Tento paragraf vymezuje blíže okruh uchazečů,
jimž jest podle tohoto zákona při ucházení
o uprázdněná místa v zákoně
uvedená tato místa uděliti. Jest v něm
zdůrazněno, že to musí býti "déle
sloužící" ve vlastním smyslu slova,
t. j. osoby, které byly do poměru déle sloužících
vojenskou správou přijaty podle příslušných
předpisů, vydaných o déle sloužících.
Takové osoby musily by vyhovovati proz. podmínkám
stanoveným věcním věstníkem
MNO, č. 17, č. 147; z těchto podmínek
jest patrno, že vojenská správa postupuje ve
výběru dotčených osob velmi rigorosně.
Pokud se použití déle sloužících.
týče, lze uvésti toto:
Zavedením kratší presenční služby
nežli dvouleté postrádá vojenská
správa schopných instruktorů, kteroužto
funkci zastávali při dřívější
dvou- až tříleté službě
poddůstojníci z presenčně sloužícího
mužstva. Je tudíž nasnadě, že vojenská
správa musela hledati nápravy v tomto směru
a doufá ji nalézti v zavedení instituce déle
sloužících.
Ale není to jen úkol instruktorský, který
jest požadován od déle sloužících.
Tak na příklad: odvelením dnešním
rot mistrů od vojskových těles k různým
ústavům, úřadům a do voj. škol
všech druhů a kategorií, vykonávají
déle sloužící často i některé
z funkcí, které by normálně měly
býti zastávány rotmistry.
Jest samozřejmé, že postupem let, která
déle sloužící ztráví v
další činné službě po ukončení
zákonem stanovené presenční služby,
hodnota jeho pro výkon vojenské služby roste,
takže v posledních letech další činné
služby výkon déle sloužících
není již jen instruktorský.
Vojenská správa, majíc na zřeteli,
aby déle sloužící nabyli v době
konání služby pro vojenskou správu též
potřebné prakse pro budoucí jich opatření
v civilní službě, neomezí se prostě
jen na ponechání déle sloužících
ve službě řadové, ale dá jim
možnost, aby byli přidrženi též -
pokud to bude možné - k různým kancelářským
pracem a v nich podle možnosti vycvičeni.
Jmenovitě na sklonku další činné
služby v poměru déle sloužících
učiní vojenská správa opatření,
aby se jich v mezích možnosti použito buď
jen pro určitou kancelářskou agendu, anebo
v některém jiném speciálním
odvětví (účetní, manipulační,
zbrojířská služba apod.).
Bližší podmínky, jimž musí
déle sloužící vyhovovati, aby měl
na propůjčení místa podle navrženého
zákona nárok, obsahuje § 6.
Zdůrazniti třeba, že osoby, jimž bylo
povoleno pouhé další konání činné
služby podle § 19 branného zákona, aniž
vyhovovaly předpisu o déle sloužících,
nenáleží do okruhu osob, které podle
tohoto zákona mají nárok na propůjčení
míst.
Tyto paragrafy pojednávají o služebních
místech, jež jsou podle navrženého zákona
vyhrazeny buď plným počtem nebo poměrně
pro déle sloužící poddůstojníky.
Tato místa lze tříditi ve tři skupiny:
1. místa ve státní službě, počítajíc
v to i službu u státem placených nebo státem
spravovaných ústavů, podniků a fondů
(nevyjímajíc ani podniky spravované podle
zásad obchodního hospodaření);
2. místa ve službě jiných veřejnoprávních
korporací a ústavů, počítajíc
v to i službu u jejich nebo jimi spravovaných podniků,
fondů a zařízení;
3. místa v určitých soukromých závodech
a podnicích.
V jednotlivostech lze poznamenati ještě toto:
ad 1. Osnova zákona nemohla ze své působnosti
vyňati ani státní podniky spravované
podle zásad obchodního hospodaření
(zák. č. 101/1922 Sb. z. a n.).Námitky, které
z některých stran byly vznášeny proti
tomu, s odůvodněním, že se to dobře
nesnáší s povahou obchodního hospodaření,
aby zmíněné podniky byly co do přijímání
zaměstnanců vázány způsoben
v zákoně stanoveným, nemohly býti
uznány. Moly-li by býti tyto podniky z působnosti
zákona eliminovány, pak odpadl by největší
počet míst, na něž by bylo lze déle
sloužící umístiti, obzvláště
uváží-li se, které podniky patří
mezi podniky spravované podle zásad obchodního
hospodaření (viz vládní nařízení
206/1924 Sb. z. a n.); pak odpadla by ta nejpočetnější
odvětví služební, jako jsou čs.
státní dráhy, čs. pošta, čímž
ovšem účel zákona by se úplně
zmařil. Při tom je vhodné zdůrazniti,
že jest nerozhodující, zda snad největší
část zaměstnanců takových podniků
bude přijímána na smlouvu.
ad 2. Sem patří veřejnoprávní
korporace, ústavy atd., na něž se vztahuje
§ 212 platového zákona, resp. § 19 zákona
č. 394/1922 Sb. z. a n. Patří sem tudíž
všechny veřejnoprávní korporace územní
i zájmové a jejich ústavy, podniky, fondy
a jiná zařízení, zejména země,
župy, okresy, obce, ústavy obstarávající
povinné pojištění pro případ
nemoci, úrazu, invalidity a stáří,
jakož vůbec všechny veřejnoprávní
korporace a ústavy, pro které zákonné
předpisy stanoví povinné členství
a právo předpisovat svým členům
příspěvky pro úhrady svých
potřeb. Pokud specielně obcí se týče,
zdůrazňuje se, že v úvahu přicházejí
nejen obce politické, nýbrž i obce školní
(místa zadávání místním
školním výborem atd.).
ad 3. Mezi soukromé závody a podniky spadající
pod působnost navrženého zákona patří:
a) soukromé podniky sloužící veřejné
dopravě železniční a paroplavební.
Tyto podniky byly rovněž uvedeny jak v dřívějších
zákonech o certifikatistech, tak v zákoně
legionářském. Pokud drah státních
se týče, patří tyto mezi státní
podniky zmíněné pod 1, poněvadž
čs. dráhy jsou podle vl. nař. 404/1922 Sb.
z. a n. státním podnikem spravovaným podle
zásad obchodního hospodaření; pod
lit. a) spadaly by tudíž jen dráhy nestátní
(soukromé);
b) závody a podniky, na nichž jest stát převážnou
měrou podílníkem, nebyly v dřívějších
zákonech o certifikatistech uvedeny; jde tu však o
nový typ podniků, u nichž jest zajisté
zcela odůvodněno, již také se zřetelem
na význačnou kapitálovou účast
státu, aby patřily do okruhu míst podle navrženého
zákona pro déle sloužící vyhrazených;
c) konečně sem patří též
koncesované podniky, které státem jsou trvale
podporovány anebo zaručeny; je to kategorie podniků,
které již podle dřívějších
zákonných ustanovení patřily mezi
podniky, na něž se vztahovaly zákony o legionářích
a staré zákony o certifikatistech.
Pokud pak jde o jednotlivé kategorie míst, které
u subjektů ad 1. - 3. vypočtených patří
do okruhu míst podle osnovy vyhrazených, mají
to podle osnovy býti:
a) všechny kategorie zřízenecké (podúřednické
a zřízenecké), dohlížitelské
a dozorecké, a to bez rozdílu, ať tu jde o
místa pragmatikálních zřízenců
(podúředníků), spadajících
pod služební pragmatiku a zákon č. 103/1926
Sb. z. a n., anebo a místa pomocných zřízenců,
pro něž platí vl. nař. č. 114/1926
Sb. z. a n., anebo obdobné kategorie míst u železnic
(kamž patří též výkonná
služba železniční) a u všech jiných
služebních odvětví nebo podniků,
ať služební poměr je upraven jakkoli (individuelní
nebo kolektivní smlouvou, služebním řádem
atd.).
Pokud specielně kategorie státních zřízenců
se týče, sluší zdůrazniti, že
v § 7, odst. (2), osnova výslovně uvádí,
že službu déle sloužících
poddůstojníků sluší pokládati
za jinou statní službu, jejíž nejméně
dvouleté nepřetržité konání
jest podle § 25, odst. (1), platového zákona
podmínkou ustanovení zřízeneckým
čekatelem; osnova není tudíž po této
stránce v rozporu s § 25 platového zákona.
b) Místa kancelářských úředníků.
Místa tato byla uvedena též v dřívějším
zákoně o certifikatistech a v zákoně
legionářském. Osnova však činí
tu odchylku tím, že vyjímá ustanovením
§ 3, odst. (2), místa kancelářských
úředníků, pokud o nich platí
ustanovení § 7, odst. (7); platového zákona,
stanovící, že uvedená místa doplňují
se z oficiantů. Změnu této zásady
platového zákona nemůže vojenská
správa navrhovati - ačkoliv by to jejím zájmům
nejvíce hovělo - se zřetelem k tomu, že
zákonodárce projevil citovaným ustanovením
§ 7, odst. (7), platového zákona svoji vůli,
které se vojenská správa musí podrobiti.
Aby však tato místa nebyla pro déle sloužící
poddůstojníky vůbec ztracena, navrhuje osnova,
aby se mohli tito uchazeči dostati na místa kancelářských
úředníků normálním postupem
podle § 7, odst. (7), platového zákona, t.
j. přijetím do kancelářské
pomocné služby a ustanovením pak za kancelářského
úředníka podle zásad § 7, odst.
(7), platového zákona [viz § 3, odst. (2) osnovy].
Pokud pak týče se kancelářských
úředníků, pro jichž doplňování
ustanovení § 7, odst. (7), platového zákona
neplatí, nečiní osnova výjimek.
c) Místa manipulačních úředníků.
Tato kategorie byla též uvedena v zákoně
o dřívějších certifikatistech
a v zákoně legionářském. Zdůrazniti
ovšem sluší, že kde podle platných
předpisů předchází propůjčení
služebního místa služba čekatelská,
ustanoví se i déle sloužící poddůstojníci
nejprve čekateli, ve kterémžto poměru
muselo by býti ztráveno podle § 7, odst. (5),
platového zákona 6 let, pokud by podle § 7
osnovy nebylo povoleno určité zkrácení.
d) Místa kancelářského pomocného
personálu. Tento druh míst nebyl v dřívějším
zákoně o certifikatistech výslovně
uveden. Jest však nezbytno, aby byla tato místa do
okruhu míst podle zákona pro déle sloužící
vyhrazených pojata, a to z toho důvodu, že
jedině tím způsobem budou se moci déle
sloužící dostati na místa kancelářských
úředníků, pokud pro ně platí
ustanovení § 7, odst. (7), platového zákona;
jinak by jim byla posléze uvedená místa vůbec
nepřístupná. Kromě toho sluší
též uvážiti, že okruh míst
podle starých zákonů o certifikatistech postačil
v době, kdy byla presenční služba tříletá
a kdy v důsledku toho nebylo potřebí takového
počtu instruktorů z řad déle sloužících
poddůstojníků, nýbrž vystačilo
se částečně s poddůstojníky
jsoucími ve druhém a třetím roce presenční
služby.
e) Kromě toho osnova výslovně uvádí
ještě místa ve sboru rotmistrů, u
četnictva, pohraniční finanční
stráže a ve sboru stráže bezpečnosti.
f) Dodati sluší, že u soukromých podniků
uvedených ad 3 nejsou dotčené
druhy míst v úvahu přicházející
uvedeny přímo v zákoně, nýbrž
po té stránce se teprve později ministerstvo
národní obrany se zřetelem na skutečnou
potřebu míst a úspěšné
provedení akce osnovou sledované, jakož i podle
možnosti s přiměřeným zřením
k potřebám dotčeného podniku dohodne
s příslušným ministerstvem (zpravidla
s tím ministerstvem, jehož dozorčí pravomoci
dotčený podnik podléhá), které
druhy míst budou sem patřiti: Tylo druhy míst
budou pak pojaty do seznamů uvedených v § 9,
jež budou čas od času ministerstvem národní
obrany vyhlašovány.
§ 3 zdůrazňuje v odst. (1), že za vyhrazená
místa prohlašují se dotčená služební
místa pouze v nejnižší platové
stupnici; místa, jež se obsazují povýšením,
nebo postupem z nižší platové stupnice
do vyšší; nejsou podle osnovy zákona pro
déle sloužící vyhrazena.
O ostatních ustanoveních § 3 byla učiněna
zmínka již dříve.
Pokud se týče rozsahu, v jakém se
služební místa pro déle sloužící
vyhrazují byla o věci učiněna zmínka
ve všeobecných poznámkách a tam zdůvodněno,
proč vojenská správa na navrženém
rozsahu vyhrazených míst musí trvati.
Zásadně vyhrazují se služební
místa v úvahu přicházející
pro déle sloužící poddůstojníky
jednou třetinou.
Pro přejímání do sboru rotmistrů
z povolání ovšem toto omezeni neplatí.
Rovněž neplatí tato omezení pro služební
místa civilních zaměstnanců v oboru
vojenské správy, patřící pod
ustanovení § 2. Oba tyto druhy služebních
míst vyhrazují se plným počtem. Dále
byla učiněna výjimka pro ty služby,
jejichž povaha je rázu vojenského. Sem patří
služba četnická, služba u pohraniční
finanční stráže a u uniformované
stráže bezpečnostní; u těchto
služeb vyhrazeno je pro délesloužící
nejméně 50% volných míst. To sluší
vykládati tak, že vojenská správa bude
při umísťování déle sloužících
poddůstojníků všemi resorty v úvahu
přicházejícími co možná
nejvíce podporována, pročež byl zvolen
výraz "nejméně". Aby pak dostalo
se těmto služebním odvětvím uchazeče
v poměrně mladém věku, pamatuje osnova
na možnost zkrácení předcházející
osmileté činné služby na pětiletou
(§ 6, odst. (3).
Pokud pak počítání vyhrazených
kvot se týče, odchyluje se osnova od způsobu,
který byl judikaturou nejvyššího správního
soudu při provádění legionářského
zákona uznán za správný; nemáť
se dotčená kvota počítati při
každém obsazování míst zvláště,
bez ohledu na místa, dříve u téhož
úřadu nebo v témž služebním
odvětví již obsazená, nýbrž
uvedená kvota má se počítati tak,
že u četnictva, pohraniční finanční
stráže a uniformované stráže bezpečnosti
propůjčí se každé druhé,
zároveň neb postupně obsazované místo
déle sloužícímu poddůstojníkovi
a u ostatních míst (s třetinovou vyhrazenou
kvotou) tak, že z každých tří míst
téže kategorie, jež se zároveň
nebo za sebou týmž propůjčovatelem obsazují,
propůjčí se vždy první místo
déle sloužícímu poddůstojníkovi.
System tento - který je proti dosavadnímu způsobu
složitější a po stránce účinné
kontroly nesnadnější - navrhuje osnova na návrh
některých civilních resortů, aby v
některém služebním odvětví
nebyla snad přestoupena třetina celkového
počtu dotčených služebních míst
tím, že by se při každém obsazování
(i jednotlivých) míst muselo dbáti toho,
aby především byli umístěni uchazeči
z řad déle sloužících poddůstojníků;
odklon od dosavadní praxe přichází
tudíž k dobru ostatním uchazečům,
kteří nepatří do kategorie déle
sloužících poddůstojníků.
K § 5 sluší poznamenati, že se zřetelem
na ustanoveni platového zákona nelze s uprázdněnými
místy nakládati jako s vyhrazenými, má-li
býti dotčené místo propůjčeno
zaměstnanci již ustanovenému v činné
službě, na dovolené s čekaným
neb na dočasném odpočinku.
Tento paragraf stanoví blíže podmínky,
jimž musí déle sloužící
poddůstojníci (podle definice obsažené
v § ) vyhověti, aby měli nárok na propůjčení
služebních míst podle § 4 zákona
vyhrazených.
Jest to vedle československé státní
příslušnosti nejméně osmiletá
činná služba ve vlastnosti déle sloužícího
poddůstojníka. K tomu sluší poznamenati,
že tento požadavek zavádí se na přání
projevené jednotlivými ministerstvy při projednávání
této předlohy. Osnova však připouští
v třetím odstavci téhož paragrafu možnost
zkrátiti požadavek osmileté služby na
službu pětiletou, ježto v některých
služebních odvětvích je pokládáno
za účelné přijímati uchazeče
mladší, na př. u četnictva, finanční
stráže a stráže bezpečnosti; po
té stránce bylo pojato příslušné
ustanovení ve prospěch těchto služeb
přímo do odst. (3) tohoto paragrafu. Ovšem
nešlo by v takových případech o "nárok"
na umístění, nýbrž jen o možnost
tak učiniti, je-li to ze služebních (resortních)
důvodů dotčeného služebního
odvětví nutné a účelné.
Další podmínka, pro dotčené služební
odvětví obzvláště důležitá
je, že žadatel musí vyhovovati všeobecným
i zvláštním podmínkám, předepsaným
pro tu neb onu kategorii služebních míst. To
je významné zvláště při
zadávání úřednických
míst, neboť v takových případech
musí žadatel prokázati, že vyhovuje co
do požadovaného školního vzdělání
předepsaným podmínkám pro tu neb onu
služební kategorii, a to i pokud se na př.
event. znalostí menšinových jazyků týče
(též u kancelářského pomocného
personálu, pokud se týče znalosti psaní
na stroji). Tímto způsobem jsou služební
zájmy jednotlivých odvětví státní
(veřejné) správy dostatečně
chráněny, ježto se jim dostane uchazečů,
kteří budou nejen vyhovovati stanoveným podmínkám,
nýbrž budou míti pro službu ještě
to plus, že budou několikaletou vojenskou službou
uvyklí kázni a práci. Poznamenává
se, že ustanovení o podmínkách, jimž
musí žadatelé vyhovovati, bylo stylisováno
obdobně jako v novém platovém zákoně
(§ 7, odst. (1), a § 25, odst. (1).
Pro úplnost sluší dodati, že jednotlivým
déle sloužícím poddůstojníkům
nepřísluší na udělení
určitého místa přímý
nárok ve vlastním slova smyslu, nýbrž
vlastně jen nárok, spočívající
v tom, aby místo, jež má býti zadáno
déle sloužícím, nebylo uděleno
uchazeči z kategorie jiné, pakliže se o toto
místo ucházejí vyhovující uchazeči
z řad déle sloužících poddůstojníků.
Třeba že nejde tu o nárok ve vlastním
slova smyslu, přece je potřebí, aby - stejně
tak jako tomu bylo podle starých zákonů o
certifikatistech z r. 1873 a podle zákona legionářského
- bylo uchazeči - déle sloužícímu
poddůstojníkovi - přiznáno právo
stížnosti a to podle okolností až k nejvyššímu
správnímu soudu (viz § 14 osnovy).
Otázku případného zkrácení
nebo prominutí čekatelské doby bylo nutno
řešiti tak, aby byl dán podklad pro obdobný
postup i ve službách nestátních. Zkrácení
(prominutí) takové je v zájmu celé
akce, jež je osnovou sledována, nezbytné. Při
tom ovšem ponechána byla zásada individuelního
rozhodování podle § 7, odst. (6), platového
zákona nedotčena. Pokud pak týče se
zkrácení doby, jež je podle § 7, odst.
(7), platového zákona předepsána jako
podmínka, pro ustanovení kancelářským
úředníkem, bude věc upravena generelně
vládním nařízením.
V odst. (2) byl citován § 205 platového zákona
vzhledem k tomu, že ustanovení §u 25 o zřízeneckých
čekatelích nabude účinnosti teprve,
až osobní stav zaměstnanectva bude odpovídati
normální potřebě počtu sil
zjištěné podle § 2 zákona č.
286/1924 Sb. z. a n.
Vládním nařízením č.
27/1923 Sb. z. a n. bylo stanoveno, že déle sloužící
dostanou při odchodu z dobrovolné další
činné služby výpomoc, rovnající
se polovici úhrnné částky půlletních
přídavků (premií), které celkem
dostali. Při tom bylo též stanoveno, že
byl-li déle sloužící převzat
do přípravné služby proto, aby byl převzat
do vojenské nebo civilní státní služby
nebo do jiné veřejné neb jí na roveň
postavené služby, nebo byl-li přímo
ustanoven gážistou (zaměstnancem) z povolání
v některé z uvedených služeb, nemá
nároku na výpomoc.
Tuto zásadu akceptuje i navrhovaná předloha,
doplňujíc ji ještě ustanovením,
že nastlalo-li převzetí do některé
služby podle navrženého zákona teprve
po té, co byla výpomoc již poskytnuta, je dotčený
percipient povinen ji vrátiti. Při tom jest pamatován
na to, aby tato povinnost byla poměrně zmírněna,
jestliže se převzetí do služby podle tohoto
zákona stalo teprve po uplynutí delší
doby a přijatá částka byla již
dávno zkonsumována. Částka, kterou
má takový déle sloužící
vrátiti, rozpočte se podle polovice půlletních
premií, vyplacených v posledních půlletích
(vzhledem k tomu, že premie, v pozdějších
letech činné služby vyplácené,
jsou vyšší, než premie vyplácené
v letech dřívějších).
Netřeba zvláštních poznámek.
Obdobné ustanovení jest též v zákoně
legionářském a bylo též v zákonech
o certifikatistech. Účelem tohoto ustanovení
je sestaviti a vésti v patrnosti kategorie míst
v jednotlivých služebních odvětvích
se vyskytující, jež spadají pod působnost
navrženého zákona a jež tedy sluší
(plným počtem nebo poměrně) propůjčovati
déle sloužícím poddůstojníkům.
Nejde tu tedy o seznamy konkrétních uvolněných
míst; o těch platí ustanovení §
11.
Poznamenati sluší, že není zamýšleno,
vydávati zvláštní průkazy úřednické
nebo zřízenecké. Zdali žadatel vyhovuje
podmínkám pro místo úřednické
nebo zřízenecké, bude patrno z jeho dokladů
o předběžném vzdělání
a předchozí praxi a bude věcí dotčeného
resortu, aby si tuto otázku posoudil podle svých
předpisů.
Obdobná ustanovení jsou v zákoně legionářském
a byla též ve zrušených zákonech
o certifikatistech. Ježto se v praxi osvědčila,
přejímá je i navržená osnova.
K odst. (2) sluší poznamenati, že se může
státi, že déle sloužící
setrvají prozatím - až do umístění
v civilní službě -v dobrovolné další
činné službě voj. i po 8 letech (t.
j. po obdržení průkazu), takže bude potřebí,
upraviti nařízením rázné další
otázky, jako poskytování dovolené
za účelem absolvování zkušební
praxe, pro dotčené služební odvětví
po případě předepsané; bude
též potřebí stanoviti, zda a za jakých
podmínek bude táž výhoda (dovolená
s platem) poskytnuta déle sloužícím,
kteří již byli přeloženi do zálohy
a j.
Ustanovení tohoto paragrafu je nutné, aby bylo skutečně
dosaženo provádění zákona a byly
tu potřebné sankce pro případ jeho
nezachování. Obdobná ustanovení měly
i zákony dřívější.
Úřad, který podle odst. (1) prohlásí
propůjčení místa za neplatné
a nařídí, aby byl propuštěn bez
nároku na jakékoli odškodnění
ten, kdo místo proti ustanovením tohoto zákona
obdržel, bude určen vládním nařízením
tak, aby to byl zpravidla ústřední úřad
(nejvyšší úřad místní
samosprávy), jemuž propůjčitel místa
podléhá; stran soukromých služeb bude
vládním nařízením určen
ten úřad, jehož dozorčí pravomoci
dotčený propůjčitel podléhá,
po případě není-li takového
úřadu, jiný vhodný úřad.
K § 15 třeba poznamenati, že k dřívějším
důvodům zániku nároku na udělení
misí podle zákona o certifikatistech bylo ještě
jako další důvod pojato přijetí
zvláštního vyššího odbytného.
Toto odbytné, jehož výše a bližší
podmínky výplaty budou vládním nařízením
teprve upraveny, bude arci vyšší nežli výpomoci,
upravené vl. nař. č. 247/1923 Sb. z. a n.,
a umožní v některých případech
déle sloužícím, kteří
se budou moci umístiti - za předpokladu určitého
kapitálu - v soukromém povolání, věnovati
se tomuto povolání, aniž se ucházeli
o převzetí do civilní státní
(veřejné) služby; jest přirozeno, že
zmíněné odbytné nebude vypláceno
vedle výpomoci příslušející
podle vl. nař. č. 247/1923 Sb. z. a n.
Pokud účinnosti zákona se týče,
třeba přihlédnouti k tomu, že osnova
projeví praktické důsledky teprve v letech
pozdějších, až dokonči předepsanou
další činnou službu praní déle
sloužící, vyhovující stanoveným
podmínkám. Doba účinnosti bude určena
vládním nařízením; pravděpodobně
to bude v roce 1932 - 1933.
Vláda projevuje přání, aby tento její
návrh zákona byl v obou sněmovnách
Návodního shromáždění
přikázán k podání zprávy
výboru brannému a sociálně-politickému
v době co nejkratší.