(1) Kdo, nedopouštěje se podloudnictví, vědomě
nebo z hrubé nedbalosti zamlčí v celní
prohlášce nějaké zboží nebo
udá menší množství zboží
nebo učiní nesprávné údaje
o druhu, povaze, zemi původu nebo určení
zboží nebo o zamýšleném použití,
dopustí se, může-li jeho jednáním
býti zkrácen celní důchodek nebo vylákána
celní ,.výhoda, ohrožení celního
důchodku. Tento celní přestupek trestá
se pokutou jedenkrát až čtyřikrát
tak velikou, jako jest ohrožená celní pohledávka
nebo možná celní výhoda.
(2) Témuž trestu podléhá, kdo vědomě
nebo z nedbalosti použije zboží, pro něž
bylo dosaženo na základě správných
údajů celního osvobození nebo celní
výhody, později k účelu, který
neodpovídá získanému celnímu
osvobození nebo celní výhodě, aniž
to oznámil celnímu úřadu.
(1) Kdo jedná proti ustanovením tohoto zákona
nebo proti nařízením vydaným k provedení
tohoto zákona jinak, než jest uvedeno v §§
129-131 a 133-136, dopustí se, když takovým
jednáním byl ztížen řádný
výkon celního dozoru, celní nepořádnosti.
Celní nepořádnost trestá se pokutou
do 1000 Kč, pokud není na ni stanoven těžší
trest podle jiných zákonů.
(2) Trest může býti zvýšen až
do 10.000 Kč, překáží-li pachatel
úmyslně svým jednáním orgánu
celní správy při výkonu služby.
(3) Celní nepořádnosti, spáchané
ve službě zaměstnanci veřejného
dopravního podniku, trestají jejich představení
jako porušení služebních povinností;
v ostatních případech trestají celní
nepořádnosti úřady celní správy.
(1) Pokud není v tomto zákoně zvláštních
ustanovení o celních trestných činech,
platí pro jejich stíhání a trestání
se změnami níže uvedenými ustanovení
důchodkového trestního zákona z roku
1835, na Slovensku a v Podkarpatské Rusi trestní
ustanovení třicátkových řádů
z roku 1754 a 1788 s instrukcí z roku 1842 a zákonného
článku XI/1909 se všemi doplňky a dodatky.
(2) Celní přestupky jsou těžkými
důchodkovými přestupky.
(3) Celní trestné činy spáchané
osobami, které nedosáhly čtrnáctého
roku, se jim nepřičítají.
(4) Ustanovení o nejvyšší výměře
pokut platí jen tehdy, když místo pokuty převyšující
tuto nejvyšší výměru uloží
se trest na svobodě.
(5) Účastí na celních přestupcích
podle tohoto zákona rozumí se původcovství
a spoluvina; nadržování rovná se účastenství
podle důchodkového trestního zákona
z roku 1835 a instrukce k třicátkovému řádu
z roku 1842.
(6) Celní přestupky trestají důchodkové
soudy.
(7) Úřady a důchodkové soudy rozhodující
o celních přestupcích a celních nepořádnostech
hodnotí provedené důkazy podle volného
uvážení.
(8) Trestních ustanovení tohoto zákona jest
užíti též na celní přestupky
spáchané před jeho účinností,
o nichž nebylo ještě pravoplatně rozhodnuto,
leč by byl zákon platný v době činu
pachateli příznivější.
(9) Neznalost tohoto zákona, dovozních, vývozních
a průvozních zákazů, celního
sazebníku a ustanovení vydaných k jejich
provedení a vysvětlení neomlouvá.
(1) Zařízení jmenovaná v § 25,
která trvají v době počátku
účinnosti tohoto zákona a znesnadňují
přehled celní hranice a kontrolu oběhu zboží,
mohou býti vyvlastněna ve prospěch státu,
pokud jest toho nevyhnutelně zapotřebí k
přehledu celní hranice a kontrole oběhu a
pokud nelze dosíci převodu jejich vlastnictví
na stát dohodou.
(2) Předmětem vyvlastnění může
býti zvláště postup vlastnictví
nemovitostí, čítajíc v to budovy,
zřízení služebností a jiných
věcných práv k nemovitým věcem,
postup, omezení a zrušení takovýchto
práv, i trpění zařízení,
která výkon práva vlastnického omezují.
(3) Má-li vyvlastnění býti omezeno
na zřízení přiměřené
služebnosti nebo má-li býti vyvlastněna
pouze část nemovitosti, může vlastník
žádati za výkup služebného předmětu,
pokud se týče nemovitosti, kdyby mu zamýšleným
vyvlastněním bylo znemožněno další
účelné užívání
služebného předmětu, resp. celé
nemovitosti.
(4) Předmět a rozsah vyvlastnění stanoví
ministerstvo financí vydáním vyvlastňovacího
nálezu, v němž jest zároveň stanoviti
výši odškodného, které musí
za vyvlastnění býti poskytnuto. Převyšuje-li
odškodné, které má býti přiznáno,
10.000 Kč, musí vydání tohoto nálezu
předcházeti komisionelní jednání,
k němuž jest nejpozději osm dní předem
pozvati majitele nemovitosti, která má býti
vyvlastněna, i osoby, které mají na ní
věcná práva. V ostatních případech
stačí dříve pouze vyslechnouti majitele
a jmenované osoby. Odškodné se vyměří
odhadem přísežných znalců podle
zásad stanovených v §§ 4 až 8 zákona
ze dne 18. února 1878, č. 30 ř. z., o vyvlastňování
k účelům stavby železnic a provozování
jízdy po nich, na Slovensku a v Podkarpatské Rusi
v druhém oddílu zákonného článku
XLI/1881 o vyvlastňování.
(5) Vyvlastňovací nález ministerstva financí
nabývá účinnosti dnem, kterého
byl straně doručen, a jest konečný.
Strana, která se pokládá za zkrácenu
stanovením výše odškodného, může
během jednoho roku od doby, kdy vyvlastňovací
nález nabyl účinnosti, žádati
za stanovení jeho výše u místně
příslušného okresního soudu,
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi u sborového soudu,
příslušného podle § 43 zákonného
článku XLI/1881. Výkonu vyvlastňovacího
nálezu nemůže však býti zabráněno,
bylo-li odškodné, stanovené ministerstvem financí,
u soudu složeno. Pro soudní řízení,
jímž se vyšetřuje odškodné,
pro stanovení odškodného dohodou, i pro zjištění
nároků, které mají třetí
osoby na uspokojení z odškodného na základě
svých věcných práv, platí obdobně
předpisy zákona č. 30/1878 ř. z.,
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi zákonného
článku XLI/1881.
(1) Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1928.
(2) Zároveň pozbývají pro obor celního
práva účinnosti zákony a nařízení,
jednající o celním právu a celním
řízení, zejména §§ 1 až
380 celního a monopolního řádu z roku
1835 a příslušná ustanovení třicátkových
řádů z roku 1754 a 1788 a instrukce k nim
z roku 1842, zákony o celním sazebníku ze
dne 13. února 1906, č. 20 ř. z. a zákonný
článek LIII/1907 a zákon o celním
území a vybírání cla ze dne
20. února 1919, č. 97 Sb. z. a n.
(3) Jediné článek II. zákona ze dne
12. srpna 1921, č. 349 Sb. z. a n., zákon ze dne
22. června 1926, č. 109 Sb. z. a n. (mimo ustanovení
druhého odstavce čl. III. a ustanovení čl.
VIII.) a celní sazebník podle nich upravený
zůstanou v účinnosti až do dne, kterého
nabude účinnosti nový celní sazebník.
(4) Ustanoveními tohoto zákona není dotčen
zákon ze dne 26. dubna 1923, č. 96 Sb. z. a n.
Tento zákon provedou ministři financí, průmyslu,
obchodu a živnosti a zemědělství po
dohodě se zúčastněnými ministry.
Vládní osnova celního zákona, která
je předložena poslanecké sněmovně
ve znění schváleném senátem,
obsahuje celní právo čili právní
předpisy, upravující hlavně organisaci
celní služby, celní řízení
a celní právo trestní. Dosavadní stav
našeho celního práva vykazuje četné
nedostatky, které značně ztěžují
řízení a provádění celní
služby. Tak především máme dosud
v tomto oboru dvojí právní stav, jednak celní
právo v českých zemích, spočívající
na starém celním a monopolním řádu
z roku 1835, a jednak zvláštní předpisy
na Slovensku a Podkarpatské Rusi, spočívající
na všeobecném celním řádu (třicátkovém
řádu) z r. 1788.
Tyto celní řády byly postupně doplňovány
a měněny nesčetnými přepisy,
aniž by ovšem bylo dbáno náležité
systematiky. Tento právní stav byl převzat
po převratu v našem státě zákonem
ze dne 20. února 1919, č. 97 Sb. z. a n., o celním
území a vybírání cla. Avšak
stále naléhavě byla pociťována
zastaralost, rozptýlenost a z části též
nejasnost dosavadních celních předpisů.
Předpisy ty nevyhovují ani požadavkům
nynější doby, neboť vznikly před
rozvojem železniční dopravy a rozmachem zahraničního
obchodu, takže z interesovaných kruhů jest
stále zdůrazňována potřeba
nového celního zákona, který by přizpůsobil
celní službu hospodářským poměrům
nové doby a moderním názorům.
Finanční správa ve snaze vyhověti
této potřebě připravila návrh
nového celního zákona, kterým mají
býti celní předpisy unifikovány, zastaralý
a namnoze nesouvislý systém má býti
nahrazen systémem novým, vyhovujícím
novým potřebám, má býti odstraněn
dosavadní právní dualismus a celní
správa má býti zjednodušena a jednotně
upravena. Tento návrh vládní byl v minulých
letech předmětem důkladných porad
všech interesovaných kruhů, zejména
v obchodních komorách, zemědělských
radách a v poradním sboru pro otázky hospodářské,
a ministerstvo financí vyhovělo v největší
míře všem podnětům a přáním
z kruhů odborných i zájmových.
Zákon sám obsahuje hlavně základní
právní pravidla a vytvořuje nový systém,
při čemž detailní úpravu ponechává
vládní moci. Tento postup jest nutný, poněvadž
hospodářský život stále se mění
a zejména rozvoj obchodu vykazuje nové potřeby,
takže často za krátkou dobu se objeví
některé ustanovení, které bylo pokládáno
třeba za nejmodernější, jako zastaralé
a nevyhovující novým poměrům
a pokrokům, jak se dostavují v dopravní technice
a v rozvoji obchodních styků. Poněvadž
však zákon nelze tak rychle měniti a přizpůsobovati
požadavkům doby, ponechávají se různé
detailní otázky tohoto druhu vládnímu
nařízení. Z toho důvodu zejména
ponechává se vládě upravení
formálního postupu při celním řízení
a upravení vnitřní služby celních
úřadů.
Obsahem osnovy jest veškeré autonomní celní
právo, vyjma ustanovení celního sazebníku,
a dále celní právo trestní. Osnova
nahrazuje jednak ony částky celního a monopolního
řádu z r. 1835 a třicátkového
řádu z r. 1788, pokud jednají o celním
právu a celním řízení, a jednak
ustanovení zákona ze dne 13. února 1906,
č. 20 ř. z. o celním sazebníku, jakož
i pozdější právní ustanovení
tyto otázky upravující, a konečně
upravuje souborně trestní právo celní.
Naproti tomu však ponechává se v platnosti
čl. II. zákona ze dne 12. srpna 1921, č.
349 Sb. z. a n., o úpravě cel pomocí koeficientů,
a dále zákon ze dne 22. června 1926, č.
109 Sb. z. a n. o nové úpravě zemědělských
a průmyslových cel mimo 2. odstavce čl. III.
a ustanovení čl. VIII.
Osnova zákona rozděluje se na 7 hlav, ve kterých
celá materie jest soustavně uspořádána,
takže celé dílo může býti
označeno za dokonalé. V hlavě I. jsou vymezeny
všeobecné zásady a základní pojmy
celního práva, jako pojem cla, celního území,
svobodného území, celní hranice, celní
přípojky a výluky, pohraničního
pásma, pohraničního styku, pohraničního
hospodářství atd. Clo definuje se jako dávka,
která se vybírá podle ustanovení celního
sazebníku ze zboží dováženého
(dovozní clo) nebo vyváženého (vývozní
clo), naproti tomu však odstraňuje se úplně
pojem cla průvozního, jak to odpovídá
mezinárodní úmluvě barcelonské
o svobodě transitu. Vyslovuje se všeobecná
zásada svobody obchodu, zejména volnosti vývozu,
dovozu i průvozu, při čemž může
nastati omezení této volnosti toliko ve výjimečných
případech, a každá taková výjimka
musí býti dodatečně předložena
Národnímu shromáždění
ku schválení. Vedle toho v § 7 jsou obsažena
ustanovení o odvetných opatřeních
a o klausuli protidumpingové. Jelikož podobné
zjevy mimořádné soutěže, které
se uplatňují z cizích států,
mohou míti hluboký hospodářský
dosah, přijal živnostenský výbor resoluci,
vyzývající vládu, aby věnovala
náležitou pozornost všem zjevům mimořádné
soutěže, která poškozuj e nebo ohrožuje
domácí výrobu, a zavčas činila
všechna vhodná opatření k její
nezbytné ochraně. Zároveň se žádá,
aby s největším urychlením byl jmenován
Poradní sbor pro sledování této mimořádné
soutěže, při čemž má býti
pamatováno též na zastoupení kruhů
dělnických.
Vedle toho přijal živnostenský výbor
resoluci, vyzývající vládu, aby s
největším urychlením připravila
návrh nového definitivního celního
tarifu, který by soustavně vyřešil celní
ochranu, odpovídající potřebám
a zájmům domácí výroby a byl
podkladem pro sledování další obchodní
politiky našeho státu, zejména v obchodních
smlouvách.
Ve II. hlavě se jedná o celé organisaci celní
správy a upravuje se všeobecná působnost
celních orgánů. Nejvyšším
úřadem celní správy zůstává
nadále ministerstvo financí, jež spravuje celní
příjmy a vykonává vrchní dozor
v celní službě. Nižšími správními
úřady mají býti nově utvořené
okrskové celní správy, kterým budou
podřízeny celní úřady jako
úřady výkonné a finanční
stráž jakožto ozbrojený sbor, střežící
státní hranici. Se zřetelem na velice obtížnou
službu této finanční stráže
klade se na to velká váha, aby další
úpravě této služby byla věnována
zvláštní pozornost. V této hlavě
j sou obsažena též ustanovení, jimiž
se v oboru celní služby provádí ústavní
zákon o ochraně svobody osobní a domovní
a dále se upravuje otázka, kdy jiné veřejné
úřady jsou povinny napomáhati celní
správě.
Hlava III. jest nejobsáhlejší a upravuje celní
řízení ve 3 oddílech. První
oddíl obsahuje všeobecná ustanovení
o přestupování celní hranice, o prohlašování
zboží, o navrhování celního řízení,
o celní prohlídce a o průkazu o vykonaném
celním řízení. V druhém oddílu
uvádějí se všechny možné
právní formy celního řízení,
jako vyclívání, poukazování
opovědkou nebo průvodkou, uskladňování
v celních skladištích, která dělí
se na veřejná a soukromá, dále záznamní
styk, přepravní styk a dovozní styk s celní
výhodou, kterážto úprava bude umožňovati
zavedení tak zv. odběrných nebo dovozních
listů. Ve třetím oddílu jest obsažena
úprava celního řízení v dopravě
poštovní, železniční, vodní
a letecké, jakož i úprava cestovního
styku.
Hlava IV. pojednává o platební povinnosti
a v 7 oddílech upravuje otázku jejího vzniku,
rozsahu a splatnosti, dále věcné a osobní
ručení za celní pohledávku, zánik
platební povinnosti, upuštění od vybírání
cla a konečně jedná o daních, dávkách
a poplatcích, vybíraných při celním
řízení, jakož i o náhradě
výloh vzniklých při určitých
výkonech.
V hlavě V. jest upraveno správní řízení
o stížnostech do výměru celní
pohledávky, stanovené celními úřady,
při čemž oproti dosavadnímu stavu se
řízení to podstatně zjednodušuje.
Hlava VI. jedná o celním právu trestním,
při čemž trestní činy se rozlišují
na celní přestupky a celní nepořádnosti.
K celním přestupkům se počítá
zejména podloudnictví, celní zataj ování,
nadržování podloudnictví, ztěžování
celního dozoru a ohrožení celního důchodku,
kdežto za celní nepořádnost pokládá
se každé jiné jednání proti ustanovením
tohoto zákona. Stanovené tresty, vězení,
pokuta a propadnutí lze uložiti jednotlivě
nebo vedle sebe.
Hlava VII. obsahuje kromě obvyklých ustanovení
o účinnosti a provedení zákona a kromě
derogační klausule též zmocnění
ministra financí, aby mohl vyvlastniti a odstraniti zařízení,
která znesnadňují přehled celní
hranice a kontrolu oběhu zboží. Vládní
osnova celního zákona vyhovuje jak v celku, tak
i v podrobných ustanoveních poměrům
a potřebám našeho hospodářského
života a jmenovitě našeho zahraničního
obchodu a zjednodušuje a zdokonaluje podstatně celní
službu. Proto výbor pro záležitosti průmyslu,
obchodu a živností usnesl se na tom doporučiti
ji poslanecké sněmovně ku schválení
ve znění přijatém v senátu.
Zároveň byly schváleny všechny resoluce
přijaté senátem a výborem ústavně-právním
a kromě toho byl dán souhlas k dalším
resolucím, které se doporučují poslanecké
sněmovně rovněž ku schválení.
Sněmovna ukládá ministrům financí,
průmyslu, obchodu a živností a zemědělství,
aby při jmenování členů Poradního
sboru podle odst. 2., § 7 celního zákona zřízeného
dbali návrhu dělnických zájmových
korporací.
Sněmovna vybízí vládu, aby předložil
a co nejdříve nový celní sazebník.