Válka samotná přinesla ohromné poruchy
a krise v hospodářském životě.
znamenala přervání zahraničních
styků, odvedla miliony produktivních sil od produktivní
činnosti, odvedla stroje a motory od výroby užitečných
předmětů k výrobě válečných
prostředků atd. Snížila výrobnost
země a uvedla obyvatelstvo do nouze, bídy a hladu.
Bylo otázkou společenské organisace, na koho
byly přesunuty důsledky ničení statků
a produktivních sil. Jedním z prostředků
tohoto přesunu bylo znehodnocování měny
z převýdeje bankovek, které vydaňovalo
neviditelně konsum všech a majetek peněžních
kapitalistů. V podnicích některých
se objevovaly zdánlivé zisky plynoucí z číselného
stoupání cen, zdánlivé proto, poněvadž
číselně vyšší ceny neznamenaly
vyšší kupní síly. Posunoval se
poměr mezi věřitelem a dlužníkem
ve prospěch dlužníka. Jednotliví prostředkovatelé
obchodu a dodávek a spekulanti se obohatili, ale národ
jako celek byl ochuzen, podmínky jeho práce a existence
se zhoršily.
Kapitál strojový a motorový byl válkou
opotřeben a spotřeben, dobytek byl zdecimován
a klesl na váze, půda byla vymrskána, což
souviselo s poklesem stavu dobytka a zastavením dovozu
umělých hnojiv. Stav domů nebyl doplňován
a udržován, železnice byly zpola zničeny
a, co hlavního, výrobní síly národa
byly ztenčeny a zhoršeny. A nad tímto ochuzeným
národním hospodářstvím stály
mimořádné poválečné
úkoly, které naň dolehly tíhou větší,
nežli předválečnou. Už proto se
družila k poválečné krisi hospodářské
také krise finanční.
Skončení války znamená konec ničení
hospodářských statků, znamená
obrat ve výrobě od účelů válečných
k účelům hospodářským,
znamená tedy obrat ve věcném ochuzování
lidu, začíná se zase vyráběti,
pracovati, hospodařit a žít. Nepokračuje-li
se v tomto období ve věcném ochuzování
lidu jako celku, vystupují za to tím mocněji
do popředí dočasné poruchy organisační,
plynoucí z rozvratu bývalé monarchie a též
proto, že se účinky válečného
hospodářství teprve naplno projevují.
Hodnota rakouské koruny v době převratu stála
asi na 1/4ně hodnoty mírové, ačkoliv
oběh bankovek byl 15krát větší,
než v míru. Všude, kde se zastavila inflace oběživa,
doběhly účinky předchozí inflace
později, a tak tomu bylo i u nás. Ačkoliv
jsme se po převratu vyvarovali toho hraditi inflační
schodky tiskem, tož přece následkem nashromážděné
thesaurace z doby Rakouska, měly ceny tendenci stoupající
a měna tendenci opačnou.
Rozklad bývalé monarchie znamená v ohledu
hospodářském rozklad jednotného hospodářského
tělesa, čímž byly postiženy právě
nejvíce naše země, v nichž byla soustředěna
velká a těžká industrie Rakousko-Uherska,
industrie, která se takto přes noc stala vůbec
anebo v daleko větší míře industrií
vývozní odkázanou nyní na cizinu s
neurovnanými poměry politickými a měnovými
a se sníženou kapacitou kupní.
Nové těleso politické našeho národního
státu, musilo teprve srůstati v hospodářskou
jednotku, z čehož vznikla na př. krise Slovenské
industrie železářské a hutní
zařízení svou polohou, dopravou atd. pro
jinou národohospodářskou jednotku.
Rozuzlení hospodářské vyžadovalo
především též rozuzlení
a osamostatnění měnového. Okolnost,
že v ostatních nástupnických státech
nedovedli se uchrániti inflace, jako my a že jejich
měny hluboce klesly, měla v zápětí
nedozírné škody tisíců a tisíců
jednotlivců, kteří měli umístěny
své kapitály v ostatních nástupnických
státech, zejména v Rakousku a Uhrách, ať
u peněžních ústavů (jako poštovní
spořitelny, Uherské hypoteční banky,
u soukromých bank atd.) anebo v průmyslu a obchodu.
Rozuzlení těchto vzájemných pohledávek,
o které se od prvopočátku pokoušel náš
stát, aby účelnou organisací ochránil
co nejvíce jednotlivce od ztráty (clearing, mezinárodní
dohody o poštovní spořitelně, pensích
atd.) naráželo zejména proto na velké
obtíže, že celkové saldo našeho státu
zůstalo v celku silně aktivním vůči
všem ostatním státům, kde měna
hluboko klesla. Byť v celku ztráty z tohoto pramene
plynoucí nebyly pro celé národní hospodářství
přespříliš těžké,
byly v jednotlivých případech přímo
katastrofální. Stále ještě nejsou
vyřízeny finanční pohledávky
a závazky našeho průmyslu a bank vůči
ostatní cizině (Anglie atd.) a závazky znějící
na tyto dobré měny vzrostly našim bankám
po přepočtení na koruny, aniž se tomu
odpovídající korunové majetky úměrně
zhodnotily.
K důsledkům rozkladu Rakosko-Uherské monarchie
náleží problém válečných
půjček. Československá republika nebyla
podle mírových smluv povinna hraditi ani svým
občanům těchto půjček. Z hospodářských
a sociálních důvodů se odhodlala k
tomu přece a odškodnila jich držitele vzhledem
ke svému stavu měny daleko hodnotněji, nežli
ostatní nástupnické státy. Poněvadž
však mimo případy osob méně majetných
a subjektů od dávky z majetku osvobozených
bylo odškodnění vázáno na úpis
IV. státní půjčky, k níž
nebylo v každém případě dostatek
možnosti a pohotovosti, ocitá se tím celá
řada peněžních ústavů,
podniků a obcí v krisi.
Naše opatření měnová od převratu
až do stabilisace, byť byla v zájmu celku sebe
nutnější, anebo sebe účelnější,
působila v jednotlivých případech
těžkou krisi. Už methoda okolkování,
při níž byla polovina soukromé držby
proměněna v 1%ní nezcizitelné státní
dluhopisy, vedla v jednotlivých případech
k velkým obtížím, poněvadž
podnikatelé zvláště živnostníci
nemohouce během kolkování zastaviti prodeje,
proměnili část své zásoby v
nehybný státní papír, avšak i
pro soukromníky byl tento zásah neobyčejně
tvrdý.
Druhý měnový zásah dávka z
majetku, která podle svého konečného
účinku se ukázala opatřením
účelným, poněvadž zjednala cedulovému
ústředí vládu nad oběživem
a která se stanoviska celkového národního
důchodu a celkového národního jmění
nebyla nesnesitelnou, přece v jednotlivých případech
dolehla příliš tíživě, zejména
důsledkem zdanění fiktivního přírůstku
u majetků velkých. Konec konců se musí
i dávka z majetku vybrati z výnosu národní
práce několika let a majetek zůstává
jen klíčem pro její individuální
rozvrh, na váhu však padá zejména, že
byla tato dávka předepsána v době
vysokých hospodářských čísel
při nízké měně a vybírá
se v situaci opačné, což bude ještě
vyloženo. Měna naše prodělala od převratu
velkou a nevídanou vlnu poklesu a vzestupu.
V době převratu stál kurs společné
koruny rak.-uh. asi na 1/4ně mírové výše.
Po odluce se projevil brzy rozdíl, poněvadž
měny ostatních nástupnických států
stále hlouběji klesaly oproti měně
naší. Ale ani u nás, ačkoliv jsme se
vyvarovali každé další inflace oběživa,
a naopak provedli jeho restrikci při kolkování,
neuvarovali jsme se značného poklesu své
měny v zimě 1919 až 1920 na 4 švýc.
centimy. Byl to přirozený důsledek poválečného
vyhladovění země, které vyžadovalo
velkých dovozů surovin a potravin, teprve postupně
přibývalo vývozu a získávány
byly zahraniční úvěry. Bankovní
úřad při ministerstvu financí neměl
tentokráte dostatečných prostředků,
aby zastavil pokles, jemuž učinil konec teprve přirozený
vývoj.
pokles kursu měny přecházel povlovně
do soustavy hospodářských čísel
ve vnitrozemí, avšak plně se mu tato soustava
nepřizpůsobila, poněvadž zavčas
nastal obrat kursu měny, avšak rok 1920 stojí
přes to ve znamení prudkého vzestupu cen,
výnosu a důchodu a v tom zvláště
mezd. Účinky byly zcela podobné jako při
inflaci. Vzestup cen budil zdání dobré konjunktury,
výroba se rozpínala spekulativně, investice
se zdály rentabilními. Byly zakládány
nové podniky. Pokles měny činil výhodným
vývoz a rok 1921 stojí jak řečeno
ve znamení zdánlivě dobré hospodářské
konjunktury, obchodní bilance vykazuje veliké aktivum
a státní finance jsou rozpočtově i
účetně v rovnováze.Řekl jsem,
že výhoda byla zdánlivá, i zisky byly
zdánlivé, jako vždy při poklesu měny.
Kapitálové a úvěrové angagementy
musily při pozdějším prudkém
vzestupu měny vésti k ohromným ztrátám.
Jak řečeno zotavení kursu naší
měny ze 4 centimů v zimě 1919/20 okrouhle
na 10 centimů roku 1920 a 1921 bylo přirozeným
důsledkem stabilisační politiky této
doby, ve které bylo usilováno o finanční
a hospodářskou rovnováhu země. Příznivé
výsledky obchodní bilance v roku 1921 a 1922, hroucení
měny v sousedních státech, které působilo
útěk kapitálu z těchto zemí
a soustřeďovalo ho v československé
koruně, k níž se upíraly vzestupné
naděje, bylo podnětem k obnovení deflačních
snah, jichž výsledkem byl prudký vzestup měny
dočasně až na 19 švýc. centimů
a trvale na výši, na které se naše měna
stabilně už drží po několik let.
Není zde místa pro celý rozbor deflačního
problému a jeho světlých i stinných
stránek, avšak pro naši otázku je rozhodno,
že byla deflace provázena kritickými zjevy.
Jest s podivem a jest důkazem ukázněnosti
obyvatelstva, že s podařilo vzestupným kursem
měny jako pákou snížiti postupně
celou soustavu hospodářských čísel.
Při klesajících cenách stává
se výroba zdrženlivou nevědouc, uhradí-li
při pokleslé ceně výrobní náklad.
Investice se zastavují. Z toho plyne zmenšení
výroby a nezaměstnanost. Na první ráně
je výroba vývozní. Nejvíce jsou postiženy
podniky pracující na úvěr, poněvadž
cena jich zásob klesne, ale dluh a úrok neklesne.
Provoz je úrokem relativně výše zatížen,
stává se pasivním. Pokud kapitál není
majetkem podniku po poklesu cen dostatečně kryt,
zvláště však, pokud jeho neztenčený
úrok nenalézá úhrady ve ztenčených
provozních číslech,znamená kapitálovou
ztrátu pro podnik i banku, poněvadž investice
podnikové jsou při pasivním provozu bezcenné.
Všechny tyto veliké ztráty industrie a obchodu
nenalézající úhradu v majetku a provozu
podniku se nutně přenášejí na
peněžní ústavy a v prvé řadě
na banky, poněvadž tyto poskytují obchodní
úvěry.
Deflace změnila i zatížení berní
a celní. To se týká především
nedoměrků a nedoplatků daňových
z doby příznivé hospodářské
konjunktury, které se vynořují poplatníku
teprve nyní a mají býti placeny v koruně
zhodnocené. Byl-li podnik i jinak postižen ztrátou,
musí pro něj daňové břemeno
znamenat katastrofu. O dávce z majetku bylo už v tomto
směru jednáno výše. Stejně staly
se celní sazby při pokleslých cenách
relativně účinnějšími,
takže protiva výroby celně chráněné
a celně nechráněné vystoupila ostřeji
do popředí. To se týká zejména
zemědělství, které se důsledkem
toho ocitá v obtížích i vůči
berní správě.
Spleť příčin, které uvádějí
jednotlivý podnik do nesnází, jest tedy velká
a těžko by bylo rozuzliti, kolik z daně ztráty
podniku připadá na vrub té či oné.
To se týká zejména tak zvaných deflačních
ztrát. Kdyby nebylo bývalo úvěrových
a kapitálových engagementů v době
konjunktury příznivé, nebylo by ani tolik
deflačních ztrát po vzestupu měny.
Je vinna deflace či engagement? Věcně je
vinno obojí stejně, však osobně přijde
na možnost předvídání, na opatrnost
či lehkomyslnost atd. I stabilisace by byla přivodila
krisi, jak jsme ji viděli i v jiných státech,
avšak ztráty při tom se projevující
by bylo lze plně přičísti na vrub
nejen věcné, nýbrž i osobní odpovědnosti.
A proto je i v našich deflačních ztrátách
mnoho těch, které připadají na tento
vrub. Inflace je vůbec špatnou školou pro výchovu
odpovědných organisátorů výroby
a peněžnictví. Vzestup cen zajišťuje
zdar i každému pochybnému podniku, plodí
lehkomyslnost, spekulaci, snahu po osobním obohacení,
podrývá solidnost a znemravňuje. Avšak
bylo by největší chybou tam, kde ztráta
propukne, hledati příčinu jen v osobní
vině a kde nepropukne, neviděti ji vůbec,
byť to leželo sebe více v přirozenosti
lidské. Za války když důsledkem znehodnocování
měny stoupala celá hladina cenová, nehledali
postižení spotřebitelé hlubších
příčin pohybu celé hladiny cenové
a soustřediti pozornost pouze na jednotlivé spekulanty,
těžící z tohoto zjevu. Jen proto, že
bylo uznáno, že největší část
toho druhu ztrát plyne z celé spleti nejrůznějších
příčin osobně nezaviněných
a že jen zlomek ztrát lze přičísti
zúčastněným k vině, ospravedlňuje
mravně rozhodnutí parlamentu, který na podzim
1924 učinil řadu opatření k jejich
sanaci. Učinil tak arci se zřetelem k tomu, že
byť ztráty tyto byly pro národní hospodářství
v průběhu doby snesitelné a stravitelné
- působila by přece jich násilná likvidace
nedozírné škody pro celé národní
hospodářství. Byla proto na podzim 1924 vydána
celá řada zákonů, jež tvoří
dohromady soustavný celek, nesoucí se za týmž
uvedeným cílem. Byly to jednak dva zákony
o fondech pro krytí ztrát a sice ze dne 9. října
1924,čís. 237 Sb. z. a n., kterým se zřizuje
zvláštní fond pro zmírnění
ztrát povstalých z poválečných
poměrů a zákona z 10. října
1924, č. 238 Sb. z. a n., kterým se zřizuje
Všeobecný fond peněžních ústavů
v republice Československé, jednak zákony
k upevnění bezpečnosti vkladatelů
a jiných věřitelů peněžních
ústavů a to zákon ze dne 10. října
1924 č. 239 Sb. z. na. o vkladních knížkách
(listech) akciových bankách a o revisi bankovních
ústavů,zákona z téhož dne č.
241 Sb. z. a n. o příročí k ochraně
peněžních ústavů a jejich věřitelů,
jednak zákona ze dne 8. října 1924 č.
235 Sb. z. a n. o mimořádných úlevách
připlacení přímých daní,
do komplexu těchto zákonů patří
pak také zákona ze dne 30. září
1924 čís. 216 Sb. z. a n. o konečné
úpravě rakouských a uherských válečných
půjček, zejména též tak zv. zálohových
účtů na IX. válečnou půjčku.
Interpelace soustřeďují svou pozornost na otázky
sanace bank ze Zvláštního fondu podle zákona
ze dne 9. října 1924, čís. 237 Sb.
z. a n. Ku provedení tohoto zákona bylo zřízeno
17ti členné byli jmenováni z řad státních
úředníků a ostatní členové
z řad družstev, záložen, spořitelen
a bank. Toto kuratorium jest autonomní korporací,
jejíž zásadní usnesení potřebují
schválení vlády.
Prostředky ku krytí ztrát sjednal si fond
tím, že vydal na základě zákonem
stanovených svépomocných příspěvků
jednotlivých ústavů a příspěvků
státu v roční částce 50 milionů
1640 milionů 4%ních dlužních úpisů
fondových, jež byly rozděleny na jednotlivé
skupiny a sice pro 3 padlé banky 330 milionů Kč,
pro živé banky 700 milionů Kč, pro záložny
150 milionů Kč, pro spořitelny 110 milionů
Kč a pro eúvěrní výdělková
a hospodářská společenstva (družstva)
350 milionů Kč.
Na bankovní skupinu připadlo sedm set milionů
fondových dluhopisů, na které si přispějí
banky samotné tři čtvrtiny vlastními
příspěvky, takže přispívá
stát k úhradě všech bankovních
ztrát částkou asi 150 milionů fondových
dluhopisů. Prakticky stojí tedy sanace bank na tom
stanovisku, že si uhražují banky své ztrát
solidárně a svépomocně za současného
rozvrhu na řadu let a že stát přispívá
k tomu v uznání toho, že převážná
část ztrát vznikla okolnostmi celostátní
povahy (rozklad Rakouska, rozluka měny, pohyby kursu měny
atd.). Jisto jest, že příspěvek státu
z daleka není úměrný ztrátám
z příčin posléz uvedených.
Otázku, jakým způsobem bylo rozvrženo
těchto 700 mil. korun fondových dluhopisů
na jednotlivé banky, nelze rozpověděti absolutními
čísly vzhledem ke striktnímu ustanovení
§u 3 posl. odst. zák. ze dne 9. října
1924 č. 237 Sb. z. a n. Avšak methoda, podle které
se rozvrh stal, dává záruku spravedlivého
a opatrného postupu. Rozvrhu předcházel nejpodrobnější
rozbor situace banky a všech k bance přičleněných
podniků se strany Revisní jednoty, rozbor, jehož
výsledky byly ověřeny superrevisemi za účasti
Zemské banky v Praze. při zjišťování
ztrát bylo přihlíženo především
k tichým i zjevným reservám sloužícím
v prvé řadě k tomuto účelu.
Rozvrh se stal podle toho rovnoměrně a pominuty
byly pouze nepatrné ústavy na Slovensku, které
se nalézají v likvidaci a jichž vkladatelé
jsou přiměřeně kriti. Rozvrh i podmínky
přídělu, o nichž bude ještě
níže řeč, se staly jednomyslným
usnesením příslušné skupiny kuratoria
i vlády, poněvadž byl obecně shledán
postup správným a spravedlivým. Byla položena
otázka, byly-li nebo budou-li poskytovány bankám
mimo sanační fond ještě jiné
podpory. Konstatují, že stát po sanaci ze svých
prostředků nedal žádných dalších
příspěvků bankám. Dřívější
garancie a vklady byly převedeny na fond, který
je bude státu refundovati, až jeho příspěvky
přirozeným vývojem přesáhnou
míru rozhodnou pro dnešní emisi fondových
dluhopisů. Nepřímou úlevou je prolongace
reeskontního úvěru, který obdržely
banky, postižené nad to všechno v roku 1922 a
1923 runem, od Bankovního úřadu ministerstva
financí. Avšak to není se stanoviska státu
vůbec žádnou finanční obětí,
poněvadž stát tento úvěr neposkytnul
z vlastních prostředků a běží
vlastně jen o amortisaci bloku státovek, dnes bankovek,
které se dostaly touto cestou do oběhu a budou úmorem
bank postupně z oběhu vzaty.
Mimořádnost této sanace, byť byla vyvolána
i zcela mimořádnými poměry, vyžaduje
přece též mimořádných
opatření národohospodářských
a mravních vůči oněm ztrátám,
kterých se bylo lze při obezřetném
hospodaření uvarovati. Už komplex sanačních
zákonů z podzimu 1924 obsahoval zákony o
povinnostech bankéřů (č. 240) a o
ochraně vkladů (č. 239). Nejvážnější
je ochrana vkladatelů. Peněžní úspory
jsou číselnou formou a mírou našeho
hospodářského pokroku. Proti peněžním
úsporám stojí reálné úspory,
reservující část naší
výroby do budoucna, aby podpořily a zvýšily
výnos práce. Podlomiti úspornost a důvěru,
na níž je vybudována, znamenalo by podlomiti
celé národní hospodářství.
Sankční akce sleduje arci i nad to ten účel,
aby chod našeho peněžnictví zůstal
bez poruchy, jak to vyžaduje peněžní a
úvěrová organisace celého národního
hospodářství.Porucha v peněžnictví
znamená nejen krisi peněžnictví, ale
i podvázání celé výroby. Kdyby
se zavřely bankovní pokladny, zůstane státi
celý průmysl, poněvadž by neměl
na vyplacení mezd. Šest set tisíc dělníků
závisí na bankách na zvláštním
fondu zúčastněných. Bylo by více
nežli zločinem, bylo by osudnou chybou svévolně
podlamovati důvěru vkladatelů, kteří
jsou sanační akcí zajištěni.
Avšak poněvadž část ztrát
jest přece přičítati ať lehkomyslností
anebo nedostatečné prozíravosti nebo jinému
zavinění peněžních orgnisátorů,
nemohlo bez dostatečných kautel do budoucna, že
se nebudou opakovati ztráty zaviněné. I nad
předpisy o ochraně vkladů a povinnostech
bankéřů vydalo kuratorium za souhlasu vlády
regulativ pro chod bankovního postupu, pro účetnictví
a bilancování, pro stálou evidenci a kontrolu
atd. Revisní jednota bude přísně bdíti
nad jich prováděním. A tu se naskytá
otázka dividend na rok 1925. Myšlénka, že
jsou dividendy vyloučeny, pokud je ztráta, jest
zrovna tak správná, jako myšlének, že
nelze vypláceti dividend z veřejných prostředků.
A přece třeba připustiti i zřetele
jiné. Žádným způsobem nelze vypláceti
dividend z veřejných prostředků, ale
tomu tak v daném případě naprosto
není. Dividendy byl připuštěny, pokud
zde byly skutečné provozní zisky bez zřetele
k příspěvku z fondu, připuštěny
v zájmu vkladatelů a drobných akcionářů.
Stalo se tak po velmi pečlivé a svědomité
úvaze a po rozvážení prospěchu
a škody.
Od dividend jest jen krok k otázce vrácení
tantiem za minulá léta. Interpelace číslo
271 se táže, byl-li znám stav a původ
jmění bankovních ředitelů a
členů správních rad a zda bylo jich
soukromého jmění použito ke krytí
bankovních ztrát. Za daného právního
stavu bylo lze použíti tohoto jmění
k úhradě bankovních ztrát jen v případě
prokázané viny, nikoli obecně. Naproti tomu
přeje si kuratorium, aby byly vráceny tantiemi z
let, které se ukázaly pasivními, ač
toto opatření má smysl spíše
mravní nežli praktický, poněvadž
tyto tantiemy dělají jen nepatrný zlomek
ztrát.
tím však není osobní a věcný
problém našeho bankovnictví vyčerpán.
Stále zůstane pravdou, že osobní zdatnost
a poctivost organisátorů naší hospodářské
práce zůstává zárukou jejího
zdaru a nemohou míti v této organisaci trvalého
místa osobnosti, které se neosvědčily.
Řešení této otázky bude trvalou
péčí kuratoria, poněvadž se věc
nedá vyřešiti přelomem. To platí
též ve zvýšené míře
o lepší levnější organisaci našeho
peněžnictví, poněvadž režie
bank spolu s risikem ztrátovým tvoří
rozpětí mezi aktivním a pasivním úrokem
a vysoký úrok úvěrový zdražuje
výrobu a posunuje poměr mezi peněžním
kapitálem na straně jedné a státem
i dělníkem na straně druhé. Různými
cestami směřujeme k jeho zlevnění.
Mezi nejúčinnější náleží
však účelnější a levnější
organisace našeho bankovnictví a peněžnictví
vůbec. Skladbu hospodářské organisace
a proto i organisace peněžní nelze bez těžké
odpovědnosti oddekretovati. Kuratorium si vyhradilo, nepovede-li
dobrovolná dohoda k účelné skladbě
naší peněžní organisace, působiti
k ní i ze své moci.
Tím jsem, jak mám za to, zodpověděl
všechny otázky, jež mě byly položeny
v interpelaci č. 271 a č. II./331. Z toho je však
patrno, že neběží o zájmy vkladatelů,
nýbrž o velký národohospodářský
problém. Vkladatelé znají jen svůj
poměr k bance a neznají dalšího včlenění
svého vkladu v podniku, nemohou nésti risiko tohoto
včlenění. Radují se ze zhodnocení
svého vkladu, avšak přenechávají
pramen tohoto zhodnocení a starost o ně bance a
podniku. Jak řečeno, je cílem sanace, aby
mohly býti bez hospodářské poruchy
vkladatelů zajištěny všechny vklady, avšak
aby bez poruchy zůstal chod našeho národního
hospodářství. Nezáleží
na tom, byly-li všechny ztráty 100 procenty uhrazeny,
nýbrž na tom, je-li zajištěn dobrý
vývoj do budoucna. I zde třeba státi na stanovisku,
že rozhoduje nejen stav, nýbrž vývoj.
Co jest jiného sanace fondovými dluhopisy nežli
rozvrh ztráty na dlouhou řadu let a možnost
tohoto rozvrhu závisí na celém dalším
hospodářském vývoji. tento nerušený
vývoj umožniti je účelem sanace, který
jest bezpečně splněn. Předpokladem
arci jest, že organisace našeho bankovnictví
a celého hospodářského života
provedena bude lidmi, kteří jsou si své odpovědnosti
plně vědomi.
V Praze dne 30. srpna 1926.
Ministr financí:
Dr. Engliš v. r.
VIII./576 (původní znění).
Odpověď
ministra školství a národní osvěty
na interpelaci poslanců dra Spiny, dra Luschky, Horpynky,
Simma, Stenzla a druhů
o zrušení německé občanské
školy v Hrušově (tisk V./249).
a na intepelaci poslanců dra Spiny, dra W. Feierfeila,
Horpynky, Simma, Eckerta a druhů
v téže věci (tisk XXI./285).
Na svrchu uvedené dvě interpelace, které
jsou obsahově shodné, dovoluji si odpověděti,
že věc - jak ostatně obě interpelace
samy uvádějí - jest v důsledku podané
stížnosti předmětem řízení
před nejvyšším správním
soudem, jemuž také byly zaslány příslušné
jednací spisy.
Jest proto nutno vyčkati nálezu tohoto soudu.
V Praze dne 5. srpna 1926.
Důvody, proč bylo nutno zvýšiti osobní
tarify na československých státních
drahách průměrně o 22%, uvedl jsem
zevrubně v rozpočtovém výboru poslanecké
sněmovny Národního shromáždění
25. května 1926, byv k tomu sněmovnou vyzván.
Nemám nic, co bych k těmto svým vývozům
dodal.
O zavedení IV. vozové třídy na československých
drahách bylo uvažováno již dříve.
Zevrubná studia však ukázala, že by nebylo
vhodno na dnešním stavu něco měniti.
Jest především jisto, že by po zavedení
IV. osobní třídy nastal značný
přesun obecenstva ze III. do IV. třídy. Tím
vznikl by úbytek příjmů. Výsledek
byl by tedy právě opačný snaze správy
státních drah po zlepšení příjmů,
které jest očekáváno od zvýšení
osobního tarifu. K tomu přistupuje i ta okolnost,
že by bylo nutno učiniti nemalé investice zakoupením
nových vozů, neboť - jak známo - státní
dráhy dnes vozů se IV. třídou nemají.
Zkušenosti se IV. třídou ve státech,
kde byla zavedena, nejsou příznivé. V Německu
i Maďarsku bylo naopak již uvažováno o tom,
zda by nebylo lépe IV. třídu zrušiti.
Za těchto okolností nepomýšlí
ani československá státní správa
železniční na to, aby kromě dnešních
tří tříd zavedla ještě
další.
V Praze dne 7. srpna 1926.
Interpelace nemá na mysli zatykače ve vlastním
slova smyslu, t. j. zatykače podle §§ 416, resp.
421 tr. ř., k jejichž vydání jsou oprávněny
jen příslušné soudní úřady,
nýbrž pouze t. zv. pátranky obecních
(policejních) úřadů, jejichž
jazyková úprava řídí se předpisy
hlavy XIV. jaz. nařízení ze dne 3. 2. 1926,
č. 17 Sb. z. a n.
Interpelace neuvádí konkrétních případů
a také zprávy, jež vyžádány
byly od všech policejních ředitelství,
neposkytly žádného podkladu pro závěr,
že by to které policejní ředitelství
pátranku sepsanou v jazyku jiném než státním
bylo odmítlo z důvodů příčících
se zákonu nebo jazykovému nařízení
nebo pustilo při tom se zřetele důležité
zájmy státní. Poněvadž pak nemám
žádných pochybností o tom, že úřady
tyto zájem státu plně hodnotí, nemám
na ten čas příčiny dáti jim
ve směru tom nějaký pokyn.
V Praze dne 28. srpna 1926.
K interpelaci této dovoluji si poukázati na vládní
návrh zákona o délce presenční
služba vojenské č. t. 438 posl. sněm.,
jakož i na důvodovou zprávu k tomuto vládnímu
návrhu připojenou.
Pokud pak se týče přípravy miliční
soustavy, poukazují na výsledky studií miličního
systému švýcarského, které podnikly
před časem parlamentní kruhy ve Švýcarsku
a dále pak na to, že vojenská správa
neustále sleduje různé systemy miliční
v cizích státech a sbírá zkušenosti
a data.
V Praze dne 26. července 1926.
Provedeným šetřením bylo zjištěno,
že vyměřovací rejstříky
zárobkové daně III. třídy pro
rok 1924, kterýžto má interpelace patrně
na mysli, bly vyloženy 8 dní, t. j. v době
od 20. do 27. prosince 1925 k veřejnému nahlédnutí,
což bylo potvrzeno podpisem starosty města a hlavního
notář na původním rejstříku.
Ostatně ani jeden z těch, kteří se
později proti výměře daně odvolali,
neuplatňoval důvod, že by rejstříky
nebyly bývaly řádně vyvěšeny.
při vyměření daně zárobkové
vycházelo se z důchodu, který byl již
dříve odhadní komisí stanoven, a poplatníci
byli tudíž již informováni o tom, jak
důchod tento byl vypočten. Tím tedy, že
komise přihlížela k tomu již dříve
stanovenému důchodu, bylo jí umožněno
vážně a meritorně projednati daň
třebas i 400 poplatníků denně.
Určitému počtu poplatníků byla
sice daň značněji zvýšena, nebylo
to však zvýšení svévolné,
nýbrž plně odůvodněné.Zvýšení
toto nastalo jenom u těch poplatníků, jejichž
výdělečné poměry se v době
pro uložení daně rozhodné oproti dřívějšku
značně zlepšily, případně
u těch, kterým v dřívějších
letech byla ukládána pouze daň minimální.
Jinak u většiny poplatníků nastalo naopak
všeobecné snižování daňových
sazeb, takže poplatníci jsouce plně spokojeni
vyloženým návrhem, ani se ke komisionelnímu
projednání nedostavili. Ostatně jak prakse
ukazuje, směřuje tendence komisí pravidelně
k tomu, aby poplatníkům spíše ulehčila
než aby stanovila takový základ daňový,
který by odpovídal třeba jen skutečným
příjmům poplatníkovým. O tom
také, že zárobková daň byla celkově
přiměřeně uložena, svědčí
okolnost, že z celého okresu komárenského,
v němž jest na 2.000 poplatníků, bylo
podáno toliko 84 odvolání.
nelze tudíž v postupu finanční expositury
v Komárně při ukládání
zárobkové daně III. třídy shledati
nějaké nesprávnosti; to bylo nedávno
potvrzeno také deputacemi poplatnictva samého, které
prohlásily, že se jim v tamním úřadě
vychází plně vstříc a že
není příčiny k nijakým stížnostem.
podle platných zákonných ustanovení
přísluší ostatně každému
jednotlivce celá řada opravných prostředků
řádných i mimořádných,
jimž se se strany finanční správy vymáhání
daňových nedoplatků jsou na individuelní
odůvodněné žádosti povolovány
poplatníkům přiměřené
platební úlevy.
V Praze dne 25. srpna 1926.
Odborné kursy živnostenské jsou pořádány
vždy jen na popud interesentů, neboť jen tímto
způsobem lze zajistiti zájem o kursy a jich konečný
zdárný výsledek. Posud nebyl zjištěn
jediný případ, že by ústav pro
zvelebování živnosti v Turčanském
Sv. Martině nevyhověl přání
z kruhů živnostenských a nepořádal
odborný kurs, když byl oň zájem a když
byla zjištěna účelnost jeho. V těchto
případech postupuje se vždy s krajní
spravedlností, neboť jest snaha, aby akce živnsotenskozvelebovací,
jež bude postupně stále více a více
na Slovensku a Podkarpatské Rusi prohlubována, byla
ku prospěchu všech živnostenských odvětví
bez ohledu na kteroukoliv národnost. Nelze ovšem zamlčeti,
že na Slovensku byl projevován dosud větší
zájem o podniky státní akce živnostenské
se strany slovenských živnostníků než
z řad živnostníků maďarské
národnosti.
Pokud však bylo vysloveno přání živnostníků
maďarské národnosti o pořádání
odborných kursů živnostenských, bylo
tomuto vždy ochotně vyhověno, byly-li podmínky
pro tyto kursy takové, že zaručiti mohly jejich
úplný zdar.
Tak v r. 1925 při žádosti o provedení
kursů pro lidovou výrobu koberců, zřízeny
byly ihned dva kursy (pro lidové vázání
orientálních koberců) s maďarským
jazykem vyučovacím a to: v Hrnčiarovcích
od 4. května do 23. května 1925 a v Nových
Zámkoch od 25. května do 30. června 1925.
I letošního roku, jakmile správa ústavu
byla vyrozuměna obchodní komorou v Báňské
Bystrici dopisem ze dne 31.května t. r., že živnostenské
společenstvo v Rožnavě by se interesovalo o
zřízení kursů pro krejčí
a obuvníky v Rožnavě s maďarským
jazykem vyučovacím, ihned, t. j. dne 7. června
t. r. zaslala tomuto společenstvu potřebné
tiskopisy k vyplnění a k sdělení,
v kterém čase by si žádalo kursy tyto
uspořádati. Pro kursy zajistila si ihned prvotřídní
odborníky dokonale slovem i písmem maďarský
jazyk ovládající, Štefana Kadu ze Žiliny
a Petera Zuzulu z Piešťan. Dosud však ústavu
odpověď živnostenského společenstva
z Rožnavy nedošla. Ale i na kursech slovenských
dostává se posluchačům, kteří
neovládají slovenčinu, maďarského
vyučování, jak bylo na př. na kursech
v Prešově, Užhorodě, v Báňské
Štiavnici a pod. Ovšem pro všechny obory není
dosud schopných sil, které by mohly vyučovati
slovensky a maďarsky, ale ústav bude usilovati o to,
aby schopné síly si vychoval.
Co se týče zřizování nového
ústavu maďarského, bylo by to jen na škodu
věci samé, neboť síly by se zbytečně
tříštily. Úlohou ústavu není
jen pořádání odborných kursů,
které budou vlastně posledním stadiem jeho
skutečné činnosti. Dnes ovšem činnost
ústavu jeví se hlavně v pořádání
kursů, kterými doplňuje prozatím ústav
nedostatek vzdělání té části
živnostnictva, která neměla možnosti súčastniti
se vyučování v pokračovacích
školách živnostenských. Látka na
kursech ústavu přednášená kryje
se tedy často s látkou přednášenou
v uvedených školách. Tento učebný
materiál však řádně vyučenému
živnostníku v budoucnosti nepostačí.
Tu nastane pravá úloha ústavu dokonale vším
potřebným vybaveného, totiž že
bude se zdatnými odborníky studovat ze současné
světové literatury a z odborných studovat
ze současné světové literatury a z
odborných zpráv nové methody výrobní,
nové systémy výrobních pomůcek
a užívání, nových materiálií,
a že je bude svědomitě zkoušet, kterak
daly by se v živnostech využíti, aby tyto dostaly
se na úroveň současného technického
pokroku a staly se jakékoli konkurence schopnými.
Výsledky tohoto výzkumnictví popularisovány
budou potom pomocí specielních kursů, jichž
dostane se všem z řad živnostnictva, kteří
pro zdokonalení se ve svém oboru projeví
zájem. Aby prosycení vrstev živnostenských
novými poznatky technickými bylo dokonalé,
postaráno bude o decentralisaci administrativy ústavu
zřízením odboček ústavu v sídlech
obchodních komor, kteréžto odbočky starati
se budou o řádné ukojení požadavků
živnostnictva v ohledu zvelebování živnosti
ve svých obvodech. Výsledky činnosti ústavu
minulé i budoucí závisí v prvé
řadě na zájmu živnostnictva o podniky
živnostensko-zvelebovací služby a v místech
, kde toho zájmu není, nemůže býti
ani řádné činnosti ústavu.
V Praze dne 7. srpna 1926.