Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1927.

II. volební období4. zasedání.


1216.

STÁTNÍ ZÁVĚREČNÝ ÚČET

REPUBLIKY ČESKOSLOVENSKÉ

ZA ROK 1926

spolu s účty státního melioračního fondu,

státního bytového fondu

a dávky z majetku.

 
Nejvyšší účetní kontrolní úřad.
  
 
V Praze, dne 12. září 197.
  
 
Předseda:
 
Dr. E. KOERNER v. r.


Obsah:

Úvod

Část 1. Rozvaha příjmů a výdajů v hotovosti a cenných papírech

Část 2. Úhrnný účet porovnávající náležitosti příjmové a výdajové se státním rozpočtem, jakož i ryzí výsledek rozpočtového hospodaření

Rozvržení čistého výsledku rozpočtového hospodaření podle kapitol

Část 3. Státní výdaje a příjmy na rozpočet (úhrnem)

Přehled osobních výdajů

Přehled věcných výdajů

Část 4. Státní výdaje na rozpočet a jejich pasivní nedoplatky (v podrobnostech)

President republiky

Kancelář presidenta republiky

Národní shromáždění

Nejvyšší správní soud a Volební soud

Nejvyšší účetní kontrolní úřad

Příděly samosprávným svazkům

Státní dluh republiky Československé

Pensijní a zaopatřovací požitky

Předsednictvo ministerské rady

Ministerstvo zahraničních věcí

Ministerstvo národní obrany

Ministerstvo vnitra

Ministerstvo školství a národní osvěty

Ministerstvo financí

Všeobecná pokladní správa

Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností

Ministerstvo pošt a telegrafů

Ministerstvo železnic

Ministerstvo zemědělství

Ministerstvo spravedlnosti

Ministerstvo veřejných prací

Ministerstvo sociální péče

Ministerstvo pro zásobování lidu

Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy

Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy

Likvidace repatriačních nákladů čs. příslušníků

Část 5. Státní příjmy na rozpočet a jejich aktivní nedoplatky (v podrobnostech)

President republiky

Kancelář presidenta republiky

Národní shromáždění

Nejvyšší správní soud a Volební soud

Nejvyšší účetní kontrolní úřad

Příděly samosprávným svazkům

Státní dluh republiky Československé

Pensijní a zaopatřovací požitky

Předsednictvo ministerské rady

Ministerstvo zahraničních věcí

Ministerstvo národní obrany

Ministerstvo vnitra

Ministerstvo školství a národní osvěty

Ministerstvo financí

Všeobecná pokladní správa

Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností

Ministerstvo pošt a telegrafů

Ministerstvo železnic

Ministerstvo zemědělství

Ministerstvo spravedlnosti

Ministerstvo veřejných prací

Ministerstvo sociální péče

Ministerstvo pro zásobování lidu

Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy

Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy

Likvidace repatriačních nákladů čs. příslušníků

Úhrada státních výdajů nekrytých stát. příjmy na rozpočet z výnosu úvěrních operací

Část 6. Pasiva z hospodaření na rozpočet (vyjma státní dluh)

Část 7. Stav státního dluhu koncem roku 1925

Část 8. Aktiva z hospodaření na rozpočet

Část. 9. Účiny mimo rozpočet

A. Úvěrní operace

B. Zálohy

Účiny kmenového jmění náboženských matic a studijních fondů

Účiny státem spravovaných zemských pensijních a zaopatřovacích ústavů (fondů) na Slovensku a v Podkarpatské Rusi

Výdajové a příjmové nedoplatky účinů mimo rozpočet

Dluhy a pohledávky účinů mimo rozpočet

Peněžní vklady do státních podniků

Část 10. Úhrnný účet účinů v cenných papírech

Část 11. Vyrovnávací účet (saldo) veškerých státních příjmů a výdajů, sestavený podle pokladen a úřadů

Část 12. Nedoúčtované položky

Část 13. Pokladní hotovosti a zásoby cenných papírů

Část 14. Státní podniky

A. Provozní účty

Tabáková režie

Státní loterie

Státní mincovna v Kremnici

Československá pošta (včetně poštovní úřady šekové)

Československé státní dráhy

Státní lesy a statky

Podrobné rozčlenění

Uhřiněvský školní závod zemědělský

Školní závod zemědělský v Děčíně - Libverdě

Státní báňské a hutnické závody

Vojenská továrna na letadla

Vojenský dřevařský podnik ve Vel. Levárech

Státní lázně

Státní tiskárny

Tiskárna ministerstva národní obrany

Československá tisková kancelář

Úřední noviny

Přehled hospodářských výsledků

B. Investice

Část 15. Vysvětlivky k odchylkám náležitostí od rozpočtu

Státní meliorační fond

Popis jmění melioračního fondu

Státní bytový fond, odd. A. - pro záruky

Popis jmění státního bytového fondu, odd. A - pro záruky

Státní bytový fond, odd. B. - pro přímé půjčky

Popis jmění státního bytového fondu, odd. B - pro přímé půjčky

Účet dávky z majetku a přírůstku na majetku

Účet z výtěžku dávky z majetku a přírůstku na majetku

Pokladní účet

Rozvaha příjmů a výdajů v hotovosti

Celkový přehled splatných částek na dávce z majetku a přírůstku na majetku

Pasiva

Celkový účet dávky z majetku a přírůstku na majetku do konce roku 1926

Úvod.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad předkládá podle §u 10, zákona z 20. března 1919, čís. 175 Sb. z. a n., státní závěrečný účet za rok 1926 Národnímu shromáždění ke zkoumání a schválení. Podařilo se vyhověti tentokráte přání v zákonodárných sborech opětovně projevovanému, aby účet za rok uplynulý byl předložen v době projednávání rozpočtu na rok budoucí. Výsledku toho bylo dosaženo nikoliv bez značných obtíží, ježto stále ještě některé poukazovací úřady i správy státních podniků zůstávaly s předložením závěrek v prodlení, při čemž u podniků částečně lze průtah vysvětliti nesnázemi při řešení bilančních problémů. Urychliti by se dalo sestavování dílčích závěrek, kdyby poukazovací úřady pečovaly o to, aby případy, kde je třeba vzájemného vyúčtování, byly vyřizovány již během správního roku.

Systematická úprava účtu zůstala táž, jako byla roku minulého. Odpadl z účtu ve shodě s rozpočtem súčtovací oddíl státních investic. Jako v úvodech účtů dřívějších připojují se i zde k jednotlivým oddělením účtu některé poznámky a vysvětlení, seřaděné tak, jak se podle své povahy k těmto jednotlivým oddělením vztahují.

Účet pokladní.

Srovnání pokladních účinů na rozpočet a to:


výdajů 11.729,023.403 Kč 51 h
s příjmy 11.657,342.090 Kč 45 h
vykazuje výdajů více o 71,681.313 Kč 06 h


o něž se pokladní hotovosti ztenčily.

Z účinů mimo rozpočet vyplývá v roce 1926 při srovnání


příjmů 5.211,624.841 Kč 97 h
s výdaji4.907,483.571 Kč 89 h



přebytek 304,141.273 Kč 08 h,
který kasovní hotovosti rozmnožil, takže z vyrovnání obou rozdílů vyplývá rozmnožení kasovních hotovostí o 232,459.960 Kč 02 h.
  
Konečná pokladní hotovost reelního (působivého) hospodaření koncem roku 1925, vykázaná obnosem 468,938.243 Kč 09 h,
zvýšila se tedy na obnos701,398.203 Kč 11 h.


K účinům na rozpočet

se poznamenává:

Vlastní pokladní příjmy na rozpočet [To jest bez obnosů použitých na nepreliminované výdaje z výtěžku úvěrních operací 189,153.433 Kč 47 h.]


obnášely v roku 192611.468,188.656 Kč 98 h,
oproti příjmům v roce 1925 10.837,874.765 Kč 18 h,
více o630,313.891 Kč 80 h,


přes to, že v roce 1926 přebytky největších státních podniků (železnic, pošty i báňských a hutnických závodů) neplynuly tak jako v roce 1925 do rozpočtových příjmů, nýbrž byly podnikům ponechány na úhradu investic. Zvýšený příjem pro státní pokladnu pochází hlavně z daní a dávek, na kterých bylo oproti roku 1925 v celku zaplaceno v roce 1926 více o 4315280.744 Kč 01 h, a z příjmů všeobecné pokladní správy, jichž bylo více o 293,902.428 Kč 55 h.


Výdaje pokladní na rozpočet obnášejí v roce 1926 11.729,023.403 Kč 51 h,
oproti výdajům na rozpočet a výdajům na investice vnitřní státní správy v roce 1925 11.897,287.564 Kč 09 h,
méně o 168.264.160 Kč 58 h,


při čemž ještě v platbě roku 1926 jsou započteny příspěvky státní správy na podnikové investice (pošta, železnice, báně a hutě a státní lázně) v částce 429,55.980 Kč 68 h.


[Výdaje na rozpočet  11.408,636.675 Kč 84 h,
na investice vnitřní státní správy: a) min. zemědělství 2,744.723 Kč 56 h,
 b) min. veřejných prací 485,906.164 Kč 69 h.]


Zmenšení výdajů nastalo hlavně u dní a dávek tím, že se jejich vratky počínajíc rokem 1926 nevykazují ve výdajích, nýbrž se odečítají od příjmů, dále u všeobecné pokladní správy, ježto se nevyskytly nahodilé výdaje ve značných částkách.

K účinům mimo rozpočet

se poznamenává:


Přebytek z mimoetátního účtování je v roce 1926 304,141.273 Kč 08 h.
V roce 1925 byl přebytek 356,910.081 Kč 81 h.


Po provedení likvidace Státního obilního ústavu je třeba v mimoetátním účtování vyúčtovati ony zálohy, které státní správa svého času poskytla Státnímu obilnímu ústavu ze svých pokladních hotovostí, jejichž doplnění z výtěžků úvěrních operací třeba nyní účetně provésti.


[Pohledávka koncem roku 1925 (pol. 4. závěrečného účtu 1925)  4.885,655.946 Kč 66 h,
v níž jsou zahrnuty částky vyplacené z výtěžku úvěrních operací:   
závěrečný účet za rok 1920 228,014.412 Kč 50 h,  
závěrečný účet za rok 1921 1.592,291.902 Kč 33 h 1.820,306.314 Kč 83 h,
takže zbývá uhraditi pokladním hotovostem  3.065,349.631 Kč 83 h.
   
Z celkové pohledávky za státním obilním ústavem  4.885,655.946 Kč 66 h,
byla vyrovnána ztráta podle schválené likvidační bilance ke dni 24. listopadu 1924 per 4.816,941.413 Kč 54 h,  
snížená o dodatečnou těžbu na úrocích v roce 1925 41 Kč -- h 4.816,941.372 Kč 54 h.


Evidenci zbývající části pohledávky per 68,714.574 Kč 12 h

převzala ministerstva financí (hotovosti a vklady u peněžních ústavů) a zásobování (pohledávky za stranami), jejíž výše obnáší se zřetelem na platby a odpisy od 24. listopadu 1924 do 31. prosince 1926


při kap. 14 B, tit. 10, § 11 8,723.191 Kč - h,
při kap. 22, tit. 1. 18,589.709 Kč 67 h

a vymáhá se postupně.]

Toto vyúčtování jest vykázáno v části tohoto státního závěrečného účtu "A. Úvěrní operace" výdaje odst. III., pol. č. 2.,


úhrnným obnosem3.065,349.631 Kč 83 h


a stejným obnosem "B. Zálohy" příjmy odst. IV., pol. č. 2.

Po odečtení tohoto obnosu od celkových úhrnů zbývá na účtu "A. Úvěrní operace":


příjem (beze změny) 1.780,674.272 Kč 47 h,
vydání toliko1.659,524.811 Kč 44 h


a na účtu "B. Zálohy":


příjem toliko 365,600.940 Kč 67 h,
výdaje (beze změny) 182,609.128 Kč 62 h.


Jednotlivé položky příjmů z výtěžku úvěrních operací vykazují kolik bylo přijato z úvěrních operací, kontrolovaných v letech dřívějších i v roce 1926. Mezi položkami těmi jest v odst. I. b) č. 1. částečný výtěžek státní půjčky u italské vlády na výzbroj a výstroj čsl. vojska v Italii


podle zákona z 19. prosince 1919, čís. 6 Sb. z. a n. z roku 1920 69,637.508 Kč 64 h,


který byl ministerstvem národní obrany převeden z kontokorentu do mimoetátního účtu ministerstva financí. Protihodnota bude ve výdajích zúčtována, až bude provedeno vyúčtování celého dluhu s italskou vládou. Ve výdajích "A. Úvěrní operace" jsou podrobně uvedeny částky, jichž na účet výtěžků úvěrních operací bylo v roce 1926 použito. Mimo jiné vykazuje se tu, že bylo


splaceno na státní dluhy z výtěžků úvěrních operací celkem 1.204,389.396 Kč 32 h,
z toho na pokladniční poukázky 1.004,762.500 Kč -- h.


(Výdaj: odst. VI., č. 1 - 5).

Již v účtě za rok 1925 byly výdaje na splácení dluhů, neděly-li se z příjmů rozpočtových, nýbrž z výtěžku úvěrních operací nových (konversí, konsolidací), účtovány mimoetátně.

V účtě záloh "B. Zálohy" objevují se v příjmu obnosem 188,307.729 Kč 39 h zálohy z dávky z majetku podle zákona o Národní bance z roku 1925 na splácení státních pokladničních bonů;


na tyto podle odst. I. pol. č. 1. výdajů bylo splaceno 175,870.000 Kč - h.


Tu se umořuje státní dluh, proti čemuž však na druhé straně zůstává ze záloh obligo státní správy oproti majetkové dávce.

Účiny kontokorentní (průběžné).

Výsledky průběžných účinů v roce 1926 vykazují:

Počáteční stav: aktivní saldo nedoúčtovaných položek


koncem roku 1925217,652.365 Kč 22 h,
výdaje roku 192657.792,744.881 Kč 55 h,
úhrnem58.010,397.246 Kč 77 h.
  
Příjmy roku 1926 57.466,044.064 Kč 44 h,
konečný stav: aktivní saldo nedoúčtovaných položek koncem roku 1926 544,353.182 Kč 33 h.
  
Odečte-li se toto saldo od pokladní hotovosti z reelního hospodaření per 701,398.203 Kč 11 h,
zbývá skutečná pokladní hotovost 157,045.020 Kč 78 h.
  
Proti skutečné kasovní hotovosti z konce roku 1925 251,285.877 Kč 87 h,
jeví se úbytek94,240.857 Kč 09 h.
  
Tato částka spolu s celým přírůstkem kasovním z reelního hospodářství 232,459.960 Kč 02 h,
úhrn326,700.817 Kč 11 h,



je právě vyčerpána převahou výdajů kontokorentních 57.792,744.881 Kč 55 h  
nad příjmy kontokorentními 57.466,044.064 Kč 44 h 326,700.817 Kč 11 h
čili rozdílem mezi konečným aktivním saldem nedoúčtovaných položek  544,353.182 Kč 33 h
a počátečným  217,652.365 Kč 22 h
  326,700.817 Kč 11 h


Pozoruhodný jest pokles výše cifer obratu kontokorentního oproti r. 1925: v roce 1925 na obou stranách přes 79 miliard, v roce 1926 pouze 57 miliard. Vysvětluje se to tím, že ještě v roce 1925 bylo v kontokorentních účinech provedeno vyloučení kontokorentních zůstatků státních podniků, takže v roce 1926 v kontokorentních účinech průběžné příjmy a výdaje státních podniků vůbec již se neobjevují.

Zvýšení aktivního salda nedoúčtovaných položek z okrouhlých 217 milionů na 544 milionů vysvětluje se snížením sumy pasivních nedoplatků průběžným, kdežto aktivní zůstaly přibližně na stejné výši. Nejvyšší účetní kontrolní úřad o vyúčtování nedoplatků stále usiluje a, jak už v předchozím účtu podotknuto, při projednávání připravované osnovy finančního řádu bude třeba dbáti toho, aby přesným vymezením pojmu kontokorentního účtování bylo pro budoucnost užívání této formy účtování omezena na případy nepochybně pouze průběžné povahy, aby též byla zabezpečena kontrola jednotlivých účinů.

Účet správní.

Finančním zákonem ze dne 15. října 1925, čís. 207 Sb. z. a n. byly na rok 1926 stanoveny v čl. I. státní výdaje částkou 10.070,271.410 Kč - h;
částka tato byla zákonem ze dne 17. prosince 1926, čís. 240 Sb. z. a n. snížena při kap. 11. - ministerstvo národní obrany o 360,000.000 Kč - h
na9.710,271.410 Kč - h.



V čl. V. finančního zákona byly stanoveny státní příjmy částkou 10.085,752.543 Kč - h.
Státní rozpočet předvídal tedy přebytek o 375,481.133 Kč - h.


Mimo výdaje podle čl. I. finančního zákona byly jednak čl. IX. téhož finančního zákona, jednak zvláštními zákony v roku 1926 a zákony dřívějšími dále působícími povoleny ještě tyto další výdaje nad rozpočet:


I. Zálohy na náklady z převzetí Košicko-Bohumínské železnice do výše 47,000.000 Kč - h
a zálohy na provozní a správní náklady místních drah do výše 56,000.000 Kč - h


(čl. IX. fin. zák. z 15./10. 1925, čís. 207 Sb. z. a n.).

II. Na podporu stavebního ruchu podle zákona ze dne 7. března 1924, čís. 58 Sb. z. a n.:

a) (§ 3.) Na vystavění obytných budov pro státní a jiné veřejné zaměstnance - poměrná částka z celkového obnosu 600 mil.

b) (§ 8.) Na úhradu osobního a věcného nákladu, spojeného s prováděním zákona o stavebním ruchu.

III. Na úhradu nákladů, spojených s provedením zákona ze dne 15. října 1925, čís. 221 Sb. z. a n. o nemocenském pojištění veřejných zaměstnanců, a to:

a) poloviny pojistného, připadající na zaměstnavatele (§ 30 zákona),

b) příspěvků Léčebnému fondu na zřizování lázní, odborných léčeben, ozdravoven, útulen a pod. ústavů (§ 37 zákona),

c) záloh na počáteční zařízení a působení Léčebného fondu (§ 9 vládního nařízení, č. 145 Sb. z. a n.).

IV. Na úhradu vyššího nákladu, spojeného s provedením zákona ze dne 24. června 1926, č. 103 o úpravě platových a některých služebních poměrů státních zaměstnanců.

V. Na úhradu potřeby, vzniklé z provedení zákonu ze dne 1. července 1926, čís. 159 Sb. z. a n., o převzetí odpočivných a zaopatřovacích požitků v souvislosti s pensijními úmluvami, sjednanými v Římě dne 6. dubna 1922 a ve Vídni dne 30. listopadu 1923.

VI. Na úhradu zápůjček pro úvěrní družstva v Podkarpatské Rusi podle zákona ze dne 1. července 1926, č. 131 Sb. z. a n., nejvýše v úhrnné částce 5,000.000 Kč.

VII. Finanční zákon v čl. XII. zmocňoval dále státní podniky opatřiti za souhlasu ministra financí potřebný peníz na úhradu investic úvěrovými operacemi až do úhrnné výše 870,990.000 Kč. Na základě tohoto zmocnění byly však uzavřeny jen dvě půjčky, a to: 25000.000 Kč pro čsl. poštu a 9,000.000 Kč pro státní báňské a hutnické závody, kdežto ostatní investiční potřeby státních podniků byly uhrazeny jednak z dosažených přebytků (zisků), jednak z příspěvků, poskytnutých z běžných peněžních prostředků státní správy. Toto opatření bylo učiněno s ohledem na to, že finanční správa měla k disposici jednak nové výtěžky z dodatečných úpisů na staré státní půjčky (IV. státní, losová a moučná), jednak vyšší příjmy rozpočtové a že tedy nebylo třeba zvyšovati státní dluh dalšími novými půjčkami. Důsledek tohoto opatření projevuje se v hospodaření na rozpočet tím, že do příjmů neplynuly z některých podniků přebytky vůbec, u jiných pak zmenšené o investice a že arci ve výdajích vznikly nové nepreliminované náklady na zmíněné příspěvky. Podrobný rozbor jest uveden v úhrnném přehledu hospodářských výsledků státních podniků. V tomto účtě, a sice v části 2. "Úhrnný účet, porovnávající atd." se vykazuje:


náležitost státních výdajů 11.117,104.830 Kč 32 h,
která po odečtení nepreliminovaných výdajů, uhrazených z příjmů mimo státní rozpočet úvěrními operacemi, v částce 189153.433 Kč 47 h,
činí 10.927,951.396 Kč 85 h.



Proti povolenému rozpočtu 10.070271.410 Kč  
a po srážce snížení rozpočtu min. národní obrany podle zákona čís. 240/1926 Sb. z. a n. o 360,000.000 Kč 9.710,271.410 Kč - h
jest tudíž výdajová náležitost, která má býti uhrazena z rozpočtových příjmů, vyšší o  1.217,679.986 Kč 85 h.


V náležitosti výdajové jsou však započteny potřeby, založené na zvláštních právních titulech nad výdaje, stanovené čl. I. fin. zákona a v rozpočtu nepreliminované; jsou to:


1. Zálohy na náklady z převzetí Košicko-Bohumínské železnice a zálohy na provozní a správní náklady místních drah v částce  112,481.240 Kč 16 h,
 (čl. IX. finančního zákona pro rok 1926, kap. 1 B., tit. 7., § 18).   
    
2.Vyšší potřeba, spojená s úpravou platů státních zaměstnanců podle zákona čís. 103;1926 a vl. nařízení čís. 113 a 114, resp. zákona čís. 122/1926 Sb. z. a n. v částce  402,023.552 Kč 38 h.
    
3.Nepreliminované náklady nemocenského pojištění veřejných zaměstnanců podle zákona čís. 221/1925 Sb. z. a n. v částce  8457.326 Kč 28 h.
    
4.Nepreliminovaná potřeba pro zálohy na zvýšené platy učitelské v částce  521,566.830 Kč 23 h
 (resoluce Národního shromáždění ze dne 15. května 1919 k zákonu čís. 274/1919 Sb. z. a n.)   
 (kap. 13., tit. 6., § 1).   
    
5.Příspěvky státním podnikům na investice, které nebyly uhrazeny vlastními přebytky a úvěrními operacemi:   
 a) čsl. pošta 32,688.059 Kč 50 h  
 b) čsl. státní dráhy 372,228.372 Kč 61 h  
 c) státní báňské a hutnické závody 20,879.972 Kč 19 h  
 d) státní lázně 3,719.576 Kč 38 h 429,515.980 Kč 68 h
 úhrnem  1.474,044.929 Kč 73 h.
  
Přirovná-li se k této potřebě nad výdaje, stanovené finančním zákonem, svrchu vykázaná vyšší náležitost výdajová 1.217,679.986 Kč 85 h,


jest zřejmo již z toho, že byly poukazy na rozpočtové výdaje vydány v mezích finančního zákona a že také byla snaha vyhověti usnesení vlády ze dne 12. března 1926 o snížení výdajů státního rozpočtu na rok 1926. Které další nepreliminované výdaje byly provedeny a jak jsou ospravedlněny, zřejmo jest z podrobného výkazu výdajů na rozpočet (odd. 4. tohoto účtu) a příslušných vysvětlivek k odchylkám od rozpočtu (odd. 15.).

Ve výdajích osobních se vykazuje vyšší potřeba v úhrnné částce 875,950.096 Kč 79 h, v které jsou obsaženy nepreliminované náklady, vzniklé provedením zákonů o platové úpravě (čís. 103/1926 Sb. z. a n.) a o nemocenském pojištění veřejných zaměstnanců (čís. 221/1925 Sb. z. a n.), jakož i výplatou záloh na učitelské platy.


K provedení platové úpravy byly v roku 1926 překročeny úvěry, povolené pro osobní platy, o celkovou částku r448,795.140 Kč 91 h,
z nichž bylo uhrazeno čsl. státními drahami 42,215.634 Kč 08 h  
a čsl. poštou 4,555.954 Kč 45 h 46,771.588 Kč 53 h
z provozních příjmů,   
zbytek402,023.552 Kč 38 h  
jest zúčtován ve výdajích na rozpočet.   


Z provedení zákona o nemocenském pojištění státních zaměstnanců


vznikly nepreliminované výdaje na rozpočet v úhrnné částce 8,457.326 Kč 28 h,
záloh na učitelské platy bylo vyplaceno v roku 1926 celkem 521,566.830 Kč 23 h.
  
Celkový nepreliminovaný náklad při osobních výdajích činí 932,047.708 Kč 89 h,
tedy o56,097.612 Kč 10 h,


více než úhrn překročení úvěrů, preliminovaných na osobní výdaje. Z toho jest zřejmo, že v roku 1926 bylo také zachováno ustanovení odst. 2. čl. III. finančního zákona o nepřípustnosti úhrady potřeb osobních z úvěrů povolených na potřeby věcné.


Porovnáním náležitosti státních příjmů 13.469,865.174 Kč 58 h
s příjmy, stanovenými rozpočtem 10.085,752.543 Kč -- h,
jeví se náležitost příjmová vyšší o 3.384,112.631 Kč 58 h.


Tato značně vyšší příjmová náležitost jest výsledkem hlavně dodatečného vyměření přímých daní a daně z obratu za dobu minulou, tudíž ne výsledkem hospodaření jen tohoto roku. Z celkové náležitosti přímých daní a daně z obratu 6.276,210.328 Kč 51 h připadá totiž na předpis pro rok 1926 částka 1.594,206.058 Kč 92 h. Ve shodě s tím objevuje se také neobyčejný vzrůst nedoplatků příjmových, které opět z nejvalnější části plynou z přímých daní a z daně z obratu, jak jest zřejmo z připojeného přehledu nedoplatků.


Srovnáme-li příznivější výsledek náležitosti příjmové 3.384,112.631 Kč 58 h,
s nepříznivým výsledkem náležitosti výdajové 1.217,679.986 Kč 85 h,
objeví se oproti rozpočtenému výsledku příznivější rozdíl o 2.166,432.644 Kč 73 h.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP