II. volební období. | 2. zasedání |
I. min financí a min. zemědělství
na interp. posl. Szent-Iványho a spol. o pěstování
tabáku (tisk IX./215),
II. min. financí na interp. posl. Koczora a spol. o ukládání
daně důchodkové u expositury finančního
ředitelství v Komárně (tisk XII./351),
III. min. národní obrany a min. zemědělství
na interp. posl. Füssyho a spol. o cvičení
ve zbrani jednotlivcův zemědělských
(tisk XII./215),
IV. min. financí na interp. posl. dra Korlátha a
spol. o poskytování stálého daňového
zproštění inundačnímu obvodu
močálu Szerně (tisk V./215),
V. min. financí na interp. posl. Windirsche a druhů,
že zcela nevýnosná domácí práce
drobných zemědělců byla podrobena
dani výdělkové (tisk XVIII./285),
VI. min. veřejných prací na interp. posl.
Hodiny a druhů o jednostranném postupu příslušného
úřadu při složení okresní
silniční správní komise v Mor. Třebové
(tisk XIV./249),
VII. min. financí na interp. posl. Kreibicha a soudr. o
sanaci bank (tisk 271) a na interp. posl. Remeše, R. Chalupy,
Koudelky a soudr., týkající se poměrů
bankovnictví (tisk II./331),
VIII. min. školství a národní osvěty
na interp. posl. dra Spiny, dra Luschky, Horpynky, Simma, Stenzla
a druhů o zrušení německé občanské
školy v Hrušově (tisk V./249) a na interp. posl.
dra Spiny, dra W. Feierfeila, Horpynky, Simma, Eckerta a druhů
v téže věci (tisk XXI./285),
IX. min. železnic na interp. posl. inž. Junga a druhů
o zamýšleném zvýšení cen
za osobní dopravu (tisk XV./285),
X. min. vnitra na interp. posl. dra Mayr-Hartinga, dra Spiny,
dra Luschky, inž. Junga, Stenzla a druhů o zatykačích
na zločince (tisk XVI./227),
XI. min. národní obrany na interp. posl. Heegera,
Kaufmanna a druhů, že prý pomýšlí
prodloužiti vojenskou služební dobu (tisk IV./125),
XII. min. financí na interp. posl. Gregorovitse a spol.
o postupu sledování finanční expositurou
v Komárně při vyměřování
zárobkové daně III. třídy (tisk
IV:/229),
XIII. min. obchodu na interp. posl. Koczora a soudr. o zřízení
pokračovacích a odborných kursů v
jazyku maďarském a o zřízení
maďarského odboru ústavu pro zvelebování
živností (tisk XX./358),
XIV. min. průmyslu, obchodu a živností na interp.
posl. dra Korlázka a druhů ve příčině
poměrův u živnostenského společenstva
v Užhorodě (tisk XX./181),
XV. min. veřejných prací na interp. posl.
Jan Bečko, Brožíka a soudr. o provisionistech
báňských bratrských pokladen provisionovaných
cizozemskými bratrskými pokladnami (tisk III./285),
XVI. min. školství a národní osvěty
na interp. posl. dra Korlátha a spol. o požitcích
vdov a sirotků po církevních učitelých
(tisk XXV./358),
XVII. min. financí a zemědělství na
interp. posl. Füssyho a spol. o dvojitém zdanění
obyvatelů obcí na hranicích Československo-Maďarských
v dolině Ipoly a Hronu (tisk I./229),
XVIII. min. zemědělství na interp. posl.
dra Korlátha a spol o pracovní příležitostí
pro obyvatelstvo obcí Dolní, Horní a Střední
Apšak, Bílá Církev a Solotvina (tisk
IX./443),
XIX. min. pošt. a telegrafů na interp. posl. Windirsche
a druhů, aby byly změněny poplatky za samostatné
telefonní připojení (tisk XVI./285),
XX. min. pošt a telegrafů a min. spravedlnosti na
interp. posl. dra Keibla a druhů, aby byla vyšetřena
věc a trestním spisem Františka Kosáka
a jak pošta dopravuje důležité spisy (tisk
V./227),
XXI. min. vnitra na interp. posl. inž. Kalliny a druhů
o zabavení čís. 8. časopisu "Neue
Weiperter Zeitung" ze dne 18. ledna 1925 (tisk X./443),
XXII. min. financí, školství a národní
osvěty a veřejných prací na interp.
posl. Hugo Bergmanna a spol. o nesprávném vyměřování
peněžitých náhrad na používání
emolumentů, jakož i o přehnané výši
nájemného z bytů, používaných
ve státních budovách zřízenci
a podúředníky vysokých škol,
jakož i o zpětném placení nájemného
od 1. ledna 1924 (tisk X./285),
XXIII. min. národní obrany na interp. posl. Macháčka
a druhů o prodeji dříví z vojenských
lesních podniků v Malackách (tisk II./351).
Úřad nákupu tabáku v Rim. Sobotě
postupoval při projednání přihlášek
zemědělců obce Kövecses o povolení
pěstování tabáku přesně
podle §u 5., odst. b) předpisů o pěstování
tabáku v Československé republice.
Přihlášky zamítl proto, že šlo
o obec novou, která doposud tabáku nepěstovala
a výměra pro pěstování tabáku
povolená pro r. 1926 správním sborem čsl.
tabákové režie byla již starými
obcemi vyčerpána. Ostatně i pro nedostatek
skladišť pro uložení sklizených tabáků
bylo by bývalo nutno přihlášky zamítnouti.
V r. 1927 bude však v Rimavské Sobotě vystavěno
nové skladiště pro 6.000 q tabáku, jehož
projekt jest již vypracován.
Tak bude dán předpoklad pro zvětšení
výměry celkové plochy pro pěstování
tabáku a bude možno povoliti pěstování
tabáku i novým obcím.
V Praze dne 25. srpna 1926.
Na interpelaci dal jsem si předložiti několik
odvolání, která byla zpět vzata a
vyšetřiti postup expositury fin. ředitelství
v Komárně a dovoluji si sděliti toto:
Při předběžném prozkoumání
daňových odvolání, došlých
z ber. okrese Dun. Středa proti uložené dani
důchodkové na r. 1921 až 1924 v úhrnném
počtu 678 kusů, bylo zjištěno, že
neobsahují - až na několik ojedinělých
případů - závažných důvodů,
o kterých by bylo možno meritorně jednati.
Odvolání tato z 90% z kruhů rolnických,
dovolávala se snížení daně z
důvodů zhynutí nějakého dobytčete,
nedostatku peněz, hlavně však pro velké
katastrofální škody, způsobené
povodněmi v r. 1924. Odvolání byla hektograficky
rozmnožena a vyplněno v nich jen jména a podpis,
a ten ještě často nebyl vlastní.
Poněvadž nebylo důvodů ke snížení
uložené daně, ježto zákonné
srážky byly každému poplatníku
přiznány, pokud na ně uplatnil nárok,
byl každý jednotlivý rekurent upozorněn
na bezvýslednost domáhání se slevy
předepsané daně cestou apelační.
V těch pak případech, kde rekurent ve svém
podání poukazoval na škody, v r. 1924 povodní
vzniklé, byl poučen, že na tuto okolnost bude
vzat náležitý zřetel při ukládání
daně na r. 1925.
Poučení apelantů v tomto směru stalo
se se strany členů komise, kterým byla každá
jednotlivá apelace ku posouzení předána.
Na poplatníky-apelanty nečiněn se strany
přednosty úřadu jako předsedy komise,
ani referenten žádný nátlak. Každému
poplatníkovi apelantovi ponecháno k volné¨mu
uvážení zda trvá na apelaci, či
ji odvolává; členové komise, kteří
jistě hájí zájmy poplatníkovy
a dbají, aby se poplatníkovi dostalo všech
zákonných výhod plnou měrou, pouze
doporučili apelantů, když se z obsahu odvolání
přesvědčili, že toto obsahuje jen obvyklé
fráze bez číselných údajů
a je naprosto neodůvodněné, aby apelace odvolali.
zdůrazněno bylo, že zdanění na
r. 1921 až 1924 stalo se za součinností komise
stejnoměrně pro všecky rolníky na základě
směrnic, gen. fin. řed. vydaných, které
však byly sníženy s ohledem na nízký
čistý katastrální výnos v okresu
a množství ročních škod, způsobených
již spodní vodou, na nejnižší přístupnou
míru a že je tudíž úplně
vyloučeno nějaké další snížení
daňového základu v apelačním
řízení.
Tímto způsobem odvolalo 642 poplatníků
svoje apelace, ježto nabyli přesvědčení,
že vysvětlení, kterého se jim od členů
komise dostalo, je správné a že přiřknuty
jim byly všechny zákonné výhody při
stanovení vyměřovacích základů
pro 1921 až 1924.
To vše stalo se až v době, kdy byla poplatníkům
daň za léta 1925 a 1926 již uložena, takže
nemohlo jim býti slibováno, že bude uložena
na běžné období nižší
daň těm poplatníkům, kteří
odvolání vezmou zpět a vyšší
daně těm, kteří tak neučiní.
Z uvedeného je tudíž zřejmo;
1. že s poplatníky o zpětvzetí neodůvodněných
a censity samými ani nepsaných odvolání
nejednali finanční úředníci,
nýbrž členové odhadní komise
- a
2. že poplatníci nebyli vůbec nikým
nuceni, aby odvolání vzali zpět, a že
nemohli býti nabádáni k tomu pod slibem,
že jim na léta 1925 a 1926 bude vyměřena
daň nižší než v letech minulých,
poněvadž před jednáním o odvoláních
věděli poplatníci, v jaké výši
jim byla daň na léta ta již předepsána.
Jednala-li komise odhadní s poplatníky o podaných
odvoláních, - o nichž se musí podle
zákonných předpisů vyjádřiti
- pak činila tak, ač nemusila, jistě v zájmu
stran, chtíc dobrozdání své řádně
odůvodniti.
Z uvedeného je tudíž patrno, že není
nižádné příčiny k nějakému
zakročení ani proti finanč. úřadu
ani proti členům odhadní komise.
V Praze dne 4. září 1926.
V roce 1926 bylo nařízeno povolání
záložníků ke cvičení ve
zbrani (služebnímu) v období od 30. března
do 7. září 1926 a to ve více turnech.
Několik turnů bylo zavedeno proto, aby vojenská
správa mohla vyhověti žádostem sezonních
dělníků, živnostníků,
státních a soukromých zaměstnanců
a v prvé řadě zemědělců
o přeložení cvičení na dobu,
v níž by vykonání cvičení
bylo pro ně nebo pro jejich zaměstnavatele nejméně
tíživé.
Podle ustanovení branných předpisů
může totiž každý záložník
žádati o povolení, aby cvičení
mohl vykonati v určitém turnu nebo aby je mohl vykonati
již v roce předchozím, po případě
aby mu bylo cvičení odloženo na některý
turnus v roce příštím.
Poučení o tom jest obsaženo ve vojenských
knížkách, kterými byli všichni
záložníci poděleni.
Kromě toho uveřejnilo ministerstvo národní
obrany ve všech denních listech příslušné
poučení o povolání záložníků
ke cvičení ve zbrani pro letošní rok
a o žádostech za odklad, resp. za vykonání
cvičení v určitém turnu, jakož
i o době, kdy tyto žádosti jest podávati.
Řádně odůvodněným i
doloženým a včas podaným žádostem
tohoto druhu vyhovuje vojenská správa v krajních
mezích možnosti.
Je-li tudíž některý ze záložníků
zemědělců povolán ke cvičení
v době žňové, jest to zpravidla jeho
vlastní vinou, že totiž nepodal včas žádost
kompetentnímu úřadu, aby byl povolán
na cvičení v určité době, pro
něho nejméně tíživé, neboť
vojenská správa nemůže vyšetřovati
osobní poměry jednotlivcovy a podle toho snad zařizovati
jeho povolání ke cvičení.
Při povolávání záložníků
ke cvičení béře vojenská správa
podle možnosti zřetel na polní práce
v jednotlivých zemích. Nemůže-li vojenská
správa vyhověti žádosti, aby závěrečná
cvičení byla konána až po ukončení
veškerých polních prací, jest to proto,
že nutno bráti zřetel na dobu a počasí,
v níž se cvičení pod širým
nebem mohou ještě konati, aniž by byl vážně
ohrožen zdravotní stav cvičících
vojsk.
Kromě toho počíná již v říjnu
nový výcvikový rok, musí tedy býti
závěrečná cvičení ukončena
počátkem září.
V Praze dne 9. srpna 1926.
Provedeným šetřením se zjistilo, že
příčinou zaplavování shora
jmenovaného území jsou vody vzduté
vysokými stavy blízko tekoucí řeky
Latorice, nikoliv zrušení stavidel, resp. jezu na
vysokobřežném kanálu u Gatu. Rovněž
není pravdou, že zástupce státu na poslední
valné hromadě serňanského vodního
družstva, do jehož kompetence tato technická
závada spadá, prohlásil, že stát
má větší zájem na odvodnění
pozemků Schönbornských než pozemků
selských. Naopak v dubnu t. r. byly konány porady
o zamezení uvedených vodních nesnází
a bylo konstatováno, že provedením generální
regulace řeky Latorice zmizely by veškeré tyto
vodní závad. Na tomto projektu se také skutečně
pracuje; ježto však nelze počítati s brzkým
započetí prací, navrženo bylo řešení
jiné. Vodní družstvo bude usilovati o postavení
obvodového kanálu opatřeného hrázemi,
aby se vody nerozlévaly a nevnikaly na ohrožené
území. Ježto však družstvo nemá
potřebných prostředků, navrženo
bylo zájemníkům, aby se obrátili na
ministerstvo zemědělství se žádostí
o subvenci.
Jest tedy patrno, že se celá záležitost
vede u příslušných úřadů
v patrnosti a že i zmíněné družstvo
podle svých finančních schopností
a ve smyslu stanov vše potřebné vykoná.
Pokud jde o zproštění zaplavovaných
pozemků od daně pozemkové, nepřísluší
těmto podle platných zákonných ustanovení
ani trvalé zproštění ani dočasné
osvobození od daně pozemkové. Ve výjimečných
případech, kdy totiž zaplavováním
pozemků nastane buď zničení pozemku
samého anebo úrody - a o tyto případy
zde jde - mohou jejich držitelé po zjištění
elementárních škod žádati za odpis
daně pozemkové za příslušný
rok.
V Praze dne 30. srpna 1926.
Provedeným šetřením se zjistilo, že
veškeré v interpelaci uvedené osoby byly okresní
správou politickou v Jilemnici odsouzeny pro neoprávněné
provozování živnosti klempířské
nebo kolářské. Proti neoprávněnému
provozování živnosti (fušerství)
panuje v okresu značná nespokojenost se strany řádných
poplatníků, neboť neoprávnění
řemeslníci na úkor ostatních unikají
často pozornosti úřadů a tím
i patřičnému zdanění. Jelikož
v daných případech byly splněny zákonné
předpoklady pro daňovou povinnost, byla uvedeným
poplatníkům předepsána daň
výdělková vyjímajíc Jana Franze
ve Vítkovicích 321, který pro krátkou
provozovací dobu a pro nepatrný rozsah podniku daní
výdělkovou vůbec předepsán
není a nebyl. Že ostatně zmínění
poplatníci sami si byli vědomi povinnosti daňové,
vyplývá z okolnosti, že - s jedinou výjimkou
Vendelína Schiera ve Vítkovicích 292 - nikdo
ze zdaněných do r. 1924 proti předpisu daně
výdělkové vůbec nebrojil, čímž
předpisy tyto vešly bez námitek v moc práva.
Budiž zde podotknuto, že všem jmenovaným
poplatníkům byla přikázána
nejnižší berní sazba 3 Kč, takže
nelze tvrditi, že by jim bylo bývalo materielně
ukřivděno. Pro rok 1925 nejsou předpisy dosud
pravoplatné a jest proto poplatníkům možno
domáhati se cestou odvolací osvobození od
daně výdělkové, je-li ovšem pro
to zákonný podklad. Pro rok 1926 byli všichni
uvedení poplatníci od daně výdělkové,
je-li ovšem pro to zákonný podklad. Pro rok
1926 byli všichni uvedení poplatníci od daně
výdělkové osvobozeni na základě
ustanovení § 5 zákona o daních osobních.
Pokud jde o daň z obratu, byla tato předepsána
jedině Vendelínu Schierovi a předpis její
je rovněž zákonem odůvodněn.
Že i v tomto případě jest si poplatník
vědom povinnosti k této dani, vyplývá
jednak z toho, že sám k ní podával přiznání
a jednak, že proti předpisům daňovým
odvolání nepodal.
Nelze tudíž v postupu berní správy v
Jilemnici shledati nijaké nesprávnosti ani nelze
mluviti o neodůvodněném pronásledování
jednotlivých poplatníků. Naopak jest patrno,
že ukládací komise znala dobře výdělkové
poměry jmenovaných a že na ně také
brala náležitý zřetel (přikázání
nejnižší berní sazby, osvobození
podle § 5 zákona o d. osobních) a nelze proti
tomuto postupu ničeho namítati.
V Praze, dne 3. září 1926.
Na výše uvedenou interpelaci sděluje se toto:
Výnosem moravské zemské správy politické
ze dne 28. února 1926 č. 14.400/I rozpuštěn
byl na základě § 57 zákona o neerárních
silnicích a cestách ze dne 30. září
1877 z. z. č. 38 silniční výbor okrasu
mor.-třebovského, jehož členové
byli naposled zvoleni v r. 1909.
Podle dohody mezi moravským zemským výborem
a okresní správou politickou v Mor. Třebové
dosazena byla 12členná správní komise
a rozdělen počet členů na jednotlivé
politické strany takto:
něm soc. dem. | 3 mandáty |
něm. křest. soc. | 3 " |
něm. nac. děl. | 1 " |
něm. agrárníky | 3 " |
české strany | 2 " |
Není zákonného předpisu, jenž
by ukládal orgánům k ustanovení správní
komise povolaným za povinnost, by vysílajíce
členy této komise musely zachovati počet
zákonem pro okrasní silniční výbory
určeny a nelze tudíž po soudu ministerstva
veřejných prací spatřovati nesprávnost
v tom, že bylo do správní komise siln. okresu
v Mor. Třebové jmenováno 12 členů.
Při posledních volbách do Národního
shromáždění vykazovaly hlavní
politické strany tento počet hlasů:
něm. soc. dem. strana obdržela | 3.565 hlasů |
něm. křest. soc. strana obdržela | 4.436 hlasů |
něm. nac. děl. strana obdržela | 1.041 hlasů |
něm. agrární strana obdržela | 4.685 hlasů |
české strany počítaje v to židy a komunisty obdržely | 1.541 hlasů |
Bylo tedy při sestavování správní
komise především přihlíženo
k mocenským poměrům hlavních politických
stran. Českým stranám přiděleny
byly 2 mandáty za tím účelem, aby
v případě nahodilé nepřítomnosti
jednoho českého člena mohly býti zájmy
českého obyvatelstva hájeny druhým
českým členem. Tento postup mor. zemského
výboru a okresní politické správy
v Mor. Třebové neodporuje ustanovení §
57. zákona ze dne 30. IX. 1877, č. 38 Mor. z. z.
a neshledalo proto ministerstvo veřejných prací
důvodu k nějakému jinému opatření.
V Praze dne 2. září 1926.