II. volební období. | 3. zasedání. |
I. min. zemědělství na interp. posl. Koczora
a druhů o zřízení podkovářského
kursu v jazyku slovenském a podkovářského
kursu v jazyku maďarském (tisk VII/215),
II. min. zemědělství na interp. posl. Füssyho
a soudr. o zřízení odborných zemědělských
škol s vyučovacím jazykem maďarským
(tisk XV./215),
III. vlády na interp. posl. Bergmanna a spol. o přiznání
nároku na mimořádný přídavek
státním zaměstnancům přikázaným
na Podkarpatskou Rus (tisk XIII./229),
IV. min. financí na interp. posl. Bergmanna a spol. o nutnosti
zlikvidovati placení daně z příjmu
státních zaměstnanců na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi (tisk XII./229),
V. min. zemědělství na interp. posl. Bergmanna
a soudr. o převzetí laborantů zestátněné
výzkumné stanice v Táboře do státních
služeb (tisk XII./358),
VI. min. spravedlnosti na interp. posl. Riedla a spol. o trestném
posuzování rozhodnutí poručenského
soudu pro Brno-město v brněnském časopisu
"Tagesbote" (tisk I./663),
VII. min. financí na interp. posl. Gregorovitse a soudr.
o vymáhání dávky z majetku a o vyřizování
odvolání proti dávce z majetku (tisk V./563),
VIII. min. financí na interp. posl. dra Korlátha
a spol. o berních křivdách páchaných
na obyvatelstvu obcí Alki, Nevetlenfalu, Selešďula,
Barat, Guďa, Fertešalmas a Velká Palata v Podkarpatské
Rusi dále o povolení dodatečných přihlášek
jich cenin (tisk XIV./215),
IX. min. železnic na interp. posl. dra Korlátha a
spol o prepustení 62 zamestnancov "Hospodárskej
dráhy v Boršave" (tisk VI./575),
X. min. průmyslu, obchodu a živností na interp.
posl. Heegera, Pohla, Dietla a druhů o prováděcím
nařízení k zákonu o podomním
obchodě (tisk XV./443),
XI. vlády na interp. posl dra Henreicha a druhů,
že v Rakousku bylo zavedeno clo na mléko (tisk VII./358)
a na interp. posl. Zajicka a druhů o vývozu mléka
do Vídně (tisk VII./443),
XII. min. školství a nár. osvěty na
interp. posl. dra Spiny, dra Feierfeila, Horpynky, Simma, Stenzla
a druhů o postupu proti německým soukromým
obecným školám v Hlavnici a Žimrovicích
ve Slezsku (tisk XVI./249),
XIII. vlády na interp. posl. dra Korlátha a druhů
o hrazení škod způsobených vpádem
Rumunů r. 1919 (tisk IV./575),
XIV. min. školství a nár. osvěty na
interp. posl. dra Korlátha a spol. o zdefraudování
maďarského jazyka z obecné reformované
školy v Dolních Michalanech (tisk X./351),
XV. min. veřejných prací na interp. posl.
Bergmanna, Buřívala a spol. o poměrech kancelářských
zaměstnanců v báňských a hutních
podnicích státních (tisk VI./538),
XVI. min. národní obrany na interp. posl. Srby a
soudr. o příčinách leteckých
neštěstí, zvláště pak nedávné
letecké katastrofy v Pardubicích (tisk I./603),
XVII. min. vnitra na interp. posl. Hodiny a druhů, že
okresní správa politická v Moravské
Třebové překáží činnosti
německého okresního osvětového
sboru v Mor. Třebové (tisk XIX./249),
XVIII. min. zemědělství, financí a
národní obrany na interp. posl. Schuberta a druhů
o náhradě za ztráty způsobené
slintavkou a kulhavkou (tisk VII./181),
XIX. min. školství a národní osvěty
na interp. posl. Windirsche a druhů o zavedení celodenního
vyučování na jednotřídních
obecných školách v Krkonoších (tisk
IV./603)
Až do vydání čsl. živnostenského
zákona pro území Slovenska a Podkarpatské
Rusi nebylo vůbec třeba, aby civilní podkováři
na Slovensku a Podkarpatské Rusi navštěvovali
podkovářské kursy nebo skládali podkovářské
zkoušky. Péčí expositury ministerstva
zemědělství bylo za účelem
povznesení podkovářství zařízeno,
aby se civilní podkováři mohli i v této
době dobrovolně přihlásiti ke zkouškám
podkovářským nebo k návštěvě
podkovářského kursu na vojenské podkovářské
škole v Košjcích. K umožnění
návštěvy těchto kursů udělovalo
ministerstvo zemědělství podpory. Vyučuje
se jazykem státním, avšak instruktoři
praktického podkovářství jsou znalí
jazyka maďarského a v případě
potřeby jsou s to podati maďarským návštěvníkům
kursů patřičná vysvětlení
v jich mateřském jazyce. Dosud se té
příčiny nevyskytly také žádné
stížnosti, poněvadž i podkovářské
zkoušky se povoluje skládati v maďarském
jazyku.
Vládním nařízením č.
105/1925 Sb. z. a n. bylo stanoveno, že žadatelé
o koncesi k živnostenskému provozování
podkovářství, uvedenému v § 22,
pol. 20 zák. č. 259/1924 Sb. z. a n., jsou povinni
prokázati svoji způsobilost vysvědčením
o úspěšné návštěvě
vojenské podkovářské školy nebo
občanského podkovářského kursu
nebo vysvědčením o podkovářské
zkoušce bez navštěvování kursu.
Organisační řád občanských
podkovářských kursů a zkušební
řád pro zkoušky podkovářské
bez navštěvování kursu byl vyhlášen
pod č. 28/1926 Sb. z. a n.
Šetření o vhodnosti míst pro občanské
podkovářské kursy není skončeno
a proto nemohlo býti dosud přikročeno k aktivování
občanských podkovářských kursů
podle ustanovení výše citované vyhlášky.
Ustanovení odst. 2, čl. 1. této vyhlášky
připouští, aby byly podkovářské
kursy konány také v jiném než jazyku
státním a ministerstvo zemědělství
pomýšlí na to uskutečniti potřebný
počet kursů podkovářských v jazyku
maďarském.
Podle výše citované vyhlášky byly
konány podkovářské zkoušky bez
navštěvování kursu v měsíci
dubnu a srpnu 1926 v Košicích a v měsíci
květnu 1926 po předchozím přípravném
kurse výhradně v jazyku maďarském
ve státním hřebčinci v Nitře.
Z naznačeného jde na jevo, že podkovářům
maďarské národnosti jest umožněno,
aby skládali podkovářské zkoušky
v mateřském jazyku, a že jim bude též
umožněna návštěva občanských
podkovářských kursů s vyučovacím
jazykem maďarským. Tím jest zároveň
vyhověno požadavku v posledním odstavci
interpelace kladenému.
V Praze dne 12. října 1926.
Dlužno přiznati, že dosavadní maďarská
rolnická škola v Komárně nevyhovuje
dostatečně všem potřebám maďarského
rolnictva na Slovensku. Ministerstvo zemědělství
sleduje proto již delší dobu tuto otázku
a hledá vhodnou formu pro její vyřešení.
Ministerstvo zemědělství bude v prvé
řadě uvažovati o zřízení
a vhodném umístění potřebných
maďarských paralelek při některých
zemědělských školách ve smyslu
usnesení na poradách v Trenčanských
Teplicích, konaných dne 26. června 1926 a
učiní v tom směru příslušné
návrhy.
V Praze dne 25. října 1926.
Podle zásad B. pro úpravu osobních poměrů
civilních státních zaměstnanců
na Podkarpatské Rusi poskytuje se zaměstnancům
na Podkarpatskou Rus zatímně přiděleným
místo diet jako odškodné mimořádný
přídavek, a to ženatým 1500 Kč
měsíčně, svobodným pak 1200
Kč měsíčně.
Výnosem ze den 5. června 1924, čís.
9612 pres., vyslovilo ministerstvo vnitra, že ženatému
zaměstnanci na Podkarpatskou Rus zatímně
přidělenému přísluší
zvýšený mimořádný přídavek
1500 Kč měsíčně pouze v tom
předpokladu, že se oženil před svým
exponováním na Podkarpatskou Rus, že však
při tom nerozhoduje, uzavřel-li sňatek po
31. prosinci 1922, poněvadž nejde o drahotní
přídavky rodinné, na něž vztahoval
by se zákon ze dne 20. prosince 1922, čís.
394 Sb. z. a n. nýbrž o náhradu výloh
spojených s vedením dvojí domácnosti.
Nálezem nejvyššího správního
soudu ze dne 3. dubna 1925, č. 12779/24, jehož se
interpelace dovolává, zrušeno bylo rozhodnutí
žalovaného úřadu jedině proto,
že v něm odepření výplaty
tohoto zvýšeného mimořádného
přídavku odůvodněno bylo ustanovením
§ 6 II zákona ze dne 20. prosince 1922, čís.
394 Sb. z. a n. V citovaném nálezu nejvyšší
správní soud výslovně však podotýká,
že nemohl vzhledem k §u 5 a 6 zákona o správním
soudě zkoumati, zda po případě uplatňovanému
nároku stěžovatelovu nestojí v cestě
okolnosti jiné.
Mezi nálezem nejvyššího správního
soudu a mezi zmíněným výnosem ministerstva
vnitra, není tudíž rozporu, jejž v něm
interpelace spatřuje, neboť jak nález, tak
i výnos ministerstva vnitra úplně se shodují
v tom, že ustanovení §u 6 II. zákona
ze dne 20. prosince 1922, č. 394 Sb. z. a n., týkající
se drahotních přídavků, nelze použiti
na mimořádné přídavky zaměstnanců
na Podkarpatskou Rus dočasně přidělených.
Jelikož pak také respektování nálezů
nejvyššího správního soudu jest
upraveno zákonnou normou (§ 7 zákona z 22.
října 1875, č. 36 ř. z. z r.
1876), není za tohoto stavu věci důvodu k zvláštnímu
opatření.
V Praze dne 29. listopadu 1926.
Požadavku, abych působnost výnosu ministerstva
financí ze dne 25. února 1926, čís.
16340/26-III/9a, rozšířil na státní
zaměstnance na Slovensku a Podkarpatské Rusi, vyhověl
jsem vynesením z 22. dubna 1926, č. j. 30639/26-III/9a,
kterým bylo povoleno, aby nedoplatky daně z příjmu
předepsané ze služebních požitků
na léta 1925 a dřívější,
jakož i taková daň z příjmů
za běžný rok 1926 byly u zaměstnanců
s pevnými platy služebními (čítajíc
v to i zaměstnance státní), jichž
hrubé služební požitky v roce 1926
nečiní aspoň 608 Kč za měsíc,
úplně odepsány a u zaměstnanců
s pevnými platy služebními, jichž
hrubé služební požitky v roce 1926
činí nejméně 608 a nejvýše
2000 Kč za měsíc, vyrovnány srážkami
z hrubých příjmů služebních
vyplácených za měsíce květen
až prosinec 1926, a to ve výši 4% těchto
požitků, nepřevyšují-li částku
1500 Kč za měsíc, a ve výši 5%
těchto požitků, převyšují-li
částku 1500 Kč, avšak nikoliv částku
2000 Kč za měsíc.
Úpravu srážek podle bodu 3. interpelace nelze
mi povoliti, jednak, ježto by znamenala větší
výhody, než jaké byly povoleny dělnictvu,
jednak z důvodů zásadních a z důvodů
prejudiciálnosti vůči jiným skupinám
poplatnictva.
Pokud jde o požadavek stanovení daně prostého
minima penízem 10.000 Kč u státních
zaměstnanců na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi, poukazuji, že návrh reformy daní přímých
obsahuje zvláštní ustanovení o zdaňování
důchodů ze služebních požitků
provedením srážky u zaměstnavatele.
Podkladem pro daňovou povinnost zaměstnance a z toho
vyplývající provedení srážky
daně jest nejnižší hranice důchodu
okrouhle od 10.000 Kč hrubého příjmu
ročně. Tato částka zvyšuje se
u osob, v jichž zaopatření jsou, nehledíc
k druhému manželu, další čtyři
příslušníci rodiny, na okrouhle 11.500
Kč, u osob s 5 takovými příslušníky
rodiny na okrouhle 13.800 Kč a konečně u
osob se 6 takovými příslušníky
na okrouhle 16.300 Kč.
Tím činí se dotyčným poplatníkům
z důvodů sociálně-hospodářských
velmi značný ústupek, jdoucí s hlediska
potřeb státní pokladny na samy hranice možností.
Požadavku, vyslovenému v bodě 4., vyhovuje
se zúplna chystanou reformou přímých
daní, která zavádí všeobecně
a obligatorně pro celé státní území
republiky vybírání daně z příjmu
ze služebních požitků všelikého
druhu ve formě srážky z každé
výplaty u zaměstnavatelů.
Co se týče vytýkaných nesrovnalostí
mezi zdaněním státních zaměstnanců
a zdaněním ostatních poplatníků
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, poznamenávám,
že mi není známo, že by státní
zaměstnanci byli zdaňováni nad svou zákonnou
povinnost. Ostatní skupiny poplatnictva jsou pak zdaňovány
na tolik, na kolik je finanční správa s to,
aby jejich daňovou povinnost vystihla. Přirozeně
v minulých létech, kdy finanční
správa zápasila se všeobecně známými
potížemi, mohly se vyskytnouti nesrovnalosti ve zdaňování,
tyto však jsou stále odstraňovány a
daňová povinnost všech kategorií poplatnictva
se prohlubuje čím dál tím více.
Poplatníku K. B. z Hustu byla uložena daň
z příjmů na berní rok 1921 ze
základny Kč 34.247,- penízem Kč 2045.75
a na berní rok 1922 ze základny Kč 56.843,-
penízem Kč 5260,-, Na berní rok 1923 byl
v důsledku utrpené obchodní ztráty
daňovou komisí od daně z příjmu
osvobozen, ale referent se z osvobozujícího
výroku daňové komise odvolal, takže
náprava, stala-li se chyba, bude sjednána v řízení
odvolacím.
Příjem H. L. z Berhova byl zdaněn -
stejně jako i příjem jeho dvou bratří
- pro berní léta 1921 až 1923 u jeho otce F.
H. z Berehova, jenž na rok 1923 byl od daně z příjmu
daňovou komisí osvobozen tím, že berní
sazba,připadající na stanovený jeho
poplatný příjem, s ohledem na počet
(18) členů rodiny v jeho zaopatření
jsoucích, byla podle čl. I., § 2 zákona
z 12. srpna 1922, č. 294 Sb. z. a n., snížena
o 45 stupňů. Na berní rok 1921 byla mu předepsána
daň z příjmu ze základny Kč
90.398 penízem Kč 9539.20 a na berní rok
1922 ze základny Kč 91.049,- penízem Kč
9539.20.
V Praze dne 6 prosince 1926.
Bývalým zřízencům zemské
vyšší hospodářské školy
v Táboře, Rudolfu Vackovi, Fr. Maťhovi,
Václavu Müllerovi, Václavu
Holasovi a Ladislavu Volfovi, kteří byli dnem převzetí
výzkumné stanice, zřízené u
této zemské školy, do státní
správy, považováni de facto za zaměstnance
státní, zůstaly zachovány platy, jaké
měli ve službách zemských.
Jen vyhotovení formálních dekretů
jmenovacích zdrželo se pro různé (též
nepředvídané) překážky
rázu administrativního. Jakmile byly komplikace
administrativního řízení překonány,
vydalo ministerstvo zemědělství těmto
zaměstnancům, jejichž hmotné zájmy
průtahem administrativního řízení
nikterak neutrpěly, bezodkladně jmenovací
dekrety a to výnosem ze dne 3. června 1926, tudíž
dříve, než mu výše uvedená
interpelace byla doručena. Tím jest vyhověno
všem požadavkům obsaženým v dotazech
interpelace.
V Praze dne 27. listopadu 1926.
Článek "Polizei und Schule" otištěný
v č. 485 per. tiskopisu "Tagesbote" z 19.
října 1926 neušel pozornosti státního
zastupitelství v Brně.
Přesvědčivše se o bezdůvodnosti
uveřejněných útoků zahájilo
u zemského soudu trestního v Brně trestní
řízení proti pisateli článku
a odpovědnému redaktoru listu pro urážku
poručenského soudu v Brně-městě
podle §§ 488, 493 tr. z. a čl. V. zák.
č. 8/1863 ř. z.
Státní zastupitelství v Brně
nezakročilo zabavením článku. Mělo
totiž za to, že veřejnému zájmu
lépe bude vyhověno, bude-li trestním řízením
prokázána bezpodstatnost obvinění
a bude-li o tom veřejnost řádně zpravena
na podkladě ustanovení zákona z 30. května
1924 č. 124/24 Sb. z. a n.
Za uvedeného stavu věci nemám příčiny
k dalšímu opatření.
V Praze dne 4. prosince 1926.
V záležitosti co nejrychlejšího vyřízení
odvolání podaných proti předpisům
dávky z majetku a z přírůstku na majetku,
dovoluji si poukázati na velmi úspěšně
prováděnou t. zv. depurační akci.
Tato akce, zahájená koncem roku 1925, bude míti
ten výsledek, že koncem roku 1926 budou téměř
všechny doposud nevyřízené věci
a nevyměřené daně, jež se v důsledku
poválečných poměrů nahromadily,
vyřízeny, pokud se týče vyměřeny.
Toto se ovšem vztahuje i na vyřízení
odvolání protii předpisu dávky z majetku,
a lze tudíž očekávati, že téměř
všechna doposud plynoucí řízení
v tomto směru budou v dohledné době ukončena.
Pokud pak jde o povolení všeobecného bezúročného
odkladu placení dávky z majetku až do vyřízení
podaných odvolání jest finanční
správa vázána platnými zákonnými
předpisy, jež podobného všeobecného
a bezúročného odkladu cestou administrativní
nepřipouští.
Přesto však finanční správa,
používajíc zmocnění daného
jí par. 18 zákona ze dne 16. března 1921,
č. 116 Sb. z. a n., povoluje v ohledu vyžadujících
individuelních případech slevu úroků
z prodlení až na 5%. Také individuelní
žádosti o posečkání splatné
dávky z majetku jsou posuzovány co nejblahovolněji,
a finanční správa se snaží, aby
poplatníku co do doby placení vyšla co nejvíce
vstříc.
V příčině výplaty přeplatků
na dávce z majetku a z přírůstku na
majetku vzniklých v důsledku novely k zákonu
o dávce z majetku ze dne 21. prosince 1923, č. 6
Sb. z. a n. z roku 1924 pokud se týče jich přeúčtování
na dlužné daně a dávky, bylo podřízeným
úřadům nařízeno a je stále
na to naléháno, aby provedení výplat,
pokud se týče přeúčtování
dělo se s urychlením co největším.
Poněvadž pak přeplatky na dávce z majetku
nevznikají jen z tohoto důvodu, nýbrž
i z mnoha jiných důvodů, jest pochopitelno,
že tato agenda jest u finančních úřadů
II. stolice, kde se soustřeďuje, velmi obsáhlá.
Ministerstvo financí věnuje této agendě
stále největší péči a
díky různým opatřením, jak
personálního tak i věcného rázu
zlepšil se její stav tou měrou, že i zde
lze v dohledné době očekávati podstatné
zlepšení.
V Praze dne 15. listopadu 1926.
K jednotlivým dotazům této interpelace dovoluji
si dáti tuto odpověď:
"Pokud jde o výměnu peněz podle vládního
nařízení ze dne 12. října 1920,
č. 576 Sb. z. a n., o měně na Podkarpatské
Rusi a Slovensku, pokud tam nebylo okolkováno, bylo zjištěno,
že hlavní finanční ředitelství
v Užhorodě zaslalo již koncem roku 1920 všem
notářským úřadům vyhlášky,
oznamující, ve kterém místě
bude komise pro výměnu peněz zasedati a kdy
možno peníze u ní vyměniti, takže
úřady finanční zajisté učinily
všechno, aby obyvatelstvo mohlo býti účastno
výhodné výměny podle uvedeného
vládního nařízení.
Ministerstvo financí koná ve věci výměny
peněz v dotyčných obcích ještě
další šetření, mohlo by však
zakročiti jen, pokud by šetřením byly
zjištěny případy dosud sand nevyřízené,
kde o výměnu bylo sice včas zažádáno,
ale o žádostech dosud nebylo rozhodnuto, nebo kde
jde o výměnu snad nesprávnou. Povolovati
novou lhůtu k přihláškám hotovosti
k výměně není však právně
možno, poněvadž výměna na Podkarpatské
Rusi byla již zákonem ze dne 10. února 1921,
č. 67 Sb. z. a n. prohlášena za ukončenou.
Pokud ovšem některé obce byly připojeny
k republice Československé teprve po účinnosti
vládního nařízení č.
576/1920 Sb. z. a n., nelze na ně vztahovati ustanovení
tohoto nařízení. Výměna v těchto
obcích mohla se státi jen podle denního kursu
domácí měny.
Vkladní knížky a ostatní ceniny v době
řádného soupisu nepřihlášené,
byly až do konce roku 1925 na žádost majitelů
se svolením hlavního finančního ředitelství
v Užhorodě sepisovány a označovány
dodatečně.
Pokud v interpelaci činí se zmínka o přihláškách
cizozemských pohledávek obyvatelů obcí
tam uvedených, míněn jest patrně zejména
soupis podle vládního nařízení
č. 224/24 Sb. z. a n. o soupisu pohledávek a závazků
vzniklých v bývalých korunách rakouských
a uherských mezi věřiteli a dlužníky
československými a maďarskými. V té
příčině mohou však obyvatelé
podati přihlášky svých pohledávek
u Československého účtovacího
ústavu v Praze nebo u Zemské banky, filiálky
v Bratislavě, dodatečně."
Soupis a označení válečných
půjček má význam jen s hlediska jejich
zhodnocení buďsi úpisem IV. státní
půjčky podle zákona č. 417/1920 Sb.
z. a n. nebo výměnou za 3% odškodňovací
dluhopisy podle zákona č. 216/1924 Sb. z. a n. Lhůta
k úpisu IV. státní půjčky i
k prosté výměně však uplynula
již dnem 30. června 1925, tedy za více jak
6 měsíců po tom, kdy státní
hranice, zahrnující jmenované obce do území
československého byly definitivně určeny.
Obyvatelé těchto obcí neměli nepříznivějšího
postavení než obyvatelé ostatního území
republiky a není proto důvodu k nějakému
mimořádného opatření v tomto
směru, na př. k otevření zvláštní
lhůty, nehledíc ani k tomu, že by pro takovéto
opatření chyběl vůbec právní
podklad. Byly-li však od tamějších obyvatel
upsány nebo přihlášeny k výměně
válečné půjčky nesepsané,
bude dodatečný soupis ministerstvem financí
povolen stejně jako u jiných odůvodněných
případech. Stejné stanovisko zaujímá
ministerstvo financí i pokud jde o případný
dodatečný soupis předválečných
rent a o jejich dodatečnou úřední
úschovu.
"Poplatníci v interpelaci uvedených obcí
měli příležitost jako ostatní
censisté včas dostáti své povinnosti
podati daňová přiznání. Rovněž
tak měli možnost použiti svého práva
odvolacího. U dávky z majetku umožnila jim
finanční správa tuto povinnost tím,
že již v roce 1921 vyslala do každé obce
úředníka, který sepsal s poplatníky
příslušné přiznání,
což také mnozí poplatníci ze všech
obcí v interpelaci jmenovaných učinili a
to na př. co do daně z příjmu pro
léta 1918-1920, již v roce 1922. Poplatník,
jenž odvolání nepodal, učinil tak buď
proto, že uznával správnost dotyčných
předpisů, nebo ze zřejmé liknavosti.
Avšak i v tom případě mohl, resp. ještě
může, neodpovídalo-li uložení daní
skutečným poměrům, žádati
dodatečně za prominutí zmeškané
lhůty.
Jelikož uvedené obce leží blízko
Tisy a jsou vydány nebezpečí povodní,
zjišťuje se každoročně živelní
škoda, na niž mohou se poplatníci jak v přiznání,
tak i při odhadních komisích odvolati.
Nahromadění daní nebylo zaviněno jen
opozděným předpisováním, nýbrž
zejména též poplatníky samými,
kteří nestarali se o včasné umoření
svých daňových nedoplatků. Pokud toto
jejich hospodářská situace nedovolovala,
měli možnost žádati za povolení
přiměřených splátek, po případě
za poskytnutí mimořádných daňových
úlev podle zákona z 8. října 1924
čís. 235 Sb. z. a n. O splátky žádalo
však v r. 1925 pouze 7 poplatníků, v r. 1926
jenom jeden, za úlevy podle citovaného zákona
pouze dva poplatníci.
Exekuční vymáhání, jehož
je vzhledem k liknavosti poplatníků třeba,
provádí se v době pro poplatníky nejpříznivější,
totiž po žních a při odvodu tabáku.
V r. 1925 bylo omezeno pouze na zájmy. Od dražeb bylo
vzhledem k živelním pohromám upuštěno.
V letošním roce nebyly dokonce exekuční
kroky ve zmíněných obcích vůbec
podniknuty.
O povolení splátek, po případě
o prominutí úroků z prodlení může
býti uvažováno pouze na základě
individuelních žádostí."
V Praze dne 15. listopadu 1926.