a 1916 jako domobranci, vykonají-li
14-denní cvičení ve zbrani, další
cvičení odpustí a všem, kteří
byli odvedeni v letech 1917 a 1918, předepíší
se celkem pouze dvě cvičení ve zbrani.. Účastníci
války, a zvláště bývalí
váleční zajatci mají právo
na toto toto mírné nakládání,
poněvadž jim stát neposkytl ještě
žádné zvláštní úlevy.
Dále u několika náhradních praporů
vytvořila se při presentaci praxe, že vyšetřující
vojenští lékaři, jak jest pro to odborný
výraz, na jeden rok vrací nastupující
záložníky pro tělesnou slabost nebo
nedostatečnou výživu. Jsou případy,
že záložníci byli již třikráte
představeni presenční komisi, vždy však
byli vráceni opět na jeden rok se svrchu uvedeným
rozhodnutím. Tito záložníci musí
pak každého roku nastoupiti znovu a ztrácejí
tím nejen čas, poněvadž vždy uplynou
dva až tři dny, které se jim ovšem do
služební povinnosti nezapočítávají,
nýbrž jsou-li soukromými úředníky
nebo dělníky, mají i nepříjemnosti
se svými zaměstnavateli. Aby konstatovaly skutečnou
nezpůsobilost k výkonu vojenské služby
a zjistily tělesnou slabost, jejíž příčinu
dlužno hledati u většiny bývalých
válečných zajatců v dlouholeté
nedostatečné výživě v zajateckých
táborech, jest přece úkolem zjišťovacích
a superarbitrážních komisí, jimž
měli býti takoví záložníci
přikázáni ihned po prvé presentaci.
Obdobně mělo by se také nakládati
ve všech svrchu vylíčených případech
s bývalými válečnými zajatci,
někdejšími záložními důstojníky.
Tážeme se tedy pana ministra:
1.) Jest pan ministr ochoten zásadně upraviti otázku,
jaké cvičení ve zbrani mají konati
účastníci války (zvláště
bývalí váleční zajatci)?
2.) Jest pan ministr ochoten postarati se, aby, pokud jde o vyměření
cvičení ve zbrani, tak zvaná domobranecká
služba a činná služba za války
byla hodnocena stejně?
3.) Jest pan ministr ochoten provésti pronikavou změnu
těchto předpisů a odvodní ročníky
1915, 1915 a 1916 osvoboditi od všech cvičení
ve zbrani?
4.) Jest pan ministr konečně ochoten naříditi,
aby presenční komise tělesně slabé
záložníky ihned posílaly ke zjišťovacím
komisím, aby bylo zahájeno superarbitrační
řízení.
V Praze dne 4. března 1926.
Snížení úrokové sazby je nejdůležitějším
předpokladem rozkvětu hospodářského
života. Zvláště stavební ruch je
do té míry odvislý od levného úvěru,
že opatření dostatečného počtu
bytů závisí hlavně od pronikavého
snížení úrokové míry a
také vzrůstající nezaměstnanost
je v přímém spojení s drahotou úvěru.
Proto bylo přijato s uspokojením všemi vrstvami
obyvatelstva, když dne 1. prosince 1925 Bankovní úřad
ministerstva financí snížil úrokovou
míru o půl procenta a dne 1. dubna 1926 opět
o půl procenta.
Veřejnost právem očekávala, že
tato dlouho vyžadovaná a očekávaná
sleva projeví se také v úrokové míře
peněžních ústavů. Místo
toho počal však pracovat známý kartel
bank, aby dobré účinky tohoto snížení
zmařil. Pouze několik málo bank snížilo
svou úrokovou sazbu a to pouze o čtvrt procenta,
ostatní však, a to právě největší
a směrodatné, přímo se usnesly snížiti
ji teprve od 1 března t. r. a to opět jen o čtvrt
až půl procenta.
Toto jednání má zřejmý ráz
lichvy a je přímým poškozováním
hospodářského života republiky a má
neblahý vliv i na kurs státních papírů
ukládacích. Je nepochopitelno, že této
kartelové politice nečelí ani oba naše
zemské ústavy financí, naopak svým
účastenstvím v kartelu ji posilují.
Upozorňujeme dále pana ministra financí,
že státní papíry ukládací
staly se z těchto důvodů i v důsledku
jiných manipulací papíry spekulačními,
jejichž kurs vydáván je umělému
kolísání, které odnímá
jim v širokých vrstvách důvěru
a znemožňuje solidním menším ústavům,
aby v papírech tak silně kolísajících
ukládaly své hotovosti. při tom vzbuzuje
v odborných kruzích veliký podiv, že
proti těmto manipulacím se nezakročuje, ač
by bylo lze tak činiti prostředky poměrně
nepatrnými.
Interpelanti považují také za nutno, aby starý
již projekt zřízení Poštovní
spořitelny co nejrychleji byl uskutečněn,
aby tak státu byla dána větší
neodvislost od bank při provádění
finanční politiky prospěšné státu
a širokým vrstvám obyvatelstva.
Interpelanti se proto táží:
1. Co hodlá pan ministr financí učiniti,
aby sleva úrokové míry, provedená
Bankovním úřadem, v tomto i v budoucích
případech projevila se také v sazbách
finančních ústavů, obchodujících
se Státní bankou?
2. Co hodlá zaříditi, aby Poštovní
spořitelna co nejdříve byla zřízena?
V Praze dne 8. března 1926.
Št. zastupiteľstvo v Košiciach podalo obžalobu
pod č. Tk. IV. 2067/24-23 zo dňa 3. decembra roku
1924 na Juraja Bodnára, okr. náčelníka
v Sečovciach pre následujúce trestné
činy:
a) pre prečin vydieračstva dľa § 330 tr.
z. preto, že v júli r. 1923 v Sečovciach tým
cieľom, aby si bezprávne zabezpečil prospech
majetkový, prinútil dra Eugena Rosenbauma v zastúpení
Ladislava Károlyiho - a to vyhrážaním
sa - k tomu, aby niečo konal, t. j. aby mu vyplatil 2000
kor. a 1000 kor.;
b) pre prečin podplatenia dľa § 2, I. odst. 6
z. zo dňa 3-ho júla r. 1924 178 Sb. z. a n. preto,
že dňa 7. októbra r. 1924 v Košiciach
kanc. oficiálovi št. zastupiteľstva Jánovi
Slavíčkovi, teda verejnému činiteľovi,
tým cieľom nabídol a poskytol obnos 100 kor.,
teda nabídol a poskytol prospech, na ktorý tento
činiteľ nemá práva, aby mu, t. j. Bodnárovi
daná bola výhoda;
c) pre zločin zneužitia úradnej moci dľa
§ 478 tr. z. preto, lebo dňa 23-ho júla r.
1923 v Sečovciach ako okresný referent, teda verejný
úradník, zneužil svojej úradnej moci
a opomenul pri trestnom pokračovaní konať svoju
povinnosť cieľom, aby Izidora Weinbergera pred zákonitým
potrestaním ochranil.
Menovaný okr. náčelník, Juraj Bodnár,
pre tieto trestné činy obžalobným senátom
v Košiciach bol aj pod obžalobu postavený. (Spisy
sedrie č. Tk. IV. 2067/24.)
Že úradná činnosť takéhoto
náčelníka neprispieva ku konsolidácii
aj tak ťažkých a rozháraných pomerov
na Východnom Slovensku, je bezpochybne, a žiadúcna
a úspešná môže byť tým
menej, lebo tento úradník zo sobeckých a
nízkých príčin podkopáva vážnosť
aj samého súdovnictva. Súdcov totiž,
ktorí sa opovážili vypísať termín
pojednávania občiansko - právnej záležitosti
menovaného náčleníka (okr. súdca
dr. Nagy a okr. súdca dr. Evald), prenásleduje a
pomlúvá tento človek vymyslenými a
nepravdivými údajami, pred ich vrchnosťou (viď
spisy prezidia súdnej tabule v Košiciach č.
300/24), aby takto si zadovážil dôvod na predpojatosť
toho ktorého sudcu. Z týchto príčin
je obžalovaný Juraj Bodnár pred sedriou v Košiciach
okr. sudcom drom Nagyom z krivej obžaloby, z pomluvy atď.
pod č. Tk. IV. 2238/24 a taktiež menovaný aj
okr. sudcom drom Evaldom je obžalovaný.
Nie je ťažko pochopiť, že takýto človek,
ako je vyše spomenutý okr. náčelník
už i na základe tu uvedených dát, na
všetko je schopný a vôbec nemožno sa pozastaviť
ani na tom, že dopustil sa tak nízkého činu
trestného, ako je navádzanie ku krivému svedectvu.
Keď totižto drom Nagyom, okr, sudcom, a Rydarowskim,
obyvateľom sečovským, bolo proti menovanému
Bodnárovi zavedené trestné pokračovanie,
navádzal tento Juliusa Činčaríka,
okolného notára v Uhorskom Zipove (okres Sečovce)
a Dyoníza Čollaka, tiež okolného notára
- obidvaja notári sú Bodnárovi podriadení
- aby oni pred súdom proti svojmu svedomiu, keď treba
aj prísahou , nepravdivé a ním vymyslené
údaje potvrdili. Pre tento trestný čin je
zavedené proti Bodnárovi súdobné pokračovanie
pred sedriou v Košicicach pod č. Tk. VIII. 459/25.
Dolupodpísaní nepovažujeme za potrebné
rad - radom uvádzať i ďalšie trestné
činy, ktoré boly popáchané Jurajom
Bodnárom, ako na pr. pre zneužívanie úradnej
moci št. zastupiteľstvom v Košiciach zavedené
pokračovanie proti menovanému podč. Št.
4709/23., - lebo takto úradné vyšetrovanie,
ktoré má byť konané následkou
tejto interpellácie, príliš by sa preťahovalo
a dlho trvať mohlo. A túto okolnosť tým
väčšmi treba zdôrazniť, lebo uvedené
trestné pokračovanie aj bez toho veľmi sa preťahuje,
nakoľko tieto trestné pokračovania už
od troch rokov trvajú, čo je na úkor veci
a verejnej bezpečnosti.
Jedná sa tu o trestné činy, z nízkej
pohnútky páchané, a je reč o verejnom
činiteľovi, ktorý svoju úradnú
moc zneužíva - teda sú to veci v jednom právnom
a demokratickom štáte neprípustné, ktorým
koniec učiniť vyšší záujem
vyžiaduje a preto dolupodpísaní činíme
následovné dotazy:
1.) či má pán minister vnútra vedomosti
o tých trestných činoch, ktorých sa
bol dopustil jeden jemu podriadený vyšší
úradník, stojací na čele vážného
administrativného úradu?
2.) Ďalej či má pan minister vnútra
vzhľadom na služobnú pragmatiku považuje
za srovnávateľné, aby pre tak ťažké
trestné činy pod obžalobou postavený
verejný funkcionár i naďalej zastával
svoj úrad a v činnej službe ostával?
3.) Keď pán minister vnútra ale nemá
vedomosti o uvedených a verejným úradníkom
popáchaných trestných činoch, či
je ochotný v obore svojej pôsobnosti v smysle služobnej
pragmatiky tieto činy pri súčasnom suspendovaní
tohoto úradníka vyšetriť a po tomto ho
odstrániť?
4.) Či pán minister spravedlnosti je ochotný
až nápadné a umelé preťahovanie
trestného riadenia proti Jurajovi Bodnárovi urychliť
a zabezpečiť žiadúcnu ochranu okresnému
súdu v Sečovciach proti násilnému
vystupovaniu obžalovaného okr. náčelníka
a to isté aj pre sedriu a súdnu tabulu v Košiciach,
které súdy sú obvinené Jurajom Bodnárom
z predpojatosti?
5.) Nakoľko obžalovaný okr. náčelník
v Sečovciach, Juraj Bodnár, zažiadal zastavenie
všetkých proti nemu zavedených trestných
pokračovaní (abolíciu), - či pán
minister spravedlnosti vzhľadom na verejný záujem
je zamedziť vahovenie tejto žiadosti?
6.) Konečne či pán minister pre správu
Slovenska je ochotný tiež v tejto trestnej veci zakročiť
a to tým väčšmi, lebo o niektorých
trestných činoch Juraja Bodnára cestou súkromých
osôb bol dostatočne upovedomený, ale doposiaľ
bezvýsledne?
Praha, 16. marca 1926.
V Liberci má již několik roků své
sídlo odbočka YMCY (Young Men Christian Association),
která provedla mnoho zajisté uznání
hodných sociálních zařízení.
Mezi jiným zabývá se YMCA také předváděním
světelných obrázků a filmů.
Tento obor své činnosti rozšířila
v poslední době i na město Rochlice u Liberce
a k tomu účelu provedla v najatém sále
nutná zařízení. Pozoruhodné
však je, že starostenský úřad v
Rochlici dověděl se o věci teprve 5. března
1926, kteréhož dne o 11. hodině liberecká
státní policie oznámila starostenskému
úřadu v Rochlici, že se téhož dne
o 17. hodině bude konati kolaudace místnosti zařízené
pro filmová představení YMCY. Při
této příležitosti bylo zároveň
oznámeno, že se již 6. března 1926 má
započíti s předváděním
filmů.
Ze zkušenosti víme, že nabýti úředního
povolení k předvádění filmů
bývá jindy spojeno s velkými obtížemi.
V tomto případě nebyla také dotčená
obec, jak bývá jindy zvykem, dotázána
napřed, zda s tím souhlasí, nýbrž
obec Rochlice byla postavena před hotovou věc. Město
Rochlice v tom, že se o celé věci dovědělo
teprve několik hodin před provedením kolaudace,
spatřuje odstrčení. Jest zvykem, že
se úřední kolaudace zúčastněným
obcím ohlašují vždy několik dní
předem.
Se zřetelem k vylíčenému ději
tážeme se pana ministra:
1.) jaké postavení má YMCA v československém
státě a jaké jsou vzájemné
závazky?
2.) proč smí YMCA bez zvláštního
souhlasu obcí pořádati bez okolků
stálá filmová představení?
3.) proč bylo město Rochlice opominuto úřadem
pověřeným provedením kolaudace a proč
bylo teprve v posledních hodinách vyrozuměno,
že se kolaudace koná?
V Praze, dne 10. března 1926.
Výnosem ministerstva školství a národní
osvěty ze dne 25. října 1925, č. 125.077/25-I
bylo nařízeno zabrání obecní
kanceláře v Krasíkově pro českou
menšinovou školu. V řízení, jež
předcházelo zabrání, dali starosta
obce a předseda místní školní
rady dne 11. července 1925, ovšem s výhradou
pronajmutí, svůj souhlas. Tento projev vůle
obou funkcionářů pozbyl však usnesením
obecního zastupitelstva krasíkovského ze
dne 27. července 1925 výslovně platnosti
a v písemném odvolání bylo prohlášeno,
že obec nemůže těchto místností
postrádati, poněvadž jiných v obci není.
Toto usnesení, ačkoliv právě ono bylo
jedině právním, nepokládalo ministerstvo
za závazné, neboť právě naopak
tvrdilo, že obec užívá kanceláře
neprávem, poněvadž je ve školní
budově. Toto tvrzení vyvrací však skutečný
stav, jelikož škola byla k obecnímu domu teprve
přistavěna a tudíž křídlo
obecního domu bylo vždy považovati za majetek
obce.
Proti zabrání podána byla stížnost
nejvyššímu správnímu soudu. Ministerstvo
nepřiznalo však stížnosti odkládací
účinek, ačkoliv k tomu bylo podle §u
17 o správním soudu povinno, poněvadž
okamžité provedení záboru nebylo třeba
z veřejných důvodů (česká
menšinová škola jest totiž umístěna
v budově náležející státu)
a obci byla by tímto provedením vznikla nenahraditelná
škoda, jelikož nelze kancelář umístiti
jinde a odstraněním kanceláře z jejích
místností byla by bývala veškerá
správa obce ochromena.
Dne 26. ledna 1926 byli obecní funkcionáři
pozváni k okresní politické správě
do Zábřehu, kde bylo opětně jednáno
o přenechání obecní kanceláře,
ovšem zase bezvýsledně, poněvadž
obec nemohla již ustoupiti od stanoviska, které zaujala.
Poté došel dne 4. února 1926 obecnímu
úřadu pod č. III. 1002-8-1/2 tento přípis
zemské školní rady:
"Z přípisu okresní politické
správy v Zábřehu č. 242 ze dne 22.
ledna 1926 vysvítá, že místnost, jež
dosud sloužila za obecní kancelář, byla
zabrána podle zákonných předpisů
pro umístění obecné školy s českou
řečí vyučovací.
Obecní radě se ukládá, aby předložila
obecnímu zastupitelstvu záležitost nového
umístění obecní kanceláře,
aby ji projednalo. Jest povinností obcí opatřiti
místnost pro obecní úřad. Podle získaných
informací mohl by obecní úřad býti
umístěn buď u Antonína Budchera č.
106, kde jest prázdná místnost, kde dříve
bydlila učitelka nebo v domě starosty Effenbergera.
Usnesení obecního zastupitelstva budiž sem
přeloženo nejpozději do 8 dnů."
Obecní úřad oznámil pak moravské
zemské radě, že ačkoliv bylo v obci
znovu pátráno, bylo zjištěno, že
není žádné místnosti, které
by se dalo použíti za obecní kancelář.
Ani uvedení majetníci nemají žádné
místnosti k tomu účelu.
Postup úřadu v tomto případě
jest příznačný. Napřed se vyhodí
obecní kancelář ze svých místností,
které měla v obecním domě vždy,
a pak se obci rozkáže, aby hledala novou kancelář,
poněvadž obec prý je povinna opatřiti
místnost pro obecní kancelář. Obecní
kancelář slouží veřejnému
účelu. I když místnosti sloužící
veřejným účelům mohou býto
zabrány, podle právního názoru nejvyššího
správního soudu (projeveného v nálezu
ze dne 28. května 1921, č. 6400) všecky veřejné
účely platí za rovnocené. Jest tedy
veřejný účel obecní kanceláře
úplně rovnocenný účelu české
školy menšinové a vylučuje výměnu.
Jeví se podivným, že ministerstvo vnitra, které
podle posledního odstavce §u 7 zákona č.
189/19 by bylo přece musilo dáti svůj souhlas
k zabrání, považuje řádnou obecní
správu za takový vedlejší účel,
že by obecní kancelář mohla býti
beze všeho odstraněna jako zbytečná
v poměru k české menšinové škole.
Nebo, jelikož z výnosu o zabrání nelze
poznati, že zábor nažízen byl v dohodě
s ministerstvem vnitra, byla skutečně v tomto případě
dohoda s ministerstvem opominuta?
Ostatně v tomto případě možno
stran rovnocennosti obou střetnuvších se veřejných
účelů jistě rozhodnouti ve prospěch
obecní kanceláře. Česká menšinová
škola v Krasíkově není školou nutnou
po rozumu §u 1 zákona ze dne 3. dubna 1919, č.
189 Sb. z. a n. Do této školy nedochází
totiž ani jedno dítko, pocházející
z českých rodičů (neb jednoho z rodičů),
aneb které vůbec ovládá český
jazyk. Jsou to téměř vesměs děti
německých železničních zřízenců,
které posílají své děti proto
do české menšinové školy, aby neohrozili
svoji existenci, po př. aby zabránili svému
přeložení do českého území.
V Krasíkově samém není ani jediného
dítka pocházejícího z českých
rodičů. Českých obyvatelů je
v Krasíkově podle úředního
soupisu lidu z roku 1921 pouze 2 proti 561 německých.
Při posledních volbách do Národního
shromáždění byly odevzdány jen
4 české platné hlasy proti 299. Je tedy zajistě
zřejmo, že pro tak nepatrnou českou menšinu
není menšinové školy zapotřebí.
Jestliže ji však ministerstvo přes to považuje
za "nutnou", ať ponechá školu tam,
kde je nyní umístěna, totiž v krasíkovské
státní budově olomouckého ředitelství
drah. Obecní kancelář ať však nechá
na pokoji.
Ačkoliv platí na Moravě lex Perek, reklamační
žádosti německé místní
školní rady stran německých dětí
docházejících do české školy
nebyly dosud vyřízeny, naopak se jejich vyřízení
odkládá, kdežto naopak reklamace prý
českých dětí z německých
škol vyřizují se s největším
urychlením.
Tážeme se tudíž pánů ministrů:
Vědí o vylíčeném stavu? Jak
ospravedlní ministr vnitra odnětí obecní
kanceláře pro zřízení zbytečné
české školy menšinové, takže
není možno řádně vykonávati
obecní správu? Jest ministr školství
a národní osvěty ochoten ihned zrušiti
nařízený zábor?
V Praze dne 10. března 1926.
Páni ministři!
Zákony č. 298 ze dne 25. srpna 1921, č. 99
z 3. března 1921, č. 394 z roku 1922 a konečně
č. 287 z roku 1924 upravují odpočivné
platy bývalých uherských pensistů.
Přes to jest mezi četníky mnoho pensistů,
kteří dosud dostávali směšnou
částku anebo vůbec nic. Jsou také
pensisté, kteří dostávají odpočivné
platy ustanovené ještě v roce 1912. Tak jest
tomu na příklad u 70-letého, ku práci
nezpůsobilého Theodora Zsungovszkého z Báňské
Bystřice.
Tito lidé, kteří se stali v těžké
práci invalidy, lidé s čestnou minulostí,
pohlížejí zoufale do budoucnosti. mnozí
klesli strádáním a bídou. V nitranském
okrese dohnán nouzí, oběsil se tam ze šesti
bývalých tamějších četníků,
Jiří Zalykó. Štěpán Nemecsik
spadl za podezřelých okolností do studně.
František Barát stal se z bídy zádumčivý,
ostatní ještě živořící
plni zoufalství myslí na osud svých druhů
a počítají dny, kdy je postihne týž
osud.
Jak patrno z vylíčených případů,
na bývalých uherských četnických
vysloužilcích bylo spácháno bezpráví
a státní úředníci dopustili
se tu opominutí, jehož nelze dosti odsouditi a zavinili
bídu těchto lidí. Tážeme se tedy:
a) Jsou páni ministři ochotni, jako pilnou věc,
upraviti platy těchto pensistů a vyplatiti jim je
se zpětnou platností, do té doby však
poskytnouti jim větší částku
jako zálohu pod titulem "rychlá pomoc"?
b) Jsou páni ministři ochotni zahájiti disciplinární
řízení proti oněm úředníkům,
kteří se zřejmě dopustili opominutí?
V Praze dne 10. března 1926.
Tiskem prošla zpráva, že ředitelem německé
reálky v Mikulandské ulici v Praze má býti
ustanoven Čech. Tato zpráva způsobila by
ovšem ve všech vrstvách německého
obyvatelstva rozhořčení a pobouření,
které nesměřuje proti osobě jmenovaného
kandidáta, nýbrž zásadně proti
tomu, že vůbec má býti možno, aby
správa kulturního ústavu určitého
národa byla svěřena někomu jinému
než příslušníku téhož
národa.
Rakouská vláda byla by se nikdy neodvážila
jmenovati ředitelem české školy německého
ředitele a obráceně, poněvadž
jest úplně samozřejmou věcí,
že německý ústav může spravovati
jen němec, český pak jen Čech. Tážeme
se tedy:
1.) Ví pan předseda vlády něco o tom,
že ředitelem německé střední
školy má býti jmenován Čech?
2.) Ví-li o tom, může toto jmenování
odůvodniti?
3.) Ne-li, jest ochoten se vší zřetelností
prohlásiti, že na takovéto jmenování
nelze nikdy pomysliti?
V Praze dne 16. února 1926.
V §u 3 zákona č. 286/24 Sb. z. a n. ukládá
se vládě, aby předložila návrh
zákona o úpravě platů státních
zaměstnanců. V témž paragrafu se nařizuje,
že má býti zřízena komise, složená
z úředních a mimoúředních
znalců. Sociálně - politický výbor
žádá, aby do této komise byli povoláni
zástupci odborových organisací státních
úředníků.
K těmto poradám byly přibrány výhradně
jen české odborové organisace blízké
vládě a českým koaličním
stranám. Přes několik a naléhavých
rozkladů zástupci německých organisací
přece nebyli připuštěni. V určitém
případě prohlásil dokonce ministr
přítomnost zástupce německé
soudcovské organisace za nepřípustnou a odmítl
ji.
V tomto chování vlády spatřujeme nejen
porušení zákona č. 286/24 Sb. z. a n.,
nýbrž i ústavní listiny, která
zaručuje rovnost všech státních občanů.
Tážeme se tedy pana předsedy vlády:
1.) Jak odůvodní, že nebyli přibráni
zástupci německých zaměstnaneckých
organisací?
2.) Jaké záruky zamýšlí dáti,
že nyní ve všech otázkách týkajících
se státních zaměstnanců budou přibráni
také zástupci německých sdružení
V Praze dne 8. února 1926.