(1) Zemské zastupitelstvo jest povoláno pečovati
o správní a hospodářské záležitosti
země a jejího obyvatelstva.
(2) Zejména je zemské zastupitelstvo povoláno
pečovati o humanitní, zdravotní, sociální,
hospodářské, dopravní a kulturní
zájmy země a jejího obyvatelstva, pokud jde
o úkoly, které svým významem přesahují
rozsah a potřeby jednotlivých obcí a okresů,
dotýkají se zájmů větší
části země a nemají důležitosti
celostátní. K tomu konci může se zemské
zastupitelstvo usnášeti zejména na tom, aby
byly zřízeny nebo podporovány ústavy,
podniky nebo zařízení, jež jsou způsobilé,
aby podporovaly tělesné i mravní blaho a
vzdělání obyvatelstva, zlepšovaly dopravní,
bytové, zdravotní a sociální poměry
v zemi nebo sloužily kulturním nebo hospodářským
potřebám obyvatelstva země. Při politických
rozhovorech podávati návrhy o věcech politických
a usnášeti se o nich je nepřípustno.
V oboru působnosti v §u 30 stanovené může
zemské zastupitelstvo podávati i z vlastního
uznání úřadům a zákonodárným
sborům návrhy a podněty a na zemského
presidenta vznášeti v mezích jednacího
řádu dotazy a stížnosti.
(1) K úhradě nákladů do působnosti
zemského zastupitelstva náležejících
může se zemské zastupitelstvo usnésti
na vybírání poplatků, příspěvků,
dávek a naturálních plnění
v zemi. Pokud přísluší zemím
podíl na státních daních, stanoví
zvláštní zákony.
(2) Dávky však mohou býti usneseny jen potud,
pokud jiné příjmy, na př. ze jmění
zemského, z poplatků, příspěvků
na úhradu potřeby nestačí.
(3) Naturální plnění buďtež
vždy oceněna a jest povinnému na vůli
necháno, aby plnění ta sám nebo vhodnými
zástupci provedl anebo na místo nich vyceněnou
částku zaplatil.
Jde-li o uřízení, jež výlučně
nebo měrou zvláště vynikající
nebo nepatrnou prospívají jednotlivým okresům,
může se zemské zastupitelstvo za souhlasu dvou
třetin všech svých členův usnésti,
aby tyto okresy nesly náklad na zařízení
ta výlučně nebo podílem větším
nebo menším podle měřítka zároveň
usneseného.
Hospodářské podniky v majetku nebo správě
zemské buďtež tak spravovány, aby jejich
příjmy uhrazovaly aspoň veškerá
vydání, počítajíc v to přiměřené
zúročení a umoření vloženého
kapitálu. Výjimka jest přípustna jen,
pokud podnik slouží veřejnému zájmu,
který nemůže býti jinak uspokojen.
(1) Poplatky mohou býti vybírány jednak za
určité úřední výkony
v působnosti zemského zastupitelstva zemskými
orány prováděné, jednak za používání
zařízení (ústavů, podniků
a pod.), jež zemské zastupitelstvo ve veřejném
zájmu udržuje a jež byla na základě
veřejného práva k používání
ponechána.
(2) Poplatky buďtež napřed podle pevných
sazeb a předpisův určeny; při tom
jest dovoleno poplatky odstupňovati, zejména podle
výkonnosti, neb i osvobození od nich poskytnouti.
(1) Příspěvků na opatření
nebo k úhradě nákladů na zřízení
a udržování zařízení,
jichž veřejný zájem vyžaduje, může
býti požadováno na těch obcích,
vlastnících pozemků a majitelích živností,
jimž ze zařízení těch vzcházejí
zvláštní hospodářské výhody.
Usnesení o tom může se státi pouze nadpoloviční
většinou všech členů zemského
zastupitelstva se schválením zemského presidenta.
Výše příspěvků buď
výhodám přispívatelů pokud
možno přizpůsobena.
(2) Příspěvky mohou býti zcela nebo
z části nahrazeny naturálním plněním
(§ 32, odst. 3) podle určitých zásad,
zemským zastupitelstvem ustanovených.
Dávky zemské mohou býti vybírány
buď jako přirážky k státním
daním a dávkám v zemi předepsaným,
buď jako samostatné dávky.
(1) Podrobnější předpisy ku provedení
usnesení o vybírání poplatků,
příspěvků a dávek i naturálních
plnění, buďtež ustanoveny zvláštním
řádem, o němž se usnáší
zemské zastupitelstvo.
(2) Zemské zastupitelstvo může ustanovení
tohoto řádu svěřiti zemskému
výboru.
(3) Do řádu mohou býti pojata i trestní
ustanovení, a to pokuty ve výměře
20 Kč až 10.000 Kč a vězení od
6 hodin do 6 měsíců.
Přirážky zemské k přímým
daním přes padesát procent, dále poplatky,
příspěvky. samostatné dávky
a naturální plnění lze ukládati
jen s povolením vlády. Právo povolení
přirážek ve výměře usnesené
zahrnuje v sobě též právo stanoviti
přirážky výměrou nižší
nebo vyšší. Prováděcí předpisy
(řád § 38) vyžadují k své
platnosti schválení ministerstvem vnitra v dohodě
s ministerstvem financí, případně
s jiným příslušným ministerstvem.
Ukládání zemských přirážek,
poplatků, příspěvků, samostatných
dávek a naturálních plnění
vyžaduje mimo to vyhlášení v Zemském
věstníku.
(1) Odvolání proti vyměřenému
příspěvku, poplatku nebo samostatné
dávce nebo proti uloženému naturálnímu
plnění sluší poslati do patnácti
dnů od doručení výměru u zemského
úřadu k ministerstva vnitra.
(2) Proti výměře přirážek
lze se do třiceti dnů po příslušném
oznámení odvolati u předpisujícího
úřadu. O odvolání rozhoduje s konečnou
platností finanční úřad první
stolice. který jest povinen vyžádati si dobré
zdání zemského výboru, popírá-li
se odvoláním platební povinnost.
(3) Odvolání nemají účinku
odkladného.
(4) Příspěvky, poplatky a dávky i
naturální plnění vymáhají
se týmiž orgány a prostředky jako daně
státní.
Země jest, pokud jde o úkoly v §§ 30 až
33 tohoto zákona zemskému zastupitelstvu přikázané,
právnickou osobou a může jako země samostatně
nabývati práv i samostatně se zavazovati.
Jmění zemi náležející
nebo v její správu odevzdané spravuje za
dozoru zemského presidenta zemský výbor,
šetře při tom nařízení
zemského zastupitelstva; zemský výbor může
ke správě té přibrati i členy
okresních výborů v obvodu zemského
úřadu zřízených.
(1) Zemské zastupitelstvo se usnáší
zejména
1. o všech věcech.jež přesahují
rozsah běžné správy jmění,
2. o tom, mají-li býti nemovité věci
zemi náležející nebo nemovitá
práva zcizena, trvalým břemenem ztížena
nebo zavazena nebo propachtována z volné ruky vůbec,
nebo veřejnou soutěží na dobu delší
než dvanáct let,
3. o tom, má-li býti učiněna výpůjčka
nebo převzato ručení za dluh cizí.
(2) Usnesení tato vyžaduji k své platnosti
schválení ministerstva vnitra.
Jde-li o vydání na trvalé zařízení,
buď zemským výborem zemskému zastupitelstvu
předložena podrobná zpráva o účelu
zařízení, o způsobu provedení,
o potřebném nákladu a o způsobu úhrady.
Zpráva ta buď zaslána, všem členům
zemského zastupitelstva aspoň patnáct dnů
před konáním schůze.
(1) Zemský výbor sestaví o všech příjmech
a vydáních do působnosti zemského
zastupitelstva náležejících na každý
správní rok rozpočet a předloží
jej zemskému zastupitelstvu k usnesení, a to aspoň
dva měsíce před novým správním
rokem. Správní rok se shoduje se správním
rokem státním. Rozpočet podléhá
schválení vlády.
(2) Má-li býti vybírána zemská
přirážka vyžadující povolení
vlády (§ 39), zkoumá vláda schvalujíc
rozpočet, zda tento vyhovuje všem ustanovením
zákonným, jmenovitě i, jsou-li v něm
zařazena veškerá plnění zemi
po zákonu příslušející
nebo platy peněžní zakládající
se na právním titulu, dále zkoumá
jednotlivé položky rozpočtu také po
stránce účelnosti a po případě
provádí v potřebě a úhradě
změny jak co do zařazení tak co do výše.
(1) Zároveň s rozpočtem jest zemský
výbor povinen podati zemskému zastupitelstvu po
drobnou zprávu o stavu a správě věcí
do působnosti zemského zastupitelstva náležejících.
(2) Rozpočet buď v Zemském věstníku
vyhlášen.
(3) Opisy rozpočtu i zprávy v prvém odstavci
uvedené buďtež předloženy ministerstvu
vnitra.
Zemský výbor jest povinen sdělati účty
do čtyř měsíců po skončení
správního roku. Účty ty buďtež
podobně projednány jako rozpočet.
Ustanovení §§ 43, 45 až 47 vztahují
se i na fondy, ústavy a podniky v majetku nebo správě
zemské.
(1) Při každém zemském zastupitelstvu
buď zřízena komise finanční.
Počet členů a náhradníků,
její složení a jednací řád
bude určen statutem, který vydá zemské
zastupitelstvo a který vyžaduje schválení
ministerstva vnitra. Předsedu volí finanční
komise ze sebe. Při sdělání statutu
buď šetřeno zásady, že nejvýše
polovina členů smí býti volena zemským
zastupitelstvem, kdežto ostatní členové
jsou jmenováni ministrem vnitra, a že většina
členů finanční komise nesmí
býti členy zemského zastupitelstva a že
jest do komise vyslati odborníky.
(2) Předseda zemského výboru předloží
finanční komisi rozpočty a účty,
aby je prozkoumala a o nich se vyjádřila. Komise
musí vyjádření své podati ve
lhůtě patnáctidenní, ačli jí
nebyla ze zvláštních důvodů povolena
lhůta jiná; jinak se k vyjádření
nehledí.
(3) Vyjádření finanční komise
buď po projednání v zemském výboru
předloženo zemskému zastupitelstvu.
(4) Finanční komise jest oprávněna
v mezích statutu kontrolovati veškero hospodářství
zemské do působnosti zastupitelstva náležející
a podávati zemskému zastupitelstvu, zemskému
výboru i zemskému presidentovi zprávy a návrhy.
(5) Finanční komise má právo bráti
v odpor usnesení zemského zastupitelstva povahy
finanční. Odvolání buď podáno
předsedou komise u zemského presidenta ve lhůtě
patnáctidenní ode dne uveřejnění
příslušného usnesení a má,
bylo-li usneseno dvěma třetinami všech členů
komise, účinek odkladný. O odvolání
rozhoduje ministerstvo vnitra.
Zemský výbor připravuje návrhy pro
jednání zemského zastupitelstva.
(1) Zemský výbor provádí zemské
hospodářství, řídě se
přesně rozpočtem.
(2) Ukáže-li se při tom, že částka
pro jistý účel rozpočtem povolená
nedostačuje a nemůže-li takové vydání
býti odloženo, může býti nedostávající
se potřeba uhrazena z úspor částek
povolených rozpočtem pro jiné účely,
dá-li k tomu souhlas zemský president a do lhůty
zemským výborem stanovené i finanční
komise (§ 49, odst. 2).
(3) Nová vydání v rozpočtu neuhrazená
mohou býti zemským zastupitelstvem usnesena jen
tehdy, když se o nich vyslovil zemský president a
do lhůty zemským výborem ustanovené
i finanční komise (§ 49, odst. 2) a když
byla zároveň schválena potřebná
úhrada.
(4) Totéž platí o zastavení nebo snížení
rozpočteného příjmu.
(5) Jenom v případech naléhavých a
nepředvídaných může zemský
výbor za přítomnosti dvou třetin svých
členů vydání ta sám učiniti,
musí je však předložiti v nejbližší
schůzi zemskému zastupitelstvu spolu se zprávou
finanční komise (§ 49, odst. 2) k dodatečnému
usnesení a opatření úhrady.
(1) Zemský president provádí usnesení
zemského zastupitelstva i výboru a podává
zemskému zastupitelstvu zprávu o tom, jak byla jeho
usnesení provedena.
(2) Zemské zastupitelstvo může se usnésti,
že zprávy té a z kterých důvodů
nebéře na vědomí. Při tom úředníci
jinak k hlasování oprávnění
(§ 20) nehlasují. Usnesení to buď do patnácti
dnů předloženo ministerstvu vnitra k rozhodnutí.
(1) Zemskému zastupitelstvu přísluší
usnášeti se na tom, zda ke správě ústavův
a podniků, jež zemské zastupitelstvo dle §
30 zřídilo nebo spravuje, třeba ustanoviti
zvláštní zaměstnance a jaká místa
a s jakými požitky mají býti na náklad
země systemisována. Služební a platové
poměry těchto zaměstnanců upravuje
zemské zastupitelstvo. Služební a platová
práva z této úpravy vyplývající
nesmějí přesahovati míry jednotlivých
druhů služebních a platových práv
a nároků státních zaměstnanců
stejné nebo rovnocenné kategorie a stejných
služebních, jakož i rodinných poměrů.
Služebně jsou tito zaměstnanci podřízeni
zemskému presidentu.
(2) Usnesení podle odstavce 1 vyžadují ke své
platnosti schválení vlády.
(3) Ustanoviti zaměstnance a propůjčiti mu
systemisované služební místo přísluší
zemskému výboru se schválením zemského
presidenta.
(4) Žádají-li toho však důležité
zájmy veřejné, je příslušný
ministr v dohodě s ministrem vnitra oprávněn
svěřiti zcela nebo z části obstarávání
odborné správy zařízení, podniků
nebo silnic zemí po slyšení zemského
zastupitelstva orgánům státní správy.
Zemský president zastupuje zemi jako právnickou
osobu (§ 41) na venek a podpisuje všechny písemnosti
jménem země. Listiny o právních jednáních,
jimiž se země naproti třetím osobám
zavazuje, jakož i plné moci musí býti
podepsány zemským presidentem a dvěma členy
zemského výboru a opatřeny pečetí
zemského úřadu. Listiny opírající
se o usnesení podle § 43, odst. 1, č. 2 a 3,
buďtež kromě toho podepsány ještě
dvěma členy zemského zastupitelstva.
Jestliže zemské zastupitelstvo neschválilo
včas rozpočtu nebo zemské zastupitelstvo
nebo výbor neučinily opatření, aby
úkoly, jež mu podle zákona příslušejí,
byly řádně plněny, přísluší
zemskému presidentu, aby činil na náklad
země, čeho třeba k řádnému
vedení správy. Proti opatření tomu
může každý člen zemského
zastupitelstva nebo výboru podati do patnácti dní
stížnost u zemského úřadu, o
níž rozhoduje ministerstvo vnitra. Stížnost
má, ač-li není nebezpečí v
prodlení, účinek odkladný.
Zemské zastupitelstvo může pro svůj
obvod:
a) vydávati podrobnější předpisy
k zákonům Národním shromážděním
republiky Československé usneseným, pokud
vláda podle zákona k tomu zemské zastupitelstvo
zmocní;
b) vydávati v mezích zákonův a nařízení
statuty na úpravu záležitostí ústavů
a zařízení, jež ve své působnosti
zřídilo nebo spravuje;
c) stanoviti v mezích zákonův a nařízení
podrobnější předpisy o správě
jmění obcí, okresův a země,
jejich podniků a ústavů, a o provádění
dozoru nad správou tou.
(1) Předpisy a statuty podle § 56 zemskými
zastupitelstvy usnesené vyžadují k své
platnosti potvrzení ministerstva vnitra v dohodě
s příslušnými ministerstvy. Předpisy
i statuty pokládají se za potvrzené, jestliže
ministerstvo vnitra do tří měsíců
po tom, co mu byly předloženy, o nich se neprohlásilo.
(2) Potvrzené předpisy a statuty, vyhlašují
se v Zemském věstníku a nabývají
působnosti, nebylo-li nic jiného v nich určeno,
patnáctého dne po vyhlášení.
Jak zemská zastupitelstva se zúčastňují
při rozhodování veřejnoprávních
sporů (zemské senáty), určuje zvláštní
zákon.
(1) Zemské zastupitelstvo jest poradním sborem zemského
presidenta a ústředních úřadů
o věcech veřejné zemské správy
se týkajících a podává o nich
k žádosti dotčených úřadův
posudky a návrhy.
(2) K tomu buď zemskému zastupitelstvu dána
přiměřená lhůta.
(1) Má-li zemský president za to, že některé
usnesení zemského zastupitelstva, zemského
výboru nebo komisí zemských příčí
se zákonu nebo vybočuje z mezí působnosti
zemského zastupitelstva, výboru nebo komisí
zemských, jest oprávněn i povinen usnesení
to zastaviti a věc do patnácti dnů předložití
ministerstvu vnitra k rozhodnutí, zda usnesení to
má býti v platnosti ponecháno či zrušeno.
Nerozhodne-li ministerstvo do čtyř neděl
po tom, zůstává usnesení v platnosti.
(2) Ministerstvo vnitra může takové usnesení
zrušiti i z moci úřední.
(3) O tom buď učiněno oznámení
v nejbližší schůzi zemského zastupitelstva,
výboru nebo komise.
(4) Bylo-li zrušeno usnesení zemského zastupitelstva,
může každý člen jeho, bylo-li zrušeno
usnesení výboru nebo komise, každý člen
tohoto výboru nebo komise nastoupiti stížností
k nejvyššímu správnímu soudu.
(1) Vláda může zemské zastupitelstvo
rozpustiti. Ministerstvo vnitra je povinno vypsati nové
volby nejdéle do dvou měsíců.
(2) Bylo-li zemské zastupitelstvo rozpuštěno,
učiní ministerstvo vnitra vhodné opatření
k vedení správy, zejména může
v činnosti ponechati až do ustavení nového
zastupitelstva zemský výbor a zemské komise
anebo místo nich ustanoviti orgány jiné.
Členové zemského zastupitelstva i výboru
a komisí mají nárok na náhradu jízdného
z místa svého bydliště do sídla
zemského úřadu a nárok na náhradu
skutečných výloh z prostředků
zemských. Výlohy tyto mohou býti paušalovány
usnesením zemského zastupitelstva, jež vyžaduje
schválení ministerstva vnitra v dohodě s
ministerstvem financí.
Mimo města se zvláštním statutem a se
zřízeným magistrátem jest u každého
okresního úřadu zřízeno pro
jeho obvod okresní zastupitelstvo.
(1) Okresní zastupitelstvo má:
40.000 | |||||
70.000 | |||||
100.000 | |||||
100.000 |
(2) Dvě třetiny členů jsou voleny
podle § 65, ostatní členy jmenuje ministr vnitra
z odborníků.
(1) Kdo má právo voliti a kdo může býti
volen nebo jmenován do okresního zastupitelstva,
jakož i jak se řízení volební
provádí, upravuje zvláštní zákon.
(2) Členové okresního zastupitelstva jsou
voleni na šest roků.
Členství v okresním zastupitelstvu zaniká
obdobně ze stejných důvodů jako členství
v zemském zastupitelstvu (§ 15). O ztrátě
členství v případech § 15, písm.
d) a e), rozhoduje ministr vnitra.
Předsedou okresního zastupitelstva jest okresní
náčelník, jest však oprávněn
předsednictví ve schůzích okresního
zastupitelstva svěřiti některému úředníku
okresního úřadu. Okresní náčelník
svolává okresní zastupitelstvo aspoň
dvakráte do roka; jest však oprávněn
svolati je, kdykoliv jindy je toho potřeba, a je povinen
je svolati do osmi dnů, žádá-li o to
aspoň čtvrtina členů okresního
zastupitelstva udávajíc zároveň předmět
jednání.
Okresní náčelník svolává
schůze aspoň na osm dní napřed; určuje
předměty jednání, které buďtež
zároveň s pozváním sděleny
i členům okresního zastupitelstva i zemskému
úřadu. O předmětech, jež nebyly
na pořadu jednání, může býti
jednáno a usnesení učiněna jen, souhlasí-li
nadpoloviční většina všech členů.
Schůze okresního zastupitelstva zahajuje, řídí,
uzavírá a stonaví pořad jednání
okresní náčelník. Věci, jež
nenáležejí do působnosti okresního
zastupitelstva, má předseda z jednání
vyloučiti, proti čemuž může kterýkoli
člen okresního zastupitelstva podati do patnácti
dnů u okresního úřadu stížnost
k zemskému úřadu. Ustanovení §
21, odst. 2, platí obdobně.
Úředníci okresního úřadu
okresním náčelníkem a úředníci
zemského úřadu zemským presidentem
k tomu určení mají právo, úředníci
okresního úřada pak k žádosti
okresního zastupitelstva i povinnost býti přítomnu
schůzím okresního zastupitelstva a mohou
se za souhlasu předsedy účastniti jednání.
Hlasovati může zpravidla jeden, nejvýše
dva úředníci okresního úřadu
okresním náčelníkem určení.
Ustanovení § 19, § 22, § 23, § 27,
§ 23, § 29, § 62 platí obdobně i
pro okresní zastupitelstva. Výlohy podle §
62 jdou na účet okresu. Zápis o každé
schůzi buď oznámen zemskému úřadu.
Jednání okresních zastupitelstev se řídí
obdobně jednacím řádem pro okresní
výbory, obsaženým ve vládním
nařízení ze dne 31. ledna 1924, č.
26 a 27 Sb. z. a n., se změnami plynoucími z tohoto
zákona. Další změny jednacího
řádu mohou býti usneseny zemským zastupitelstvem
se schválením ministerstva vnitra.
(1) Okresní zastupitelstvo volí ze sebe na volební
období okresní výbor o 8 členech a
8 náhradnících podle zákona zmíněného
v § 65. Volby buďte provedeny v prvé schůzí
nově zvoleného okresního zastupitelstva.
(2) Jednání okresního výboru se účastní
též úředníci okresního
úřadu, jimž bylo svěřeno připravovati
vyřízení záležitostí spadajících
do působnosti okresního zastupitelstva. Hlasovati
může toliko jeden úředník, jejž
určí okresní náčelník.
(1) Okresnímu výboru předsedá okresní
náčelník, jest však oprávněn
předsednictví svěřiti některému
úředníku okresního úřadu.
(2) Okresní výbor se schází na pozvání
okresního náčelníka, kdykoli je třeba,
nejméně však šestkrát do roka.
Žádají-li o to písemně aspoň
čtyři členové okresního výboru
udávajíce předmět jednání,
jest okresní náčelník povinen svolati
okresní výbor nejdéle do pěti dnů.