1037. Zvýšeným konsumem následkem
přírůstku obyvatelstva v těchto městech.
1038. Vzrůstem počtu
obyvatelstva v Praze a v Brně.
1039. Zrušením
daně z uhlí vyváženého do ciziny
s platností od 1. srpna 1926 (zákon ze dne 1. července
1926, čís. 116 Sb. z. a n.).
1040. Větší
zaměstnaností podniků poháněných
vodní silou.
1041. Převzetím
vybírání dlažebného finančními
úřady na celé čáře potravní
daně v Bratislavě.
1042. Nebylo preliminováno,
ježto se očekávalo úplné zrušení
uherského zákonného článku
XXV. z roku 1899.
1043. Menší
příjem na úrocích z prodlení
dodržováním lhůt při placení
úhelné daně.
1044. Hlavně odvodem
kolkového poplatku z poštovních průvodek
za rok 1925 - 1926.
1045. Vyššího
příjmu bylo docíleno na poplatcích
od některých společností, u nichž
byl zvýšen akciový kapitál, z obchodů
pojišťovacích, ježto byl uzavřen
větší počet pojišťovacích
smluv na vysoké obnosy, dále bylo docíleno
vyšších příjmů ohlášením
nových živností a protokolováním
nových firem, značnějšími převody
majetku, značným počtem knihovních
vkladů a opisů
tabulárních listin, zpracováním nedodělků
poplatkových z minulých období a konečně
vybíráním poplatků srážkou
podle § 13, zákona čís. 54/25 Sb. z.
a n.
1046. Větším
příjmem na úschovném převážně
z deposit složených dle zákona čís.
318/1919 Sb. z. a n. pachtýři pozemků za
vyvlastněné pozemky.
1047. Zvýšením sazeb od 1. srpna 1926.
1048. Následkem
zlepšení obchodní a hospodářské
konjunktury.
1049. Převážně
snížením sazby spěšnin.
1050. Částečně
jako u pol. 4. (čís. 1047) a tím, že
byl příjem při preliminování
nízko odhadnut, ježto nebylo zkušeností
pro preliminování této dávky zavedené
zákonem čís. 287/24 Sb. z. a n.
1051. Pro nedostatek spolehlivých
podkladů a zkušeností byla dávka zavedená
zákonem čís. 287/24 Sb. z. a n. vysoko preliminována.
1052. Pro preliminování
této dávky nebylo ještě potřebného
podkladu a zkušeností.
1053. Poklesem odbytu domácí
soli následkem zásob jedlé soli u odběratelů
v období předchozím a uvolněním
dovozu průmyslové soli z ciziny některým
podnikům průmyslovým.
1054. Nepředvídaným
poklesem spotřeby umělých sladidel.
1055. Vzestupem těžby
uhlí stoupla spotřeba třaskavin používaných
při dolování.
1056. Nekompensovatelné náhrady.
1057. Docílený
hospodářský zisk
tabákové režie činil v roce 1926 | 1.308,078.781 Kč 64 h, |
t. j. proti příjmové náležitosti etátní v částce | 1.297,358.689 Kč 66 h, |
více o | 10,728.091 Kč 98 h. |
Tuto část zisku
súčtoval podnik ve smyslu odst. 3., § 2. zák.
z 18. prosince 1922, čís. 404 Sb. z. a n. prospěchem
základního jmění z důvodu rozšíření
podniku o investice v téže hodnotě.
Hlavní příčinou
příznivějšího výsledku
oproti rozpočtu bylo jednak to, že nákup, resp.
spotřeba a zpracování suroviny (tabáku)
nedál se v tom rozsahu, jak bylo v hospodářském
plánu předvídáno, čímž
byly značně sníženy náklady určené
na nákup a výrobu, jednak pak to, že odbyt
tabákových výrobků, zejména
cigaret, podstatně stoupl, čímž bylo
oproti rozpočtu dosaženo značného zvýšení
provozních těžeb.
Také u porovnání se ziskem za rok 1925 ve výši | 1.064,964.806 Kč 63 h |
znamená docílený zisk za rok 1926 v částce | 1.308,078.781 Kč 64 h |
zlepšení hospodářského výsledku o | 243,113.975 Kč 01 h. |
1058. Vykázaná
etátní náležitost příjmová
v částce 45,582.618 Kč 57 h rovná
se hospodářskému zisku státní
loterie za rok 1926.
Příznivější výsledek oproti rozpočtu ve výši | 19,488.977 Kč 57 h |
byl docílen hlavně
zvýšením cen losů třídní
loterie z 240 Kč na 370 Kč (se zápisným
z 260 Kč na 400 Kč), čímž stoupla
těžba oproti těžbě předvídané
o více než 17 milionů, z části
pak též vyššími úroky z uložených
přebytků o více než 2 miliony, nežli
byly preliminovány.
U porovnání se ziskem za rok 1925 ve výši | 29,148.977 Kč 08 h |
znamená zisk za rok 1926 ve výši | 45,582.618 Kč 57 h |
zlepšení hospodářského výsledku o | 16,433.641 Kč 49 h. |
1059. Docílený hospodářský zisk za rok 1926 činil | 1,942.248 Kč 40 h. |
Z tohoto zisku bylo v dohodě min. financí s nejvyšším účetním kontrolním úřadem podniku ponecháno jako dotace, všeobecnému reservnímu fondu | 400.000 Kč -- h, |
a jako dotace obnovovacímu fondu | 100.000 Kč -- h, |
zbytek pak v částce | 1,442.248 Kč 40 h |
byl súčtován
podnikem jako přebytek, jejž jest odvésti státní
pokladně, a vykazuje se jako etátní příjmová
náležitost.
Výsledek oproti rozpočtu
příznivější byl docílen
následkem další ražby pětikorun,
s níž se v hospodářském plánu
podniku nepočítalo.
U porovnání se ziskem za rok 1925 ve výši | 4,912.973 Kč 68 h |
znamená docílený zisk za rok 1926 ve výši | 1,942.248 Kč 40 h |
zhoršení hospodářského výsledku o | 2,970.725 Kč 28 h |
jež bylo předvídáno,
jelikož se neprojevila potřeba, aby v roce 1926 byly
mince raženy v takovém rozsahu, jak tomu bylo v roce
1925.
1060. Následkem
přeměny Bankovního úřadu ministerstva
financí v Národní banku československou
ve smyslu zákona z 23. dubna 1925, čís. 102
Sb. z. a n.
1061. Větším
odbytem prodejných úředních tiskopisů
a nahodile větším příjmem na
nekompensovatelných náhradách.
1062. Nekompensovatelné
náhrady na přídavcích za minulá
období.
1063. Náhradami všeho druhu.
1064. Náhrady výloh spojených se zastupováním
a deservity dosáhly vzrůstem procesní agendy
a větším počtem vyhraných sporů
větší výše, než se předpokládalo.
1065. Nekompensovatelné náhrady.
1066. Nekompensovatelné
náhrady přeplatků na služebních
požitcích z minulých let.
1067. Nekompensovatelné náhrady
drahotních přídavků.
1068. Zvýšením
poplatku za domácí celní prohlídky
a větším počtem těchto prohlídek
následkem zvýšeného ruchu obchodního.
1069. Nekompensovatelné náhrady.
1070. Nahodilé nekompensovatelné náhrady.
1071. Vyšší
příjem na zvýšených poplatcích
za domácí celní prohlídky a na různých
nekompensovatelných náhradách.
1072. Nekompensovatelné náhrady.
1073. Odpisy z důvodu
živelních pohrom, přeúčtováním
na berní úřady na Slovensku a hlavně
tím, že část této daně
připadající na rok 1926 byla zaplacena již
předem v minulých letech a v nich také započtena
do náležitosti.
1074. Jako u daně
pozemkové (čís. 1073).
1075. Dodatečnými
předpisy, přechodem většího počtu
budov do plné daně činžovní a
zvýšením nájemného.
1076. Většími
odpisy za léta minulá.
1077. Vrácením
částek, o něž na tuto daň v minulých
letech bez předpisu bylo více přijato, než
náleželo, kteréžto částky
příjem roku 1926 převýšily.
1078. Dodatečnými
předpisy za léta minulá a nízkým
preliminováním, poněvadž nebyla dosud
známa průměrná výše ročního
předpisu.
1079. Vzrůstem vkladů
u peněžních ústavů a dodatečnými
předpisy.
1080. Zpracováním
nedoměrků.
1081. Státní
důchodková přirážka se podle
ustanovení § 1., čl. V. zákona ze dne
17. března 1926, čís. 49 Sb. z. a n. nevybírala.
Preliminováno bylo jen se zřetelem na nedoměrky,
jichž předpis však nedosáhl očekávané
výše a byl převýšen odpisy na základě
odvolání.
1082. Podle čl.
I. zákona ze dne 30. ledna 1920, čís. 79
Sb. z. a n. vybírala se daň válečná
pouze do konce roku 1919. Pro rok 1926 bylo preliminováno
jen vzhledem k nedoměrkům, jichž předpis
nedosáhl však očekávané výše
a byl převýšen odpisy na základě
odvolání.
1083. Daň majetková
se podle § 1., čl. V. zákona ze dne 17. března
1926, čís. 49 Sb. z. a n. pro rok 1926 nevybírala.
Negativní náležitost byla přivoděna
většími odpisy za minulá léta.
1084. Nekompensovatelné náhrady.
1085. Zpracováním
nedoměrků za léta minulá.
1086. Dodatečnými
předpisy vzrostly nedoplatky a tím i úroky
z prodlení.
1087. Nekompensovatelné náhrady.
1088. Úpravou čelních
sazeb podle zákona čís. 109/26 Sb. z. a n.
a zvýšeným dovozem následkem uzavření
obchodních smluv.
1089. Při povaze
těchto příjmů výsledek nahodilý.
1090. Jako u kap. 14. (čís.
1027).
1091. Jako u kap. 14. (čís.
1030).
1092. Jako u kap. 14. (čís.
1032).
1093. Jako u kap. 14. (čís.
1033).
1094. Jako u kap. 14. (čís.
1035).
1095. Účinnější
kontrolou.
1096. Jako u kap. 14. (čís.
1040).
1097. Jako u kap. 14. (č.
1042).
1098. Jako u kap. 14. (čís.
1043).
1099. Zvýšením pevných
poplatků kolkových zákonem čís.
54/25 Sb. z. a n. a větším odbytem směnečných
blanketů, železničních a poštovních
průvodek.
1100. Intensivnější
činnosti vyměřovací v důsledku
prováděné depurační akce a
vybíráním poplatků srážkou
podle § 13. zákona čís. 54/25 Sb. z.
a n.
1101. Menším
příjmem na taxách za soudní úkony.
1102. Převážně
zvýšením sazeb od 1. srpna 1926.
1103. V důsledku
zvýšeného vývozu.
1104. Jako u kap. 14. (čís.
1050).
1105. Zvýšeným
počtem stanic v roce 1926 nově instalovaných.
1106. Vyšším
výnosem dávky u úřadů politických.
1107. Nahodilé příjmy
z výtěžku za doličné věci
z kadučních deposit a pozůstalostí,
pro jichž preliminování není spolehlivého
podkladu.
1108. Zpracováním
značného počtu nedoměrků.
1109. V důsledku
stabilisace čsl. koruny, hlavně však kursovní
zisk z prodeje cenných papírů.
1110. Ražením
menší o počtu mincí, než se předpokládalo.
1111. Vyšším
příjmem na úrocích z hotovostí
složených na IV. státní půjčku,
které byly ponechány jako vklady u zemských
peněžních ústavů v menších
částkách, než se při preliminování
předpokládalo ve smyslu zákona čís.
417/20 Sb. z. a n.
1112. Následkem
větších splátek na poskytnuté
půjčky.
1113. Při měnící
se zásobě cenných papírů ve
státní pokladně nelze výsledek přesně
stanoviti.
1114. Zcizení státního
majetku pozemkového bylo provedeno v menším
rozsahu, než se předpokládalo.
1115. Pronajímáním
státních říčních pozemků
bez domovní pertinence veřejnými dražbami
bylo docíleno vyššího výnosu.
1116. Tím, že
při výplatě paušálního
nákladu byla odečtena částka, o kterou
se v předešlých letech finanční
správě více refundovalo a že vyúčtovatelné
náklady byly nahrazeny jen potud, pokud výdaje byly
přezkoušeny.
1117. Menším
odbytem lihu zdaněného zvýšenou dávkou
spotřební.
1118. Evidenční
poplatky ze zadržených vkladů a z dodatečně
povoleného soupisu majetku, pokuty pro přestupky
předpisů o soupisu majetku, 50%ní náhrady
za bankovky s padělanými kolky a různé
náhrady z valutové akce.
1119. Smluvní příplatek
byl placen pouze do 30. září 1926. Od 1.
října 1926 zahrnut jest ve zvýšené
dani z cukru, vybírané podle zákona ze dne
26. června 1926, čís. 98 Sb. z. a n.
1120. Stoupnutím
dovozu minerálních olejů.
1121. Následkem
fuse a likvidace některých peněžních
ústavů na Slovensku a tím, že nedošlo
k očekávanému rozšíření
státního dozoru.
1122. Větším
počtem trestních případů.
1123. Vyšší
výnos dividendy z akcií společnosti "Telegrafia",
z akcií místní dráhy Kounice - Ivančice
- Oslavany a z akcií čsl. zbrojovky v Brně.
1124. Tím, že
ve vyšší míře nebo dříve
byly splaceny zápůjčky a zálohy poskytnuté
osobám postiženým živelními pohromami
a svépomocným hospodářským
sdružením.
1125. K vybírání
poplatků nedošlo, poněvadž nebyly vydány
prováděcí předpisy podle § 20.
zákona ze dne 13. července 1922, č. 236 Sb.
z. a n.
1126. Výše
hodnot, které propadají ve prospěch státu
podle § 11. nařízení vlády ze
dne 19. března 1919, čís. 141 Sb. z. a n.,
nedá se při sestavování rozpočtu
přesně odhadnouti.
1127. Příznivějším
hospodářským výsledkem akciových
podniků, na nichž jest stát zúčastněn.
1128. Zpracováním
nedoměrků dávky na Slovensku.
1129. Prodejem většího
množství cenných papírů přijatých
původně jako platba na daň z válečných
zisků a daň válečnou, vyšším
výnosem 5%ních státních dávek
vybíraných na základě zákona
ze dne 27. května 1919, čís. 318 Sb. z. a
n. ve znění zákona ze dne 15. dubna 1920,
č. 311 Sb. z. a n., nepreliminovaným výnosem
pokut ukládaných soudy a správními
úřady, dále větším výtěžkem
za propadlá deposita podle uherského věstníku
ministerstva financí čís. 15 z roku 1903
a za prodané spořitelní knížky,
soukromé losy a cenné předměty, jež
byly prohlášeny za propadlé, konečně
větším příjmem na fruktifikačních
úrocích z dražeb a na pokutách podle
§ 23. uher. zák. čl. XX. z roku 1901,
jakož i větším
příjmem na náhradách soudních
útrat v trestním řízení.
1130. Vyúčtováním
dosud v kontokorentu vedených účinů,
které se týkají vzájemného
účtování z doby před převratem
mezi čsl. úřady a úřady býv.
Rakousko-Uherska, které nejsou nyní na území
republiky Československé, dále výtěžek
z poslední dvoumiliardové půjčky býv.
Rakousko-Uherska, vrácené částky neupotřebených
nouzových podpor, vrácené zbytky různých
záloh, likvidační přebytky ústředen,
různé nekompensovatelné náhrady mimořádných
výdajů a
různé příjmy převedené
z deposit na pokladniční správu.
1131. Přebytek manipulačních
poplatků za povolení dovozu a vývozu.
1132. Taxy z pořádání
věcných loterií v roce 1925 a 1926.
1133. Nahodilé příjmy,
pro jichž preliminování není spolehlivého
podkladu.
1134. Větším
příjmem na pokutách podle branného
zákona ze dne 19. března 1920, čís.
193 Sb. z. a n.
1135. Rozdíl mezi
hodnotou nekolkovaných rakousko-uherských bankovek
zabavených v trestním důchodkovém
řízení a hodnotou bankovek po skončení
řízení majitelům vrácených.
1136. Úroky z vkladů
u poštovního úřadu šekového
a z různých přechodných záloh.
1137. Evidenční
poplatky ze zadržených vkladů, z dodatečného
soupisu majetku a okolkování cenných papírů.
Valná část těchto příjmů
byla hned při vybrání zúčtována
ve finančních depositech a teprve v roce 1926 přeúčtována
na všeobecnou pokladní správu.
1138. Výši
podílů na úrocích z prodlení
od vodních družstev nelze předem určiti.
1139. Dodatečným
přeúčtováním státního
podílu z přebytků důchodkových
pokut za léta 1919 až 1924 u finančního
ředitelství v Hustu a Beregsásu.
1140. Vyšší
nahodilé příjmy z propadlých hodnot
při přestupcích valutárních
předpisů.
1141. Předpis nedoměrků
nedosáhl předpokládané výše.
1142. Hlavně větší
výtěžek za propadlá deposita podle uherského
věstníku ministerstva financí, čís.
15 z roku 1903 a pokuty ukládané administrativními
úřady podle §u 23. zák. článku
XX. z roku 1901, dále náhrady soudních útrat
v trestním řízení podle §u 13,
uher. zák. čl. XLIII. z roku 1890, peněžité
tresty a pokuty ukládané soudy a správními
úřady a příjmy podle §u 14. zákona
ze dne 17. února 1922, čís. 77 Sb. z. a n.
1143. Různé
nekompensovatelné náhrady mimořádných
výdajů z předchozích let a nepreliminované
příjmy, jichž právní důvod
spadá do doby před převratem.
1144. Na základě
rozhodnutí nejvyššího správního
soudu bylo nutno vrátiti na přijatých poplatcích
za udělení dovozních a vývozních
povolení mnohem vyšší částku,
než byla předpokládáno; z téhož
důvodu bylo nutno odepsati i úroky z poplatkových
pohledávek z let minulých preliminované v
různých příjmech. Mimo to i pokles
dovozu pod vlivem hospodářských poměrů
jeví se v úbytku výnosu z poplatků.
Výtěžek z inserce ve Věstníku
nedosáhl očekávané výše
a předplatné za Ústřední známkový
věstník bylo
sníženo. Nepříznivý výsledek
byl zmírněn jednak větší tržbou
za zúčtovatelné tiskopisy ze zásob
z let minulých, jednak větším prodejem
legitimací pro obchodní cestující,
vyšším podílem z přebytku Mezinárodní
unie pro ochranu známek a konečně nepreliminovanými
náhradami výdajů osobních i věcných.
1145. Částky
vydané v letech 1920 a 1921 na vybudování
skladiště v N. Sadu v SHS. byly vzaty po vyúčtování
se stavební firmou do příjmu jako nepoužitý
zbytek úvěru z let minulých. Dále
náhrada výloh osobních a věcných,
hlavně náhrada výloh spojených s účastí
na výstavě ve Filadelfii v USA. Příznivý
výsledek poklesl tím, že některá
družstva, jimž byly poskytnuty provozovací zápůjčky,
nedodržela lhůt splátkových.
1146. Zápisné
ze značného počtu hojně navštěvovaných
kursů, výtěžek z prodeje odborných
spisů ("Živnostenské poměry na
Slovensku a Podkarpatské Rusi" a "Základy
nauky hostinské") a náhrady věcných
výdajů z roku předchozího.
1147. Splátkové
lhůty některých provozovacích zápůjček
byly odsunuty. Nepříznivý výsledek
byl zmírněn náhradami výloh z let
předchozích.
1148. Nedošlo k příjmu
preliminovaného nájemného, ježto jednání
o přenechání přístavních
pásem nebylo dosud skončeno. Příjem
na poplatcích plavebních podniků říčních
za účasti státu ve správě byl
nižší, než se očekávalo. Výsledky
hospodaření plavebních podniků nebyly
tak příznivé, aby vložený kapitál
mohl býti zúročen.
1149. Nedošlo ku splácení
zápůjčky poskytnuté Československé
akciové plavební společnosti dunajské.
1150. Větším
počtem platných patentů a patentových
přihlášek; zvýšeným zájmem
o Patentový věstník a patentové spisy
a hlavně stoupáním náhrad za tisk
patentových spisů.
1151. Nepreliminovaný
výtěžek za prodané demobilisační
zboží, úroky z prodlení a náhrady
ostatního druhu.
1152. Zápisné
do kursu účetnického.
1153. Preliminované
nájemné za propůjčení státních
pletacích strojů bylo nutno prominouti. Nepříznivý
výsledek byl zmírněn splátkami pohledávek
a odvedením zbytků záloh z let minulých.
1154. Výtěžek
ze zahradního hospodářství nedosáhl
očekávané výše a náhrada
za výkony ústřední správy v
zájmu podniku "Čsl. pošta", stanovená
70% čistých výdajů, byla snížena,
poněvadž výdaje tyto byly ve skutečnosti
nižší, než byly preliminovány.
1155. Prodej vyřazeného
psacího stroje a nekompensovatelné náhrady
přeplatků na drahotních přídavcích,
1156. Provozní přebytek
podniku byl preliminován částkou 158,744.129
Kč; dosaženo bylo však přebytku 175,671.435
Kč 35 h, tedy o 16,927.306 Kč 35 h více.
Tohoto příznivějšího
výsledku bylo docíleno tím, že nedošlo
k očekávanému zvyšování
náhrad za dopravu poštovních zásilek
na místních drahách, že úroková
povinnost podniku nedosáhla očekávané
výše, neboť došlo - kromě 6%ního
zúrokování investiční půjčky
dopravní, 8%ního zúrokování
půjčky zahraniční - pouze k
sjednání půjčky 25,000.000 Kč
u Všeobecného pensijního ústavu na úhradu
investic v roce 1926, že příjmy podniku z provozu
poštovního a automobilního se zvýšily
a poštovní úřady šekové
dosáhly vyššího příjmu trvalejším
a výhodnějším uložením peněžních
přebytků,
zavedením nových příjmových
zdrojů, jako na př. manipulačních
poplatků za vyhotovování rentových
platebních poukázek, ziskem z konsorciální
účasti a kursovými zisky ze státních
cenných papírů ve vlastní zásobě.
Mimo to bylo docíleno v poukázkovém styku
s cizinou nepreliminovaného zisku z kursovních rozdílů
a nepreliminovaného příjmu na nájemném
ze státních poštovních budov.
Příznivý
výsledek hospodaření podniku byl však
částečně snížen provedením
platové úpravy podle zákona čís.
103/1926 Sb. z. a n., náklady na nemocenské pojištění
podle zákona čís. 221/1925 Sb. z. a n., nedosažením
preliminovaných příjmů z telegrafního
a telefonního provozu, zvýšením pensijních
nákladů následkem provedení zákona
čís. 286/1924 Sb. z. a n. a úsporných
opatřeních ve veřejné
správě a úbytkem na pensijních příspěvcích.
Poštovní úřady šekové nedosáhly
preliminovaného výtěžku z prodeje tiskovin.
Mimo to zatížila podnik nepreliminovaná vydání
podle vládního nařízení čís.
206/1924 Sb. z. a n. a to:
náklady spojené se správou
a udržováním státních poštovních
budov, udržovací náklady súčtované
na investicích, úroky z neodvedené části
zisku dosaženého v roce 1925 a odpisy na majetkových
hodnotách podnikových zařízení.
Provozní zisk byl podle
opatření ministerstva financí ponechán
podniku na částečnou úhradu investičních
nákladů, jimiž se zvyšuje majetková
hodnota podniku na účtě základního
jmění; proto jest výsledek příjmů
u tit. 2., kap. 16., oproti rozpočtu nepříznivý
částkou 158,744.129 Kč.
1157. Nepříznivý
výsledek vznikl menšími příjmy
za úřední publikace a za inserty, z prodeje
nových tarifů - (srovnej odůvodnění
kap. 17., státní výdaje, tit. 1., věcné
výdaje mimořádné čís.
527.) - a konečně nižší náhradou
za správní výkony ministerstva železnic
pro podnik Čsl. státních drah
- (60% čistého nákladu tit. 1., kap. 17.).
- Snížení nepříznivého
výsledku bylo dosaženo jednak příjmy
z válečné přirážky Košicko-Bohumínské
dráhy a místních drah Častolovice
- Rychnov n. Kn. - Solnice a Mor. Ostrava - Karvinná, z
nájemného za vozy půjčené místní
dráze Šamorýn - Úzor a z podílu
na prodeji "Ročenky státních a soukromých
drah", jednak zaúčtováním vyrovnávací
položky vyššího nákladu nové
platové úpravy, hrazeného státní
správou finanční.
1158. Provozního
přebytku, vykázaného v provozním účtě
částkou 121,758.209 Kč, bylo použito
k částečné úhradě investičních
nákladů železničních, takže
vyplývá nepříznivý výsledek
v plné rozpočtené částce (srovnej
odůvodnění k provoznímu účtu
- provozní výdaje - oddíl A).
Vysvětlivky k provoznímu
účtu podniku Č. S. D.
Srovnáním provozních
výdajů s provozními příjmy
vykázanými v provozním účtě
podniku Čsl. státních drah vyšetřen
jest přebytek 121,758.209 Kč, oproti rozpočtu
(214,772.610 Kč) nepříznivější
o 93,014.401 Kč. Důvod nepříznivého
výsledku jest hlavně v tom, že ve výdajích
zahrnuty jsou i náklady nové úpravy platové
(zákon čís. 103/1926 Sb. z. a n.), pro které
nebylo učiněno úvěrové opatření.
- Rok 1926 nepřinesl očekávaného zlepšení
dopravy, jež by přivodilo příznivější
finanční výsledek; v tomto roce
nebylo dosaženo ani preliminované částky
dopravních příjmů.
K provozním výsledkům
se podrobněji poznamenává:
Provozní výdaje, oddíl A:
Oproti rozpočtu (447,148.710 Kč) jeví se výsledek celkově příznivější o | 70,068.175 Kč 24 h. |
Příznivého
výsledku se docílilo tím, že proplácení
prioritních obligací, pro které bylo učiněno
úvěrové opatření spolu s výkupní
rentou Severní dráhy Ferdinandovy, nezatížilo
podnik čsl. státních drah a že tento
nebyl také zatížen částí
nedoplatků (4 splátky s 5%ními úroky
= 15,763.062 Kč
42 h; viz státní výdaje kap. 17., tit. 2.,
pol. 1.), vzniklých v letech 1919 až 1924, kdy výkupní
renta Severní dráhy Ferdinandovy byla vyplácena
v korunách rakouských místo v měně
československé (reparační komise rozhodla
teprve koncem roku 1924,
že jest Československá republika povinna platiti
z výkupní renty kvotu 58.541% v korunách
československých). Dále poklesem kursu francouzského
franku dosaženo bylo úspory při placení
anuity společnosti státní dráhy.
Jiných úspor u tohoto oddílu provozního
účtu bylo dosaženo ještě tím,
že úroky a provise z pokladničních poukázek
použitých na výkup akcií Ústecko-Teplické
dráhy byly uhrazeny z nižší částky,
než bylo preliminováno; jelikož na výkup
akcií bylo též použito vlastních
prostředků Ústecko-Teplické
dráhy, pak že nebyla placena výkupní
renta dráhy Holič - Hodonín, neboť nebylo
dosaženo dohody o placení výdělkové
daně, úroky a úmor prioritních obligací
některých zestátněných drah
dospívaly k splatnosti teprve 2. ledna 1927 a tím
přesunula se platba
do roku 1927, úrok a provise z pokladničních
poukázek na investiční výdaje v roce
1925 byly hrazeny jen z částky 505,000.000 Kč,
odpovídající skutečným nákladům
investičním v tomto roce, dále nedošlo
ještě k vyúčtování úroků
z úvěru poskytnutého Rakovnickou
spořitelnou na stavbu obytných budov pro železniční
zaměstnance a konečně, že odpadlo zúročení
a provise z investičních nákladů na
rok 1926, ježto potřeba investiční byla
opatřena jednak v rámci rozpočtu samotného
podniku, jednak v rámci celostátního rozpočtu
a nikoliv úvěrními operacemi, jak připouštěl
finanční zákon pro rok 1926 (viz státní
výdaje kap. 17., tit. 3.).
Výsledek se snížil
nepreliminovanou úhradou zálohového úvěru
místní dráhy Rakovník - Bečov
- Bochov, poskytnutého jí Zemskou bankou v Praze.