Československý stát jako podnikatel v průmyslu
báňském a hutnickém získal
po převratu v roce 1918 mírovými smlouvami
Versaillskou a Trianonskou od bývalého Rakouska
státní báňské a hutnické
závody v Čechách: v Příbrami,
v Mostě a Jáchymově kromě velkého
komplexu kutiskových terénů rudných
hlavně v Čechách, méně na Moravě
a ve Slezsku, nabyl i velké rozlohy naftových terénů
v jihovýchodní Moravě, přecházejících
i do Slovenska. Na Slovensku získal celou řadu závodů
hutnických i báňských vedle značné
rozlohy kutiskové, rudní i naftové. Nejvýchodnější
Slovensko poskytlo čsl. státu vybudované
solné doly. Naftové terény byly jak na Slovensku,
tak v Podkarpatské Rusi rozšířeny získáním
velkých, kutiskových terénů pro čsl.
stát v letech 1923 až 1924. Uhelné terény
zůstaly na Slovensku většinou v majetku soukromých
podnikatelů a čsl. stát mohl uhelného
práva získati smlouvami pouze na několika
podřadnějších místech.
Báňské podniky i hutě převzaté
čsl. státem v Čechách, byly zařízeny
moderně, zato závody převzaté na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi od bývalého Maďarska
byly velmi zaostalé, silně pasivní, provozované
způsobem nehospodářským. Sanační
práce reorganisační jak technická,
tak administrativní a sociální byla těžkým
problémem popřevratovým a po přechodné
dosti značné pasivitě let 1921-1923 bylo
docíleno opět v roce 1924 čistého
zisku. Dlužno přiznati, že by bylo možno
docíliti většího zisku z provozu státních
báňských a hutnických závodů,
kdyby nebylo deficitních závodů na Slovensku,
hlavně státních železáren a oceláren
v Podbrezové s pobočnými závody v
Tisovci, Hronci a Báňské Bystřici,
rudných dolů v B. Šťávnici a Kremnici,
z českých pak pasivních dolů na stříbro
a olovo v Příbrami. Ač se má stát
říditi zásadami podnikového zákona,
nelze přec přehlížeti úkol státní
správy sledující i jiné cíle,
než čistě výdělečné,
a ač by měla býti v mnohých případech
vydání z nich plynoucí účtována
na vrub jiných kapitol státního rozpočtu,
nelze je dobře od státního podnikání
odlučovati. Z toho důvodu dlužno bilanční
výsledky státních podniků posuzovati
příznivěji, než by to bylo v provozu
podniku soukromého. Přes to přese všechno
jest konstatovati, že rozpočty a výsledky.státních
báňských a hutnických závodů
za uplynulá léta se drahně zlepšily,
že pasivity všech shora uvedených závodů
dobou několika let byly postupně a na mnohých
závodech radikálně sraženy na zlomky
bývalých částek a lze očekávati,
že sanace těchto podniků bude i dále
příznivě pokračovati. Tak na příklad
vykazovaly státní železárny a ocelárny
slovenské ještě v roce 1920 bilanční
schodek přes 103,000.000 Kč, který poklesl
nyní pouze na jednu čtvrtinu! Deficit rudných
dolů ve Šťávnici a Kremnici byl trojnásobný.
Železnorudné závody na Slovensku, v Rožnavě,
Železníku a okolí stěží
se udržují v bilanční rovnováze
a finanční jejich výsledek by byl po provedené
modernisaci lepší, kdyby byly topograficky a tarifárně
příznivěji situovány.
Dnešní železniční spojení,
která byla výhodná v území
bývalého Maďarska, jsou pro státní
závody na Slovensku s ohledem na konkurenční
podniky v Čechách a na Moravě velmi nepříznivá.
Dopravně jdou nevýhody státních závodů
proti podnikům soukromým v železářském
oboru do mnoha milionů ročně.
Méně příznivě staví
se vyhlídky na sanaci státních. závodů
v Příbrami a v Jáchymově. Poklesem
světové ceny za drahé kovy, zlato, stříbro
a radium, jichž pokles nebyl v žádném
poměru k ceně naší koruny, staly se
jmenované doly rázem pasivními, a nebude
snadným problémem tuto pasivitu odstraniti. Ceny
stříbra a kovů vůbec klesly na polovinu
až třetinu, radia na čtvrtinu! Jest na snadě
zodpověděti otázku, zda-li by soukromý
podnikatel v takovém případě své
podniky dále provozoval a bral na se břímě
zaměstnávati dělnictvo i když by pasivita
byla přechodnou.
Jak bylo z počátku nastíněno, nemohou
státní báňské a hutnické
závody, ač jsou spravovány podle zákona
404 z roku 1922 na podkladě soukromohospodářském,
z důvodů sociálních a politických
i z příčin tkvících v přípravě
obrany státu šmahem pasivní závody uzavírati,
byt by k tomu hospodářské poměry nutily.
Tu jest možným pouze sanační postup,
že zastavují se v dolech práce neproduktivní,
že restringuje se postupně počet zaměstnanectva
a že se modernisuje technicky, kde to jest jen možným.
Příbram a Šťávnice se elektrifikovaly,
zavádí se turnusové práce, zlepšuje
se úpravnictví, studuje se zvýšení
produkce a. výroby v huti, Jáchymov vyzbrojen elektrickým
pohonem, otvírají se důlní partie
s lepšími vyhlídkami na rudnatost. Obtížným
problémem zůstává dosud zvelebení
rudných dolů ve Šťávnici a v Kremnici.
Po nutné redukci dělnictva závody tyto po
stránce technické jsou úplně ve stadiu
evolučním, vystaveny hydrocentrály, navázáno
na hlavní elektrovodné sítě středoslovenské,
po stránce úpravnické všechno neekonomické
odstraněno a má se nahraditi hospodárnými
louhovnami a úpravnami, takže ztráty rud i
zlata, které dříve činily kol 60 %
zredukovány budou na míru nejmenší,
jak z výsledků docílených v moderních
úpravnách v cizině možno zajistiti.
V dolech nedobývá se více rudných
partií, které dávaly surovinu pod cenou výrobní,
nýbrž hledají se slednými pracemi pouze
ony rudné žily, které poskytnou závodu
takové rudy, jichž zpracování a zhutnění
přinese podniku zisk, a ne ztrátu. Výsledky
dosud dosažené skytají v tom směry nejlepší
naděje prosperity.
Jedním z nejtěžších problémů
jest ovšem sanační otázka státních
železáren a oceláren na Slovenska a s těmito
v těsném svazku stojící doly na železnou
rudu. Uváží-li se, v jakém zastaralém
a téměř primitivním stava byla většina
závodních odvětví hlavně v
hutích a ocelárnách převzata a co
za dobu uplynulých málo let milionovými investicemi
bylo napraveno a má snad býti ještě
modernisací ocelárny zlepšeno, tu není
třeba ztráceti naděje, že by tento problém
nebyl časem řešitelným, t. j. že
by pasivita těchto závodů, které participují
na tuzemském trhu železářském
a konkurující svými rourovnami i v cizině,
nebyla sražena na míru nejmenší. Uváží-li
se nepříznivá geografická situace
závodů, drahý dovoz surovin, uhlí
i rudy v důsledku nedostatečných železničních
spojů, nemodernost některých provozních
zařízení, obtížná akvisice
kvalifikovaných odborných sil, které v soukromých
železářských podnicích jsou nepoměrně
lépe honorovány, než se to může
státi v podniku státním, všechny tyto
momenty přes vytrvalost a cílevědomé
řízení podniků tvoří
nepříznivé položky pro státní
podnikání v oboru železářském
na území Slovenska.
Jak výhodněji jsou situovány železárny
a ocelárny soukromých podniků! Ty stály
již před převratem na výši techniky
jdouce stále stejným krokem se všemi moderními
vymoženostmi, mají své uhlí i koks v
největší blízkosti. Uváží-li
se tyto přednosti soukromých závodů
proti státním, nemůže býti hospodářský
výsledek státních železáren na
Slovensku posuzován dle stejného měřítka,
nevezmou-li se v úvahu všechny jiné důvody
z předu vylíčené, jež státní
správu nutily tyto podniky udržeti dále v provozu.
V Podbrezové dlužno stále znova investovati
než bude všude získána náprava.
Dostavuje se jemná válcovna, musí se přestaviti
zastaralé martinské pece, v rourovnách i
dílnách je zapotřebí různých
zlepšení. Dokončena velká hydrocentrála
v Jasené, navázána na hydrocentrálu
Starohorskou i Kremnickou. Tím umožněno je
značné zlevnění a zvýšení
produkce v částech závodu, jež mají
pro své výrobky příznivé podmínky
odbytové. Důvody obrany státu dlužno
míti při těchto podnicích.v prvé
řadě na zřeteli.
V srpnu letošního roku koupeny byly od rakouské
Alpinské společnosti v Porubě u Orlové
kamenouhelné doly s vlastní moderní koksárnou,
takže koks z tohoto st. závodu bude dovážen
státním hutím na Slovensku, kamenné
uhlí pak všem st. dolům, ovšem za cenu
výhodnější než od soukromých
podniků.
Státní důl "Václav" v Porubě
těží denně prozatím asi 60 vagonů
kamenného uhlí vedle 25 vagonů koksu. S tímto
dolem byla získáno koupí uhelného
terénu o rozloze 6700 ha, takže čsl. státu
naskytá se kdykoliv možnost - budou-li konjunkturní
poměry příznivé - zvýšiti
produkci tohoto dolu neb hloubením nových šachet
v rozsáhlém nadějném terénu
postaviti se po bok privátním podnikům ostravským,
jak jest tomu i v hnědouhelném revíru mosteckém.
Snahou ústředního vedení státních
báňských a hutnických závodů
je zvýšiti pokud možno produktivitu a prosperitu
závodů aktivních a snížiti v
mezích dosažitelných deficit závodů
pasivních, hlavně Podbrezové, Šťávnice,
Kremnice a Příbrami. Aby produkce a zisk z uhlí
byl zvýšen, bude investováno na hloubení
moderního dolu v Břečtanech u Mostu na rok
1927 devět milionů Kč, na modernisaci a zlepšení
provozních zařízení v Podbrezové
bude potřebí asi 14 milionů Kč. Solné
doly v Marm. Solotvině se rozšiřují
na dobývání odklizem, doly zařizují
se na strojní dobývání a těžbu,
čímž zisk těchto dolů bude zvýšen.
Při tom nelze ovšem přehlédnouti obtíže
s řešením otázky zaměstnanectva
těchto dolů, které skytají v chudém
kraji Podkarpatské Rusi obyvatelstvu v prvé řadě
obživu. Na zlepšení úpraven v Příbrami
má. býti investován jeden milion Kč,
explorační práce v Šťávnici
a Kremnici - které prozatím žádného
zisku nenesou - budou zatěžovati i v roce 1927 nepříznivě
celkovou bilanci podnikovou. Nálezy zpracovatelných
rud a stavba nové úpravny v Hodruši sníží
v příštích letech značně
schodky Šťávnických závodů.
Rovněž i v průmyslu naftovém pamatováno
na nové zdroje příjmů hledáním
nových ložisek těžké nafty v okolí
gbelsko-hodonínském a otevřením ložiska
lehké benzinové nafty v Karpatech v okolí
Čače a Turzovky. Dosavadní přípravné
práce jsou velice slibné, takže možno
doufati i s ohledem na velké risiko naftového podnikání,
že v tomto průmyslu přispěje se státnímu
báňskému podnikání značným
ziskem, tak jako svého času v letech 1920 až
1924, kdy státní naftové doly ve Gbelech
vykazovaly značný čistý zisk.
Na r. 1927 vyplývá provozní přebytek
29,475.000 Kč, tutéž sumu vyžaduje investiční
program, takže státní pokladně nedostane
se žádného čistého zisku, bude-li
investičními náklady vyčerpán.
Při provádění investičního
programu bude ovšem postupováno s největší
opatrností a šetrností, aby ovoce z těchto
investic sklidila léta příští.
Nesmí se však zapomenouti, že v bilanci st. podniků
obsaženy jsou též daně v obnosu asi 291/2
milionu Kč, že státní báňské
a hutnické závody nesou pensijní náklad
páčící se přes 7 milionů
Kč. Železniční správa má
z dopravy surovin a výrobků do státních
báňských a hutnických závodů
na Slovensku příjem přes 10 milionů
Kč, na nichž participuje hlavně železářské
státní podnikání.
Bilanční zisk státních báňských
a hutnických závodů v r. 1927 jest rozpočten
15,788.500 Kč.
Vezmou-li se v počet a v úvahu veškeré
důvody, jež byly pro provoz těchto podniků
svrchu uvedeny, a má-li se na zřeteli, že na
rok 1927 vyplývá provozní přebytek
29,475.000 Kč, nutno při nynější
stagnaci na trhu uhelném i železářském
uznati, že poměry v tomto podnikání
se značně zlepšily, přes to, že
tyto závody plní i jiné úkoly, než
vyplývají z čistě podnikatelské
činnosti.
Srovná-li se rok 1927 s rokem 1926 co do rozpočtených
příjmů a vydání, vyplývají
v roce 1927 vyšší příjmy v částce
66,987.300 Kč, naproti tomu stojí vyšší
vydání v částce 7,134.70 Kč.
Stoupnutí příjmů a vydání
proti roku předchozímu jest z části
odůvodněno tím, že byl do rozpočtu
pro rok 1927 pojat státní důl Václav
v Porubě u Orlové, který byl koupen teprve
v polovici roku 1926. Dalších vyšších
příjmů proti roku 1926 bylo docíleno
u ústředí, v Mostě, v Podbrezové,
ve Gbelech a v M. Solotvině, protože jest v r. 1927
projektováno zvýšení těžby
uhlí, zvýšení prodeje válcovaných
železných výrobků, větší
těžba oleje a zvýšení prodeje kamenné
soli. V příjmech jsou nižší Příbram,
Jáchymov, B. Šťávnice, Kremnice, Rožnava,
Železník a Solnohrady pro snížení
ceny stříbra, olova, radia, uranových barev,
železných rud a vakuové soli a v Solnohradě
hlavně pro restrikci výroby vařené
soli v důsledku chatrného stavu starého solivaru,
jenž byl nahrazen solivarem novým.
Ve vydání jest obsažen náklad vyplývající
z platového zákona pro podnik. Zvýšené
položky vykazují ústředí, Most,
Kremnice, Železník, Podbrezová, M. Solotvina,
v důsledku zvýšení výroby. Kremnice
pak pro vyšší náklad v opravě vodovodu
pro podzemní hydrocentrálu. Zmenšené
vydání proti r. 1926 má Příbram,
Jáchymov, B. Šťávnice, Rožnava, Solnohrad,
Gbely, jednak z příčiny omezování
provozu v odvětvích nerentabilních, jednak
v důsledku úspor, vyplývajících
z provedení elektrifikace a zlepšení provozních
zařízení.
Státní báňské podniky zaměstnávají
tou dobou v celku 11.200 dělníků a na 700
zaměstnanců úřednické, podúřednické
a zřízenecké kategorie, takže v ohledu
sociálním přispívají v míře
dostatečné na výživu obyvatelstva a
to v krajinách, kde je nedostatek jiných zdrojů
obživy.
Vrchní vedení státních báňských
a hutnických závodů jest soustředěno
v odboru VII. ministerstva veřejných prací
(státní báňské a hutnické
závody). Podřízeny jsou mu:
Státní prodejna báňských výrobků,
Státní uhelné sklady a státní
báňská ředitelství a státní
báňské správy, počtem 15.
mají v této době v provozu důl Hedviku,
Julius II., Julius III. a Julius V. Uhlí dobývá
se buď dolováním hlubinným aneb v lomech.
V r. 1925 vyrobilo se celkem 1,874.300 t hnědého
uhlí.
Jak důl Julius II., tak i důl Julius III. mají
uhlí velmi dobré jakosti, jehož se užívá
hlavně pro domácí otop a průmysl porcelánový
a sklářský. Pro dobu nejbližší
připravuje se hloubení nové těžné
jámy u obce Břešťan. Tato bude vybavena
nejmodernějšími prostředky a zařízena
na těžbu asi 6,000.000 q uhlí ročně.
Paněvadž intensivním hledáním
nových rudných prostředků v hloubce
téměř 1300 m bylo zjištěna, že
hlavní žíla Vojtěšská jest
na Anenském dole velice mocná a že i v hloubce
pod 35. obzorem, který byl v r. 1920 otevřen, bude
míti dobyvatelnou rudu, byla strojní zařízení
těchto dolů za účelem žádoucího
sníženi výrobních nákladů
zmodernisována. Koncem r. 1924 přikročeno
bylo k elektrifikaci dolů. Proud dodávají
Jihočeské elektrárny a to jednak z hydroelektrárny
v Letašticích, jednak z kalorické centrály
v Mydlovarech. Mimo to připojen jest závod na síť
Západočeského elektrárenského
svazu. V r. 1925 vyrobilo se celkem 22.000 kg stříbra
a 20.000 q olova z 570.000 q surové rudy.
Jakožto doplněk celkové elektrifikace buduje
se na huti srážení kouřových
plynů, které obsahují olovo a jsou značně
cenné. Zavedením elektrického srážení
kouřových plynů budou odstraněny dosavadní
srážecí komory a provoz hutě zlevněn.
Za účelem dalšího rozvoje státních
lázní v Jáchymově byla v poslední
době zachycena a pro účely lázeňské
reservována voda z teplého pramene dolu Svornosti
o vysoké radioaktivitě. Závod vyrábí
uranová barviva a z jich odpadků velíce cenné
radiové preparáty. V r. 1925 vyrobilo se celkem
10.105 kg uranových barev a 1377 mg radia prvku.
Ze solanky, čerpané ze zatopených dolů,
vyrábí se sůl jednak ve starém solivaru
v množství asi 50.000 q ročně, jednak
v novém solivaru, který jest zařízen
pro výrobu soli vakuové v množství 60.000
q ročně. Aby zamezeno bylo libovolnému nekontrolovatelnému
vyluhování ložiska a tím též
nebezpečí hrozícímu objektům
nad ložiskem, odvodňuje se zatopený důl
Leopoldův a solné ložisko bude dále
vyřizováno a dobýváno hornicky.
těží sůl ve dvou dolech, Františkově
a Ludvíkově. Dobývání soli
děje se dosud ručně. Za účelem
snížení ceny soli zavádí se dobývání
strojové. V poslední době k prozkoumání
solného ložiska, jehož rozloha nebyla dosud přesně
zjištěna, provádějí se v okolí
Marm. Solotviny hlubinné vrtby až do hloubky 400 m.
Závod kryje pouze část spotřeby soli
v Československé republice. Odklizovým dolováním
a strojním zařízením může
býti těžba z dnešních 40 vagonů
denně zvýšena až na kryti celé
spotřeby soli, páčící se na
80 vagonů denně.
V solném mlýně na dole Ludvíkově
semílá se dobytá sůl na sůl
jedlou, dobytčí a průmyslovou. Část
kusové soli dováží se k zpracování
do solných mlýnů v Olomouci.
Státní doly na zlato, stříbro, olovo
a měď v Báňské Šťávnici
a státní doly na zlato a stříbro v
Kremnici.
V důsledku neudržitelných hospodářských
poměrů pracuje se u těchto dolů od
r. 1923 pouze ve slibnějších rudných
partiích na pracech výzkumných a otvíracích,
kdežto práce dobývací a provoz úpraven
a hutě jest zastaven.
Další osud těchto závodů závisí od vyřešení těchto otázek:
1. dostatečných rudných prostředků,
2. upravování rudných zásob,
3. zhutňování rudných koncentrátů.
V těchto všech otázkách se intensivně
pracuj e a jednotlivé problémy jsou již blízky
svého rozřešení.
rozkládají se poblíž městečka
Gbely u Holiče na Slovensku. V r. 1925 vyrobily 734 cisteren
oleje a 654.540 m3 plynu.
V okolí Gbel zjišťují se nová naftová
pole, kromě toho začne se s exploračními
pracemi též v Karpatech.
Vytěžená železná ruda se nejprve
třídí a pak se praží v pražicích
pecích. Pražená ruda zasílá se
k dalšímu zpracování do vysoké
pece státních železáren v Tisovci, přebytečná
ruda se prodává jiným odběratelům.
V r. 1925 vyrobilo se na železníku 158.976 q rudy
surové a 145.190 q rudy pražené, v Rožnavě
408.302 q rudy surové a 491.387 q rudy pražené.
Tyto železárny sestávají z vysoké
pece v Tisovci, oceláren, válcoven a rouroven v
Podbrezové a na Piesku a sléváren a smaltoven
v Hronci.
