Daň z příjmu byla zavedena v bývalém
Rakousku zákonem o osobních daních přímých
ze dne 25. října 1896, č. 220 ř. z.
s platností od r. 1898 a činila IV. hlavu tohoto
zákona a svého téměř 30letého
trvání doznala tato daň podstatných
změn a jest to zvláště novela ze dne
23. ledna 1914, č. 13 ř. z., která kromě
nové daňové sazby přinesla význačné
a důležité novoty, z nichž zejména
budiž uvedeno obligatorní nahlížení
do knih poplatníkových. Cís. nař.
ze dne 16. března 1917, č. 124 ř.z. pozměnilo
některá ustanovení dosavadního zákona
po stránce formální. I po převratu
ukázala se nevinnost některých podstatných
změn, a to zejména zákony ze dne 9. dubna
1920, č. 13 a ze dne 12 srpna 1921, 336 Sb. z. a n., jež
platí až do dnes.
Daň z vyššího služného, která
- ač vlastně daň výnosová ze
služebních požitků - byla neprávem
zařazena pod ustanovení o dani z příjmu,
byla článkem 1. zákona ze dne 19. prosince
1919, č. 668 Sb. z. a n. zrušena nokem 1920 počínajíc.
Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi zavedena byla daň
z přijmu (dôchodková) zák. čl.
X: 1909, vstoupila však v platnost teprve za války
(od r. 1915), byvši postupně zák. čl.
LIII: 1912, XXVI: 1916 a IX: 1918 měněna a doplňována.
Přirážka k dani z příjmu z vyšších
služebních požitků stanovená v
§§ 66 až 69 zák. čl. X: 1909 (daň
z vyššího služného) nevstoupila vůbec
v platnost.
Zákonem ze dne 12. srpna 1921, č. 294 Sb. z. a n.
bylo na Slovensku a v Podkarpatské Rusi zavedeno stejné
daně prosté minimum a stejná daňová
sazba jako v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
a byly provedeny všechny s tím ve spojitosti jsoucí
změny, takže možno říci, že
ustanovení o dani dôchodkové na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi, která ostatně už
původně zakládala se na obdobných
zásadách jako v bývalém Rakousku,
neliší se v podstatných rysech od ustanovení
platících v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku.
Tato okolnost ovšem značně usnadňuje
unifikaci daně z příjmu na podkladě
bývalého rakouského zákona a proto
upouští se v odůvodnění jednotlivých
ustanovení od podrobného srovnání
s právem uherským dosud na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi platným.
Lze-li v systému státních daní dospěti
k stejnoměrnému a spravedlivému rozdělení
daňového břemene podle zásady osobní
nosnosti daňové, pak musí v každém
moderním systému přímých daní
záležeti těžiště v moderně
vybudované dani důchodové, kteráž
jediné podle dnešního stupně vývoje
representuje typus daně, umožňující
přihlížeti dalekosáhlým, třebas
ne do posledních důsledků možným
způsobem ku veškerým okolnostem, závažným
při posuzování daňové mocnosti
osob fysických.
Daň postihuje hospodářský subjekt
podle jeho celkové hospodářské situace,
jak se ukazuje v důchodech, v závazcích (břemenech)
a v ostatních osobních poměrech, působících
na jeho hospodářskou zdatnost; daň vychází
tudíž z ryzího, skutečného důchodu,
zjišťovaného z hrubého důchodu
po odpočtení všech k jeho dosažení,
zabezpečeni a udržení učiněných
výdajů a to na každý rok, ježto
se daň musí přizpůsobovati všem
změnám, ať příznivým,
ať nepříznivým, jimž důchod
rok od roku podléhá.
Jediné v rámci daně postihující
celkový důchod jest možně: daně
prosté minimum, t. j. hranice, do které důchod,
nesvědčící již o daňové
nosnosti, se osvobozuje, dále progresivní vybudováni
sazeb, jež ulehčuje malým a menším
důchodům a zatěžuje více důchody
větší a veliké, konečně
plná srážka úroků z dluhů
a jinakých břemen, jakož i příslušné
zření ku veškerým okolnostem, které
ze složení subjektů daní povinných
(osoby samy o sobě stojící, rodina, počet
dětí, postavení manželky, výdělek
členů rodiny atd.) plynou a na daňovou způsobilost
mají závažný reflex.
Daň tohoto typu vystihuje podle dnešního stavu
legislativy nejlépe daňovou nosnost osob a ovládá
v této formě podle sasko-pruského vzoru od
90tých let minulého století četné
daňové systémy západní, střední
i severní Evropy, jsouc všude základním
jejich pilířem.
Všechny výše zmíněné přednosti
mají též důchodové daně
v území československého státu
platné; nehledí-li se k některým možným
opravám platného práva v rozličných
směrech, není nějaké reformy této
daně v základních rysech vůbec potřebí.
A přece - abstrahuje-li se od stinných stránek,
které každá moderní daň důchodová
svou povahou vykazuje - nutno konstatovati, že daň
výtěžkem svým nijak neuspokojuje.
Správného úsudku nelze si učiniti
bez bedlivého srovnávání s výsledky
důchodové daně z doby mírové;
vzhledem k dosti podrobným statistickým pomůckám
lze si udělati jasný obraz, pouze pokud jde o Čechy,
Moravu a Slezsko; Slovensko a Podkarpatskou Rus nutno pro nedostatek
dat nechati stranou.
Počet poplatníků důchodové
daně v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
činil: r. 1898 242.307 t. j. 2.64% z obyvatelstva, r. 1913
610.429 t. j. 5.99% z obyvatelstva, r. 1920 727.062 t. j. 7.26%
z obyvatelstva.
Další informaci podávají statistická
data, přihlížející k zjištěné
výši skutečného, zdaněného,
ryzího důchodu národního v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku a k rozvrstvení jeho na obvyklé
důchodové kategorie: na důchod z pozemkové
držby (A), z budov (B), ze samostatných podniků
a zaměstnání výdělečných
(C), z platů služebních (D), z jmění
kapitálového (E) a konečně z ostatních
pramenů důchodových (F).
Data, pokud jde o r. 1898 a 1913, jsou vzata z "Mitteilungen
des öst. Finanzministeriums" (roč. VI., str.
638 a roč. XXI, str. 120) a pokud jde o r. 1920, z odhadních
rejstříků.
Přehledný obraz poskytuje tato tabulka:
Dat z let 1921 až 1923 nelze vykázati vůbec, ježto k usnadnění ukládaní daně z příjmu za několik let najednou, bylo od rozdělování příjmu na jednotlivé prameny v těchto letech upuštěno. Data za r. 1924 nejsou ještě k disposici. |
Při posuzování těchto číslic
nutno rozlišovati dobu před a po válce.
Takořka přímo před vypuknutím
války provedena byla několikráte již
zmíněná reforma důchodové daně
v r. 1914, jíž jako statistický podklad sloužila
data do r. 1911 včetně, nevalně odlišná
od dat z r. 1913.
Již tehdy bylo se vším důrazem na to poukazováno,
že kapitálový důchod vzhledem k číselně
zjištěnému přírůstku na
vkladech, ku výši akciového kapitálu
a státního dluhu ve skutečnosti musí
býti několikrát vyšší než
onen, jenž při důchodové dani byl zjištěn,
neboť bylo by protismyslným, aby odvozený důchod
ze služebních platů (podle stavu roku 1911
v bývalém Rakousku 40.93%) rovnal se procentově
i absolutně celému důchodu ze samostatných
podniků a kapitálového jmění
dohromady (29.05% a 12.19%); kvota na oba důchody připadající
proti r. 1898 (28.72% a 16.16%) klesla, resp. jen nepatrně
stoupla.
Tento moment konstatován také u prvotní výroby,
u níž poukazováno i na to, že důchod
zjištěný jen o málo přesahuje
ryzí katastrální výtěžek,
při čemž je důležito, že v
rolnických kruzích, které samy spravují
svůj podnik, neujal se dosud názor, že hodnota
výrobků vlastní produkce doma spotřebovaných
jest částí důchodu.
Z dat, jež v tabulce naznačují procentový
podíl důchodů z jednotlivých pramenů
důchodových na celkovém zdanitelném
důchodu v Čechách, na Moravě a ve
Slezsku, zasluhuje pozornosti podíl platů služebních
(34.44% v roce 1898 a 43.65% v roce 1913), poněvadž
absolutní číslice tohoto důchodu (787.7
mil. K) jest naprosto spolehlivou, zakládajíc se
na účinné kontrole; spolehlivým jest
též podíl na důchodu u budov.
Je-li jasno, že hospodářský útvar,
v němž odvozené důchody činí
téměř polovici (43.65%) veškerého
zjištěného důchodu, jest zjevem nezdravým
a nedobře myslitelným, zbývá jen jediný
logický důsledek, že totiž z ostatních
pramenů důchodových, které se kontrole
více méně vymykají, není zdaněn
a vykázán celý skutečný důchod,
nýbrž pouze větší nebo menší
jeho zlomek; úsudek takový jest podle výše
zmíněné tabulky tím spíše
oprávněn, je-li patrno, že v 15 letech kvota
důchodu z pozemků a kapitálů klesla
(z 11.59% na 10.12% a z 13.73% dokonce na 8.77%) a že rovněž
kvota připadající na důchod z podniků
přes notorický rozkvět průmyslu a
obchodu klesla o půl procenta (z 28 55% na 2806%).
Vyšší kvoty z roku 1898 nasvědčují,
že první uložení daně bylo pod
dojmem neznámé novoty, kteráž nutila
k lepšímu přiznávání;
získané zkušenosti ovšem rozptýlily
rozličné obavy a tak lze vysvětliti patrný
pokles v dalším vývoji, zejména u důchodů
z kapitálového jmění.
Válka, jež způsobila značné přesuny
v rozdělení důchodů a jmění
a výrobním třídám obyvatelstva
přinesla obrovskou, léta trvající
konjunkturu, nemohla zůstati bez pronikavého účinku
na výsledky ukládací.
Rok 1920 přináší proti r. 1913 neobyčejně
značné stoupání v číslicích
absolutních i relativních; s povděkem lze
konstatovati, že rozdělení důchodů
na jednotlivé prameny důchodu nabývá
tvářnosti přirozenější
a vyrovnává zřejmě nízké
zdanění z periody mírové; a přece
ani tyto výsledky nelze zdaleka nazvati uspokojujícími.
Konjunktura válečná byla zjevem tak notorickým
a přímo živelným, že se nedala
popírati; tlak, alespoň pravděpodobně
přiznávati, byl tak značný a výdělky
tak enormní, že to málo, co se přiznalo
a co se vedle toho přezkoumávací činností
finančních orgánů zachytilo, již
stačí, aby odůvodnilo silný vzestup
k roku 1920.
Berní morálka válkou nesmírně
utrpěla, technika ukládací nestačila
jako dřív a finanční správa
zápasila po 28. říjnu 1918 s těžkým
nedostatkem sil a s űžasným stoupáním
válkou velmi zanedbaných agend.
Přihlédne-li se jen zhruba k číslicím
za rok 1920, jest patrno, že podíl připadající
na důchod zemědělský se sice značně
zvýšil, že však na druhé straně
podíl na důchody z kapitálů připadající
opětně značně poklesl a plus okrouhle
o 7% u podniků jest zřejmě nízké
a pravdě nepodobné.
Z dat pro další léta jest pouze známo,
že pro r. 1923 počet poplatníků důchodové
daně v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
stoupl na 1,334.236 (13.33% obyvatelstva) a ryzí zdaněný
důchod (podle předběžných dat)
na 19.653 mil. Kč.
Že důchod k důchodové dani zjištěný
zůstává daleko za skutečným,
zdanitelným důchodem národním, lze,
přihlíží-li se jedině k rámci
důchodové daně, i jinak prokázati,
vezme-li se v poměr výše důchodové
daně vybrané srážkou u státních
pokladen a srovná-li se celková výše
daně vůbec.
Srovnání provedeno na podkladě výsledků
u důchodové daně v mil. Kč podle r.
1924 v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, jak
vidno z této tabulky:
Předpokládá-li se, že důchodová
daň ostatních veřejných a soukromých
zaměstnanců (v zemských, okresních
a obecních službách, dále u soukromých
podnikatelů, zejména kdyby bylo dělnictvo
řádně zdaněno) činí
jen tolik, jako důchodová daň státních
zaměstnanců, vyjde na jevo, že daň ze
služebních požitků (212.95 mil. Kč
+ 100% = 425.90 mil. Kč) činí 42.80% celkového
výtěžku důchodové daně
(995.18 mil. Kč) - důsledek to, jenž zřejmě
nasvědčuje tomu; že výtěžek
569.28 mil. Kč (t. j. 782.23 - 212.95) ze všech odvětví
důchodových - vyjma důchody z práce
(dosavadní § 167 zák. o os. daních)
- jest nepoměr ně nízkým a svědčí
o tom, že velmi značná část zdanitelného
národního důchodu dani důchodové
vůbec uniká.
Kritický rozbor vývoje důchodové daně
v etapách 1898, 1913 a 1920 vyvolává tudíž
otázku, jaké jsou příčiny neuspokojivých
výsledků důchodové daně, zjevu
to, jenž ostatně ve větší nebo
znenší intensitě znám jest všude,
kde důchodová daň dnešního typu
jest zavedena. Jest příčina v nedokonalosti
zákonů, jest vina v lidech, jejich omluvitelné
neznalosti předpisů či v jejich zlé
vůli?
Otázka tato statisticky na podkladě výsledků
trestních řízeni a zkušeností
v praxi řešena byla před několika lety
v Německu, zejména stran pruské daně
důchodové; panující mínění
shoduje se v tom, že falešná, nesprávná
a nízká přiznání jsou konstantním
hromadným zjevem, v němž vědomé
zatajování a zkracování státu
hraje převážnou úlohu a že dále
technika ukládací, jako i obranné prostředky
státu proti daňové defraudaci jsou nevyvinuty
a nestačí.
Valnou část neűspěchů jistě
lze přičísti komplikovanosti a mnohotvárné
různosti vyměřovacího základu
u důchodové daně, t. j. skutečného
důchodu. Malorolník, velkostatkář,
tovární dělník a velkoprůmyslník:
kapitalista atd. jsou všichni dani důchodové
podrobeni, jaká však různost v kvalitě,
ve složení důchodu! Zde důchody peněžní,
tam naturální, zde důchody, které
jedni vydělávají, a druzí jen spotřebují,
jaká různost v hospodářské
vyspělosti a ve způsobu výdělku těchto
vrstev obyvatelstva! Finanční orgány musí
býti však s to, aby se stejnou znalostí všech
hospodářských složek těchto přerozmanitých
důchodů staraly se o jejich spravedlivé zdanění.
Jdeme-li ale hlouběji, seznáme, že vědomí
o protiprávnosti zkracování státu
o daň nevniklo ještě v širokých
vrstvách obyvatelstva do mravního vědomí
povinnosti, jichž každý má býti
pamětliv; stát vynucovati musí tyto povinnosti
bdělosti svých orgánů a donucovacími
prostředky; boje o daň jsou tak staré jako
dějiny daně.
Není divu, jestliže tento obecný zjev vyvolává
všeobecnou nedůvěru se strany finančních
orgánů, neboť povinností jejich jest,
výši daně přes nesprávné
a. neűplné přiznání přivésti
na pravou míru a dopátrati se materielní
pravdy, o kterou jediné jde.
Prostředí, v němž berní morálka
se uplatňuje, charakterisuje poměrná utajenost
důchodových i majetkových poměrů,
kteráž vykazuje celou stupnici odstínů
od důchodů (jmění) naprosto kontrolovatelných
až k důchodům (majetkům), které
se účinné kontrole téměř
úplně vymykají.
Do prvé kategorie náleží služební
platy, opírající se o oznámeni zaměstnavatelovo,
případně též důchod z
budov, kde dobrým kontrolním opatřením
jest potvrzení nájemníkovo o výši
nájemného v přiznání k dani
činžovní; do druhé kategorie náleží
důchod z kapitálů, jenž jsa proti pátrání
velmi citlivým, neposkytuje téměř
pomůcek, které by dopouštěly úsudek
o jeho existenci i výši.
Uprostřed je důchod z prvotní výroby
a ostatních výdělečných zaměstnání;
bývá spor o to, který z nich jest spíše
kontrolovatelným; zdá se, že - v celku vzato
- byl by to důchod prvnější, jehož
pramen, velikost pramene, ryzí katastrální
výtěžek a snad i jiné okolnosti více
méně uniformního rázu dopouštějí
v těchto směrech určitý bezpečnější
úsudek o výši důchodu. nežli u
důchodu druhého, kde podkladů takových
ani co do existence pramene, ani jeho prosperity není.
Pokud se někdy poukazuje na pomůcku. kterouž
poskytuje institut obchodních knih, tu třeba připomenouti,
že i tam, kde trvá povinnost je vésti, jest
cena tohoto kontrolního prostředku dosti problematická
(dvojité knihy, bilance zastřené, neúplné,
nejasné, nesprávné, protidůkaz velmi
obtížný, vůbec složitý prostředek
průvodní atd.).
Tak, jak věci dnes jsou, nelze se povšechné
materielní pravdy dopátrati, administrativa finanční
pomáhá si jak může, nemá-li důchodová
daň vůbec selhati, a hledí, jsouc pod stálým
dozorem sboru zákonodárných a celé
veřejnosti, vy varovati se všech přikrostí;
výsledek jest, že dosahuje se při vyměřování
důchodové daně jen jakéhosi nižšího
průměru, který však skutečně
s pravdou daleko se nesrovnává.
Idea spravedlnosti daně takto zračně selhává,
neboť poctivý jest trestán ze správné
přiznáni přiměřenou daní,
nepoctivý pak dostává nijak neodůvodněnou
premií daně nižší.
Tento stav, již před válkou dobře známý,
se válkou ještě více zhoršil; ti,
pro které byla válka déle trvající
konjunkturou, navykli značným příjmům;
daně pozdě a nedokonale ukládané klesly
na daleko menší zlomek než v míru; obyvatelstvo
těžko odvyká; příznačno,
s jakými obtížemi se setkávalo u válečné
daně zdaňování válečných
zbohatlíků!
Tento stav jest neudržitelný.
Správa finanční jest si jistě vědoma
vysoké zmravni hodnoty. jakou v sobě chová
důvěra poplatníků v daňovou
spravedlnost státu, jakou má státně
občanský smysl pro povinnost ke státu, a
chce zajisté vším úsilím o to
se snažiti, aby účelným vybudováním
zákona, snesitelnými sazbami, nejpřísnější
spravedlností, nejkorektnějším postupem
administrativy, ale také přísnými
tresty odbojných živlů dosažena byla v
zájmu daňové spravedlnosti náprava.
Avšak to nestačí, administrativní aparát
státní musí býti vyzbrojen takovými
prostředky, aby státu bylo možno přes
odpor jednotlivců dopátrati se materielní
pravdy, t. j. nutno vybudovati náležitě daňovou
techniku.
Ještě při projednávání
novely k zákonu o osobních daních v r. 1914
(zákon ze dne 2. ledna 1914, č. 13 ř. z.)
byla veškerá péče věnována
vybudování subjektivních práv poplatníkových,
avšak již v r. 1917 (cís. nař. ze dne
16. března 1917, č. 124 ř. z.) dochází
pod tíhou neobyčejně pronikavých přesunů
příjmových a majetkových ve válce,
jakož i vzhledem k stupňovanému nebezpečí
zatajování daní u příjmů
těžko kontrolovatelných k různým
zlepšením ukládací techniky.
Tato zlepšení vynutila sice válka, ale zapomíná
se všeobecně a vůbec, že stát,
nemaje tak vhodné posice jako poplatník, potřebuje
alespoň stejnou měrou ochrany jako on.
Nelze se přesunouti přes fakt, že přiznáni
k dani jest formou, v jaké se nezbytně poplatník
zúčastní řízení ukládacího,
avšak pravdivost přiznání a ostatních
výpovědí poplatníkových jest
z pravidla velmi pochybna; jde-li o to, aby přiznáni
a vše, co poplatník uplatňuje, bylo co do správnosti
a pravdivosti přezkoumáno, pak musí míti
finanční správa řadu vědomostí,
má-li tato kontrola býti účinnou;
jest tedy nutno zlepšiti a zdokonaliti ukládací
techniku.
V tomto směru poskytuje zákon sám určité
podklady; tak lze vedle oceňování důchodu
podle zevních známek podle § 214 zák.
o osob. daních čerpati nezbytný materiál
ukládací z povinnosti jiných osob vypovídati
jako svědek nebo znalec, z povinnosti ohlašovací,
která se rozličným subjektům v různé
míře ukládá, z povinnosti úřadů
a jiných orgánů, rozličným
způsobem napomáhati při provedení
zdanění, z práva dozoru a konečně
z moci donucovací; přes tyto dalekosáhlé
kautely pociťuje se nedostatek potřebné kontroly
a dobrých informací velmi citelně.
Vedle zákonných kautel zasluhuje úvahy řada
administrativních opatření, která
mohou podstatně přispěti ke zdokonalení
daňové techniky.
Účelně zorganisovaná služba zpravodajská,
častý styk mezi orgány daňovými,
prohlídky na místě samém, revise účtování
v obchodních knihách, zjišťování
kalkulací výrobních a prodejních pro
jednotlivá odvětví výrobní,
vhodnější organisace úřadů,
důkladnější výchova dorostu zejména
v oboru dvojitého účetnictví atd.,
to vše mohlo by podstatně přispěti k
důkladnější informaci ukládacích
orgánů a tak zlepšiti ukládací
výsledky.
Z toho, co bylo uvedeno, plyne, že nikoliv konstrukce důchodové
daně, nýbrž pouze provedení a proveditelnost
této nejvyšší formy daňové
v dnešní době jest problémem, který
dosud není dokonale vyřešen.
Návrh zákona opouští dosavadní
název "daň z příjmu" a zaměňuje
jej názvem "daň důchodová",
poněvadž tento název jest věcně
správnějším (důchod = souhrn
veškerých příjmů), a jazykově
také přiléhavějším. Ustanovení
o dani důchodové jsou v podstatě z největší
části převzata z dosavadního zákona
o osobních daních z r. 1896 nejenom proto, že
tato ustanovení jsou formálně i technicky
dokonalejší nežli obdobná ustanovení
bývalého práva uherského, nýbrž
i proto, že téměř 30letým užíváním
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku vžila
se tu u všech vrstev obyvatelstva, což bude zajisté
výhodou, které nelze podceňovati.
§ 1 se shoduje věcně s § 153 dosud platného
zákona o osobních daních s výjimkou,
že jest v bodu 2. lit. a) vynecháno vyjmenování
jmění vázaného fideikomisem, ježto
nemá toto vyjmemování praktického
významu. Pod lit. b) téhož bodu jsou uvedeny
příkladem hlavní druhy účastenství
v podniku.
§ 2 (dříve § 154) jest přizpůsoben
novým státoprávním poměrům.
Bod 1. (osvobození exterritoriálních osob)
shoduje se s ustanoveními § 154, č. 3 s výjimkou,
že jest toto osvobození vázáno nyní
správně podmínkou, že budou příslušné
cizí státy poskytovati stejné osvobození
československým funkcionářům,
a že jest osvobozeni to rozšířeno i na
příslušníky rodin jmenovaných
osob.
Tato ustanovení odpovídají §u 1. zákona
ze dne 9. listopadu 1922, č. 331 Sb. zák. a n. o
úpravě osvobození osob exterritoriálních
od státních daní.
Bod 2. se shoduje úplně s ustanovením §
154, č. 4 platného zákona.
Bod 3. Osvobození osob vojenských a četnických
v činné službě (§ 154, č.
6 a 7), pokud jim služba vojenská nebo četnická
jest povoláním, bylo sice zrušeno § 8
zákona ze dne 20. prosince 1922, č. 394 Sb. z. a
n., ale znovu povoleno ustanovením § 140, odst. 6.
platového zákona ze dne 24. června 1926,
č. 103 Sb. z. a n. Podle toho budou osvobozeny od daně
důchodové z požitků z vojenské
činné služby plynoucích jak osoby (mužstvo)
konající presenční (§ 17 branného
zákona ze dne 19. března 1920, č. 193 Sb.
z. a n.) nebo další (§ 19 branného zákona)
činnou službu a všechny osoby v záloze
konající činnou službu podle §§
22 a 27 bran. zák., tak i všechny kategorie důstojníků
a rotmistrů, krátce všichni vojenští
gážisté a pak gážisté četničtí;
ovšem ale zůstane dani důchodové podroben
u všech těchto osob celý jiný důchod,
t. j. celý důchod kromě služebních
požitků z činné služby.
Osvobození stanovené § 154, č. 5 platného
zákona pro pense tereziánského řádu
a pro přídavky spojené s držbou vojenských
medailí za udatnost jest bezpředmětným,
ježto v republice Československé těchto
řádů resp. medailí není a požitky
z nich se nevyplácejí. Přídavky za
zranění jsou již § 73 zákona ze
dne 17. února 1922, č. 76 Sb. z. a n., od daní
osvobozeny a přejímá se tedy toto osvobození
do bodu 4.
Bod 5. Ustanovení toto dáno do návrhu zákona
proto, že jsou někteří státní
zaměstnanci vyloučeni podle specielních zákonů
z práva volebního do Národního shromáždění,
a jest tedy spravedlivo, aby byly tyto osoby současně
osvobozeny od povinnosti platiti důchodovou daň
ze svých služebních požitků, jež
jim státní pokladna vyplácí.
Ustanovení tohoto paragrafu úplně mění
ustanovení §u 155 platného zákona jednak
tím, že zvyšuje daně prosté minimum
z dosavadních 6000 Kč na 7000 Kč a v domácnostech
zatížených četnou rodinou na 9200 Kč,
po případě na 11.000 Kč, ba docela
i na 13.000 Kč, a jednak tím, že jest pro toto
osvobozeni rozhodným i při důchodech, jež
netrvaly celý rok, důchod v tomto roce skutečně
docílený, a tedy ne, jako dosud, důchod přepočítávaný
na částku celoroční. Tato poslední
změna souvisí se zrušením pramenové
teorie dosud platné (§ 4).
Pojem "daně prosté minimum" není
a nikdy nebyl totožným s pojmem "existenční
minimum", a jest nutno, aby tyto dva zcela rozdílné
pojmy nebyly ztotožňovány, jak se v obyčejném
životě zhusta děje. Daně prosté
minimum naznačuje hranici, do které se menší
a malé důchody od daně vůbec osvobozují,
jednak, ježto se v těchto vrstvách důchodových
nepředpokládá už daňová
způsobilost, a jednak, ježto by tato způsobilost
mohla býti vyjádřena - i kdyby zde byla -
jen daňovými částkami tak malými,
že by se jejich ukládání a vybírání
setkávalo se značnými obtížemi
technického rázu a nebylo by úměrným
nákladům spojeným a jejich uložením
a vybráním. Proto nutno předem odmítnouti
všechny snahy, aby byla od daně osvobozena taková
částka, jíž jest k uhájení
životní existence potřebí.
Stát poskytuje svým občanům ochranu
jejich osoby i majetku, poskytuje jim prostředky k výchově
a vzdělání a nechává je participovati
na všech veřejných zařízeních.
Občan si musí býti na druhé straně
vědom toho, že zná ke státu, který
jej chrání a jeho duševní i tělesný
vývoj podporuje, určité povinnosti. K těmto
povinnostem náleží především,
aby každý občan přispíval k hrazení
nákladů, spojených s vykonáváním
veřejné správy, podle své možnosti,
což se děje v moderních státech odváděním
daní. Placeni dani nesmi býti občany pokládáno
pouze za nepříjemné břímě,
nýbrž musí býti pokládáno
za první státoobčanskou povinnost. Placení
daní má též ráz výchovný,
připomínajíc občanům, že
nemá vůči státu jenom práv,
nýbrž že má k němu též
povinnosti. Vědomi, že občan plni věrně
své povinnosti ke státu, posiluje jeho sebedůvěru,
staví jej na roveň ostatním daň platícím
občanům a utužuje svazek mezi občanstvem
a státem. Je-li každý povinen zaplatiti svůj
dluh soukromému věřiteli, tím spíše
jest povinen uspokojiti stát, který jest jeho nejpřednějším
věřitelem. Jest zřejmo, že mají
míti občané, požívající
stejných práv, též stejné povinnosti.
Z tohoto hlediska vzato, nemělo by býti občana,
který by se vzpíral plniti své povinnosti
ke státu, a měl by tudíž každý
občan platiti určitou daň. Nežádá-li
stát pouze z technických důvodů od
nejmenších poplatníků daně, nesmí
se této okolnosti využívati k tomu, aby okruh
poplatníků byl co nejvíce zúžen.
Daně prosté minimum činilo původně
1200 li a bylo v roce 1914 zvýšeno na 1600 K. Mimořádné
poměry zaviněné válkou, hlavně
ohromný pokles ceny peněz a z toho vyplývající
snížení životní úrovně
způsobily, že muselo býti přikročeno
k dalšímu zvýšení daně prostého
minima na 4800 Kč v roce 1920 (zákon č. 313/20
Sb. z. a n.) a na 6000 Kč v roce 1921 (zákon č.
336/21). Od té doby se ovšem drahotní poměry
trvale zlepšily a bylo by tedy zajisté oprávněno,
kdyby daně prosté minimum bylo přiměřeně
sníženo. Zvyšuje-li osnova přes to daně
prosté minimum na 7000 Kč a u poplatníků
s četným počtem příslušníků
rodiny na 9200 Kč, po případě na 11.000
Kč až 13.000 Kč, činí tím
dotčeným poplatníkům velmi značný
ústupek, jdoucí až na nejzazší
hranice možnosti.
Vrstvy poplatníků žijící z mezd
a platů služebních nejsou tímto daně
prostým minimem přímo dotčeny, poněvadž
budou služební požitky zdaňovány
zvláštním způsobem podle §§
28 a dalších.
§ 4 přináší dvě význačné
novoty. První - povahy úplně formální
- jest v tom, že bude základem daně na určitý
kalendářní rok, který bude zároveň
rokem berním, důchod tohoto roku, kdežto dosud
byl zdaňován na berní rok důchod roku
předcházejícího. Dosavadní
stav zavdával příčiny ke stížnostem
mnohým poplatníkům, kteří nechtěli
rozuměti tomu, že mají na určitý
rok platiti daň, ačkoliv v tomto roce neměli
již žádného důchodu. Zapomínali
ovšem, že se zdaňuje důchod z roku předcházejícího.
Takové omyly nebudou v budoucnu možné, poněvadž
bude poplatník platiti daň za ten rok, ve kterém
měl důchod. Vyměření daně
bude se moci provésti, až důchod toho onoho
roku berního bude znám, t. j. až tento rok
projde. Aby státní pokladna než, bude vyměření
daně provedeno nezůstala úplně bez
příjmů, bylo nutno zavésti placení
daně předem (§§ 269 a 270). Tyto platby
činí splátky na daň, která
bude teprve v budoucnu vyměřena, a započtou
se do konečné náležitosti.