I. třída 240.000 losů a 74 Kč | 17,760.000 | Výhry | 59,673.600 | ||||
II. " 235.200 " ŕ 74 " | 17,404.800 | Vkladné I. třídy a 3 Kč | 720.000 | ||||
III. " 230.400 " ŕ 74 " | 17,049.600 | " II. " ŕ 3 " | 705.600 | ||||
IV. " 225.600 " ŕ 74 " | 16,694.400 | " III. " ŕ 3 " | 691.200 | ||||
V. " 220.800 " ŕ 74 " | 16,339.200 | 85,248.000 | " IV. " ŕ 3 " | 676.800 | |||
" V. " ŕ 3 " | 662.400 | 3,456.000 | |||||
Tudíž rozdíl - hrubý příjem | 22,118.400 | ||||||
85,248.000 | 85,248.000 | ||||||
Hrubý příjem | 22,118.400 | Další vydání | |||||
Další výnos: 1. propadlé výhry | Čistý příjem nelze zjistiti, poněvadž loterie není ukončena a vyúčtována | ||||||
2. úrok na šek. účtě | |||||||
3. pokuty | |||||||
4. úroky z prodlení nezaplacených sald | |||||||
5. náhrada za tiskopisy | |||||||
Součet |
K§ 3.
V letech 1919 a 1920 byla státní mincovna znovuzřizována,
takže činnost její obmezuje se pouze na výrobu
medailí a na loučení zlata a stříbra.
S vlastní ražbou mincí československých
započalo se teprve v r. 1921.
naraženo bylo v roce 1919 3000 kusů, r. 1920 266.548,
v r. 1921 25.629, r. 1922 98.400, r. 1923 347.959, r. 1924 272.596,
v r. 1925 280.700.
r. 1920 | 112,71104 kg ryzího zlata a | 1944,970 | kg ryzího stříbra, |
r. 1921 | 109,37076 kg " " " | 3110,499 | kg " " |
r. 1922 | 706,75719 kg " " " | 3661,6164 | kg " " |
r. 1923 | 463,- kg " " " | 3439,892 | kg " " |
r. 1924 | 308,922 kg " " " | 2087,409 | kg " " |
r. 1925 | 351,87412 kg " " " | 2087,029 | kg " " |
zhotoveno v roce 1921-1922 7053, r. 1923 5360, r. 1924 1917 v
r. 1925 1540.
naraženo bylo v milionech kusů:
r. 1921 | |||||||
r. 1922 | |||||||
r. 1923 | |||||||
r. 1924 | |||||||
r. 1925 | |||||||
r. 1926 [do 31./VII. 1926.] |
naraženo r. 1923 jubilejních 1000, pamětních
dvojdukátů 4000, obyčejných 55.751,
vesměs na účet státu;
r. 1924 32.814, r. 1925 65.684, r. 1926 do 31. VII. 34.842 na
účet soukromý.
a) skutečné vydání: | b) skutečné příjmy: | |
r. 1919 | 6,355.334,19 | 15.239,41 |
r. 1920 | 12,261.563,61 | 318.985,57 |
r. 1921 | 18,892.369,03 | 12,433.464,20 |
r. 1922 | 61,114.870,56 | 45,376.965,75 |
r. 1923 | 12,094.343,99 | 12,813.477,38 |
r. 1924 | 10,284.492,47 | 16,629.530,61 |
r. 1925 | 4,691.042,44 | 10,524.198,93 |
Investice v roce 1921 činily 361.874,04 Kč.
Příjem pokladniční správy z
ražby minci činil:
r. 1922 32,541.215,92, r. 1923 12,125.070,07, r. 1924 18,181.426,02,
r. 1925 2,143.580,-.
K § 4. Československá pošta (včetně
poštovní úřady šekové).
30 | |||||||||||||||||||||||||||||
Rozpočet podniku "Československá pošta
(včetně poštovní úřady
šekové)" na rok 1927 jest ve skupině II.
státního rozpočtu zařaděn do
oddílu II. "Správní monopoly a přičleněná
odvětví" pod § 4. Proti roku 1926 byl
rozpočet čsl. pošty po stránce formální
i věcné velmi podstatně pozměněn.
Nejzávažnější změny rozpočtu
čsl. pošty jsou tyto:
Rozpočet na r. 1927 rozlišuje důsledně
v duchu zásad obchodního hospodaření
účiny působivé (těžebné),
jimiž se bezprostředně mění hospodářský
výsledek, od účinů nepůsobivých,
které zaznamenávají pouze vzájemné
směny jednotlivých druhů majetkových
součástí.
Podnikový rozpočet, sestavený podle nového
účetního systému, je v podstatě
preliminovaným pokladním účtem,
rozděleným ve dvě části.
První část (A) rozpočtu obsahuje
očekávané provozovací (těžebné)
příjmy a výdaje, jichž rozdíl
je pak očekávaným ziskem nebo ztrátou;
jest tedy tata část pokladního účtu
zároveň účtem ztráty a zisku.
Druhá část (B) obsahuje veškeré
účiny nepůsobivé (majetkové),
které, sloučeny se zůstatky, vykázanými
v počáteční bilanci podniku, vyznačí
zároveň konečnou peněžní
hodnotu příslušných majetkových
součástí.
Tato forma rozpočtu vyhovuje dokonale požadavkům
obchodně orientované správy podniku "Československá
pošta", neboť: 1. formou pokladního účtu
zapadá organicky do celkového rozpočtu státního
a podává zároveň obraz o platební
(pokladní) pohotovosti podniku; 2. rozdělením
ve dvě části vykazuje skutečný
hospodářský výsledek, t. j. zisk nebo
ztrátu, a dává možnost snadného
konstruování konečného účtu
rozvážného, čímž dosaženo
včlenění evidence peněžní
hodnoty věcného majetku do soustavy účetních
hlavních knih.
Rubriky jsou nejen roztříděny podle právního
důvodu účinů, nýbrž
i seskupeny padle hospodářského účelu
v účiny jednotlivých provozních odvětví,
aby bylo možno posouditi také výnosnost
těchto provozních odvětví. Pokud ovšem
jde o 1. oddělení podnikového rozpočtu
"Poštovní, telegrafní a telefonní
provoz", není ze samotného rozpočtu
výnosnost každého z těchto tří
odvětvi patrna. Jsou totiž společné
výdaje a příjmy, jichž právní
důvod nevyznačuje zároveň jich hospodářského
účele (platy zaměstnanců, režie
místností, paušály a pod.), vykázány
ve zvláštní skupině IV. "Správa",
a budou teprve z této skupiny přeúčtovány
na vrub příslušných provozních
odvětví podle klíče, který
se zjistí na podkladě statistických šetření.
V důvodové zprávě k návrhu
finančního zákona (str. 304-326) a ve vysvětlivkách
k podnikovému rozpočtu (str. 115-171) jest činnost
čsl. pošty jak v letech minulých, tak v době
přítomné ve všech jejích odvětvích
podrobně a vyčerpávajícím způsobem
vylíčena a jest tam zároveň poukázáno
i na úkoly podniku v nejbližší budoucnosti.
Mimo to podávají podrobná statistická
data, uveřejněná ve "Zprávách
státního úřadu statistického"
roku 1926 v č. 52-56 na 63 tabulkách zevrubné
poučení o výkonech čsl. pošty
v roce 1925, jakož i o jejích zařízeních
a stavech zaměstnanectva.
Postačí tudíž, bude-li činnost
čsl. pošty v mezidobí od projednání
rozpočtu pro r. 1926 do doby přítomné
znázorněna toliko v hrubých rysech,
po případě jen v některých
směrech novými daty blíže osvětlena.
Činnost podniku v oboru poštovního provozu
směřovala v období 1925/1926 k dalšímu
zlepšení dopravy jak po stránce rozsahu, rychlosti
a přesnosti, tak i po stránce bezpečnosti.
Statistická data, uvedená v důvodové
zprávě k finančnímu zákonu
na str. 312, ukazují u srovnání s rokem 1924
značný rozmach dopravy. Bezpečnost
zásilek poště k dopravě svěřených
jest dokumentována statistickým přehledem
- uvedeným rovněž na str. 312 zmíněné
důvodové zprávy, podle něhož
případy ztrát dosáhly již konstantního
nepatrného zlomku procenta (0,02%).
Ve snaze, aby poštovní styky s cizinou byly
jednak navázány ve směrech, kde dosud neexistovaly,
jednak prohloubeny tam, kde již stávají, byly
sjednány tyto nové styky mezinárodní:
Výměna poštovních poukázek
byla zavedena v r. 1925 s Litvou, Gdánskem, Lucemburkem,
Sárským územím, Rumunskem, dále
prostřednictvím britské poštovní
správy s Japonskem, s britskými osadami a chráněnými
územími, s Argentinou, Bolivií, Čínau,
Costa-Ricou, Ecuadorem, Irskem, Holandskem, Chili, Mexikem, Peru,
Portugalskem, s ostrovy Azory a Madeiru, Řeckem, Salvadorem,
Uruguayem a konečně prostřednictvím
správy francouzské s řadou francouzských
osad; v r. 1926, a to od 1. ledna s Egyptem, od 1. září
s Bulharskem a Albanií a od 1. října s Palestinou.
Výměna telegrafických poukázek
byla sjednána s účinností od 1.
ledna 1926 s Belgií, Dánskem, Estonskem, Francií,
Alžírskem, Gdánskem, Islandem, Italií,
Lucemburskem, Maďarskem, Nizozemskem, Norskem, Rakouskem,
Španělskem, Švédskem a Švýcarskem,
od 1. dubna 1926 s Litvou, od 1. července 1926 s Finskem,
od 1. srpna 1926 s Tunisem a od 1. října 1926 s
Egyptem.
Styk dobírkový zaveden byl s Litvou, Gdánskem,
Lucemburkem, Estonskem, Sáárským územím,
Finskem, od 1. ledna 1926 s Egyptem a od 1. srpna 1926 s Italií.
Cenná psaní se vyměňují
ad r. 1925 též s Bulharskem, Argentinou, Litvou, Estonskem,
Palestinou, Irskem, Marokem, Tunisem, Čínou, Persií
a Rakouskem.
Celní výplatkové řízení
bylo zavedeno ve styku s Maďarskem a Rakouskem.
Váha poštovních balíků byla
zvýšena z 5 na 9 kg ve styku s Adenem a britskou Indií,
na 10 kg ve styku s Anglií, některými britskými
osadami a osadami nizozemskými, dále s Chili, Islandem,
Nicaraguyou, Řeckem, Tureckem, Italií a italskými
osadami a s některými zeměmi zámořskými
při dopravě přes Italii.
Váha pilných balíků zvýšena
do 20 kg i s udanou cenou ve styku se zeměmi, které
tento styk připouštějí. Doprava balíků
nákladních do 20 kg i s udanou cenou byla
v roce 1925 pokud se týče 1926 zavedena ve styku
s Bulharskem, Lotyšskem, Lucemburkem, Estonskem a Litvou.
Prostřednictvím správy německé
lze nyní předpláceti poštou i noviny
americké.
Začátkem roku 1925 byla zrušena povinnost úplného
vyplácení všech zásilek pošty listovní
ve styku s Maďarskem, Německem, Rakouskem a Polskem.
Dnem 1. října 1925 nabyla účinnosti
světová poštovní smlouva stockholmská
a k ní se pojící úmluvy a prováděcí
řády. Stockholmské konvence zavedly rozličné
zněny ve službě mezinárodní,
na př. zavedení 50%ní slevy z normální
sazby pro roviny a časopisy, rozesílané přímo
vydavateli pokud mají právo používati
novinových známek, dále dovolení vkládati
do psaní předměty clu podrobené, pokud
jich dovoz je do země určení dovolen.
Nově byly upraveny předpisy o tiskovinách
vládními nařízeními ze 4. září
1925, č. 187 Sb. z. a n. a ze 2. července 1926,
č. 120 Sb. z. a n., podle nichž se v poštovním
styku tuzemském rozeznávají 2 kategorie tiskovin,
a to tiskoviny úplné a částečné
s dvojími sazbami pro nejnižší stupeň
váhy do 50 gr. Nutné zvýšení
těchto sazeb učiněno snesitelným pro
širší veřejnost, zejména pro kruhy
obchodní zmírněním dosud platných
předpisů o podmínkách pro přiznání
vlastnosti tiskoviny.
Vybudování tuzemské telegrafní
sítě bylo v hlavních rysech dokončeno
již v r. 1924. Také v příčině
vybavení telegrafních vedení se silnou korespondencí
výkonnějšími přístroji
bylo dosažena v tomto roce vrcholu. Proto v letech 1925 a
1926 zabývala se telegrafní správa ponejvíce
pouze rekonstrukcí vybudovaných telegrafních
tratí a jejich udržováním.
V oboru bezdrátové telegrafie byla v této
době dokončena radiotelegrafní stanice v
Poděbradech a opatřena zařízením
pro současný chod obou alternátorových
souborů, jakož i zařízením pro
ztrojnásobnění frekvence. Hlavní přijímací
stanice na Bílé Hoře byla rozšířena
a nové soubory pro zvýšený provoz a
zároveň rozšířena síť
radiotelegrafních spojů s cizinou finančně
velmi výhodným radiotelegrafním spojením
s Italií (Pisou). Nově byla zřízena
radiotelegrafní stanice v Košicích a Bratislavě.
Zvláštní zmínky zasluhuje pozoruhodný
rozmach čsl. radiofonního rozhlasu:
Čsl. rozhlas vznikl v polovině roku 1923.
V této době utvořila se rozhlasová
společnost Radiojournal, která byla s počátku
čistě soukromou společností
s r. o. s kmenovým kapitálem 500.000 Kč.
Z toho připadalo na firmu Radioslavii, akc. spol. pro radiotelegrafní
výrobu, 255.000 Kč, a na ostatní účastníky,
mezi nimiž byl také Spolek čsl. žurnalistů,
245.000 Kč.
Rozhlas vysílal se nejprve ze státní radiotelegrafní
vysílací stanice ve Kbelích, přizpůsobené
pro vysílání radiofonie.
Pro různé počáteční
potíže nedařilo se spolnosti Radiojournal v
prvých dobách dobře. Nebylo domácí
výroby radiových přístrojů
a z ciziny dovážené přístroje
byly drahé. Také rozhlasový poplatek (předplatné
na rozhlas) nebyl širokým vrstvám dosti. přístupným.
Vysílací stanice nebyla technicky dokonalá,
poněvadž byla vlastně určena pro radiotelegrafii.
Velmi obtížné bylo také dojíždění
účinkujících umělců
do Kbel, kde bylo vysílací studio. Účastníků
rozhlasu přibývalo za těchto okolností
pomalu. Koncem roku 1923 bylo jich u nás celkem
pouze 47 a koncem roku 1924 teprve 1564. Radiojournal vypomáhal
si sice vysíláním placené reklamy
a prodejem přijímacích stanic, přesto
však jeho hospodaření bylo stále pasivnější,
až konečně začátkem roku 1925
toto pasivum dosáhlo částky 310.000
Kč.
Již od počátku bylo jasno, že státní
správa má na rozhlase mimořádný
zájem a že bude třeba, aby si získala
také v rozhlasové společnosti rozhodující
vliv. Zprávy šířené rozhlasem,
mohou býti v kritických dobách státní
správě velmi cennou pomůckou k nestrannému
informování veřejnosti (jako na př.
při generální stávce v Anglii). Stát
má také zájem na kulturní stránce
rozhlasu, kterým lze i do nejzapadlejších dědin
šířiti nejlepší hudbu, zpěv
a recitace. Rozhlas je také velmi účinným
prostředkem hromadného šíření
lidové osvěty vysíláním poučných
přednášek, jazykových kursů atd.
Aby byl zajištěn náležitý vliv
státní správy na vedení společnosti
Radiojournalu, vypracovalo ministerstvo pošt a telegrafů
návrh na reorganisaci této společnosti
za kapitálové účasti státu.
Návrh. ministerstva pošt a telegrafů byl dne
6. března 1925 projednán ve schůzi ministerské
rady, která rozhodla o reorganisaci Radiojournalu na těchto
základech:
1. Dosavadní kmenový kapitál společnosti
v Radiojournal, činící 500.000 Kč
se zvýší na 1,000.000 Kč. Z toho upíše
stát (podnik "Československá pošta")
jako nový podílník 510.000 Kč, tedy
51%, ostatních 49% kmenového kapitálu rozdělí
se tak, že na společnost Radioslavii připadne
15%, na skupinu ostatních výrobců radiových
přístrojů 14%, na skupinu žurnalistů
12% a na skupinu zemědělců 8%.
2. Deficit Radiojournalu (okrouhle 310.000 Kč) převezme
reorganisovaná společnost Radiojournal.
3. Jednatelský sbor Radiojournalu rozšíří
se na 7 členů, z nichž 4 - tedy většina
- budou zástupci státní správy. Dva
z těchto čtyř státních zástupců
vyšle ministerstvo pošt, jednoho ministerstvo zahraničních
věcí a jednoho Tiskový odbor presidia ministerské
rady.
4. Do dozorčí rady Radiojournalu, která
bdí nad hospodařením jednatelského
sboru, byl ustanoven jeden zástupce ministerstva pošt
(který je zároveň předsedou dozorčí
rady), jeden zástupce ministerstva financí, jeden
zástupce Radioslavie a jeden zástupe zemědělských
interesentů. Při rovnosti hlasů rozhoduje
hlas předsedy.
5. Při společnosti Radiojournal byl zřízen
zvláštní Poradní sbor, který
má společnosti podávati dobrá zdání
o programových otázkách a tlumočiti
přání z tohoto oboru. Předsednictví
Poradního sboru bylo vyhrazeno zástupci ministerstva
školství. V Poradním sboru jsou dále
zastoupení: ministerstvo pošt, vnitra, národní
obrany, veřejných prací, sociální
péče, obchodu, zemědělství
a zdravotnictví, dále zástupci zemědělských
korporací, Červeného kříže,
Masarykovy akademie práce, Svazu radioklubu a případně
další zájemci rozhlasu.
Na valné hromadě dne 4. července 1925 provedla
společnost Radiojournal svou reorganisaci a změnu
společenské smlouvy podle usnesení ministerské
rady.
Poštovní a telegrafní správa zřídila
koncem roku 1925 moderní vysílací stanici
amerického vzoru v Praze-Strašnicích a
počátkem roku 1926 vysílací stanici
nejnovějšího typu anglického v Brně.
Tato dvě technická zařízení,
dále zjednodušení úředního
řízení při udělování
koncesí přijímacích stanic, snížení
rozhlasového poplatku od 1. dubna 1926 na 10 Kč
měsíčně a velká propagace radiofonie,
která se konala pod heslem "Týden radiofonie"
a pod protektorátem ministra pošt v únoru 3.926,
přispěly k tomu, že počet účastníků
našeho rozhlasu začal konečně potěšitelně
stoupati, což se jeví z těchto cifer,
udávajících stav účastníků
československého rozhlasu, který byl:
Koncem roku 1923 | 47 |
" " 1924 | 1.564 |
" " 1925 | 17.000 |
31. I. 1926 | 30.722 |
28. II. 1926 | 43.596 |
31. III. 1926 | 69.684 |
30.IV. 1926 | 87.102 |
31. V. 1926 | 101.290 |
30. VI. 1926 | 108.844 |
31. VII. 1926 | 117.188 |
31. VIII. 1926 | 128.511 |
V říjnu t. r. bylo zahájeno pravidelné
vysílání rozhlasu z vysílací
stanice francouzského typu v Bratislavě.
V poslední době dochází do ministerstva
pošt řada žádostí větších
měst z celé oblasti republiky o rychlé
zřízení vysílacích stanic,
aby bylo umožněno poslouchání rozhlasu
levnými přijímači detektorovými
pokud možno všem občanům republiky.
Sluší uvážiti, že 2,000.000 platících
účastníků rozhlasu v Anglii a jeden
a čtvrt mil. účastníků v Německu
lze přičísti na vrub jen té okolnosti,
že byla v těchto státech zřízena
celá řada vysílacích stanic a že
tam byl sledován princip poslouchání na krystalový
detektor.
Státní telegrafní správa ponechávala
si dosud 30%, náležejících jí
z poplatku placeného účastníky rozhlasu
podle § 7 vl. nař. ze dne 16. dubna 1925, č.
82 Sb. z. a n., a to jednak na účet svého
rekogničního poplatku za udělování
koncesí na přijímací stanice, jednak
platila z této částky celou režii státní
administrativní, technické i účetní
rozhlasové služby, výdaje spojené s
udílením koncesí, vybíráním
a vymáháním poplatků rozhlasových,
jich účtováním atd.
Aby podnik "Čsl. pošta" mohl vyhověti
co nejrychleji všem požadavkům moderního
rozhlasu a zejména také splniti svůj
úkol činiti rozhlas všeobecně přístupným
bez citelného zatížení státního
rozpočtu, byl na podkladě zákona o telegrafech
z r. 1923 a shora zmíněného vládního
nařízení z r. 1925 od 1. listopadu
1926 snížen podíl společnosti Radiojournal
na rozhlasových poplatcích ze 70% na 50, a od
1. ledna 1927 na 40, při čemž státní
telegrafní správa vzala na se povinnost rychlého
vybudování celé sítě rozhlasových
stanic v republice a jich spojení mezi sebou telefonem,
jakož i technické udržování těchto
stanic - a to až na nepatrné výjimky - ve státní
režii, jakož i zřízení potřebných
budov pro rozhlas. To vše za podmínky, že neutrpí
tím kvalita vysílaných programů, aniž
budou zvýšeny poplatky, placené nyní
měsíčně státní správě
účastníky rozhlasu.
Nejnaléhavějším úkolem vybudování
čsl. rozhlasu jsou tyto stavby, resp. zařízení:
Vybudování budovy pro studio v Praze, postavení
definitivní anteny ve vysílací stanici ve
Strašnicích, vysílací stanice v Košicích,
definitivní stanice v Bratislavě (o silnější
energii než dosavadní), několik regionálních
vysílacích stanic v Čechách a na Moravě,
zařízení pro simultánní rozhlas
a přenesení dosavadní stanice bratislavské
na jiné místo a nutné přizpůsobení
a vybudování telefonní sítě
pro účely rozhlasu.
Provedení tohoto stavebního programu, který
by vyžadoval úhrnného nákladu cca 15,700.000
Kč, uskutečnilo by se s největším
urychlením a ve shodě se vzrůstem příjmů
ze zvýšeného podílu podniku "Čsl.
pošty" na rozhlasovém poplatku. Je beze sporu,
že toto rozšíření rozhlasové
sítě by mělo ozdravující vliv
na nynější stagnaci v radiotechnickém
průmyslu a na živější odbyt radiových
přístrojů a součástek, a přivodilo
by zlidovění rozhlasu a stálý vzrůst
počtu jeho účastníků, takže
by po úplném technickém vybudování
rozhlasu mohlo býti uvažováno i o snížení
rozhlasového poplatku, aniž by byly ohroženy
zájmy radiorozhlasu.
Jak daleko přes značné pokroky v nejnovější
době Čsl. republika zůstala ještě
za státy v tomto oboru nejvyspělejšími,
vysvítá z těchto dat: V Anglii
bylo koncem srpna 1926 - 2,100.000 účastníků
rozhlasu, ve Švédsku 30. září
1926 - 211.817, v Rakousku koncem srpna 1926 - 225.000,
v Německu 30. září 1926 - 1,246.524,
v Československu koncem září
1926 - 140.000 a v Maďarsku koncem srpna 1926 - 49.658.
Připadalo tudíž na 1000 obyvatel účastníků
rozhlasu v Anglii 44,7, ve švédsku 35,5, v Rakousku
34,7, v Německu 20,8, v Československu 9,8 a v Maďarsku
6,2.
Vývoj a rozsah činnosti v odvětví
telefonního provozu po politickém převratu
vylíčen jest podrobně ve vysvětlivkách
k podnikovému rozpočtu na str. 158-160 a v důvodové
zprávě k osnově finančního
zákona na str. 315-319, kde zejména jsou vysvětleny
výhody automatického systému v telefonním
provozu a dalekosáhlý význam vybudování
čsl. sítě dálkových kabelů.
Mezidobí od projednání rozpočtu na
r. 1926 do doby přítomné znamená další
úsilí jak o technické, tak i provozní
zlepšení a rozšíření telefonního
styku uvnitř státu i styku mezinárodního.
Zejména dlužno uvésti, že po překonání
velkých obtíží byl konečně
realisován velkolepý projekt decentralisace telefonní
sítě a automatisace telefonního provazu ve
Velké Praze; byly v prosinci 1925 odevzdány
provozu nové automatické ústředny
na Král. Vinohradech a na Smíchově a současně
přeměněna část manuelní
ústředny pražské na systém automatický.
Zvláštní zmínky zasluhuje též
zjednodušení podmínek pro zřizování
nových stanic v Praze v tom směru, že bylo
upuštěna od požadavku koupě stavebních
losů a stanoven jednotný stavební příspěvek
v částce 2000 Kč. Mimo to bylo rozšířením
působnosti technických oddělení poštovních
ředitelství, resp. stavebních úřadů
značně urychleno řízení
při povolování nových stanic telefonních.
V oboru mezinárodního telefonního
styku budiž poukázáno na účast
čsl. poštovní správy na mezinárodní
konferenci pro úpravu mezinárodní telegrafní
a telefonní služby, konané ke konci roku 1925
v Paříži za účelem nové
úpravy zásad pro mezinárodní styk
telegrafní a telefonní, a na účast
při poradách mezinárodního poradního
sboru pro dálkovou telefonii v listopadu a prosinci 1925,
konaných v Paříži jednak za účelem
zajištění rozvoje mezinárodního
telefonního styku s použitím všech technických
zkušeností nové doby, jednak k cíli
stanovení jednotných tarifních směrnic
pro mezinárodní styk.
Mezinárodní telefonní styk naší
republiky byl od podzimu r. 1925 rozšířen s
jednáním nových telefonních relací,
pokud se týče i zřízením dalších
telefonních vedení mezinárodních.
Tak sjednány byly telefonní relace Praha - Paříž
a Praha - Strassbourg, ujednáno zřízení
přímého telefonního vedení
Praha - Paříž, jehož čsl. úsek
jest již hotov, a jež má býti odevzdáno
provozu ještě v tomto roce. Aktivování
tohoto vedení umožní nám styk se všemi
význačnějšími místy celé
Francie.
Telefonní styk s Polskem byl značně
zlepšen zřízením nových mezinárodních
vedení Mor. Ostrava - Varšava, Javorina - Zakapané
a Mukačevo - Lvov.
Rovněž styk s Maďarskem doznal značného
rozšíření sjednáním nových
relací, což bylo zejména usnadněno zřízením
dalších dvou mezinárodních vedení
telefonních, t. j. v Tornale - Banreve a Slov. Nové
Město - Sátoraljaújhely. Dohodou s maď.
správou o telefonním kabelu Bratislava - Hegyeshalom
zajištěno připojení naší
kabelové sítě na síť maďarskou
a tím i výhodné spojení telefonní
nejen s Maďarskem, nýbrž i se státy balkánskými.
Telefonní styk s Jugoslavií rovněž
rozšířen. Spojení se Zagrebem bude značně
zlepšeno zřízením telefonního
vedení Bratislava - Vídeň - Zagreb, jež
má býti odevzdáno dopravě ještě
letošního roku.
Zmínky zasluhuje konečně i vnitřní
konsolidace telefonní služby, dovršená
vydáním nového telefonního řádu,
telefonního poplatkového řádu a seznamu
státních meziměstských telefonních
vedení.
Na rychlý rozvoj poštovní dopravy automobilní
od doby popřevratové poukázáno bylo
v důvodové zprávě k osnově
finančního zákona na str. 312 a ve vysvětlivkách
k podnikovému rozpočtu na str. 162.
K zmíněným údajům lze ještě
dodati, že autobusy pro dopravu osob na tratích
jsou dvojího typu: větší značky
"Praga" na 85 osob a menší značky
"Laurin & Klement" na 25 osob. Kromě toho
bylo v r. 1925 a 1926 užíváno 6 malých
automobilů typu "Walter" na 8 osob k dopravě
na sezonních tratích, zřízených
k podpoře turistického ruchu (Vrchlabí -
Špindlerův Mlýn, Sušice - Čeňkova
pila, Blansko - Macocha). Ježto se tyto vozy rychlostí
dopravy a nízkými provozními výdaji
velmi osvědčily, budou v roce příštím
zařaděny další vozy tohoto typu do pravidelné
dopravy i na jiných tratích.
V r. 1926 bylo objednáno u domácích firem
10 nových autobusů nejmodernější
konstrukce o nízkém rámu a na pneumatikách,
které podstatně umožní další
rozmnožení provozu. Projektuje se zavedení
nového typu malého autobusu na 10 - 12 osob pro
tratě s menší frekvencí a pro dopravu
osob v obtížném terénu, ve kterém
nelze použíti velkých vozidel. Vozy starších
typů budou postupně opatřovány pružnějším
oráfováním kol (vzduchokomorovými
obručemi), aby jízda v nich byla pohodlnější.
Osobní doprava na tratích provozována
jest podle pravidelných jízdních řádů
se zřetelem k tomu, aby automobilní trati měly
v konečných stanicích připojení
na důležité osobní vlaky a rychlovlaky.
Jízdní řády jsou upravovány
podle přání zájemníků.
V r. 1925 byla zřízena nová garáž
ve Vrchlabí pro sezonní trať Vrchlabí
- Špindlerův Mlýn na jaře r. 1927 bude
provedena stavba nové garáže v Karlových
Varech, kdež bude současně zřízena
pravidelná trať do Lázní Jáchymova
a trať Karlovy Vary - Nečtiny: Projednává
se zřízení řady jiných tratí,
zejména Vlašim - Načeradec, Prachatice - Volyně
- Vácov, Kamenice n. L. - Pelhřimov, Brno - Pozořice,
Brno - Svatá Kateřina, Prostějov - Dolní
Otaslavice. Na Slovensku pak Kežmarok - Spišská
Belá - Spišská Stará Ves, Levoča
- Spišské Podhradie, Lučenec - Modrý
Kameň, Košice - Rožnava, Levice - Pukanec - Baňská
Štiavnica, Valašská Belá - Nováky
nádraží - Dolné Vestenice.
Hlavní položkou příjmovou jest příjem
z dopravy osob, který činil v r.1925 - 20 mil. 849.000
Kč na základě jízdní sazby,
která byla v r. 1919 stanovena 40 hal. za osobu a km, v
r. 1920 zvýšena na 60 hal., na kteréžto
výši se udržuje až podnes. Kromě
tohoto normálního sazebníku užíváno
je při dopravě do vzdálenějších
míst i sazebníku diferenciálního,
který činí na vzdálenosti do 10 km
60 hal. za 1 km, od 10 - 20 km 50 hal. a přes 20 km pouze
40 hal.