(1) Pokud se za podklad pro zjištění doby rozhodné
pro stanovení výše služného (adjuta,
remunerace) béře započitatelná služební
doba, rozumí se tím služební; doba ve
služebním poměru, ve kterém se zaměstnanec
převádí skutečně ztrávená
a podle dosud platných předpisů pro postup
v tomto služebním poměru započitatelná;
dobou započtenou rozumí se pak jiná období
pro postup v tomto služebním poměru započtená.
(2) Služební doba zjištěná jakožto
doba rozhodná pro stanovení výše služného
(adjuta; remunerace) při převodu zaměstnanců
do nových platů se zaokrouhlí na celá
půlletí tak, že se zlomky do tří
měsíců nepočítají a
zlomky přesahující tři měsíce
se počítají za celá půlletí.
(3) Doba, o kterou takto zaokrouhlená doba přesahuje
dobu potřebnou k dosažení služného,
které zaměstnanec při převodu obdrží
(vybývající doba), se započte, pokud
se jinak nestanoví, pro zvýšení služného.
Zaměstnanci v trvalé nebo dočasné
výslužbě se převedou při reaktivaci
do nových platů podle pravidel pro převod
do nových platů (§§ 166 až 197) podle
stavu v den jejich odchodu do dočasné, případně
trvalé výslužby. Stejně sluší
postupovati, bude-li zaměstnanec na dovolené s čekatelným
povolán k činné službě. Totéž
platí obdobně při povolání
vojenského gažisty ve výslužbě
k činné službě v míru ve smyslu
§ 120, odst. 2, a při povolání vojenského
gažisty v záloze k činné službě
ve smyslu § 119 se změnou, že při povolání
důstojníka v záloze k činné
službě ve smyslu § 119; odst. 1, nastoupí
na místo adjuta počáteční služné.
(1) Při převodu do nových platů obdrží
zaměstnanec služební plat podle služební
třídy (stupně předběžného
vzdělání, § 74), která odpovídá
skupině časového postupu (postupové
skupině), k níž zaměstnanec v den účinností
tohoto zákona přináleží. Zaměstnanec;
jehož příslušnost k určité
skupině časového postupu nebyla ještě
stanovena, obdrží až do úpravy vládním
nařízením služební plat podle
služební třídy odpovídající
jeho předběžnému vzdělání.
(2) Zaměstnanci, kteří nedosáhli v
důsledku ustanovení odstavce 4 § 1, čl.
I. zákona ze dne 19. února 1907, č. 34 ř.
z., platového stupně citovaným zákonem
nově utvořeného a jimž byl na vyrovnání
rozdílu přiznán osobní přídavek,
posuzují se při převodu do nových
platů, jako kdyby byli onoho stupně skutečně
dosáhli.
(1) O stížnostech podaných do opatření
a rozhodnutí úřadů o převodu
do nových plátů k nejvyššímu
správnímu soudu rozhoduje nejvyšší
správní soud ve tříčlenných
senátech, leč by usnesením senátu,
jímž se spor odkazuje k veřejnému líčení,
aneb rozhodnutím předsedy soudu byla věc
přikázána, senátu pětičlennému.
(2) Ustanovení § 13, odst. 3, zákona ze dne
22. října 1875, č. 36 ř. z. z r.
1876, zůstává beze změny.
(3) O stížnostech uvedených v prvém
odstavci rozhoduje nejvyšší správní
soud v neveřejném sezení, leč by stěžovatel
ve stížnosti nebo žalovaný úřad
v odvodním spise výslovně žádali,
aby ustanoveno bylo o nich veřejné ústní
líčení.
(1) Mezi úředníky, kteří při
převodu obdrželi v téže úřednické
kategorii služné téže platové stupnice,
zůstává dosavadní služební
pořadí nezměněno.
(2) Má-li úředník charakter vyšší
hodnostní třídy; počítá
se mu, když bude mu propůjčeno služební
místo systemisované v nejblíže vyšší
platové stupnici, než do které byl převeden,
pořadí již ode dne, kterým mu byl propůjčen
charakter vyšší hodnostní třídy.
(1) Úředník převedený do nového
platu se posuzuje, jako kdyby skutečně měl
služební místo systemisované v platové
stupnici, jejíž služné obdržel.
(2) Po provedené systemisaci se zařadí úředníci
na služební místa systemisovaná pro
kategorii, k níž náležejí, takto:
Úředníci, kteří obdrželi
služné určité platové stupnice,
se zařadí na služební místa systemisovaná
v této platové stupnici podle svého služebního
pořadí. Je-li počet těchto úředníků
větši nežli počet systemisovaných
služebních míst, vážou úředníci,
kteří nemohli býti takto zařaděni
na systemisovaná služební místa, podle
svého pořadí především
volná služební místa systemisovaná
v některé vyšší platové
stupnici. Není-li ve vyšších platových
stupnicích volných systemisovaných služebních
míst, budou tito úředníci vedeni na
služebních místech systemisovaných v
nejblíže nižší platové stupnici,
případně v platových stupnicích
po ní postupně následujících.
Teprve na zbývající služební
místa systemisovaná v nejnižší
platové stupnici, která nejsou takto vázána,
se zařadí úředníci; kteří
při převodu obdrželi služné této
nejnižší stupnice. Úředník
vedený na služebním místě systemisovaném
v nižší platové stupnici budiž postupně
zařaděn na služební místo ve
vyšší platové stupnici, jakmile se takové
místo uprázdní, až postoupí tímto
způsobem na uprázdněné služební
místo v platové stupnici, jejíž služné
při převodu obdržel.
(1) Mezi soudci, kteří při převodu
obdrželi jen základní služné, dále
mezi soudci; kteří při převodu obdrželi
funkční služné téže stupnice,
zůstává dosavadní služební
pořadí nezměněno.
(2) Ustanovení § 202 platí obdobně.
Ustanovení §§ 201 a 202 platí obdobně
i pro ostatní zaměstnance, na které se tento
zákon vztahuje.
Ustanovení § 25 o zřízeneckých
čekatelích nabudou účinnosti, jakmile
osobní sta zaměstnanectva bude odpovídati
normální potřebě počtu sil
zjištěné podle § 2 zákona č.
286/1924 Sb. z. a n. a to dnem, který určí
vládní nařízení.
Pokud nebudou vydána vládní nařízení
podle § 4, odst. 2 a 3, § 7, odst. 1, § 9, odst.
1., § 17, odst. 3, § 21, § 22, § 33, §
66, odst. 3, § 67, odst. 1, § 74, odst. 3, § 83,
§ 86 § 97, odst. 2, § 121, odst. 2, § 144,
odst. 1, a §§ 146 a 147, zůstávají
v platnosti dosavadní předpisy o předmětech,
jež mají býti upraveny těmito vládními
nařízeními. Dnem účinnosti
toho kterého nařízení zrušují
se veškeré dosavadní předpisy o předmětech,
které tím kterým nařízením
budou upraveny.
Vznikl-li před účinností tohoto zákona
zaměstnanci ve státní službě
již ustanovenému právní nárok
na započtení určité doby pro postup
do vyšších požitků ve služebním
poměru; ve kterém se zaměstnanec převádí,
provede se toto započtení podle dosavadních
ustanovení; neměl-li zaměstnanec právního
nároku, může se započtení provésti
podle dosavadních předpisů jen tehdy, žádal-li
o to písemně ještě před účinností
tohoto zákona.
Úprava služebních platů podle tohoto
zákona nemá vlivu na výši částky,
o kterou byl zaměstnanci snížen jeho služební
plat právoplatným disciplinárním nálezem
před vyhlášením tohoto zákona.
Ustanovení prvého odstavce § 2 zákona
ze dne 15. dubna 1920, č. 270 Sb. z. a n., kterým
se upravují poměry v soudnictví na území
bývalého státu uherského, se mění
takto:
"Zaměstnanci bývalého státu uherského
při úřadech vytčených v §
1, jakož i v trestnicích, podrobeni jsou dnem účinnosti
tohoto zákona veškerým zákonům
a nařízením, jimiž upraveny jsou služební
poměry a příjmy státních zaměstnanců
toho druhu v ostatních částech republiky
československé. Týmž dnem se rozšiřuje
na území bývalého státu uherského
platnost zákona ze dne 25. ledna 1914, č. 15 ř.
z. (služební pragmatika) cís. patentu ze dne
3. května 1853, č. 81 ř. z. (soudní
instrukce), pokud jeho ustanovení byla zachována
zákonem ze dne 27. listopadu 1896, č. 217 ř.
z., o organisaci soudů, zákona ze dne 21. května
1868, č. 46 ř. z., o disciplinárním
řízení, ustanovení zákona ze
dne 27. listopadu 1896, čís. 217 ř. z., a
zákonů jím v platnosti zachovaných,
zákona ze dne 12. července 1872 č. 112 ř.
z., o žalobním právu stran, porušil-li
soudce právo, a zákonů ze dne 7. října
1919, č. 541 Sb. z. a n., a ze dne 17. prosince 1919, č.
2 Sb. z. a n. z r. 1920".
(1) Platové a služební poměry zaměstnanců
ve státních úřadech, v ústavech,
fondech a podnicích státních nebo státem
spravovaných, na které se nevztahují ustanovení
části prvé až sedmé tohoto zákona,
se upraví podle zásad, na nichž jest vybudován
tento zákon; vládním nařízením,
případně služebním řádem,
který vyžaduje schválení vlády,
a to pokud jde o zaměstnance státních nebo
státem spravovaných podniků se zřetelem
k zvláštním poměrům a potřebám
těchto podniků. Při tom musí býti
přísně šetřeno zejména
zásady; že ustanovení (přijetí)
zaměstnance nebo jeho povýšení jest
přípustno jen na volné systemisované
služební místo.
(2) Kancelářští oficianti; kteří
nebyli ustanoveni kancelářskými úředníky
(§ 7, odst. 7); stávají se po uspokojivé
nepřerušené desetileté službě
započitatelné ve vlastnosti kancelářského
oficianta pomocnými kancelářskými
úředníky co do služebního poměru
na roveň postavenými úředníkům
podléhajícím služební pragmatice;
jejich platové poměry upraví vládní
nařízení.
(3) Výpomocní zřízenci, kteří
nebyli do čtrnácti roků nepřerušené
uspokojivé služby ztrávené ve vlastnosti
plně zaměstnaného výpomocného
zřízence ustanoveni na systemisované služební
místo zřízenecké (§ 24), staví
se co do služebního poměru na roveň
zřízencům podléhajícím
služební pragmatice jejich platové poměry
upraví vládní nařízení.
Ustanovení tohoto odstavce pozbude platnosti dnem, kterým
nabude ve smyslu § 205 účinnosti ustanovení
§ 25 o zřízeneckých čekatelích.
(4) Ustanovení prvního odstavce se nevztahuje na
zaměstnance, jejichž platové a služební
poměry jsou upraveny kolektivními nebo individuelními
smlouvami nebo jiným ujednáním pracovního
nebo služebního poměru.
(1) Ustanovení tohoto zákona o platech definitivních
profesorů středních škol platí
pro profesory diecésních učilišť
theologických, na něž se vztahuje zákon
ze dne 18. března 1920, č. 189 Sb. z. a n.
(2) Ti, kdož působí na theologických
učilištích diecésních jako zástupci
profesorů nebo obstarávají tam učebný
úkol uprázdněné stolice profesora,
obdrží, jsou-li plně kvalifikováni,
počáteční adjutum zatímních
profesorů a jinak adjutum suplujících profesorů
(§ 69).
(3) Míra učební povinnosti, pokud jest s
ní spojen nárok na služební požitky
profesorů nebo jejich zástupců na theologických
učilištích diecésních podle tohoto
zákona, určí se vládním nařízením.
(4) Ustanovení § § 1 a 2 zákona č.
189/1920 Sb. z. a n. se zrušují; započtení
předchozí služební doby pro stanovení
výše služného se upraví vládním
nařízením.
(1) Služební požitky a právní nároky
zaměstnanců veřejnoprávních
korporací a ústavů, na něž se
vztahuje § 19 zákona č. 394/1922 Sb. z. a n.,
nesmějí přesahovati míru jednotlivých
druhů platových a služebních práv
a nároků státních zaměstnanců
stejné nebo rovnocenné kategorie a stejných
služebních; jakož i rodinných poměrů.
(2) Nabyl-li zaměstnanec jmenováním provedeným
podle platných předpisů nároků;
které přesahují míru nároků
dosažitelnou pro státní zaměstnance
stejné nebo rovnocenné kategorie a stejných
služebních poměrů časovým
postupem; lze vycházeti při úpravě
padle § 3 zákona ze dne 21. prosince 1921, č.
495 Sb. z. a n., a § 19 zákona č. 394/1922
Sb. z. a n.; jakož i při úpravě podle
tohoto zákona z nároků nabytých takovýmto
jmenováním.
(3) Byl-li by úhrn služebních požitků
příslušejících zaměstnanci
podle předchozích odstavců nižší,
než úhrn požitků, které mu náležely
ke dni 31. prosince 1925 podle předpisů té
které korporace do té doby platných, obdrží
zaměstnanec vyrovnávací přídavek
až do výše rozdílu mezi obojími
požitky; a tomto přídavku platí obdobně
ustanovení § 10 odst. 3 až 6.
(4) Provedení opatření podle předchozích
odstavců vyžaduje, pokud jde o obce, okresy a okresní
silniční výbory, schválení
samosprávného úřadu dohlédacího,
případně u okresů podle zákona
ze dne 29. února 1920, č. 126 Sb. z. a n., župního
výboru, pokud jde o župy schválení ministerstva
vnitra v dohodě s ministerstvem financí, pokud jde
o země, schválení vlády, pokud jde
o ostatní veřejnoprávní korporace
a ústavy, schválení příslušného
státního ústředního úřadu
v dohodě s ministerstvem financí.
(5) V případech zřetele hodných může
vláda povoliti úchylku z ustanovení prvého
odstavce.
(6) Jsou-li korporace a ústavy, o které jde, podle
dosud platných předpisů oprávněny,
aby se usnášely o systemisaci služebních
míst a platech s místy těmi spojených,
vyžaduje každé takové usnesení
schváleni jako patření podle čtvrtého
odstavce.
(7) Ustanovení § 69, odst. 4, a § 82, odst. 4
zákona ze dne 9. října 1924, č. 221
Sb. z. a n.; a § 18, odst. 4, zákona ze dne 10. června
1925; č. 148 Sb. z. a n., o úpravě služebních
poměrů zaměstnanců pojišťoven
služebními řády podléhajícími
schválení ministra sociální péče
a ministra financí zůstávají nedotčena.
Článek III., odst. 4, finančního zákona
ze dne 15. října 1925, č. 207 Sb. z a n.,
kterým se stanoví státní rozpočet
pro rok 1926, mění se v ten smysl, že úvěrů
povolených k úhradě mimořádných
požitků (drahotní přídavky, mimořádné
výpomoci, nouzové výpomoci, jednotné
drahotní přídavky, přídavky
na děti a srážky státem převzaté)
státních zaměstnanců, vojska a četnictva
smí se použíti k úhradě nákladů
platové úpravy státních zaměstnanců
podle tohoto zákona.
(1) Dnem účinnosti tohoto zákona pozbývají
platnosti, pokud tento zákon výslovně jinak
nestanoví nebo se z něho jinak nepodává,
kromě ustanovení již v předchozích
paragrafech zrušených všechna v jiných
předpisech obsažená ustanovení o předmětech;
které jsou upraveny v tomto zákoně.
(2) Zejména se zrušují s výjimkou předpisů
týkajících se nároku na odpočivné
a zaopatřovací platy a jejich výměry,
pokud neodporují tomuto zákonu, dále předpisů,
jichž se tento zákon dovolává, pokud
vztahuje jejich platnost na poměry jím upravované,
dosud platná ustanovení
zákonů ze dne 15. dubna 1873, č. 47, 48 a
49 ř. z.,
zákona ze dne 19. září 1898, č.
167 ř. z., kromě §§ 6 a 13,
zákonů ze dne 19. září 1898
č. 172, 173, 174 a 175 ř. z.,
zákona ze dne 26. prosince 1899, č. 255 ř.
z.,
zákona ze dne 24. května 1906, č. 105 ř.
z.,
zákona ze dne 19. února 1907, č. 34 ř.
z.,
zákona ze dne 24. února 1907, č. 55 ř.
z.,
zákona ze dne 25. září 1908, č.
204 ř. z.,
§ § 46, 47, 49 až 59 a § § 170 a 171
služební pragmatiky,
§ § 5, 6, 7, odst. 1 a 2, § 8, odst. 2 a 3, §
39, 40, 48 až 50, § 51, odst. 1 až 3, §§
53 až 64 a § 80 služební pragmatiky učitelské,
zákona ze dne 13. února 1919, č. 78 Sb. z.
a n., kromě § § 5, 10; 11, 14 a 15,
zákona ze dne 8. dubna 1919., č. 198 Sb. z. a n.,
zákona ze dne 23. května 1919; č. 275 Sb.
z. a n., kromě §§ 7 a 12;
zákona ze dne 7. října 1919; č. 541
Sb. z. a n.,
zákona ze dne 19. března 1920, č. 186 Sb.
z. a n.
zákona ze dne 19. března 1920, č. 195 Sb.
z. a n.; kromě § 14 a § 15, č. 4;
zákona ze dne 24. března 1920, č. 221 Sb.
z. a n.,
zákona ze dne 20. prosince. 1922, č. 394 Sb. z.
a n., vyjímajíc ustanovení dílu II.
(odpočivné a zaopatřovací požitky),
pokud jde o osoby, které zůstávají
i nadále podrobeny pensijním předpisům
téhož zákona, a dále vyjímajíc
ustanoveni §§ 18 a 19,
zákona ze dne 4. července 1923, č. 152 Sb.
z. a n., kromě čl. IX a
zákona ze dne 22. prosince 1924, č. 290 Sb. z. a
n.
(3) Ustanovení zákona ze dne 9. června 1922,
č. 186 Sb. z. a n., nejsou dotčena.
(4) Vládě se ukládá, aby předpisy,
jichž se tento zákon dovolává a jejichž
platnost vztahuje na poměry jím upravované,
vyhlásila ve znění přizpůsobeném
tomuto zákonu.
(1) Zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1926.
(2) Personální opatření učiněná
v době od 1. ledna 1926 do vyhlášení
tohoto zákona zůstávají v platnosti
a sluší je uvésti ode dne jejich účinnosti
v soulad s ustanoveními tohoto zákona. Při
tom budiž postupováno podle obdoby ustanovení
části sedmé.
(3) Dokud nebude schválena systemisace míst podle
tohoto zákona, jest přípustno jakékoliv
personální opatření, které
předpokládá systemisaci míst, jen
se schválením vlády k souhlasnému
návrhu příslušného ústředního
úřadu a ministerstva financí.
(4) Ustanovení tohoto zákona se nevztahují
na zaměstnance, kteří byli podle § 13
nebo § 16 zákona č. 286/1924 Sb. z. a n. přeloženi
do trvalé výslužby nebo propuštěni,
jestliže byli nejdéle do vyhlášení
zákona písemně vyrozuměni podle ustanovení
pokud se týče podle obdoby ustanovení 3.
odstavce § 13 zákona č. 286/1924 Sb. z. a n.
Služební a platové poměry těchto
zaměstnanců se řídí předpisy
platnými do dne účinnosti zákona.
(5) Zákon tento provedou všichni členové
vlády.
Sociálně-politický výbor předešlé
poslanecké sněmovny, projednávaje návrh
zákona a úsporných opatřeních
ve veřejné správě, označil
jej jako jeden z nejvýznačnějších
milníků na cestě, kterou se vzdalujeme od
válečného stavu veřejné administrativy.
Šloť tu o návrh zákona, který dává
podklad pro systematickou a plánovitou reformu veřejné
správy tak, aby bylo ulehčeno finančnímu
zatížení státu a tím také
národnímu hospodářství a zároveň
aby bylo zaručeno nejen rychlé a levné, ale
také řádné obstarávání
veřejné správy.
Citovaný zákon zasáhl do práv státních
a jiných veřejných zaměstnanců
a přivodil u celé řady těchto zaměstnanců
více méně nucený odchod ze služby,
byť i jim při tom poskytl značné výhody;
stalo se tak však nejen v zájmu veřejné
správy, ale v první řadě v zájmu
zaměstnanců samotných, neboť jen tím
způsobem byla umožněna řešení
otázky definitivní úpravy platů, k
němuž přes naléhavost této otázky
by jinak nebylo možno přikročiti.
Je pod heslem méně zaměstnanců; ale
lépe placených, lze dojíti k cíli,
který vytkl zákon o úsporných opatřeních,
t. j. k řádné úpravě platů
státních zaměstnanců.
Přes to, že otázka konečného
stanovení nutného počtu sil ve státní
správě mohla býti pro značné
obtíže stavící se v cestu bezodkladnému
provedení reformy správy, řešena; odhodlala
se vláda přikročiti k úpravě
platů státních zaměstnanců,
aniž by vyčkávala všech předpokladů,
které vyžaduje správné řešení
platové úpravy.
Sociálně-politický výbor vítá
tento počin vlády ve prospěch státních
zaměstnanců a spatřuje v něm důkaz,
že i provedení platové úpravy bude se
nésti duchem, kterým byla vláda vedena, podávajíc
přítomný návrh.
Jak již v důvodové zprávě k vládnímu
návrhu se zvláště zdůrazňuje,
je úkol sám o sobě velmi obtížný
a delikátní. Okolnosti, že jde o úpravu
platů, tedy otázku pro existenci osob; o něž
jde, eminentně důležitou; jest sama o sobě
již velmi závažnou. K tomu přistupuje
však další moment, že jde o úpravu
platů ne jednoho druhu zaměstnanců, nýbrž
celé řady různých velmi odlišných
kategorií se zájmy namnoze navzájem si odporujícími,
jichž úměrné uspokojení při
vystupňované citlivosti daný úkol
nesmírně ztěžuje.
Další obtížnost problému kotví
v nutnosti zachovati určité meze vytýčené
možností finančních prostředků,
jež stát pro takovouto úpravu může
poskytnouti, aniž by při tom přivodil nevítaný
reflex na cenu životních potřeb a tím
také znehodnocení výhod úpravy.
V duchu zákona o úsporných opatřeních
a ve smyslu tendencí jím sledovaných nepřináší
návrh vlády jen snad novou úpravu po stránce
sazeb, nýbrž - což dlužno zvláště
zdůrazniti - novou úpravu po stránce systému.
Sociálně-politický výbor schvaluje
tento postup a považuje jej za správnou cestu, kterou
jest možno se dostati z nynějšího chaotického
stavu platových poměrů státních
zaměstnanců, jehož neudržitelnost jest
zevrubně vylíčena v důvodové
zprávě k vládnímu návrhu.
Výbor nijak nepřehlíží, že
nynější stav jest vlastně důsledkem
poválečných poměrů, které
připouštěly jen opatření zatímního
rázu a které i v jiných státech přivodily
podobné poměry.
Vládní návrh znamená, jak již
svrchu pověděno, nejen úpravu sazeb, nýbrž
i reformu po stránce systému. Byla úkolem
sociálně-politického výboru, aby zkoumal,
zda zásady, na nichž nový platový systém
jest vybudován, jsou správné. V tom směru
nemůže sociálně-politický výbor
jinak, než projeviti souhlas se zásadami nové
úpravy. Zejména musí vytknouti jako nejdůležitější
zásadu, která nejen s hlediska služebního,
ale i s hlediska státních zaměstnanců
samých, jest plně odůvodněnou, totiž,
že zaměstnanec má býti honorován
podle významu, odpovědnosti, a obtížnosti
místa, které zastává. Zaměstnanec;
který zastává mimo důležitější,
obtížnější a odpovědnější;
může právem požadovati, aby byl odměněn
lépe než zaměstnanec se stejnou služební
dobou, avšak na místě méně významném.
Správné provedení této zásady
jest stěžejním předpokladem řádné
úpravy.
Nezbytným důsledkem této zásady jest,
že jest nutno odstraniti automatický postup na vyšší
místa a automatický postup v jednotlivých
kategoriích do vyšších skupin platových,
který v dosavadním systemu nabyl vrchu nad jedině
správným postupem, totiž propůjčením
služebního místa za současné
změny služebního výkonu.
Strohé provedení těchto dvou zásad
mělo by arci pro zaměstnance nepříznivé
následky především v tom směru,
že by plat zaměstnance při nepříznivých
postupových poměrech se nezvyšoval měrou,
která by odpovídala postupu, jejž zajišťovala
služební pragmatika z roku 1914.
Výbor však uznává, že způsob,
kterým se tomuto nepříznivému účinku
ve vládním návrhu čelí, jest
účelným jak s hlediska služby, tak i
s hlediska materielního zajištění zaměstnance.
Princip řádného hospodaření
a ekonomického využití pracovních sil
provádí vládní návrh důsledně
především tím způsobem, že
pamatuje na řádnou normalisaci a systemisaci služebních
míst a vylučuje ustanovení (přijetí)
zaměstnance nebo jeho povýšení, není-li
volného systemisovaného místa. Tento postup,
kterým se návrh odkloňuje od dosavadního
vývoje a přizpůsobuje se postupu jaký
jest zachováván i v jiných státech,
výbor schvaluje.
Nemenší pozornost věnoval výbor otázce,
která má obzvláštní význam
jak pro státní zaměstnance, tak pro státní
finance, totiž otázce platových sazeb, zejména
pokud jde o sazby nejnižší a poměr jich
k sazbám nejvyšším a o vzájemnou
relaci platových stupnic mezi jednotlivými skupinami
státních zaměstnanců. V tom směru
nemohl výbor, byť i snad si přál v některém
ohledu zlepšení, než uznati správnost
vývodů důvodové zprávy k vládnímu
návrhu, podle nichž přihlíží
návrh jednak k předválečnému
honorování státních zaměstnanců
a znehodnocení peněz, jednak k obtížnosti
a zodpovědnosti zastávaného místa.
Řídě se těmito úvahami nemohl
výbor přistoupiti na pozměňovací
návrhy, které byly v rozponu se zásadami;
na nichž jest systém vybudován nebo by byly
překročily finanční rámec,
v jehož mezích platová úprava se může
pohybovati.
Při tom přihlédl výbor také
k tomu; že vývoj produktivity národního
hospodářství provede povlovně vyrovnání
hladiny cenové a hladiny důchodové, což
bude znamenat; že se i dále zhodnotí platy
státních zaměstnanců zejména
v nejnižších relacích. Tento sociální
moment nutno zvláště zdůrazniti, neboť
se vštěpuje novému platovému systému
na trvalo a přestává býti poválečným
zjevem.
Návrh zavádí v duchu zásad svrchu
uvedených stabilisaci platů a tím poskytuje
zaměstnancům možnost, aby se bez starostí
o svoji existenci mohli věnovati plně svým
povinnostem. Tuto okolnost považuje výbor za zvlášť
významnou a cennou a může proto tím
spíše projeviti souhlas s opuštěním
principu alimentačního, který se až
dosud ve všech úpravách uplatňoval.
Ve vládním návrhu se pamatuje také
na to, aby platové otázky, které dosud byly
upravovány namnoze různými interními
výnosy bez jednotného hlediska, byly upraveny vládními
nařízeními, případně
vládou. Výbor vítá tuto snahu, aby
předpisy, o něž jde, byly upraveny s jednotného
hlediska a byly, pokud jest to účelno, náležitě
vyhlášeny.
K jednotlivým částem a ustanovením
návrhu zákona podotýká se toto:
Výbor se rozhodl setrvati při dosavadním
způsobu úprav státně-zaměstnaneckých
a a omeziti přímou platnost ustanovení zákona
na zaměstnance v pragmatikálním a kvasipragmatikálním
poměru, neboť jde tu zásadně o skupiny
zaměstnanců, jichž příslušníci
vykonávají převážnou většinou
vrchnostenskou pravomoc.
Pokud jde o skupinu zaměstnanců školské
služby, upravují se v zákoně pouze poměry
zaměstnanců školské služby, kteří
podléhají služební pragmatice učitelské
a působí v oněch oborech školské
služby, které jsou zásadně ve správě
státu. Ostatní učitelské osoby, t.
j. především učitelstvo na školách
obecných a občanských, nebyly pojaty do navrhované
úpravy. Nehledíc k důvodům historickým
jakož i k okolnosti, že v podstatě jde o zaměstnance
nestátní, děje se tak také proto,
že jest úmyslem provésti v duchu paritního
zákona, č. 274/1919 Sb. z. a n., úpravu nejen
platových, nýbrž i veškerých služebních
poměrů tohoto učitelstva kdežto úprava,
jež jest předmětem vládního návrhu
č. t. 100 jest zásadně omezena na úpravu
platových poměrů a upravuje služební
poměry jen potud, pokud se to jeví nutným
v důsledku platové úpravy.
Též úprava platů státních
obecních (městských) a obvodních lékařů
nebyla pojata do zákona, poněvadž jde tu o
osoby, které výkon služby zdravotní
obstarávají vedle svého lékařského
povolání jako hlavního, takže platová
úprava pro tyto osoby vymyká, se z rámce
navrhované úpravy.
Výbor přihlížeje k vývodům
důvodové zprávy uznává účelnost
zvláštního systemu pro osoby soudcovské,
pro státní osoby učitelské, pokud
se týče osoby vojenské z povoláni
a osoby četnické.