ODDÍL DESÁTÝ.

O zástavním právu na loď a exekuci na loď.

§ 74.

Podmínkou pro vznik, zánik, převod nebo omezení smluvního zástavního práva na loď zapsanou do lodního rejstříku jest zápis do lodního rejstříku.

Jen vlastník lodi jest oprávněn zříditi zástavní právo na loď; při tom se chrání původní a pozdější nabyvatel zástavního práva v důvěře v zápis do rejstříku o vlastnictví k zapsané lodi a o zástav ním právu, jehož nabyl.

Stran podmínek, za nichž lze odporovati právům získaným třetí osobou v důvěře v rejstřík platí obdobně ustanovení §u 28 knihovního zákona.

Zástavní právo lze zapsati jen pro peněžní pohledávku určenou číselně. Platí-li se z pohledávky úroky, jest zapsati také úrokovou míru.

Má-li býti zapsáno zástavní právo pro pohledávky, které mohou teprve vzniknouti z poskytnutého úvěru nebo z jiného titulu, musí býti udána nejvyšší částka, do níž má býti pohledávka zástav ním právem zajištěna.

§ 75.

Žádost o zápis zástavního práva jest podati u rejstříkového soudu. O zápisu zástavního práva k lodí platí obdobně ustanovení knihovního zákona ze dne 25. července 1871, č. 95 ř. z. o zápisu věcných práv do pozemkových knih.

§ 76.

O pořadí zástavních práv zřízených na lodi platí obdobně ustanovení §u 29 knihovního řádu.

O změně pořadí a jejích právních následcích platí obdobně ustanovení občanského práva.

§ 77.

Zástavní právo nabyté pro pohledávku, zajišťuje také dlužné úroky nikoliv však zadržené přes tři léta.

§ 78.

Zástavní právo zřízené na loď lze zastaviti také dále (podzástavní právo) a také k tomu jest třeba zápisu do lodního rejstříku.

§ 79.

Neshoduje-li se obsah rejstříku stran zástavního práva se skutečným právním stavem, lze žádati o zpravení záznamu v rejstříku podle předpisů platných pro zpravení záznamu pozemkových knih.

§ 80.

Zaplatí-li vlastník lodi věřiteli pohledávku, jest oprávněn žádati, aby mu vydal listiny potřebné k výmazu zástavního práva.

§ 81.

Loď lze zastaviti buď celou nebo je-li několik spoluvlastníků lodi, podíl jedno tlivého vlastníka lodi.

Pro zastavení jednotlivých podílů platí obdobně ustanovení §§ 74-80.

§ 82.

Pro jednu a tutéž pohledávku lze zatížiti najednou zástavním právem několik lodí.

O výkonu takovéhoto simultánního zástavního práva na loď platí obdobně ustanovení exekučního a konkursního řádu.

§ 83.

Zástavní právo se vztahuje jak na samotnou loď, tak také na její příslušenství. V pochybnosti jest pokládati za příslušenství všechny předměty zapsané v lodním inventáři.

Strojů spojených s lodí nelze pokládati za příslušenství, když se svolením vlastníka lodi bylo do lodního rejstříku poznamenáno, že tyto stroje jsou vlastnictvím jiné osoby. Takováto poznámka pozbývá účinností po pěti letech od té doby, kdy byla poznamenána v rejstříku; tato lhůta neběží během doby konkursního a exekučního řízení.

§ 84.

Také na loď, která se staví, lze zříditi zástavní právo, jeli již zapsána v lodním rejstříku. Pro zastavení takové lodi platí zásadně to, co platí o zastavení hotové lodi. Zástavní práva zapisují se zde však jen se souhlasem stavitelovým (loděnice), což jest prokázati listinami soudně nebo notářsky ověřenými.

§ 85.

Zapsaná zástavní práva působí také proti držiteli věcných práv na loď, jichž nabyl v dobré víře, který o zástavním právu nevěděl.

Zástavní práva zřízená smlouvou ještě před zapsáním lodi do lodního rejstříku a zástavní práva, která byla ne právem z rejstříku vymazána působí proti nabyvateli věcných práv na loď, která jsou zapsána jen tehdy, jestliže o vzniku těchto zástavních práv nebo neplatném jejich výmazu v době nabytí věděl nebo při obyčejné dbalosti věděti musil.

§ 86.

Exekuce na loď a její příslušenství se provádí obdobně exekucí nemovitých věcí, které jsou zapsány do pozemkových knih.

Exekuce na loď nelze povoliti, je-li loď připravena k cestě, ledaže by šlo o pohledávku vzniklou za účelem této cesty.

§ 87.

Týká-li se zástavní právo jen určitého dílu lodi, může věřitel žádati jen o soudní prodej tohoto dílu.

§ 88.

Byla-li loď pojištěna, přechází zástavní právo, je-li loď zničena, na pojištěnou částku.

ODDÍL JEDENÁCTÝ.

Závěrečná ustanovení.

§ 89.

Pro lodi, které jsou určeny jen k plavbě v témž místě nebo mezi dvěma sousedními místy, neplatí pro právní poměr vůdce lodi ustanovení §u 8, odst. 4. a §§ 15-19.

Pro přívozy, pokud se neprovozují volně plovoucími loďmi tato ustanovení neplatí.

§ 90.

Průkaz způsobilosti vůdců lodi (kapitánů a strojníků) pro vnitrozemské lodi bude upraven zvláštním zákonem.

Odůvodnění:

Zcela zvláštní význam přísluší v Československu vnitrozemským vodním cestám.

Po proudu i proti proudu se dopravují po řekách Labi, Vltavě a Dunaji veliká množství zboží. Překladiště v Loubí na Labi vyznačovalo se již ve starém rakouskouherském mocnářství ve srovnání s Terstem tím, že se v Loubí nad Labem překládalo daleko více zboží než v samotném Terstu.

Nesčetné miliony hodnot byly takto dříve dopravovány a jsou dopravovány ještě dnes.

Veliký národohospodářský význam československých vodních cest záleží v tom, že umožňují lacinou hromadnou dopravu.

Vlečný parník na Labi může dopraviti náklad 13 nákladních vlaků a potřebuje mnohem méně pracovních sil a uhlí.

Poměr užitné váhy k mrtvé váze jest u lodi daleko příznivější než u vozu. Zastávky lze zříditi bez potíží.

Nepatrné výlohy s nakládáním a vykládáním jeví se zvláště ve spojení s námořskou plavbou.

Mírová smlouva umožňuje, aby se do pravě osob a zboží jakéhokoliv druhu z oblasti a do oblasti kteréhokoli směru poskytl volný průchod po způsobilých cestách.

V poslední době oživuje opět zcela zvláště lodní doprava po Labi. Miliardy hospodářských hodnot se dopravují jedině vnitrozemskou plavbou.

Aby se usnadnila všeobecná vnitrozemská doprava, žádají naléhavě loďaři, majetníci loděnic, průmysl, obchod a živnosti již mnoho let zákona na úpravu soukromoprávních poměrů vnitrozemské plavby spojeného se zřízením lodního rejstříku.

Tento zákon již několikráte příslušné zájemnické vrstvy podrobně projednaly a vyhovuje potřebám vůdců lodí po vnitrozemských vodách na Labi.

Společenstvo vůdců lodí v Děčíně nad Labem, jediná organisace vůdců lodí po vnitrozemských vodách v labské oblasti, zakročilo několikráte prostřednictvím svých delegátů u ministerstva obchodu a žádalo, aby tento zákon byl konečně vydán.

V Praze dne 6. května 1926.

Leo Wenzel,

Krumpe, Greif, Patzel, Simm, Krebs, inž. Jung, Böllmann, dr. Luschka, dr. Feierfeil, Bobek, Oehlinger, Zajicek, Budig, Platzer, Kunz, Windirsch, Eckert, dr. Wollschack, Böhm, Knirsch, Weisser, dr. Spina.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP