Oddíl B:


Ve službě výkonné resultuje celkový nepříznivý výsledek o 210,803.035 Kč 57 h;
po odečtení příznivého výsledku oddílu A 70,068.175 Kč 24 h,
vybývá celkový nepříznivý výsledek provozních výdajů 140,734.860 Kč 33 h.
  
Výsledek služby výkonné jeví se při:  
osobních výdajích nepříznivější o 135,422.428 Kč 78 h,
věcných výdajích nepříznivější o 75,380.606 Kč 79 h.
  
1. a) Oproti rozpočtu (148,005.550 Kč) jest výsledek celkově nepříznivý o 15,293.551 Kč 41 h,


způsobený hlavně náklady nové platové úpravy vyšší potřebou na odbytné restringovaným zaměstnancům, jakož i na přídavek (t. zv. slovenský) zaměstnancům na Slovensku a Podkarpatské Rusi; mimo to byl místní dráze Liberec - Jablonec - Tanvald snížen příspěvek na ústřední službu. - Nepříznivý výsledek se snížil úsporami dosaženými při odměnách a výpomocích, pak při prémiích a konečně při výdajích na služební šat restrikcí personálu.


b) Oproti rozpočtu (2,393.160 Kč) jest výsledek celkově příznivější o 2,609.715 Kč 03 h,


ježto vyplynuly větší náhrady příspěvku na ústřední službu z dodatečného vyúčtování investičních staveb na místních drahách za rok 1925, dále ježto náhrada podniku čsl. státních drah za správní výkony ministerstva železnic nedosáhla preliminované částky a příspěvky svazovým organisacím byly podstatně nižší. - Výsledek se snížil výplatou dočasného slovenského přídavku a tím, že pro strojovou likvidaci, požitků byly pořízeny dva likvidační stroje a pro súčtovnu vozů stroje Powersovy.


§ 2. a) Oproti rozpočtu (368,925.800 Kč) jest výsledek celkově nepříznivý o 36,894.618 Kč 88 h;


způsoben byl zejména provedením nové platové úpravy, větší potřebou na odbytné restringovaným zaměstnancům, dále na odměny a výpomoci, pak na pořízení služebního šatu a konečně i na slovenský přídavek. Značně nepříznivě působilo snížení počtu výkonů pro jiná služební odvětví a investice, následkem čehož nebylo dosaženo preliminovaných náhrad.


b) Oproti rozpočtu (130,251.190 Kč) jest výsledek celkově nepříznivý o 399.020 Kč 35 h.


Překročení vyplynulo z nutnosti provedení nových zařízení zabezpečovacích a větších oprav zařízení návěstních dílen, z potřeby úpravy příjezdných silnic a rekonstrukce různých objektů z důvodů provozní bezpečnosti, dále nutnou výměnou štěrkových loží a úpravou staničních budov, konečně ze zvýšené potřeby na nápravu škod způsobených živelními pohromami a železničními nehodami. - Nepříznivý výsledek se snížil úsporami dosaženými účelným hospodařením, zvláště však výhodným prodejem nepotřebného materiálu a odsunutím i nutných prací na pozdější dobu.


§ 3. a) Oproti rozpočtu (673,878.670 Kč) výsledek nepříznivější o 4,178.876 Kč 44 h;


důvodem jest vedle provedení nové platové úpravy vyšší potřeba na odbytné restringovaným zaměstnancům, dále na odměny, výpomoci a prémie. Konečně vyplynuly z vyúčtování společné služby s Německem za léta 1922 - 1923 značnější doplatky. - Úspora, kterou se snížil nepříznivý výsledek, způsobena byla restrikcí -zaměstnanců majících nárok na služební šat.


b) Oproti rozpočtu (81,067.550 Kč) výsledek celkově nepříznivější o

4,178.876 Kč 44 h


vznikl doplatky Elektrickým podnikům hlavního města Prahy za dodatečně pro rok 1922 až 1925 uplatňované zvýšení sazeb elektrické energie, dále nepředvídanými výdaji za pořízení kilometrovníku pro průvodčí vlaků, vyššími výdaji za elektrické instalace, vyšší provisí z prodeje jízdenek Čsl. cestovní a dopravní kanceláři v Praze, vyšší potřebou na paušály železničním jednatelům následkem přeměny zastávek a stanic, obsazených vlastními zaměstnanci, na zastávky obsluhované soukromníky a konečně dodatečným zaúčtováním výdajů ze společné služby s Německem za léta 1922 a 1923. - Nepříznivý výsledek se snížil úsporami na služebních přídavcích, na provozních potřebách a odložením oprav a obnovy inventáře.


§ 4. a) Oproti rozpočtu (254,993.760 Kč) jest výsledek celkově nepříznivější o

4,148.234 Kč 24 h,


a to zase následkem provedení nově platové úpravy a vyšší potřeby pro odbytné restringovaným zaměstnancům, pro prémie z doplatků jízdného, jakož i pro slovenské přídavky. - Nepříznivý výsledek se snížil úsporami při výdajích na služební šat (úbytek personálu restrikcí) a tím, že následkem slabší řepné kampaně a zavedením nedělního klidu v nákladní dopravě osobní výdaje se zmenšily.


b) Oproti rozpočtu (61,559.200 Kč) jest výsledek celkově příznivější o 2,841.577 Kč 65 h


následkem úspor na jízdních přídavcích, jakož i úspor dosažených přeměnou plynového osvětlování vozů na osvětlování elektrické dynamem upevněným na osách vozů a odložením oprav a obnovy vlakové výzbroje na pozdější dobu. - Příznivý výsledek se snížil přesunutím odměn čističek kasáren z denní mzdy na paušál (věcný výdaj).


§ 5. a) Oproti rozpočtu (351,111.220 Kč) jest výsledek celkově nepříznivější o

3,806.019 Kč 41 h


následkem provedení nové platové úpravy, vyšší potřeby pro odbytné restringovaným zaměstnancům a na pořízení služebního šatu (dodatečné provedení stabilisace). - Nepříznivý výsledek se snížil menšími výdaji na odměny, výpomoci a prémie, jakož i vyšším příjmem z náhrad za výkony pro jiná služební odvětví a místní dráhy.


b) Oproti rozpočtu (538,235.600 Kč) jest výsledek celkově příznivější o 12,569.082 Kč 60 h


proto, že byly omezeny služební cesty, zmenšeny služební přídavky, snížena spotřeba uhlí, oleje byly nakoupeny levněji a zmenšeny výdaje na udržování a obnovu výtopenských zařízení. - Příznivý výsledek se snížil většími výdaji na předtápění vlaků.


§ 6. Oproti rozpočtu (533,319.760 Kč) jest výsledek celkově nepříznivější o

79,808.804 Kč 30 h


následkem provedení většího počtu oprav a rekonstrukcí vozidel nad stanovený program (zvýšená potřeba vozidel pro dopravu o sokolském sletu) a dále vyzbrojením 114 strojů a 302 vozů tlakovou brzdou. - Nepříznivý výsledek se snížil úsporami při udržování motorových vozů a pluhů na sníh, klesnutím potřeby pro nápravu škod na vozidlech způsobených železničními nehodami a konečně většími náhradami za materiál dodaný jiným služebním odvětvím.


§ 7. Oproti rozpočtu (68,488.810 Kč) jest výsledek celkově nepříznivý o

8,635.889 Kč 19 h,


hlavně následkem vyúčtování společné služby v přípojných stanicích s Německem za rok 1922 - 1926 (pokud jde o zúrokování a umořování základní jistiny), dále zvýšenou potřebou na nájemné za vozidla (větší oběh cizích vozů při dopravě uhlí z Polska a Německa do Rakouska, Maďarska a Italie za anglické uhelné stávky), většími výdaji za cejchování vah a závaží, vyšší potřebou na náhrady za zranění, zvýšenou úhradou manipulačních poplatků a provise Poštovního úřadu šekového a konečně nepreliminovanými výlohami správního sboru a nepředvídanými ztrátami při poklesu kursu francouzského franku a italské liry. - Nepříznivý výsledek se snížil menšími výdaji na nájemné a na udržování najatých budov a místností, nižší potřebou na náhrady požárních škod, na pokusy a zavedení novot ve službě technické a komerční, menším počtem odpisů schodků staničních pokladen a menšími výdaji na daně, ježto nebyly dodány definitivní předpisy, resp. nebylo definitivně vyřízeno jednání o příspěvcích podle § 27, zákona z 12. srpna 1921, č. 329 Sb. z. a n., týkajícího se přechodné úpravy finančního hospodářství obcí a měst s právem municipálním.


§ 8. a) Oproti rozpočtu (430,078.530 Kč) jest výsledek celkově nepříznivější o 23,650.619 Kč 11 h;


vznikly větší výdaje na pensijní pojištění provedením restrikčního zákona (čís. 286!1924 Sb. z. a n.), byla vyšší potřeba na nemocenské pojištění provedením zákona čís. 221/1925 Sb. z. a n., pak na léčebné a trvalé renty (větší počet těžších úrazů), jakož i na pojišťovací prémie a na převody premiových reserv. Značnějšího nákladu na drahotních a dětských přídavcích vyžadovalo též přiznání československého státního občanství býv. uherským pensistům, - Nepříznivý výsledek se snížil tím, že odpadly srážky na kolkovné (§ 140. zák. čís. 103/1926 Sb. z. a n.), odpadlá 35% kvota příspěvku nákladu na lékařskou službu od 1. srpna 1926 (zákon čís. 221/1925 Sb. z. a n.), byla menší potřeba na pensijní přídavky, dary z milosti a podpory neaktivním zaměstnancům, ježto pensionování a pod. (restrikce personálu) nepostupovalo tak rychle, jak bylo předpokládáno; mimo to byla vyšší úhrada místních drah na potřeby sociální péče čsl. státních drah a konečně zmenšen byl rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou uhlí vydaného oprávněným zaměstnancům.


b) Oproti rozpočtu (435.800 Kč) jest výsledek celkově příznivější 121.608 Kč 21 h,


ježto náklady důvěrnických sborů a železničního školství byly omezeny na nejnutnější míru.

Provozní příjmy:


Skutečné provozní příjmy jsou proti rozpočteným příznivější o 47,720.459 Kč 33 h,
ježto však výsledek provozních výdajů jest o 140,734.860 Kč 33 h,
nepříznivější, jeví se celkový výsledek nepříznivější o 93,014.401 Kč - h.
  
§ 1. Oproti rozpočtu (4.098,080.000 Kč) jest výsledek celkově nepříznivý o 92,246.566 Kč 91 h.


Ačkoliv zvýšením osobního tarifu od 1. srpna 1926 bylo z dopravy osob dosaženo příznivějšího výsledku (-100,886.651 Kč 84 h), zůstaly příjmy z dopravy zavazadel, rychlozboží a zboží nákladního hluboko pod preliminovanými částkami, hlavně u dopravy nákladního zboží (-146,920.111 Kč 34 h), a to vlivem poklesu přepravy cukrovky a řízků, takže ani silně oživená přeprava uhlí nevyvážila vzniklý úbytek příjmů. - Nepříznivý výsledek se snížil nepatrně náhradou poskytnutou za přepravu pošty místními drahami v roce 1925 zestátněnými.


§ 2. Oproti rozpočtu (206;585.920 Kč) jest výsledek příznivý o 139,966.526 Kč 24 h.


Byl dosažen vyšším příjmem na nájemném z vozů a nájemném vůbec, vyrovnáním vzájemných pohledávek v československo-německé přípojové službě za léta 1922 až 1926 - (srovnej odůvodnění při výdajích §u 7.) - větším výnosem režijní přirážky za výkony pro cizí strany a dráhy, zvýšeným, příjmem následkem jednotné úpravy účtování stojného a paušálu na vlečkách, příznivějším výtěžkem dílen, vyúčtováním různých příjmů na kontokorentech zatímně zaúčtovaných, jakož i nepreliminovanými úrokovými příjmy a konečně zaúčtováním vyrovnávací položky vyššího nákladu nové platové úpravy za prvních 7 měsíců roku 1926, ježto zvýšení jízdného, určené pro úhradu tohoto vyššího nákladu, bylo provedeno - jak již shora podotknuto - teprve od 1. srpna 1926 (srovnej odůvodnění ke kap. 17., tit. 1. a, státní výdaje nepreliminované - čís. 528).

1159. Náhrady všeho druhu.

1160. Výtěžek za vyřazené kancelářské zařízení.

1161. Příjem tento jest náhrada od podniku státní lesy a statky za náklad na generální ředitelství (viz výdaje kap. 18., tit. 1., § 2.).

1162. Osvobozením nemajetného žactva, zejména na Slovensku, od placení školného a příspěvků na učebné pomůcky, špatnou úrodou a poklesem cen dobytka na Slovensku. Školní hospodářství v Opavě a ve Smiřicích bylo zařízeno teprve během roku 1926. Lihovar v Sabinově v roce 1926 nepracoval.

1163. Náhrady všeho druhu.

1164. Příznivý výsledek přivodila zvýšená činnost některých výzkumných ústavů, stanic a statků.

1165. Náhrady všeho druhu.

1166. Zvýšených příjmů bylo docíleno při prodeji ovocných stromů a lesních sazenic ze školek. Na poplatcích stran za zprostředkování práce zemědělskému dělnictvu na Slovensku, dále za veřejný dozor a správu lesů odvedeno bylo více, než se očekávalo.

1167. Náhrady všeho druhu.

1168. Bylo docíleno výhodnějších tržních cen u tažného a užitkového dobytka a hospodářských produktů a byl prodán větší počet vyřazených koní.

1169. Náhrady všeho druhu.

1170. Větším výnosem tax za prohlídku dobytka v pohraničních stanicích a větším odbytem očkovacích látek ze státního ústavu diagnosticko-serotherapeutického za výhodnějších cen.

1171. Náhrady všeho druhu.

1172. Náhrady všeho druhu.

1173. Na rok 1926 byl předvídán zisk pro podnik státní lesy a statky v částce 87,763.900 Kč.


Ve skutečnosti bylo v roce 1926 dosaženo zisku 98,543.866 Kč 02 h.


Z tohoto zisku byla však reservována hodnota mimořádné větší těžby dříví způsobené živelnými pohromami (polomy větrem)


v částce 24,500.000 Kč - h;
vyplývá tedy vykázaný zisk z hospodářství roku 1926 74,043.866 Kč 02 h.
  
Z tohoto zisku bylo připsáno základnímu jmění 25,191.690 Kč 87 h


jako hodnota investic pořízených z vlastních prostředků, takže připadá na


přebytek, který jest odvésti státní pokladně 48,852.175 Kč 15 h.


Reservovaná částka 24,500.000 Kč byla stanovena výpočtem, oč v roce 1926 bylo v obvodu ředitelství státních lesů v Brandýse n. L., Frýdku a Lipt. Hrádku pro živelní pohromy těženo více, než činil předepsaný těžební etát a má jí býti v příštích letech použito k hrazení nákladů spojených s obnovou předčasně vykácených lesních porostů a postupným uvedením jich do bývalého stavu. O této reservě a stanovení její výše vede se ještě jednání ve smyslu ustanovení § 18. vlád. nař. čís. 206/1924 Sb. z. a n. mezi příslušnými úřady a výsledek jeho bude proveden v účtech za rok 1927.

Hospodářské výsledky docílené v roce 1926 odpovídají celkem očekávaným výsledkům v rozpočtu na tento rok až na ředitelství v Užhorodě a Buštině na Podkarpatské Rusi a na státní cukrovary, jejichž hospodářství končilo ztrátou.

Ztráta u ředitelství v Užhorodě vznikla menší těžbou, ježto z nedostatku lesních drah, silnic, jakož i vodních cest, nemohla býti vytěžena veškerá k těžbě určená hmota, hlavně bukové dříví; ředitelství v Buštině postiženo bylo povodněmi, jež zničily břehy řek i vodní cesty, které bylo nutno značnými náklady znovu zříditi.

Se zřetelem k tomu, že v obvodu obou ředitelství se provádějí četné investice, jež zaručují využití dosud nepřístupných lesních ploch, lze očekávati, že hospodářské výsledky obou těchto ředitelství v letech příštích budou zlepšeny. Ztráta státních cukrovarů vznikla nepříznivými výsledky na trhu cukerním v kampani roku 1925/26, což lze označiti za zjev přechodný, vzhledem k známým již příznivějším výsledkům kampaně r. 1926/27.

1174. Náhrady všeho druhu.

1175. Státní výzkumná stanice ve Velké Baktě a Nižních Verečkách nebyly dosud řádně vybaveny. Státní pálenice v Mukačevě a v Užhorodě omezily výrobu pro neúrodu slívek. Vinaři nesplatili zálohy z minulých let na víno uložené ve státních sklepích.

1176. Náhrady všeho druhu.

1177. Pro nedostatek podkladu při preliminování.

1178. Příznivějšího výsledku bylo docíleno zvýšením připouštěcích poplatků a různých příjmů.

1179. Větším příjmem na poplatcích za prohlídky dobytka v pohraničních stanicích a na pokutách za podloudný dovoz cizího dobytka.

1180. Nekompensovatelné náhrady.

1181. Větším počtem předplatitelů na úřední věstník, odprodejem děl vydaných ministerstvem spravedlnosti a většími náhradami.

1182. Nekompensovatelné náhrady mimořádných výdajů z let předešlých.

1183. Příjem z provozu tiskárny věznice trestního soudu v Praze, náhrady nákladů trestních a vyšší příjem na schovacích a nájemních poplatcích ze skladiště dražební síně v Praze. K tomu přistupují pak nekompensovatelné náhrady řádných výdajů z let předešlých a vyšší výnos z polního hospodářství a zahradnictví při věznicích.

1184. Nekompensovatelné náhrady mimořádných výdajů z let předešlých.

1185. Trestnice v Praze byla zrušena, provoz v trestnici v Ilavě byl omezen a náhrady za výživu trestanců z Podkarpatské Rusi za III. a IV. čtvrtletí nebyly trestnici Ilavské do konce roku nahrazeny. (Viz odůvodnění řádných věcných výdajů kap. 19. A, tit. 3., čís. 616.)

1186. Nekompensovatelné náhrady mimořádných výdajů a let předešlých.

1187. Tím, že zemské fondy trestních pokut nezaplatily do konce roku příspěvky Komenskému ústavu v Košicích a že náhrady za výživu chovanců ministerstva sociální péče byly súčtovány ve prospěch. kap. 21., tit. 1., § 4.

1188. Výtěžek z prodeje starého nákladního automobilu a nekompensovatelné náhrady mimořádných výdajů z let předešlých.

1189. Nekompensovatelné náhrady investičních výdajů z let předešlých a výtěžek z prodeje stavebního materiálu.

1190. Zvýšená poptávka po práci vězňů, vyšší výnos z polního hospodářství při věznicích a nekompensovatelné náhrady řádných výdajů z let předešlých.

1191. Nekompensovatelné náhrady mimořádných výdajů z let předešlých.

1192. Nepreliminovanou náhradou podnájemného, větším výtěžkem z prodeje publikací a jinými nekompensovatelnými náhradami.

1193. Nekompensovatelné náhrady přeplacených drahotních přídavků z let minulých.

1194. Náhradou poloviny požitků experta na výstavě ve Philadelfii ministerstvem obchodu.

1195. Menší výtěžek z prodeje hydrologických publikací.

1196. Větší výnos manipulačního příspěvku uhelného následkem zvýšené těžby.

1197. Nekompensovatelná náhrada.

1198. Větší výnos příspěvků na uhelnou radu následkem zvýšené těžby uhlí a tím, že zamýšlené omezení vybírání příspěvků na určité druhy nebylo provedeno.

1199. Vybírání režijního příspěvku z dovozu minerálních olejů bylo od 1. května 1926 zrušeno a omezeno pouze na výrobce.

1200. Sazby za provedené pokusné rozbory a odborná dobrozdání nebyly ještě stanoveny.

1201. Stoupnutím dovozu zbraní z ciziny; očekávané snížení poplatků za zkoušení cizozemských zbraní bylo provedeno jen pro Belgii od 1. října 1926.

1202. Větším příjmem z ambulantního cejchování při větším počtu okružních cest cejchovních úředníků na Slovensku a větším množstvím předmětů předložených k cejchování.

1203. Výtěžek za starý materiál a nekompensovatelné náhrady.

1204. Veškeré hydrocentrály nebyly dosud v pravidelném chodu a nájemného z hydrocentrál bylo částečně použito na zaplacení daně z vodní síly. Provoz v nové parní elektrárně v Komárně, kde se počítalo s celoročním provozem, byl zahájen teprve koncem října 1926. Elektrické podniky, na nichž stát je kapitálově zúčastněn, využívajíce výhody zákona z 3. března 1921, čís. 102 Sb. z. a n., použily finančních přebytků k mimořádným odpisům investovaného kapitálu a vyplácely v důsledku toho jen nepatrné dividendy.

1205. Různé nekompensovatelné náhrady.

1206. Větší příjem na režijních poplatcích a poplatcích za cejchování lodí a člunů v Čechách; dále nahodilé příjmy na Slovensku (pokuty stát. cestářů, výtěžek z prodeje ofertních pomůcek) a různé nekompensovatelné náhrady přeplacených požitků v letech minulých.

1207. Nekompensovatelné náhrady přeplacených mimořádných přídavků v letech minulých.

1208. Výnos státních lomů na Slovensku byl menší, než se očekávalo. Nepříznivý výsledek se snížil větším výtěžkem z prodeje ovoce a trávy, z mostného na dunajském mostě v Bratislavě, pokutami a různými nekompensovatelnými náhradami.

1209. Konkurenčními příspěvky k mimořádným stavbám na Slovensku za minulá léta.

1210. Menším příjmem na konkurenčních příspěvcích k mimořádným stavbám ve všech zemích mimo Moravu.

1211. Výtěžkem za prodaný písek vybagrovaný ve velkém množství u zdymadel v Mělníku a Obříství, z poplatků ze skládky výkopových hmot na Maninách, konkurenčním příspěvkem okr. správní komise v Kolíně a splátkou ředitel. stát. drah Praha-Jih na stavbu nadjezdového mostu v Kolíně a náhradami všeho druhu.

1212. Vzrůstem provozu přístavu v Bratislavě a v Komárně.

1213. Různé náhrady.

1214. Příjem bývalé loděnice v Komárně za práce vykonané v roce 1922 a 1923, k jehož vyúčtování došlo až v roce 1926.

1215. Větší kutací činností na Slovensku. V Čechách naproti tomu se příjmy na poplatcích z kutisk snížily hlavně z toho důvodu, že báňské revírní úřady dbají toho, aby podmínky předepsané všeob. horním zákonem byly přesně dodržovány. Vyšších příjmů docílila státní báňská zkušebna chemická v Mostě při čilejším provozu.

1216. Různé nekompensovatelné náhrady.

1217. Odbyt úředních publikací byl menší, než se očekávalo; také chemické rozbory byly prováděny v menším rozsahu.

1218. Cejchování radioaktivních preparátů v ústavu bylo teprve v počátcích a provádělo se v malém rozsahu.

1219. Obsazením nových obytných státních novostaveb zvýšily se příjmy plynoucí z nájemného.

1220. Nahodilé příjmy hlavně z prodeje starého materiálu nelze přesně odhadnouti.

1221. Příspěvky obcí a žup na stavby úředních budov u škol; dále prodejem nepotřebných předmětů a nekompensovatelnými náhradami všeho druhu.

1222. Peněžní přebytek byl vykázán v rozpočtu částkou 29,622.400 Kč, očekávaný hospodářský zisk pak byl v hospodářském plánu podniku odhadován částkou 14,270.400 Kč.

Docílený hospodářský zisk v částce 183.502 Kč 23 h jeví se


oproti očekávanému hospodářskému zisku ve výši 14,270.400 Kč -- h
nepříznivým o 14,086.897 Kč 77 h


z těchto důvodů:

1. V důsledku usnesení ministerské rady převzal podnik na svůj vrub výplatu dobrovolných příspěvků báňským provisionistům ve výši 10,944.902 Kč 34 h, s čímž v hospodářském plánu nebylo počítáno.

2. Provedenou úpravou platovou podle zákona ze dne 24. června 1926, čís. 103 Sb. z. a n., vznikl podniku mimořádný náklad ve výši 1,122.264 Kč 66 h.

3: Zbytek v částce 2,019.730 Kč 77 h dlužno přičísti tomu, že menším odbytem báňských výrobků, než bylo předpokládáno, jakož i snížení cen některých výrobků, obzvláště průmyslové soli, byla snížena těžba o 16,623.006 Kč 30 h; naproti tomu se snížily různé náklady, obzvláště na zúročení investičních dluhů, na odpisy z nových investic a pod., o částku 7 4,603.275 Kč 53 h.

Jelikož podnik v roce 1926 rozšířil majetek svých


závodů o nové investice v hodnotě 21,063.474 Kč 42 h,


byl na základě opatření ministerstva financí ve smyslu odst. 3., §u 2. zákona z 18. prosince 1922, čís. 404 Sb. z. a n.,


docílený zisk v částce 183.502 Kč 23 h

státní správou podniku ponechán a nad to byl mu


nedostávající se rozdíl v částce 20,879.972 Kč 19 h


poskytnut ze státních prostředků jako příspěvek státní správy na investice. Obě částky súčtoval podnik v roce 1926 jako přírůstek základního jmění.


Oproti ztrátě za rok 1925 v částce 4,766.418 Kč 82 h
vykazuje docílený zisk za rok 1926 v částce 183.502 Kč 23 h
zlepšení hospodářského výsledku o 4,949921 Kč 05 h.


1223. Větším počtem okružních cest cejchovních úředníků a větším provozem do státní správy převzatého úřadu pro známkování sudů v Berehovu.

1224. Výtěžek z prodeje starého psacího stroje, pokuty stát. cestářů a různé náhrady.

1225. Nekompensovatelné náhrady.

1226. Konkurenční příspěvky k mimořádným stavbám nedosáhly očekávané výše. Nepříznivý výsledek byl snížen různými nekompensovatelnými náhradami.

1227. V roce 1926 nebyly předepsány konkurenční příspěvky k řádným stavbám.

1228. Menší kutací činností na Podkarpatské Rusi.

1229. Jako u řádných příjmů téhož titulu kap. 20. (čís. 1219).

1230. Nahodilé příjmy hlavně z prodeje starého materiálu.

1231. Různé náhrady.

1232. Prodejem nepotřebného zařízení.

1233. Srovnej odůvodnění u osobních výdajů řádných kap. 21., tit. 1., § 2. (čís. 719).

1234. Náhrada záloh vyplacených různým ústavům k výplatě úrazových a pensijních důchodů čsl. příslušníkům na účet pojišťoven rakouských, maďarských a německých. Tyto náhrady nebyly pojaty do rozpočtu, jelikož nebylo lze přesně stanoviti ani dobu, ani hodnotu jich realisace.

1235. Splátky a úroky z přímých zápůjček povolených podle § 32., odst. 4. zákona o stavebním ruchu ze dne 11. března 1921, čís. 100 Sb. z. a n., pak podle § 27., odst. 2. zákona ze dne 27. ledna 1922, čís. 45 Sb. z. a n., náhrady vlastníků domů podle § 58. vládního nařízení ze dne 21. května 1921, čís. 191 Sb. z. a n. o finanční podpoře stavebního ruchu podle hlavy VI. a VII. shora citovaného zákona, pokud se týče náhrady podle § 51., odst. 2. nařízení z 19. července 1923, čís. 160 Sb. z. a n. o finanční podpoře stavebního ruchu podle hlavy VI. a VII. zákona ze dne 25. ledna 1923, čís. 35 Sb. z. a n. Úroky z prodlení ze zaručených zápůjček, zapravené státem a předepsané k úhradě vlastníkům domů, náhrady za úpravu zabraných bytů a nájemné z těchto bytů.

1236. Různé náhrady.

1237. Náhrady, splátky půjček a přeplatky, jež byly zjištěny, pokud se týče realisovány při poukazování důchodů a dodatků k důchodům podle zákonů ze dne 20. února 1920; čís. 142 Sb. z. a n., a ze dne 25. ledna 1922, čís. 39 Sb. z. a n.

1238. Různé náhrady.

1239. Různé náhrady.

1240. Srážky z doplatků poukázaných podle zákona ze dne 20. února 1920, čís. 142 Sb. z. a n., a zákona ze dne 25. ledna 1922, čís. 39 Sb. z. a n., a platy na poskytnuté půjčky.

1241. Náhrady a pokuty za nedodaný kontingent podle vládního nařízení z 30. června 1921, č. 224 Sb. z. a n., realisace smluvních závazků korporací, jež spolupůsobily při státním obhospodařování životních potřeb, splátky na převzaté pohledávky bývalého státního obilního ústavu a zůstatky ústředen. Taxy za zkoušení potravinových náhražek a různé nekompensovatelné náhrady z likvidace vázaného hospodářství.

1242. Menší výtěžek za propadlé potraviny, jakož i nižší příjem z pokut a peněžitých trestů, které nelze při sestavení rozpočtu přesně stanoviti.

1243. Náhrady všeho druhu.

1244. Výši pokut za delikty při potírání lichvy nelze přesně stanoviti.

1245. Náhrady drahotních přídavků.

1246. Počet lůžek byl zvýšen, mimo to byly většinou uhrazeny nedoplatky na ošetřovacích poplatcích za minulá léta.

1247. Náhrady různého druhu.

1248. Příjmy na poplatcích za léčení radiem činily 14,3.430 Kč a byly účtovány spolu v příjmech z léčebného u státní nemocnice na Král. Vinohradech tit. 1., § 2: nižší příjem se vysvětluje menším počtem osob léčených radiem.

1249. Různé náhrady z let minulých.

1250. Týká se zdravotní přirážky související s výměrou přímých daní.

1251. Přeplacené osobní požitky, místní a postupové přídavky, jakož i cestovní paušály.

1252. Vrácené přeplatky.

1253. Docílený hospodářský přebytek


činil 274.881 Kč 82 h,
což jest oproti preliminovanému přebytku ve výši 1,072.360 Kč -- h,
méně o 797.978 Kč 18 h.


Tento nepříznivý výsledek byl způsoben tím, že byl podnik nucen odepsati z hodnoty věcného majetku 1,804.180 Kč 64 h, s čímž při sestavování hospodářského plánu podniku nebylo počítáno. Jelikož však podle opatření ministerstva financí ve smyslu zákona z 18. prosince 1926, čís. 404 Sb. z. a n. byl docílený hospodářský přebytek ponechán podniku k částečné úhradě investičních nákladů, nevyplývá pro státní pokladnu oproti rozpočtu žádný příjem.

1254. Náhrada jednotného drahotního přídavku.

1255. Úspěšným vymáháním nedoplatků na ošetřovacích poplatcích.

1256. Týká se zdravotní přirážky související s výměrou přímých daní.

1257. Nekompensovatelné náhrady.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP