| Ústřední služba řed. st. drah | 136,740.560 | 2,782.210 | 6,396.920 | 145,919.690 | 145,919.690 | ||||||
| Dozor na dráhu a její udržování | 247,786.520 | 201,589.410 | 9,166.790 | 458,542.720 | 33,193.290 | 27,761.130 | 2,817.800 | 63,772.220 | 522,314.940 | ||
| Staniční služba | 537,018.470 | 115,031.730 | 14,285.770 | 666,335.970 | 51,730.090 | 10,716.890 | 2,926.710 | 65,373.690 | 731,709.660 | ||
| Jízdní služba | 218,522.090 | 21,911.050 | 8,405.200 | 248,838.340 | 25,219.000 | 2,099.020 | 1,657.430 | 29,005.450 | 277,843.790 | ||
| Vozební služba | 259,740.540 | 60,569.650 | 16,982.390 | 337,292.580 | 28,746.270 | 6,710.570 | 2,759.300 | 38,216.140 | 375,508.720 | ||
| 1.399,808.180 | 401,884.050 | 55,237.070 | 1.856,929.300 | 138,918.650 | 47,287.610 | 10,161.240 | 196,367.500 | 2.053.296.800 | |||
| Dílny | 147,668.730 | 75,626.790 | 4,766.660 | 228,062.180 | 14,740.290 | 5,819.260 | 1,143.940 | 21,703.490 | 249,765.670 | ||
| Správkárny | 62,929.220 | 29,611.800 | 2,912.900 | 95,453.920 | 3,005.050 | 1,370.680 | 228.710 | 4,604.440 | 100,058.360 | ||
| Výroba jízdenek | 1,085.910 | 344.850 | 149.180 | 1,579.940 | 1,579.940 | ||||||
| Elektrárny | 400.010 | 206.640 | 39.780 | 646.430 | 646.430 | ||||||
| Plynárny | 474.990 | 194.390 | 17.500 | 686.880 | 686.880 | ||||||
| Zásobárny | 9,412.560 | 4,149.070 | 368.270 | 13,929.900 | 13,929.900 | ||||||
| Úhrn | 221,971.420 | 110,133.540 | 8,254.290 | 340,359.250 | 17,745.340 | 7,189.940 | 1,372.650 | 26,307.930 | 366,667.180 | ||
| 4,265.800 | 1,008.000 | 1,320.000 | 6,593.800 | 6,593.800 | |||||||
| Úhrn | 1.626,045.400 | 513.025.590 | 64,811.360 | 2.203,882.350 | 156,663.990 | 54,477.550 | 11,533.890 | 222,675.430 | 2.426,557.780 | ||
| Paušální úhrada platové úpravy | 180,000.000 | ||||||||||
| Celková potřeba na osobní požitky všech zaměstnanců | 2.606,557,780 | ||||||||||
| 2,099.778 | 25,954.188 | 21,188.031 | 49,241.997 | |
| 3,256.959 | 36,060.275 | 27,067.177 | 66,384.411 | |
| 5,793.715 | 43,263.427 | 29,222.572 | 78,279.714 | |
| 7,355.050 | 46,914.545 | 28,815.209 | 83,085.204 | |
| 8,338.634 | 48,452.218 | 27,320.653 | 84,111.5053 3) | |
| 9,498.501 | 51,763.115 | 36,186.624 | 97,448.2404 4) | |
| 10,029.609 | 52,815.983 | 37,571.171 | 100,416.7635 5) | |
| 10,750.000 | 54,500.000 | 40,000.000 | 105,250.000 6) | |
| 11,250.000 | 55,000.000 | 42,000.000 | 108,250.000 7) |
1) = ujeté vlakové kilometry.
2) = preliminované vlakové kilometry.
3) = Boržodolské železnice, převzaté do státní správy od 1./2. 1923.
4) = Buštěhradská železnice a Ústecko-teplická dráha, zestátněné s platností od 1./1. 1923, projeté vlak, kilometry se objevují v roce 1924.
Terešva-Neresnica, zahájení provozu od 1.13. 1924.
5) = Okresní frýdlantské dráhy převzaty do státní správy od 1./1. 1925. Na trati Zvolen-Krupina zahájen provoz od 15./1. 1925 a 1./6. 1926 zestátněno 48 místních drah.
6) = všesokolský slet v Praze.
7) = Olympiáda dělnických tělocvičných
jednot.
Z preliminovaných vlakových kilometrů pro rok 1927 připadá na provoz stát. drah:
a drah ve státním provozu včetně Košicko-Bohumínské dráhy:
| Preliminované km | 77,520.020 | 101,936.340 | 113,800.000 | 128,500.000 | 188,000.000 |
| Projeté km | 85,879.904 | 107,462.068 | 122,803.810 | 127,578.612 | 143,592.569 |
| Preliminované km | 150,000.000 | 156,000.000 *) | 158,846.910 **) | 164,000.000 **) | |
| Projeté km | 156,911.275 | 158,675.860 | 51,456.910 ***) | ||
*) Včetně Buštěhradské železnice a Ústecko-Teplické dráhy.
**) Inkl. místní dráhy.
***) Do konce dubna 1926.
| 1,901.072 | 1,848.847 | 97 % | 3,957.421 | 3,500.000 | 88 % | Nedostatek speciálních krytých a otevřených vozů přes 10 mt dlouhých a vozů oplenových. Úhrada uhelné potřeby 91 %. | |
| 2,059.084 | 2,046.343 | 99 % | 3,541.455 | 3,475.360 | 98 % | Nedostatek speciálních krytých a otevřených vozů přes 10 mt dlouhých. Úhrada potřeby uhelné plná. | |
| 1,032.117 | 1,031.443 | 99 % | 1,368.191 | 1,364.166 | 99 % | dtto | |
| Č. S. D. (od roku 1923 včetně Ú. T. D. a B. D.) | 413 | 719 | 1.078 | 1.100 | 1.856 | 2.168 | 2.525 | 109 | 209 | 630 | 688 | 920 | 919 | 912 | 9 | 9 | 22 | 22 | 50 | 51 | 53 | 8.890 | 23.326 | 52.591 | 33.936 | 49.249 | 50.893 | 51.374 |
| Vypůjčené a francouzské opravné | 8 | 22 | 161 | 2.463 | 2.320 | 1.037 | 810 | |||||||||||||||||||||
| Hlučínská repartice | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 4 | 4 | 4 | 4 | 6 | 2 | 2 | 2 | 2 | 77 | 77 | 76 | 67 | 65 | |||||||||
| Č. S. D. o. a Č. S. D. < býv. K. k. ST. B. | 5.255 | 4.764 | 5.077 | 5.460 | 5.313 | 5.188 | 5.041 | 1.300 | 1.126 | 1.271 | 1.398 | 1.385 | 1.368 | 1.360 | 348 | 345 | 354 | 333 | 329 | 377 | 383 | 33.755 | 31.559 | 49.425 | 51.429 | 49.114 | 47.743 | 45.973 |
| Č. S. D. < býv. M. A. V. | 678 | 678 | 738 | 693 | 680 | 628 | 597 | 166 | 166 | 107 | 111 | 104 | 103 | 99 | 19 | 19 | 25 | 15 | 15 | 18 | 14 | 22.300 | 22.300 | 9.118 | 9.147 | 9.077 | 9.386 | 9?42 |
| Košicko-Bohumínská | 235 | 218 | 213 | 209 | 119 | 96 | 91 | 15 | 22 | 22 | 21 | 5.465 | 5.434 | 5.320 | 5.235 | |||||||||||||
| Okresní frýdlantské dráhy | 14 | 10 | 4 | 3 | 44 | 26 | ||||||||||||||||||||||
| Dohromady | 6.346 | 6.161 | 6.918 | 7.513 | 8.100 | 8.236 | 8.407 | 1.575 | 1.501 | 2.012 | 2.334 | 2.554 | 2.494 | 2.471 | 376 | 373 | 403 | 387 | 418 | 470 | 471 | 65.106 | 79.648 | 93.531 | 101.091 | 113.760 | 113.453 | 111.915 |
Poznámka: Data jsou vždy z konce roku. Až
do roku 1922 nejsou data přesná, jelikož vozy
byly používány společně nástupnickými
státy, nejsouce ani prozatímně přiděleny.
Stav jejich se tudíž stále měnil.
| Spotřeba norm. paliva na lokomotivách na 1 strojový kilometr v kilogramech | 28,2 | 40,9 | 41,1 | 36,2 | 32,8 | 29,3 | 29,4 | 27,7 |
| Spotřeba norm. paliva na lokomotivách na 1000 hrubých tunových kilometrů v kg | 145,4 | 202,8 | 205,7 | 181,5 | 177 | 164,4 | 152,9 | 140,9 |
| Cena 1 tuny norm. paliva v Kč | 9,05 | 59,60 | 50,30 | 221,80 | 138,35 | 105,93 | 104,08 | |
| Spotřeba norm. maziva na lokomotivách na 1 strojový kilometr v gramech | 43,3 | 74,8 | 69,2 | 58,4 | 51,7 | 49,7 | 46,4 | |
| Cena 1 kg norm. maziva v Kč | 0,183 | 2,48 | 7,69 | 9,77 | 6,22 | 2,54 | 2,24 | 2,27 |
| Výkon 1 lokomotivy ročně v strojových kilometrech | 38.520 | 26.071 | 28.890 | 31.512 | 32.192 | 32.520 | 35.559 | 36.318 |
| Výkon 1 lokomotivy ročně v 1.000 hrubých tunových kilometrech | 7.566 | 5.259 | 5.765 | 6.288 | 5.936 | 5.801 | 6.844 | 7.141 |
| Na 1 zaměstnance vozební služby připadá strojových kilometrů | 6.460 | 4.350 | 4.760 | 5.096 | 5.675 | 6.019 | 6.660 | 6.942 |
| Na 1 zaměstnance vozební služby připadá 1.000 hrubých tunových kilometrů | 1.268 | 877 | 950 | 1.017 | 1.028 | 1.072 | 1.282 | 1.365 |
| Na 1 strojní četu připadá strojových kilometrů | 19.203 | 20.571 | 21.694 | 23.624 | 23.413 |
| Most | 75,60 | 10,80 | 86,40 , | 76,30 | 10,96 | 87,26 [objednány lepší druhy uhlí] | + 0,70 | + 0,16 | + 0,86 | + 0,9 | 1,6 | 1,- |
| Falknov | 77,17 | 8,58 | 85,75 | 70,37 | 7,89 | 78,26 | - 6,80 | - 0,69 | - 7,49 | - 0,9 | - 0,8 | - 0,9 |
| Handlová | 156,- | 17,74 | 173,74 | 144,56 | 16,45 | 161,01 | - 11,44 | - 1,29 | - 12,73 | 7,3 | 0,7 | 7,3 |
| Hnědé | 78,21 | 10,77 | 88,98 | 77,96 | 11,09 | 89,05 | - 0,25 | + 0,32 | + 0,07 | - 0,3 | + 0,3 | + 0,1 |
| Plzeň | 238,05 | 26,87 | 259,92 | 225,05 | 26,19 | 251,24 | - 8,00 | - 0,68 | - 8,68 | - 3,5 | - 2,5 | 3,3 |
| Kladno | 215,87 | 28,05 | 243,92 | 187,44 | 25,40 | 212,84 | - 28,43 | - 2,63 | - 31,08 | - 13,6 | 9,4 | 12,7 |
| Trutnov | 196,69 | 20,81 | 217,50 | 192,13 | 20,32 | 212,45 | - 4,56 | - 0,49 | - 5,05 | 2,2 | 2,3 | 2,3 |
| Rosice | 188,59 | 10,20 | 198,79 | 178,39 | 9,25 | 187,46 | - 10,20 | - 1,13 | - 11,33 | 5,4 | 11,1 | 5,6 |
| Mor. Ostrava | 148,88 | 20,48 | 169,36 | 143,32 | 18,17 | 161,49 | - 5,56 | - 2,31 | - 7,87 | 3,7 | 11,2 | 4,7 |
| Černé | 170,60 | 22,22 | 192,82 | 163,05 | 21,09 | 184,14 | - 7,55 | - 1,13 | , - 8,68 | 4,4 | 5,1 | 4,5 |
| Celkem | 108,74 | 14,55 | 123,29 | 107,71 | 14,53 | 122,24 | - 1,03 | - 0,02 | - 1,05 | 1,- | 0,- | 0,8 |
| Střední ekvivalent proti uhlí normálnímu podle skutečné výhřevnosti byl v roce 1923 | 1.126, |
| " 1924 | 1.183 a |
| " 1925 | 1.195. |
| Cena i tuny normálního uhlí (hnědé 1,0, černé 1,5) byla: | násobek ceny z r. 1912: | |
| v roce 1912 | Kč 9,05 | - |
| " " 1919 | " 59,60 | 6,6 |
| " " 1920 | " 150,30 | 16,6 |
| " " 1921 | " 221,80 | 24,6 |
| " " 1922 | " 199,- | 22,1 |
| " " 1923 | " 138,55 | 15,4 |
| " " 1924 | " 105,93 | 11,7 |
| " " 1925 | " 104,08 | 11,5. |
Konečně bylo by ještě zdůrazniti,
že při zadávce uhlí musí býti
přihlíženo mimo jiné též
k tomu, aby uhlí nebylo daleko dováženo, t.
j., aby spotřeba vagonů při rozvážení
uhlí byla pokud možno co nejmenší.
| Poměr dnů opravných ku provozním v % | lokomotivy | 33,6 | 30,6 | 29,1 | 28,9 | 29,4 | 29,1 | 19,3 |
| motorové vozy | 37,7 | 39,6 | 32,4 | 32,0 | 32,9 | 32,1 | 32,2 | |
| tendry | 25,6 | 28,3 | 26,4 | 26,1 | 25,7 | 25,9 | 25,7 | |
| osobní vozy | 16,2 | 13,2 | 10,0 | 10,9 | 10,7 | 10,8 | 8,0 | |
| nákladní vozy | 7,7 | 5,9 | 4, 1 | 4,8 | 4,9 | 4,8 | 2,8 | |
| Udržování vozidel stálo v Kč | mzdy | 73,867.383 | 151,065.102 | 201,320.105 | 175,415.265 | 202,334.776 | 211,754.321 | 174,863.255 |
| materiál | 45,538.966 | 127,045.717 | 278,075.856 | 275,262.862 | 229,259.871 | 171,680.345 | 189,208.314 | |
| Dílenská režie stála v Kč | mzdy | 7,604.661 | 23,379.810 | 31,494.370 | 29,766.477 | 35,324.223 | 38,100.819 | 68,998.006 |
| materiál | 8,173.353 | 26,050.691 | 44,694.775 | 34,305.683 | 26,998.483 | 23,066.385 | 30,077.221 | |
| Výkony pro jiná služební odvětví, cizí strany, zásobní fond atd. v Kč | mzdy | 7,425.415 | 17,842.063 | 23,935.424 | 19,874.503 | 16,237.721 | 16,337.215 | 12,777.882 |
| materiál | 11,707.286 | 40,623.542 | 73,829.804 | 66,132.448 | 39,398.513 | 34,605.515 | 41,411.110 | |
| Úhrn výdajů v Kč | osobních | 88,897.459 | 192,286.975 | 256,749.899 | 225,056.245 | 253,896.720 | 266,292.355 | 256,639.143 |
| věcných | 65,491.765 | 193,719.950 | 396,600.435 | 375,700.993 | 295,656.867 | 229,352.245 | 260,696.645 |
| Vykonáno oprav: | |||||||||
| Celkem | 15.365 | 18.673 | 21.569 | 20.743 | 20.946 | 18.928 | 19.098 | ||
| Lokomotiv, z toho hlavních | 567 | 645 | 752 | 742 | 720 | 680 | 561 | ||
| Lokomotiv, z toho vyvazovaček | 1.606 | 1.797 | 1.755 | 1.538 | 1.575 | 1.730 | 1.907 | ||
| Celkem | 57.859 | 55.624 | 52.425 | 47.711 | 46.111 | 51.474 | 199.527 | ||
| Osobních vozů, z nich velkých do roku 1923 a revis od roku 1924 | 3.926 | 3.305 | 3.386 | 3.374 | 3.219 | 7.190 | 7.423 | ||
| Celkem | 306.044 | 323.974 | 332.898 | 311.757 | 335.940 | 352.912 | 377.378 | ||
| Nákladních vozů, z nich velkých do roku 1923 a revis od roku 1924 | 14.176 | 15.164 | 23.777 | 19.539 | 18.740 | 36.455 | 37.826 |
| Vojkovice-Kysibl-Kyselka | 350.000 | 567.110 | 217.110 | 217.110 | 67.700 | |||
| Vel. Březno-Verneřice-Ouštěk | 819.050 | 1,747.990 | 928.940 | 60.000 | 30.000 | 1,018.940 | 1,324.530 | |
| Teplice-Poříčí-Trutnov | 2,846.000 | 3,227.680 | 381.680 | 54.000 | 30.000 | 485.680 | 420.870 | |
| Liberec-Jablonec-Tanvald | 11,286.100 | 14,872.890 | 3,586.790 | 450.000 | 120.000 | 4,156.790 | 1,792.720 | |
| Jilemnice-Roketnice | 2,724.510 | 2,608.120 | 116.390 | 170.000 | 50.000 | 103.610 | 98.680 | |
| Častolovice-Rychnov n. Kněžnou-Solnice | 966.200 | 1,434.100 | 467.900 | 48.000 | 515.900 | 796.080 | ||
| Otrokovice-Zlín-Vizovice | 3,338.350 | 3,595.480 | 257.130 | 85.000 | 50.000 | 392.130 | 26.440 | |
| Břeclava-Lednice | 536.400 | 800.100 | 263.700 | 49.000 | 312.700 | 132.510 | ||
| Mutěnice-Kyjov | 716.350 | 905.670 | 189.320 | 90.000 | 30.000 | 309.320 | 82.910 | |
| Hustopeč n. Beč.-Hustopeč město | 330.600 | 628.140 | 297.540 | 18.000 | 5.000 | 320.540 | ||
| Skalice-Boskovice-Velké Opatovice | 1,799.310 | 1,864.680 | 65.370 | 22.500 | 5.000 | 92.870 | 164.340 | |
| Moravská západní | 6,324.600 | 10,116.470 | 3,791.870 | 450.000 | 60.000 | 4,301.870 | 3,579.300 | |
| Hanušovice-Staré Město | 383.840 | 708.750 | 324.910 | 324.910 | 126.660 | |||
| Petrovice-Kouty | 661.300 | 971.900 | 310.600 | 310.600 | 359.360 | |||
| Opava-Hradec | 743.000 | 1,025.330 | 282.330 | 282.330 | 183.400 | |||
| V Údolí Žitvy. | 4,362.000 | 6,957.740 | 2,595.740 | 240.000 | 76.000 | 2,911.740 | 2,973.210 | |
| Uherská severozápadní | 10,831.500 | 15,604.840 | 4,773.340 | 510.000 | 120.000 | 5,403.340 | 6,088.350 | |
| Topolčany-Bošany-Trenčín | 5,335.000 | 6,910.900 | 1,575.900 | 210.000 | 60.000 | 1,845.900 | 1,853.000 | |
| Teplá-Trenčianské Teplice | 489.500 | 785.680 | 296.180 | 40.000 | 16.000 | 352.180 | 150.550 | |
| Teplá-Nemšová-Lednické Rovné | 1,079.600 | 1,397.240 | 317.640 | 98.000 | 200.000 | 615.640 | 462.470 | |
| V údolí Štítnice. | 1,323.500 | 1,963.850 | 640.350 | 35.000 | 35.500 | 760.850 | 697.530 | |
| Šamorýn-Úsor | 213.600 | 529.680 | 316.080 | 40.000 | 15.000 | 371.080 | 358.580 | |
| Šala n. Váhom-Neděd | 1,075.200 | 1,547.450 | 472.250 | 85.000 | 28.000 | 585.250 | 470.650 | |
| Rimavská Sobota-Poltár | 481.000 | 1,541.670 | 1,060.670 | 159.400 | 40.000 | 1,260.070 | 1,010.590 | |
| Podbrezová-Tisovec | 7,439.000 | 9,071.080 | 1,632.080 | 500.000 | 110.000 | 2,242.080 | 1,635.670 | |
| Piešťany-Vrbové | 1,019.900 | 1,411.760 | 391.860 | 50.000 | 18.000 | 459.860 | 444.080 | |
| Nitra-Zbehy-Radošín | 1,415.600 | 1,901.610 | 486.010 | 120.000 | 37.500 | 643.510 | 501.990 | |
| V údolí Muráně | 2,313.500 | 3,709.630 | 1,396.130 | 145.000 | 19.000 | 1,560.130 | 1,544.760 | |
| Lučenecká m. dr. | 2,126.320 | 4,597.830 | 2,471.510 | 240,000 | 62.000 | 2,773.510 | 2,747.020 | |
| Lučenec-Halič | 329.600 | 762.340 | 432.740 | 30.000 | 10.000 | 472.740 | 546.610 | |
| Levice-Šurany | 3,415.100 | 6,233.250 | 2,818.150 | 210.000 | 45.000 | 3,073.150 | 3,290.110 | |
| Komárno-Guta | 669.500 | 1,488.230 | 818.730 | 123.000 | 31.000 | 972.730 | i,032.080 | |
| Hronská Breznice-Levice | 6,223.500 | 9,915.480 | 3,691.980 | 280.000 | 97.000 | 4,068.980 | 5,106.600 | |
| Hontianská župní | 1,878.000 | 3,906.600 | 2,028.600 | 180.000 | 48.000 | 2,256.600 | 2,456.310 | |
| Bratislava-Komárno | 11,340.000 | 12,313.050 | 973.050 | 340.000 | 110.000 | 1,423.050 | 2,391.700 | |
| Báňská Bystřice-Harmanec | 1,031.000 | 1,156.790 | 125.790 | 130.000 | 19.000 | 274.790 | 90.130 | |
| Trebišov-Vranov | 1,641.800 | 2,110.880 | 469.080 | 95.000 | 26.000 | 590.080 | 1,243,640 | |
| V údolí Gelnice | 8,385.360 | 4,640.810 | 1,255.450 | 150.000 | 39.000 | 1,444.450 | 2,854.970 | |
| Košice-Turňa | 3,491.380 | 4,520.750 | 1,029.370 | 400.000 | 100.000 | 1,529.370 | 2,080.270 | |
| Vlachy-Spišské Podhradí | 375.570 | 868.120 | 492.550 | 60.000 | 25.000 | 577.550 | 469.100 | |
| Prešov-Bardiov | 2,432.000 | 5,141.620 | 2,709.620 | 180.000 | 54.000 | 2,943.620 | 5,479.710 | |
| V údolí Oravy | 3,964.760 | 7,673.200 | 3,708.440 | 340.000 | 84.000 | 4,132.440 | 2,658.590 | |
| Čadce-Makov | 1,398.350 | 1,963.260 | 564.910 | 170.000 | 40.000 | 774.910 | 1,605.100 | |
| Poprad-Kežmarok | 2,643.930 | 3,254.610 | 610.680 | 50.000 | 20.000 | 680.680 | 2,866.180 | |
| Růžomberok-Korytnica | 1,266.190 | 2,274.510 | 1,008.320 | 105.000 | 34.000 | 1,147.320 | 1,957.240 | |
| Nová Ves-Levoča | 851.040 | 1,848.140 | 997.100 | 50.000 | 20.000 | 1,067.100 | 2,144 500 | |
| Humenné-Stakčín | 1,064.140 | 2,038.090 | 973.950 | 154.000 | 26.000 | 1,153.950 | 1,230.760 | |
| Spišská Belá-Podolinec | 641.730 | 1,210.370 | 568.640 | 40.000 | 17.000 | 625.640 | 602.140 | |
| Kežmarok-Spišská Belá | 926.680 | 1,152.090 | 225.410 | 30.000 | 15.000 | 270.410 | 235. 790 | |
| Úhrn | 122,300.460 | 177,470.660 | 116.390 | 55,293.590 | 7,135.900 | 2,097.000 | 64,410.100 | 70,068.680 |
| Košicko-Bohumínská železnice | 247,187.600 | 276,664.500 | 29,476.900 | 18,264.000 | 849.000 | 43,590.000 | 33,562.150 | |
Do působnosti ministerstva zemědělství
patřící správu "Státních
lesů a statků", které dle vládního
nařízení ze dne 25. září
1924 č. 206 Sb. z. a n. prohlášeny byly za
státní podnik, obstarává ústřední
ředitelství státních lesů a
statků za pomoci správního sboru tohoto podniku,
jemuž podléhají jednotlivá ředitelství
státních lesů a statků, a to v Čechách
tři, na Moravě a ve Slezsku po jednom, na Slovensku
čtyři a v Podkarpatské Rusi tři. Bezprostřední
správu vedou těmto ředitelstvím podřízené
jednotlivé místní správy státních
lesů a statků (u průmyslových podniků
místní správy státních cukrovarů,
lihovar, pivovarů, pil a p.).
Rozsah státních lesů a statků činí
v Čechách 156.961 ha, na Moravě 62.778 ha,
ve Slezsku 33.836 ha a na Slovensku 297.376 ha, úhrnem
550.951 ha. Z uvedené plochy jest lesní půdy
445.709 ha, hospodářské a rybniční
95852 ha, neplodné pak půdy celkem 9.390 ha.
Rozsah státních lesů a statků v Podkarpatské
Rusi činí celkem 366.484 ha, z čehož
je půdy lesní 309.906 ha, hospodářské
a jiné 56.578 ha.
Lesy a statky tyto jsou státem nabyté statky jednak
mírovými smlouvami (statky státní
a býv. císařské rodiny 756.694 ha),
jednak v důsledku sestátňovací a směnné
akce ve smyslu zákonů o pozemkové reformě.
Rozsah lesů a statků nabytých t. zv. akcí
sestátňovací (pozemkovou lesní reformou)
činí 157.834 ha, směnnou akcí převzal
stát 8.345 ha.
Pro rozpočet na rok 1927 kalkulováno jest s převzetím
celkem 140.500 ha lesů a jiné půdy.
Dle shora citovaného vládního nařízení
ustaven byl správní sbor tohoto státního
podniku a započal své práce 1. lednem 1926.
Vedle běžných úkolů hodlá
provésti důsledně podnikový zákon
č. 404/22 a vlád. nař. č. 206/24 vydáním
řádů a instrukcí jednak pro hospodaření,
jednak pro úpravu služebních a platových
poměrů zaměstnanectva.
Vedle zřízení a zlepšení vlastních
průmyslových závodů věnována
bude péče doplnění sítě
dopravních prostředků k normálním
železnicím.
Čechách, na Moravě a ve Slezsku budou zlepšeny
provozní zařízení vlastních
průmyslových závodů. Na Slovensku
budou prodlužovány stavby dopravních prostředků
zvláště lesních drah co možno nejdále
do lesů.
Na Podkarpatské Rusi, kde vybudování nezbytných
lesních dopravních prostředků jest
nejen prvním předpokladem pro racionelní
lesní hospodářství, ale i pro kulturní
a sociální povznesení celé země,
bude zahájena stavební činnost v intensivnějším
měřítku podle programu, k čemuž
budou k disposici investiční úvěry
v částce asi 8 mil. Kč.
Správa státních lesů a statků
snaží se napomáhati vývozu řeziva
a uzavírati výhodnější obchodní
smlouvy v předpokladu omezení zahraniční
konkurence a vyvinuto bude úsilí vyřaditi
při vývozu dříví meziobchod
navázáním přímých obchodních
styků s cizinou.
Zalesnění mniškových holin bylo již
celkem s velkým úsilím úspěšně
dokončeno, musí však býti další
snahou hospodaření, aby tyto mladé porosty
byly dále racionelně pěstěny. Bude
též nutno zdokonalovati strojní zařízení
pilařských závodů a zakládati
nové zvláště v Podkarpatské Rusi.
| Pro hospodaření v roce 1927 jsou u podniku "Státní lesy a statky" celkové provozní náklady preliminovány částkou | 568,0 mil. Kč |
| tedy proti preliminované částce pro rok 1926 | 580,0 mil. Kč |
| méně o | 12,0 mil. Kč. |
Snížení výdajů jest odůvodněno
hlavně zpracováním menšího množství
řepy ve státních cukrovarech, jakož
i snížením těžby dříví
v důsledku nutných úspor po mniškové
kalamitě a větrných polomech v minulých
létech. Rovněž sníženy jsou výdaje
na akci sestátňovací a směnnou, ježto
přejímána bude lesní půda,
jejíž hrubé provozní náklady
jsou značně nižší, než při
hospodářství polním a rybničním,
a jelikož pro rozpočtový rok 1927 zbývá
již méně plochy ku směnnému převzetí.
| Pokles výdajů jeví se přirozeně také poklesem v preliminovaných příjmech pro rok 1927 částkou | 620,9 mil. Kč |
| kteráž proti roku 1926 preliminované částce | 667,7 mil. Kč |
| je nižší o | 46,8 mil. Kč. |
| Dle toho na rol. 1927 preliminovaný provozní přebytek v částce (620,9 mil. Kč - 568,0 mil. Kč) = | 52,9 mil. Kč |
| jest oproti přebytku preliminovanému v roce 1926 částkou (667,7 mil. Kč - 580,0 mil. Kč) = | 87,7 mil. Kč |
| nižší o | 34,8 mil. Kč. |
| Uváží-li se však, že investiční náklady zařazují se v rozpočtu na rok 1927 plnou kapitálovou hodnotou, která obsažena jest v uvedeném provozním přebytku částkou 16 mil. Kč, kdežto v roce 1926 byla investiční potřeba preliminována pouze částkou na zúročení potřebného obnosu nutnou, jeví se v roce 1927 přebytek, jejž jest z částky 52,9 mil Kč. (provozní přebytek) po odečtení částky 16,0 mil. Kč (investiční úhrada provozním přebytkem) odvésti státní pokladně částkou | 36,9 mil. Kč |
| po srovnání s přebytkem v roce 1926 v částce | 87,7 mil. Kč |
| nižší o | 508 mil. Kč. |
Pokles čistého výnosu státních
lesů a statků jest vedle toho co shora uvedeno o
snížení výdajů, důsledkem
nynějšího stavu na trhu dřevním
vyvolaného konkurencí cizích zemí,
zejména Polska a ztížením odbytu dříví
do dovozních států hlavně Německa,
kde jeví se nejvíce účinek polské
konkurence, které napomáhá i snížení
průvozních našich tarifů železničních.
Mimo to nebyly dosud provedeny nutné investice, bez nichž
nelze očekávati zlepšení výnosu
státních lesů zvláště
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi. Lesní dráhy
a silnice, jakož i vodní cesty nemohly býti
náležitě vybudovány, není též
dostatek vozidel, takže nelze celý předepsaný
hmotný etát vytěžiti, ježto dopravní
náklady v důsledku drahých povozů
při tak velkých vzdálenostech jsou příliš
vysoké.
Pokud se týče hospodářství
polního a rybničního mají na čistý
výnos nepříznivý vliv též
nižší ceny hospodářských
produktů a značné náklady na opravy
škod způsobených letošními povodněmi,
hlavně na rybnících.
V podnicích průmyslových, jimiž jsou
zejména cukrovary ve Zvoleněvsi a ve Smiřicích,
jest pokles výnosu důsledkem nynějšího
stavu na světovém trhu cukerním.
Školní zemědělský závod
české vysoké školy zemědělského
a lesního inženýrství při českém
vysokém učení technickém v Praze je
umístěn ve státních dvorech v Uhřiněvsi
a Netlukách s Podleskem.
Zakoupen byl v roce 1923 od knížete Jana II. z Lichtensteinu.
Má účelem ukázati, jak je hospodařiti,
aby bylo plněno národohospodářské,
sociální a osvětové poslání
zemědělství. V závodě mají
posluchači vysokého učení i praktičtí
hospodáři příležitost přesvědčiti
se z vlastního názoru o výhodách a
nevýhodách různých zařízení.
Závadu se používá také k účelům
výzkumnickým.
Poměr kultur jeví se takto: 432,77 ha rolí,
51,26 ha luk, 20,90 ha zahrad, 20,37 ha lesů, 14,39 ha
rybníků, 7,70 ha pastvin a 20 ha různých
druhů. Lov zvěře a částečně
rybolov jsou ve vlastním hospodaření. Závod
má dostatečné rozsáhlé budovy,
v nich pak plemenné, pokusné a chovné stáje.
Při závodu jsou náležitě vybavené
řemeslnické dílny a patří k
němu mlýn na mletí a zhodnocení slámy.
Závod má vlastní biograf a přijímací
zařízení k filmování, i potřebné
laboratoře, kabinety a sbírky, v kterých
je umožněno vědecky pracovati.
Kromě pravidelných.návštěv posluchačů
vysoké školy zemědělské a kursů
pro praktické zemědělství konají
posluchači v závodě prázdninovou praksi.
Závod je vyhledáván i cizinci:
| Výdaje pro rok 1926 byly preliminovány částkou | 1,98 mil. Kč, |
| příjmy částkou | 2,20 mil. Kč, |
| vyplývá tudíž přebytek | 0,22 mil. Kč, |
| který v roce 1926 preliminován je jako státní příjem v kapitole XIII. Min. školství a nár. osvěty. |
| Pro rok 1927 preliminují se provozní náklady částkou | 1,98 mil. Kč, |
| provozní příjmy částkou | 2,27 mil. Kč, |
| činí tudíž provozní přebytek | 0,29 mil. Kč, |
| který je preliminován souborně s přebytky ostatních státních podniků jako příjem v kapitole 22. Všeobecná pokladní správa. |
Přebytek na rok 1927 je o 0,072 mil. Kč vyšší
než v roce 1926 a způsoben je očekávaným
větším výnosem z prodeje ovoce. Náklady
oproti roku 1926 celkem se nezměnily.
Bývalá zemská hospodářská
akademie v Děčíně-Libverdě
byla postupně přeměněna na zemědělský
odbor německé vysoké školy technické
v Praze a od 1. ledna 1923 převzata do správy státní.
Ke škole je přičleněn školní
závod. Veškeré objekty a pozemky ve výměře
více než 87 ha, jsou najaty od Thun-Hohensteina.
O účelu statku platí totéž, co
je uvedeno o Uhřiněvském školním
závodě zemědělském. Hospodářské
podmínky jsou příznivé, zastoupeno
je zvláště ovocnářství.
Závod má dostatečné budovy a účelné
stáje, v nichž se pěstuje dobytek k pokusům,
plemenitbě atd.
| Výdaje pro rol 1926 byly preliminovány částkou | 0,314 mil. Kč, |
| příjmy částkou | 0,320 mil. Kč, |
| jeví se tudíž přebytek | 0,006 mil. Kč, |
| který v roce 1926 je preliminován jako státní příjem v kapitole XIII. Min. školství a nár. osvěty. |
| Pro rok 1927 preliminují se provozní náklady částkou | 0,437 mil. Kč, |
| provozní příjmy částkou | 0,466 mil. Kč, |
| činí tudíž přebytek | 0,029 mil. Kč, |
| který je jako příjem preliminován souborně s přebytky ostatních státních podniků v kapitole 22. Všeobecná pokladní správa. |
Přebytek na rok 1927 je oproti přebytku na rok 1926
větší o 0,023 mil. Kč, což se odůvodňuje
očekávaným vyšším příjmem
z produkce zvířecí a prodeje ovoce.

