Přehled osobních výdajů
Oddíl
Paragr.
Označení
Stálé požitky
Denní platy a mzdy
Ostatní
Úhrn
Stále požitky
Denní platy a mzdy
Ostatní
Úhrn
Dohromady
Záhlaví pom. záv.
           
A. Služba výkonná.
Státní dráhy
Soukromé místní dráhy, provozované státní správou železniční na účet vlastníků (čl. IV. fin. zák.)
B
1
Ústřední služba řed. st. drah 136,740.5602,782.210 6,396.920145,919.690
-
-
-
-
145,919.690
 
2
Dozor na dráhu a její udržování 247,786.520201,589.410 9,166.790458,542.72033,193.290 27,761.1302,817.800 63,772.220522,314.940
 
3
Staniční služba 537,018.470115,031.730 14,285.770666,335.97051,730.090 10,716.8902,926.710 65,373.690731,709.660
 
4
Jízdní služba 218,522.09021,911.050 8,405.200248,838.34025,219.000 2,099.0201,657.430 29,005.450277,843.790
 
5
Vozební služba 259,740.54060,569.650 16,982.390337,292.58028,746.270 6,710.5702,759.300 38,216.140375,508.720
 
Úhrn
1.399,808.180401,884.050  55,237.0701.856,929.300 138,918.65047,287.610 10,161.240196,367.5002.053.296.800
B. Pomocné závody pro provoz.
D
Dílny 147,668.73075,626.790 4,766.660228,062.18014,740.290 5,819.2601,143.940 21,703.490249,765.670
S
Správkárny 62,929.22029,611.800 2,912.90095,453.9203,005.050 1,370.680228.7104,604.440 100,058.360
J
Výroba jízdenek 1,085.910344.850149.180 1,579.940
-
-
-
-
1,579.940
E
Elektrárny 400.010206.64039.780 646.430
-
-
-
-
646.430
P
Plynárny 474.990194.39017.500 686.880
-
-
-
-
686.880
Z
Zásobárny 9,412.5604,149.070 368.27013,929.900
-
-
-
-
13,929.900
Úhrn 221,971.420110,133.5408,254.290 340,359.25017,745.340 7,189.9401,372.65026,307.930 366,667.180
C. Investice (Zaměstnanci "Extra statum")
4,265.800 1,008.0001,320.0006,593.800
-
-
-
-
6,593.800
Úhrn1.626,045.400 513.025.59064,811.360 2.203,882.350156,663.990 54,477.55011,533.890222,675.430 2.426,557.780
Paušální úhrada platové úpravy
-
-
-
-
-
-
-
-
180,000.000
Celková potřeba na osobní požitky všech zaměstnanců
-
-
-
-
-
-
-
-
2.606,557,780


Počet ujetých, případně preliminovaných vlakových kilometrů na státních a státem provozovaných drahách v letech 1919-1927.
Rok
Rychlíky
Osobní vlaky
Nákladní vlaky
Úhrnem
1919 1)
2,099.778 25,954.18821,188.031 49,241.997
1920 1)
3,256.959 36,060.27527,067.177 66,384.411
1921 1)
5,793.715 43,263.42729,222.572 78,279.714
1922 1)
7,355.050 46,914.54528,815.209 83,085.204
1923 1)
8,338.634 48,452.21827,320.653 84,111.5053 3)
1924 1)
9,498.501 51,763.11536,186.624 97,448.2404 4)
1925 1)
10,029.609 52,815.98337,571.171 100,416.7635 5)
1926 2)
10,750.000 54,500.00040,000.000 105,250.000 6)
1927 2)
11,250.000 55,000.00042,000.000 108,250.000 7)

1) = ujeté vlakové kilometry.

2) = preliminované vlakové kilometry.

3) = Boržodolské železnice, převzaté do státní správy od 1./2. 1923.

4) = Buštěhradská železnice a Ústecko-teplická dráha, zestátněné s platností od 1./1. 1923, projeté vlak, kilometry se objevují v roce 1924.

Terešva-Neresnica, zahájení provozu od 1.13. 1924.

5) = Okresní frýdlantské dráhy převzaty do státní správy od 1./1. 1925. Na trati Zvolen-Krupina zahájen provoz od 15./1. 1925 a 1./6. 1926 zestátněno 48 místních drah.

6) = všesokolský slet v Praze.

7) = Olympiáda dělnických tělocvičných jednot.

Z preliminovaných vlakových kilometrů pro rok 1927 připadá na provoz stát. drah:

rychlíky
osobní vlaky
nákladní vlaky
úhrn
10,000.000
48,050.000
38,500.000
96,550.000

a drah ve státním provozu včetně Košicko-Bohumínské dráhy:

1,250.000
6,950.000
3,500.000
11,700.000


Počet preliminovaných a projetých strojových kilometrů v letech 1919 - 1927.
 
1919
1920
1921
1922
1923
Preliminované km77,520.020 101,936.340113,800.000 128,500.000188,000.000
Projeté km85,879.904 107,462.068122,803.810 127,578.612143,592.569
1924
1925
1926
1927
Preliminované km150,000.000 156,000.000 *)158,846.910 **) 164,000.000 **)
Projeté km 156,911.275 158,675.86051,456.910 ***)  

*) Včetně Buštěhradské železnice a Ústecko-Teplické dráhy.

**) Inkl. místní dráhy.

***) Do konce dubna 1926.

Srovnání počtu objednaných a skutečně přistavených vozů v ČSR:
Rok
Vozů krytých:
Vozů otevřených
Poznámka:
 
objednáno
přistaveno
úhrada
objednáno
přistaveno
úhrada
 
1924
1,901.072 1,848.84797 %3,957.421 3,500.00088 %Nedostatek speciálních krytých a otevřených vozů přes 10 mt dlouhých a vozů oplenových. Úhrada uhelné potřeby 91 %.
1925
2,059.084 2,046.34399 %3,541.455 3,475.36098 %Nedostatek speciálních krytých a otevřených vozů přes 10 mt dlouhých. Úhrada potřeby uhelné plná.
1926 do konce června
1,032.1171,031.443 99 %1,368.1911,364.166 99 %dtto



Srovnávací tabulka o počtu normálně rozchodných vozů čsl. státních drah v letech 1919-1925.
 
Osobní
Služební
Poštovní
Nákladní
 
1919
1920
1921
1922
1923
1924
1925
1919
1920
1921
1922
1923
1924
1925
1919
1920
1921
1922
1923
1924
1925
1919
1920
1921
1922
1923
1924
1925
Č. S. D. (od roku 1923 včetně Ú. T. D. a B. D.) 4137191.078 1.1001.8562.168 2.525109209 630688920 9199129 92222 5051538.890 23.32652.59133.936 49.24950.89351.374
Vypůjčené a francouzské opravné
-
-
-
-
8
-
-
-
-
-
-
22
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1612.4632.320 1.037810
-
-
Hlučínská repartice
-
-
252525 2525
-
-
44 446
-
-
222 2
-
-
-
77 77766765
Č. S. D. o. a Č. S. D. < býv. K. k. ST. B. 5.2554.7645.077 5.4605.3135.188 5.0411.3001.126 1.2711.3981.385 1.3681.360348 345354333 329377383 33.75531.55949.425 51.42949.11447.743 45.973
Č. S. D. < býv. M. A. V. 678678738 693680628 597166166 107111104 1039919 19251515 181422.300 22.3009.1189.147 9.0779.3869?42
Košicko-Bohumínská
-
-
-
235218213 209
-
-
-133
1199691  
-
-
-
15 222221
-
-
-
5.4655.4345.320 5.235
Okresní frýdlantské dráhy
-
-
-
-
-
14 10
-
-
-
-
-
43
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
4426
Dohromady6.3466.161 6.9187.5138.100 8.2368.4071.575 1.5012.0122.334 2.5542.4942.471 376373403 387418470 47165.10679.648 93.531101.091113.760 113.453111.915

Poznámka: Data jsou vždy z konce roku. Až do roku 1922 nejsou data přesná, jelikož vozy byly používány společně nástupnickými státy, nejsouce ani prozatímně přiděleny. Stav jejich se tudíž stále měnil.

Srovnávací tabulka spotřeby a výkonu služby vozební.
 
1912 (celé Rakousko)
1919 Č.S.D.
1920 Č.S.D. a K.B.D.
1921 Č.S.D. a K.B.D.
1922 Č.S.D. a K.B.D.
1923 Č.S.D., K.B.D., Ú.T.D. a B.D. 1.VII. 1923
1924 Č.S.D. včet. B.D., Ú.T.D., K.B.D. a míst. dráhy
1925 Č.S.D., včet. B.D., Ú.T.D., K.B.D. a míst. dráhy
Spotřeba norm. paliva na lokomotivách na 1 strojový kilometr v kilogramech 28,240,941,1 36,232,829,3 29,427,7
Spotřeba norm. paliva na lokomotivách na 1000 hrubých tunových kilometrů v kg 145,4202,8205,7 181,5177164,4 152,9140,9
Cena 1 tuny norm. paliva v Kč9,05 59,6050,30221,80
199,-
138,35 105,93104,08
Spotřeba norm. maziva na lokomotivách na 1 strojový kilometr v gramech 43,374,8
75,-
69,258,451,7 49,746,4
Cena 1 kg norm. maziva v Kč0,183 2,487,699,77 6,222,542,24 2,27
Výkon 1 lokomotivy ročně v strojových kilometrech 38.52026.07128.890 31.51232.19232.520 35.55936.318
Výkon 1 lokomotivy ročně v 1.000 hrubých tunových kilometrech 7.5665.2595.765 6.2885.9365.801 6.8447.141
Na 1 zaměstnance vozební služby připadá strojových kilometrů 6.4604.3504.760 5.0965.6756.019 6.6606.942
Na 1 zaměstnance vozební služby připadá 1.000 hrubých tunových kilometrů 1.268877950 1.0171.0281.072 1.2821.365
Na 1 strojní četu připadá strojových kilometrů
-
-
-
19.203 20.57121.69423.624 23.413


Ceny uhlí.

Cena 1 eff. tuny uhlí na dole a úředně stanovené dávky (uhelná dávka, daň z převodu statků, příplatek na stavbu domů a manipulační poplatek) v roce 1924 a 1925 patrny jsou z tabulky:
Most75,6010,80 86,40 ,76,3010,96 87,26 [objednány lepší druhy uhlí] + 0,70+ 0,16+ 0,86 + 0,91,61,-
Falknov77,178,58 85,7570,377,89 78,26- 6,80- 0,69 - 7,49- 0,9 - 0,8 - 0,9
Handlová156,- 17,74 173,74144,56 16,45161,01- 11,44 - 1,29- 12,737,3 0,77,3
Hnědé78,21 10,7788,9877,96 11,0989,05- 0,25 + 0,32+ 0,07- 0,3 + 0,3+ 0,1
Plzeň238,0526,87 259,92225,0526,19 251,24- 8,00- 0,68 - 8,68- 3,5- 2,5 3,3
Kladno215,8728,05 243,92187,4425,40 212,84- 28,43- 2,63 - 31,08- 13,69,4 12,7
Trutnov196,6920,81 217,50192,1320,32 212,45- 4,56- 0,49 - 5,052,22,3 2,3
Rosice188,5910,20 198,79178,399,25 187,46- 10,20- 1,13 - 11,335,411,1 5,6
Mor. Ostrava148,8820,48 169,36143,3218,17 161,49- 5,56- 2,31 - 7,873,711,2 4,7
Černé170,60 22,22192,82163,05 21,09184,14- 7,55 - 1,13, - 8,684,4 5,1 4,5
Celkem108,7414,55 123,29107,71 14,53 122,24- 1,03- 0,02 - 1,051,-0,- 0,8

Střední ekvivalent proti uhlí normálnímu podle skutečné výhřevnosti byl v roce 1923 1.126,
" 19241.183 a
" 19251.195.

