II. volební období. | 3. zasedání. |
I. posl. dra Keibla a druhů min. veřejných
prací o řetězovém mostě děčínsko-podmokelském,
II. posl. Špačka, Vencla a druhů min. vnitra
a financí o konečné likvidaci nároků
na odškodněnou poškozenců z t. zv. plebiscitní
doby na Těšínsku,
III. posl. Tayerle a soudr. min. sociální péče
a min. vnitra o provedení voleb do Léčebného
fondu veřejných zaměstnanců,
IV. posl. dra Holoty a spol. min. vnútra vo veci obežníka
ministra vnútra zo dňa 7. septembra 1926, čís.
52.578/21, ktorý odporuje ústavnému zákonu
čís. 152/1926 o úprave štátneho
občianstva,
V. posl. Riedla, Langra, Knejzlíka, Sladkého a spol.
min spravedlnosti stran obsazení místa presidenta
krajského soudu v Jihlavě,
VI. posl. Riedla, Langra, Mikuláše a spol. min. financí
a zemědělství o poměrech na Salmově
panství rájeckém a o dosazení vnucené
správy tamtéž,
VII. posl. Riedla, Knejzlíka, Buřívala, Procházky
a spol. min. železnic o zrušení míst strážníků
na soukromých vlečkách,
VIII. posl. J. Prokeše a soudruhů min. vnitra o nezákonném
stanovisku zemské správy politické v Brně
při výkladu § 41, odstavec 1. morav. obecního
řádu,
IX. posl. Štětky a soudr. min. veř. prací
o předčasném provisionování
horníků a porušování pracovního
řádu u státních bánských
podniků v Příbrami,
X. posl. Wenzela a druhů min. vnitra, obchodu a spravedlnosti
o přípustnosti a používáni pětimocných
sloučenin antimonu (v obchodě jako leukonin) k výrobě
smaltovaného nádobí,
Xl. posl. O. Horpynky a druhů min. spravedlnosti, že
soudy porušují jazyková práva,
XII. posl. inž. O. Kalliny a druhů min. železnic
o soustavném vytlačování německých
železničních zaměstnanců a zřízenců
v Karlových Varech,
XIII. posl. dra Jabloniczkého a druhů min. vnitra
a vládě o protizákonných změnách
maďarských a německých názvů
místních na Slovensku,
XIV. posl. Dietla, Kaufmanna, Blatné a soudruhů
vládě o drahotě cukru,
XV. posl. Geršla a druhů min. vnitra, že se neplní
zákon ze dne 23. dubna 1925, čís. 96 Sb.
z. a n., a že okresní politická správa
v Přerově jednostranně postupuje pro uznání
hřbitova v obci Polkovicích za konfesijní.
Řetězový most, spojující města
Děčín a Podmokly, pochází z
padesátých let minulého století. Ač
byl dříve častěji spravován
a zesilován, jest přece všeobecně známo,
ze nikdy řádně nevyhovoval požadavkům
dopravy. Dnes však je v takovém stavu, že jest
naléhavě nutno, aby jej vláda dala prohlédnouti
brzy a důkladně.
Jak lze denně pozorovati, most se kývá sem
tam i za nepříliš silného větru
asi proto, že nosiče řetězů jsou
staré a opotřebované. Nikdo se o to nestará,
ačkoli každého dne přes most přejíždí
sta osobních a nákladních automobilů
a jiných těžkých a lehčích
povozů a přechází přes něj
tisíce pěších. Doprava děje se
většinou bez jakéhokoliv pořádku,
takže jest most často současně zatížen
několika těžce naloženými automobily
a povozy. K tomu se druží ještě nekonečné
řady pěších, kteří ve
dne a večer přecházejí přes
most oběma směry, a vnější vliv
větru a počasí, takže člověku
je často velmi trapně, je-li právě
na mostě, jehož podlaha na mnoha místech propouští
velmi pěkné pohledy shůry dolů na
Labe. Nynější stav je dále nemožný
a podle všeobecného míněni obyvatelstva
hrozí nebezpečí, že se řetězový
most náhle zřítí. Odpovědnost,
jež by z toho povstala, jest ohromná a vláda
by ji nikterak nemohla se sebe svaliti.
Loňského roku bylo prý provedeno jakési
strategické zatížení na zkoušku,
jely totiž naložené nákladní automobily
v jedné řadě přes most. O výsledcích
této zkoušky se nikdy nikdo nic nedověděl,
dlužno bylo se spokojiti s tím že nákladní
automobily šťastně dojely na podmokelský
břeh.
Města Děčín a Podmokly jakož
i okres zabývaly se již touto otázkou a určily
peníze na předběžné práce.
Ačkoli stavební odděleni děčínské
okresní politické správy dobře zná
katastrofální stav řetězového
mostu, vláda přece nečiní ničeho,
aby se s touto velice naléhavou otázkou nějak
podrobněji zabývala.
Již nyní dlužno upozorniti, že nákladů,
jichž nepochybně bude vyžadovati nutné
obnovení řetězového mostu, nebudou
moci ani zdaleka sehnati ani obě města Děčín
a Podmokly, ani okres, poněvadž pro stále obtížnější
finanční poměry musí samosprávné
sbory těch málo pohotových prostředků
užíti na úhradu potřeb, jež se
jich týkají přímo.
Avšak ještě než se přikročí
k důkladné opravě mostu, jest nutno učiniti
prozatímní ochranná opatření.
Tak by se mělo citelnými tresty zameziti rychlé
přejíždění mostu, což cizí
soukromé automobily rády činí. Dále
by měl někdo neustále říditi
dopravu a pečovati, aby most nebyl současně
nad míru zatěžkáván. Vadná
místa mostu buďtež neprodleně spravena.
Se zřetelem na tento stav věcí táží
se podepsaní pana ministra veřejných prací:
1. Ví o vylíčených věcech?
2. Jest ochoten je zjistiti a
3. co zamýšlí učiniti, aby přímo
katastrofální stav řetězového
mostu byl co nejdříve napraven?
V Praze dne 20. ledna 1927.
Dříve nežli bylo výrokem velvyslanecké
konference v Paříži ze dne 28. července
1920 rozhodnuto o rozdělení Těšínska,
snažili se oba interesovaně státy získati
většinu obyvatelstva pro sebe pro očekávané
hlasováni lidu, které mělo býti základem
přidělení nebo rozdělení Těšínska
oběma státům. Za příprav k
tomuto plebiscitu spáchány byly jmenovitě
se strany polské pro zastrašení česky
smýšlejícího obyvatelstva četné
násilné činy, jak na jeho zájmech
osobních, tak majetkových, mnoho nynějších
našich státních příslušníků
bylo při tom zraněno, na zdraví poškozeno
a úplně nebo částečně
poškozeno majetkově a to tak těžce, že
se do dnes z těchto ran a útrap nevzpamatovali.
Vláda republiky slibovala v dobách plebiscitu a
bezprostředně před i po rozdělení
Těšínska co nejenergičtější
přispění státu k odčinění
těchto škod a poukázala také k tomuto
účelu určité peníze pro vyplácení
záloh na konečné odčinění
těchto škod, které měly zjistiti, oceniti
a k náhradě připraviti správní
úřady a zemská politická správa
pokladně jménem ministerstva vnitra a financí.
Ačkoliv už uplynulo 6 let, nebyly tyto škody
dosud řádně zjištěny a jednotlivé
nároky konečně oceněny a přiznány
a nebyly jmenovitě skoro vůbec poskytnuty úplně
slibované náhrady. Následkem toho je velká
nespokojenost a stálé stížnosti poškozených,
jejichž deputace docházejí několikráte
do roka do Prahy, do Opavy k zemské správě
politické, ale i jednotlivým poslancům ostravské
župy, domáhajíce se konečné likvidace
a výplaty svých skutečných nebo domnělých
nároků. Přes tyto deputace a intervence není
však tato záležitost likvidována, ba s
likvidací její odkládá se stále
na neurčito a čím dále tím
lhostejněji.
Tážeme se tudíž pánů ministrů
vnitra a financí:
1. Jaké jsou důvody tohoto stálého
odkládání, jež má na Těšínsku
za následek odcizování původně
právě nejspolehlivějších státu
věrných příslušníků
státní myšlénce o posilování
iredenty protistátní všeho druhu?
2. Kdy lze čekati konečné vyřešení
této záležitosti a zdali chtějí
urychliti příslušné přípravné
práce a přistoupiti ke konečné výplatě
přiznaných nároků a za jakých
okolností a podmínek?
V Praze dne 16. prosince 1926.
Pane ministře!
Zákon čís. 221 ze dne 15. října
1925 Sb. zák. a nařízení o nemocenském
pojištění veřejných zaměstnanců
ve svém § 7, předpisuje přímou,
tajnou a osobní volbu do okresních sborů
podle zásady skupinového zastoupení. Vládním
nařízením čís. 146 ze dne 16.
července r. 1926, kterým vydán volební
řád do Léčebného fondu veřejných
zaměstnanců a do rozhodčích soudů,
nařizují se však nikoliv volby osobní,
nýbrž volení poštou. Tím zřejmě
porušuje se zákon o Léčebném
fondu veřejných zaměstnanců, neboť
ruší se volby osobní a zavádí
se nespolehlivé zasílání hlasovacích
lístků poštou. Ale také nestranné
řízení těchto voleb není zaručeno.
Neboť členy volebních komisí, které
se skládají z přednosty okresního
úřadu nebo jeho zástupce a 8 přísedících,
má jmenovati okresní správa politická
devátý den po vyhlášení voleb,
při čemž nemusí přihlížeti
k zastoupení volebních stran. Tím jest tento
okresní úřad politický nadán
právem absolutním, neboť z jeho rozhodnutí
není opravného prostředku. Dalo by se očekávati,
že v demokratickém státě bude při
jmenování volebních komisí brán
náležitý zřetel k návrhům
volebních stran, aby se tak zaručila čistota
voleb. Některé okresní správy politické
také právem přihlížejí
k návrhům stran a dbají toho, aby všechny
volební strany byly ve volební komisi zastoupeny.
Naproti tomu jiné politické správy zase briskně
odmítají jakýkoliv návrh volebních
stran a prohlašují, že nejsou povinny dbáti
zastoupení volebních stran ve volební komisi.
Z toho povstává značné roztrpčení
v řadách veřejných zaměstnanců,
neboť nedůvěřují řízení
voleb, když jim není možno je kontrolovati.
Z té příčiny činí podepsaní
dotaz:
1. Ví pan ministr o postupu okresních úřadů
I. stolice v této věci?
2. Je pan ministr ochoten vhodným nařízením
rozptýliti nedůvěru v jednostranně
jmenované komise?
3. Je pan ministr ochoten naříditi okresním
úřadům na Slovensku, aby dodatečně
připustily ke skrutiniu také důvěrníky
Volného sdružení státních a veřejných
zaměstnanců nižších kategorií?
4. Co hodlá pan ministr učiniti, aby zajistil čistotu
voleb vůbec a zvláště na Slovensku?
V Praze dne 10. února 1927.
Zmienené nariadenie vydal minister vnútra po vyhlásení
a nastúpení platnosti ústavného zákona
čís. 152/1926. Zákon ten ustanovuje jasne,
za jakých podmienok majú dotyční býv.
uhorskí štátni občania nároky
na udelenie štátneho občianstva československého.
Označené ministerské nariadenie nerešpektuje
ústavný zákon, vynesený zákonodarným
sborom, a ukladá podriadeným úradom I. stolice,
aby o každom žiadateľovi podávaly zprávy
o jeho politickej straníckosti, o jeho rodinných,
majetkových a príjmových pomeroch, o jeho
národnosti a zároveň aby navrhovaly výšku
poplatku za udelenie československého štátneho
občianstva.
Minister vnútra tedy vydal ustanovenia, ku ktorým
ho citovaný zákon ústavný nezmocňuje;
nariaďuje zistenie politickej straníckosti oprávnených
žiadateľov, čo je najmarkantnejším
porušením zákona, lebo s hľadiska právneho
nároku na získanie štátneho občianstva
nečiní zákon rozdiel medzi politickými
stranami. Je to v právnom štáte nemožné.
Pri priznávaní nárokov na štátne
občianstvo môžu prichádzať v úvahu
jedine podmienky uvedené v § 1 ústavného
zákona. Pokiaľ žiadateľ týmto podmienkam
vyhovie, musí mu byť udelené štátne
občianstvo.
Konečne vo smysle § 6 zákona nutno na štátne
občianstvo týchto jednotlivcov prizerať tak,
ako keby ho boli získali už 28 októbra 1918,
a tedy ani poplatok za udelenie štátneho občianstva
nie je ani oprávnený, ani zákonitý,
lebo veď v tomto prípade mali by sme tento poplatok
zaplatiť my všetci, čo sme sa stali občanmi
Československej republiky dňom štátneho
prevratu.
Nariadenie ministra vnútra je protizákonné,
lebo zákon vyslovuje zreteľne, že oprávnenému
žiadateľovi, ktorý vyhovel podmienkam tohoto
zákona, musí byť štátne občianstvo
udelené, a zákon taxatívne uvádza
všetky podmienky, ktoré nutno dokazovať, je tedy
zrejmé, že minister vnútra nie je oprávnený
mimo podmienok zákonom stanovených stavať ešte
iné, nové podmienky, je tedy aj vyrubenie poplatku
za udelenie štátneho občianstva bez zákonné
a uchádzači nie sú povinní tomu vyhovieť.
A keďže stranická príslušnosť
politická je internou vecou každého, je pátranie
po tejto veci pomocou četníkov priamo bezprávne
a nijako nelzä to uviesť v súlad so žiadosťou
o štátne občianstvo.
Tážem se pána ministra:
Či je ochotný ihneď pozbaviť platnosti
svoje nariadenie čís. 52578-21-1926 a ihneď
zakročiť, aby žiadosti tých uchádzačov
o štátne občianstvo, ktorí majú
na to oprávnené nároky podľa zákona
čís. 152/1926 posudzované boly jedine podľa
tohoto zákona?
V Prahe dňa 10. februára 1927.
Obvod kraj. soudu v Jihlavě je velikou převahou
český; podle sčítání
lidu má 214.057 obyvatel národnosti české
a toliko 35.956 obyvatel národnosti německé.
Také soudní okres jihlavský i město
samo má většinu českou.
Nehledě k zásadnímu našemu stanovisku,
že přednostové tak důležitých
úřadů v národním státě
českém mají býti úřednici
národnosti české, mluví již tento
národnostní poměr pro požadavek, aby
presidentem krajského soudu v Jihlavě byl jmenován
úředník národnosti české.
Přes to se proslýchá, že tato otázka
stala se předmětem jednání a že
má býti rozhodováno o tom, nemá-li
býti pro Jihlavu jmenován president národnosti
německé.
Tážeme se pana ministra spravedlnosti, zdali jsou
pravdivy zprávy proskakující o jednáních
shora zmíněných a hodlá-li p. ministr
spravedlnosti jmenovati pro Jihlavu presidentem kraj. soudu soudce
národnosti české?
V Praze dne 15. února 1927.
Státní finanční správa má
eminentní zájem, aby rájecké panství
Salmovo bylo spravováno hospodárně, neboť
majitel panství Salm dluhuje státu 18,000.000 Kč
na dávce z přírůstku hodnoty a 9,000.000
Kč na daních, nehledě k tomu, že osobní
daň z přijmu není předepsána
od r. 1922. Bilance hospodářství na tomto
panství jest rok co rok pasivní; pasiva dosahují
některý rok až 11/2 mil.
Kč. Žádný div, když na př.
r. 1919 jen osobní konto Salmovo vykazovalo 2,400.000 Kč
a kromě toho vydržování domácnosti
Salmovy vyžadovalo přes 130.000 Kč. Velkou
část pohltily dostihové stáje (přes
680.000 Kč!), konto automobilově vykazovalo položku
120.000 Kč. Přepychové potřeby rodiny
Salmovy jsou z výtěžku panství hrazeny
- daně a dávky se neplatí!
Majitel panství Salm dlí nyní mimo republiku
a správu velkostatku vede jako jeho plnomocník (neschválený
St. P. Ú.!) velkostatkář Belcredi z Líšně
u Brna. Správa se však nijak nezlepšila, naopak
oprávněných výtek stále přibývá.
Ačkoliv podle záborového zákona má
býti plnomocník v místě, dojíždí
Belcredi do Rájce sotva 10krát do měsíce
a rozhoduje o všem v Brně, kam se za ním musí
dojížděti. P. Belcredi provádí
všechny větší nákupy prostřednictvím
hospodářského družstva velkostatkářů
v Brně, jehož je čelným funkcionářem,
čímž se nákupy, které se dály
dříve přímo, zdražují
o provisi družstvu (jen na nákupu 100 q kostní
moučky od chem. akc. spol. v Ramersdorfu byl rozdíl
proti dřívějšímu přímému
nákupu 1556 Kč), naopak nařizuje také
prodej zemědělských výrobků
tomuto družstvu, čímž se opět často
zkracuje příjem (jen u máku bylo lze docíliti
volným prodejem více o 8400 Kč, nežli
zaplatilo družstvo). Při tom dlužno konstatovat,
že při nákupu od družstva velkostatkářů
platí se velké úroky z prodlení; tyto
zbytečně platy staly se pravidlem, poněvadž
poukazy leží u Belcrediho až 2 měsíce!
Proč?
Příznačnou pro správu jest skutečnost,
že jedno auto bylo prodáno bratru Belcrediho za 75.000
Kč, ačkoliv se nabízelo za ně 90.000
Kč.
Ale také lesní hospodářství,
tak důležité na rájeckém panství
(zabraných lesů je tu 10.500 ha), trpí po
stránce odborně-technické.
Desítiletý plán lesního hospodářství
vykazuje značné překácení v
prvních 4 letech; navrhoval tedy odborný lesní
úředník, aby toto překácení
se vyrovnalo v dalších 4 letech zmenšenou výrobou
dřeva, aby poslední 2 roky zůstala těžba
normální, jak je při řádném
lesním hospodářství pravidlem. Pan
Belcredi chce však rozvrhnouti ono nutné vyrovnání
na celých posledních 6 let, chce tedy i v dalších
6 letech káceti více, nežli připouští
řádné a zákonné hospodářství.
Při tom se ještě objevují spory o zmocnění
mezi Belcredim a Salmem z Budkova, který se zase vykazuje
jakousi rodinnou plnou mocí.
Působením Belcrediho zavládly na panství
rájeckém poměry, které nikterak neslouží
jeho prosperitě.
Hledě k velkým pohledávkám státu
na daních a dávkách jest jistě na
místě volání poplatníků,
kteří vidí hospodářství
v Rájci z blízka, aby stát zasáhl
a dosadil vnucenou správu.
Důležitost tohoto objektu pro státní
finance ocenil už zesnulý Dr. Rašín, který
v r. 1920 osobně dlel na zámku v Rájci.
Motivujíce tímto státním zájmem
svůj interes v této věci, táží
se podepsaní:
1. znají páni ministři neudržitelné
poměry na rájeckém panství,
2. jest p. ministr financí ochoten prosaditi, aby tam byl
dosazen vnucený správce, který by byl zárukou
správného hospodaření, aby stát
konečné přišel k tomu, což jeho
jest?
V Praze dne 15. února 1927.
Na soukromých vlečkách uhelných závodů
v obvodu olomouckého ředitelství státních
drah při jámě "Hlubina" a "Jan"
v Karvinné ruší se místa strážníků,
ačkoliv tito exponovaní zaměstnanci státních
drah jsou placeni uhelnými závody Larisch-Mönnichovými.
Tito strážníci obsluhují různá
bezpečnostní zařízení, osvětlování,
přejezdy, bdí, je-li volná trať atd.
Byli tam jistě dosazeni proto, že toho bezpečnost
vyžadovala, a dálo se tak v dohodě se správou
závodů. Nyní se místa ta ruší
bez vědomí správy dolů, ano proti
jejich námitkám, že jich odstranění
jest spojeno se značným risikem závodů.
O tyto strážníky musí se postarati správa
dráhy buď tím, že je pensionuje anebo
přeloží na jiné místo - v obou
případech je platí ze svého! Opatřením
tímto se tedy státu neušetří
vydání, naopak se státní dráhy
zatěžují.
Vysvětlování, že strážníků
je třeba na trati, je liché, poněvadž
je velký nadbytek strážníků i
těch, kteří se jimi chtějí
státi, na jiných úsecích železniční
správy. Když pak toto opatření neznamená
úsporu pro žel. správu, nedovedeme pochopiti
příčiny takového postupu v dnešních
dobách veliké nezaměstnanosti.
Podepsaní se proto táží, zdali jsou
tyto zkušenosti p. ministrovi známy, a chce-li učiniti
opatření, aby byla sjednána náprava
a případy ty se více neopakovaly?
V Praze dne 15. února 1927.
V obci Petřvaldě okresu Novojického na Moravě
resignovalo roku 1926 v březnu 10 členů i
jejich náhradníci z 18 členného obecního
zastupitelstva, takže zastupitelstvo stalo se po zákonu
neschopným usnášeti. Zemská správa
politická, která byla požádána,
aby učinila potřebné opatření
k zavedení právního řádu v
obci rozpuštěním kusého obecního
zastupitelstva a ustanovením vládního komisaře,
výnosem 15. září 1926 číslo
95.382/III rozhodla, že obecní zastupitelstvo v Petřvaldě
čítá po přijetí podaných
resignací obecním zastupitelstvem ještě
více než polovici členů a že jest
proto podle ustanovení §u 41., odst. 1. mor. ob. řádu
ještě usnášení schopno. Tento názor
zemské správy politické naprosto odporuje
příslušným ustanovením mor. ob.
řádu, podle něhož v daném stavu
přichází v úvahu odstavec 1. a nikoli
odst. 2. § 41, z jehož jasného znění
- podstatně odchylného od předpisu §
43 č. ob. ř. a § 41 sl. ob. ř. - vyžaduje
se pro způsobilost k usnášení ob. zastupitelstva
přítomnost alespoň dvou třetin jeho
členů, nehledě k tomu, že počet
členů zastupitelstva fakticky klesl i pod polovici
další resignací dvou náhradníků
čs. strany lidové, nastoupivších za
resignovavší členy zastupitelstva z téže
volební skupiny.
Za tohoto stavu věci vede správu obce svémocně
a protizákonné starosta obce Petřvaldu sám,
nesvolávaje a nemoha svolávati ani schůzí
ob. zastupitelstva ani schůzí obecní rady,
v níž po resignaci členů zastupitelstva
zůstali ze 6 členů pouze tři členové,
a nemaje k ruce ani zákonem nařízené
finanční komise, jejíž členové
až na dva svých mandátů taktéž
se vzdali.
Důsledkem tohoto stavu jest, že není možno
schváliti obecní rozpočet na rok 1927 ani
účty výroční za rok 1926, a
tím položiti základ řádnému
hospodaření obce a jeho kontrole.
Občanstvo a voličstvo obce Petřvaldu, jež
v převážné většině
naprosto odpírá důvěru nelegálně
úřadujícímu starostovi obce, nemůže
přes veškero své úsilí domoci
se u příslušných úřadů
státní správy toho, aby v obci této
zaveden byl právní řád a zákonný
pořádek, a je obava, že za těchto poměrů
může býti ohrožena také autorita
státní správy, jejíž povolané
orgány, chráníce nezákonný
stav správy obce, odpírají oprávněnému
a na podkladě zákonném založenému
požadavku převážné většiny
místního voličstva.
Tážeme se:
Ví pan ministr vnitra o rozvrácených poměrech
a nezákonném stavu v obecní správě
v Petřvaldě?
Ví pan ministr, že zemská správa politická
v Brně nesprávným výkladem obecního
řádu dopomáhá zachovávati tento
neudržitelný stav?
Je pan ministr vnitra ochoten naříditi podřízenému
úřadu, aby, dbaje vůle voličstva,
učinil taková opatření jaká
zákon v daném případě jasně
předpokládá?
V Praze dne 15 února 1927.