V důvodové zprávě k návrhu
finančního zákona jsou na str. 320 a 321
uvedena podrobná statistická data o činnosti
šekového úřadu od jeho založení,
která podávají velmi potěšitelný
obraz o stálém vzrůstu jeho činnosti.
Na tomto místě lze tudíž omeziti se
na statistická data o činnosti poštovního
šekového úřadu v letošním
roce, která rovněž prokazují, že
vývoj ústavu neustále ještě na
započaté cestě zdárně pokračuje.
Počet vlastníků šekových účtů,
který koncem října 1926 činil více
než 88.000 účtů, vykazuje proti konci
roku 1925 poměrně nepatrné zvýšení.
Zjev tento souvisí hlavně se zřízením
pobočného úřadu šekového
v Brně, kamž byla celá řada účtů
přenesena. Pro intensitu používáni šekového
řízení jest ovšem směrodatným
počet účinů, provedených
na účtech, který zaznamenává
v letošním roce opět velmi značný
vzestup. Tak bylo za prvních 7 měsíců
letošního roku zpracováno šekovým
úřadem 50,340.256 těchto účinů,
t, j. o celé 4,940.583 více, nežli za stejné
období roku minulého. Ze zvýšeného
počtu účinů vyplývá
i zvýšení celkového obratu. Tak
bylo za prvních 7 měsíců tohoto roku
dosaženo obratu per 98.840,252.755,24 Kč čili
o 3.693,192.085,68 Kč více než za totéž
období v roce 1925. Z tohoto obratu připadá
pak na obrat bez hotových 65%, takže právě
z této okolnosti lze nejlépe posouditi význam
poslání šekového úřadu
v tomto směru, neboť více než 100 miliard
celkového obratu dociluje se každoročně
pouhým přeúčtováním
z účtu na účet bez hotového
placení.
Vedle šekového řízení jsou to
však i ostatní obory činnosti šekového
úřadu, kterým dlužno věnovati
pozornost. Zákonem přesně vymezená
ukládací činnost, kterou zužitkuje
poštovní šekový úřad ladem
ležící hotovosti, dochází výrazu
v koupi státních a jiných veřejných
dluhopisů, eskontu směnek, poskytování
zápůjček na cenné papíry a
ukládání části hotovostí
u jiných peněžních ústavů
jako krátkodobých, vkladů na úrok.
Tato služba jest pak v úzké souvislosti s jinými
obory působení ústavu, zvláště
se službou depositní. Výsledky této
činnosti jsou velmi pozoruhodné, vyhovují
plně zamýšlenému účelu
a zaznamenávají také v letošním
roce další vzestup.
Pobočný poštovní úřad
šekový v Brně zařízen byl
přesně ve lhůtě zákonem stanovené,
a byla mu dána možnost úplného vývoje
jak opatřením vhodných místností
a potřebných technických zařízení,
tak přímou působností ve styku s vlastníky
účtu a poštovními úřady.
Podle jedině správných hospodářských
zásad ponechává se každému na
vůli, aby si otevřel účet buď
u pražského nebo u brněnského ústavu
nebo u obou ústavů současně. Dnes
nelze si ovšem učiniti ještě přesný
obraz o budoucím rozsahu tohoto ústavu, ježto
jsou k disposici pouze data za první necelé 4 měsíce
jeho činnosti. Přes to lze však výsledky
v této krátké době dosažené
označiti za uspokojující. Pobočný
úřad v Brně má koncem října
1926 3330 účtů, které vykazují
průměrem denně 11.00(1 účinů
a obrat 20 milionů Kč. Pohledávka vlastníků
účtů činí cca 35 milionů.
Zřízení pobočného šekového
úřadu v Brně, dále nutnost ekonomisovati
zařízení poštovního šekového
úřadu v souvislosti s reformou veřejné
správy vůbec, jakož i snaha postaviti československé
poštovní šekové řízení
na moderní základ; odpovídající
dnešním formám hospodářského
života, vedly k tomu, že byla uvedena v život
obsáhlá reorganisace dosavadního systému.
Tato reorganisace, spojená s částečnou
výměnou dosavadních tiskopisů, jest
již dnes provedena, a také přechodné
poruchy, které nezbytně provázejí
tak dalekosáhlou změnu vžitých zařízení,
jsou již překonány, takže služba
vyvíjí se již zcela normálně.
Reformou bylo zamýšleného účelu
plně dosaženo, a tato uspokojila nejen po stránce
vnitřní služby, nýbrž přinesla
i vlastníkům účtů možnost
přímého styku s jejich komitenty tím,
že šekový úřad zprostředkuje
jim s provedením peněžního příkazu
i příslušnou korespondenci. Změna systému
dala také základ k pokračování
na této cestě, jejímž cílem bude
v první řadě přechod k úplné
práci strojové v zájmu přesnosti jak
ve vnitřní službě, tak ve styku s vlastníky
účtů.
Přes vylíčený vzrůst všech
oborů činnosti pošt. úřadu šekového
snížil se provedením restrikce zaměstnanců
stav jeho personálu v roce 1925 proti roku 1924 o 203
osoby na 1796 osob, takže jest nižší nejen
proti stavu v roce 1923 (1972 osoby), a v roce 1922 (1962 osoby),
nýbrž i proti stavu v roce 1921 (1965 osob), kdy byl
počet provedených transakcí o celou 1/3
menší.
Aktiva. | Pasiva. | ||||||||||
1. | Pokladní hotovosti | 28,731.620 | 91 | 1. | Reservní fond | 117,741,617 | 25 | ||||
2. | Ihned splatné pohledávky | 812,947.737 | 48 | 2. | Vklady | 2.057,164.590 | 58 | ||||
3. | Směnky | 247,795.196 | 76 | 3 | Věřitelé | 126,458.547 | 36 | ||||
4 | Vlastní cenné papíry | 875,229.476 | 60 | 4. | Přechodná pasiva | 2 187.112 | 04 | ||||
5 | Dlužníci: | 5 | Průběžné položky: | ||||||||
a) pohledávky zaručené cennými papíry. | 86,891.800 | 04 | Cenné papíry v úschově | 2.097115.630 | 68 | ||||||
b) ostatní | 288,894.246 | 84 | 376,786.046 | 88 | 6 | Přebytek | 67,702.104 | 70 | |||
6 | Inventář po odpisu | 5,067.782 | 10 | ||||||||
7 | Nemovitosti | 18,325.124 | 32 | ||||||||
8 | Přechodná aktiva | 7,370.886 | 33 | ||||||||
9 | Průběžné položky: | ||||||||||
Cenné papíry v úschově | 2.097,116.630 | 68 | |||||||||
2.371,253.871 | 93 | 2.371,253.871 93 |
Ztráty. | Zisky. | ||||||||
1 | Úroky: | 1. | Úroky: | ||||||
ze vkladů, reeskontu, lombardu běžných účtů a přechodné | 43,009.813 | 77 | ze směnek, běžných účtů, cenných papírů a přechodné | 116,743.337 | 63 | ||||
2 | Náklady: | 2 | Provise a manipulační poplatky | 20,073.435 | 86 | ||||
a) správní výlohy věcné | 3,332.388,75 | 3. | Různé ziskové položky: | ||||||
b) správní výlohy osobní | 36,065.361 | 87 | 39,397.750 | 62 | b) jiné zisky | 7,527.713,86 | 14,689.670 | 33 | |
3 | Odpisy: inventáře | 200.000,- | |||||||
nemovitosti | 1,000.000,- | ||||||||
4 | Různé ztrátové položky | 196.774 | 73 | ||||||
5 | Přebytek | 67,702.104 | 70 | ||||||
151,506.443 | 82 | 151,506.443 | 82 |
K § 5.
Poukazuje se na důvodovou zprávu k finančnímu
zákonu, kterým se stanoví státní
rozpočet pro rok 1927 (tisk posl. sněmovny čís.
590) strana 327 - 351, kde vykázán zejména
též přehled stavu personálu. Uvádějí
se ještě tyto další srovnávací
tabulky
Anglie | 98,80 | 79,40 | 59,90 | - | 98,80 | 79,40 | 59,90 |
Švédsko | 163,80 | 81,90 | 54,60 | - | 204,60 | 102,30 | 68,20 |
Švýcary | 98,80 | 6910 | 49,40 | - | 112,- | 79,- | 56,- |
Holandsko | 88,80 | 66,60 | 44,80 | - | 102,40 | 80,50 | 51,20 |
Norsko | 142,- | 71,- | 41,80 | - | 170,60 | 85,30 | 50,40 |
Německo | 87,50 | 60,80 | 40,40 | 26,80 | 119,90 | 78,- | 48,60 |
Dánsko | 86,40 | 54,40 | 32,- | - | 104,- | 65,60 | 38,40 |
Italie | 64,10 | 43,20 | 25,60 | - | 70,80 | 48,- | 29,- |
Rakousko | 54,- | 36,- | 24,- | - | 91,70 | 6720 | 36,50 |
Francie | 44,80 | 30,40 | 19,80 | - | 44,80 | 30,40 | 19,80 |
Polsko | 47,50 | 28,50 | 19,- | 12,70 | 60,80 | 36,50 | 24,30 |
Belgie | 48,- | 33,30 | 18,60 | - | 48,- | 33,30 | 18,60 |
Jugoslavie | 62,40 | 41,60 | 20,80 | 10,40 | 83,20 | 62,40 | 41,60 |
Československo | 66,- | 44,- | 22,- | - | 99,- | 66,- | 33,- |
Maďarsko | 48,- | 28,80 | 19,20 | 14,40 | 76,80 | 57,60 | 42,- |
Rumunsko | 72,20 | 49,60 | 33,40 | 24,80 | 86,70 | 59,50 | 40,20 |
Leden | 259.913 | 10,026.052 | 5,266.618 | 1,688.302, | 98.781 | 1,617.416 | 18,957:085 |
Únor | 237.834 | 9,413.688 | 5110.803 | 435.694 | 86.67 | 1.440.939 | 17,725.225 |
Březen | 273.178 | 10,967.988 | 6,156.582, | 1,626.756 | 96.095 | 1,413.688 | 20,534.281 |
Duben | 311.658 | 11,563.056 | 5,769.224 | 1,932.783 | 127.844 | 1,280.556 | 20,985.121 |
Květen | 362.477 | 12,572.467 | 6,035.426 | 2,137.145 | 151;078 | 1,429.560 | 22,688.153 |
Červen | 437.471 | 13,972.935 | 6,507.808 | 2,218.984 | 138.699 | 1,301.165 | 24,575.262 |
Červenec | 466.613 | 12,838.685 | 5,934.205 | 2,369.285 | 11.5.878 | 297.000 | 22,021.666 |
Srpen | 510.618 | 12,055.527 | 6,744.661 | 2,553.472 | 122.311 | 1,340.500 | 22,336.193 |
Září | 413.942 | 12,131.974 | 6.014.471 | 2,410.098 | 129.199 | 2,416.865 | 23,516.549 |
Říjen | 326.960 | 9,873.730 | 5,960.668 | 2,028.181 | 107.261 | 2,461.846 | 20,758.616 |
Listopad | 290.461 | 9,715.946 | 6,910.494 | 1,917.864 | 71.579 | 2,732.810 | 21,639.154 |
Prosinec | 306.310 | 11,503.503 | 6,355.571 | 1,982.917 | 165.658 | 2,644.840 | 22,958.799 |
Dohromady | *) 4,197.405 | 136,635.551 | 72,766.535 | **) 24,301.481 | 1,408.853 | 19,386.279 | 258,696.104 |
v % | 1,62 | 52,82 | 28,13 | **) 9,39 | 0,55 | 7,49 | 100,00 |
Průměrně měsíčně | 349.783 | 11,385.347 | 6,063.373 | 2,024.955 | 117.405 | 1,615.523 | 21,558.008 |
*) K jízdám rychlíky je připočítati
1,683.059 jízd z počtu jízd na jízdenky
časové a traťové a 783.995 jízd
z jízdenek personálních, takže rychlíky
bylo celkem dopraveno 6,664.459 osob.
**) Vykázané jízdy na jízdenky personální
nevystihují skutečný počet jízd,
jenž je daleko nižší, ježto v počtu
těchto jízdenek jsou shrnuty násobky jízdenek
pro rychlíky a pro vyšší vozové
třídy. Ohodnotíme-li tento počet jízdenek
jen 10%, zbývá 21,871.000 jízd na jízdenky
personální, t. j. 8,53% z celkového počtu
jízd na státních drahách.
1. Normální jízdné: | |||
a) do 250 km | 561,4 | 68,80 | |
b) od 251 - 350 km | 19,6 | 2,40 | |
c) přes 350 km | 22,8 | 2,80 | |
2. Dělnické jízdenky | 54,2 | 6,64 | |
3. Žákovské | 8,2 | 1,01 | |
4. Personální | 130 | 1,60 | |
5. Vojenské | 4,6 | 0,55 | |
6. Časové (traťové a roční) | 9,5 | 1,16 | |
7. Ostatní druhy slev jízdného | 122,8 | 15,04 | |
Celkem | 816,0 |
*) Příjem z jednotlivých druhů jízdného
je stanoven pokud možno pravděpodobně podle
statistických dat o frekvenci z roku 1925.
Žákovské měsíční (počítány za 50 jízd) | |||||
Snížení proti normálnímu jízdnému činí | |||||
Tudíž zvýšení |
Dělnická týdenní (pro 12 jízd) | ||||||
Sleva činí průměrem | ||||||
Tudíž zvýšení |
Dělnická zpáteční (na 2 jízdy) | ||||||||
Průměrná sleva činí | ||||||||
Tudíž zvýšení |
Vzdálenost | personální lístek | Dělnický lístek 1/12 zpáteč. | Dělnický lístek 1/12 týden. | Žákovský lístek 1/50 měs. |
5 km | 0,40 | 0,35 | 0,20 | 0,20 |
10 km | 0,40 | 0,60 | 0,50 | 030 |
20 km | 0,40 | 1,10 | 0,91 | 0,50 |
30 km | 0,40 | 1,60 | 1,33 | 0,70 |
60 km | 0,80 | 3,- | 2,50 | 1,25 |
Frekvence na vzdálenost | |||
Do 10 km | |||
od 11 - 20 km | |||
od 21 - 30 km | |||
od 31 - 60 km | |||
od 61 - 100 km | |||
od 101 - 250 km | |||
od 251 - 500 km | |||
od 501 - km |
V roce 1925 bylo dopraveno:
dělnické | 80 | t. j. | 28,13%, | |||||
žákovské | 25 | t. j. | 6,5%, | |||||
personální | 30 | t. j. | 8,53%, |
všech cestujících.
K § 6.
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | ||||||||
Ministerstvo zemědělství (státní lesy a statky) |
K §§ 7. a 8.
Uhřiněvský školní závod zemědělský | 4 | 44 *) | 48 | *) Kromě toho 50 - 130 dělníků sezonních dle potřeby. | |||||||
Školní závod zemědělský v Děčíně - Libverdě | 1 | 2 | 1 | 7 **) | 11 | **) Kromě toho dalších 7 - 40 sezonních dělníků dle potřeby. | |||||
Úhrn | 1 | 6 | 1 | 51 | 59 |
K § 9.
Státní báňské a hutnické podniky | Úředníci skupiny A (služ. tř. I.) | Úředníci skupiny C (služ. tř. II.) | Úřed. skupiny D (služ. tř. III.) | Úřed. skup. E (sl. tř. IV.) | ÚHRN I úředníků | Podúředníci | Zřízenci | Pomoc. kanc. pers. dle vl. n. 113/26 | Kanc. směnaři a výp. dozorci kat. dělnické | ÚHRN II podúř., zříz., kanc. sil a výp. dozorců | Manuelní dělníci III | ÚHRN I, II, III úředníků, podúř., zřízenců, kanc. sil a výp. dozorců i dělníků | ||||||||||||||||||||||||||
techničtí | právničtí | zdravotní | odborní | celkem | techničtí | účetní | obchodní | celkem | pom. techn. | pokladní a kancel. | celkem | pom. techn. | pokladní a kancel. | celkem | ||||||||||||||||||||||||
pragm. | smluvní | pragm. | smluvní | pragm. | smluvní | pragm. | smluvní | pragm. | smluvní | pragm. | smluvní | pragm. | smluvní | pragm. | smluvní | pragm. | smluvní | pragm. | smluvní | pragm. | smluvní | pragm. | smluvní | pragm. | smluvní | pragm. | smluvní | pragm. | smluvní pragm. smluvní pragm. smluvní pragm. smluvní pragm. smluvní smluvní pragm. smluvní na 14-denní výpověď | |||||||||
Ústředí (odbor VII.) | 12 | 1 | - | - | - | - | - | - | 12 | 1 | - | - | 7 | 2 | - | - | 7 | 2 | - | - | 1 | - | 1 | - | - | - | 12 | 2 | 12 | 2 32 5 1 - 6 - 4 11 5 11 16 - - | ||||||||
ÚHRN 1. | 13 | 9 | 1 | 14 | 37
1
6
15
5
27 64 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Závody (provozovny) incl. Státní prodejny báňských výrobků a státních uhelných skladů | 81 | 33 | - | - | 4 | - | - | - | 85 | 33 | 5 | 1 | 18 | 1 | 2 | 1 | 25 | 3 | 90 | 2 | 60 | - | 150 | 2 | 1 | - | 23 | 5 | 24 | 5 284 43 163 56 71 28 3 10 427 237 521 9.803 - | ||||||||
ÚHRN 2. | 118 | 28 | 152 | 29 | 327
219
99
13
427 758 9.803 10.888 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
ÚHRN 1. + 2. | 93 | 34 | - | - | 4 | - | - | - | 97 | 34 | 5 | 1 | 25 | 3 | 2 | 1 | 32 | 5 | 90 | 2 | 61 | - | 151 | 2 | 1 | - | 35 | 7 | 36 | 7 316 48 164 56 77 28 7 21 432 248 537 9.803 - | ||||||||
K tomu přistupují v srpnu 1926 smluvní zaměstnanci z Poruby | - | 6 | - | - | - | - | - | - | - | 6 | - | - | - | 6 | - | - | - | 6 | - | 44 | - | 13 | - | 57 | 43 | 364
220
105
28
432 785 9.803 10.952 | ||||||||||||
CELKEM + Poruba | 137 | 43 | 210 | - 69 - 7 -
- - - - - - 1.022 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
43 | 433
227
105
28
432 792 10.825 12.050 |