Cena i tuny normálního uhlí (hnědé 1,0, černé 1,5) byla: násobek ceny z r. 1912:
v roce 1912Kč 9,05 -
" " 1919" 59,60 6,6
" " 1920" 150,30 16,6
" " 1921" 221,80 24,6
" " 1922" 199,- 22,1
" " 1923" 138,55 15,4
" " 1924" 105,93 11,7
" " 1925" 104,08 11,5.

Konečně bylo by ještě zdůrazniti, že při zadávce uhlí musí býti přihlíženo mimo jiné též k tomu, aby uhlí nebylo daleko dováženo, t. j., aby spotřeba vagonů při rozvážení uhlí byla pokud možno co nejmenší.

Udržování vozidel:
  
1919
1920
1921
1922
1923
1924
1925 [1925 = výsledky provisorní.]
Poměr dnů opravných ku provozním v % lokomotivy33,630,6 29,128,929,4 29,119,3
 motorové vozy 37,739,632,4 32,032,932,1 32,2
 tendry25,6 28,326,426,1 25,725,925,7
 osobní vozy16,2 13,210,010,9 10,710,88,0
 nákladní vozy 7,75,94, 1 4,84,94,8 2,8
Udržování vozidel stálo v Kč mzdy73,867.383151,065.102 201,320.105175,415.265 202,334.776211,754.321174,863.255
 materiál45,538.966 127,045.717278,075.856 275,262.862229,259.871171,680.345 189,208.314
Dílenská režie stála v Kč mzdy7,604.66123,379.810 31,494.370 29,766.477 35,324.22338,100.81968,998.006
 materiál8,173.353 26,050.69144,694.775 34,305.68326,998.48323,066.385 30,077.221
Výkony pro jiná služební odvětví, cizí strany, zásobní fond atd. v Kč mzdy7,425.41517,842.063 23,935.42419,874.503 16,237.72116,337.21512,777.882
 materiál11,707.286 40,623.54273,829.804 66,132.44839,398.51334,605.515 41,411.110
Úhrn výdajů v Kč osobních88,897.459 192,286.975256,749.899 225,056.245253,896.720266,292.355 256,639.143
 věcných 65,491.765193,719.950396,600.435 375,700.993295,656.867 229,352.245260,696.645


Výkon a výdaje služby dílenské v letech 1919-1925:
Vykonáno oprav: 
1919
1920
1921
1922
1923
1924
1925
1926
 Celkem15.365 18.67321.56920.743 20.94618.92819.098
-
 Lokomotiv, z toho hlavních 567645752 742720680 561
-
 Lokomotiv, z toho vyvazovaček 1.6061.7971.755 1.5381.5751.730 1.907
-
 Celkem57.859 55.62452.42547.711 46.11151.474199.527
-
 Osobních vozů, z nich velkých do roku 1923 a revis od roku 1924 3.9263.3053.386 3.3743.2197.190 7.423
-
 Celkem306.044 323.974332.898311.757 335.940352.912377.378
-
 Nákladních vozů, z nich velkých do roku 1923 a revis od roku 1924 14.176 15.16423.777 19.53918.74036.455 37.826
-


A. Místní dráhy, jimž bylo povoleno posečkání úhrady provozních výdajů pro přednostní výpůjčkovou a prioritní službu.

Preliminář pro rok 1927.
Místní dráha
Příjem
Vydání
Provozní
Zúročení a umoření
Správní výlohy
Úhrn
Povozní schodek podle výsledku za rok 1925
   
přebytek
schodek
     
Vojkovice-Kysibl-Kyselka350.000 567.110
-
217.110
-
-
217.110 67.700
Vel. Březno-Verneřice-Ouštěk 819.0501,747.990
-
928.94060.00030.000 1,018.9401,324.530
Teplice-Poříčí-Trutnov 2,846.0003,227.680
-
381.680 54.00030.000485.680 420.870
Liberec-Jablonec-Tanvald11,286.100 14,872.890
-
3,586.790450.000120.000 4,156.7901,792.720
Jilemnice-Roketnice2,724.510 2,608.120116.390
-
170.00050.000103.610 98.680
Častolovice-Rychnov n. Kněžnou-Solnice 966.2001,434.100
-
467.90048.000
-
515.900796.080
Otrokovice-Zlín-Vizovice3,338.350 3,595.480
-
257.13085.00050.000 392.13026.440
Břeclava-Lednice536.400 800.100
-
263.70049.000
-
312.700132.510
Mutěnice-Kyjov716.350 905.670
-
189.32090.00030.000 309.32082.910
Hustopeč n. Beč.-Hustopeč město 330.600628.140
-
297.54018.0005.000 320.540
-
Skalice-Boskovice-Velké Opatovice 1,799.3101,864.680
-
65.37022.5005.000 92.870164.340
Moravská západní6,324.600 10,116.470
-
3,791.870450.00060.000 4,301.8703,579.300
Hanušovice-Staré Město 383.840708.750
-
324.910
-
-
324.910 126.660
Petrovice-Kouty661.300 971.900
-
310.600
-
-
310.600 359.360
Opava-Hradec743.000 1,025.330
-
282.330
-
-
282.330 183.400
V Údolí Žitvy.4,362.000 6,957.740
-
2,595.740240.00076.000 2,911.7402,973.210
Uherská severozápadní 10,831.50015,604.840
-
4,773.340510.000120.000 5,403.3406,088.350
Topolčany-Bošany-Trenčín 5,335.0006,910.900
-
1,575.900 210.00060.0001,845.900 1,853.000
Teplá-Trenčianské Teplice 489.500785.680
-
296.18040.00016.000 352.180150.550
Teplá-Nemšová-Lednické Rovné 1,079.6001,397.240
-
317.640 98.000200.000615.640 462.470
V údolí Štítnice. 1,323.5001,963.850
-
640.350 35.00035.500760.850 697.530
Šamorýn-Úsor213.600 529.680
-
316.08040.00015.000 371.080358.580
Šala n. Váhom-Neděd 1,075.2001,547.450
-
472.25085.00028.000 585.250470.650
Rimavská Sobota-Poltár481.000 1,541.670
-
1,060.670159.40040.000 1,260.0701,010.590
Podbrezová-Tisovec7,439.000 9,071.080
-
1,632.080500.000110.000 2,242.0801,635.670
Piešťany-Vrbové1,019.900 1,411.760
-
391.86050.00018.000 459.860444.080
Nitra-Zbehy-Radošín1,415.600 1,901.610
-
486.010120.00037.500 643.510501.990
V údolí Muráně 2,313.5003,709.630
-
1,396.130145.00019.000 1,560.1301,544.760
Lučenecká m. dr.2,126.320 4,597.830
-
2,471.510240,00062.000 2,773.5102,747.020
Lučenec-Halič329.600 762.340
-
432.74030.00010.000 472.740546.610
Levice-Šurany3,415.100 6,233.250
-
2,818.150210.00045.000 3,073.1503,290.110
Komárno-Guta669.500 1,488.230
--
818.730123.00031.000 972.730i,032.080
Hronská Breznice-Levice6,223.500 9,915.480
-
3,691.980280.00097.000 4,068.9805,106.600
Hontianská župní1,878.000 3,906.600
-
2,028.600180.00048.000 2,256.6002,456.310
Bratislava-Komárno11,340.000 12,313.050
-
973.050340.000110.000 1,423.0502,391.700
Báňská Bystřice-Harmanec 1,031.0001,156.790
-
125.790 130.00019.000274.790 90.130
Trebišov-Vranov1,641.800 2,110.880
-
469.08095.00026.000 590.0801,243,640
V údolí Gelnice8,385.360 4,640.810
-
1,255.450150.00039.000 1,444.4502,854.970
Košice-Turňa3,491.380 4,520.750
-
1,029.370400.000100.000 1,529.3702,080.270
Vlachy-Spišské Podhradí 375.570868.120
-
492.55060.00025.000 577.550469.100
Prešov-Bardiov2,432.000 5,141.620
-
2,709.620180.00054.000 2,943.6205,479.710
V údolí Oravy3,964.760 7,673.200
-
3,708.440340.00084.000 4,132.4402,658.590
Čadce-Makov1,398.350 1,963.260
-
564.910170.00040.000 774.9101,605.100
Poprad-Kežmarok2,643.930 3,254.610
-
610.68050.00020.000 680.6802,866.180
Růžomberok-Korytnica1,266.190 2,274.510
-
1,008.320105.00034.000 1,147.3201,957.240
Nová Ves-Levoča851.040 1,848.140
-
997.10050.00020.000 1,067.1002,144 500
Humenné-Stakčín1,064.140 2,038.090
-
973.950154.00026.000 1,153.9501,230.760
Spišská Belá-Podolinec 641.7301,210.370
-
568.64040.00017.000 625.640602.140
Kežmarok-Spišská Belá 926.6801,152.090
-
225.41030.00015.000 270.410235. 790
Úhrn122,300.460 177,470.660116.390 55,293.5907,135.9002,097.000 64,410.10070,068.680
B. Košicko-Bohumínská železnice
Košicko-Bohumínská železnice 247,187.600276,664.500
-
29,476.900 18,264.000849.00043,590.000 33,562.150


§ 6. Státní lesy a statky.

Do působnosti ministerstva zemědělství patřící správu "Státních lesů a statků", které dle vládního nařízení ze dne 25. září 1924 č. 206 Sb. z. a n. prohlášeny byly za státní podnik, obstarává ústřední ředitelství státních lesů a statků za pomoci správního sboru tohoto podniku, jemuž podléhají jednotlivá ředitelství státních lesů a statků, a to v Čechách tři, na Moravě a ve Slezsku po jednom, na Slovensku čtyři a v Podkarpatské Rusi tři. Bezprostřední správu vedou těmto ředitelstvím podřízené jednotlivé místní správy státních lesů a statků (u průmyslových podniků místní správy státních cukrovarů, lihovar, pivovarů, pil a p.).

Rozsah státních lesů a statků činí v Čechách 156.961 ha, na Moravě 62.778 ha, ve Slezsku 33.836 ha a na Slovensku 297.376 ha, úhrnem 550.951 ha. Z uvedené plochy jest lesní půdy 445.709 ha, hospodářské a rybniční 95852 ha, neplodné pak půdy celkem 9.390 ha.

Rozsah státních lesů a statků v Podkarpatské Rusi činí celkem 366.484 ha, z čehož je půdy lesní 309.906 ha, hospodářské a jiné 56.578 ha.

Lesy a statky tyto jsou státem nabyté statky jednak mírovými smlouvami (statky státní a býv. císařské rodiny 756.694 ha), jednak v důsledku sestátňovací a směnné akce ve smyslu zákonů o pozemkové reformě.

Rozsah lesů a statků nabytých t. zv. akcí sestátňovací (pozemkovou lesní reformou) činí 157.834 ha, směnnou akcí převzal stát 8.345 ha.

Pro rozpočet na rok 1927 kalkulováno jest s převzetím celkem 140.500 ha lesů a jiné půdy.

Dle shora citovaného vládního nařízení ustaven byl správní sbor tohoto státního podniku a započal své práce 1. lednem 1926. Vedle běžných úkolů hodlá provésti důsledně podnikový zákon č. 404/22 a vlád. nař. č. 206/24 vydáním řádů a instrukcí jednak pro hospodaření, jednak pro úpravu služebních a platových poměrů zaměstnanectva.

Vedle zřízení a zlepšení vlastních průmyslových závodů věnována bude péče doplnění sítě dopravních prostředků k normálním železnicím.

Čechách, na Moravě a ve Slezsku budou zlepšeny provozní zařízení vlastních průmyslových závodů. Na Slovensku budou prodlužovány stavby dopravních prostředků zvláště lesních drah co možno nejdále do lesů.

Na Podkarpatské Rusi, kde vybudování nezbytných lesních dopravních prostředků jest nejen prvním předpokladem pro racionelní lesní hospodářství, ale i pro kulturní a sociální povznesení celé země, bude zahájena stavební činnost v intensivnějším měřítku podle programu, k čemuž budou k disposici investiční úvěry v částce asi 8 mil. Kč.

Správa státních lesů a statků snaží se napomáhati vývozu řeziva a uzavírati výhodnější obchodní smlouvy v předpokladu omezení zahraniční konkurence a vyvinuto bude úsilí vyřaditi při vývozu dříví meziobchod navázáním přímých obchodních styků s cizinou.

Zalesnění mniškových holin bylo již celkem s velkým úsilím úspěšně dokončeno, musí však býti další snahou hospodaření, aby tyto mladé porosty byly dále racionelně pěstěny. Bude též nutno zdokonalovati strojní zařízení pilařských závodů a zakládati nové zvláště v Podkarpatské Rusi.

Pro hospodaření v roce 1927 jsou u podniku "Státní lesy a statky" celkové provozní náklady preliminovány částkou 568,0 mil. Kč
tedy proti preliminované částce pro rok 1926 580,0 mil. Kč
méně o12,0 mil. Kč.

Snížení výdajů jest odůvodněno hlavně zpracováním menšího množství řepy ve státních cukrovarech, jakož i snížením těžby dříví v důsledku nutných úspor po mniškové kalamitě a větrných polomech v minulých létech. Rovněž sníženy jsou výdaje na akci sestátňovací a směnnou, ježto přejímána bude lesní půda, jejíž hrubé provozní náklady jsou značně nižší, než při hospodářství polním a rybničním, a jelikož pro rozpočtový rok 1927 zbývá již méně plochy ku směnnému převzetí.

Pokles výdajů jeví se přirozeně také poklesem v preliminovaných příjmech pro rok 1927 částkou 620,9 mil. Kč
kteráž proti roku 1926 preliminované částce 667,7 mil. Kč
je nižší o46,8 mil. Kč.

Dle toho na rol. 1927 preliminovaný provozní přebytek v částce (620,9 mil. Kč - 568,0 mil. Kč) = 52,9 mil. Kč
jest oproti přebytku preliminovanému v roce 1926 částkou (667,7 mil. Kč - 580,0 mil. Kč) = 87,7 mil. Kč
nižší o34,8 mil. Kč.

Uváží-li se však, že investiční náklady zařazují se v rozpočtu na rok 1927 plnou kapitálovou hodnotou, která obsažena jest v uvedeném provozním přebytku částkou 16 mil. Kč, kdežto v roce 1926 byla investiční potřeba preliminována pouze částkou na zúročení potřebného obnosu nutnou, jeví se v roce 1927 přebytek, jejž jest z částky 52,9 mil Kč. (provozní přebytek) po odečtení částky 16,0 mil. Kč (investiční úhrada provozním přebytkem) odvésti státní pokladně částkou 36,9 mil. Kč
po srovnání s přebytkem v roce 1926 v částce 87,7 mil. Kč
nižší o508 mil. Kč.

Pokles čistého výnosu státních lesů a statků jest vedle toho co shora uvedeno o snížení výdajů, důsledkem nynějšího stavu na trhu dřevním vyvolaného konkurencí cizích zemí, zejména Polska a ztížením odbytu dříví do dovozních států hlavně Německa, kde jeví se nejvíce účinek polské konkurence, které napomáhá i snížení průvozních našich tarifů železničních. Mimo to nebyly dosud provedeny nutné investice, bez nichž nelze očekávati zlepšení výnosu státních lesů zvláště na Slovensku a v Podkarpatské Rusi. Lesní dráhy a silnice, jakož i vodní cesty nemohly býti náležitě vybudovány, není též dostatek vozidel, takže nelze celý předepsaný hmotný etát vytěžiti, ježto dopravní náklady v důsledku drahých povozů při tak velkých vzdálenostech jsou příliš vysoké.

Pokud se týče hospodářství polního a rybničního mají na čistý výnos nepříznivý vliv též nižší ceny hospodářských produktů a značné náklady na opravy škod způsobených letošními povodněmi, hlavně na rybnících.

V podnicích průmyslových, jimiž jsou zejména cukrovary ve Zvoleněvsi a ve Smiřicích, jest pokles výnosu důsledkem nynějšího stavu na světovém trhu cukerním.

§ 7. Uhřiněvský školní závod zemědělský.

Školní zemědělský závod české vysoké školy zemědělského a lesního inženýrství při českém vysokém učení technickém v Praze je umístěn ve státních dvorech v Uhřiněvsi a Netlukách s Podleskem.

Zakoupen byl v roce 1923 od knížete Jana II. z Lichtensteinu.

Má účelem ukázati, jak je hospodařiti, aby bylo plněno národohospodářské, sociální a osvětové poslání zemědělství. V závodě mají posluchači vysokého učení i praktičtí hospodáři příležitost přesvědčiti se z vlastního názoru o výhodách a nevýhodách různých zařízení. Závadu se používá také k účelům výzkumnickým.

Poměr kultur jeví se takto: 432,77 ha rolí, 51,26 ha luk, 20,90 ha zahrad, 20,37 ha lesů, 14,39 ha rybníků, 7,70 ha pastvin a 20 ha různých druhů. Lov zvěře a částečně rybolov jsou ve vlastním hospodaření. Závod má dostatečné rozsáhlé budovy, v nich pak plemenné, pokusné a chovné stáje. Při závodu jsou náležitě vybavené řemeslnické dílny a patří k němu mlýn na mletí a zhodnocení slámy. Závod má vlastní biograf a přijímací zařízení k filmování, i potřebné laboratoře, kabinety a sbírky, v kterých je umožněno vědecky pracovati.

Kromě pravidelných.návštěv posluchačů vysoké školy zemědělské a kursů pro praktické zemědělství konají posluchači v závodě prázdninovou praksi. Závod je vyhledáván i cizinci:

Výdaje pro rok 1926 byly preliminovány částkou 1,98 mil. Kč,
příjmy částkou 2,20 mil. Kč,
vyplývá tudíž přebytek 0,22 mil. Kč,
který v roce 1926 preliminován je jako státní příjem v kapitole XIII. Min. školství a nár. osvěty.  

Pro rok 1927 preliminují se provozní náklady částkou 1,98 mil. Kč,
provozní příjmy částkou 2,27 mil. Kč,
činí tudíž provozní přebytek 0,29 mil. Kč,
který je preliminován souborně s přebytky ostatních státních podniků jako příjem v kapitole 22. Všeobecná pokladní správa.  

Přebytek na rok 1927 je o 0,072 mil. Kč vyšší než v roce 1926 a způsoben je očekávaným větším výnosem z prodeje ovoce. Náklady oproti roku 1926 celkem se nezměnily.

§ 8. Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě.

Bývalá zemská hospodářská akademie v Děčíně-Libverdě byla postupně přeměněna na zemědělský odbor německé vysoké školy technické v Praze a od 1. ledna 1923 převzata do správy státní. Ke škole je přičleněn školní závod. Veškeré objekty a pozemky ve výměře více než 87 ha, jsou najaty od Thun-Hohensteina.

O účelu statku platí totéž, co je uvedeno o Uhřiněvském školním závodě zemědělském. Hospodářské podmínky jsou příznivé, zastoupeno je zvláště ovocnářství. Závod má dostatečné budovy a účelné stáje, v nichž se pěstuje dobytek k pokusům, plemenitbě atd.

Výdaje pro rol 1926 byly preliminovány částkou 0,314 mil. Kč,
příjmy částkou 0,320 mil. Kč,
jeví se tudíž přebytek 0,006 mil. Kč,
který v roce 1926 je preliminován jako státní příjem v kapitole XIII. Min. školství a nár. osvěty.  

Pro rok 1927 preliminují se provozní náklady částkou 0,437 mil. Kč,
provozní příjmy částkou 0,466 mil. Kč,
činí tudíž přebytek 0,029 mil. Kč,
který je jako příjem preliminován souborně s přebytky ostatních státních podniků v kapitole 22. Všeobecná pokladní správa.  

Přebytek na rok 1927 je oproti přebytku na rok 1926 větší o 0,023 mil. Kč, což se odůvodňuje očekávaným vyšším příjmem z produkce zvířecí a prodeje ovoce.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP