Ze vzájemného vyúčtování,
které obě jmenované strany provádějí
současně zvláštní úmluvou,
vyplývá na vrub státu podle účetní
závěrky k 31. prosinci 1925:
a) | jednak původní dluh státovkový | 5.085,269.145.83, | |||
b) | jednak dlužný zbytek (pasivní saldo) z obchodu Bankovního úřadu ministerstva financí převzatých pro stát do správy Národní bankou Československou, a to | ||||
z lombardu | 403,994.342.68, | ||||
z eskontu | 403,953.032,75, | ||||
tedy likvidační dluh úhrnem | 807,947.375.43, | ||||
a celý právě vykázaný dluh | 5.893,216.521.26, |
který 1. dubna 1926, kdy banka počala působiti
(vyhláška ministra financí z téhož
dne č. 43 Sb. z. a n.), klesl a to:
a) | na | 4.965,467.268.14, | |||
b) | na | 348,650.262.93 | |||
403,953.032.75 | 752,603.295.68, | ||||
celkem tedy na | 5.718,070.563.82. |
Tímto penízem 5.71.8,070.563.82 Kč k 1. dubnu
1926 vykázaný: a) původní dluh státovkový
jakož i b) likvidační dluh státní
uznává vláda a zavazuje se jej zúrokovati
a umořovati, dbajíc při tom stejně
povinností svých ve čl. XII. odst. 3 - 5
zák. č. 102/1925 Sb. z, a n., zvláště
vytknutých jako základních povinností
Národní banky Československé v §
5. zák. č. 347/1920 Sb. z. a n. a čl. III.
novely č. 102/1925 Sb. z. a n. stanovených.
Bude tedy vláda:
A: úrokovati celý zde vykázaný dluh,
jak se podle dnešního stavu jeví, rok od roku,
pokud by toho Národní banka Československá
nezbytně potřebovala, aby mohla vypláceti
6%ní dividendu z celého čistého zisku
(§ 132 odst. 1. zák. č. 347/1920 Sb. z. a n.,
čl. III. odst. 2. nov. č. 102/1925 Sb. z. a n.)
za provozovací rok, o nějž jde, takže
bude lze otázku zúrokování vůbec
i míru jeho řešiti konečně vždy
teprve až budou přibližně známy
výsledky dotyčného roku provozovacího.
Za tím účelem předloží
banka, činí-li na zúročení
nárok, do 15. prosince předběžný
účet ztráty a zisku, na jehož podkladě
ministerstvo financí nejdéle do 14 dní potom
stanoví potřebnou míru zúročení
a poukáže hodnotu k výplatě.
B. Umořovati tento dluh až do úplného
zániku jeho, a to trojím směrem:
I. z platů, které docházeti budou na dávku
z majetku a dávku z přírůstku na majetku,
a to nejméně 1/3 těchto
platů nebo i podílem větším potud,
pokud, jako právě nyní, z rozhodnutí
ministra financí ze dne 13. února 1926, čís.
17935/1926-II B/4 b, které bylo upraveno rozhodnutím
z 10. března 1926, čís. 27555/26-II B/4 b,
a na to podle této úmluvy rozhodnutím ze
dne 24. ledna 1927, čís. 7040/27-II B/4 b (odst.
5. čl. XII. nov. čís. 102/1925 Sb. z. a n.),
nepoužije se celých dvou třetin této
dávky, t. j. v největší míře
zákonem přípustné, nýbrž
jen 40% z ní jako bezúročné zálohy
k umoření státních bonů vydaných
podle zákona z 12. srpna 1921, č. 333 Sb. z. a n.
Tuto dočasnou zálohu poskytovanou státu z
dávky z majetku a dávky z přírůstku
na majetku vrátí stát celou původnímu
jejímu účelu, t. j. na umoření
původního státovkového dluhu ve splátkách
tak velikých, jaké jsou úspory dotyčného
roku na úrocích z proplacených a proto již
nezúrokovaných bonů.
Tak časem použije stát celé dávky
z majetku a dávky z přírůstku na majetku,
jejíž čistý výnos dosud ještě
nevybraný odhaduje se penízem Kč 1.500,000.000,
na umoření dluhu státovkového, a to
jednak přímo, jednak nepřímo jako
vrácené zálohy prozatímně na
splacení bonů věnované.
Při tom jest účetnicky postupovati takto:
Národní banka Československá bude
připisovati docházející platy na dávku
z majetku a dávku z přírůstku na majetku
podílem výše stanoveným k dobru na zvláštním
žírovém účtu státním,
nadepsaném "Záloha z výnosu dávky
z majetku ke splacení státních pokladničních
bonů" a upraví podle toho i své bankovní
výkazy. Při tom bude zároveň likvidatura
ředitelství státního dluhu při
každé splátce bonů vypočítávati
rozdíl mezi úroky z bonů, které byly
v oběhu 1. ledna 1926, a z bonů prolongovaných
a bude takto vyšetřenou úsporu na úrocích
ihned poukazovati bance jako splátku dlužné
zálohy na zvláštní podružný
účet dávky z majetku a dávky z přírůstku
na majetku, nadepsaný "Vrácené zálohy
účtu dávky z majetku z úspor na státních
bonech". Tento způsob umořování
jakož i zúčtování potrvá
nejdéle až do vyčerpání dávky
z majetku a dávky z přírůstku na majetku
a proplacení záloh na bony.
II. volnými (srov. č. III.), pravidelnými
splátkami na tento dluh po dobu 15letého privilegia
Národní banky československé (odst.
3. čl. III. nov. č. 102/1925 Sb. z. a n.), t. j.
zásadně od r. 1927 do 1. dubna 1941 ročně
po Kč 77,000.000.-, které tedy narostou celkem okrouhle
na Kč 1.000;000.000.-.
Tyto roční splátky, při nichž
na rozdíl od splátek pod č. III. banka nepřejímá
jiného obmezení než použíti jich
k úmoru, sestávají:
1. z příjmů z banky plynoucích státu
jako takovému (§ 132 zák. čís.
347/1920 Sb. z. a n. a čl. XXIV. odst. 2. nov. č.
102/1925 Sb. z. a n.);
2. z výnosu daně bankovkové (čl. VIII.
nov. č. 102/1925 Sb. z. a n.);
3. z dividend třetiny akcií Národní
banky Československé (§ 59 zák. čís.
347/1920 Sb. z. a n., čl. XV. nov. č. 102/1925 Sb.
z. a n.), zde však výjimečně teprve
od roku 1928, neboť dividenda za rok 1926 jest již příjmem
rozpočtovým (kap. 22, tit. 5, § 10)
4. ze státovek neb bankovek, které v zákonné
lhůtě propadné nebyly předloženy
(§ 10 vlád. nař. č. 246/1919 Sb. z.
a n. o organisaci Bankovního úřadu ministerstva
financí, § 24 zák. č. 347/1920 Sb. z.
a n.);
5. z mincovních zisků, zákony ze dne 1. března
1921, č. 94 Sb. z. a n., o ražbě drobných
mincí, a ze dne 22. června 1922, č. 195 Sb.
z. a n., o ražbě dalších drobných
mincí, dosud nijak nevázaných;
6. z doplatku přímo ze státní pokladny
potřebného k úhradě schodku, který
pokaždé objeví se ze součtu právě
pod čísly 1 - 5 vytčených pěti
pramenů proti celkové splátce. Tyto splátky
spolu s očekávanými ještě platy
na dávku z majetku a dávku z přírůstku
na majetku tlačí jednak dosavadní původní
dluh státovkový okrouhle z Kč 4.800,000.000.-
na Kč 2.300,000.000.-, jednak zúží dosavadní
obchodně nekryté oběživo dosahující
průměrně Kč 8.500,000.000.- přibližně
o jednu třetinu jeho.
III. vázanými pravidelnými splátkami
přímo ze státní pokladny rovněž
po dobu privilegia ročně penízem 33,000.000
Kč, povinna jest Národní banka Československá
používati nejméně stejných obnosů
ku posílení kovové úhrady nákupem
zlata.
Bude tedy Národní banka Československá
jednak snižováními státního dluhu
státovkového a zužováním objemu
obchodně nekrytého oběživa, jednak posilováním
kovové úhrady míti lepší možnost,
aby nahrazujíc sama úbytek nekrytého oběživa
bankovkami krytými ovládla oběh jejích
a pečovala při tom co nejúčinněji
o dosavadní stálost koruny československé
proti plnohodnotným zlatým měnám cizím.
Umořovací příspěvky ze státních
pokladen pod číslem II.-6 a číslem
III. jmenované hraditi jest vůbec teprve od roku
1927, a to v prvních letech jako splátky na jeden
z nejtísnivějších druhů přechodného
státního dluhu, z přeplatkového
fondu daňového, (čl. XVII. fin. zák.
ze dne 15. prosince 1926, čís. 221 Sb. z. a n.)
a později, jakmile klesne samočinně úroková
služba státního dluhu, v rámci rozpočtu.
Tento umořovací rozvrh zůstane do 31. března
1931 bezpodmínečně nezměněn.
Kdyby však do této doby se objevilo z výkazu,
jejž ministerstvo financí podá, že předpoklady
tohoto rozvrhu co do výše očekávaných
ještě platů na dávku z majetku a dávku
z přírůstku na majetku (čl. I.) ve
skutečnosti podstatně buď byly předstiženy
nebo nebyly dosaženy, zmenší se v prvém
případě roční příplatky
státu o 1/10 zjištěného
přebytku, kdežto ve druhém případě
zvýší se příplatky státu
o 1/20 zjištěného schodku.
Tímto rozvrhem zůstává nedotčeno
ustanovení čl. IV. smlouvy, dle něhož
případný přebytek reservy zůstává
vlastnictvím státu a bude použit ke zmenšení
státního dluhu stávkového, vyjímajíc
případný zbytek položek uvedených
pod písmeny b1 a c1.
Kdyby však se později dle mínění
ministra financí nebo Národní banky Československé
v zájmu stability měnové nebo zvláště
při projednávání měnového
zákona (§ 15 zák. č. 347/1920 Sb. z.
a n.; čl. III. nov. č. 102/1925 Sb. z. a n.) objevil
účelným rychlejší potup umořování
státovkového dluhu, jest oběma stranám
vyhrazeno zahájiti o tom jednání v rámci
článku XII. novely č. 102/1925 Sb. z. a n.,
při čemž by byly předmětem úvahy
zvláště mincovní zisky, které
by se při ražbě mincí objevily a které
podle mínění obou stran svou povahou jsou
k tomu předurčeny.
Naproti tomu zavazuje se Národní banka Československá,
že jako dobrý hospodář přičiní
se co nejúčelněji o skoncování
obchodů pro stát od Bankovního úřadu
ministerstva financí do správy převzatých;
kromě toho, že co nejpečlivěji dbáti
bude rozmnožování své kovové
úhrady také z prostředků vlastních
a konečně, majíc zvláště
podle svrchu určeného umořovacího
rozvrhu zlepšenou možnost ovládati objem oběživa,
ze všech svých sil snažiti se bude vždy
o to, aby co nejlépe plnila nejprvnější
zákonnou svou povinnost jí uloženou článkem
III. nov. č. 102/1925 Sb. z. a n., udržovati dosavadní
stálost koruny československé proti plnohodnotným
zlatým měnám cizím.
Tento dlužní úpis tvoří se svrchu
zmíněnou úmluvou jeden celek a nabývá
pro stát závaznosti teprve schválením
Národního shromáždění
podle posledního odstavce článku XII. nov.
č. 102/1925 Sb. z. a n.
Doklad 1a.
Aktiva.
Nákup a prodej drahých kovů | 1.069,802.877 | 17 | ||
Cizozemské bankovky, stříbrné a drobné mince | 5,968.845 | 84 | ||
Pohledávky v cizině | 1.016,137.976 | 12 | ||
Zapůjčené devisy | 168,774.575 | -- | ||
Eskortované devisy | 12,435.998 | 22 | ||
Cizozemské šeky k inkasu zaslané | 2,054.167 | 73 | ||
Drobné mince československé | 7,195.436 | 96 | ||
Místní směnky (zásoba) | 703,862.756 | 82 | ||
Rimesy (zásoba) | 43,735.477 | 91 | ||
Eskortované cenné papíry (zásoba) | 355.455.000 | -- | ||
Zápůjčky na cenné papíry | 495,186.457 | 68 | ||
Po Rakousko-uherské bance převzaté: | ||||
bankovky | 8.015,119.793 | 40 | ||
zůstatky žírové | 1.616,884.521 | 82 | ||
pokladniční poukázky | 467,534.000 | -- | ||
Investice devisové reservy | 25,000.000 | -- | ||
Investice pensijního fondu | 27,186.369 | 49 | ||
Investice podpůrného nemocenského fondu Dra Al. Rašina | 1,000.000 | -- | ||
Vlastní reality | 36,416.963 | 30 | ||
Jiná aktiva | 769,517.466 | 64 | ||
Přechodná aktiva: | ||||
(Výtěžky náležejí do r. 1925, jež budou inkasovány teprve v r. 1926, resp. předem zaplacené úroky z vázaných pokladničních poukázek splatných v r. 1926.) | ||||
Výtěžek ze zápůjček na cenné papíry | 2,155.751 | 12 | ||
Úroky, provise, výlohy a kursové rozdíly z pohledávek v cizině | 8,808.541 | 36 | ||
Úroky z vypůjčených a zapůjčených devisy | 331.191 | 80 | ||
Správní výlohy | 6.166 | 67 | ||
4%ní úroky z vázaných pokladničních poukázek | 13.060 | 48 | 11,314.711 | 43 |
14.850,582.595 | 53 |
Pasiva |
Splátky na akciový kapitál Národní banky Československé | 406,192.170 | -- | ||
Oběh státovek | 8.408,351.422 | 60 | ||
Žirové pohledávky věřitelů: | ||||
pohledávky stran | 741,636.892 | 81 | ||
platy na dávku z majetku | 4.655,611.260 | 75 | 5.395,248.153 | 58 |
Od Rakousko-uherské banky převzaté vázané 4% pokladniční poukázky v oběhu | 4,378.000 | -- | ||
Obnos při okolkování zadržených bankovek: | ||||
Státní komisariáty - odvod bankovek | 37.749 | 28 | ||
Konečné vyúčtování záloh státních komisariátů státní správou uhrazených | 40,814.768 | 20 | ||
Umořovací fond státovkový | 405,688.970 | 20 | ||
Reserva pro kursové rozdíly devisové | 15,000.000 | -- | ||
Pensijní fond | 27,857.743 | 80 | ||
Podpůrný nemocenský fond Dra Al. Rašína | 1,000.000 | |||
Jiná pasiva | 66,602.496 | 08 | ||
Přechodná pasiva: | ||||
(Výtěžky inkasované v r. 1925, ale náležející do r. 1926, resp. nezaplacené úroky do 31. prosince 1925 z vázaných pokladničních poukázek před 31. prosincem 1926 splatných, avšak dosud nepředložených). | ||||
Výtěžek z eskontu místních směnek | 4,863.344 | 18 | ||
Výtěžek z eskontu rimes | 244.580 | 68 | ||
Výtěžek z eskontu cenných papírů | 218.824 | 17 | ||
Výtěžek z eskontu devis | 100.666 | 90 | ||
Úroky, provise, výlohy a kursové rozdíly z pohledávek v cizině | 1,158.206 | 99 | ||
Úroky z vypůjčených a zapůjčených devis | 528 | 26 | ||
4% úroky z vázaných pokladničních poukázek | 82.006 | 59 | 8,667.686 | 72 |
Čistý zisk Kč 74,323.48604, z něhož se přiděluje: | ||||
Pensijnímu fondu | 1,500.000 | -- | ||
a odvádí se | ||||
Stavebnímu družstvu zaměstnanců Bankovního úřadu ministerstva financí (subvence) | 50.000 | -- | ||
a ústřední státní pokladně republiky Československé | 72,778.486 | 04 | 74,328.486 | 04 |
14.850,682.595 | 58 |
Ztráta
Správní výlohy | 20,520.683 | 82 | ||
Tisk státovek | 6,565.092 | 55 | ||
Zařizovací výlohy cedulové.banky, které povahově dlužno nésti státní finanční správou | 1,180.493 | 16 | ||
Odpis na inventáři | 272.583 | 51 | ||
Odpis na zařízení tiskárny | 163.945 | 75 | ||
Odpis nedobytných pohledávek lombardních | 16,783.432 | 67 | ||
Rozvaha, zisk za rok 1925 | 74,323.486 | 04 | ||
119,809.717 | 50 | |||
Z čistého zisku výše uvedeného bylo přiděleno: | ||||
Pensijnímu fondu | 1,500.000.--- | |||
Hotově vyplaceno: | ||||
Subvence Stavebnímu družstvu zaměstnanců Bankovního úřadu ministerstva financí | 50.000.- | |||
a odvedeno Ústřední státní pokladně republiky československé | 72,773.486.04 Kč | |||
74,323.486.04 |
Zisk |
Výtěžek z eskontu místních směnek | 47,400.252 | 72 |
Výtěžek z eskontu rimes | 3,828.939 | 08 |
Výtěžek z eskontu cenných papírů | 8,470.119 | 80 |
Výtěžek z eskontu devis | 883.737 | 29 |
Výtěžek ze zápůjček na cenné papíry | 29,015,325 | 48 |
Výtěžek z obchodu komisionářského | 4,219.162 | 06 |
Nákup a prodej cizozemských valut | 802.194 | 82 |
Nákup a prodej drahých kovů | 737.062 | 37 |
Pohledávky v cizině | 4,573.545 | 22 |
Úroky, provise, výlohy a kursové rozdíly z pohledávek v cizině | 22,738.381 | 59 |
Výnos vlastních nemovitostí | 140.997 | 59 |
119,809.717 | 50 |