(1) Do působnosti okresních zastupitelstev náležejí
všeliké záležitosti vnitřní,
jež se dotýkají společného prospěchu
okresu a jeho obyvatelů nebo jež přesahují
zájem jednotlivých obcí nebo jejich silami
nemohou býti obstarány, pokud záležitostí
těch nepojalo zemské zastupitelstvo do své
činnosti.
(2) V této své působnosti může
okresní zastupitelstvo z důvodů veřejného
zájmu zřizovati různá zařízení
a ústavy pro uspokojení potřeb svého
obyvatelstva, musí však šetřiti pokynů
jemu zemským výborem nebo zastupitelstvem daných.
Ustanovení poslední věty § 30, odst.
2, platí obdobně.
(3) K lepšímu obstarávání úkolů
výše uvedených, může býti
i několik okresních zastupitelstev usnesením
zemského zastupitelstva se souhlasem zemského presidenta
spojeno ku provedení společných zařízení
nebo opatření.
(4) Se schválením ministerstva vnitra a příslušných
odborných ministerstev mohou se okresní zastupitelstva
třebas v různých zemích ležící
sdružiti k společnému provádění
podniků pro výrobu a rozvod elektrické energie.
(5) Zúčastněným okresním zastupitelstvům
a v případě odstavce čtvrtého
i zemským zastupitelstvům budiž poskytnuta
možnost, aby se vyslovila.
(6) Podrobnější předpisy o sdružení
tom a o provádění společných
zařízení vydá zemský president,
v případě odstavce čtvrtého
ministerstvo vnitra v dohodě s příslušnými
odbornými ministerstvy.
(1) K úhradě nákladů do působnosti
okresního zastupitelstva náležejících
může se okresní zastupitelstvo usnésti
na vybírání poplatků, příspěvků,
dávek a naturálních plnění
v okresu. Pokud přísluší okresům
podíl na státních daních, stanoví
zvláštní zákony. Se zřetelem
na hospodářské poměry v okresu může
zemské zastupitelstvo povoliti jednotlivým okresům
zvláštní příděly k úhradě
zmíněných nákladů.
(2) Dávky však mohou býti usneseny jen potud,
pokud jiné příjmy na úhradu potřeby
nestačí. Ustanovení § 32, odst. 3, platí
i pro okresní zastupitelstva.
Ustanovení § § 34 až 40 platí obdobně
i pro okresní zastupitelstva s tou změnou, že
potřebné povolení nebo schválení
(§ 39) udílí zemský president vyslechna
zemský výbor, dále že ukládání
okresních přirážek, poplatků,
příspěvků, samostatných dávek
a naturálních plnění jest vyhlásiti
způsobem v okresu obvyklým (§ 101), že
odvolání podle § 40. odst. 1, jež sluší
podati u okresního úřadu, jde k zemskému
úřadu a že finanční úřad
rozhoduje o odvolání (§ 40, odst. 2) jest povinen
vyžádati si dobré zdání okresního
výboru, popírá-li se odvoláním
platební povinnost.
Okres jest, pokud jde o úkoly v §§ 75 až
77 tohoto zákona okresu přikázané,
právnickou osobou a může jako okres samostatně
práv nabývati i samostatně se zavazovati.
Jmění okresu náležející
nebo v jeho správu odevzdané spravuje okresní
výbor za dozoru okresního náčelníka,
šetře při tom nařízení
okresního, případně též
zemského zastupitelstva nebo zemského výboru.
(1) Okresní zastupitelstvo se usnáší:
1. o všech věcech přesahujících
rozsah běžné správy jmění,
2. o tom, má-li býti nemovité jmění
nebo nemovitá práva okresu náležející
zcizena, trvalým břemenem stížena nebo
zavazena nebo propachtována z volné ruky vůbec,
nebo dražbou na dobu delší dvanácti let,
3. o tom, má-li býti učiněna výpůjčka
nebo převzato ručení za dluh cizí.
(2) Usnesení tato vyžadují k své platnosti
schválení zemského výboru.
Ustanovení § 44 platí obdobně. Zpráva
tam zmíněná buď zaslána aspoň
patnáct dní před konáním schůze
též zemskému výboru.
Správní rok okresního zastupitelstva se shoduje
se správním rokem státním.
(1) Okresní výbor sestaví o všech příjmech
a vydáních do působnosti okresního
zastupitelstva náležejících na každý
správní rok rozpočet.
(2) Rozpočet ten buď u okresního úřadu
na patnáct dní veřejně k nahlédnutí
vyložen a o tom učiněna obcím v okresu
včas oznámení k vyhlášce s podotknutím,
že k rozpočtu mohou podati u okresního úřadu
do lhůty patnácti dnů své připomínky
osoby fysické i právnické, jimž v okresu
je přímá daň předepsána.
(3) Okresní výbor předloží aspoň
dva měsíce před novým správním
obdobím rozpočet s došlými připomínkami
a zprávou o nich okresnímu zastupitelstvu, jež
se na rozpočtu usnáší přihlížejíc
k připomínkám včas podaným.
Usnesený rozpočet buď zaslán zemskému
výboru ke schválení. Schvaluje rozpočet,
má zemský výbor šetřiti obdobně
ustanovení § 45, odst. 2.
(4) Schválený rozpočet buď vyhlášen
způsobem v okresu obvyklým (§ 101).
Zároveň s rozpočtem jest okresní výbor
povinen podati okresnímu zastupitelstvu podrobnou zprávu
o stavu a správě věcí do působnosti
okresního zastupitelstva náležejících.
(1) Okresní výbor je povinen sdělati účty
do čtyř měsíců po skončení
správního období.
(2) Účty ty buďte podobně jako rozpočet
(§ 83) veřejně vyloženy, projednány
a předloženy okresnímu zastupitelstvu ke schválení
s podrobnou zprávou o činnosti okresních
orgánů za minulé správní období.
(3) Účty okresním zastupitelstvem schválené
buďte spolu se zprávou v předchozím
odstavci zmíněnou předloženy k přezkoumání
zemskému výboru, jenž může požadovati
od okresního náčelníka potřebná
vysvětlení, případně, shledá-li
závady, naříditi, čeho třeba
k jich odstranění. Neshledá-li závad,
účty schválí.
Ustanovení §§ 80 až 85 se vztahují
i na fondy, ústavy a podniky v majetku nebo správě
okresu.
(1) Při každém okresním zastupitelstvu
buď zřízena komise finanční.
Počet členův a náhradníkův
a její složení, jakož i jednací
řád bude určen statutem, který vydá
zemský výbor vyslechna okresní zastupitelstvo.
Předsedu volí finanční komise ze sebe.
Při sdělání statutu buď šetřeno
zásady, že nejvíce jedna polovina členů
smí býti volena okresním zastupitelstvem,
kdežto ostatní členové jsou jmenováni
zemským výborem se schválením zemského
presidenta a že většina členů nesmí
býti členy okresního zastupitelstva a že
jest pokud možno do komise přibrati odborníky.
(2) Předseda okresního výboru předloží
rozpočty a účty finanční komisi
nejpozději současně s jich veřejným
vyložením, aby je prozkoumala a o nich se vyjádřila.
Komise musí vyjádření podati ve lhůtě
osmi dnů, ačli jí nebyla pro zvláštní
okolnosti povolena okresním výborem lhůta
jiná; jinak se k vyjádření nehledí.
(3) Finanční komise jest oprávněna
v mezích statutu kontrolovati veškero hospodářství
okresní do působnosti okresního zastupitelstva
náležející a podávati okresnímu
zastupitelstvu a výboru i okresnímu náčelníkovi
zprávy a návrhy.
(4) Finanční komise má právo bráti
v odpor usnesení okresního zastupitelstva povahy
finanční. Odvolání buď podáno
předsedou komise u okresního úřadu
ve lhůtě patnáctidenní ode dne vyhlášení
příslušného usnesení okresního
zastupitelstva a má, bylo-li usneseno dvěma třetinami
všech členů komise, účinek odkladný.
O odvolání rozhoduje zemský úřad.
Okresní výbor připravuje návrhy pro
jednání okresního zastupitelstva.
(1) Okresní výbor provádí hospodářství
okresní řídě se přesně
rozpočtem.
(2) Ukáže-li se při tom, že částka
pro jistý účel rozpočtem povolená
nedostačuje a nemůže-li býti takové
vydání odloženo, může býti
nedostávající se potřeba uhrazena
z úspor částek povolených rozpočtem
pro jiné účely, dá-li k tomu souhlas
okresní náčelník a do lhůty
okresním výborem stanovené i finanční
komise (§ 87, odst. 2).
(3) Nová vydání v rozpočtu neuhrazená
mohou býti okresním zastupitelstvem usnesena jen
tehdy, když se o nich vyslovil okresní náčelník
a ve lhůtě okresním výborem ustanovené
(§ 87, odst. 2) i finanční komise a když
byla zároveň schválena i potřebná
úhrada.
(4) Totéž platí o zastavení nebo snížení
rozpočtového příjmu.
(5) Jenom v případech naléhavých a
nepředvídaných může okresní
výbor za přítomnosti dvou třetin svých
členů vydání ta sám učiniti,
musí je však předložiti v nejbližší
schůzi okresnímu zastupitelstvu spolu se zprávou
finanční komise k dostatečnému usnesení
a opatření úhrady.
Okresní náčelník provádí
usnesení okresního zastupitelstva i výboru
a podává okresnímu zastupitelstvu zprávu
o tom, jak byla provedena tato usnesení. Okresní
zastupitelstvo může se usnésti, že zprávy
té a z jakých důvodů nebéře
na vědomí. Usnesení to buď do patnácti
dnů předloženo zemskému presidentu k
rozhodnutí. Ustanovení § 52 o hlasování
úředníkův platí obdobně.
Ustanovení § 53 platí obdobně s tou
zněnou, že usnesení schvaluje zemský
president a že při opatření podle odstavce
4, věty 2, jest vyslechnouti okresní zastupitelstvo.
Okresní zastupitelstvo i výbor jsou povinny zúčastňovati
se pří provádění usnesení
zemského zastupitelstva způsobem, který určen
jest těmito usneseními nebo nařízením
zemského úřadu.
Okresní zastupitelstvo jest oprávněno i samostatně
činiti zemskému zastupitelstvu, zemskému
presidentu, okresnímu náčelníku i
jiným úřadům návrhy a podněty,
pokud se dotýkají zájmů okresu nebo
jeho obyvatelstva.
(1) Okresní zastupitelstvo jest poradním sborem
okresního náčelníka i zemského
presidenta a zemského zastupitelstva ve věcech veřejné
okresní správy a podává o nich k jejich
žádostí posudky a návrhy.
(2) K tomu buď poskytnuta okresnímu zastupitelstvu
přiměřená lhůta.
Okresní náčelník zastupuje okres jako
právnickou osobu (§ 78) na venek a podpisuje všechny
písemnosti jménem okresu. Listiny o právních
jednáních, jimiž se okres naproti třetím
osobám zavazuje, jakož i plné moci musí
býti podepsány okresním náčelníkem
a jedním členem okresního výboru a
opatřeny pečetí okresního úřadu.
Listiny opírající se o usnesení podle
§ 80, odst. 1, č. 2 a 3, buďtež kromě
toho podepsány ještě jedním členem
okresního zastupitelstva.
(1) Jestliže okresní zastupitelstvo se neusneslo včas
na rozpočtu nebo pakli okresní zastupitelstvo nebo
výbor neučinily opatření, aby úkoly,
jež jim podle zákona příslušejí,
byly řádně plněny, náleží
okresnímu náčelníku, aby učinil
na náklad okresu, čeho třeba k řádnému
vedení správy.
(2) Proti opatření tomu může každý
člen okresního zastupitelstva nebo výboru
podati do patnácti dnů stížnost u okresního
úřadu k úřadu zemskému. Stížnost
má, není-li nebezpečí v prodlení,
účinek odkladný.
(1) Má-li okresní náčelník
za to, že usnesení okresního zastupitelstva,
výboru nebo okresních komisí příčí
se zákonu nebo vybočuje z mezí působnosti
okresního zastupitelstva, výboru nebo komise, jest
oprávněn i povinen usnesení to zastaviti
a věc do patnácti dnů předložiti
zemskému presidentu k rozhodnutí, zda usnesení
to má býti v platnosti ponecháno či
zrušeno. Nerozhodne-li zemský president do čtyř
neděl po tom, zůstává usnesení
v platnosti.
(2) Rovněž i zemský president sám může
takové usnesení z úřední povinnosti
zrušiti.
(3) O zrušení usnesení buď učiněno
v nejbližší schůzi okresního zastupitelstva,
výboru nebo dotyčné komise sdělení.
(4) Bylo-li zrušeno usnesení okresního zastupitelstva,
může každý člen jeho, bylo-li zrušeno
usnesení okresního výboru nebo komise, může
kterýkoli člen okresního výboru nebo
komise nastoupiti stížností k ministerstvu
vnitra, kterou jest podati u okresního úřadu
do patnácti dnů ode dne účinného
sdělení.
(1) Ministerstvo vnitra může okresní zastupitelstvo
rozpustiti, je však povinno vypsati nové volby nejdéle
do dvou měsíců.
(2) Bylo-li okresní zastupitelstvo rozpuštěno,
učiní zemský president vhodné opatření
k vedení správy, zejména může
ponechati v činnosti až do ustavení nového
zastupitelstva okresní výbor a okresní komise
anebo místo nich ustanoviti orgány jiné.
(1) Dohlédací moc nad obcemi, kterou vykonávají
v Čechách okresní zastupitelstva (výbory
- okresní správní komise), na Slovensku okresní
výbory, na Moravě a ve Slezsku zemské výbory
(správní komise), přechází
na okresní výbory; dohlédací moc nad
městy se zvláštním statutem, kterou
vykonávají zemské (správní)
výbory (komise), a nad městy se zřízeným
magistrátem, kterou vykonávají župní
výbory, přechází na zemské
výbory. Dohlédací moc, která přísluší
podle zákona ze dne 12. srpna 1921, č. 329 Sb. z.
a n., vyšším dohlédacím úřadům,
budou vykonávati zemské výbory. Výkonem
dohlédací moci se nevyrozumívá rozhodování
pořadem stolic. Pokud se jinak nestanoví, lze si
z usnesení, která okresní výbor učiní
vykonávaje dohlédací moc nad obcemi, stěžovati
k zemskému výboru; stížnost jest podati
do patnácti dnů ode dne doručení u
okresního úřadu.
(2) V případech, ve kterých politické
úřady jednaly v dohodě s orgány výše
uvedenými nebo po slyšení jich anebo naopak,
rozhodují, pokud se z tohoto zákona jinak nepodává,
politické úřady po slyšení zemských
neb okresních výborů.
(3) Až do další úpravy zvláštním
zákonem budou vykonávati okresní výbory
a zemský výbor v Podkarpatské Rusi dohlédací
moc nad obcemi, která náleží podle ustanovení
odstavce 1 okresním výborům a zemskému
výboru na Slovensku.
(1) Členové zemského zastupitelstva, výboru
a komisí, kteří by bez dostatečné
omluvy povinností úřadu svého neplnili,
zejména schůzí se nezúčastnili,
buďtež zemským presidentem na plnění
povinností svých upozorněni a, jestliže
přes to i nadále trvale bez dostatečné
omluvy zanedbávají svých povinností,
z úřadu svého sesazení. Nežli
zemský president vysloví sesazení buď
zemskému výboru i takovému členu sboru
poskytnuta možnost, aby se vyjádřil. Sesazený
člen může se proti opatření tomu
odvolati k ministerstvu vnitra. Odvolání buď
podáno do patnácti dnů u zemského
úřadu a nemá účinku odkládacího.
Nabude-li sesazení právní moci, pozbývá
sesazený člen pro příští
velební období volitelnosti.
(2) Podle stejných zásad buď postupováno
okresním náčelníkem proti členům
okresního zastupitelstva, výboru nebo okresních
komisí. Sesazený člen může podati
do patnáctí dnů stížnost u okresního
úřadu, o níž rozhoduje s konečnou
platností zemský president, vyslechna zemský
výbor.
(3) Jestliže by se zemské zastupitelstvo, zemský
výbor, okresní zastupitelstvo, okresní výbor
nebo komise neustavily anebo staly se k usnášení
nezpůsobilými, přísluší,
jde-li o země, zemskému presidentu, jde-li o okresy,
okresnímu náčelníku, aby učinil
potřebná opatření k vedení
správy.
(1) Zemský president vyslechna zemské zastupitelstvo
a okresní náčelník vyslechna okresní
zastupitelstvo určí, pokud to zákon nestanoví,
jakým způsobem mají býti ve veřejnou
známost uváděna usnesení zemského
a okresního zastupitelstva, jež jest veřejně
prohlašovati.
(2) Na místo dosavadních zemských zákoníků
a župních úředních věstníků
(listů) nastupují Zemské věstníky.
Podrobnosti určí ministerstvo vnitra.
(1) Zákon o organisaci politické správy nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1928. Již před
tímto dnem lze provésti podle předpisů
tohoto zákona opatření přechodná
a opatření, jež zákon ku včasnému
provedení předpokládá již v roce
předchozím.
(2) Pokud nebudou ustavena zemská a okresní zastupitelstva,
jakož i zemské a okresní výbory, vykonává
práva jim příslušející
zemský president a, pokud jde o okresy, okresní
náčelník.
(3) Všeobecné právní předpisy,
jakož i právní předpisy v jednotlivých
zemích nebo župách zůstávají
v platnosti, pokud tomuto zákonu nebo vládním
nařízením na jeho základě vydaným
neodporují.
(4) Zákon provede ministr vnitra v dohodě se zúčastněnými
ministry.