(1) Všeobecné dani výdělkové
jsou podrobeny osoby nebo sdružení osob, které
v tuzemsku svým jménem provozují výdělečný
podnik nebo vykonávají zaměstnání
směřující k dosažení zisku.
(2) Pokud se v dalším mluví o podniku, rozumí
se tím, nestanoví-li zákon jinak, také
zaměstnání směřující
k dosažení zisku.
(3) Předmětem daně jest každý
podnik, jenž jest samostatným hospodářským
celkem.
(1) Všeobecné dani výdělkové
nejsou podrobeny:
1. Podniky, které jsou podrobeny zvláštní
dani výdělkové podle hlavy III. tohoto zákona.
2. Zaměstnání, která se vykonávají
ve služebním poměru za plat nebo za mzdu.
3. Zemědělské a lesní hospodářství,
zahrnujíc v to zahradnictví, honitbu a rybářství.
Z daňové povinnosti nejsou však vyňaty:
honitba na cizích pozemcích, rybářství
ve valných, najatých a veřejných vadách,
dále výdělek z najatých pozemků
a hospodářství (s výjimkou uvedenou
v § 50, č. 1.), konečně obchodní
zahradnictví provozované po živnostensku.
(2) Do zemědělského a lesního hospodářství
dlužno zahrnouti:
a) Vedlejší výrobu, spojenou se zemědělským
a lesním hospodářstvím, pokud se omezuje
na zpracování výrobků vlastního
hospodářství a pokud taková výroba
není zpravidla až převážně
provozována samostatnými průmyslovými
podniky (pily, mlýny, pekárny, pivovary, lihovary,
cukrovary a podob.) anebo v daném případě
není provozována po živnostensku v samostatném
závodě (mlékárny, sýrárny,
sušírny a podob.).
b) Dobývání podstaty parifikační
půdy, pokud nedochází k dalšímu
zpracování, za podmínek uvedených
pod lit. a).
c) Prodej vlastních výrobků zemědělského
a lesního hospodářství s výjimkou
prodeje v drobném, provozovaného po živnostensku
v trvale otevřených, zmíněnému
účelu určených prodejnách nebo
skladištích.
(1) Rozšíří-li se provozování
podniku, podrobeného všeobecné dani výdělkové,
z provozovny ležící v tuzemsku nebo, není-li
zvláštní provozovny, z poplatníkova
bydliště do ciziny, vyměří se
daň z celého rozsahu provozování.
(2) Udržuje-li však tuzemský podnik v cizině
trvalé provozování tím, že tam
zřídí odbočku, výrobnu, nákupnu
nebo prodejnu, jednatelství, nebo že užívá
v cizozemsku provozovacích prostředků, nebo
jiným způsobem, nezdaní se v tuzemsku tato
část podniku, pokud podrobena je v cizině
dani stejného druhu; vždy však budiž alespoň
čtvrtina výtěžku dosaženého
v celém podniku pokládána za výtěžek
tuzemský.
Rozšíří-li se provozování
podniku, podrobeného všeobecné dani výdělkové,
z provozovny ležící v cizině nebo, není-li
zvláštní provozovny, z poplatníkova,
v cizině ležícího bydliště
do tuzemska způsobem označeným v § 48,
odst. 2., vyměří se všeobecná
daň výdělková pouze z tuzemského
provozování dotčeného podniku.
Od všeobecné daně výdělkové
jsou osvobozeny:
1. Výdělek z najatých pozemků a hospodářství,
které pachtýř a jeho rodina v obyčejném
zemědělském hospodaření sami
obdělávají, byť i přibírali
občasně a výjimečně dělníky.
2. Ženy, které se zaměstnávají
obyčejnými ručními pracemi nebo výkony
toliko v bytě svých zákazníků
nebo doma bez pomocných dělníků.
3. Vedlejší zaměstnání (povoznictví,
orání za mzdu, výroba dřevěného
nádobí, dřeváků, dřevěných
krabic, tření lnu atd.) provozovaná polními
hospodáři toliko dočasně a nikoliv
po živnostensku a prodej takto zhotovených výrobků.
4. Domáčtí výrobci, kteří
pouze na příkaz a na účet jiného
podnikatele vyrábějí nebo zpracovávají
průmyslové výrobky sami nebo za spolupůsobení
osob vlastní domácnosti, avšak bez cizích
pomocných dělníků.
5. Studující soukromě vyučující,
dále osoby, které se zabývají soukromým
vyučováním, spisovatelstvím nebo uměleckou
činností toliko jako vedlejším zaměstnáním
a s výtěžkem, který nestačí
na úhradu výživy.
6. Vedlejší zaměstnání vůbec,
nepřesahuje-li jejich ryzí výtěžek
2000 Kč ročně a nelze-li jich pokládati
za část jiného pravidelného a rozsáhlejšího
podniku výdělečného.
7. Osoby, které nejsouce schopny provozovati živnost,
jež by poskytovala pravidelnou výživu, obstarávají
bez pomocníků výdělečné
úkony, aby částečně hradily
svou výživu.
Ministerstvo financí může osvoboditi od všeobecné
daně výdělkové i podniky nespadající
pod ustanovení § 50, napomáhají-li veřejným,
dobročinným nebo obecně užitečným
účelům a při tom neposkytují
trvale výtěžku nebo poskytují výtěžku
poměrně nepatrného. Osvobození může
býti povoleno také jen částečně,
na určitou dobu nebo pod podmínkami.
(1) Nově vzniklým tuzemským podnikům,
vedoucím řádné obchodní knihy,
které zavedou v tuzemsku dosud nezastoupenou nebo jen nedostatečně
zastoupenou výrobu a jejichž vznik se doporučuje
z národohospodářských ohledů,
mohou býti na žádost, o níž rozhodne
ministerstvo financí s ministerstvem průmyslu, obchodu
a živností a dalšími zúčastněnými
ministerstvy, na dobu nejdéle 5 berních let, počínajíc
berním rokem, v němž s provozováním
bylo započato, poskytnuty daňové výhody
v tom rozsahu, že podniky dotčené mohou býti
osvobozeny od všeobecné daně výdělkové
se všemi přirážkami, jestliže výtěžek
v době pro uložení daně rozhodné
nepřesahuje 6% kapitálu v podniku trvale uloženého.
Činí-li výtěžek podniku více
než 6%, nejvýše však 8% kapitálu
v podniku uloženého, lze při ukládání
všeobecné daně výdělkové
na léta, na která výhody byly poskytnuty,
přihlížeti pouze k polovici docíleného
výtěžku.
(2) Výhody podle odst. 1. mohou býti přiznány
i stávajícím již podnikům, jestliže
se buď přetvoří na výrobu v odst.
1. označenou anebo jestliže vedle posavadní
výroby onu výrobu si zařídí.
V tomto posledním případě platí
výhody jen pro výrobu v odst. 1. označenou
a podniky jsou povinny vykazovati zvlášť bilančně
zisky a ztráty z této výroby plynoucí.
(3) Výhodám odstavce 1. není na překážku,
provozuje-li podnik vedle výroby i obchod s cizími
výrobky, jestliže tento obchod jest jen významu
poměrně podřadného.
(4) Udělení, jakož i trvání poskytnutých
již výhod může býti učiněno
odvislým od splnění podmínek stanovených
zúčastněnými ministerstvy a směřujících
k zabezpečení národohospodářského
prospěchu přiznáním výhod sledovaného.
(5) V případech zvláštního ohledu
vyžadujících může vláda
prodloužiti dobu trvání výhod v odst.
1. zmíněných nejdéle na dalších
5 let.
Osvobození příslušející
podle mezinárodních smluv zůstávají
v platnosti, rovněž i osvobození, jež
zvláštní zákony vyhazují místním
železničním drahám a drahám nižšího
řádu.
Nuzným poplatníkům, kteří provozují
výdělečný podnik bez dělníků
pomocných nebo jsou-li sami ku provozování
podniku méně způsobilí, toliko s jedním
dělníkem pomocným (tovaryšem nebo učněm),
může býti daňovou komisí, případně
vyměřovacím úřadem (§§
64, 66 a 67) přiznáno částečné
nebo v případech zvlášť odůvodněných
i úplné osvobození od daně, nepřevyšuje-li
daňový základ 7000 Kč, po případě,
jde-li o poplatníky starší 65 let, jejichž
podnik byl již dani podroben po dobu alespoň 20 let,
nepřevyšuje-li daňový základ
10.000 Kč.
(1) Základem pro vyměření daně
jest ryzí, výtěžek dosažený
v podniku dani podrobeném. Ryzí výtěžek
se vypočte tím způsobem, že se od příjmů
v podniku dosažených odečtou veškeré
výdaje učiněné v mezích provozování
na dosažení těchto příjmů.
Podíly tichých společníků na
dosaženém výtěžku srážeti
nelze. Při podnicích společenských
zahrnuje poplatný ryzí výtěžek
podíly na výtěžku všech společníků.
Ostatně platí tu pro vyšetření
příjmů v podniku dosažených a
přípustných srážek obdobně
ustanovení §§ 7, 15, 16 a 17, případně
§ 10, odst. 2. tohoto zákona s úchylkami podle
ustanovení odstavců 2. až 4. tohoto paragrafu.
(2) Všeobecnou daň výdělkovou s přirážkami
odečísti lze jen potud, pokud byla výběrčím
úřadem podle ustanovení § 273, odst.
3., zúčtována na berní léta,
na něž se vztahuje tento zákon.
(3) Jsou-li ve výtěžku podniku zahrnuty výtěžky
podnikatelových pozemků a budov (jejich částí),
jež jsou podrobeny dani pozemkové a domovní,
odečísti jest ze základu výdělkové
daně výtěžky zmíněných
předmětů tou částkou, která
jest základem pro vyměření daně
pozemkové a domovní. U předmětů
podrobených domovní ani třídní
budiž za výtěžek pokládána
částka, kterou by předmět, kdyby byl
podroben domovní dani činžovní, musil
poskytovati jako činžovní výtěžek
(§ 148), aby domovní daň činžovní
se rovnala domovní dani třídní z předmětu
skutečně předepsané. Naproti tomu
nelze z daňového základu vylučovati
daň pozemkovou a domovní s přirážkami,
pokud připadá na výtěžky zmíněných
předmětů nezahrnuté do daňového
základu podniku.
(4) U podniků vedoucích řádné
obchodní knihy, které měly prokazatelně
na počátku hospodářského období
pro zdanění rozhodného ve svém vlastnictví
alespoň 15% akcií, kuksů, podílů
společností s obmezeným ručením
nebo užitkových listů jiného tuzemského
podniku podrobeného zvláštní dani výdělkové,
nezapočítávají se do základu
všeobecné daně výdělkové
podíly na zisku zmíněných podniků.
(1) Daň se vyměřuje na každý
kalendářní (berní) rok, když
prošel, z výtěžku dani podrobeného,
jehož v tomto kalendářním roce bylo
v podniku skutečně dosaženo.
(2) Nekryjí-li se pravidelná obchodní období
poplatníkova s kalendářním rokem,
vyměří se na poplatníkovo přání
daň místo podle kalendářního
roku na podkladě obchodního (hospodářského)
období, jestliže toto zahrnuje období jednoho
roku. U poplatníků všeobecné daně
výdělkové, kteří jsou podrobeni
důchodové dani, jest zmíněný
způsob uložení daně přípustný
jen tehdy, přihlíží-li se také
při vyměřování důchodové
daně k témuž obchodnímu (hospodářskému)
období. Ostatně platí pro vyměření
všeobecné daně výdělkové
podle obchodního (hospodářského) období
ustanovení § 4, odst. 2. tohoto zákona.
(1) Sazba všeobecné daně výdělkové
činí 25% dani podrobeného výtěžku
s tou odchylkou, že z prvních 30.000 Kč daňového
základu se sazba daně snižuje na 05% a z daňového
základu převyšujícího částku
140.000 Kč se sazba daně zvyšuje na 4%. Jsou-li
ve společenském podniku vedle jednoho společníka
ještě další společníci činni
takovým způsobem, že vykonávají
služby, jež by za ně musely konati síly
placené, zvyšují se částky daňového
základu, pro něž platí sazba snížená
a u nichž nastává sazba zvýšená,
o 30.000 Kč za druhého a každého dalšího
v podniku zaměstnaného společníka.
(2) Nepřevyšuje-li daňový základ
podniku 15.000 Kč, činí sazba daně
1/4% dani podrobeného výtěžku.
(3) Jde-li o poplatníka, jehož celoroční
důchod ani sám o sobě ani s důchodem
hlavy rodiny, s níž by případně
měl býti společně zdaňován
důchodovou daní (§ 5), nepřevyšuje
částky dani důchodové nepodrobené
(§ 3), a nečiní-li daňový základ
podniku více než 7.000 Kč, činí
sazba daně 1/8% dani podrobeného výtěžku.
(4) Nepřevyšuje-li za podmínek odst. 3. daňový
základ podniku 4.000 Kč, předepíše
se daň sazbou 1/8% pouze ku rozvržení autonomních
přirážek, daň sama se však nevybírá.
(5) Dani podrobený výtěžek, není-li
dělitelný stem, zaokrouhlí se dolů
na nejbližší stem dělitelnou částku.
(6) Jde-li o zdanění podniků, jejichž
výtěžek jest bez podstatného spolupůsobení
kapitálu podmíněn osobní činností
poplatníkovou takovou měrou, že trvalé
provozování poplatného podniku není
možným bez činnosti poplatníkovy (svobodná
povolání advokátů, notářů,
lékařů, spisovatelů, umělců,
obchodních jednatelů a podob., jakož i živnostenská
a obchodní zaměstnání záležející
v takových osobních výkonech poplatníkových,
jež není možno vykonávati zástupcem),
snižuje se všeobecná daň výdělková
připadající podle sazeb odst. 1. o 20%.
(7) Daň na berní rok uložená nesmí
býti menší než 1/2‰ (z tisíce)
veškerého kapitálu, který je v podniku
trvale na zisk uložen, činí-li tento kapitál
více než 100.000 Kč.
(1) Daň z podniku vyměřená podle předchozích
ustanovení předepíše se v obci, kde
jest provozovna podniku nebo, není-li tu provozovny, kde
poplatník bydlí.
(2) Dlužno-li podle odst. 1. přihlížeti
k několika provozovnám, rozdělí vyměřovací
úřad, příslušný podle
daňové komise, celkovou daň mezi jednotlivé
provozovny v poměru částek, jež v nich
byly vydány na služné a mzdy, v to počítajíc
tantiemy zřízenců. U stavebních podniků
pokládá se v tomto případě
za provozovnu jen takové provádění
staveb, které vyžaduje doby delší dvou
let.
(3) Nedá-li se dělba daně provésti
v poměru v odst. 2. uvedeném, rozdělí
se daň mezi jednotlivé provozovny podle jejich hospodářského
významu pro celkový podnik.
(4) Podnikatelům a zúčastněným
obcím jest volno, aby se co do rozdělení
daně mezi jednotlivé provozovny dohodli i o jiném
vhodném dělidle.
(5) Rozprostírá-li se provozovna do obvodu několika
obcí, rozdělí příslušný
vyměřovací úřad daň
připadající na zmíněnou provozovnu
mezi zúčastněné obce z volné
úvahy podle míry poměrné důležitosti
jednotlivých částí provozovny, přihlížeje
ku břemenům, která vznikají obcím
provozovnou nebo provozováním podniku, a ku ploše,
kterou provozovna v obcích zaujímá; to platí
též při podzemním dolování.
(6) Bydlí-li ze zaměstnanců provozovny počátkem
berního roku nebo počátkem obchodního
období pro zdanění rozhodného alespoň
jedna čtvrtina trvale v jiných obcích, než
ve které je provozovna, zmenší se přirážková
základna pro obec, v níž je provozovna, o polovici
té částky, která připadá
poměrně na služební platy zaměstnanců
bydlících mimo obec; obecní přirážky
k polovině daňové částky připadající
poměrně na služební platy zaměstnanců
bydlících v jiných obcích, plynou
do zvláštního fondu zřízeného
podle § 10 zákona o nové úpravě
finančního hospodářství svazků
územní samosprávy. Přirážky
pro zmíněný fond vybírají se
týmž procentem, jakým byly stanoveny přirážky
pro obec, v níž jest provozovna, nejméně
však výměrou 100%. Ustanovení tohoto
odstavce neplatí pro podniky, které ve všech
svých provozovnách ležících v
téže obcí nezaměstnávají
trvale alespoň 400 zaměstnanců.
(7) Rozdělení daně jest podstatnou součástkou
platebního rozkazu; o prvém rozdělení
daně buďtež opisem platebního rozkazu,
pokud se týká rozdělení daně,
zpraveny všechny zúčastněné obce;
při tom buďtež uvedeny důvody rozdělení
daně.
(8) Ve věci rozdělení daně jest volno
jak poplatníkovi tak i zúčastněným
obcím podati odvolání, o němž
rozhodne s konečnou platností finanční
úřad II. stolice.
(9) Kde nestačí pro stanovení místa
předpisu daně předcházející
ustanovení, rozhoduje ministerstvo financí o tom,
ve kterém místě se má daň předepsati,
(10) Stalo-li se první rozdělení daně
pravoplatným, platí rozdělovací měřítko
- pokud není promlčeno právo státu
opraviti vyměření daně - bez dalšího
zpravování obcí tak dlouho, dokud některá
ze zúčastněných obcí nebo poplatník
nezavdá podnětu ku přezkoušení
tohoto měřítka při rozdělení
daně na některý příští
rok.
Daňová povinnost počíná se
dnem, kterým bylo započato s provozováním
dani podrobeného podniku, a končí se dnem,
kterým bylo provozování podniku trvale a
úplně zastaveno.
(1) Podnikům, které vznikly počátkem
nebo během berního roku, uloží se daň
po prvé po projití tohoto roku podle všeobecně
platných ustanovení.
(2) Převzetí podniku jinou osobou nebo sdružením
osob rovná se vzniku nového podniku při zániku
dosavadního podniku:
(3) Přesídlení podniku v berním roce
nemění ničeho na jeho daňové
povinnosti, leč jen pokud jde o rozdělení
daně mezi jednotlivé provozovny podle ustanovení
§ 58.
Zanikne-li daňová povinnost v berním roce,
zdaní se výtěžek do zániku daňové
povinnosti skutečně dosažený, přihlížejíc
k ustanovení § 57, odst. 7. V tomto případě
může býti daň vyměřena
již před projitím příslušného
kalendářního roku.
(1) Kdo započne nový dani podrobený podnik
nebo převezme trvající již podnik nebo
změní místo provozování trvajícího
podniku, jest povinen ohlásiti to nejdéle s počátkem
provozování příslušnému
vyměřovacímu úřadu.
(2) Povinnosti této není poplatník zbaven,
učinil-li u živnostenského úřadu
ohlášku nařízenou živnostenskými
předpisy; stačí však, předloží-li
se včas vyměřovacímu úřadu
kolku prostý opis ohlášky podané živnostenskému
úřadu.
(3) Opominutí oznámení v odst. 1. označených
může býti potrestáno pořádkovou
pokutou, pokud nezakládá skutkové povahy
jinakého trestného činu podle tohoto zákona.
(1) O zániku daňové povinnosti jest poplatník
povinen učiniti oznámení příslušnému
vyměřovacímu úřadu do 30 dnů
po zastavení provozování podniku. Zanikne-li
daňová povinnost úmrtím poplatníka,
jsou dědicové povinni oznámiti to do 3 měsíců
po jeho úmrtí. Pro nepodání shora
označených oznámení může
býti uložena pořádková pokuta.
(2) K oznámení o úplném zániku
daňové povinnosti nutno připojiti přiznání.
(3) Z podniků trvale zastavených může
býti na žádost poplatníkovu po dobu
neprovozování daň dále ukládána
na podkladě celoroční daňové
sazby 10 Kč nebo, jde-li o protokolovanou firmu, na podkladě
celoroční daňové sazby, která
jest rozhodnou pro vznik povinnosti ku protokolování
firmy, žádost podati dlužno do lhůty v
odst. 1. stanovené. Opětný počátek
provozování takto zdaňovaného podniku
rovná se vzniku nového podniku. Podrobnější
ustanovení o předpisu daně z trvale zastavených
podniků budou vydána vládním nařízením.
(1) Podomní obchod a živnosti (zaměstnání)
provozované obcházením z místa na
místo zdaní se všeobecnou daní výdělkovou
sazbami uvedenými v § 57 podle pravděpodobného
ročního ryzího výtěžku,
který lze vzhledem ke způsobu provozování
obchodu nebo živnosti (zaměstnání) a
k užívaným provozovacím prostředkům
očekávati v roce, na který se daň
předpisuje.
(2) Daň zapraví se za celý rok najednou a
napřed.
(3) Rozšíří-li se provozování
obchodu nebo živnosti (zaměstnání) po
zapravení daně v obvodu jednoho finančního
úřadu II. stolice do obvodu jiného nebo jiných
finančních úřadů II. stolice,
budiž případný doplatek daňový,
odůvodněný očekávaným
zvýšením ročního výtěžku,
zaplacen dříve, než se započne s provozováním
v rozšířeném obvodu.
(4) Daň vyměří vyměřovací
úřad příslušný podle sídla
úřadu, který vydává, prodlužuje
nebo rozšiřuje povolení ku provozování
obchodu nebo živnosti (zaměstnání).
(5) Za účelem vyměření daně
jest poplatník povinen podati u příslušného
vyměřovacího úřadu přiznání
před vydáním povolení ku provozování
obchodu nebo živností.
(6) Má-li poplatník bydliště v obvodu
příslušného vyměřovacího
úřadu, předepíše se daň
v obci bydliště, jinak v obci, ve které vyměřovací
úřad má sídlo.
Ustanovení § 64 nevztahuje se na podniky, které
se provozují na určitých místech střídavě
ve stálých provozovnách, dále na trhovníky
a na tuzemské obchodní cestující,
kteří nejsou ve služebním nebo námezdním
poměru. Zmíněné podniky a zaměstnání
zdaní se podle všeobecných zásad uvedených
v §§ 55 a dalších.
(1) Provozují-li cizinci obchod nebo živnost v tuzemsku
jako cestující nebo obchodními cestujícími,
kteří jsou v jejich službách, zdaní
se všeobecnou daní výdělkovou sazbami
uvedenými v § 57 podle pravděpodobného
ročního výtěžku, který
lze očekávati v roce, na který se daň
předpisuje.
(2) Daň nesmí býti nižší
nežli 200 Kč na jeden rok.
(3) Daň vyměří se vyměřovacím
úřadem příslušným podle
sídla úřadu, který rozhoduje o žádosti,
aby bylo povoleno provozování obchodu neb živnosti
v tuzemsku, a zapraví se pokaždé na celý
rok napřed.
(4) Ustanovení § 64, odst. 5., platí tu obdobně.
(5) Daň se předepíše v obci, ve které
vyměřovací úřad má sídlo.
(1) Výstavy, hudební produkce a podob., které
se nepořádají podle licencí svědčících
na obcházení z místa na místo, nýbrž
se pořádají podle zvláštních
licencí vydaných pro každé jednotlivé
místo, dále prodeje zboží, které
se pořádají s dočasným užitím
stálé provozovny (kočovní skladiště),
buďtež zvláště zdaněny na
každém provozovacím místě - pokud
nejsou částí stálého podniku
zdaňovaného podle všeobecných zásad
uvedených v §§ 55 a dalších - příslušným
vyměřovacím úřadem podle pravděpodobného
ročního výtěžku.
(2) Daň předepíše se v místě
provozování částkou, která
připadá z daňové sazby stanovené
v § 57 podle pravděpodobného celoročního
výtěžku poplatného podniku (zaměstnání)
poměrně na pravděpodobný výtěžek
za dobu zamýšleného provozování
v místě, pro které se daň vyměřuje,
a jest splatna najednou a napřed.
(3) Za účelem vyměření daně
jest poplatník povinen podati u příslušného
vyměřovacího úřadu přiznání
dříve, než započal provozovati poplatný
podnik.
(1) Zvláštní daní výdělkové
jsou podrobeny:
I. Podniky povinné veřejně účtovati.
Takové podniky jsou:
1. Podniky výdělečné, a to zejména:
a) podniky akciových společností a komanditních
společností na akcie;
b) podniky těžířstev;
c) podniky pojišťovací kromě vzájemných
pojišťoven;
d) veřejné úvěrní ústavy;
e) podniky státu a samosprávných svazků;
f) podniky výdělkových a hospodářských
společenstev, pokud tato neobmezují obchodní
činnost na své členy podle § 75.
2. Podniky obecně prospěšné a podniky
sdružení svépomocných, a to zejména:
a) podniky společenstev uvedených pod č.
1., lit. f), které obmezují obchodní činnost
na své členy podle § 75;
b) spořitelny;
c) vzájemné pojišťovny;
d) okresní záložny hospodářské,
zřízené z bývalých kontribučenských
fondů obilních a kontribučenských
fondů peněžních (zákon ze dne
6. června 1924, č. 128 Sb. z. a n.).
II. Podniky společností s obmezeným ručením
a pravovárečných měšťanstev
(pravovárečných komunit).
III. Jiné podniky výdělečné,
na nichž jest účastí kapitálovou,
podílem na zisku, nebo jinakým způsobem alespoň
padesáti procenty zúčastněna akciová
společnost, komanditní společnost na akcie,
těžířstvo nebo společnost s ručením
obmezeným, tuzemskému zdanění nepodrobená.
(2) Zvláštní daň výdělková
se vyměří tomu, kdo provozuje podnik v odst.
1. uvedený.
Rozšíří-li se provozování
podniku, podrobeného zvláštní dani výdělkové,
z provozovny tuzemské do ciziny, podroben je veškerý
výtěžek podniku této dani.
(1) Udržuje-li tuzemský podnik v cizině trvalé
provozování tím, že tam zřídí
odbočku, výrobnu, nákupnu nebo prodejnu,
jednatelství, nebo že užívá v cizozemsku
provozovacích prostředků, nebo jiným
způsobem, zdaní se výtěžek cizozemského
provozování, s výhradou ustanovení
dalších paragrafů, toliko potud, pokud se neprokáže,
že je podroben zdanění v cizině.
(2) Záleží-li dani podrobené provozování
v odbytu z tuzemska do cizozemska nebo naopak, nesmí býti
pokládána více než polovina výtěžku
z tohoto odbytu za výtěžek provozování
cizozemského; v případech pak, kde dani podrobený
podnik vyrábí v tuzemsku zboží, které
prodává v cizozemsku, nesmí býti vyloučena
z daňové základny více než jedna
třetina celkového výtěžku z tohoto
provozování.
(3) Ve všech ostatních případech zdaní
se podle tohoto zákona alespoň jedna desetina výtěžku
celého podniku.
(1) Rozšíří-li cizozemský podnik
svou činnost z provozovny cizozemské do tuzemska
způsobem označeným v § 70, odst. 1.,
je podroben zvláštní dani výdělkové
z výtěžku tuzemské činnosti.
(2) Ustanovení § 70, odst. 2., platí obdobně
pro výpočet výtěžku na tuzemsko
připadajícího.
Od daně jsou osvobozeny:
a) podniky, které provozuje stát k účelům
veřejné správy včetně monopolů
a státních železnic;
b) elektrické podniky, na kterých jest zúčastněn
stát spolu se samosprávnými svazky, prohlášené
za všeužitečné nebo na takové přeměněné
podle zákona ze dne 22. července 1919, č.
438 Sb. z. a n. o státní podpoře při
zahájení soustavné elektrisace a zákona
ze dne 1. července 1921, č. 258 Sb. z., a n., jestliže
dividenda (podíl na zisku) v jednotlivém roce vyplacená
nečiní více než 4% základního
kapitálu (§ 83, odst. 14). Činí-li vyplacená
dividenda více než 4%, nejvýše však
6%, bude daň výdělková vyměřena
z poloviny berně vyšetřeného základu;
c) zemědělské a lesní hospodářství
státu a samosprávných svazků, avšak
s týmž obmezením, jaké platí
pro osvobození jednotlivého polního hospodáře
od všeobecné daně výdělkové
podle § 47;
d) nevýdělečné podniky spolků
a společenských sdružení, spravujících
se zásadou vzájemnosti, jakož i fondy zřízené
veřejnými korporacemi nebo podnikateli pro vlastní
zřízence, jejichž úkolem podle stanov
jest, aby pojišťovaly platy nemocenské, úrazové
náhrady, invalidní, starobní, vdovské,
sirotčí pense a pohřebné, nebo aby
poskytovaly podpory veřejným a soukromým
úředníkům, zřízencům
a čeledi, a to i dostávají-li příspěvky
a dary od nečlenů.
Tuto výhodu poskytne ministerstvo financí sdružením
stejného druhu, jejichž členové jsou
zcela nebo z části jiného povolání
(jako zejména menší živnostníci
a rolníci) tehdy, je-li to žádoucím
pro podporu veřejných, dobročinných
nebo všeužitečných účelů
a jsou-li částky jednotlivým účastníkům
zajištěné přiměřeny jejich
stavu;
e) Národní banka Československá;
f) okresní záložny hospodářské,
zřízené z bývalých kontribučenských
fondů obilních a kontribučenských
fondů peněžních, uvedené v §
68, I, 2 d; obmezují-li svou činnost skutečně
na zužitkování vlastních kapitálů;
g) podniky společenstev a jiných sdružení
zemědělců, jejichž účelem
jest společně opatřovati semena, hnojiva,
hospodářské stroje a nářadí
nebo jiné potřeby ku provozování polního
hospodářství, ke zvelebení chovu dobytka
(společenstva k chovu dobytka, k chovu býků,
pastevní společenstva, spolky pro pojišťování
dobytka atd.), aneb společně podporovati jiné
zemědělské snahy, je-li podle stanov rozdělování
ryzích výtěžků vyloučeno
a výtěžky se také skutečně
nerozdělují, dále za těchže podmínek
podniky společenstev a jiných sdružení
živnostenských, jejichž účelem
jest společně opatřovati stroje pro své
členy, a konečně sdružení zemědělců,
která slouží k tomu, aby společně
zpracovala a zpeněžila výrobky ve vlastním
polním hospodářství členů
vytěžené, avšak s týmž obmezením,
jaké platí pro osvobození jednotlivého
polního hospodáře od všeobecné
daně výdělkové podle § 47.
Osvobození od výdělkové daně
platí také pro svazy takových společenstev
a sdružení, které sledují uvedené
účely za stejných statutárních
i skutečných podmínek, nebo které
obstarávají vyrovnání peněz
mezi svými svazovými společenstvy, obmezujíce
při tom zúrokování vlastních
závodních podílů podle stanov i skutečně
nejvýše na 4%, pokud jsou zřízeny jako
zapsaná výdělková a hospodářská
společenstva a pokud obmezují svou obchodní
činnost podle § 75 na své členy;
h) poštovní úřady šekové;
ch) Všeobecný pensijní ústav, jakož
i náhradní ústavy pensijní, omezující
své obchody na pojišťování zřízenců,
avšak jen pokud jde o pojišťování
zřízenců k pojištění povinných
a jen do výše zákonem nebo stanovami předepsaných
nejmenších plnění;
i) pojišťovny zřízené podle zákona
o úrazovém pojištění dělníků;
j) Fond pro zaopatření zaměstnanců
velkostatků;
k) báňské bratrské pokladny;
l) pojišťovny zřízené podle zákona
o pojištění zaměstnanců pro případ
nemoci, invalidity a stáří a fondy jimi spravované,
avšak jen pokud jde o pojištění osob podrobených
pojistné povinnosti;
m) Pojišťovna osob samostatných a fondy jí
spravované s týmž obmezením jako pod
lit. m);
n) - Léčebný fond veřejných
zaměstnanců a fondy jím spravované,
jakož i zvláštní fondy pro nemocenské
pojištění pro zaměstnance státních
podniků;
o) společnosti s obmezeným ručením,
zřízené za účelem poskytování
zápůjček státem zaručených
podle zákonů o stavebním ruchu.
(1) Ministerstvo financí může osvoboditi od
daně výdělkové obecně prospěšné
podniky, u nichž zájem veřejný převládá
nad zájmem výdělečným, ať
již jde o podniky vlastní nebo pachtované,
jakož i podniky, které napomáhají veřejným,
dobročinným neb obecně užitečným
účelům a při tom neposkytují
trvale výtěžku nebo poskytují výtěžku
poměrně nepatrného. Osvobození může
býti povoleno také jen částečně,
na určitou dobu nebo pod podmínkami.
(2) Nově vzniklým tuzemským podnikům,
vedoucím řádné obchodní knihy,
které zavedou v tuzemsku dosud nezastoupenou nebo jen nedostatečně
zastoupenou výrobu a jejichž vznik se doporučuje
z národohospodářských ohledů,
mohou býti na žádost, o níž rozhodne
ministerstvo financí s ministerstvem průmyslu, obchodu
a živností a dalšími zúčastněnými
ministerstvy, na dobu nejdéle 5 berních let, počínajíc
kalendářním (berním) rokem, v němž
a provozováním bylo započato, poskytnuty
daňové výhody v tom rozsahu, že podniky
dotčené mohou býti osvobozeny od zvláštní
daně výdělkové se všemi přirážkami,
jestliže v jednotlivém roce vyplacená dividenda
(podíl na zisku) nebude činiti více než
4% základního (kmenového) kapitálu.
Činí-li vy placená dividenda více
než 4%, nejvýše však 6%, může
býti daň výdělková vyměřena
z poloviny berně vyšetřeného základu.
(3) Upotřebí-li se reservních fondů,
nahromaděných daněprostě v létech,
kdy podnik byl od daně výdělkové zcela
nebo z poloviny osvobozen, k rozmnožení základního
kapitálu (§ 83, odst. 14.) nebo k vyplácení
dividendy (podílu na zisku) anebo k placení tantiem
společenským orgánům, zdaní
se částky ty v berním roce, ve kterém
jich bylo takto upotřebeno; jinak platí co do nakládání
s reservními fondy platné předpisy zákonné.
(4) Ustanovení § 52, odst. 2. až 5., platí
obdobně.
(1) Osvobození příslušející
podle mezinárodních smluv zůstávají
v platnosti, rovněž i osvobození, jež
zvláštní zákony vyhrazují místním
železničním drahám a drahám nižšího
řádu.
(2) Ustanovení zvláštních zákonů
osvobozující úroky a důchody od daně
rentové, jakož i od daně, na jejímž
místě byla rentová daň svého
času zavedena, neopravňují, aby tyto výtěžky
byly za základu zvláštní daně
výdělkové vyloučeny.
(1) Výhod podle §§ 83 a 90 požívají:
1. v § 68, I, 2 a) uvedená výdělková
a hospodářská společenstva, která,
řídíce se zásadou své pomoci,
obmezují svou činnost podle stanov i skutečně
na své členy;
2. záložny uvedené v § 68, I, 2 d);
3. podniky uvedené v čl. IX., č. 2 zákona
ze dne 23. května 1919, č. 276 Sb. z. a n., o úvěru
pro živnostníky válkou poškozené,
pokud jde o provozování úvěrních
obchodů z těchto úvěrů;
4. stavební sdružení, která sledují
účely vytčené v zákonech o
státním fondu pro péči bytovou a jež
podle těchto zákonů a statutu zmíněného
fondu dlužno pokládati za sdružení všeužitečná.
(2) Rozšíří-li podniky v odstavci 1.
uvedené svou činnost ve skutečnosti na nečleny,
ztrácejí pro berní rok, v němž
rozšíření to se stalo, výhody
podle § 83, odst. 2., a platí pro ně ustanovení
§ 83, odst. 1., 6. a případně odst.
12.
(3) Přiznání výhod hospodářským
útvarům v odstavci 1., pod č. 1 a 2 uvedeným
však nevadí:
a) když si tyto opatřují půjčky
od nečlenů anebo ukládají své
pokladní přebytky u podniků a ústavů
veřejně účtujících;
b) když úvěrní společenstva přijímají
ručení nečlenů, aby právně
zabezpečila půjčky poskytnuté členům,
anebo vybírají za své členy pohledávky
u nečlenů (inkaso);
c) když spotřební družstva (spolky) a
družstva k opatřování surovin, jakož
i sdružení zemědělců ke společnému
opatření semen, hnojiv, chovného dobytka,
hospodářských strojů a nářadí
nebo jiných potřeb k provozování zemědělství,
jakož i sdružení živnostníků
ke společnému opatřování strojů
nakupují zboží od nečlenů, ačli
nejsou podle § 72, lit. g) vůbec od daně osvobozeny;
d) když výrobní společenstva prodávají
své výrobky nečlenům; při tom
musí se při užívání pracovních
sil nebo při odběru hlavních surovin výrobních
zásadně obmezovati na členy; vládním
nařízením bude stanoveno, v jakém
rozsahu lze na výpomoc nebo pro podřízené
vedlejší výkony užívati cizích
pracovních sil anebo odebírati suroviny ad cizích
osob;
e) když spolky skladištní a odbytové prodávají
nečlenům výrobky zhotovené členy,
nebo když jsou nepředvídatelnými a mimořádnými
okolnostmi nuceny dodati částečně
i výrobky získané od nečlenů;
vládním nařízením bude stanoveno,
v jakém rozsahu mohou býti dodány i výrobky
od nečlenů získané;
f) když svaz společenstev z příkazu
a na účet svých svazových společenstev
obchoduje s jejich členy.
(4) Této výhody se nepozbývá, nemají-li
členové podle stanov nároku na výtěžek
(dividendu) ze závodních podílů splacených
v posledním rozvahovém roce.