Resumeé.

Ze všech uvedených okolností a přesně vyšetřených revisních dat, vylíčených v předložené revisní zprávě jest zřejmo, že správa ústředních elektráren nekonala a nesplnila řádně své poslání při vykonávání funkcí jí svěřených.

Zejména nutno litovati a zdůrazniti, že správa podniku opomenula a zanedbala veškerá nutná technická a obchodní opatření pro řádnou přípravu tak nákladného a důležitého podniku a opatření pro správné a kontrolní zadávání prací jednotlivým podnikatelům, což mělo býti právě zde prováděno a provedeno s největší svědomitostí a pečlivostí vzhledem k tomu, že se jedná o jedinečný a všeužitečný podnik v Československé republice, jehož úkoly jsou veřejné.

Jak předložená revisní zpráva ve svých podrobnostech uvádí, jsou zjištěné nedostatky v této zprávě popsané asi tyto:

1. Správa podniku přikročila ku stavbě elektráren ukvapeně, bez náležitých technických a odborných příprav k projektu, řádně vypracovaných, přezkoušených a analysovaných stavebních plánů a rozpočtů, bez řádného vysondování a vyšetření půdy, bez náležitého zkušeného technického a obchodního personálu, bez řádně vypracovaného stavebního programu, čímž se stalo, že se stavba elektráren prodloužila a podražila a státu a súčastněným činitelům byly tím to ukvapeným a nepřipraveným jedná ním způsobeny značné a nenahraditelné škody.

2. Hlavní stavby elektráren a zařízení byly zadány způsobem nepřípustným a pochybeným.

Plány a některé stavby zadány byly bez ohledu na řádné ofertní řízení a provedení hlavních staveb pak bez ohledu na zkušenost, finanční schopnost a záruky podnikatelů, některé pak mnohamilionové stavby byly zadány bez závěrečných listů s podnikateli staveb vůbec, čímž se stalo, že náklady na stavby se podstatně zvýšily u některých pak hlavních staveb až o 100%. U některých pak hlavních staveb chybí do dnešního dne jakýkoliv právní podklad pro vyúčtování.

3. Vedení podniku, zvláště pak po stránce stavební, a zejména v první etapě podnikání, nebylo svěřeno odpovědným a kontrolovatelným stavebním odborníkům, kteří by za prováděné práce a způsobené škody plně správní radě a společnosti odpovídali.

4. Veškeré vedení podniku a vedení mnohamilionových nákladních stavebních prací bylo svěřeno jedinému odborníku strojnímu a to ještě bez náležité kontroly, který konal najednou a současně tři spolu navzájem neslučitelné funkce a to:

a) zástupce státu (za strojní a elektrisační odbor ministerstva veřejných prací, jehož je zároveň odborovým předsedou),

b) předsedu správní rady,

c) jediného výkonného a vedoucího orgána společnosti, který konal většinou úplně sám a bez kontroly veškeré funkce vedoucí a řídící a to od přijetí ranní pošty až do vypracování stavebních a ostatních závěrečných listů, vyjednávání s podnikateli, zadávání stavebních prací, často bez závěrečných listů a bez schválení, uvědomění a povolení správní rady vůbec, který vyplácel dodavatelům milionové částky, často bez náležitých podkladů a oprávnění anebo bez schválení a povolení správní rady vůbec.

Jedině tímto způsobem se stalo, že vzniklé závažné nedostatky mohly býti utajovány a nepřišly na vědomost odpovědným činitelům ministerstva veřejných prací, ministerstva financí a správní radě Ústředních elektráren.

Vykonáváním těchto tří spolu na prosto neslučitelných nekontrolovatelných funkcí, nemohly býti pak řádně a dostatečně hájeny státní a veřejné zájmy.

5. Závěrečné listy, zvláště pak na prováděné stavby byly zpracovány mnohdy velmi nedbale, povrchně, neúplně a neurčitě, často bez bližšího označení úhrnných částek za práce, takže poskytují mnohostranný výklad, možnost využití, neb zneužití.

6. Některé mnohamilionové stavby byly zadány podnikatelům bez řádných závěrečných listů, jiné bez nabídek, jiné pak provedeny bez povolení a schválení správní rady, takže chybí právní podklady pro jejich konečné vyúčtování.

7. Některým podnikatelům byly vypláceny milionové částky bez řádných dokladů a oprávnění a bez povolení a schválení správní rady. Jednomu podnikateli bylo dokonce vyplaceno 50% zadávací částky a to Kč 700.000.-. Toto vyplacení se stalo před podepsáním závěrečného listu a téměř dva roky před započetím stavby.

8. Některým podnikatelům stavebním bylo vzdor tomu, že nedodrželi vzájemně ujednané podmínky správou podniku, i dále nadržováno a zadávány jim další milionové práce bez ohledu na učiněnou s nimi zkušenost.

9. Správní rada byla předsedou společnosti v mnoha případech neúplně, mylně a nesprávně informována. Mnohamilionové zadávky nebo zvýšení nákladů zadávek byly správní radě předneseny, předloženy a doporučeny ku schválení několika slovy, bez bližších údajů, často bez udání částek vůbec, takže je správní rada na podkladě mylného a nesprávného referování a doporučení schválila.

10. Protokoly o konaných schůzích správní rady a jednotlivých komisí a příslušná usnesení těchto schůzí jsou vedeny nedbale, neúplně a nedostatečně, často velmi zastřeně a jejich vedení neodpovídá důležitosti a významu tak důležitého veřejného podniku.

Usnesení o mnohamilionových zadávkách jsou v protokolech uváděny nepřesně, bez jakýchkoli v podkladů, v mnoha případech chybí uvedení příslušných částek, za které byly podnikatelům práce zadány, nebo chybí částky zvýšených nákladů, takže zadávky aneb o zvýšení nákladů bylo upravováno později dodatečně a naprosto libovolně.

Některé důležité protokoly jsou vedeny tak, že z nich nemožno ničeho přesně vyšetřiti, zejména není v mnoha případech možno ze záznamů protokolů zjistiti a kontrolovati správní radou povolené a usnesené částky stavebních nákladů a podklady pro správné vyúčtování. V protokole jest též bez usnesení správní rady opravováno a vyškrabováno.

11. Správa podniku i když přikročila ku stavbě ukvapeně a nepřipraveně, opomenula a zanedbala zříditi ihned při započetí stavebních prací stálou na ničem a nikom nezávislou kontrolní a kolaudační komisí, složenou z řádných odborníků stavebních, strojních a účetních, která by veškeré práce hned při postupu staveb náležitě kontrolovala a předložené výkazy vždy ihned náležitě likvidovala.

Tímto opomenutím a zanedbáním se stalo, že nyní prováděná likvidace postrádá jakékoliv účelnosti a záruky správnosti a přesnosti, poněvadž není dostatečných podkladů odborně vždy ihned na místě stavby kontrolovatelně zachycených a zjištěných, pak správní radou usnesených a povolených.

12. Účetní a organisační ciferní zachycení, které jest založeno s ohledem na vypracování měsíčních bilancí a zachycení měsíčních obchodních a technických výloh podle jednotlivých stavebních správ, odpovídá daným požadavkům, zvláště pokud se týká revisi předložených sestavených přehledů stavebních nákladů podle jednotlivých podnikatelů a prací, čímž jedině bylo umožněno tuto obsáhlou revisi provésti a vzniklé nedostatky a závady v revisní zprávě ciferně vyjádřiti.

Revisí zjištěno, že pro počátek a vedení vlastní výrobní činnosti podniku jest nutno, vytčený organisační program, stanoveny závěrečným listem s organisátorem Vlasákem v dubnu 1923 důsledně provésti a dodržeti, zvláště v bodech 1. až 3., aby oganisační principy dosud zavedené v účetní a administrativní části podniku zapadly i v činnost výrobní a obchodní, ježto přerušením neb opuštěním těchto principů mohlo by býti zvráceno vše, co dosud velkým nákladem bylo vybudováno.

13. Zavedené účetnictví, zejména hlavní deník, není vedeno s náležitou přesností a odpovědností.

V hlavním deníku jest systematicky vyškrabováno a radírováno a doporučovalo by se, aby hlavní účtárna podniku byla svěřena přesnému a spolehlivému účetnímu odborníku.

14. Volení revisoři nevykonávali řádně a svědomitě svěřené jim funkce revisorů, neboť nezjistili a neupozornili správní radu ani na jediný z uvedených nedostatků.

Bilance Ústředních elektráren byla sdělána od počátku činnosti až do 31. prosince 1924.

Vzdor tomu, že bilance neodpovídala skutečnosti a byla v ní řada položek a výplat správní radou neschválených a nepovolených, doporučili revisoři udělení absolutoria správní radě.

15. Do služeb Ústředních elektráren byly přijaty za velmi slušných podmínek k vedení jednotlivých referátů mladé sily, které se nemohly vykázati potřebnou dlouholetou praksí a zkušeností v příslušném oboru.

Těmto silám bylo svěřeno a zvlášť honorováno provádění stavebních projektů, ač to bylo součástí jejich povinností úředních.

Při tom nutno zvlášť poukázati na přijetí síly přímo od podnikatele, který byl mezi kontrahenty podniku.

16. Vedení podniku nebylo obchodně dosti vyspělé, přesné a pohotové, což se na příklad zvláště projevuje v nedostat cích závěrečných listů, které vykazují řadu obchodně technických závad, v předčasných platebních poukazech, v nesprávných disposicích daných bance, poskytování záruk za podnikatele u bank neb dodavatelů, v pomíjení a neodpovídání urgencí podnikatelům, v neinformovanosti o znění zadávacích podmínek, v neplnění svých závazků, čímž vyvolalo nepříznivý dojem o celkovém vedení podniku a nezabránilo křiklavým případům žalobním, jako na příklad u firmy Kindl.

17. K zjednání nápravy a odstranění uvedených závad je především nutno učiniti tato opatření:

a) Zameziti a odstraniti vykonávání spolu navzájem neslučitelných funkcí, aby mohly býti náležitě hájeny státní a veřejné zájmy.

b) Pro vedení podniku dosaditi řádného, svědomitého a odpovědného vedoucího ředitele, který by za veškeré vedení a škody plně správní radě odpovídal.

c) Zříditi neodvislou kontrolní a kolaudační komisi, která by provedené práce a stavby náležitě zkontrolovala,zkolaudovala a vyúčtovala a běžnou činnost podniku stále sledovala a kontrolovala a která by byla odpovědna správní radě podniku.

d) Důsledně provésti jednotnou a kontrolní účetní a administrativní organisaci podniku podle programu organisačního ze dne 23. dubna 1923, aby mohly býti prováděny měsíční výrobní a obchodní bilance se všemi výrobními a hospodářskými daty, jednotně a kontrolně.

e) Dosaditi řádného, svědomitého a odpovědného vedoucího účetního podniku, který by za veškeré účetní vedení a za veškeré škody plně správní radě odpovídal.

f) Celý podnik a celou organisaci říditi a vésti z jednoho místa (Ervěnice) aby se nemusely vésti dva úřední aparáty a aby bylo jednotné řízení a vedení podniku.

18. NÚKÚ. upozorňuje ministerstvo veřejných prací na závažnost jednotlivých bodů této revisní zprávy a žádá vzhledem k důležitosti jednotlivých jednání a odpovědnosti členů správní rady, jež je vymezeno zákonnými předpisy (čl. 241., odst. 2. zákona ze dne 17. prosince 1862, čís. 1. ř. z. pro rok 1863), aby správní rada Ú. E. zejména pak její předseda byl vyzván, vystříci se v budoucnosti vytčených závad, a aby byly korporací této připomenuty důsledky, které by z takového počínání mohly vzejíti nejen pro podnik jimi spravovaný, ale i jim osobně.

Poněvadž revisní zpráva Nejvyššího účetního kontrolního úřadu nebyla včas vydána a je zde snaha některé body revisní zprávy měniti nebo vypustiti, činí podepsaní dotaz na:

I. vládu,

II. ministra veřejných prací a

III. ministra financí a to:

I.

1. Co zjistil Nejvyšší kontrolní úřad účetní při revisi v Ústředních elektrárnách, kterou tam konal v roce 1924 a téměř po celý rok 1925?

2. Proč nebyla revisní zpráva včas a to v původním znění odeslána ministerstvu veřejných prací, když již byla koncem ledna 1926 úplně hotova se všemi původními doklady a proč neučinil NÚKÚ. opatření, aby se stala náprava?

3. Kdo měl v NÚKÚ. zájem, aby odeslání revisní zprávy bylo zdržováno, nebo aby v revisní zprávě bylo něco měněno?

II.

1. Byly ministru veřejných prací známy nesprávnosti jeho vedoucích úředníků v Ústředních elektrárnách?

2. Co učinil ministr veřejných prací, aby se stala náprava?

3. Co hodlá ministr veřejných prací učiniti za tím účelem, aby vinníci byli potrestáni a škody nahradili?

III.

1. Co učinil ministr financí, aby se správně hospodařilo státními penězi?

2. Jaká opatření učinil ministr financí, aby se v knihách Ústředních elektráren neradírovalo a milionové cifry nenahrazovaly ciframi jinými?

3. Co učinil ministr financí, aby dosazené orgány ministerstva financí v Ústředních elektrárnách byly pohnány k odpovědnosti za to, že nesprávnosti kryly?

V Praze dne 4. listopadu 1926.

Zápotocký,

Śliwka, Kreibich, Vrtaník, Kopasz, Neurath, Vobecká, Dědič, Juran, Mikulíček, Major, Šafranko, Steiner, Štětka, Bolen, Wünsch, Schmerda, Muna, Mondok, dr Gáti, Burian, Cibulka, Čermák, Haiplick, Elstner, Chlouba, Harus, Kolláriková, Peter.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP