Poslanecká sněmovna N.S.R.Č. 1926.
II. volební období.
3.zasedání

724

Interpelace.

I. posl. Bergmanna, Buřívala, Procházky a spol. min. financí o vhodné výzbroji pohraniční finanční stráže,

II. posl. Bergmanna, Buřívala, Procházky a spol. min. financí o častých a zbytečných přesázkách pohraniční finanční stráže na Slovensku a Podkarpatské Rusi,

III. posl. Mikulíčka a soudr. min. železnic o podvodném deklarování vagonů štěrku, zasílaného do Zlína,

IV. posl. Prokeše, Chalupníka, Brožíka a soudr. min. železnic o nedostatečném přistanovaní uhelných vagonů v revíru ostravsko-karvínském,

V. posl. Tečného, Buřívala, dra Uhlíře a spol. min. spravedlnosti o útisku, prováděném zřízenci firmy A. Čerych a synové v Josefově na Moravě na býv. zaměstnancích podniku této firmy,

VI. posl. Buřívala, Tučného, dra Uhlíře a spol. min. spravedlnosti a vnitra o útisku, prováděném některými zaměstnavateli v textilním průmyslu,

VII. posl. dra Koberga a druhů min. vnitra o užívání jazyků u samosprávných zemských úřadů,

VIII.posl. dra Schollicha a druhů min. vnitra o zadávání licencí na biografy,

IX. posl. dra Schollicha a druhů předsedovi vlády a min. vnitra, že nejsou zachovávány mezinárodní opční úmluvy.

X. posl. dra Schollicha a druhů min. železnic o nápisech na staničních budovách,

XI. posl. Kleina a soudr. min sociální péče, vnitra a spravedlnosti o převodu pojišťovacích obchodů První uherské všeobecné pojišťovací společnosti na Slovenskou pojisťovnu, a. s. v Bratislavě a o důsledcích toho pro zaměstnance prve jmenované pojišťovny,

XII. posl. Brodského, inž. Nečase, V. Beneše, Tayerle a soudr, min. financí a min. železnic o nové úpravě pensijních a zaopatřovacích požitků státních zaměstnanců, zaměstnanců státních podniků a fondů státem spravovaných,

XIII. posl. dra Schollicha a druhů předsedovi vlády a ministrovi veřejných prací o čachru s dovoznímí listy,

XIV. posl. dra Koberga a druhů ministrovi národní obrany o zřízení dvou skladišť na prach a vojenské střelnice v Bruntále,

XV. posl. dra Schollicha a druhů min. železnic o užívání jazyků na železnicích,

XVI. posl. dra Schollicha a druhů předsedovi vlády o úřednictvu v ministerstvech a u ústředních úřadů.

XVII. posl. Bezděka, dra Mičury, Čuříka, Al, Petna, Sedláčka a druhů min. zásobování lidu a vnitra o opětném zdražení cukru,

XVIII. posl. Netolického, dra Fnanke a spol. min. soc. péče, zda podá zákon, jímž zlepšeno by bylo postavení válečných invalidů-učitelů.

XIX. posl. Špačka, Vencla, Rýpara a druhů min. železnic o katastrofálních následcích nedostatečného přídělu uhelných vozů revíru ostravsko-karvínskému,

XX. posl. Bergmanna, Buřívala, Procházky a spol. min. financí o odčítaní čekatelského roku smluvních berních úředníků při jejich jmenování definitivnímí,

I/724.

Interpelace

poslanců H. Bergmanna, Fr. Buřívala,

Boh. Procházky a spol.

ministru financí

o vhodné výzbroji pohraniční finanční

stráže.

Finanční správa provádí novou výzbroj pohraniční stráže podle vládního nařízení ze dne 7. září 1926, čís. 530 Sb. z. a n., zavedením revolverů neb pistolí pro úřednictvo a karabin pro podúřednictvo.

Karabiny tyto vyrábějí se z pušek manlicherového systému, uřezáním hlavně. Zbraň tato jest nepraktickou a velmi často nepotřebnou. Okolní státy vyzbrojily po většině svoji pohraniční finanční stráž opakovacími pistolemi.

Nelze podceňovati dobrou snahu finanční správy vybaviti sbor pohraniční finanční stráže technicky co nejlépe, ale součástkou technické pohotovosti a pohyblivosti jest také vhodná a lehká zbraň, jíž karabina naprosto není, aby zbraně mohlo býti dle potřeby rychle použito, dříve než jest pozdě.

Celá řada případů. které jasně dokázaly nepraktičnost této výzbroje, volá, aby se zavedla vedle karabin zbraň pohodlnější, lehčí a praktičtější, kterou může býti revolver nebo opakovací pistol.V lesnatých krajinách, i v krajinách porostlých nižším porostem, kterážto místa musí býti velmi pečlivě střežena, poněvadž skýtají nejlepší úkryty pro přechody podloudníků, je karabina rovněž zbraní velmi nepraktickou a neskýtá dostatečnou bezpečnost. Při tělesných prohlídkách, při prohlídkách zavazadel, vůbec překáží. Odložiti jí nelze, zaměstnává jednu ruku, druhá musí býti volná k prohlídce.Jednou rukou však se tato zbraň nedá dostatečně ovládati, takže je nebezpečí zranění, ať již orgánu či strany.

Je také již mnoho případů, kdy bylo orgány finanční stráže zastaveno několik podloudníků, nebo i celá organisovaná tlupa, vyzbrojená moderními pistolemi. Přehlížení zavazadel v těchto případech je velmi obtížné a nebezpečné. O odzbrojení nemůže býti řeči. Dosti podobných prohlídek skončilo pro orgány velmi tragicky. Byla uchopena hlaveň karabiny, orgán finanční stráže odzbrojen, ubit svojí vlastní zbraní, která naposled nalezena pohozená za hranicí.

Při revisi zavazadel mezistátní dopravy v autobusech karabina překáží a zbytečně zaměstnává jednu ruku. U nádražních celních úřadů musí býti opětně služba konána beze zbraně.

Dalekonosné karabiny (jejich dalekonosnost je velmi problematická tím, že byla vyrobena z opakovací pušky dlouhé), nesmí býti použito v blízkosti míst obydlených, aby nebyl někdo zraněn; v takových okamžicích napadený orgán finanční stráže nemá pro svoji bezpečnost ničeho, zatím co proti němu útočník použije revolveru nebo opakovací pistole. Karabina, nejsouc dostatečně ukryta, denním upotřebením ve službě velmi trpí deštěm a mrazem, každodenní čistění rovněž karabině neprospívá, naopak zbraň tato musí se státi předčasně nepotřebnou. Zavedením zbraně vhodnější, ať již revolveru či opakovací pistole, přispělo by se značně službě, předešlo mnohému neštěstí. Výzbroj sboru by odpovídala alespoň výzbroji individuí, se kterými má finanční stráž denně co činiti. Zaměstnanci finanční stráže, zejména v krajích horských i lesnatých, by potom mnoho získali na hybnosti. Karabina by mohla býti ponechána u jednotlivých oddělení k úkonům, pro které se lépe hodí.

Prohlášení pana ministra vnitra v rozpočtové debatě, že se opakovací pistole u čsl. četnictva osvědčily jako zbraň velmi praktická, odůvodňuje nejlépe její zavedení také u pohraniční finanční stráže.

Z těchto důvodů táží se podepsaní pana ministra financí:

Jest pan ministr ochoten uznati důvody vpředu uvedené a zavésti pro finanční pohraniční stráž vhodnější výzbroj opakovací pistolí v době co nejkratší a odpověděti podepsaným, co v této věci zařídil nebo zaříditi hodlá?

V Praze dne 20. listopadu 1926.

Bergmann, Buříval, Procházka,

Moudrý, Slavíček, dr. Uhlíř, Netolický, dr. Patejdl,

inž. Záhorský, Tučný, Prášek, Lanc, Langr, Knejzlík,

Špatný, Riedl, Zeminová, Hrušovský, David.

II/724.

Interpelace

poslanců H, Bergmanna, Fr. Buřívala,

Boh. Procházky a spol.

ministru financí

o častých a zbytečných přesázkách pohraniční

finanční stráže na Slovensku

a Podkarpatské Rusi.

Generální finanční ředitelství v Bratislavě a zejména generální finanční ředitelství v Užhorodě provádí velmi časté přesázky pohraniční finanční stráže, nehledíc na sociální postavení postižených zaměstnanců a na vydání tím vzniklá. Inspektorátu ve Vuloku podřízena jsou oddělení Vulok, Četfalva, Bekeň a Petrová se stavem asi 30 zaměstnanců; z nich bylo kupř. v době od 1. do 12. července 1925 celkem 21 zaměstnanců, najmě legionářů, ve směs ženatých a otců dítek školou povinných, přeloženo na polské hranice do odlehlých míst až 80 km od železnice vzdálených, beze škol.

V celé Podkarpatské Rusi bylo jen za 1 rok provedeno asi 160 takových přesázek, které vyžadují obrovského nákladu ze státní pokladny na stěhovacích výlchách, dietách a vydání s náhradními silami spojených a veliké oběti zaměstnanců, z nichž mnozí takovou přesázkou bývají existenčně přímo zničeni. Jsou tedy takové osobní přesuny nejen nehospodárné pro státní pokladnu, ale také ničí postižené zaměstnance.

Z těchto důvodů táží se podepsaní pana ministra financí:

1.) Jest pan ministr ochoten poukázati obě zemská finanční ředitelství na Slovensku a Podkarpatské Rusi, aby neprováděla podobných hromadných, častých a zbytečných přesázek ve stavu pohraniční finanční stráže?

2.) Jest pan ministr ochoten naříditi, aby při přesázkách byl také vzat patřičný zřetel na rodinné a osobní poměry postižených zaměstnanců a ohledy na jejich hospodářské zájmy?

3.) Jest pan ministr ochoten sděliti podepsaným, co v této věci podnikl aneb zaříditi hodlá?

V Praze dne 19. listopadu 1926.

Bergmann, Buříval, Procházka,

Moudrý, Slavíček, David, Tučný, Laube, Pechmanová,

dr. Uhlíř, Netolický, Lanc, Zeminová, dr. Patejdl, Červinka, Knejzlík, Langr,dr. Gagatko,

Mikuláš, Špatný, inž. Záhorský, Hrušovský, Riedl.

III./724.

Interpelace

poslance Mikulíčka a soudruhů

ministru železnic

o podvodném deklarování vagonů štěrku,

zasílaného do Zlína.

Předsedou okresní silniční správní komise ve Zlíně byl po dvě léta továrník Tomáš Baťa ve Zlíně. Když v červnu t. r. se Tomáš Baťa místa předsedy správní komise vzdal, zjistilo se, že v době jeho úřadování bylo zasláno do Zlína 184 vagonů štěrku, který byl sice adresován na správní silniční komisi, ale spotřebován byl mino silniční komisi, hlavně firmou T. a A. Baťa, továrna na obuv a kůže ve Zlíně. Poněvadž dopravní tarif pro štěrk, který spotřebuje silniční komise, je značně nižší, nežli tarif pro soukromníky, byla okradena železniční správa při této trestné manipulaci a obnosy, jsoucí do desítek tisíců Kč.

Charakteristickým pro posouzení této jistě nedovolené manipulace jest, že současně Tomáš Baťa nabízel větší peněžité obnosy (10.000 Kč, deset tisíc), úřadujícímu cestmistrovi, který odmítl tyto úplatky přijmouti.

Podepsaní se táží:

Co hodlá pan ministr železnic podniknouti, aby uvedená trestná manipulace s dopravními tarify byla co nejpřísněji vyšetřena a vinníci potrestáni?

V Praze dne 23. listopadu 1926.

Mikulíček,

Kreibich, Vrtaník, Haiplick, Hruška, Wünsch, Steiner,

Major, Šafranko, Muna, Dědič, Člulen, Chlouba,

Bolen, Kopasz, Štětka, Cibulka, dr. Gáti, Juran,

Burian, Haken, Sedorjak, Schmerda.

IV./724.

Interpelace

poslanců Jana Prokeše, Jos. Chalupníka,

Karla Brožíka a soudruhů

ministru železnic

o nedostatečném přistavování uhelných

vagonů v revíru ostravsko-karvínském.

Téměř celá dvě uplynulá léta panovala v kamenouhelném revíru ostravsko-karvínského uhlí. Další desetitisíce dělníků pracovali často jen tri neb 4 dny v týdnu, což rovněž znamenalo pro ně zmenšení výdělku a tím přirozeně zhoršení životních podmínek.

Poslední dobou se odbytové vyhlídky ostravského kamenného uhlí zlepšily a také zaměstnanost hornictva stoupla na normál. Avšak tu kritická situace, ohrožující zaměstnání dělnictva, nabývá jiné formy. Pro ostravské kamenné uhlí sjednány odbytové podmínky, avšak překážkou odbytu jest nedostatek uhelných vagonů. Správa československých železnic nedodává v poslední době pro ostravský uhelný revír takový počet vagonů, jak by toho v zájmu revíru a zaměstnanosti dělnictva bylo třeba. A uhelní podnikatelé, nemajíce dostatečný počet požadovaných vagonů, obmezují výrobu přes to, že po uhlí je poptávka. Tím je postiženo hornictvo i v takové době, která nemůže býti nazvána periodou odbytové krise. V měsíci říjnu 1926 dle zprávy báňského úřadu žádaly závody ostravsko-karvínského revíru na železniční správě 74.290 uhelných vagonů. Železniční správa přistavila však pouze 17.600, což odpovídá měsíčnímu průměru 52.800 vozů;tedy při stejném stavu by bylo v listopadu v revíru ostravsko-karvínském přistaveno o 10.000 vozů méně, ježto 13. listopadu přistavba vozů se spíše zhoršuje než zlepšuje, dlužno míti obavy, že ostravsko-karvínský revír obdrží oproti měsíci říjnu železničních vozů o celou třetinu méně. V měsíci říjnu bylo vytěženo na Ostravsko-karvínsku 1,134.356 tun kamenného uhlí a bylo prodáno a odbyto 845.000 tun uhlí a 147.000 tun koksu, celkem tedy 992.000 tun. Zaměstnáno bylo na dolech 38.993 horníků a na koksovnách 3.578 dělníků. Každý scházející vagon značí pro dělnictvo ztrátu asi 12 směn, což při průměrném výdělku 47.75 Kč na směnu jest 575 Kč. Pro nedostatečný příděl vagonů nepracovalo se 13. t. m. na závodech Hedvika, Ignát, Odra, báňské a hutní společnosti, Hubert František a Jiří, Severní dráhy, Evžen, Ostravsko-karvínské montánní společnosti. V sobotu 22. t. m. nepracoval důl Jan Karel, František, Františka, Hlubina a Jindřich Larisch-Mönnichových dolů a důl Suchá, Nová a Hlavní jáma společnost Orlová-Lazy, a Hedvika a Prokop Báňské a hutní společnosti. Ještě dále nebylo pracováno na jámě Ignát a Odra báňské a hutní společnosti. Tím zmeškáno bylo na 20 000 hornických směn, čímž přišlo dělnictvo asi o 1,000.000 Kč na mzdách. Tento úbytek na mzdě horníku nepociťují jen horníci s jejich rolinami, nýbrž v hospodářském životě Ostravska hraje tato újma značnou roli zmenšením konsumu dělnických rodin, zmenšením nákupní schopnosti potravin a domácích potřeb, čímž obchodní*a výrobní život je tíživě dotčen.

Pro téměř 2 léta již trvající průmyslovou krisi na Ostravsko-Karvínsku a pro nezaměstnanost hornictva mělo by býti povinností všech povolaných činitelů, výrobní a odbytovou krisi mírniti rozumnými a účelnými opatřeními, když jsou k tomu dány podmínky. V tomto případě měla by to býti péče železniční správy a ministerstva československých železnic o dostatečné přistavování uhelných vagonů pro revír ostravsko-karvínský, aby průmysl odbytem uhlí a hornictvo plným zaměstnáním bylo odškodněno za dlouhé nedobrovolné zahálení.

Podepsaní vznášejí na pana ministra železnic dotaz, ví-li o těchto poměrech a je-li ochoten přikázati železniční správě, aby pro uhelný revír ostravsko-karvínský byl bezpodmínečně přistavován potřebný počet uhelných vozu a tím pomoci revíru ostravsko-karvínskému k plné zaměstnanosti na uhelných závodech?

V Praze dne 23. listopadu 1926.

Prokeš, Chalupník, Brožík,

Johanis, Karpíšková, inž. Nečas, Bečko, Srba, Jaša,

dr. Dérer, Geršl, Tayerle, Tomášek, Koudelka, Stivín,

Pik, R. Chalupa, V. Beneš, Kříž, Klein, A. Chalupa,

Bíňovec, dr. Meissner.

V./724.

Interpelace

poslanců Al. Tučného, Fr. Buřívala,

dra Uhlíře a spol.

ministrovi spravedlnosti

o útisku, prováděném zřízenci fy A. Čerych

a synové v Josefově n./M. na býv. zaměstnancích

podniku této firmy.

Dne 14. července 1926 zastaven byl provoz v tkalcovně i přádelně fy A. Čerych a synové Josefově n./P. Po 10 týdnech byl provoz obou pracovištích obnoven. Do práce však byli přijati pouze dělníci a dělnice, kteří se přihlásili za členy Národního sdružení dělníků a zřízenců , t. j. oganisace politické strany národně demokratické. Před zastavením provozu byl v obou závodech činný závodní výbor, volený podle zákona o závodních výborech ze dne 12. VIII. 1921 čís. 330 Sb. z. a n. Funkce tohoto závodního výboru zanikla zastavením provozu na dobu delší nežli 4 týdny.

Dělníci, kteří byli členy tohoto závodního výboru, nebyli po opětném zahájení provozu přijatí do práce s výslovným podotčením, právě proto, že byli členy závodního výboru. Předsedovi zmíněného závodního výboru, Josefu Hemelíkovi, když hlásil se o přijetí do práce, řekl zřízenec podniku Jan Žižka, který je zmocněn přijímati zaměstnance, toto: Musím vám říci, že někteří členové závodního výboru se zpět do práce nedostanou a mezi nimi jste také Vy! Několik dnů na to byla mu doručena také výpověď ze závodního bytu.

Dělník Josef Boch, také člen býv. závodního výboru, dostal z rozkazu firmy hned od vrátného, když se šel hlásiti do práce, toto sdělení: Musím Vám říci, že to máte zbytečné jíti ku správci, neboť mně bylo s hůry sděleno, že ze závodního výboru se do práce žádný nedostane. Dělníku Františku Křížkovi bylo při hlášení do práce také sděleno obdobně: Vy jako členové závodního výboru, se do práce nedostanete, jelikož pan továrník chce míti v továrně pokoj. Dělnici Marii Frymlové řekl sám továrník p.Vl. Čerych: Komunisty a socialisty do práce nevezmu a Vás vůbec ne. Podobně se stalo členům závodního výboru Janu Chlupáčovi, Frant. Sedláčkovi, Václavu Čapkovi, Marii Skákalové a dokonce i náhradnici závodního výboru Kateřině Horákové.

Poněvadž tu je zřejmý úmysl, aby jmenovaní dělníci snášeli dále tíseň nezaměstnanosti jen proto, že přijali z vůle zaměstnanců funkci, vyplívající ze zákonného práva dělnictva, jsme přesvědčeni, že se jedná o přestoupení zákona o útisku ze dne 12. srpna 1921 čís. 309 Sb. z. a n.

Stejnou tendenci sledovalo i další opatření, které hodlala firma provésti takto: Dne 3. listopadu t. r. byl v Jaroměři konán protidrahotní tábor lidu, jehož se súčastnilo všechno dělnictvo z Josefova a Jaroměře. Jen dělnictvu firmy A. Čerych a synové bylo zapovězeno táboru se účastniti. Dne 6. listopadu na to chodil po továrně dělník Jan Králíček s oběžníkem, na kterém každý dělník a dělnice měl podpisem stvrditi, že dobrovolně se táboru nesúčastnil a že se zříká také nadále účasti při projevech a schůzích. Vyhrožoval, že každý , kdo to nepodepíše, bude z práce propuštěn. Tuto vyhrůžku pronášel oproti každému jednotlivci, jejž k podepsání vybízel Teprve dělnice Hlavatá, nejen že nepodepsala, ale také oběžník zničila. Té hrozil také propuštěním z práce.

Poněvadž v tomto případě se jedná rovněž o útisk zaměstnavatelem, kterým mělo býti docíleno, aby dělník opomíjel využívání svého zákonného práva, tážeme se:

1. Ví pan ministr o těchto okolnostech?

2. Jest pan ministr ochoten naříditi objektivní vyšetření státním návladnictvím a potom také provedení soudního řízení?

V Praze dne 22. listopadu 1926.

Tučný, Buříval, dr. Uhlíř,

Prášek, inž. Záhorský, David, Langr, Slavíček, Lanc,

Netolícký, Zeminová, Bergmann, Procházka, Sladký,

dr. Patejdl, Mikuláš, dr. Gagatko, Riedl. Hrušovský,

Červinka, Moudrý

VI./724.

Interpelace

poslanců Frant. Buřívala, Al. Tučného,

dra Uhlíře a spol.

ministru spravedlnosti a vnitra

o útisku, prováděném některými zaměstnavateli

v textilním průmyslu.

Nynější těžké průmyslové krise využívají mnozí zaměstnavatelé textilní, aby rozbili odborové a politické hnutí socialistického směru. Jsou to zejména majitelé firmy Bartoň v Nachodě, Kudrnáč v Náchodě, Přibyl v Novém Městě n/met,. Folbrecht tamtéž, Bartoň v České Skalici, Čerych v Josefově n/Met., Steinský a spol. v Černožicích n/l,. kteří nemravným terorem donucují dělnictvo, aby proti vlastní vůli a proti svému přesvědčení vstupovalo do organisací zaměstnavatelů, t. j. organisací národně demokratických.

Veškeré úsilí dělnictva, nalézti sluchu a ochrany u politických úřadů, jimž svěřen ten který okres a jimž přísluší zákonitá povinnost podporovati dělnictvo v obryně proti útisku, zůstalo doposud bezvýsledné.

Tito političtí správcové byli po názoru podepsaných pivinni v duchu zákona čís. 309 z 12. VIII. 1921 proti tomuto útisku zakročiti a to proti těm, kteří tak násilně zákon porušují a dělnictvo vhánějí do organisací, kam nepatří a vnucují jim členství proti jejich přesvědčení. Avšak neučinili tak, ba místo, aby řádně se ohradili proti tomuto zřejménu útisku dopustili, aby k ochraně zaměstnavatele povoláno bylo četnictvo, jak se stalo dne 3. listopadu t. r. v Josefově. Paragraf 1. tohoto zákona jasně jim tu povinnost připomíná. Citujíce určitou část tohoto paragrafu, pravíme, že přemlouvání a přinucování, aby dělnictvo vstoupilo do organisací téže politické strany, ve které jsou zaměstnavatelé, znamená působiti újmu na svobodě a cti dělníka, a hrozby, které při tom vyslovují tím, že nebudou do práce přijati, neuposlechnou-li, znamenají dále, že hospodářské krise využívá se k tomu cíli, aby byla způsobena hrozící tíseň a újma na výdělku.

Ze všech těchto příčin táží se podepsaní:

1. Vědí pani ministři o těchto okolnostech?

2. Jest pan ministr spravedlnosti ochoten naříditi objektivní vyšetření těchto okolností státním návladnictvím a potom také provedení soudního řízeni?

3. Jest pan ministr vnitra ochoten naříditi okresním politickým správcům, jak si v podobných případech mají počínati, a připomenouti jim poznovu ustanovení zákona čís. 309/21 o útisku?

V Praze dne 23. listopadu 1926.

Buříval, Tučný, dr. Uhlíř,

Procházka, inž, Záhorský, Sladký, Netolický, Lanc

Mikuláš, David, Pechmanová, Zeminová, Slavíčk,

dr. Gagatko, Moudrý, Hrušovský, Langr, Riedl,

Prášek, Bergmann, dr. Patejdl, Červinka.

VII./724 (překlad)

Interpelace

Poslance dra Koberga a druhů

ministrovi vnitra

o užívání jazyků u samosprávných zemských úřadů.

Čl. 88 jazykového nařízení ustanovuje: "Zemské (správní) výbory (komise) upraví užívání jazyků ve svém úřadování v duchu tohoto nařízení usnesením, jež schválí ministr vnitra v dohodě se zúčastněnými ministry a jež pak bude vyhlášeno ve Sbírce zákonů a nařízení". Čl. 88 jest zařazen v hlavě XIV, která jedná "o samosprávných úřadech, zastupitelských sborech a veřejných korporacích" Bylo by tedy ve smyslu a v "duchu nařízení", kdyby se užívání jazyků zemských výborů upravilo obdobně podle této hlavy, tedy analogicky podle ustanovení o užívání jazyků obcí a okresů. Vždyť zemské výbory náleží k úřadům samosprávným.

Přes to zemská správní komise pro Slezsko usnesla se dne 31. května 1926 na jazykovém nařízení pro obor autonomní zemské správy ve Slezsku, které se zakládá výhradně na ustanoveních všeobecného jazykového nařízení pro státní úřady. Jestliže se však uznává, že zemské výbory náleží k samosprávným korporacím, bylo by přece logické, jazykových předpisů pro obce užíti obdobně také pro zemské výbory, jak jest to podle čl. 87 výslovně předepsáno o užívání jazyků u okresních zastupitelstev. Ve skutečnosti na země dlužno pohlížeti jako na obce vyššího řádu, jest tedy nesmyslné, užívati pro ně jiných zásad než pro ostatní obce. Také z toho, že se v čl. 89 jazykového nařízení ze dne 3 února 1926, č. 17 přímo po svrchu uvedeném čl. 88, který pojednává o užívání jazyků u zemských výborů, mluví všeobecně o ústavech a podnicích ve správě samosprávných úřadů, lze usuzovati, že by se srovnávalo s duchem nařízení, aby užívání jazyků u autonomních zemských správ bylo upraveno podle zásad, platných pro obce.

Poněvadž v Čechách a na Moravě, pokud jde o užívání jazyků u zemských výborů, mají býti učiněna podobná usnesení jako ve Slezsku, která ještě také čekají na schválení ministra vnitra se zúčastněnými ministry, táží se podepsaní:

1.) Jsou zemské (správní) výbory )komise) podle názoru vlády autonomními samosprávnými úřady jako dříve nebo jsou to orgány vlády?

2.) Shoduje se s duchem jazykového nařízení, aby užívání jazyků u těchto samosprávných zemských úřadů bylo upraveno podle zásad vytýčených pro státní úřady nebo se musí při tom spíše analogicky užíti ustanovení platných pro obce?

3.) Bude uloženo zemským výborům, aby svá jazykoprávní usnesení změnily podle zásad hlavy XIV. jazykového nařízení?

V Praze dne 8. listopadu 1926.

Dr. Koberg,

Horpynka, inž. Kallina, dr. Szüllö, dr. Rosche, inž.

Jung, dr. Jabloniczky, Gregorovits, Patzel, Knirsch,

dr. Keibl, Siegel, Weber, Wenzel, Dr. Schollich,

dr. Lehnert, Matzner, Krebs, dr. Wollschack, Simm,

Fedor.

VIII./724 (překlad).

Interpelace

poslance dra E. Schollicha a druhů

ministrovi vnitra

o zadávání licencí na biografy.

Jak oznamuje "Našinec", soutěž o licenci na biograf v Olomouci-Hodlanech, na níž se zúčastnil také tamější Orel a Sokol, rozhodnuta ve prospěch se dlužno zamysliti. V celém státě bylo uděleno celkem 1113 koncesí na biografy, z nichž jedině Sokol dostal 390, sociálně-demokratické tělocvičné jednoty 41, a Orel se všemi ostatními katolickými spolky celkem pouze 22"List prohlašuje, že tento křiklavý nepoměr působí dojmem, že úřady pokládají jedině Sokol za oprávněný používati výhod s provozováním biografu. Že se dlužno ohraditi proti takovémuto bagatelisování Orla proti Sokolu.

Bylo by všeobecně velmi zajímavé zvěděti směrnice, podle nichž se zadávají licence na biografy, poněvadž často se také naprosto nedbá německých uchazečů.

Podepsaní se tedy táží pana ministra:

1.) Kolik licencí na biografy bylo dosud celkem uděleno nebo kolik biografů jest vůbec?

2.) Jak jsou rozděleny mezi jednotlivé země a národy?

3.) Které korporace (buďtež uvedeny jménem) dostaly dosud licence?

4.) Podle jakých hledisek se zadávají?

V Praze dne 4. září 1926.

Dr. Schollich,

dr. Keibl, Matzner, Horpynka, Patzel, dr. Szüllö,

dr. Jabliniczky, Fedor, Wenzel,

Knirsch, dr. Wollschack, Simm, Gregorovits, ing. Jung, dr. Koberg,

Siegel, dr. Lehnert, dr. Rosche, Weber, inž. Kallina,

Krebs.

IX./724 (překlad)

Interpelace

poslance dra E. Schollicha a druhů

přesedovi vlády a ministrovi vnitra,

že nejsou zachovávány mezinárodní opční

úmluvy.

Nejvyšší správní soud nálezem ze dne 27. ledna 1926, č. 1298 rozhodl v určitém případě, že naříkané rozhodnutí ministerstva vnitra, jímž bylo jako opožděné zamítnuto opční prohlášení jednoho občana z Těšínska, dlužno zrušiti pro nezákonnost. Nejvyšší správní soud odůvodňuje svůj nález poukázal na to, že usnesení konference velvyslanců ze dne 28. července 1920, jímž bylo občanům Těšínska příznáno opční právo, bylo vyhlášeno ve Sbírce zákonu teprve 11. února 1925, takže roční opční lhůta, kterou ustanovila a poskytla konference velvyslaců, počala běžeti teprve od této doby a skončila tedy teprve 11. února 1926. S opčními prohlášeními, podanými v této době, mělo se za všech okolností nakládati příznivě a měla býti řádně vyřízena, zvláště když se v bodě 4, čl. 3 této mezinárodní smlouvy výslovně praví:

Žádné obtíže nebudou činěny vykonávání opčního práva, stanoveného tímto rozhodnutím a dovolujícího těm, jichž se týká, nabýti neomezeně jakékoliv státní příslušnosti.

Na základě těchto jasných ustanovení měli tedy všichni, kdo měli od 1. ledna 1914 na Těšínsku domovskou příslušnost, nebo tam trvale bydlili od 1. ledna 1908, právo optovati a to ve lhůtě jednoho roku.

Toto usnesení konference velvyslanců ze dne 28. července 1920 bylo tedy mezinárodní smlouvou a proto také pro Československo závazné. Důsledně bylo také vyhlášeno ve Sbírce zákonů a nařízení Československé republiky a jest podepsáno tehdejším předsedou vlády Švehlou. Stejným způsobem vznikly také mezinárodní smlouvy o jiných časových otázkách, v Československu byly vyhlášeny a uznány za pramen práva, ba vláda se jich v mnoha případech při rozhodnutích sama dovolávala jako mezistátního pramene práva.

Přes tento jasný právní stav, přes rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, že roční opční lhůta uplynula teprve dnem 11. února 1926, ministerstvo vnitra i nadále zamítá všechna opční prohlášení, která byla podána v této lhůtě a toto své stanovisko odůvodňuje tím, že rozhodnutí velvyslanecké konference jest jen mezinárodní smlouvou, která, jak se výslovně zdůrazňuje, nemusí býti zachovávána a z níž nelze vyvozovati individuálního práva. Přeloženo do obyčejné řeči, znamená to, že Československo sice uzavírá mezinárodní smlouvy, avšak nedodržuje jich a nepřejímá z takových smluv závazků.

Takový názor jest ovšem poněkud více než podivuhodný a nedůstojný právního státu, naprosto nehledě k právní nejistotě, kterou způsobí. Státy budou se příště chrániti uzavírati smlouvy se státem, kde se dohody, stvrzené listinami, vykonaná přísaha, dané slovo dodržují tímto způsobem.

Podepsaní se tedy táží pana předsedy vlády a pana ministra vnitra, vědí-li o tomto stavu věci, souhlasí-li s tímto právním názorem, jak mohou toto stanovisko odůvodniti a jsou-li ochotni i v Československu přivésti k platnosti mezinárodní smlouvy a rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ?

V Praze dne 15. září 1926.

Dr. Schollich,

Matzner, dr. Koberg, dr. Lehnert, Patzel, Simm,

Dr. Szüllö, dr. Jablonczky, Fedor, Gregorovits,

Wenzel, Knirsch, dr. Wollschack, Krebs, Siegel,

dr. Rosche, Weber, dr. Keibl, inž. Jung, Horpynka,

inž. Kallina.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP