Byly-li takovéto věci obětovány, nebo
utrpěly-li škodu náležející
ke společné havarii, poskytne se za to náhrada
podle ustanovení pod č. 3-7; za umělecké
předměty, drahocenné věci, peníze
a cenné papíry, poskytne se jen tehdy náhrada,
byly-li vůdci lodi náležitě označeny.
Věci, za něž se poskytne náhrada, přispívají
cenou nebo rozdílem ceny, která se započte
jako společná havarie.
15. Jestliže po havarii až do té doby, než
se začne s vykládáním ke konci cesty
předmět povinný příspěvkem
úplně nebo z části zanikne nebo jeho
cena se zmenší, zvláště zatíží-li
se podle bodu 13. pohledávkou, příspěvky,
jež mají býti zaplaceny z ostatních
předmětů, se poměrně zvýší.
Zanikl-li předmět nebo ztratil na ceně teprve
po tom, kdy bylo započato s vykládáním,
osoby oprávněné k náhradě ztrácejí
částku, která připadá na tento
předmět, pokud již nedostačuje k jejímu
za pravení.
Škoda se rozděluje v místě určení,
kde cesta končí a jestliže ho nebylo do saženo,
v místě, kde cesta končí. Je-li náklad
určen pro různá místa, lze rozdělení
odsunouti až do přistání na pozdějším
místě, než na místě určení,
na místě, kterého bylo dosaženo po havarii
nejdříve.
Vůdce lodi jest povinen neprodleně se staviti účet.
Vůdce lodi jest oprávněn a na žádost
účastníka povinen přenésti
sestavení účtu na znalce (dispacheur). Není-li
po ruce trvale ustanoveného znalce pro havarie při
vnitrozemské nebo námořní plavbě,
ustanoví příslušný soud na návrh
způsobilou osobu jako znalce.
Každý účastník jest povinen oznámiti
vůdci lodi nebo znalci listiny potřebné k
sestavení účtu, pokud je má po ruce,
zvláště nákladní listy, nakládací
listy a účty.
Zdrží-li se sestavení účtu, jest
každý účastník bez újmy
nároku na náhradu škody, způsobené
zdržením, oprávněn sám opatřiti
sestavení účtu znalcem a vyhotovení
popoháněti.
Osoby, jimž přísluší nárok
na náhradu, mají pro příspěvky.
jež jest povinen za platiti vůdce lodi, práva
lodních věřitelů (§§ 102-115).
Také na zboží, podrobenému příspěvku,
přísluší osobám, které
mají nárok na náhradu, pro tento příspěvek,
jejž jest z tohoto zboží platiti, zástavní
právo. Tohoto zástavního práva nelze
však uplatňovati po vydání zboží
ke škodě třetího nabyvatele, který
nabyl držení v dobré víře.
Zástavní právo na zboží povinné
příspěvkem, příslušící
osobám oprávněným k náhradě,
vykonává za všechny oprávněné
plavebník. Zástavní právo uplatňuje
plavebník podle předpisů, které platí
pro zástavní právo plavebníkovo pro
dopravné a výdaje.
Osobní závazek zapraviti příspěvek
se havarií nezakládá.
Příjemce zboží povinného příspěvkem,
ví-li při přijetí zboží,
že z něho jest za platiti příspěvek,
stává se osobně zavázaným,
když by příspěvek mohl býti zaplacen
ze zboží, kdyby nebylo bývalo vydáno.
Vůdce lodi nesmí vydati zboží, na němž
váznou příspěvky pro havarii, dokud
ne jsou zaplaceny nebo zajištěny, jinak osobně
odpovídá z těchto příspěvků
potud, když by byly mohly býti zaplaceny ze zboží,
kdyby nebylo bývalo vydáno.
Složí-li se požadovaný příspěvek
k soudu nebo u notáře, musí býti zboží
vydáno.
Je-li složení jistoty protahováno, jest vůdce
lodi oprávněn uložiti zboží ve
veřejném skladišti nebo jiným bezpečným
způsobem.
O povinnosti k náhradě škody při srážce
lodí platí tyto předpisy:
1. Srazí-li se dvě lodi a srážkou jest
poškozena nebo zničena buď jen jedna loď
nebo náklad nebo loď i náklad, v tom případě,
zavinil-li srážku někdo z posádky jedné
z obou lodí, jest loďař této lodi povinen
podle §u 3 a 4 nahraditi škodu, která byla srážkou
způsobena druhé lodi a jejímu nákladu.
Vlastníci nákladu obou lodí nejsou povinni
přispěti k náhradě škody.
Osobní závazek vůdce lodi nahraditi škodu
způsobenou zanedbáním povinné péče
zůstává tímto nedotčen.
2. Nemá-li na srážce viny nikdo z po sádky
ani jedné ani druhé lodi, nezaklá dá
se nárok na náhradu škody způsobené
jedné nebo druhé lodi.
Byla-li srážka způsobena společným
zaviněním, řídí se závazek
ku poskytnutí náhrady škody a výše
náhrady podle okolností, zvláště
podle toho, kterou z obou posádek byla srážka
převážně za viněna.
3. Ustanovení uvedená pod 1. a 2. platí bez
rozdílu, zda obě lodi nebo jen jedna nebo druhá
pluly nebo byly vlečeny nebo byly-li zakotveny nebo připevněny
u břehu.
4. Jestliže se loď poškozená srážkou
potopila dříve, než mohla dosíci místa
určení nebo přístavu, předpokládá
se, že se loď potopila následkem srážky.
5. Je-li loď pod řízením povinného
lodivoda a osoby náležející posádce
splnily svou povinnost, loďař neodpovídá
ze škody, která byla způsobena srážkou
zaviněnou lodivodem.
6. Ustanovení uvedená pod 1.-5. platí také
tehdy, srazí-li se více lodí než dvě.
Byla-li v takovémto případě srážka
za viněna některou osobou, náležející
posádce některé lodi, ručí
loďař této lodi také za škodu,
která byla způsobena tím, že srážkou
této lodi s druhou byla způsobe na také srážka
této druhé lodi s lodí třetí.
Byla-li loď nalézající se v nebezpečí
posádkou opuštěna a zachráněna
nebo jestliže z takovéto lodi přímo
ohrožené zánikem, náklad buď zcela
nebo z části byl zachráněn, má
zachránce nárok na odměnu za záchranné
práce.
Byla-li mimo uvedené případy loď nebo
její náklad zachráněny z nebezpečí
při plavbě poskytnutím pomoci třetími,
mají tyto osoby nárok na odměnu za poskytnutí
pomoci.
Posádka lodi nemá nároku na odměnu
za záchranné práce nebo poskytnutí
pomoci.
Nedojde-li k dohodě, ustanoví výší
od měny za záchranné práce nebo poskytnutí
pomoci se zřetelem k okolnostem případu soud
podle volného uvážení.
Odměna za záchranné práce a poskytnutí
pomoci zahrnuje v sobě zároveň náhradu
výloh, které byly vynaloženy k záchraně
a poskytnutí pomoci.
Nejsou v něm obsaženy útraty a poplatky úřadů,
výlohy za uschování, udržování,
odhad a prodej předmětů, jež byly zachráněny
nebo jimž byla poskytnuta úspěšná
pomoc, jakož i cla a jiné dávky na nich váznoucí.
Při stanovení částky odměny
za záchranné práce a poskytnutí pomoci
přihlíží se zvláště
k prokázané horlivosti, vynaložené době,
vykonaným službám, vzniklým výlohám,
počtu zaměstnaných osob, nebezpečí,
kterému ony vydaly svou osobu, svá plavidla nebo
své nářadí, dále nebezpečí,
které hrozilo zachráněným předmětům,
nebo předmětům, jimž byla poskytnuta
úspěšná pomoc a ceně jejich po
odečtení útrat.
Zúčastnilo-li se více osob na záchranných
pracích nebo poskytnutí pomoci, rozdělí
se odměna za záchranné práce nebo
poskytnuti pomoci mezi ně podle osobních a věcných
výkonů jednotlivců.
Na přiměřený podíl mají
právo také ti, kdo se při témž
nebezpečí věnovali záchraně
lidí.
Byla-li loď nebo její náklad jinou lodi zachráněna
nebo poskytnuta úspěšná pomoc, má
loďař této lodi nárok na přiměřenou
část odměny za záchranné práce
nebo poskytnutí pomoci.
Na odměnu za záchranné práce neb poskytnuti
pomoci nároku nemá:
1. Kdo své služby vnutil, zvláště
kdo vstoupil na loď bez dovolení přítomného
vůdce lodi.
2. Kdo o zachráněných předmětech
ne podal ihned oznámení vůdci lodi, loďaři
nebo příslušnému úřadu.
Pro výlohy za záchranné práce a poskytnuti
pomoci, počítaje v to odměnu za záchranné
práce a poskytnuti úspěšné pomoci,
přísluší věřiteli, byla-li
loď zachráněna, práva lodních
věřitelů (§§ 49 až 53) a bylo-li
zachráněno zboží, zástavní
právo na ně. Zachráněné předměty
mohou býti zadrženy do složení jistoty.
Zástavní žalobu lze podati stran lodi a nákladného
a pokud ještě naložené zboží
nebylo vydáno, také stran tohoto proti vůdci
lodi. Příslušný jest soud, v jehož
obvodu došlo k záchranným pracím nebo
poskytnutí pomoci.
Po vydání zboží nelze uplatňovati
zástavního práva na škodu třetího
nabyvatele, který nabyl držení zboží,
jež bylo zachráněno nebo jemuž byla poskytnuta
úspěšná pomoc v dobré víře.
Vůdce lodi nesmí zboží vydati před
uspokojením věřitele nebo složením
jisto ty, jinak odpovídá věřiteli
potud, když by se byl věřitel mohl z tohoto
zboží uspokojiti, kdyby nebylo bývalo vydáno.
Nařídil-li loďař, aby zboží
bylo vydá no, platí předpisy §u 7, odst.
2-3.
Osobní závazek k zaplacení výloh za
záchranné práce a poskytnutí pomoci
se ani záchrannými pracemi ani poskytnutím
úspěšné pomoci nezakládá.
Ví-li však příjemce zboží
při přijetí, že z něho jest zaplatiti
výlohy za zachránění a poskytnutí
pomoci, vstupuje v osobní závazek za tyto výlohy
potud, když by, kdyby zboží nebylo bývalo
vydáno, mohly býti zapraveny ze zboží.
Byly-li zachráněny nebo poskytnuta pomoc ještě
jiným předmětům společně
s vydaným zbožím, nepřesahuje osobní
ručení příjemce částky,
která při rozdělení výloh na
všechny předměty případně
na vydané zboží.
Následující pohledávky požívají
práv lodních věřitelů:
1. Veřejné dávky lodní a plavební,
zvláště poplatky mostní, plavidlové,
průplavní a přístavní;
2. pohledávky lodní posádky pocházející
ze služebních smluv;
3. poplatky za lodivoda a výlohy za záchranné
práce a poskytnutí pomoci, počítaje
v to odměnu za záchranné práce a poskytnutí
úspěšné pomoci; příspěvky
lodi ke společné havarii, podle dávky z právních
jednání, která vůdce lodi uzavřel
mimo místa uvedená v §u 15, aby odvrátil
nebezpečí hrozící lodi nebo nákladu,
i když jest vůdce lodi vlastníkem nebo spoluvlastníkem
lodi;
4. pohledávky pro nedodání nebo po škození
naloženého zboží a zavazadel, která
převzal vůdce lodi nebo osoba, kterou k tomu ustanovil;
5. jiné pohledávky z právních jednání,
které vůdce uzavřel ve své hodnosti
na základě svého zákonitého
oprávnění a nikoliv s odvoláním
na plnou moc, jakož i jiné pohledávky pro nesplnění
smlouvy uzavřené loďařem nebo splnění
neúplné nebo vadné, pokud její provedení
náleželo ke služebním povinnostem vůdce
lodi; pohledávky ze zavinění ně které
osoby lodní posádky (§ 3, § 4, č.
3) i když tato osoba jest vlastníkem nebo spoluvlastníkem
lodi;
6. pohledávky pojišťoven za zaměstnance,
pokud jde o zákonité pojištění.
Lodním věřitelům náleží
na loď i s příslušenstvím zástavní
právo.
Zástavní právo lze uplatňovati vůči
každému třetímu držiteli lodi.
Pro provedení zástavního práva platí
předpisy exekučního řádu.
Zástavní právo lodních věřitelů
se vztahuje mimo to na hrubé dopravné oné
dopravní jízdy, z níž pohledávka
vznikla.
Lodní posádce náleží pro pohledávky
uvedené v §u 49 pod č. 2 zástavní
právo na dopravné všech dopravních jízd,
které spadají pod služební smlouvu,
z níž pohledávky vznikly.
Za dopravní jízdu jest pokládati každou
cestu, která byla nastoupena buď na základě
nové nákladní smlouvy nebo po úplném
vyložení nákladu.
Dopravnému ve smyslu tohoto oddílu se rovná
jízdné, zaplacené za dopravu osob a při
vlečných lodích vlečné.
Zástavní právo lodního věřitele
náleží mu v téže míře
pro jistinu, úroky a útraty.
Z pohledávek, uvedených v §u 49, čís.
1-5 mají pohledávky, týkající
se dopravní jízdy pozdější přednost
před těmi, které se týkají
dopravní jízdy dřívější.
K pohledávkám týkajícím se
poslední dopravní jízdy se počítají
také takové, které povstaly po skončení
této dopravní jízdy. Pro pohledávky
lodní posádky uvedené v §u 49, č.
2, určuje se přednostní právo podle
poslední dopravní jízdy, která spadá
pod služební smlouvu, z niž ony pohledávky
vznikly.
Pořadí pohledávek, které se týkají
téže dopravní jízdy, nebo které
podle předcházejícího paragrafu jest
pokládati za pohledávky týkající
se téže dopravní jízdy, se určuje
číselným pořadím, v jakém
jsou tyto pohledávky uvedeny v §u 49. Z pohledávek
uvedených pod č. 1, 2. 4 a 5 mají pohledávky
uvedené pod týmž číslem stejné
pořadí bez zřetele na dobu, kdy povstaly.
Z pohledávek uvedených pod č. 3 má
pohledávka vzniklá později přednost
před tou, která vznikla dříve; pohledávky,
které vznikly současně, mají stejné
pořadí. Pohledávky, které vznikly
z jednoho a téhož případu nouze, pokládají
se za vzniklé současně.
Pohledávky uvedené v §u 49. č. 6. následují
za všemi ostatními pohledávkami lodních
věřitelů bez zřetele k tomu, kdy vznikly.
Zástavní právo lodního věřitele
má přednost před ostatními zástavními
právy na loď nebo dopravné pro pohledávky
uvedené v §u 49, pod č. 4-6, avšak stran
lodi jen potud, jestliže ona zástavní práva
nevznikla dříve. Pokud podle toho ostatní
zástavní práva na loď mají přednost
před pohledávkou některého lodního
věřitele, mají zároveň také
přednost před pohledávkami jiných
lodních věřitelů, které stojí
za touto pohledávkou.
Utrpí-li lodní věřitel jemuž
loďař ručí jen lodí a dopravným,
újmu na své pohledávce tím, že
jeho zástavnímu právu na loď předchází
zástavní právo věřitele, který
není lodním věřitelem, ručí
loďař do výše této újmy
osobně.
Zástavní právo lodních věřitelů
na dopravné působí potud, pokud dopravné
nebylo ještě zaplaceno nebo pokud dopravné
jest v rukou vůdce lodi. To platí také tehdy,
byla-li pohledávka dopravného postoupena.
Jakmile dopravné loďař přijal, ručí
lodním věřitelům, kteří
tím byli zcela nebo z části připraveni
o zástavu osobně a to každému do výše
té částky, jaká na něho připadá
při rozdělení přijaté částky
podle zákonitého pořadí.
Stejně ručí loďař osobně
do výše dopravného obvyklého v místě
skládání a v době vyložení
zboží, které bylo vyloženo na jeho účet.
Použil-li loďař dopravného k uspokojení
jednoho nebo několika věřitelů, jímž
na ně náleželo zástavní právo,
odpovídá věřitelům, kteří
by byli měli přednost jen potud, prokáže-li
se, že je zkrátil vědomě.
Vyšle-li loďař, dověděv se o pohledávce
některého lodního věřitele,
za níž ručí jen lodi a dopravným,
loď na novou cestu, aniž to bylo zároveň
nutno v zájmu věřitelově, ručí
také osobně za pohledávku do výše
oné částky, která by byla na věřitele
připadla, kdyby cena, kterou loď měla při
nastoupení cesty, byla bývala rozdělena mezi
lodní věřitele podle zákonitého
pořadí.
Dokud nebude dokázán opak, jest míti za to,
že by věřitel při tomto rozdělení
byl úplně uspokojen.
Náhrada za obětování nebo poškození
v případech společné havarie se dostává
lodním věřitelům místo předmětu,
za nějž jest náhrada určena. Totéž
platí o odškodnění, které musí
zaplatiti za ztrátu nebo poškození lodí
nebo že loďař byl připraven o dopravné
ztrátou nebo poškozením zboží,
ten, kdo škodu bezprávným jednáním
zavinil.
Jestliže loďař přijal náhradu nebo
odškodnění, ručí lodním
věřitelům osobně až do výše
přijaté částky týmž způsobem,
jako věřitelům cesty, jestliže vy bral
dopravné (§ 57).
Zástavní práva váznoucí na
naloženém zboží pro příspěvky
ke společné havarii a výlohy za záchranné
práce a poskytnutí pomoci mají přednost
před zástavními právy založenými
nákladní smlouvou. Z dříve zmíněných
zástavních práv má zástavní
právo, které vznikne později, přednost
před tím, které vznikne dříve;
současně vzniklá mají stejné
pořadí; pohledávky, které vznikly
z téhož případu nouze, jest pokládati
za vzniklé současně.
V případech společné havarie a ztráty
nebo poškození protiprávnými činy
platí obdobně předpisy §u 59.
Uplynutím jednoho roku se promlčují:
1. Veřejné lodní a plavební dávky,
zvláště poplatky mostní, plavidlové,
průplavní a přístavní;
2. pohledávky lodní posádky, pocházející
ze služební smlouvy;
3. poplatky za lodivoda;
4. výlohy za záchranné práce a poskytnutí
pomoci, počítaje v to odměnu za záchranné
práce a poskytnutí úspěšné
pomocí;
5. příspěvky ke společné havarii;
6. pohledávky z jednání, která uzavřel
vůdce lodi na základě svého zákonitého
oprávnění (§§ 15 a 16) a nikoliv
se zřetelem na plnou moc;
7. pohledávky z nesplnění smlouvy nebo z
neúplného nebo vadného splnění
smlouvy, uzavřené loďařem, pokud pro
vedení smlouvy náleželo ke služebním
povinnostem vůdce lodi, jakož i pohledávky
vzniklé zaviněním některé osoby
lodní posádky (§§ 3, 4 č. 2 a 3,
§§ 7 a 40);
8. pohledávky, které vznikly z toho, že nebylo
dodáno nebo bylo poškozeno naložené zboží
a cestovní zavazadla, která převzal vůdce
lodi nebo osoba, kterou k tomu ustanovil.
Pokud jde o pohledávky lodních věřitelů,
vztahuje se promlčení také na osobní
nároky, jež jest snad věřitel oprávněn
uplatňovati proti loďaři nebo proti některé
osobě lodní posádky.
Promlčení začíná koncem roku,
v němž se pohledávka stala splatnou.
Parníky a jiné lodi s vlastním pohonem, jejichž
nosnost činí nejméně 7 tun a ostatní
lodi, jejichž nosnost činí nejméně
20 tun, musí býti přihlášeny
u příslušného rejstříkového
soudu, aby byly zapsány do rejstříku lodí
vnitrozemských.
Rejstřík lodí vnitrozemských vedou
sondy příslušné vésti obchodní
rejstřík.
K zápisu lodi do rejstříku lodí vnitrozemských
jest oprávněn rejstříkový soud,
v jehož obvodu má loď svůj domovsky přístav
(§ 6).
K přihlášce povinen jest vlastník lodi
a je-li několik spoluvlastníků, každý
z nich. Při veřejné obchodní společnosti
a komanditní společnosti jsou povinni k přihlášce
společníci ručící osobně,
při právnické osobě, při akciové
společnosti, pří společnosti s ručením
omezeným anebo při zapsaném společenstvu
jejich zákonní zástupci. Je-li několik
povinných, stačí, učiní-li
přihlášku jeden z nich.
Přihláška se děje písemně
s podpisem žadatele soudně nebo notářsky
ověřeným. Zástupce jest povinen vykázati
svou zastupovací moc veřejnou listinou nebo soukromou
listinou soudně nebo notářsky ověřenou.
K žádosti vlastníka lodi lze do rejstříku
lodí vnitrozemských zapsati také loď
menší nosnosti než zmíněné
v §u 63 a to každou loď s vlastním pohonem
a nosností nejméně 3 1/2 tuny a každou
loď bez vlastního pohonu, jejíž nosnost
činí nejméně 5 tun.
Přihláška k zápisu do rejstříku
musí obsahovati:
1. druh, jméno, číslo a jiná označení
lodi (způsob stavby a materiál);
2. nosnost a rozměry lodí, způsob stav by
a hnací sílu a výkonnost motoru;
3. dobu a místo vystavění lodí;
4. předmět (účel) plavebního
podniku,
5. domovský přístav;
6. jméno a příjmení, státní
příslušnost, rodiště a bydliště
vlastníka lodi nebo spoluvlastníků a v tomto
případě také výši podílu
každého spoluvlastníka; při obchodních
společenstvech stačí uvésti firmu
a sídlo společností;
7. právní důvod, na němž se zakládá
vlastnictví nebo vlastnické podíly;
8. práva, která si stát vyhradil k lodi zvlášť
k zabezpečení svých nároků
co do jejího používání;
9. věcná práva váznoucí na
lodi, zvláště dobrovolná zástavní
práva, služebnosti a jiná užívací
práva, která byla nabyta pro dobu delší
jednoho roku, na základě nichž k vykonávání
plavby ně kterou osobou nebo osobami, jimž loď
nenáleží (§ 2, odst. 1);
10. byla-li loď zapsána jíž během
stav by, doba tohoto zápisu.
Skutečnosti a poměry uváděné
v přihlášce jest řádně
doložiti.
Lodní rejstřík jest veřejný
a každému jest dovoleno v úředních
hodinách do něho nahlížeti.
Za poplatek lze žádati opisy zápisů
a výpis z nich, který jest na požádání
ověřiti.
Všechny zápisy do lodního rejstříku
jest pokládati za správné, pokud nebyl dokázán
opak.
Každá loď se zapíše do lodního
rejstříku pod zvláštním řadovým
číslem; o zápisu vydá rejstříkový
soud lodní list, který obsahuje plný obsah
zápisu.
Zároveň podá rejstříkový
soud zprávu o úplném obsahu zápisu
plavebnímu úřadu. Plavební úřad
spravuje katastr všech vnitrozemských lodí,
které jsou zapsány v Československu; do něho
zapíše plny obsah všech zápisů
lodního rejstříku. Lodní list budiž
chován na lodi jako povinná lodní listina.
Přihlášce k zápisu do rejstříku
podléhají také změny zapsaných
skutečností a právních poměrů,
pří čemž platí obdobně
ustanovení §§ 64, 66 a 69, odst. 2.
Změnu jest ohlásiti k zápisu nejdéle
do 6 neděl ode dne, kdy strana povinná k přihlášce
o ní zvěděla. Oznámiti prodej lodi
jest povinen nabyvatel. Potřebné změny budou
také poznamenány v lodním listu, který
jest předložiti soudu při přihlášce.
Uzná-li okresní říční
správa a pokud jde o loď, jejíž domovský
přístav leží mimo obvod tohoto úřadu,
okresní správa politická, v jejímž
okrese leží domovský přístav
lodi, že loď není více způsobilá
k plavbě a že se více nehodí k opravě,
na vrhne u rejstříkového soudu, aby loď
byla z rejstříku vymazána. Rejstříkový
soud zahájí na ochranu zapsaných zástavních
a jiných věcných práv vyzývací
řízení, které bude upraveno vládním
na řízením a po skončení tohoto
řízení pro vede výmaz lodi v rejstříku.
Lodní list si vyžádá od vlastníka
lodí a učiní jej neupotřebitelným.
Bez dovolení okresní říční
správy nebo okresní politické správy
nesmí býti loď zapsaná do rejstříku
lodí vnitrozemskou ani rozebrána ani zničena.
Výmaz lodí v rejstříku se nedotýká
platnosti zástavních práv, jíž
dříve vzniklých zápisem.
Je-li domovsky přístav přeložen do okresu
jiného rejstříkového soudu, zašle
dosavadní rejstříkový soud po provedení
zápisu lodní list s jedním ověřeným
opisem plného obsahu zápisu novému rejstříkovému
soudu, aby provedl zápis do rejstříku.
Také o všech změnách zapsaných
do rejstříku podá rejstříkový
soud ihned zprávu plavebnímu úřadu,
aby je zapsal do lodního katastru (§ 69).
a) Rejstříkový soud může osoby,
povinné k přihlášce, přiměti
k přihlášce pořádkovými
tresty.
b) Pro uložení pořádkových trestů
platí předpisy obchodního zákona o
přihláškách do obchodního rejstříku.
c) Pro opomenutí přihlášek do vnitrozemského
rejstříku, uložených osobám,
povinným k přihlášce, jest tyto osoby
potrestati pořádkovými pokutami podle ustanovení
obchodního zákona pro opomenutí přihlášek
do obchodního rejstříku.
Loď lze přihlásiti k zápisu do rejstříku
již ve stavbě, jakmile jest postaven trup lodi a loď
trvale označena jménem nebo číslem
na viditelném místě, které zůstává
zřetelné, i když loď byla vypuštěna
z loděnice. Tyto podmínky musí býti
prokázány notářskou listinou. Vlastnictví
lodi za stavby může býti prokázáno
prohlášením notáře, že osoba,
kterou zná jako stavebníka, sama nebo ně
která určitá třetí osoba se
prohlásila jako vlastník. Zápisy lodí
za stavby zapisují se do zvláštního
oddělení. Loď se pří tom určí
prohlášením stavebníka a stavitele o
rozměrech lodí v této době stavbou
jíž ustálených, jakož i o umístění
lodí v loděnici.
Zapíše-li se loď do rejstříku jako
dohotovená, zástavní a jiná věcná
práva, zapsaná do jeho položky, převedou
se v dosavadním pořadí.
Zevnější úprava lodního rejstříku,
druh zápisů (zápisy, záznamy, poznámky)
a podmínky pro ně obdobně knihovnímu
právu, jakož i poplatky budou upraveny v mezích
tohoto zákona vládním nařízením.
Pokud v tomto nařízení nebude zvláštních
ustanovení, podléhá řízení
před rejstříkovým soudem ustanovením
o soudním řízení ve věcech
nesporných.