Ustanovení zde uvedená zabývají se
stadiem, ve kterém úřad (komise) přichází
ke zkoumání a ocenění vyměřovacího
materiálu a ke konečnému rozhodnutí.
Návrh zákona stanoví především
zásadu volného uvažování všech
výsledků celého projednání
a vedení důkazů (§ 324) a činí
opatření, zachová-li se strana pasivně
(§ 325).
Komise resp. jejich předseda mají tu tatáž
práva a tytéž povinnosti jako vyměřovací
úřady (§ 326).
§ 327 zabývá se otázkou, čeho
se týká rozhodnutí, a přejímá
zásadu ocenění důchodu podle tak zvaných
zevních známek, kteréž obsahuje dosavadní
§ 214 zák. o os. daních a S 45 zák.
čl. X/1909.
Platební rozkaz jest formou, ve které se správní
akt vyměření daně poplatníku
oznamuje; musí býti tak vypraven, aby nejhlavnější
náležitosti byly z něho zřejmy; návrh
zákona pomýšlí tu již na zjednodušení,
vítané a žádané poplatnictvem.
Právo nahlédati do spisů jest důležitým
právem poplatníkovým k obhajobě jeho
zájmů; na druhé straně vyžadují
toho ohledy na spořádané úřadování
vůbec, aby toto právo nebylo neobmezené a
aby bylo zabráněno jeho zneužívání,
uváží-li se, že i menší okresy
vyměřovacích úřadů vykazují
tisíce poplatníků.
Odst. 1 neobmezuje poplatníkova práva ani časově,
ani z určitého podnětu; dosud takového
právního nároku - vyjímajíc
za příčinou odvolání - nebylo.
Princip veřejného vykládání
rejstříků daňových byl již
zaveden v zák. o os. daních pro všeobecnou
daň výdělkovou a důchodovou daň
(§§ 58, 215) a není - ovšem v jiné
spojitosti - cizím ani Slovensku a Podkarpatské
Rusi (na př. § 62 zák. čl. X/1909 u
daně důchodové).
Tento učinný způsob veřejné
kontroly se podržuje.
Pokud jde o materiál pro uplatnění odvolání,
viz § 331.
Co do práva každého (nikoliv pouze poplatníka)
nahlédati do přiznání k dani činžovní
navrhuje se ponechání dosavadního stavu právního
(§ 10, lit. c, pat. z r. 1820), ježto se ustanovení
toto v praxi osvědčilo.
Ustanovení o opravných prostředcích
byla až dosud u každé daně uvedena a jsou
tudíž roztroušena, třebaže §§
9-20 zák., čl. XI/1909 ve znění zák.
čl. LIII/1912 obsahují ještě povšechná
ustanovení.
Návrh zákona (§ 330) nečiní rozdílu
mezi stížností, rekursem a odvoláním,
nýbrž zná jen jeden druh opravného prostředku,
t. j. odvolání, nepřikládá
mu - jako dosud odkládacího účinku
a z důvodu zjednodušení stanoví dosti
širokou mez kompetenční, aby úřad
(komise), jehož (jejíž) rozhodnutí poplatník
béře v odpor, nemusel odvolání předkládati
vyšší instanci, nýbrž mohl hned o
něm rozhodnouti sám.
Aby poplatník mohl s úspěchem obhájiti
v odvolání své zájmy, třeba,
aby znal důvody nepříznivého rozhodnutí;
po té stránce návrh zákona připouští,
aby se:
1. oznamovaly důvody naříkaného rozhodnutí
a aby bylo
2. dovoleno nahlížeti do spisů (§ 331).
Jde tu o nezměněné převzetí
dosavadních ustanovení ad 1. §§ 57, 113,
143, 218, odst. 3. zák. o os. daních a § 2,
odst. 4. zák. ze dne 19. března 1876, č.
28 ř. z. a a d 2. S 218, odst. 3. zák. o os. daních,
pokud jde o daň důchodovou, a výnosu býv.
min. financí ve Vídni ze dne 5. října
1905, č. 900 pres.; na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi není tato důležitá otázka
zvláště upravena.
K ochraně poplatníkově náleží
dále - dosavadní - ustanovení, že, podá-li
vyměřovací úřad odvolání,
má býti o tom poplatník zpraven (§ 332).
§ 333, odst. 2. vyplývá z přirozeného
požadavku, aby odvolací instanci předloženy
byly spisy bez podstatných vad, aby tak nebyl ztrácen
pozdějším vrácením spisů
zbytečně čas.
Ustanovení zde uvedená vymezují práva
a povinnosti odvolacích stolic, obor působnosti
předsedy odvolací komise, dále t. zv. reformatio
in peius t. j. může-li nebo za jakých podmínek
může přes odvolání strany v odpor
vzaté rozhodnutí býti v její neprospěch
změněno: co se týká posléze
uvedené věci, zachovává návrh
zákona právo u nás dávno platné
(§ 222 odst. 2. zák. o os. daních).
Do rozhodnutí odvolací stolice má strana
i stát (pokud jde o daň komisí ukládanou)
právo stížnosti k nejv. správnímu
soudu.
Povinnost nahraditi útraty šetření nebo
důkazů, ukáže-li se, že tvrzení
strany odchyluje se podstatně od výsledků
šetření, směřuje k tomu, aby
bylo zabráněno neodůvodněnému
obtěžování úřadů
a protahování vyřízení nebo
i kverulantství.
Tento paragraf stanoví, že řízení
stanovené pro vyměření daně
platí obdobně též pro ostatní
věci přímých daní, vyjímajíc;
ustanovení §§ 312 a 330, odst. 7.; co se cit.
§ § týče, jest vytýkací
řízení tam, kde nejde o vyměření
daně, nepraktickým, a rovněž úspora
jedné stolice odvolací nemá smyslu.
Moderní řízení soudní i správní
poskytuje stranám za určitých podmínek
právní nárok na restituci in integrum,
t. j. obnovu pravoplatného a konečného řízení:
1. prošla-li lhůta ve formálním řízení
vyhrazená bez viny poplatníka, jehož pak stíhají
nepříznivé důsledky promeškání,
nebo
2. opírá-li se pravoplatné rozhodnutí
o nesprávný skutkový podklad a nesprávnost
vyplývá z toho, že dodatečně
objeví se skutkové okolnosti pro stranu příznivé,
avšak jak jí tak i úřadu dříve
neznámé.
ad 1. Obnova řízení byla do zákona
o os. daních pojata teprve novelou z r. 1914 (§ 286);
jakýsi náběh v témže smyslu obsahuje
§ 15 zák. čl. XI/1909 na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi.
Třeba že se tento institut pokládá -
a ne neprávem - za nezbytnou součástku moderního
práva daňového, přece nutno vytknouti,
že v praxi cit. §u 286 jen velmi zřídka
bylo používáno; důvod záleží
v tom, že nárok nutno časově obmeziti,
a že tam, kde nároku nebylo, odevždy liberálně
užívané právo dozoru nadřízených
úřadů finančních (§ 281
zák. o os. daních) odstraňovalo všechny
příkrosti, ať vznikly dvojím zdaněním
nebo zřejmě nesprávnými předpisy
a pod.
Po této stránce nedochází ani de lege
ferenda (§ 276) k žádnému zhoršení,
naopak § 253 výslovně dopouští
možnost prominutí škodlivých následků
projití lhůt; ustanovení § 286 přejímá
se tudíž jen proto, aby co do právních
nároků stran nedošlo formálně
k zhoršení proti dosavadnímu stavu.
ad 2. Obnova řízení ob noviter reperta
byla by v oboru přímých daní v celém
území státu novotou až dosud neznámou.
Nejv. správní soud v Praze projevil v poslední
době v několika nálezech, týkajících
se přímých daní, názor, že
"podle všeobecných zásad právních"
taková obnova jest přípustna. Uváží-li
se však, že tu jde o případy zcela ojedinělé,
že aspoň v oboru přímých daní
pravidelně veškeré pro uložení
daní závažné okolnosti bývají
vždy spíše straně nežli státu
známy, že určité stability v jurisdikci
správních úřadů finančních
jest z týchž důvodů potřeba jako
v jurisdikci správních úřadů
soudních (sr. § 43 zák. o nejv. spr. soudu)
a že konečně případné
tvrdosti mohou býti v rámci cit. §§ 256
a 257 zamezeny nebo zmírněny, pak není nezbytnost
obnovy řízení ob noviter reperta tak prokázána,
aby byla do návrhu zákona pojata; resoluci senátu
tisk. 1333 ex 1922 nelze tudíž - a to pouze v jediném
bodě - vyhověti.
Problém spravedlivého rozvržení daňového
břemene nelze správně řešiti
bez bedlivého zřetele k otázce t. zv. přesouvání
daní.
Kdo daň platí a kdo placenou daň skutečně
nese, není jedno a totéž; rozdíl je
ve spojitosti z finančně-politického hlediska
s důležitou otázkou, jaký účinek
daň vyvolává.
Zákonodárce, vymezuje subjektivní povinnost
daňovou, musí si býti dobře vědom,
kdo daň skutečně ponese, jinak by se mohlo
státi, že plátce nenese daně jemu určené,
anebo že daň, která má býti přesunuta,
zůstane lpěti na plátci.
Přes obsáhlou pozornost, kteráž ve světové
literatuře věnována byla problému
přesouvání daní, ať již
deduktivní nebo induktivní methodou, nedospěla
věda - a asi vůbec nedospěje - k výsledku,
jenž by zaručoval správný obraz, který
z možných účinků daně
a jakou měrou jako následek nové anebo zvýšené
daně určitě se dostaví.
Účinků těchto jest, přihlíží-li
se k širokému oboru všech daní, tedy i
nepřímých, veliká řada: úspornější
nebo rychlejší výroba bez zdražení
výrobků, zmenšení množství,
zhoršení jakosti, menší odbyt anebo zisk
podnikatelů, zvýšení platů a
mezd atd.
Úspěch přesunutí s plátce daně
na její nositele závisí na řadě
předpokladů povahy hospodářské,
technické, osobní i právní, které
sice lze klasifikovati či uváděti jako možně
v jistý systém kterých však nelze napřed
předvídati nebo jako jistý následek
určovati.
Je-li jisto, že skrytým formám přesouvání
nelze s úspěchem čeliti, nemá-li hospodářský
život býti vydán různým poruchám,
pak možno snažiti se pouze o to, aby alespoň
zjevné přesouvání daňového
břemene bylo zamezeno, neboť není naprosto
žádných ani sociálních ani finančně
politických důvodů, aby jen pro některé
třídy obyvatelstva bylo přesouvání
daní přípustné, pro jiné však
nikoliv a aby tak ex lege bylo dovoleno, dobrovolnými dohodami
mařiti hlavní cíl daňového
systému - stejnoměrné rozvržení
daní - uváží-li se ještě,
že nelze pomíjeti ani státně ethického
momentu, že člen pospolitosti státní,
maje práva, má i povinnosti ke státu, které
on má nésti.
Uskutečnění této myšlenky jest
právu platnému na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi cizí, za to jakýsi náběh k jejímu
uskutečnění obsahuje dosavadní §
238 zák. o os. daních, jenž však zákaz
přesouvání daní obmezuje pouze na
důchodovou daň, ale v rámci jejím
zase připouští přesouvání
této daně u platů, mezd a pensí; nehledíc
k této důležité výjimce jest
přesouvání přímých daní
v širokých mezích nejen možné,
nýbrž i obvyklé, tak na př.: u důchodové
daně podle úmluv mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem,
u pozemkové daně v pachtovních smlouvách,
u rentové daně, kterouž nesou někdy
peněžní ústavy za vkladatele, a u činžovní
daně, kdež závazek, že nájemník
béře na sebe daň, m. j. jest ještě
pramenem různých potíží při
zjišťování vyměřovacího
základu.
Ze suverenity státu na poli daňovém vyplývá,
že každý stát upravuje objektivní
i subjektivní povinnost daňovou pro své i
cizí příslušníky se svého
stanoviska jednostranně; byť i pokročilejší
technika daňová přihlížela, majíc
zření na poměr k cizině, ku vyrovnání
tu- a cizozemského zdanění a zejména
k uvarování dvojího zdanění,
přece to nestačí a bývá nutno,
zejména při čilejším hospodářském
styku přistupovati k formálním smlouvám,
kteréž pak řeší vzájemný
poměr na podkladě obapolných ústupků
do posledních podrobností.
Není-li smluv, jest nutno alespoň dbáti vzájemnosti
(reciprocity) a třeba-li, užívati i odvety
(retorse).
Finanční správě ve všech těchto
směrech, pokud jde o urovnávání jednotlivých
případů, musí býti dána
zákonem přiměřená volnost jednání;
pokud jde ovšem o smlouvy jako důležité
akty styků mezi státy, jest třeba šetřiti
všech náležitostí, jež ústava
stanoví.
§ 285 zák. o os. daních upravoval tuto otázku
jednotně, poskytuje min. financí, i pokud jde o
ujednávání mezinárodních smluv,
dalekosáhlou působnost; Slovensko a Podkarpatská
Rus zná určitá zmocnění jen
v obmezené míře (na př. § 7 zák.
čl. X/1909 u důchodové daně, 6 zák.
čl. XXXII/1916 u majetkové daně).
Při úpravě, kterou navrhuje § 342, dlužno
míti především na paměti, že
podle ústavní listiny § 64, čís.
1. mezinárodní smlouvy sjednává a
ratifikuje president republiky; byla-li taková smlouva
vyhlášena řádně na podkladě
usnesení N. S. ve Sb. z. a n., neustupují jí
ipso facto vnitrozemské zákony smlouvě odporující,
nýbrž třeba za tou příčinou
zvláštní zákonné normy, kterou
pro budoucnost právě obsahuje § 342.
Zmocnění ministerstva financí činiti
vhodná opatření, odchylující
se od zákona, obmezuje se na jednotlivé případy,
tu však bez jakéhokoliv obmezení; všeobecná
opatření takového rázu mohou se však
státi pouze nařízením vlády.
Odst. 3. přejímá tu ustanovení §
1, odst. 2. (částečně) a § 4
(úplně) zák. ze dne 9. listopadu 1922, č.
331 Sb. z. a n., a upravuje v odst. 4. postup při řešení
jistých otázek mezinárodního významu.
V tomto paragrafu přejímají se dosud platné
normy (srov. § 36 výnosu býv. min. financí
ve Vídni ze 4./12. 1858, č. 46060, dále §§
33 a 34 výnosu téhož ministerstva ze 4./3.
1878, č. 2702, doplněného výnosem
z 11./4. 1891, č. 31.205 a § 74 zák. čl.
XI/ 1909).
Osoba, na níž může býti daň
vymáhána, není vždy totožnou s
povinným podle § 259, odst. 1. a 3., neboť může
jí býti i jiná osoba, povinná zaplatiti
daňový dluh buď podle daňových
zákonů (na př. osoby v §§ 264 a
265 dotčené), nebo také podle jiných
zákonů a to buď už podle předpisů
zákona samého (na př. poživatel nemovitosti
podle § 512, nájemce (pachtýř) podle
§ 1099 ob. zák. obč.) nebo na základě
právního jednání (smlouvy). Na osobách
povinných podle § 259, odst. 1. a 3., podle daňových
zákonů a padle jiných zákonů
již ze zákona mohou býti daně s přirážkami
a příslušenstvím vymáhány
podle předpisů tohoto zákona, naproti tomu
na osobách, které pouze na základě
právního jednání jsou povinny daň
zaplatiti, jen podle předpisů občanského
práva.
V odstavcích 2.-6. zachovává se v podstatě
dosavadní právo, platné jednak v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku (srov. §§ 6 a 11 výnosu
býv. min. financí ve Vídni ze 4./12. 1858,
č. 46060, a §§ 22 a 23 výnosu téhož
ministerstva ze 4./3. 1878, č. 2702, doplněného
výnosem z 11./4. 1891, č. 31205), jednak na Slovensku
a Podkarpatské Rusi (srov. §§ 45 a 46 zák,
čl. XI/ 1909), s odchylkou jednak všeobecnou, že
upomínka nemá již býti, jako dosud prvním
stupněm exekuce, nýbrž opatřením
mimoexekučním, jednak pouze od práva v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku platného, že lhůta
mezi doručením upomínky a zahájením
exekuce zkracuje se ze 14 na 8 dní.
Charakter exekučního opatření bere
se upomínce,. aby se zjednal soulad se soudním exekučním
řádem, který exekuční upomínky
nezná, a ježto dosavadní "exekuční"
upomínka při vymáhání daní
je jenom pozůstatkem po někdejší exekuci
vojenské. Podle říšsko-německé
Reichsabgabenordnung je upomínka rovněž pouze
mimoexekučním opatřením.
Osmidenní lhůta mezi doručením upomínky
a zahájením exekuce navrhuje se vzhledem k změněné
povaze upomínky a pak v souhlase s dosavadním právem
platným na Slovensku a v Podkarpatské Rusi.
Podle dosavadního právního stavu přísluší
vymáhati daně s přirážkami a
příslušenstvím v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku berním správám
(srov. zákon z 20./3. 1919, č. 153 Sb, z. a n. a
nařízení vlády z 1.%12. 1921, č.
438 Sb. z. a n, spolu s vyhláškami ministra financí
ze 7./12. 1921, č. 439, z 2./12. 1922, č. 353 a
ze 14./11. 1923, č. 225 Sb. z. a n.) na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi naproti tomu berním úřadem a do úhrnné
výše 1000 Kč ročního předpisu
daní s přirážkami u jednotlivého
poplatníka obcím (obecním orgánům)
městským daňovým úřadům,
obecním a obvodním notářům,
pokud i těchto daní nevymáhá berní
úřad sám (srov. § 42. zák. čl.
XI/1909 a § 2, odst. 1., zákona ze 27./1. 1922, č.
43 Sb. z. a n., čl. 2, č. 5 vl. nař. č.
11. Sb. z. a n. z r. 1922). V Čechách, na Moravě
a ve Slezsku neobstarávají vymáhá
ní daní s přirážkami berní
správy samy, nýbrž prostřednictvím
berních úřadů, které při
tom postupují téměř úplně
samostatně, tak že ve skutečnosti jsou i zde
berní úřady úřady daně
vymáhajícími. Vzhledem k tomuto stavu věci
a ježto se zamýšlí sloučiti berní
úřady s vyměřovacími úřady
(v hlavním městě Praze bylo již sloučení
provedeno), navrhuje se, aby vymáhati daně příslušelo
vyměřovacím úřadům a
v případech, které stanoví nařízení,
berním úřadům. Úmyslem jest
svěřiti vymáhání daní
berním úřadům všude, kde nebylo
provedeno ještě jejich sloučení s vyměřovacími
úřady. Dosavadní vymáhání
daní s přirážkami orgány obecními,
městskými daňovými úřady,
obecními a obvodními notáři na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi má jako neúčelné
odpadnouti a to tím spíše, že již
nyní většinou se provádí orgány
berních úřadů.
Podotknuto budiž, že "vymáháním"
v tomto paragrafu rozumí se nikoli vykonávání
exekuce, nýbrž péče, aby byly daně
s přirážkami a příslušenstvím
dobyty, k čemuž patří zejména
nařizování exekuce berní a zakročování
o povolení a výkon exekuce soudní. O úřadech,
které exekuci vykonávají je řeč
v § 346.
Dosavadní právo o exekuci berní jak v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku, tak i na Slovensku a v Podk. Rusi
zná jen exekuční úřady a nerozlišuje
- jako soudní exekuční řád
- úřady exekuci povolující, pokud
se týče nařizující, a úřady
exekuci vykonávající. Navrženým
§ 346 spolu s § 345 zřizuje se v té příčině
shoda s exekučním řádem. Pokud jde
o otázku, který úřad má býti
úřadem exekučním, přimykají
se ustanovení tohoto paragrafu dosavadnímu právu.
Má-li činnost vymáhajících,
pokud se týče exekučních úřadů
býti úspěšnou, musí tyto míti
možnost zjistiti platební schopnost dlužníkovu,
t. j. jeho majetkové a výdělkové poměry,
po případě zameziti, aby dlužník
majetek před exekucí neukryl. Z té příčiny
je nutno, aby vymáhající, pokud se týče
exekuční úřady, byly vůči
dlužníkovi a osobám třetím vybaveny
obdobnými právy, jaké mají vyměřovací
úřady v řízení vyměřovacím
(srov. § 298 říšskoněm. Reichsabgabeordnung).
V odst. 2. zvláště vytčené povinnosti
obcí shodují se v podstatě s dosavadním
právním, pokud se týče skutečným
stavem (praxí) (srov. §§ 15, 20, 22 a 29 výnosu
býv. ministerstva financí ve Vídni ze 27./7.
1902, č. 49249 [služební instrukce pro berní
vykonavatele], pak §§ 63, 64, 65, 70 a 108 zák.
čl. XI/1909).
Ustanovení tato odpovídají dosud platnému
práv u v Čechách, na Moravě a ve Slezsku,
jemuž je velmi podobno i dosavadní zákonodárství
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi.
Tyto paragrafy obsahují téměř doslovně
ustanovení §§ 26-30, odst. 1. a 2., §§
31., 32., 46 a 60 exekučního řádu
ze 27./5. 1896, č. 79 ř. z., která podle
výnosu býv. ministerstva financí ve Vídni
z 18./1. 1898, č. 58418 ex 1897, č. 1., odst. 3.,
také dosud byla v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku rozhodnými co do práv a povinností
berních vykonavatelů. V § 120, odst. 1. (§
26, odst. 1. ex. ř.) vsunuta byla slova "nebo jiné
místnosti, náležející k jeho
domácnosti, nebo určené ku provozování
jeho živnosti nebo výdělečné
činnosti" vzhledem k ustanovení § 8 ústavního
zákona z 9./4. 1920, č. 29: Sb. z. a n., dle něhož
ochrana svobody domovní vztahuje se nejen na byt, nýbrž
i na jiné místnosti náležející
k domácnosti nebo určené ku provozování
živnosti nebo výdělečné činnosti.
Dále v tomtéž §u 350, odst. 1., posl.
věta, vypuštěna slova "mužského
pohlaví" vzhledem k tomu, že jsou ženy připuštěny
za svědky k solenním úkonům a činnosti
mnohem důležitější.
Z důvodů jednoduchosti a přehlednosti předpisů
o právních prostředcích ve věcech
daňových upraven jest pořad instanční,
určení místa, kde dlužno odvolání
podati, a účinek odvolání obdobně
dle ustanovení § 330 o odvoláních v
řízení vyměřovacím.
Odvolací lhůta stanoví se pouze 8 dny, ježto
řízení exekuční nesnese velkých
průtahů. Ostatně kryje se tato lhůta
s ustanovením jak § 65, odst. 2. ex. ř. z r.
1896, tak také § 45, odst. 2. zák. čl.
XI/1909.
Otázka právních prostředků
v berním území exekučním byla
dosud jen povrchně upravena (srov. § 1., posl. odst.
výnosu býv. min. financí ve Vídni
ze 4./3. 1878, č. 2702, doplněného výnosem
z 11./4. 1891, čís. 31.205, a § 45, odst. 2.
zák. čl. XI/1909).
Vůdčí myšlenkou úpravy navrhované
v § 356 jest jednak přizpůsobiti se, pokud
možno nejvíce soudnímu exekučnímu
řádu, jednak vyvarovati se zbytečného
zatížení vyšších instancí,
pokud se týče beznadějných soudních
sporů.
Námitky ve smyslu tohoto paragrafu zastupují jak
námitky podle §§ 35 a 36, tak i stížnosti
podle §§ 65 a 68 ex. ř. z r. 1896.
Smysl ustanovení tohoto paragrafu je ten, že žaloba
na vyloučení (exscindační) má
býti přípustnou jen za těchto předpokladů:
1. materielních, jako v § 37 ex. ř. z r. 1896;
2. formálních, totiž
a) že odpor byl podán u úřadu exekučního,
b) že odpor buď byl exekučním úřadem
vyřízen zamítavě, anebo že nebyl
vyřízen v určité lhůtě.
Účelem formálních předpokladů
jest umožniti finanční správě,
jednak, aby předešla zbytečným soudním
sporům, jednak, aby se důkladným šetřením
přesvědčila o vyhlídkách soudního
sporu. Nyní, kdy tyto předpoklady nejsou předepsány,
stává se, že třetí osoba bud'
podá ihned žalobu, takže dochází
často k zbytečným soudním sporům,
anebo že sice ohlásí odpor exekučnímu
úřadu před podáním žaloby,
avšak žádá rozhodnutí ve lhůtě,
která naprosto nestačí (často "do
3 dnů") na provedení důkladnějšího
šetření, takže zpravidla pustí
se dobytá jistota, načež zhusta nezbývá,
než nedoplatek odepsati.
Tato ustanovení srovnávají se s dosavadní
praxí v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
a přimykají se v podstatě ustanovením
§§ 39-44 ex. ř. z r. 1896.
Obdobné ustanovení odstavce 1. tohoto paragrafu
obsahuje též dosud v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku platný výnos býv. ministerstva
financí v dohodě s ministerstvy vnitra a spravedlnosti
ve Vídni z 18./1. 1898, č. 58.418 z roku 1897 (v
odstavci 4., pod č. 2) a rovněž tak i na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi platný zák. čl.
XI/1909 (v § 52).
Ustanovením odstavce 2. doplňuje se odstavec 1.
vzhledem k tomu, že jsou také omezení soudní
exekuce z dlužníkovy osoby, na př. §§
15 a 34 ex. ř. z r. 1896, cís. nař. z 29./7.
1914, č. 178 ř. z., dvor. dekret z 21./8. 1838,
č. 291 Sb. j. z.
Po rozumu vícekráte již cit. výnosu
býv. ministerstva financí v dohodě s ministerstvy
vnitra a spravedlnosti ve Vídni z 18./1. 1898, č.
58.418/1897, jest v Čechách, na Moravě a
ve Slezsku berní exekuce možna pouze exekuční
upomínkou, zabavením, odhadem a prodejem movitých
hmotných věcí (svršků) a vnucenou
správou pronajatých domů. Naproti tomu lze
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi dosavad (§ 47 zák.
čl. XI/1909) berní exekuci vésti i na pohledávky
všeho druhu i - a ta neomezeně - na nemovitý
majetek.
Dosavadní omezení exekuce berní v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku na upomínku, exekuci na svršky
a na vnucenou správu pronajatých domů nevyhovuje
dnešním potřebám daňové
exekuce. Zkušenost učí, že úspěšnost
exekučních opatření závisí
velmi zhusta od rychlosti jejich provedení; zejména
platí to o exekuci na peněžité pohledávky
a o exekuci na nároky, aby byly hmotné věci
vydány nebo dodány. Při obou těchto
exekucích je nejvýš důležito, aby
bylo exekvovanému dlužníku co nejrychleji znemožněno
disponovati zjištěnou pohledávkou či
nárokem. Tomuto požadavku není však prospěšno,
jestliže, na takové pohledávky a nároky
může býti vedena pouze exekuce soudní,
takže berní úřad, který takovou
pohledávku nebo nárok svého dlužníka
zjistil, nemůže jej zabaviti sám, nýbrž
musí o zabavení požádati soud, při
čemž se často stává, že
dlužník v době mezi podáním návrhu
na povolení soudní exekuce a provedením tohoto
návrhu disponuje svou pohledávkou (nárokem)
tak, že zamýšlenou exekuci zmaří.
Vzhledem k tomu je nejvýš žádoucno, aby
bylo lze berní exekuci vésti také na peněžité
pohledávky; jakož i na nároky, aby byly hmotné
věci vydány nebo dodány. Jelikož se
však finanční prokuratury v Praze a v Brně
vyslovily proti berní exekuci; na knihovní
pohledávky, t. j. na pohledávky, pro které
jest v knihách zapsáno zástavní nebo
nadzástavní právo, jakož i na nároky,
aby nemovité hmotné věci byly vydány
nebo dodány, dovozujíce, že exekuce tyto lze
prováděti pouze soudně, nemají-li
vzniknouti zmatky, omezuje se návrh berní exekuce
na peněžité pohledávky neknihovní
a na nároky, aby byly movité hmotné
věci (svršky) vydány nebo dodány.
Berní exekuce na pohledávky doporučuje se
také proto, že jest levnější než
exekuce soudní a co do pohledávek peněžních
též méně nákladnou než správní
exekuce na svršky - odpadají odhadné a útraty
dražební -, takže lze očekávati,
že při účelném postupu se tento
způsob exekuce osvědčí.
Podotknuto budiž konečně, že kromě
zák. čl. XI/1909 také říšsko-německá
Reichsabgabenordnung připouští berní
exekuci na veškeré movité jmění,
tedy i na peněžité pohledávky, nároky,
aby byly hmotné věci vydány nebo dodány,
a na jinak, majetková práva.
Rovněž shodně s Reichsabgabenordnung vypouští
se v návrhu z řízení berního
celá exekuce na nemovité jmění, tudíž
nejen nucená dražba, nýbrž i vnucená
správa nemovitostí a to proto, že praxe ukázala,
že vnucená správa, soudně jsouc prováděna,
je zpravidla úspěšnější
než administrativní sekvestrace, a dále že
nucená dražba nemovitostí pro daně je
zjevem poměrně řídkým.
Těmito paragrafy upravuje se berní exekuce na hmotné
věci movité, na peněžité pohledávky
a na nároky, aby byly hmotné věci vydány
nebo dodány obdobně soudní exekuci na jmění
movité podle §§ 249 až 319 a §§
325 až 327 a 329 exekučního řádu
ze 27. května 1896, č. 79 ř. z., který
podle osnovy vypracované již ministerstvem spravedlnosti
má býti podkladem i budoucího jednotného
exekučního řádu pro celou říši.
Ke změnám a doplňkům navrženým
v této osnově bylo patřičně
přihlédnuto. Kromě odchylek plynoucích
již z okolnosti, že v berní exekuci jest vymáhající
věřitel zároveň i úřadem,
který exekuci povoluje, pokud se týče nařizuje
a provádí, navrženy tyto podstatnější:
Ustanovení § 254, odst. 2. ex. ř. z roku 1896
o vedení zájemních rejstříků
a ustanovení § 255 téhož ex. ř.
o dávání zpráv z takových rejstříků
nebyla převzata, ježto v zájemních rejstřících,
vedených u exekučních soudů budou
zaznamenána i veškerá berní zabavení,
jež k tomu cíli budou po rozumu § 369, odst.
3. návrhu exekučními úřady
exekučním soudům sdělována.
Předpisy o uschování zabavených svršků
vyhrazují se v § 366 prováděcímu
nařízení, poněvadž vzhledem k
totožnosti exekučního úřadu s
věřitelem je nutno přesněji, nežli
tomu jest v exekučním řádě,
stanoviti zejména, ve kterých případech
mají zabavené věci býti uschovány.
Kdežto podle § 256, odst. 2. ex. ř. z roku 1896
soudcovské zástavní právo pomíjí,
neučinil-li vymáhající věřitel
do roka po zabavení návrhu na prodej a nepokračuje-li
řádně v prodejovém řízení,
navrženo v § 368, odst. 3., aby zástavní
právo nabyté berním zabavením zaniklo
teprve, nebyl-li prodej proveden do 3 let, ode dne zabavení,
poněvadž berní zástavní právo
podle dosavadního práva v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku vůbec nepodléhalo
promlčení a ježto dále promlčecí
lhůta pouze jednoroční by překážela
povolování delších příročí
a tudíž byl na neprospěch především
dlužníků samých. Jednoroční
promlčecí lhůta při soudcovském
zástavním právu není, pokud jde o
daně, tak nebezpečnou, ježto soudní
exekuce na svršky pro daně činí, jak
statistika dokazuje, jen nepatrné procento berních
exekucí mobilárních.
Ustanovení exekučního řádu
z r. 1896 doplněno zároveň tím, že
vysloveno shodně s osnovou budoucího exekučního
řádu, že do roční lhůty
se započítávají dny poštovní
dopravy, že však se nezapočítává
doba, po kterou byla exekuce odložena z příčin
ležících mimo vůli vymáhajícího
(exekučního) úřadu.
V § 369 učiněna opatření pro
případ konkurence exekuce berní s exekucí
soudní.
Z důvodů obdobných, jako v § 357, byl
v § 370 převzat § 258 ex. ř. z r. 1896
s pozměnou, že nárok má býti
uplatněn nejdříve u exekučního
úřadu a teprve, nebyl-li exekučním
úřadem uznán, žalobou u soudu.
Ježto podle § 353, odst. 2. výkonní orgánové
nejsou oprávněni přijímati platby,
jichž má býti dobyto exekucí, vypuštěno
v § 371, odst. 1., který obsahově odpovídá
1. odstavci § 261 ex. ř. z r. 1896, ustanovení,
dle něhož odnětí peněz výkonným
orgánem má týž účinek,
jako by dlužník platil. Právní význam
tohoto vypuštění je ten, že hotovost,
kterou výkonný orgán nalezne při zájmu,
nebude výkonným orgánem přijata jako
platba, nýbrž pouze zabavena, takže až co
súčtování na vymáhaný
daňový dluh zůstane vlastnictvím dlužníkovým.
V § 372, odst. 5., hledí se k ustanovení čl.
XV uvozovacího zákona ze 27./5. 1896, č.
78 ř. z. a k ustanovením min. nař. z 2./7.
1859, č. 120 ř. z. a z 24./10. 1897, č. 249
ř. z.
V § 373, odst. 3., z praktických důvodů
pozměňuje, pokud se týče doplňuje
se ustanovení § 270, odst. 2. ex. ř. z r. 1896
tím, že na místě třínedělní
lhůty klade se lhůta, stanovená ku prodeji
exekučním úřadem a že se dovoluje,
aby původně stanovená lhůta ku prodeji
z ruky byla na návrh dlužníka prodloužena.
V odst. 4. téhož paragrafu uzákoňuje
se osvědčivší se ustanovení dosud
platného min. výnosu z 18./1. 1898 č. 58.418
z roku 1897 (bod 6).
Vzhledem ke komplikacím, které mohou vzniknouti
a berní úřady značně zatížiti
v případech převzetí zabavené
věci podle § 271 ex. ř. z r. 1896, vypouští
se ustanovení tohoto paragrafu jako nepraktická
pro berní exekuci.
§ 387 převzat byl z osnovy budoucího exekučního
řádu. V důvodové zprávě
k této osnově jsou tato ustanovení odůvodněna
takto: "Oprávnění dlužníkovo,
pokud se týče vymáhajícího
věřitele a jeho rozsah, jakož i legitimace
po zabavení pohledávky bývá v praxi
pochybnou a různě vykládána. Obdrží-li
dlužník zákaz, aby pohledávkou nakládal,
odnímá se mu tím aktivní žalobní
legitimace. Poddlužník, jemuž se zapoví
platiti, může sice se brániti žalobě
dlužníkově námitkou, nemá však
podle platných předpisů povinnosti. Nálezem
z 15. května 1913, Rv I 462/13, č. 220 Práv.
1913, str. 450, bylo vysloveno stejně jako dřívějšími
rozhodnutími, že dlužník nemůže
zažalovati právní nárok, pokud byl věřiteli
přikázán; rozhodnutím z 9. října.
1912, R I 421/12, Zentr. Bl. 1919 č. 496, z 3. července
1907, č. 7942 příl. m. v. 836, pak, že
nemá vlivu na postavení stran, byla-li za sporu
pohledávka přikázána, že však
věřitel přistupuje ke sporu jako vedlejší
intervenient. Aby však mohl přistoupiti, musí
býti někým vyrozuměn. Spor mohl by
býti zahájen i po vyjádření
se poddlužníkovu podle § 301 ex. ř.; i
exekuce může býti pak zahájena. Poddlužník
ručí za to, že nebude plniti proti zápovědi.
Může mu tedy uložena býti povinnost, oznámiti
věřiteli, že spor nebo exekuce byly zahájeny.
Věřitel může býti vzdálen
aneb nepřítomen, nevymáhá ihned nárok
a pod., poddlužník pak povinen jest složiti pohledávku
jen tehdy, žádá-li za to věřitel,
jemuž byla pohledávka již přikázána
(§ 307 e. ř.). Dodatkem tvořícím
§ 348 zamýšlí osnova upraviti tento v
praxi nejasný poměr."
V § 390 nepřiznán poddlužníkovi
nárok na náhradu nákladů, které
mu snad vzniknou vyjádřením, ježto k
vyjádření takovému mohl by býti
přidržen již na základě ustanovení
§ 347, odst. 1.
Také v těchto paragrafech převzaty jsou v
podstatě předpisy exekučního řádu
z r. 1896. Ustanovení odstavce 2. § 400 a ustanovení
§ 401 pojata jsou podle osnovy budoucího exekučního
řádu, která takto řeší
sporné otázky v soudní praxi, jednak je-li
přípustným prodej svršků zabavených
k zajištění, jednak je-li třeba znovu
zažádati za uhrazovací exekuci, když se
stal exekuční titul vykonatelným, či
stačí-li navrhnouti ihned zpeněžení.
Toto ustanovení je samozřejmé a nevyžaduje
odůvodnění.
Zásada vyslovená v odstavci I. shoduje se jak s
dosavadními normami exekuce správní (srov.
§ 35 výnosu býv. min. fin. ze 4./3. 1878, č.
2702, doplněného výnosem téhož
ministerstva z 11./4. 1891, č. 31.205, a § 68 zák.
čl. XI/1909), tak i s exekučním řádem
soudním srov. § 74 ex. ř. z r. 1896).
Jako náhrada exekučních nákladů
vybírá se dosud na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi poplatek za, výkon zabavení ve výši
2% a poplatek za výkon predeje ve výši 3% vymáhaného
nedoplatku a upomínku platí dlužník
jenom poštovné. V Čechách, na Moravě
a ve Slezsku záleží povinná náhrada
exekučních nákladů jednak v poplatcích
za jednotlivé exekuční úkony: upomínku,
zabavení, prodej, jednak v náhradě hotových
výloh: za odhad, transferaci a pod. Poplatky činí:
za upomínku
pro prvních 7 dní 10 hal. za každý den,
pro dalších 7 dní 20 hal. za každý
den;
za výkon zabavení
za výkon prodeje
Uvedené exekuční poplatky, vybírané
dosud v Čechách, na Moravě a ve Slezsku neodpovídají
nynějším poměrům drahotním,
valutárním a daňovým a míjejí
se svým účelem a cílem, neboť
pro svou nepatrnost ani z daleka nekryjí útrat exekučního
řízení a nejsou také již pobídkou
poplatníkům, aby včas zaplatili splatné
daně.
Je tudíž nutno nejen unifikovati předpisy o
náhradě exekučních nákladů,
nýbrž co do Čech, Moravy a Slezska též
náhradu tu přizpůsobiti nynějším
poměrům. Jelikož tyto dnešní poměry
sotva lze nazvati již trvalými, doporučuje
se přenechati,stanovení výše této
náhrady prováděcímu nařízení,
aby v příhodné době mohla býti
beze změny zákona navě upravena.
Vadou dosavadních předpisů jest také,
že dlužník nepotřebuje platiti exekučního
poplatku, i když zaplatí dluh teprve, když už
se u něho objevil berní vykonavatel, aby provedl
zájem nebo dražbu. Okolnost tato podporuje liknavost
poplatníků ještě více než
dotčená nepatrnost exekučních poplatků
a způsobuje státu mnoho zbytečných
výdajů nejen na platy a cestovné berních
vykonavatelů, ale i na odměny odhadcům, kteréžto
poslední v takových případech je stát
povinen nésti podle občanského práva.
V ohledu formálním se doporučuje, aby osnova
tohoto zákona byla v obou sněmovnách Národního
shromáždění přikázána
výboru rozpočtovému.