Výrobky těchto závodů svou významnou
produkcí ocelových rour, plechů, formovaného
železa a j., dále smaltovaného a litého
nádobí, participují vydatně na tuzemském
i balkánském trhu.
Denně produkuje důl "Václav" průměrně
60 vagonů uhlí černého, 25 vagonů
koksu a 11/2 vagonu kamenouhelného
dehtu.
Tento závod, který byl zakoupen v letošním
roce od Rakouské Alpinské báňské
společnosti, jest vypraven nejmodernějšími
strojními zařízeními jak na povrchu,
tak i pod zemí, takže v tomto ohledu vyrovná
se ostatním závodům v ostravském revíru.
Veškerá zařízení na povrchu jsou
nová, vybudovaná v posledních letech po převratu.
Nejlepšími odborníky Ostravska byly odhadnuty
zásoby kamenného uhlí jen v západním
kutném poli na 25,000.000 t, státními znalci
bylo konstatováno v propůjčených polích
14,000.000 t, východní pole, které dle expertisy
znaků jest rovněž uhlonosné, nebylo
vzato do výpočtu. Celková uhelná oblast,
měřící 6.700 ha, jest největším
kutacím terénem v moravsko-ostravském revíru.
Kromě toho byla koupí získána moderní
koksovna a továrna na benzol, dehet a síran amonnatý.
Ku povrchovému majetku náleží 110 ha
pozemků, 94 obytných a 37 provozních budov.
Vznik a vývoj vojenské továrny na letadla
je jedním ze základních kamenů historie
československého letectví vůbec. Z
trosek armád centrálních mocností
dovezen byl po převratu letecký materiál
všeho druhu do Prahy, kde upravován byl pro potřeby
československé branné moci. Do leteckého
arsenálu, jak tehdy správkárna byla nazvána,
stahoval se současně personál, který
svými odbornými zkušenostmi umožnil pro
tu dobu vhodné zužitkování demobilisovaných
předmětů a stal se jádrem pozdějšího
tvoření výrobního. Letecký
arsenál se rozšiřoval, průběhem
doby mohutněl a přesídlil z výstaviště
do provisorních dílen ve Kbelích, rychlým
vývojem aviatiky států evropských
zvětšovaly se i požadavky tuzemské potřeby,
rostly nároky na domácí leteckou výrobu,
čehož důsledkem bylo vybudování
účelné a moderní, vhodnými
technickými potřebami vybavené vlastní
tovární budovy v Letňanech.
Původní začátky aviatického
průmyslu usnadňovány byly hojnými
objednávkami vojenských letadel a vojenská
továrna na letadla snažila se vším možným
způsobem, aby přáním a potřebám
vojenské správy vyhověla, ale také
i iniciativními návrhy umožnila dnešní
rozvoj letectva. Vojenská továrna na letadla, jakožto
podnik státní, chrání naše vyvíjející
se letectví před uchvácením cizími
živly (kapitálem zahraničním), zabraňuje
zmonopolisování letecké výroby a působí
jako regulátor cen.
Vojenská továrna na letadla vystavěla bud
podle programu vojenské správy nebo podle vlastního
pracovního programu řadu typů letadel, vojenským
potřebám vyhovujících. Na vývoji
těchto typů jest patrna snaha po stálém
zdokonalování, po nové koncepci a formě
letadla, jakož i snaha po největší úspornosti.
| Pro 1927 se počítá s provozními náklady | 19,7 mil. Kč, |
| tedy proti výdajům rozpočtu roku 1926 v částce | 21,8 mil. Kč |
| méně o | 2,1 mil. Kč, |
| v důsledku obmezení provozu následkem menších státních dodávek. |
| Tomu odpovídá též zmenšení provozních příjmů pro 1927 částkou | 20,3 mil. Kč |
| preliminovaných proti | 22,5 mil. Kč, |
| které byly rozpočteny pro 1926. |
Podnik tento vznikl v době válečné,
a to koncem roku 1916, v době, kdy začínal
se projevovati nedostatek paliva a řeziva na frontách.
Bývalá vojenská správa rozhodla se
pro zřízení několika vojenských
pil, z nichž jednou byla pila ve Velkých Levárech.
Zřízena byla na základě smlouvy s
Wenckheimem, na pozemcích jmenovaného v katastr.
obci Velké Leváry v blízkosti železniční
stanice téhož jména, s níž byl
podnik spojen vlečkou, patřící Wenckheimovi.
Smlouva stanovila, že vojenská správa zřídí
na pozemcích výše uvedených kompletní
pilu o třech rámovkách, naproti tomu se zavázal
Wenckheim, že dodá vojenské správě
kulatinu do množství 60.000 m3. Po zpracování
tohoto množství měly budovy přijíti
bezplatně do majetku Wenckheimova.
Tento smluvní poměr trval až do vydání
zákona o nároku majitelů lesů na zvýšení
cen dřeva, stanovených ve smlouvách dříve
sjednaných. Protokolárními dohodami ze dne
10. ledna 1922 a 26. září 1922 změněna
byla částečně původní
smlouva s Wenckheimem, zejména co do ceny kulatiny a paliva.
V roce 1922 bylo započato s přípravnými
pracemi pro zřízení dělostřelecké
střelnice u Malacek, pro kterýžto účel
jsou určeny lesní pozemky velkostatků: Malacky,
Jablonica, Velké Leváry, Stupava a Mor. Sv. Jány.
S převzatými již pozemky Wenckheimovými
byly převzaty též pozemky, na nichž stojí
pila, která se tak dostala do středu oblasti vojenské
střelnice. Na pozemcích z části převzatých,
z části zabraných jsou lesy, jichž dřevo
nutno v rámci hospodářského plánu
zužitkovati, kterémuž účelu slouží
v prvé řadě vojenská pila.
Velké Leváry jsou podle vládního nařízení
č. 206/1924 Sb. z. a n. podnikem spravovaným podle
zákona č. 404/1922 Sb. z. a n.
Po provedené organisaci podniku, jenž obsahovati bude
pravděpodobně dělostřeleckou střelnici
v Brdech i v Malackách, bude vhodně též
název tohoto podniku změněn.
| Pro rok 1927 se počítá s provozními náklady | 2,7 mil. Kč, |
| tedy proti výdajům rozpočtu roku 1926 v částce | 2,3 mil. Kč |
| více o | 0,4 mil. Kč, |
| Tomu též odpovídá zvýšení příjmů preliminovaných pro 1927 částkou 3,3 mil. Kč, | |
| proti částce pro 1926 rozpočtené | 2,3 mil. Kč |
| více o | 1,0 mil. Kč. |
Ministerstvu veřejného zdravotnictví připadla
správa celkem sedmi státních lázeňských
míst, a to Tatranské Lomnice, Štrbského
Plesa, Sliače, Lubochně, Herlan, Smrdžonky
a Jáchymova, k nimž získán byl později
hotel Casino v Mariánských Lázních.
Po provedené konsolidaci státních lázní,
jíž postaveny byly na nový základ správní
a účetnický, vykazují od roku 1921
čistý zisk, nepřihlíží-li
se ovšem k nákladům investičním.
Po stránce, správní zachovávána
jest zásada vedení podniku ve vlastní režii,
vyjma restaurace, které podle sjednaných smluv jsou
pronajaty do konce sezony 1926. Ze zásady této učiněna
byla výjimka toliko při Radium-Palace-Hotelu v Jáchymově,
který byl pronajat jako celek pro prvých pět
let provozu, v nichž se podaří zajisté
tento provoz stabilisovati. Jinak jest administrativa státních
lázní přizpůsobena směrnicím
zákona o obchodním vedení státních
podniků, čís. 401/22 Sb. z. a n., pokud se
týče vládního nařízení,
č. 206/24 Sb. z. a n.
Z větších stavebních prací byly
provedeny dosud zejména tyto: skončeny rekonstrukční
práce Radium-Palace-Hotelu v Jáchymově po
požáru a provedeny úpravy, odpovídající
významu tohoto objektu, dokončen vodovod v Tatranské
Lomnici rekonstrukce vodoléčebného ústavu,
provedena radikální úprava všech budov
v Tatranské Lomnici, na Štrbském Plesu a v
Lubochni, kde byla skončena i oprava kanalisace, dokončeny
opravy geysíru v Herlanech a téměř
provedena i přestavba turistické jídelny
na Štrbském Plesu.
Vnitřnímu zařízení byla věnována
náležitá péče a jsou veškeré
státní podniky opatřeny vnitřním
zařízením odpovídajícím
významu státních lázní.
Pokud jde zvláště o státní lázně
ve Sliači, bylo nutno spokojiti se dosud s opravami starých
a nevyhovujících budov, které mají
býti napříště nahrazeny účelnými
objekty novými. Dosud provedena byla úplná
rekonstrukce lázeňské budovy s rekonstrukcí
vodovodu a zřízením očistných
lázní v jednotlivých budovách a stavba
slunečních lázní se sprchami. Za účelem
přestavby lázní ve Sliači byl již
vypracován stavební program, jenž po projednání
postupně bude realisován.
Po vybudování lázní sliačských
a po skončení přestavby turistické
jídelny na Štrbském Plesu budou stavební
úpravy ve státních lázních
dokončeny. Dalšími úkoly bude pak provedení
elektrické instalace a rekonstrukce vodovodu v Herlanech,
rekonstrukce strojního zařízení a
obnova vnitřního zařízení téměř
ve všech lázních, provedení celkového
programu v lázních jáchymovských,
s nímž souvisí odstranění, uranové
továrny a vybudování léčebného
ústavu po potřebném zarondování
lázeňského majetku - a úpravě
okolí lázeňského.
| Pokud jde o rozpočet provozní státního podniku Státní lázně, preliminují se v návrhu rozpočtu na rok 1927 provozní náklady částkou | 4,286 mil. Kč, |
| v roce 1926 byly preliminovány výdaje tyto částkou | 4,316 mil. Kč, |
| preliminuje se tudíž v návrhu rozpočtu na rok 1927 méně o | 0,030 mil. Kč. |
| Pokud jde o rozpočet investiční preliminují se v návrhu rozpočtu na rok 1927 investiční náklady částkou | 0,96 mil. Kč. |
| Byly-li náklady tyto v rozpočtu na rok 1926 při převedení jich na plnou kapitálovou hodnotu stanoveny částkou | 4,47 mil. Kč, |
| jeví se v roce 1927 snížení investičních nákladů celkem o | 3,51 mil. Kč. |
Toto snížení investičních nákladů
nutno vysvětliti omezením investičního
programu.
| Příjmy státního podniku Státní lázně preliminují se na rok 1927 částkou | 6,30 mil. Kč. |
| V roce 1926 byly preliminovány částkou | 5,84 mil. Kč, |
| jeví se tudíž zvýšení o | 0,46 mil. Kč. |
Zvýšení toto odůvodňuje se pokračujícím
rozvojem podniku.
Státní tiskárny jsou v Praze, Žatci,
Bratislavě, Košicích a v Užhorodě.
Kdežto venkovské tiskárny obstarávají
jenom malou část tiskových prací,
jichž doprava by cenu zdražila, má státní
tiskárna v Praze za úkol, obstarávati především
rozsáhlé státní tiskové práce
co nejspolehlivěji ve vlastní režii.
Vznikla z malé tiskárny místodržitelské,
která byla dne 1. listopadu 1918 zabrána Národním
Výborem jako ústav státní. Celé
její zařízení vybudováno bylo
teprve po převratu, dnes řadí se tiskárna
státní mezi největší a nejlépe
vypravené závody.
| Provozní přebytek státních tiskáren pro r. 1927 preliminuje se částkou | 3,350.000 Kč. |
| Provozní přebytek pro rok 1926 preliminován částkou | 3,424.969 Kč, |
| tudíž pro rok 1927 méně o | 74.969 Kč. |
Tato nižší číslice jest jedině
důsledkem opatrné kalkulace, počítající
se stávající hospodářskou depressí.
Tiskárna tato byla vybudována jako domácí
pomocný orgán vojenské správy jednak
z důvodů administrativních, aby bylo umožněno
důvěrné a tajné tiskopisy vojenské
nejúčelněji opatřovati, jednak z důvodů
hospodářských, aby značný počet
tiskopisů, jichž je potřeba pro vojenskou správu,
opatřen byl co nejlevněji.
| Pro rok 1927 se počítá s provozními náklady | 3,8 mil. Kč, |
| tedy proti výdajům rozpočtu roku 1926 v částce | 3,2 mil. Kč |
| více o | 0,6 mil, Kč. |
| Tomu odpovídá též zvýšení provozních příjmů, pro 1927 preliminovaných částkou | 3,9 mil, Kč |
| proti příjmům rozpočteným pro 1926 částkou | 3,3 mil. Kč, |
| tedy více o | 0,6 mil. Kč. |
Do převratu vycházely v Praze tyto úřední
listy: "Pražské Noviny", "Prager Zeitung",
"Prager Abendblatt", "Úřední
list", "Amtsblatt".
Charakter úředního listu přiznán
byl po převratu jen "Pražským Novinám",
později zastaveny vedle "Prager Zeitung" také
"Pražské Noviny" a jako oficielní
denní list vydávána "Československá
Republika", pro úřední vyhlášky
stanoven "Úřední list Československé
republiky".
"Prager Abendblatt" vychází ve stejné
formě nadále.
| Rozpočet úředních novin pro rok 1927 jest v provozních nákladech a příjmech vyrovnán částkou | 6,8 mil. Kč, |
| stejně jako rozpočet pro rok 1926, který činil | 7,1 mil. Kč. |
"Československá tisková kancelář"
je označení státní telegrafní
korespondenční kanceláře. Na dnešním
území republiky byly do převratu 2 odbočky
tel. kor. kanceláře v Praze a v Brně. Z pražské
odbočky, která byla pouze překladatelským
oddělením, vybudováno bylo ústředí
vlastní agentury, která dnes obsluhuje veškeren
čsl. tisk zpravodajským materiálem, politickým
i hospodářským, dodává obchodní
a bursovní zprávy podnikům obchodním
a průmyslovým a je ve spojení se všemi
vedoucími, hlavně s oficielními agenturami
zahraničními.
Má odbočky v Brně, Bratislavě, Košicích,
Plzni, Olomouci, Opavě, Liberci, Ústí nad
Labem, Teplicích, Karlových Varech, Moravské
Ostravě, Užhorodě.
| Provozní schodek Č. T. K. na rok 1927 se preliminuje částkou | 1,000.000 Kč. |
| Provozní schodek pro rok 1926 preliminován částkou | 1,250.000 Kč, |
| tudíž v roce 1927 méně o | 250.000 Kč. |
Příznivější výsledek očekává
se v důsledku dalšího rozvoje zpravodajství,
hlavně komerčního, využitím všech
technických vymožeností.
Podíl samosprávných svazků na státních
daních a poplatcích preliminuje se pro rok 1927
částkou 1.039,6 mil. Kč, tedy o 241,2 mil.
Kč více než byly preliminovány příděly
pro r. 1926, poněvadž výnos příslušných
státních daní na r. 1927 odhadnut jest vyššími
částkami, zejména u daně z obratu
a přepychové, na níž samosprávné
svazky participují 40 procenty, a která má
vynésti i s tímto podílem celkem 1883 mil.
Kč (proti 1.601 mil. Kč v r. 1926). Vedle toho na
doplatcích k dobru samosprávných svazků
z konečného súčtování
podle § 6, odst. 2. zák. z 12. srpna 1921, čís.
334 Sb. z. a n. preliminuje se v položce 4. (podíl
na dani pozemkové) 4,1 mil. Kč, v položce 5.
(podíl na dani domovní) 4 mil. Kč, v položce
6. (podíl na dani z obratu a přepychové)
33,6 mil. Kč. Dále dlužno jako důvod
pro zvýšení těchto podílů
uvésti zemskou (župní} dávku z piva
(82,4 mil. Kč), která dosud nebyla ve státním
rozpočtu uváděna.
K pol. 3, 6b) a 7 přehledu podle zemí se podotýká,
že rozvrh podílů zjištěných
na základě očekávaného daňového
výnosu v jednotlivých zemích není
rozhodný pro rozdělení ve smyslu příslušných
zákonných předpisů o dotyčných
podílech samosprávných svazků.
| Dle návrhu rozpočtu na rok 1927 činí státní dluh k 1. lednu 1927 | 34.945,024.990 Kč, |
| kdežto v rozpočtu na rok 1926 počítalo se s dluhem per | 33.771,391.818 Kč, |
| takže státní dluh vzrostl o | 1.173,633.172 Kč. |
Při porovnání se stavem roku 1926 jeví
se tyto změny:
Přírůstek.
| 1. | Novými prodeji stoupl stav státních stavebních losů koncem července 1926 na 597 mil. Kč. Do konce 1926 zvýší se pravděpodobně na 650 mil. Kč, tudíž více o | 150,000.000 Kč |
| 2. | Nově byla vydána 6 % půjčka konsolidační z roku 1926 (celá emise činila 2000 mil. Kč), splaceno bylo v roce 1926 100 mil. Kč, zbývá | 900,000.000 Kč |
| 3. | Na úpravu Strahovských lomů byla uzavřena neemisní zápůjčka u Zemské banky ve výši 6 mil. Kč, na něž bylo splaceno r. 1926 10 % = 600.000 Kč, zbývá | 5,400.000 Kč |
| 4. | 71/2 % zahraniční půjčka americká (původně přes 800 mil. Kč). Zbytek kapitálu k 1./1. 1927 | 782,884.000 Kč. |
| 5. | Sjednána úmluva o splácení úvěru anglické vlády na repatriaci; úvěr tento loni nebyl vykazován | 125,567.970 Kč. |
| 6. | Neemisní zápůjčka úrazové pojišťovny na stavbu budov ministerstva soc. péče a zdravotnictví dle konečné úpravy zvýšena proti odhadu pro rok 1926 o | 10.000 Kč |
| 7. | Předválečný dluh, který má ČSR převzíti dle mírových smluv, byl v rozpočtu na r. 1926, odhadován částkou 4300 mil. Kč. Podle předběžných propočtů Reparační komise odhaduje se tento dluh celkem na 4600 mil. Kč, z nichž bylo přeměněno na půjčku moučnou 2200 mil. Kč a na půjčku konsolidační 1000 mil. Kč, takže činí zbytek tohoto dluhu 4400 mil. Kč, tedy více o | 100,000.000 Kč. |
| Úhrn zvýšení | 3.063,861.970 Kč. |
Úbytek.
Slosováním a splacením ubylo proti r. 1926:
| 1. | na 4 % premiové půjčce | 10,466.400 Kč | |
| 2. | na 6 % konversní půjčce | 20,438.000 Kč | |
| 3. | na prioritách Buštěhr. dráhy | 2,150.000 Kč | |
| 4. | na půjčkách Úst.-Tepl. dráhy | 599.200 Kč | |
| 5. | na dluhop. Košicko-Bohum. dráhy | 450.000 Kč | |
| 6. | na neemisní zápůjčce Zem. banky | 3,200.000 Kč | |
| 7. | stát. pokl. pouk. splaceno | 1.616,911.500 Kč | |
| 8. | anglické půjčky splaceno | 13,441.698 Kč | |
| 9. | 8 % zahran. půjčky umořeno | 16,572.000 Kč | |
| 10. | Invest. půjčka z r. 1923 nedosáhla očekávané výše a jest uvedena v r. 1927 níže o | 200,000.000 Kč | 1.890,228.798 Kč |
| Čistý přírůstek státního dluhu činí tudíž proti rohu 1926 v rozpočtu na rok 1927 | 1.173,633.172 Kč |
| V rozpočtovém návrhu pro rok 1927 preliminuje se celková potřeba pro státní dluh částkou | 2572,9 mil. Kč |
| tedy proti rozpočtem pro rok 1926 schválené částce | 2465,6 " " |
| více o | 107,3 " " |
Jednotlivé složky, z nichž se výdaj na
státní dluh skládá, jeví v
těchto letech následující vztahy:
Roku 1926 činil úrok 1.828,2 mil. Kč, úmor
516,4 mil. Kč, správní výdaje 121,0
mil. Kč.
Roku 1927 úrok 1.904,6 mil. Kč, úmor 615,3
mil. Kč, správní výdaje 52,9 mil.
Kč.
Zvýšila se tedy služba úroková
a úmorová dohromady o 175,3 mil. Kč, kdežto
správní výdaje se zmenšily o 68,0 mil.
Kč. Toto snížení jest odůvodněno
tím, že správní výdaje byly v
r. 1926 z největší části vlastně
skrytou součástkou úroků (provise
prolongační z pokl. poukázek), takže
hlavním důvodem zvýšení rozpočtu
stát. dluhu pro rok 1927 jsou vyšší splátky
kapitálu.

