II. volební období. | 3. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
Československé souhlasí s
1. úmluvou o závazcích vzešlých
z hospodaření poštovní správy
uherské a císařské a královské
poštovní správy vojenské a správy
polních pošt, jakož i z hospodaření
poštovních správ států, jimž
připadla bývalá území uherská,
sjednanou mezi Maďarskem se strany jedné, Rakouskem,
Rumunskem, královstvím Srbů, Chorvatů
a Slovinců a Československem se strany druhé,
2. závěrečným protokolem k této
úmluvě, podepsanými v Budapešti dne
15. prosince 1922.
Úmluva tato byla celkem sdělána podle zásad
úmluvy, sjednané s poštovní správou
rakouskou a podepsané v Římě dne 6.
dubna 1922, která se současné předkládá
zvláštní předlohu Národnímu
shromáždění k ústavnímu
schválení. Odchyluje se od ní, nehledíc
k některým méně důležitým
úpravám formálním, hlavně v
článcích 1, 3, 3, 16 a 17.
Úmluva tato nerozeznává nynější
poštovní správy maďarské od bývalé
správy uherské; nemluví také o státech
cessionářských, nýbrž jen o státech,
jimž připadla bývalá území
uherská.
K jednotlivým článkům této
úmluvy bylo by uvésti toto:
Článek tento jednající o směrných
dnech mysîl býti hledíc k postupu, jakým
se uvázala republika československá v držení
Slovenska a Podkarpatské Rusi, upraven jinak, než
v úmluvě římské. Co je v této
úmluvě výjimkou, t. j, stanovení jiného
směrného dne, než 1. listopadu 1918, je proti
Maďarsku pravidlem, neboť poštovní úřady
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi přecházely
do československé správy postupně
tak, že byl přejímán skoro každý
úřad jiného dne, a bylo by tudíž
takové množství směrných dnů,
že by nebylo možno za těchto poměrů
súčtovati. Proto bylo nutno stanoviti směrné
dny na podkladě jiném, co možná jednotně.
Aby bylo tedy vzájemné súčtování
pokud možno zjednodušeno, bylo sjednáno, že
směrné dny budou tři; t. j. 31. prosinec
1918, 31. leden 1919 a 30. duben 1919, čili pro československou
poštovní správu 1. leden, 1. únor a
1. květen 1919, a to podle toho, jak do jednotlivých
bývalých komitátů uherských
vznikalo československé vojsko.
Pro poštovní úřad v Petržalce,
kterážto obec připadla Československé
republice teprve po vpádu rudé armády maďarské
na Slovensko, byl jako směrný den stanoven 11. srpen
1919.
Předposledním odstavcem tohoto článku
úmluvy byla vyřízena otázka odpovědnosti
obou poštovních správ (československé
a maďarské) za škody vzniklé v době
vojenských operací, jež se staly po směrných
dnech na československém a na maďarském
území, a to tak, že každá z obou
poštovních správ bude svou odpovědnost
za škody; způsobené na jejím území
v době zmíněných vojenských
operací, řešiti podle všeobecných
zásad, jimiž je odpovědnost její
za svěřené zásilky upravena.
S ustanovením, tímto souvisí i ustanovení
čl. 15, jinak samozřejmé, podle něhož
se nedotýká tato úmluva jednotlivých
článků mírové smlouvy Trianonské.
Vzhledem ke znění čl. 1 nebylo třeba
čl. 2 úmluvy římské a bylo
do čl. 2 pojato ustanovení čl. 3 úmluvy
římské.
Tímto přesunem nastala také nutnost přečíslovati
články následující, takže
čl. 3 úmluvy budapeštské = čl.
4 úmluvy římské atd. a teprve vsunutím
shora zmíněného čl. 15 rozdíl
tento byl vyrovnán.
Odstavec druhý tohoto článku, který
mluví o hotovostech nalezených v poštovních
pokladnách (pokladní zbytky) a jejich súčtování,
proti úmluvě římské novum a
byl pojat do tohoto článku proto, že tyto hotovosti
náležej do administrativního súčtování.
O věci se zmiňuje také čl. 3 závěrečného
protokolu.
Ustanovení odstavce třetího, který
mluv o vkladech vložených do poštovní
spořitelny uherské a jejich výplatách
na rozdíl od žirových složek a žirových
přídělů v úmluvě římské,
vysvětluje se vnitřním zařízením
pokladní služby bývalé poštovní
správy uherské.
Vysvětlivky ku čl. 4. jsou obdobné
vysvětlivkám ku čl. 5 úmluvy
římské.
Ku čl. 5 není třeba připomínek.
Čl. 6 je obdobou čl. 7 úmluv římské.
Vysvětlivky ku čl. 7 jsou obdobné
vysvětlivkám ku čl. 8 úmluvy římské.
Ku čl. 8 není třeba připomínek.
Ku čl. 9-12 není třeba připomínek.
(Viz čl. 14 úmluvy římské).
Do článku tohoto bylo pojato ustanovení,
že do všeobecného účtu mohou býti
zahrnuty i vzájemné pohledávky smluvních
států vyjádřené v korunách
rakousko-uherských, teď pohledávky vzniklé
před rozlukou měnovou toho kterého státu.
Jako podle úmluvy římské provede všeobecné
súčtování poštovní správ
rakouská, provede je podle tohoto článku
úmluvy budapeštská poštovní správa
maďarská, zašle je však poštovní
správě rakouské aby je shrnula v jedno se
všeobecným, súčtováním
podle úmluvy římské. (Předposlední
odstavec čl. 13).
K čl. 14 není třeba připomínek.
Vzpomenuto již v odůvodnění ku čl.
1.
Podle druhého odstavce tohoto článku, jenž
jedná o zřízení rozhodčího
soudu, nesmí z důvodu nestrannosti jeho předseda,
volený oběma členy soudu, býti příslušníkem
žádného ze Smluvních států.
Článek tento má konečně, aby
bylo urychleno vyřízení záležitostí
dosud neujasněných, na rozdíl od úmluvy
římské, ustanovení, že úmluva
byvši ratifikována Maďarskem nabývá
účinnosti pro každý stát, jakmile
ji ratifikoval sám.
Ježto sídla některých poštovních
úřadů v bývalých komitátech
uherských, pro něž platí jako směrný
den 30. duben nebo 1. květen 1919, byla přechodně
okupována vojskem rumunským, přejala rumunská
poštovní správa za tyto poštovní
úřady ručení až do dne, kdy je
československá správa skutečně
převzala. Stejná zásada byla smluvena též,
pokud jde o odpovědnost za úřady, které
přešly do československé správy
později a naopak.
Ku čl. 2.-5 není třeba připomínek.
Tato úmluva ratifikována Maďarskem, nabude
účinnosti pro každý súčastněný
stát dnem ratifikace tímto státem. Ale všeobecné
súčtování bude lze provésti
teprve po ratifikaci této úmluvy všemi smluvními
státy.
Po stránce formální projevuje vláda
přání, aby tato předloha byla projednána
současně s předlohou o poštovní
úmluvě římské, podepsané
dne 6. dubna 1922, a byla přikázána v poslanecké
sněmovně i v senátě výboru
rozpočtovému a zahraničnímu s
tím, aby tyto výbory podaly o předlohách
zprávu vždy ve lhůtě osmi dnů.