Dopravuje-li se zboží, které jest ve volném
oběhu, z jedné části celního
území přes celní cizinu do jiné
části celního území s nárokem,
aby nevznikla povinnost platiti celní pohledávku
při vývozu nebo při zpětném
dovozu, jest tento styk stykem přepravním.
Přepravní styk jest dovolen jen na tratích,
na nichž jest výslovně povolen, a u celních
úřadů, jež jsou výslovně
zmocněny konati přepravní řízení.
(1) Zboží, jež má býti přepraveno
přes celní cizinu, jest prohlásiti zpravidla
písemně; v dopravě silniční
jest dovoleno prohlašovati je ústně. Zboží
může býti pojmenováno názvem
obchodním a stačí udati hrubou váhu.
(2) U zboží podléhajícího vývoznímu
clu nebo vývoznímu zákazu může
býti požadována jistota.
(3) Výstupní celní úřad podrobí
zboží vnější prohlídce a
stanoví lhůtu, v níž má býti
zboží zpět dovezeno. Vnitřní
prohlídku vykoná celní úřad
jen pokud jest nutná ke zjištění výše
celní jistoty nebo k zajištění totožnosti
zboží, anebo má-li podezření
celního trestného činu.
(4) Přeprava děje se pod celní závěrou;
ustanovení třetího a čtvrtého
odstavce § 48 platí obdobně.
(5) Vstupní celní úřad podrobí
dodané zboží vnější prohlídce
a propustí je do volného oběhu; má-li
však pochybnosti o totožnosti zboží, naloží
s ním jako se zbožím cizozemským.
(1) Dovozním stykem s celní výhodou jest
dovoz zboží clu podléhajícího
na zvláštní povolení za snížené
clo nebo beze cla s podmínkou, že se ho upotřebí
ve stanovené době k určitému účelu
nebo že se zpracuje určitým způsobem.
(2) Celní sazebník ustanovuje, které zboží
může býti v tomto styku dováženo.
(3) Za clo, daně a jiné dávky ze zboží
dováženého s celní výhodou lze
požadovati jistoty až do rozdílu mezi výhodným
a úplným clem. Jistota se uvolní, jakmile
strana ve stanovené lhůtě prokáže,
že zboží zpracovala stanoveným způsobem
nebo ho upotřebila ke stanovenému účelu.
(4) Podniky, jimž byl dovozní styk s celní
výhodou povolen, podléhají až do spotřebování
nebo zpracování zboží celnímu
dozoru. Náklady tohoto dozoru hradí podnik.
(5) Nařízením může býti
stanoveno, u kterého zboží a s jakými
podmínkami lze povoliti, aby bylo dovezeno beze cla nebo
za snížené clo určité množství
surovin nebo polotovarů potřebných k výrobě
takového zboží, jež bylo vyvezeno do volného
oběhu v celní cizině.
Poštovní správa jest povinna bezplatně
poskytnouti celním úřadům zřízeným
u poštovních úřadů kancelářské
místnosti a místnosti potřebné k prohlídkám
a projednávání celního zboží
a k dočasnému uložení zadrženého
nebo do dočasné úschovy převzatého
nebo zabaveného zboží, všecky místnosti
opatřiti nutným zařízením,
udržovati je v dobrém stavu a též je za
náhradu skutečných výloh čistiti,
vytápěti a osvětlovati.
(1) Pošta jest osvobozena od povinnosti dodávati poštovní
zásilky, jež doveze z celní ciziny pro příjemce
v celním území, pohraničnímu
celnímu úřadu k poukázání.
(2) Pošta jest však povinna dodati všechny poštovní
zásilky, jež doveze z celní ciziny pro příjemce
v celním území, v nezměněném
stavu s prvotními celními prohláškami
příslušnému celnímu úřadu
k celnímu řízení, a nedodá-li
jich, hraditi ušlé dávky. Platí tu obdobně
ustanovení prvního odstavce § 44.
(3) Psaní, balíky se spisy a listinami, i zásilky
platidel jsou osvobozeny od dodání celnímu
úřadu, není-li podezření, že
obsahují zboží podléhající
celnímu řízení nebo věci, jejichž
dovoz jest zakázán.
(4) Poštovní zásilky nemusí býti
prohlašovány písemně. Podléhají-li
poštovní zásilky hodnotnému clu, může
celní úřad požadovati dokladů
jmenovaných ve třetím odstavci § 39.
(1) Vývozní zásilky nepodléhají
celnímu řízení, mimo zásilky,
jež obsahují zboží podléhající
vývoznímu clu nebo zboží, jehož
vývoz musí býti prokázán.
(2) Odesilatel zásilky, v níž jest zboží
podléhající vývoznímu clu nebo
zboží, k jehož vývozu jest potřebí
zvláštního povolení, jest povinen předložiti
podacímu poštovnímu úřadu průkaz
o vyclení nebo vývozní povolení.
(3) Vývozní zásilky, v nichž jest zboží,
jehož výstup musí býti prokázán,
nemusí býti dodány pohraničnímu
celnímu úřadu. Výstup prokáže
pošta podle poštovních předpisů.
(4) Poštovní zásilky průvozní
a poštovní zásilky, přepravované
z celního území pres celní cizinu
do celního území, nepodléhají
celnímu řízení.
(1) Celní správa jest oprávněna přesvědčiti
se prohlídkou poštovních zařízení,
zda pošta plní své povinnosti.
(2) Celní správa ručí za ztrátu
nebo poškození poštovních zásilek,
jež jí byly odevzdány a jež převzala
v úschovu, v témže rozsahu jako poštovní
správa.
(1) Železnice a podniky provozující plavbu
po vodě jsou povinny bezplatně dáti celní
správě ve stanicích, v nichž jsou zřízeny
celní úřady, kancelářské
místnosti, i místnosti, rampy a složiště,
jichž jest potřebí k prohlídkám
a k projednávání celního zboží
nebo k dočasnému uložení zadrženého,
v prozatímní úschovu převzatého
nebo zabaveného zboží, všecky místnosti
opatřiti zařízením, udržovati
je v dobrém stavu a též je za náhradu
skutečných výloh čistiti, vytápěti
a osvětlovati. Jmenované podniky jsou dále
povinny postarati se za přiměřenou náhradu
o byty pro zaměstnance celních úřadů,
umístěných v nádražích
a u přístavišť, pokud tento požadavek
jest odůvodněn místními poměry.
(2) Jmenované dopravní podniky jsou povinny bezplatně
dopravovati zaměstnance celní správy, kteří
jsou pověřeni kontrolou dopravy po železnici
nebo po lodích nebo služebním dohledem na celní
úřady, kdykoli cestují služebně.
(3) Doprovázejí-li zaměstnanci celní
správy vlaky nebo lodi, jest dopravní podnik povinen
bezplatně je dopravovati na zpáteční
cestě nebo se postarati o jejich bezplatnou zpáteční
dopravu.
(4) Místnosti a prostory, určené k dočasnému
uložení a k projednávání celního
zboží, musejí býti tak zařízeny,
aby mohly býti bezpečně uzavřeny.
Tyto prostory uzavírá dopravní podnik; celní
správa má však právo spoluzávěry.
(5) Dopravní podniky jsou povinny upraviti jízdní
řád vlaků a lodí tak, aby ve stanicích,
v nichž se vlaky a lodi celně projednávají,
bylo dosti času k celnímu řízení.
(1) K dopravě celního zboží smí
býti používáno jen takových železničních
vozidel, jež svojí úpravou vyhovují
mezinárodním úmluvám o tom, jak musejí
býti zařízeny železniční
vozy, aby byly chráněny zájmy celního
důchodku.
(2) Železniční vozy, lokomotivy, tendry a lodi
nesmějí míti tajných nebo nesnadno
objevitelných prostor, jež by se hodily k přechovávání
zboží.
(3) Ve vlacích, přejíždějících
celní hranici, nesmí býti zboží,
mimo ruční zavazadla dopravovaných osob,
uloženo jinde než ve služebních a nákladních
vozech a na lodích jen ve skladištích a na
otevřené palubě.
(4) Nařízením bude stanoveno, jak musejí
býti zařízeny lodi pro dopravu celního
zboží, aby se daly uzavříti celní
závěrkou, zajišťující zájmy
celního důchodku.
(1) Jakmile přijede z celní ciziny vlak, který
má kromě služebního vozu naložené
nebo prázdné vozy, nebo má-li takový
vlak odejeti do celní ciziny, musí býti pohraničnímu
celnímu úřadu odevzdán vlakový
soupis naložených vozů, přijede-li loď
nebo má-li odplouti, seznam nákladu.
(2) Ve vlakovém soupise musí býti udána
stanice odjezdu, číslo vlaku a doba jeho příjezdu,
vlastnické značky a čísla vozů
a obsah každého naloženého vozu podle
obyčejného pojmenování nákladu.
Tento soupis musí býti podepsán vlastní
rukou zmocněnce železniční správy.
(3) V seznamu nákladu musí býti udáno
jméno nebo číslo lodi, její nosnost
nebo tunový obsah, její domácí přístav
a přístav, ze kterého vyplula, jméno
vůdce lodi, místo podání a místo
určení zboží, množství a
druh dopravovaného zboží podle měr a
podle pojmenování v obchodě obvyklého,
a je-li zboží zabaleno, počet, značky
a druh obalu jednotlivých nákladových kusů.
Seznam musí býti podepsán vlastní
rukou vůdce lodi.
(4) Na každé lodi, která vstupuje do celního
území nebo z něho vystupuje, musí
býti seznam věcí patřících
k zařízení lodi a seznam zásob potravin
a pohonných hmot lodi. Tyto seznamy musejí býti
podepsány vůdcem lodi. Celní úřad
pohraniční jest oprávněn požadovati,
aby mu byly seznamy předloženy, aby mohl zjistiti
zařízení lodi a její zásoby.
(5) Ustanovení třetího a čtvrtého
odstavce platí pro všechna vodní plavidla.
(6) Nařízením mohou býti povoleny
úlevy z náležitostí všeobecné
ohlášky.
(1) Na základě všeobecné ohlášky
podrobí celní úřad co nejdříve
vlak nebo vodní plavidlo celní prohlídce.
Dokud neskončí celní prohlídka, nesmí
býti nic skládáno nebo nakládáno.
Celní správa může povoliti úlevy,
kdyby toho vyžadovaly místní poměry
nebo zájmy veřejné dopravy.
(2) Pokud by jednotlivé železniční vozy
nemohly býti projednány podle vlakového soupisu,
jest železniční správa povinna podati
celnímu úřadu podrobný seznam zásilek
v jednotlivých vozech s příslušnými
listinami.
(1) V hraničních vodách smějí
vodní plavidla přistávati, vyjma případy
nezbytné nutnosti, pouze na místech určených
celní správou; jediné na těchto místech
smějí osoby vystupovati nebo nastupovati a zboží
smí býti vykládáno a nakládáno.
(2) Celní správa může povoliti úlevy
pro vodní plavidla sprosředkující
tuzemský styk v hraničních vodách.
Ustanovení §§ 74 až 78 platí též
pro lodi, které plují celním územím
tokem prohlášeným za mezinárodní
vodní cestu, pokud mezinárodní smlouvy neustanovují
jinak.
(1) O povinnostech podnikatele letiště opatřiti
a zaříditi kancelářské a jiné
místnosti pro celní úřady, které
vykonávají celní dozor na letišti, o
povinnosti opatřiti byty pro zaměstnance celní
správy na letišti a o nákladech s těmito
povinnostmi spojených platí obdobně ustanovení
§ 74.
(2) Letadla plující z celní ciziny do celního
území jsou povinna přeletěti celní
hranici mezi určitými body, které budou stanoveny
nařízením, a smějí přistati
jen na celních letištích určených
celní správou. Jediné z těchto letišť
smějí odlétati letadla odlétající
z celního území do celní ciziny a
jsou rovněž povinna přeletěti hranici
mezi stanovenými body. Celní správa může
povoliti úchylky z těchto povinností.
(3) Cestu mezi celní hranicí a celním letištěm
jest vykonati letadlům podle ustanovení § 21
beze změny nákladu.
(4) Musí-li letadlo nezbytně přistati jinde
než na celním letišti, jest letec povinen zpraviti
hned po přistání nejbližší
úřad celní nebo jiný finanční
i bezpečnostní úřad a vyčkati
jejich povolení k odletu.
(5) Letadla, jež přeletí celní území
bez přistání, a jejich náklad nepodléhají
celnímu řízení, zachovává-li
jejich domovský stát vzájemnost.
(1) Dopravuje-li letadlo zboží, musí míti
letec seznam nákladu, podepsaný vlastní rukou
a vidovaný celním úřadem místa
odletu. V seznamu nákladu musejí býti udány:
imatrikulační značka letadla, jméno,
bydliště a státní příslušnost
letce, místo vzletu, počet kusů, druh, značky
a čísla nákladových kusů, množství
a druh vezeného zboží podle obchodního
nebo obyčejného pojmenování, místo
podání a místo určení zboží.
(2) Letec jest povinen předložiti celnímu úřadu
hned po přistání nebo před odletem
seznam nákladu a prvotní prohlášky vyhotovené
odesilateli (§ 27) a dodati mu dovozní, vývozní
nebo průvozní zásilky k celnímu řízení.
(3) Letecký podnik jest povinen prokázati potvrzením
celního úřadu země určení
vývoz zboží, jehož výstup z celního
území musí býti prokázán.
(1) Cestující osoby, které hodlají
přestoupiti nebo přestoupily celní hranici,
jsou povinny dostaviti se k pohraničnímu celnímu
úřadu a dáti projednati zboží,
jež dopravují.
(2) Cestujícím osobám, které nemají
žádného zboží, nýbrž
jen svou cestovní výstroj, může býti
dovoleno překročiti celní hranici na místě,
kde není celního úřadu, s povinností
hlásiti se u příslušného oddělení
finanční stráže. Tyto cestující
osoby může celní správa na určitých
úsecích osvoboditi vůbec od povinnosti dostaviti
se k celnímu úřadu nebo k finanční
stráži.
(1) V cestovním styku jsou pohraniční celní
úřady povinny vykonávati celní řízení
ve dne i v noci.
(2) Není-li zboží dovážené
cestující osobou určeno pro obchod, může
býti prohlášeno ústně. Cestující
osoba jest též oprávněna navrhnouti,
aby bylo vykonáno celní řízení
podle výsledku celní prohlídky; v tomto případě
podléhá trestu podle celního trestního
práva, najde-li se zboží záludně
ukryté. Přeje-li si cestující osoba
jiného celního řízení než
vyclení, musí jednati podle příslušných
ustanovení tohoto zákona.
(3) Podléhá-li zboží clu podle ceny,
může celní úřad žádati,
aby mu byly předloženy doklady jmenované ve
třetím odstavci § 39.
(4) Na úlevy stanovené v tomto paragrafu může
činiti nárok jen cestující osoba,
která nemá zboží určeného
pro obchod.
(1) Platební povinnost vzniká v těchto případech:
a) při dovozu, projedná-li celní úřad
zboží podléhající dovoznímu
clu do volného oběhu nebo do dovozního styku
s celní výhodou nebo zaznamená-li je nebo
dostane-li se celní zboží do volného
oběhu, aniž bylo dodáno celnímu úřadu
nebo podvedením celního úřadu nebo
dostane-li se neprávem z úschovy celní správy;
b) při vývozu, projedná-li celní úřad
vývozní zboží podléhající
vývoznímu clu do oběhu v celní cizině
nebo zaznamená-li je nebo vystoupí-li zboží
podléhající vývoznímu clu do
oběhu v celní cizině, aniž bylo dodáno
celnímu úřadu, nebo podvedením celního
úřadu.
(2) Platební povinnost je podmíněná,
zaznamená-li se dovozní zboží nebo projedná-li
se v dovozním styku s celní výhodou nebo
vyveze-li se zboží podléhající
vývoznímu clu v záznamním nebo v přepravním
styku.
Platební povinnost vznikne, jakmile celní úřad
zjistí celní pohledávku a sdělí
ji straně. Unikne-li zboží do volného
oběhu nebo do oběhu v celní cizině,
aniž byla splněna platební povinnost, vznikne
platební povinnost v okamžiku, ve kterém zboží
přišlo do oběhu.
(1) Dovoznímu clu podléhá zásadně
zboží, jež není v celním sazebníku
nebo v obchodní smlouvě výslovně označeno
za zboží cla prosté, nebo nevylučuje-li
některé ustanovení tohoto zákona vzniku
platební povinnosti. Ve vývozu jest každé
zboží prosto vývozního cla, pokud tohoto
cla neustanovuje výslovně celní sazebník.
(2) Staré, opotřebené nebo poškozené
zboží podléhá clu jako nové nebo
nepoškozené, neustanovuje-li celní sazebník
nebo obchodní smlouva jinak. Platební povinnost
nevzniká však, zničí-li se celní
zboží pod celním dozorem nebo zanikne-li v
oběhu vázaném (§§ 41-61).
(1) S podmínkami, jež budou stanoveny nařízením,
jsou osvobozeny od cla:
1. věci dovážené pro hlavy cizích
států po dobu, po kterou se zdržují
dočasně v tuzemsku, a pro jejich družinu;
2. věci, jež se dovážejí pro vlastní
potřebu přednostů diplomatických zastupitelstev
cizích států pověřených
pro Československou republiku a jiných exterritoriálních
osob úřadujících v celním území,
pokud zůstanou v jejich užívání;
3. věci k úřední potřebě
(úřední štíty, vlajky, znaky,
razítka, tiskopisy a kancelářské zařízení)
diplomatických zastupitelstev a konsulárních
úřadů cizích států úřadujících
v celním území;
4. bohoslužebné věci pro chudé kostely
a modlitebny, nevyrábějí-li se v celním
území, a hmoty ke zbudování nebo k
opravě takových kostelů a modliteben, pokud
bylo by možná opatřiti je v celním území
jen s neúměrnými obtížemi a nákladem;
5. věci, jež jsou předmětem řízení
veřejných úřadů;
6. dary hlav cizích států, udělené
řády, čestné ceny, pamětní
mince, výstavní medaile a pod.;
7. spisy, listiny a dopisy;
8. platidla;
9. věci, jež s sebou vezou cestující
osoby, zřízenci veřejných podniků
dopravních, vozkové, lodníci a letci ke svému
vlastnímu užívání nebo k výkonu
svého povolání nebo jež si k témuž
účelu napřed posílají nebo
dávají za sebou posílati, pokud jsou přiměřeny
poměrům jmenovaných osob; dále potraviny,
poživatiny a léky, jež s sebou vezou jmenované
osoby v množství přiměřeném
spotřebě za cesty, konečně předměty
státního monopolu ve množství přípustném
podle nařízení;
10. upotřebené svršky (též výrobní
zařízení) přistěhovalců
a vystěhovalců dovážené nebo
vyvážené k vlastnímu užívání
osobami stěhujícími se, pokud jsou přiměřeny
jejich poměrům;
11. výbava příslušnic cizích
států nebo československých příslušnic,
které bydlely před sňatkem nepřetržitě
aspoň dva roky v cizině, když se stěhují
do celního území vdávajíce
se za muže tu bydlícího, pokud předměty
výbavy jsou přiměřeny poměrům
manželů;
12. potraviny, šatstvo, prádlo, domácí
zařízení, nářadí a jiné
věci, jež byly darovány osobám pohořelým,
povodní nebo jinou živelní pohromou postiženým
k vlastnímu užívání, ke stavbě
a zařízení budov nebo k vedení hospodářství;
13. upotřebené věci darované z ciziny
nemajetným osobám k vlastnímu užívání
nebo dobročinným ústavům pro jejich
účely stanovami vytčené; 14. upotřebené
zděděné věci;
15. úlovek československých rybářů
v hraničních vodách;
16. sklizeň z pohraničních hospodářství
a užitek z dobytka pěstovaného na těchto
hospodářstvích;
17. umělecká díla československých
umělců dlejících v cizině;
18. věci umělecké, vědecké,
průmyslové a řemeslné, jež jsou
určeny do veřejných sbírek nebo k
vědeckým pracím ústavů vědeckých
a všeobecně prospěšných; věci
spotřebitelné a věci, jež se v tuzemsku
vyrábějí, nejsou osvobozeny;
19. přístroje a nástroje, jež slouží
přímo k léčení nemocných,
jsou-li určeny pro veřejné nemocnice nebo
nemocnice a léčebné ústavy, zřízené
ústavy sociálně pojišťovacími,
a nevyrábějí-li se v tuzemsku;
20. učebné pomůcky pro veřejné
školy, jestliže se nevyrábějí v
tuzemsku;
21. rakve s lidskými mrtvolami, popelnice s popelem z lidských
mrtvol a květinové ozdoby s nimi zároveň
dovážené; květinové dary věnované
při pohřbech nebo na hroby osobami v cizině
bydlícími;
22. železniční a silniční vozidla,
vodní plavidla i letadla, jež přestupují
celní hranici jako dopravovadla, jejich zařízení,
náhradní součástky a provozní
prostředky, dále jízdecká a tažná
zvířata, i soumaři s postrojem, přikrývkami
a krmivem, též káry, vozíky, putny,
nůše a podobné náčiní
potřebné k tažení nebo nošení
břemen, je-li zřejmo, že nejde o trvalý
dovoz nebo vývoz a není-li podezření
zamýšleného zkrácení cla;
23. stavivo, provozní prostředky a služební
potřeby pro přípojové a krátké
průběžné trati a přípojové
stanice cizozemských železnic, stavivo pro úpravu
hraničních řek, prováděnou
sousedním státem, služební potřeby
a zařízení cizozemských celních
a pasových úřadů podle zvláštních
smluv a dohod;
24. předměty státního monopolu, odebírá-li
je monopolní správa;
25. neprodejné obchodní vzorky zboží;
nařízením může býti přiznáno
celní osvobození i jiným obchodním
vzorkům zboží; vzorky předmětů
státního monopolu jsou vyloučeny z této
výhody;
26. vrácené obaly a balivo, v nichž bylo vyvezeno
zboží.
(2) Tyto výhody mohou býti odepřeny, kdyby
jich bylo zneužíváno k obcházení
cla.
(3) Neuznává-li některý stát
vzájemně některého nahoře jmenovaného
osvobozovacího důvodu, může býti
pro tento stát ono celní osvobození zrušeno
nebo omezeno.
(1) Změní-li se celní sazebník nebo
jiné ustanovení směrodatné pro výši
celní pohledávky, řídí se výměra
celní pohledávky ustanoveními, platnými
v okamžiku vzniku platební povinnosti (§ 85).
(2) Uniklo-li zboží celnímu řízení
a nelze-li zjistiti, kdy vznikla platební povinnost, rozhoduje
o výměře celní pohledávky ustanovení,
které bylo účinným v době,
kdy únik byl objeven.
(1) Neustanovuje-li tento zákon (§ 60) jinak, jest
vyměřiti celní pohledávku podle množství
zboží, jeho druhu a povahy v okamžiku vzniku
platební povinnosti (§ 85). Příměsky
(nečistoty) a zkažené části,
jež se vyloučí ze zboží pod celním
dozorem, jest projednati podle jejich sazební povahy. Nařízením
mohou býti stanoveny další úlevy.
(2) Doveze-li se nebo vyveze-li se zboží proti ustanovením
zákona a nelze-li zjistiti jeho povahu, kterou mělo
v době vzniku platební povinnosti, jest vyměřiti
celní pohledávku podle příslušné
nejvyšší sazby, a nelze-li ani druh zboží
zjistiti, podle nejvyšší sazby celního
sazebníku.
Vydávání výkladů o sazební
příslušnosti zboží a o výši
táry na dotazy stran bude upraveno nařízením.
Celní pohledávka vyměřuje se podle
měřítek stanovených celním
sazebníkem (váha, míra, počet kusů,
cena [hodnota] atd.).
(1) Vyměřuje-li se celní pohledávka
podle ceny zboží, jest cenou částka
rovnající se součtu obecné nabývací
hodnoty zboží v místě výroby
a všech výloh (za obal, dopravu, pojistné,
obstarávání atd.) vzniklých do okamžiku,
kdy zboží přestoupilo celní hranici.
(2) Nařízením mohou býti stanoveny
průměrné ceny určitých druhů
zboží, podléhajícího clu podle
ceny; podle této průměrné ceny bude
vyměřena celní pohledávka, nenavrhne-li
strana její vyměření podle ustanovení
prvního odstavce nebo podle váhové sazby,
stanovené v celním sazebníku vedle cenové
sazby.
(3) Zdá-li se celnímu úřadu, že
částka, již strana prohlásila jako cenu
zboží, jest nižší než cena podle
prvního odstavce, vyměří celní
pohledávku podle částky, kterou uzná
za přiměřenou cenu zboží.
(1) Vyměřuje-li se celní pohledávka
podle váhy, jest základem váha hrubá,
čistá nebo vlastní podle toho, co stanoví
celní sazebník nebo nařízení.
Nestanoví-li celní sazebník nebo nařízení,
podle které váhy má se vyměřiti
celní pohledávka, jest ji vyměřiti
podle čisté váhy.
(2) Hrubá váha jest váha zboží
s vnějším i vnitřním obalem a
vložkami. Váha vnějšího obalu je
tárou. Čistá váha jest váha
zboží po srážce táry. Vlastní
váha jest váha zboží bez jakéhokoliv
obalu a vložek.
(3) Váha bezprostředního obalu kapalin nebo
plynů patří k čisté váze,
pokud celní sazebník neustanovuje jinak. Dovážejí-li
se nebo vyvážejí-li se kapaliny nebo plyny
v kotlových vozech, tankových lodích a pod.,
může býti nařízena přirážka
k vlastní váze (přirážka za táru).
Tato přirážka může býti
též nařízena, dováží-li
se nebo vyváží-li se zboží, jež
se projednává podle hrubé váhy, nezabaleno.
(4) Váha se zjišťuje vážením,
nestanoví-li jinak zákon nebo nařízení.
Nařízením může býti stanoveno,
kdy se má čistá váha nebo vlastní
váha vypočísti procentní srážkou
z hrubé váhy, jestliže se celní pohledávka
vyměřuje podle čisté nebo vlastní
váhy zboží. Celní pohledávku
jest vyměřiti podle hrubé váhy, jestliže
tárová srážka jest zřejmě
větší než skutečná váha
táry a strana neumožní zjistiti táru.
(5) Nařízením bude stanoveno, které
obaly a vložky jest pokládati za obvyklé v
obchodě a jak jest projednati vnější
a vnitřní obaly a vložky tehdy, když se
vyměřuje celní pohledávka podle čisté
váhy nebo podle vlastní váhy nebo podle počtu
kusů, a to podle toho, zda jsou v obchodě obvyklé
či nikoliv a dají-li se od zboží beze
všeho pohodlně odděliti, či nejsou-li
oddělitelné. Jsou-li neoddělitelné
obaly podrobeny vyšší celní sazbě
než zboží, může býti nařízeno
projednání celku podle celní sazby stanovené
na obal.
Nařízením bude stanoveno, jak budou celní
pohledávky zaokrouhlovány a do jaké částky
nebudou celní pohledávky vybírány.
(1) Nebyla-li vyměřena celní pohledávka
vůbec nebo byla-li vyměřena níže
nebo z nižší ceny, než měla býti
vyměřena, může býti nález
opraven do roka, stalo-li se tak účetním
omylem nebo mylným použitím nesprávné
celní sazby, v jiných případech do
šesti měsíců ode dne, kdy celní
pohledávka měla býti vyměřena
nebo byla vyměřena. Byl-li spáchán
celní přestupek, může býti celní
pohledávka opravena ve lhůtě stanovené
pro promlčení výkonu trestu.
(2) Kdy poplatník může žádati za
opravu vyměřené celní pohledávky,
stanoví se v §§ 110 až 112.
(3) Zjistí-li celní správa v opravné
lhůtě, že byla od strany bez jejího
zavinění vybrána větší
celní pohledávka, než podle platných
ustanovení měla býti vyměřena,
vrátí straně částku, o niž
více zaplatila, nejde-li o částku nepatrnou.