Jest tudíž možno, až bude organisace státních
berních úřadů na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi lépe vybudována, pouhým vládním
nařízením tuto výjimku odstraniti
a dosáhnouti jednotného způsobu vybírání
přímých daní státními
berními úřady v celém státě.
Z opatrnosti stanoví se zde, že způsob vybírání
jak státními berními úřady,
tak i obcemi (daňovými městskými úřady)
a notáři lze upraviti způsobem nařizovacím,
ač se tato norma do jistých mezí kryje s
obdobnou normou hlavy IX (§ 273).
Dokud nebudou nařízením nové předpisy
vydány, platí až na další předpisy
dosavadní.
Návrh zákona se na otázku účtování
přímých daní nevztahuje, pokládaje
tuto věc za otázku vnitřní organisace,
kterouž lze vnitřními pokyny bez formy vládního
nařízení podle potřeby upravovati.
Toto stanovisko srovnává se úplně
s právním stavem v echách, na Moravě
a ve Slezsku, kdežto na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi jest "účtování a evidence"
opětně upravena zákonem (zák. čl.
XI/1909 §§ 21-25); ve zmocnění ministerstva
financí jest ovšem obsaženo že dosavadní
předpisy mohou býti ponechány v platnosti
na tak dlouho, dokud nebudou nahrazeny novými.
K odst. 6.: Ustanovení zde uvedené jest jen logickým
důsledkem odst. 1., ale jest třeba to výslovně
vytknouti.
K odst. 1.: Podstatnou součástkou zákonů,
upravujících vztahy hospodářské
i sociální, bývají pravidelně
též ustanovení daňová, ať
již jde o stavební ruch, podporu elektrisace, veřejnoprávní
pojištění, bankovnictví atd. Důsledek
toho jest, že vznikla během války i po válce
celá řada daňových ustanoveni, kteráž
- má-li býti zamýšlená kodifikace
norem, vztahujících se na obor přímých
daní aspoň v době, kdy k ní dochází,
úplnou - nutno převzíti do dotyčných
hlav návrhu zákona, pokud ovšem mají
býti pro budoucnost zachována, jsou trvalého
rázu a obsahem svým se hodí do směrnic,
které návrh zákona zachovává.
Do čl. III. patří tudíž ustanovení,
která jsou určena pouze na dobu přechodnou
anebo jsou rázu čistě výjimečného,
anebo ustanovení potřebná z hlediska úpravy
financí samosprávných svazků teprve
od r. 1928.
Jde tu nejprve o osvobození od daně nebo jiné
výhody; soubor právních norem, kteréž
vedle kodifikovaného práva přímých
daní v jeden celek musí býti ještě
vedle toho zachovány v platnosti, zužuje se tak na
míru nezbytně nutnou.
Zvláštní zmínky zasluhuje zák.
čl. III/1907, jímž se na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi poskytuji hlavně nově vzniklým průmyslovým
podnikům četné výhody, mimo jiné
i v oboru přímých daní; vzniká
tak hospodářsky velice důležitá
otázka, doporučuje-li se, aby průmyslovému
podnikání vůbec dostávalo se zvláštních
výhod daňových. Je-li na místě
taková politika, pak by důsledně myšlenka
vtělená v citovaném čl. III/1907 měla
platiti po celé území státní,
není-li však na místě, pak nezbývá,
než singulární toto ustanovení zrušiti,
neboť nelze nadále snášeti právní
stav, podle něhož by ex lege podmínky soutěže
v oboru průmyslového podnikání nebyly
pro celý průmysl v území jednoho a
téhož státu stejné.
Vývoj v býv. Rakousku a v býv. Uhrách
po této stránce byl naprosto různý.
Pokud jde o zásadní stanovisko, jsou-li takovéto
výhody vůbec odůvodněny, nutno poukázati
na zákon ze dne 10. srpna 1895. č. 11 ř.
z., kterým byla býv. vláda rakouská
zmocněna, aby poskytovala podrobněji naznačené
výhody daňové a poplatkové průmyslovým
podnikům, které v době od 1. listopadu 1896
až do 31. prosince 1900 v městě Terstu, v jeho
obvodu anebo v katastrální obci Muggia budou zřízeny;
cís. nař. ze dne 27. prosince 1900, č. 228
ř. z., byla účinnost tohoto zákona
prodloužena na rok 1901; k dalšímu prodloužení
nedošlo.
Při projednávání dotčené
osnovy zákonné (prodloužené do konce
roku 1901) uplatnily se z ústředního svazu
průmyslníků z býv. Rakouska ve Vídni
vzhledem k silnému průmyslovému vývoji
Předlitavska velice závažné hlasy proti
jakýmkoliv výhodám a nadprávím
vůbec a to podstatně ze dvou důvodů:
a) v prvním směru bylo poukazováno na to,
že trvajícím podnikům průmyslovým
mohla by se strany zvýhodněných podniků
vzniknouti velmi citelná soutěž;
b) v druhém směru pak vyslovovány obavy,
aby pro ony podniky, které opatřovati musí
různé specielní artikle, jako: polotovary,
zvláštní stroje, nářadí
anebo všeliké suroviny v cizině neznamenala
výhoda pro určité podniky citelné
zdražení nepostrádatelných potřeb.
Proto v osnově zákona bylo stanoveno, že výhody
mohou býti uděleny jenom po slyšení
příslušných odborných korporací.
K dalšímu prodloužení však už
- jak již bylo řečeno - nedošlo.
Zcela odchylný byl vývoj v býv. Uhrách;
Uhry, jakožto stát převahou zemědělský,
vyvíjely na prospěch státní soběstačnosti
intensivni podpůrnou politiku, kteráž poskytovala
průmyslu jenž měl býti takřka
ze země vydupán, rozmanité výhody,
zasahující do různých oborů
správních a m. j. též osvobození
od přímých daní a přirážek
(hl. I.) a daňové osvobození pro dělnické
byty (hl. I. § 3).
Utvořením československého státu
vznikla ovšem situace naprosto nová, kteráž
vzhledem k žádoucí soběstačnosti
průmyslové a jiné výroby vyžaduje
řešení ze zcela nových hledisek. Silná
industrialisace připouští myšlenku podpory
v oboru výrobním jen ve velmi obmezené míře,
jak jest blíže odůvodněno u obou daní
výdělkových. V každém případě
nutno ustanovení cit, zák. čl. III/1907 od
1. ledna 1927 zrušiti, při čemž ovšem
(srv. odst. 2.) nabytá práva zůstávají
nedotčena.
V odst. 2. jde o dalekosáhlé ustanoveni potud, že
jim se zachovávají t. zv. "nabytá háva"
z minulosti a to samozřejmě do konce lhůty,
dokud nebyla vyčerpána, třeba se opírala
o zákonné normy, které se podle odst. 1.
pro budoucnost ruší.
Odst. 3. má poskytnouti zákonný podklad pro
nutnou kontrolu.
Ustanovení tohoto článku jsou odůvodněna
tím že se výpočet nejmenší
hodnoty nemovitosti upravuje znova a jednotně (viz čl.
XIII.).
Vzhledem k tomu, že na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi není kodifikovaného občanského
práva, bylo nutno přechodně do té
doby, než sjednoceno bude právo to v novém
všeobecném občanském zákoníku,
stanoviti, že tam, kde přítomný zákon
mluví o občanském zákoně, rozumí
se jím na Slovensku a v Podkarpatské Rusi také
dosud tam platné nepsané právo obyčejové.
Soukromé právo, dosud na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi platící, nezná vlastně pojmu
"neodevzdaná pozůstalost" (hereditas iacens).
Podle tohoto práva stává se dědic
dnem úmrtí zůstavitelova neomezeným
vlastníkem svého podílu dědického
a může s ním od tohoto okamžiku zcela
volně právně disponovati. Proto k zamezení
pochybnosti stanoví čl. V. výslovně,
že na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, pokud soukromoprávní
ustanovení o pozůstalostech nebudou sjednocena,
nebudou dani důchodové podrobovány neodevzdané
pozůstalosti podle § 24, odst. 3., nýbrž
dědicové podle ustanovení téhož
paragrafu, odst. 4.
Na berní rok 1927 bude zvláštní daň
výdělková vyměřena z ryzího
výtěžku, dosaženého v obchodním
roce, který se končí v berním roce
1927. V důsledku toho nebudou výtěžky
obchodního roku 1926 (1925/1926), který by jinak
byl základem pro vyměření daně
výdělkové na berní rok 1927, vůbec
zdaněny. Úložky do fondů a reserv ze
zisku roku 1926 (1925/1926) pokládají se však
za zdaněny, jelikož by se jinak jejich dodatečným
zdaněním v budoucnosti výhoda pro berní
rok 1926 poskytnutá opět rušila.
Jelikož výtěžek obchodního období
1926 (1925/1926) nebude podroben zdanění, bylo nutno
učiniti opatření pro případy,
kdy výdaje a ztráty budou v tomto období
hrazeny z reserv a fondů (§ 81). Návrh zákona
stanoví, že k okolnosti té bude přihlíženo
při vyměřování daně
výdělkové na rok 1927. Upotřebí-li
tedy na př. podnik v uvedeném obchodním období
nezdaněného reservního fondu k vypláceni
dividendy, bude částka k tomu cíli z fondu
vybraná připočtena k dani podrobenému
ryzímu výtěžku na berní rok 1927;
naopak zase, budou-li na př. ztráty na pohledávkách
hrazeny v obchodním období 1926 (192/ 1926) ze zdaněného
reservního fondu, odečte se částka
ta od dani podrobeného ryzího výtěžku
roku 1927.
Toto opatření jeví se nutným jednak
proto, aby podniky, které v obchodním období
končivším se v roce 1926 budou krýti
odčitatelné ztráty z reservních fondů
v minulosti již zdaněných, nepozbyly výhody,
kterou jim zaručoval § 97, odst. 4. zákona
o osobních daních, totiž že takovéto
krytí ztrát má za následek odečtení
upotřebené částky od daňové
základny, jednak proto, aby okolnosti, že výsledky
obchodního období, které se skončilo
v r. 1926, nebudou předmětem zdanění,
nebylo podniky zneužito k tomu, že by se v tomto obchodním
období upotřebilo fondů v minulosti nezdaněných
ku krytí výdajů a ztrát podle zákona
neodčitatelných, ku příkladu ku placení
dividend, tantiem členům představenstva společnosti
a pod.
Pozemková daň stanoví se až na další
prozatímně 22.7% z ryzího katastrálního
výtěžku, se kterým jsou jednotlivé
parcely zapsány do pozemkového katastru. K dani
se vybírají mimořádné přirážky
státní z lesů ve výši 400;, z
ostatní půdy ve výši 200% daně.
Proč dochází k zatímní unifikaci
pozemkově daně ve výši platné
dosud v Čechách, na Moravě a ve Slezsku,
jest uvedeno ve zvláštní části
důvodové zprávy v oddílu V.
Úprava tato znamená pro Slovensko a Podkarpatskou
Rus nepatrné zvýšení daňové
sazby (ze 20% na 22.7%). Toto zvýšení možno
bez obav připustiti již proto, že ryzí
katastrální výtěžky jsou na Slovensku
a v Podkarp. Rusi daleko nižší nežli v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku, tak že co do celkového
daňového břemena zůstane Slovensko
a Podkarp. Rus na dále ve značné výhodě.
Ostatně jest zvýšení daňové
sazby rozvrženo postupně na 3 léta, tak že
nepřivodí náhlou změnu v daňové
výši.
Pro Hlučínsko nutno učiniti dalekosáhlejší
přechodná opatření co do výše
sazeb pozemkové daně, jelikož tam jsou dosud
v platnosti značné daňové výhody,
které byly po inkorporaci Hlučínska tamnějšímu
poplatnictvu z hospodářských důvodů
povoleny nařízením vlády ze dne 4.
května 1920, č. 321 Sb. z. a n.
Výhody zmíněné spočívají
v tom, že se ku pozemkové, rentové a všeobecné
dani výdělkové nevybírají válečné
přirážky, dále že pozemková
daň předepisuje se podle dosavadního pruského
katastru dřívější výměrou
(sazby podle obcí 9 1/2%,-10 1/4%) a že daň
činžovní se vyměřuje pouze 5%
z činžovního výnosu po srážce
30% na výlohy udržovací a umořovací.
Aby umožněno bylo poznenáhlé vyrovnání
daňové povinnosti bez značnějších
hospodářských otřesů, navrhuje
se vyměřováni pozemkové a činžovní
daně pro přechodná léta sazbami sníženými
pod všeobecně platnou výměru.
Pozemkový katastr pruský stanoví ryzí
katastrální výtěžek pozemků
v tolarech výměnou daleko nižší,
nežli jest katastrální výtěžek
platný v okolních okresích slezských
a moravských. Okres Hlučínský rovná
se, pokud se týče hospodářského
hodnocení půdy, vceňovacímu okresu
Opava I., katastrální výtěžek
půdy na Hlučínsku jest však ku katastrálnímu
výtěžku v okresu opavském pouze v poměru
jako 1 ku 1.47.
Vyhotovení nového operátu katastrálního
podle našich ustanovení pro Hlučínsko
bude ovšem vyžadovati doby několika let. Z toho
důvodu bylo nutným učiniti zákonné
opatření pro stanovení daňového
základu hro pozemkovou daň na dobu, než nový
katastrální operát nabude platnosti. Přihlíží-li
se ku předválečným měnovým
poměrům, nutno znásobiti pruský katastrální
výtěžek vyjádřený v tolarech
pěti, aby bylo docíleno v československé
měně přibližně stejného
výtěžku, jaký jest v platnosti v okresu
opavském. Z takto upraveného základu bude
vyměřena daň na rok 1927 sazbou 10% a na
ostatní léta sazbou na každý rok o 1%
vyšší, až dosáhne po 13 letech (r.
1940) plné sazby 22.7%. Snížená sazba
jest po přechodnou dobu také základem pro
výpočet mimořádných přirážek
státních.
V odst. 6. stanoví se pro dobu přechodnou výše
příspěvků do zvláštních
fondů zřízených podle § 109 u
zemědělských rad pro podporu zemědělců
poškozených živelními pohromami.
Odst. 7. stanoví až na další výtěžek
stižený pozemkovou daní pro stanovení
základu daně výdělkové (§
55, odst. 2. a § 79, odst. 1., lit. b) dvacetinásobkem
ryzího katastrálního výtěžku.
§ 18 zák. čl. VII/1875, resp. §§
6 a dalšími zák. čl. XLII/1881 a §
1 zák. čl. XXIX/1889 byly poskytovány rozsáhlou
měrou daňové výhody pro pozemky, jejichž
výnosnost byla zajištěna a udržována
zvláštními technickými opatřeními.
Zmíněné výhody záležely
v tom, že se přihlíželo k výdajům
spojeným s udržováním zvláštních
ochranných opatření již při stanoveni
ryzího katastrálního výtěžku
chráněných pozemků, nebo že normálním
způsobem zjištěný katastrální
výtěžek těchto pozemků, náležejících
do inundačního obvodu, byl snížen o
tolik procent, kolik procent z celého ryzího katastrálního
výtěžku činily udržovací
výdaje příslušných opatření,
zřízených k ochraně inundačního
obvodu. Pro vodní regulační družstva
(podrobená ustanovením zák. čl. XXIII/1885)
byly výhody tyta upraveny tím způsobem, že
se katastrální výtěžek chráněných
pozemků stanovil beze zření k výdajům
spojeným s udržováním ochranných
opatřeni, že však z pozemkové daně,
majiteli pozemku zaplacené, se družstvům vracely
v hotovosti částky daně, které připadaly
na část ryzího katastrálního
výtěžku, jež vzhledem k výdajům
udržovacím měla býti z poplatného
výtěžku vyloučena (t. zv. daňové
restituce). Do výdajů udržovacích započítávaly
se též 5% úroky kapitálů investovaných
do ochranných opatření. Daňové
restituce nesměly činiti více než 80%,
daně připadající z ryzího katastrálního
výtěžku chráněného obvodu.
Do návrhu tohoto zákona, pokud se týče
do návrhu zákona o pozemkovém katastru byla
výše citovaná ustanovení o výhodách
pro pozemky, na jejichž prospěch jsou zřízena
a udržována zvláštní ochranná
nebo meliorační zařízení (ochranné
hráze proti zátopám, zařízení
zavodňovací a odvodňovací, drenáže,
ostrohy, přepážky, ochranná opatření
proti vodním stržím, přepadovým
vodám nebo závějím a pod.), v tom
smyslu převzata, že podle ustanoveni o základním
katastrálním šetření (§
20 návrhu zákona o pozemkovém katastru) se
u zmíněných pozemků při stanovení
sazeb jakostních tříd připočítávají
k výdajům na obděláváni a těžbu
též stálé náklady na udržováni
ochranných nebo melioračních zařízení
ve stavu použivatelném, zvětšené
o 5 setin vynaložených původních stavebních
nákladů, pokud ty to náklady nebyly opatř
eny subvencemi veřejných korporací.
V důsledku nových ustanovení zákona
o pozemkovém katastru (§ 20 návrhu) bude provedeno
u chráněných pozemků, náležejících
do obvodu regulačních družstev na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi, nové vcenění,
na jehož podkladě bude katastrální výtěžek
a tím zároveň také náležitost
daně pozemkové snížena. Sníženi
daně bude všem na prospěch majitelům
jednotlivých pozemků. Družstva vezmou újmu
ve svých dosavadních příjmech zastavením
daňových restitucí, kteréžto
ztráty budou však po provedeném novém
vcenění moci vyrovnati zvýšením
členských příspěvků,
z důvodu snížené daňové
povinnosti jednotlivých členů družstev.
Jelikož však nové ocenění pozemků
náležejících do chráněných
obvodů regulačních družstev bude vyžadovati
několika roků, nastává nutnost na
tuto přechodnou dobu zajistiti existujícím
již vodním regulačním družstvům
další vyplácení daňových
restitucí do té doby, kdy nastane snížení
daně pozemkové v důsledku provedeného
nového vcenění chráněných
pozemků.
Daň činžovní předpisuje se na
Hlučínsku dosud 5% ze zjištěného
činžovního výnosu po srážce
30% na výlohy udržovací a amortisační,
čili 3 1/2% z hrubého výnosu činžovního.
Podle ustanoveni V. hlavy návrhu zákona činí
činžovní daň 8%. Za účelem
pozvolného zvýšení daně z dnešní
výměry na zákonnou výměru stanoví
článek IX., odst. 2., sazbu daně pro léta
1927 a 1928.4/°; a pro léta 1929 a 1930 6%.
Daňové komise a trestní senáty, podle
tohoto zákona zřízené, mohou svoji
činnost započiti až po projiti r. 1927, poněvadž
daně na tento rok možno ukládati až po
jeho projití. Uvážíme-li, že poplatníci
musí nejdříve podati přiznání,
že vyměřovací úřady musí
přiznání zkoumati a konati o nich šetření,
nelze očekávati, že by nové komise a
trestní senáty mohly svoji činnost započíti
před 1. březnem 1928.
Poněvadž lze očekávati, že o případech
před r. 1927 bude rozhodováno též po
nabytí platnosti tohoto zákona, bylo nutno stanoviti,
že po 1. březnu 1928 budou v těchto ukladacích
i trestních případech rozhodovati komise
(senáty) nové, ovšem podle ustanovení
pro tyto případy dříve platných;
výjimka, pokud jde na Slovensku a Podkarpatské Rusi
o sborové soudy, dána jest odchylným právním
stavem - tomto území státu.
Důvod jest ten, že nelze připustiti, aby po
1. březnu 1928 - třeba po léta - trvaly vedle
sebe dvoje komise (senáty), jedny podle dřívějšího,
druhé podle tohoto zákona zřízené.
Po vzoru novely ze dne 23. ledna 1914, čís. 13 ř.
z. (čl. II.) poskytuje tento článek rozsáhlou
amnestií. Ač nelze popírati, že vůči
poctivým poplatníkům nepoctiví poplatníci
nezaslouženě získávají, nemožno
přezírati, že pro ohromné zvýšeni
daňového břemene za války a v létech
popřevratových daňová morálka
poklesla tak hluboce, že bude poměrně jen malé
procento poplatníků, kteří by měli
daňové svědomí úplně
čisté. Aby se těmto poplatníkům
umožnilo, aby bez obavy před trestním stíháním
za minulé delikty mohli vyhověti své státoobčanské
povinnosti ke správnému přiznávání
k daním, stanoví tento článek bezpodmínečnou
beztrestnost za delikty minul doby. Možno právem očekávati,
že tato benevolence zákona dojde u všech vrstev
poplatníků správného oceněni
a že bude míti za samozřejmý následek
podstatné zlepšení daňové morálky,
a to tím spíše, že nové daně
se tak značně snižuji, že nebudou již
- jako dosud - býti moci pokládány za břímě
nesnesitelné. Jestliže však někteří
poplatníci i po této tak daleko jdoucí vše
obecné amnestii setrvají ve svém stát
a tudíž i celou veřejnost poškozujícím
jednáni, pak ovšem musí si sami přičísti
následky, když proti nim bude zakročeno se
vší přísností zákona.
Výjimka, v odst. 1. jest dána zákonnou možností
reasumace předpisu daně v neprospěch poplatníkův
podle platných již zákonů.
Nabude-li tento zákon účinnosti dnem 1. ledna
1927, může dojíti k vyměření
daní podle nových zásad za r. 1927 nejdříve
počátkem r. 1928, jest tedy nutno stanoviti pro
přechodnou dobu, kteráž se po případě
nemusí obmezovati jen na r. 1927, zásadu, podle
které se bude v r. 1927 a později platiti.
1. Daň pozemková.
Nynější ustanovení o nejmenší
přípustne hodnotě nemovitostí pozemkové
dani podrobených, platná v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku, pro účely poplatkové,
jsou obsažena v čl. III. zák. č. 49/1881
ř. z. a ve vyhlášce ministerstva financi čís.
301/1897 ř. z.
Nejmenší hodnota podle nich činí 70
násobek daně. Dosavadní daň činí
22.7% ryzího katastrálního výtěžku.
Jestliže tedy čím tento výtěžek
na př. 100 Kč, činí 22 Kč 70
h a daňová hodnota 1589 Kč (22 Kč
70 h X 70). Tato hodnota jest s malou úchylkou, potřebnou
k zaokrouhlení násobitele daně, kapitalisovaným
(t. j. dvacetinásobným) ryzím katastrálním
výtěžkem dosavadním, zmenšeným
o dosavadní daň (100 Kč -- 22 Kč 70
h = 77 Kč 30 h X 20 = 1.546 Kč).
Ustanovení o daňové hodnotě, platná
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, jsou obsažena
v § 44, odst. 2., čís. 1., zák. čl.
XI/1918 (sr. též § 129). Daňová
hodnota se rovná 50násobnému ryzímu
kat. výtěžku. Jestliže činí
ryzí kat. výtěžek na př. 100
Kč, činí daňová hodnota 5000
Kč (proti hořejším 1589 Kč v
témže případě). Tato hodnota
jest 250 násobkem dosavadní daně (20 Kč)
a 62 1/2násobkem ryzího katastrálního
výnosu dosavadního zmenšeného o dosavadní
daň (100 Kč - 20 Kč = 80 Kč).
Navrhuje se tudíž, aby bylo ustanovení býv.
práva uherského rozšířeno na
celé území republiky, ačkoliv ani
podle něho nejsou ani zdaleka vystiženy správně
nejmenší hodnoty pozemků.
Pro Hlučínsko stanoví se na dobu, pokud tam
nenabude platnosti nový katastrální operát,
nejmenší hodnota pozemků 250-násobkem
dosavadního katastrálního výtěžku
v tolarech.
2. Daň domovní.
O nejmenší hodnotě domů, která
smi býti podkladem pro vyměření poplatků,
platí v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
§ 13 zák. ze dne 9. února 1882, čís.
17 ř. z. a § 25 zák. ze dne 28. prosince 1911,
čís. 242 ř. z., s příslušným
ustanovením prov. nař. čís. 162/1912
ř. z. k tomuto paragrafu. Podle těchto ustanovení
se nejmenší hodnota rovná 60násobku
domovní daně činžovní. Pro domy
s domovní daní třídní není
ustanovení žádného.
Při hrubé činži 100 Kč činí
domovní daň činžovní podle zák.
čís. 17/1822 - 22 Kč 66 2/3 h (v hlavních
městech) a 14 Kč (v ostatních místech),
její 60násobek tedy činil 1350 Kč
a 840 Kč.
Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi platí výše
zmíněný § 44 zák. čl.
XI/1918. Podle toho jest při domech s domovní daní
činžovní nejmenší hodnotou násobek
hrubého domovního výtěžku, a
to v místech podrobených všeobecné dani
činžovní 15náobek a v ostatních
místech 12násobek. Při hrubé činži
100 Kč činí tedy nejmenší hodnota
1500 Kč a 1200 Kč.
Osnova rozšiřuje toto ustanovení býv.
práva uherského na celý stát, snižujíc
však při tom 15násobek na 14násobek.
Ustanovení býv. práva uherského (cit.
§ 44) o nejmenší hodnotě domů s
dani třídní (200násobek její)
zůstávají v platnosti i nadále.
Odstavec 3, návrhu jest odůvodněn především
tím, že se zdaňuje v prvé řadě
skutečný výtěžek domu (§
148), nutno tedy zejména činžovní hodnotu
místností vůbec nebo dočasně
nepronajatých ke skutečnému výtěžku
připočísti. Dále je tento odstavec
odůvodněn tím, že se při stavbách
z domovní daně vyňatých nebo od ní
trvale nebo dočasně osvobozených výtěžek
pro daň nezjišťuje a tedy-by bez ustanovení
tohoto odstavce nebylo pro určení nejmenší
hodnoty potřebného podkladu. Toto ustanovení
jest zdokonalenou zásadou § 25 zák. čís.
242/1911 ř. z.
Odstavec 4. návrhu přebírá ustanovení
§ 44, předposl. odst. zák. čl. XI/1918.
Odstavec 5. návrhu má za účel, aby
právě v případech odst. 3. a 4. nahradil
chybějící zjištění domovního
výtěžku.