Obsáhlé a národohospodářsky
velmi důležité úkoly ministerstva veřejných
prací jsou patrny z činnosti těchto jednotlivých
odvětví:
Pro ústřední úřady, jimž
věnována zvláštní pozornost,
byly provedeny stavební akce úhrnným nákladem
50 mil. Kč. Dlužno uvésti zejména novostavbu
úřední budovy pro ministerstvo sociální
péče a novostavbu budovy určené původně
pro ministerstvo veř. zdravotnictví a tělovýchovy,
nyní pro zemskou správu politickou. Budova ministerstva
sociální péče byla odevzdána
již v používání, kdežto druhá
úřední budova bude dokončena v roce
1928. Pro ministerstvo obchodu a patentní úřad
provádí se novostavba budovy na zakoupeném
staveništi v asanačním bloku VIII. v Praze
I. (na Františku). Lze očekávati, že v
tomto roce bude zahájena stavba definitivní budovy
ministerstva financí v zahradě býv. konventu
Anglických Panen. Připravují se stavby budov
pro ministerstvo zahraničních věcí,
zemědělství, veřejných prací
a nejvyšší účetní kontrolní
úřad.
Ministerstvo železnic zahájilo stavbu své úřední
budovy z vlastních prostředků. Stavbě
budovy parlamentu byla věnována řada jednání,
a lze očekávati, že během tohoto roku
podaří se objasniti hlavní zásady
a přikročiti k vypsání ideové
soutěže na Letné, načež bude jednáno
o koupi potřebných pozemků.
Z dalších projektovaných pozemních staveb
ústředních bylo by výslovně
uvésti vybudování státního
obchodního domu v Bratislavě, v němž
umístěna bude plodinová bursa.
Ze staveb vysokých škol dlužno zvláště
vytknouti stavební dokončení budovy filosofické
fakulty a pokračování ve stavbě budovy
právnické fakulty české university
v Praze I. a budovy ústavu chemické technologie
české vysoké školy technické
v Praze-Dejvicích. Zahájena bude stavba právnické
fakulty české university v Brně. Pro německou
universitu v Praze mimo dokončení přístaveb
hygienického ústavu a něm. dětské
kliniky zahájí se přípravné
práce pro novostavbu kliniky chirurgické a otiatrické.
Svému účelu odevzdáno celkem 209 budov
škol menšinových, vybudovaných nákladem
okrouhle 173 mil. Kč; dokončuje se a rozestavěno
jest 30 budov s rozpočteným nákladem 26 mil.
Kč a připravuje se stavba dalších 33
škol.
Do resortní kapitoly ministerstva veřejných
prací jsou pojaty v titulu 15. "Stavby budov a koupě
realit pro potřeby civilní státní
správy" výdaje pro stavby budov a koupě
realit pro účely všech administrativních
odvětví státní správy vyjímajíc
správu vojenskou a státní podniky.
Mimo novostavby státních budov úředních
věnovalo ministerstvo veřejných prací
zvýšenou péči otázce řešení
bytové nouze státních zaměstnanců
v různých místech postižených
bytovou nouzí. Dosavadní výsledek těchto
akcí jest tento:
Dosud bylo dohotoveno 413 domů a 12 bloků o celkovém
nákladu 303,000.000 Kč.
Podle usnesení vlády ze dne 14. listopadu 1925 bylo
věnováno na stavbu obytných domů v
místech ohrožených bytovou nouzí 29,500.000
Kč, a byly téměř všechny stavby
dle tohoto programu zahájeny, některé z nich
již dokončeny.
Vedle toho rozvinulo ministerstvo veřejných prací
t. zv. akci losovou, spočívající v
rozprodeji státní losové výpůjčky
a ve stavbě obytných budov pro státní
a jiné veřejné zaměstnance z výnosu
této výpůjčky. Zákonem ze dne
7. III. 1924, č. 58 Sb. z. a n. o stavebním ruchu
byla zmocněna vláda, aby z výnosu zmíněné
výpůjčky na vystavění obytných
domů pro státní a jiné veřejné
zaměstnance přikázala částku
do 600,000.000 Kč. Zákonem ze dne 7. dubna 1927,
č. 44 Sb. z. a n. o stavebním ruchu byla tato částka
snížena na 580,000.000 Kč, kterážto
částka byla již prodejem stavebních
losů plně dosažena. Z prostředků
takto získaných jest do 30. června 1927 dohotoveno
resp. rozestavěno úhrnem 489 domů o 5599
bytech a 14.623 místnostech nákladem 457,800.000
Kč; zbytek jest zajištěn pro stavby dalších
obytných domů, jejichž projekty se připravují
a projednávají.
Mimo výstavbu státních domů vyvinulo
ministerstvo veřejných prací též
rozsáhlou činnost při přezkoušení
projektů soukromých státem subvencovaných
obytných staveb po stránce technické. V tomto
směru se podotýká, že ministerstvo veřejných
prací projednalo v období od 1. června 1921
do 30. června 1927 projekty a rozpočty na stavby
26.442 domů o 56.754 bytech s rozpočteným
nákladem 4.472,543.597 Kč.
Ačkoliv úvěry státního rozpočtu
1927 pro udržování a úpravy nynějších
státních silnic a mostů byly proti předcházejícímu
roku poněkud zvětšeny, nebylo toto zvětšení
tak podstatné, aby mohl býti v r. 1927 zamezen další
úpadek státních silnic, způsobený
jednak nedostatečným přídělem
krycích hmot v posledních 13 letech, jednak rychle
se vzmáhající dopravou automobily, a tím
méně bylo možno přistoupiti k provádění
takových úprav silnic, jakých vyžadují
doprava automobilní a zdravotní potřeby obyvatelstva
v městech a osadách. Z nedostatku peněžních
prostředků bylo možno letos prováděti
jen místy úpravu úplně sešlých
úseků venkovských silnic a jen velmi nepatrnou
měrou podporovati úpravu městských
úseků státních silnic.
Ministerstvo veřejných prací pokládalo
proto za svou nejpřednější povinnost
zajistiti prostředky potřebné pro řádné
udržování a pro zlepšování
našich veřejných, hlavně státních
silnic. Přijetím zákona o silničním
fondu bylo tohoto účelu dosaženo a lze proto
očekávati, že zmíněný
zákon dá mocný podnět k rychlému
rozvoji silnic a k oživení celého hospodářského
života státu. Ještě letos budou učiněny
všechny přípravy, aby příštím
rokem mohla se stavební činnost v tomto oboru plně
rozvinouti.
V oboru novostaveb státních silnic pokračuje
ministerstvo veřejných prací ve vybudování
a doplnění sítě státních
silnic na Slovensku a v Podkarpatské Rusi podle rozsáhlého
programu sestaveného v r. 1920 a spočívajícího
v zásadě na zřízení silničních
spojů vedoucích od západu k východu.
Poměrně nepatrné, pro tento účel
až dosud ve státních rozpočtech určené
prostředky nedovolovaly však dosud rychlejší
tempo v této stavební akci. Přes to přikročeno
bylo letos ke stavbě důležitých silnic
spojujících Moravu se Slovenskem (Břeclava
- Bratislava a Holič - Hodonín). Převzetím
výdajů za úpravy nynějších
státních silnic silničním fondem a
přídělem peněz z tohoto fondu bylo
možno úvěr státního rozpočtu
1928 pro stavbu nových a přestavbu nynějších
státních silnic vydatněji preliminovati,
čímž umožněno bude příštím
rokem rozvinouti i na tomto poli rozsáhlejší
činnost.
Kromě toho zamýšlí ministerstvo veřejných
prací v r. 1928 přikročiti k postupné
inkameraci významných silnic v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku, jakmile budou tyto za podpory silničního
fondu tak upraveny, aby vyhovovaly předpisům platným
pro státní silnice.
Podporování nových staveb silnic nestátních
bylo v r. 1927 omezeno na míru nejnutnější;
podpory udíleny byly jen pro stavby v krajinách
se značnou nezaměstnaností. Vzhledem k stále
trvající nezaměstnanosti bude i v r. 1928
v této činnosti podle potřeby pokračováno.
Zákonem z 15. října 1925, č. 227 Sb.
z. a n. o státní pomoci při živelních
pohromách z r. 1925, povolena byla k poskytování
státních podpor na napravení povodňových
škod na silnicích, cestách a mostech částka
24 mil. Kč, která však povolenými podporami
byla již úplně zabrána. Výplata
podpor rozvržena jest však ještě na léta
příští.
Pokud jde o státní mosty, provádějí
se letos v celé republice stavby 26 nových mostů
státních v celkovém nákladu 12 mil.
Kč; s podporou státu staví se pak 14 nestátních
mostů nákladem 23 mil. Kč, ke kterému
přispívá stát asi 10 mil. Kč.
V r. 1928 má býti započato se stavbou 25
nových státních mostů nákladem
8 mil. Kč a se stavbou 23 nestátních mostů
nákladem 24 mil. Kč, ke kterému stát
přispěje asi 9 mil. Kč.
Činnost ministerstva veřejných prací
v r. 1927 spočívala též v přípravě
a v provádění zákonů týkajících
se oboru silnic a mostů. Spolupracováno bylo na
vydání a provádění zákona
o silničním fondu a projednávána byla
osnova jednotného silničního zákona
a řádu silniční policie, které
budou v r. 1928 dokončeny.
V oboru vodohospodářského podnikání
sleduje ministerstvo veřejných prací soustavnými
úpravami říčních toků
omeziti co možno nejvíce škody způsobované
každoročně velkými vodami, usiluje o
to, aby splavňovací práce a přístavní
stavby mohly v největším rozsahu sloužiti
rozvoji čsl. plavby a snaží se též
vhodným využitím vodních sil co nejvíce
vyjíti vstříc potřebám levné
energie.
V rámci těchto úkolů byla činnost
ministerstva veřejných prací v r. 1927 tato:
V oboru splavňovacích a přístavních
prací bylo v r. 1927 sledováno soustavné
dokončení dříve započatých
prací na Vltavě a Labi a jich postupné rozšíření
na další, hlouběji do vnitrozemí sahající
tratě, zlepšení plavební dráhy
dunajské, účelné vybudování
a vystrojení přístavů a překladišť,
jakož i přípravné práce pro příští
vybudování plavebních spojení mezinárodních
toků na území československém,
aby se mohla říční plavba československá
plně vyvinouti. Podle programu pokračovalo se v
trati vltavské nad Prahou, v pracech hloubících
nad Štěchovicemi, prováděly se další
úpravy smíchovského nábřeží
v Praze, vybudovalo se východní pobřeží
Holešovického přístavu pro překlad
a pracovalo se na úpravách maninských, kde
se provedlo převedení vltavského toku v nové
řečiště a upravovaly cenné stavební
plochy pro účely nádraží a přístavní.
Pokračovalo se ve vybudování a vystrojení
přístavu mělnického a přilehlých
překladišť. Na středním Labi odstranily
se škody způsobené velkými vodami v
roce 1926 a pokračovalo se v rozestavěných
stavbách, zejména na jezu v Lobkovicích,
v úpravách tratí Brandýs - Kostelec,
u Nymburka, v Kolíně, nad Labskou Týnicí,
u Rosic a pod Smiřicemi.
V labské trati mezi Mělníkem a čsl.
hranicemi budoval se plavební kanál a plavební
komory Masarykova zdymadla u Střekova, pokračovalo
se v úpravách řečiště
v sousední trati a prováděly se práce
k zajištění plavební dráhy.
V pohraniční trati dunajské pracovalo se
v dohodě s Rakouskem a Maďarskem na odstranění
plavebních překážek v řečišti,
zejména brodů u Děvína, Baky atd.
V přístavu bratislavském a komárenském
bylo třeba vybudovati pro rostoucí překlad
zboží, který jest důležitým
zdrojem státních příjmů, nová
skladiště přístavní, vystrojiti
nábřeží novými jeřáby,
provésti rozšíření nábřežních
a železničních úprav atd.
V trati dolního Váhu prováděly se
nezbytné úpravy řečiště.
Z úprav regulačních pracovalo se v
roce 1927 na těchto význačnějších
stavbách:
V Čechách: na úpravě Nisy v Liberci,
Orlice v Malšovicích, Úpy v Havlovicích,
Chrudimky u Seče a v Pardubicích, na přehradě
na Černé Desné, na úpravě Vltavy
v Budějovicích a v jiných dalších
29 menších stavbách.
Na Moravě: na úpravě Svratky v Brně
pod Dlouhým mostem, na Oslavě v Meziříčí
a na Moravě u Hodonína, Bolelouce, u Tovačova,
Kojetína, u Kroměříže - Kvasic,
Nedakonic, Uh. Ostrohu, Vnorova, na Dyji u Břeclavy a u
Vystonic, kromě družstevních tratí.
Ve Slezsku: na úpravách řeky Ostravice ve
Vel. Ostravě, v Hrušově, Paskově a Frýdlandě,
na řece Čeladnici v Čeladné a Pstruži,
na Odře a na Opavici pod mostem dráhy Opava - Hlučín,
mimo řadu menších úprav.
Na Slovensku: na úpravě Váhu v Píšťanech,
Vrútkách, Trenčíně a 22 menších
stavbách, na Moravě pohraniční u Gajar,
Děvínské Nové Vsi, jakož i na
řadě menších staveb na Toryse, Hronu
a Oravě.
Na Podkarpatské Rusi: na úpravách řeky
Tisy u Solotviny, Sokernice a Eseně a na menších
stavbách na řekách Tereblji, Rice, Terešvě
a Uži.
Prováděly se dále různé vodárenské,
kanalisační stavby, z nichž se uvádí
zejména kanalisační práce hradčanské
a přilehlého území. V souvislosti
s těmito pracemi prováděla se rekonstrukce
rybníka v Litovicích a budovala se přívodní
štola k vodojemu ve Střešovicích.
Pokud jde o využití vodních sil, nesla
se v roce 1927 činnost hlavně k tomu, aby dokončeny
byly stavby vodních elektráren a aby připraveny
byly projekty, případně práce a stavby
oněch hydrocentrál, které vzhledem k soustavné
elektrisaci státu jsou potřebny.
Tak v Kolíně bylo pokračováno ve stavbě
hydrocentrály, kteráž byla započata
před válkou. V Přelouči, Miřejovicích
a ve Starých Horách pokračováno v
dostavbách hydrocentrál. Bylo započato se
stavbou vyrovnávací nádrže ve Verdeku,
která tvoří součást využití
vodní síly na Labi nad Dvorem Králové.
Na Uži nad Užhorodem byla dokončena stavba jezu
a započata stavba vtoku do kanálu za účelem
využití vodní síly.
Konaly se přípravy k zahájení staveb
hydrocentrál na Vltavě u Vraného, Štěchovic
a Slap, na Labi u Střekova, Kostelce, Smiřic, Krausových
Bud, na Chrudimce u Seče, na Bystřičce u
přehrady, na Moravici u Krušperku, na Váhu
u Dolních Kočkovců atd.
Sledovány vodohospodářské plány
všech význačných toků v souvislosti
s využitkováním vodní síly.
V pracích regulačních bude se v roce
1928 pokračovati, po příp. budou zahájeny
následující význačnější
práce:
V Čechách: úprava Mže v Plzni, Ohře
v Chebu a přehrada na Ohři nad Karlovými
Vary, dále úprava Vltavy a Malše v Čes.
Budějovicích, mimo řadu menších
naléhavých úprav.
Na Moravě: pokračování v úpravě
řeky Moravy na 8 místech a zahájení
nových staveb u Litovle, ve Veselí n. M. a v Uh.
Ostrohu, dále na Svratce ve Vel. Brně a nad soutokem
Svratky a Jihlavky, jakož i úprava Velečky
u Strážnic a přehrady u Vranova.
Ve Slezsku: pokračování úpravy Ostravice
ve Vel. Ostravě, v Hrušově, pod Frýdkem,
dále úprava na řece Lučině,
úprava přítoků Ostravice a úpravy
v povodí Odry.
Na Slovensku: nutno provésti stavby ochranných hrází
na Váhu u Píšťan a Trenčína
a úpravu v Ružomberku, dále úpravu řeky
Hernadu v Košicích a Torisy u Prešova.
Na Podkarpatské Rusi: úprava Uhu v Užhorodě,
Tisy u Vyškova v zájmu umožnění
stavby silničního mostu, dále u Tekelházy,
Čopu a j.
Pokud jde o práce vodocestné (splavňovací
a přístavní): Přikročí
se k novým úpravám řečiště
nad Prahou, dokončí bagrovací práce
nad Štěchovicemi, zřídí se tamtéž
lodní útulek, zbuduje se silnice k zdymadlu slapskému
a pokračováno bude v přípravných
pracích pro stavbu zdymadla nad Štěchovicemi.
Na staveništi maninském v Praze budou dále
prováděny práce, sloužící
k zužitkování ploch získaných
přeložením řečiště.
Na středním Labi soustředí se hlavní
činnost na spojení provedených úprav
v trati mezi Kolínem a Mělníkem, zejména
vybudováním sdruženého stupně
Brandýs - Kostelec n./L. V trati nad Kolínem provedou
se nutné práce úpravní a ochranné.
Přístav mělnický a přilehlá
překladiště se vystrojí a předají
do provozu.
Na zdymadle střekovském se po dokončení
stavebních prací na plavebních komorách
převede plavba z nynějšího řečiště
do plavebního kanálu, čímž bude
odstraněna dosavadní největší
závada plavební na Labi, jakou byly Střekovské
proudy.
Na pohraniční trati dunajské bude se pokračovati
společně s Rakouskem a Maďarskem na zlepšovacích
úpravách řečiště; přístav
bratislavský a komárenský bude opatřen
dalšími skladišti, překládacími
zařízeními atd., aby vyhověl rychle
se rozvíjející potřebě překladní.
Generelní projekt průplavu Labsko - Odersko - Dunajského
bude dokončen.
V oboru využití vodních sil dokončí
se hydroelektrická centrála v Kolíně,
provede se rekonstrukce jezu v Miřejovicích, vykoná
se stavba vyrovnávací nádrže u Verdeku,
zřídí se vypouštěcí zařízení
pro využití vodní síly Chrudimky u přehrady
sečské, provedou se některé dodatky
u hydrocentrál ve Starých Horách, Miřejovicích
a v Přelouči. Započne se s vybudováním
vodní síly na Váhu u Dolních Kočkovců.
Dokončí se na Uži nad Užhorodem stavba
vtokového objektu a započne se se stavbou hydrocentrály
u prvního stupně. Provedou se předběžné
práce související se stavbou hydrocentrál
na Labi v Kostelci, Drahelicích, Smiřicích,
u Krausových Bud a Střekova, na Vltavě nad
Prahou, na Chrudimce u Seče, na Orlici u Pastvin, na Moravě
u Krušperka a jinde.
Činnost ministerstva veřejných prací
jakožto budovatele podmínek pro čsl. plavbu
směřovala v roce 1927 jednak k její úpravě
po stránce správní, jednak k upevnění
její posice v mezinárodní dopravě.
Po stránce správní vydány byly řády
sjednané mezinárodními komisemi labskou a
dunajskou a to: Řád stanovící podmínky
a rozsah zkoušek pro udělení průkazů
o plavecké způsobilosti na mezinárodní
síti labské, řád plavební policie
pro Dunaj, řád o voroplavbě na mezinárodním
Labi, připraven byl dále řád pro cejchování
lodí a vypracován návrh řádu
plavební policie pro mezinárodní síť
labskou a návrh řádu celního uzávěru
pro labské lodi.
Aby bylo lze vyhověti potřebám plavby a závazkům
vyplývajícím ze zmezinárodnění
řek, uvedeny byly v tomto roce v činnost poříční
plavební úřad pro oblast labskou s expositurou
v Ústí n. Labem a expositura poříčního
plavebního úřadu pro oblast dunajskou v Komárně.
Velká péče byla věnována upevnění
posice čsl. plavby v mezinárodní dopravě.
Hlavní snahou při řešení otázek
s tím souvisejících bylo, aby toto důležité
odvětví hospodářské činnosti
tvořilo v Československé republice samostatný
celek, nezávislý na sousedních státech,
které v době počátku čsl. plavby
měly velké plavební podniky, zařízené
přístavy a starou obchodní tradici, což
byl veliký náskok.
Včasné zřízení a postupné
rozšiřování čsl. přístavů
hlavně v Bratislavě a Komárně na Dunaji,
rychlé opatření loďstva s použitím
ustanovení mírových smluv a cílevědomé
úsilí státní správy ve věci
přístavního provozu, železničních,
přístavních a překládacích
tarifů umožnilo čsl. plavbě, že
se stala v mezinárodní dopravě schopnou konkurence.
Z činnosti vyvinuté v tomto směru v roce
1927 dlužno poukázati na další rozšíření
přístavu bratislavského, komárenského,
mělnického a holešovického. K upevnění
posice čsl. plavebních podniků v cizině
vyjednává se s Německem o přidělení
přístavního pásma v Hamburku, v Pasově
a v Řezně, s Rakouskem o přidělení
přístavního pásma ve Vídni
a s Maďarskem o přidělení pásma
v Budapešti.
Rozvoj čsl. vodní dopravy v posledních 4
letech je patrný z těchto čísel:
1924 | 1925 | 1926 | ||
Úhrnný překlad v přístavech labských a vltavských | 2,209.225 | 3,529.761 | 3,493.547 | 3,697.012 |
Úhrnný překlad v dunajských přístavech | 199.961 | 485.899 | 838.882 | 864.198 |
Plavbu po čsl. řekách Labi s Vltavou, po
Dunaji a po Odře provozují v prvé řadě
Čsl. plavební akciová společnost Labská,
Čsl. akciová plavební společnost Dunajská
a Čsl. plavební akciová společnost
Oderská, založené v létech 1922 - 1924;
na nich jest stát zúčastněn 72% a
soukromý kapitál 28% akciového kapitálu.
Tyto společnosti vládnou dohromady 90 parníky
o 35.500 HP a 454 nákladními vlečnými
loděmi o 249.000 tunách nosnosti, tedy celkem 544
loděmi a mají ve všech důležitých
pobřežních místech své stanice,
agencie a skladiště.
Toto loďstvo jest téměř výhradně
zaměstnáno zahraniční dopravou čsl.
nákladů na tratích jednak mezi Prahou a Hamburkem,
mezi Pasovem, Bratislavou a Galacem a mezi Kozlím (v pruském
Slezsku), Berlínem a Štětínem.
Labská | |||||
Dunajská | |||||
Oderská | |||||
Cizozemské plavební společnosti německé,
rakouské a maďarské, král. SHS a rumunské,
již podle zásad o volnosti mezinárodní
plavby mají svobodný přístup do největší
části čsl. přístavů,
dopravily v roce 1926 čsl. zboží po Labi 1,440.000
t, po Dunaji 624.000 t, a po Odře 205.000 t, dohromady
tedy 2,269.000 t.
Loďstva čsl. plavebních společností,
jsouce plně zaměstnána, nestačí,
aby se v dopravě čsl. nákladu více
uplatnily a proto ministerstvo veřejných prací
přihlížejíc ke snahám ostatních
pobřežních států, vybudovati
a zlepšiti za státní podpory svoje říční
loďstvo za světové války zanedbané,
rozmnožuje postupně labské a dunajské
loďstvo, hledíc zejména zesíliti pravidelnou
dopravu mezi Prahou a Hamburkem a mezi Bratislavou a hlavními
podunajskými přístavy rychloloděmi
nových typů, jež se velmi dobře uplatnily.
Lodě tyto se vším zařízením
jsou stavěny vesměs v tuzemských závodech
a jejich posádka sestává z čsl. příslušníků.
Také zmodernisování oderského loďstva
věnuje se účinná péče,
aby dotyčná společnost mohla se uplatniti
také ve vývozu čsl. zboží, jež
zejména ze Slovenska gravituje k dopravě po Odře.
Velká důležitost zahraniční dopravy
po Labi, Odře a Dunaji nejlépe objasňuje
okolnost, že čsl. doprava přes Hamburk, jež
v roce 1913 byla 1,350.000 t, při stále stoupající
tendenci dosáhla v roce 1927 1,680.000 t při stejné
dopravě přes Terst rovnající se dopravě
předválečné.
Osobní dopravu provozuje kromě Pražské
paroplavební společnosti a Českosaské
paroplavební společnosti také Čsl.
akc. plavební společnost Dunajská v trati
mezi Vídní a Bratislavou.
V roce 1928 bude pokračováno ve vytčeném
programu, jak uvedeno vpředu. Podle postupu jednání
mezinárodních říčních
komisí bude prováděna úprava plavební
správy a pokračováno v zákonné
úpravě otázek souvisejících
s plavbou.
V roce 1927 činnost ministerstva veřejných
prací v letectví soustředila se k tomu, aby
na území ČSR bylo svedeno pokud možno
nejvíce mezinárodních linií leteckých,
dále bylo pracováno na vybudování
letišť již existujících a na zřízení
potřebných letišť nových, jakož
i na zřízení letišť pomocných
a orientačních zařízení (letecké
nápisy).
V oboru legislativním připravovány byly návrhy
prováděcích nařízení
k leteckému zákonu.
V roce 1927 byla sjednána letecká dohoda s Německem
a Rakouskem a byly zřízeny linie Berlín -
Praha - Vídeň, Vratislav - Praha - Mnichov, Sasská
Kamenice - Praha, Sasská Kamenice -Mariánské
Lázně, které přistoupily k liniím
již dříve existujícím. Zároveň
bylo jednáno o uskutečnění leteckého
spojení s Londýnem. Čsl. státní
aerolinie rozšířily svůj provoz o linii
Praha - Mariánské Lázně. V důsledku
toho byla v roce 1927 Praha letecky spojena s těmito městy:
Berlín, (Drážďany) Sasská Kamenice,
Štrasburg, (Führt - Norimberg), Mar. Lázně,
Mnichov, Vídeň, Brno - Bratislava - Košice,
Varšava - Vratislav. Brno bylo letecky spojeno s Prahou,
Vídní, Bratislavou, Krakovem a Vratislavou, Hlivicí.
Létání na jednotlivých liniích
provozovaly: Čsl. letecká společnost, Čsl.
státní aerolinie, Mezinárodní vzduchoplavecká
společnost, Deutsche Lufthansa, Österreichische
Luftverkehrs Ges. a Polska linja lotnicza.
Dosavadní letiště "Praha", "Bratislava"
a "Brno" byla rozšířena a byly vybudovány
další potřebné stavby, jakož i
zařízení signální a osvětlovací.
V první polovině roku bylo zřízeno
letiště v Mariánských Lázních,
upraveno a zřízeny potřebné stavby,
bylo započato jednání o zřízení
letiště v Mor. Ostravě, v Hradci Králové,
Liberci, Karlových Varech a Užhorodě, zároveň
byly provedeny přípravné práce pro
zřízení letišť pomocných.
Pro rok 1928 proponuje se uskutečnění spojení
s Londýnem a linie Praha - Záhřeb - Terst.
Stávající letiště budou vybudována
jak toho provoz vyžaduje a proponovaná letiště
budou zřizována. Rovněž bude pokračováno
v zřizování letišť pomocných,
leteckých, orientačních nápisů
a signalisačních zařízení nutných
pro zamýšlený noční provoz linií.
Bude podporováno vybudování letadel třímotorových.
V roce 1927 bylo pracováno zejména na dokončení
rozhraničovacích prací na hranici čsl.-polské
ve východní Haliči a na zhotovení
operátu, uzavřen hraniční statut pro
Hlučínsko a jednáno o hraničních
statutech čsl.-polském, čsl.-rumunském,
čsl.-maďarském a čsl.-rakouském,
dále o úmluvě upravující rozdělení
majetku čsl.-maďarskou hranicí rozdělených
obcí a žup, jakož i o smlouvách, týkajících
se úpravy říční policie na
Dunaji a správy hraniční Odry.
Upravovací práce na hranici čsl.-německé,
obstarávané v roce 1927 pouze 9 pracovními
skupinami, budou v roce 1928 rozšířeny na 18
pracovních skupin z důvodu urychlení těchto
prací.
Podle zákona z 22. července 1919, čís.
438 Sb. z. a n. a zákonů jej doplňujících
byla v letech 1919 až včetně 1926 na účast
státu na všeužitečných elektrických
podnicích věnována celková částka
Kč 72,804.400,-.
Úhrnné investice všeužitečných
elektrárenských společností koncem
roku 1926 přesahují 1,3 miliardy Kč. Bilance
podniků jsou příznivé, dividendu vyplácejí
společnosti: Středolabský elektrárenský
svaz v Kolíně (3,8%), Západomoravské
elektrárny v Brně (3,8%), Středomoravské
elektrárny v Přerově (3%), Moravsko-slezské
elektrárny v Mor. Ostravě (3%), Západoslovenské
elektrárny v Bratislavě (2%) a Středoslovenské
elektrárny v Báň. Bystřici (2%). Nově
zřízena byla společnost Jihoslovenských
elektráren v Komárně, která převzala
do provozu státní elektrárnu v Komárně.
Současně provádí se elektrisace komárenského
přístavu.
Zahájeny byly přípravné práce
pro utvoření Východoslovenských elektráren
v Košicích, jež měly již positivní
výsledek. Tím postaráno jest o provedení
soustavné elektrisace celého státu mimo území
severních a severozápadních Čech a
Podkarpatské Rusi, v nichž započalo se také
již s přípravnými pracemi.
O stavbách vodních elektráren, směřujících
k využití vodních sil, činí se
zmínka shora v oddílu "Stavby vodohospodářské".
Dalším vývojem elektrisace, zejména
vybudováním nových vodních sil, bude
možno pečovati o rozšíření
použití elektřiny a o zásobení
elektrisovaných tratí železničních
a chemického průmyslu, zvláště
dusíkatého. K zvýšení bezpečnosti
a pravidelnosti dodávky bude nutno starati se také
o dálkové sítě napětí
100.000 V k spojení jednotlivých společností
mezi sebou.
Cejchovní služba pokračuje v roce 1927 tempem
normálního vývoje a vykazuje opět
velmi živou činnost, takže vydání
tohoto odvětví bude zase úplně kryto
vlastními příjmy. Ústřední
inspektorát doplňuje svoje zařízení
pro zkoušení a cejchování všech
druhů teploměrů a laboratorního skla
a zařizuje zkušebnu pro cejchování transformátorů
proudu o napětí do 24.000 Volt a 1.000 amper. Také
předpisy o cejchování taxametrů jsou
tak dalece připraveny, že budou moci býti koncem
roku vydány.
Pro rok 1928 chystá se nová úprava cejchovních
předpisů o mírách na tekutiny a měřidlech
na tekutiny, čímž má býti docíleno
unifikace dosavadních předpisů cejchovních.
Mimo toho provedena bude normalisace měrných baněk
úředních i laboratorních.
Agenda hlavního puncovního úřadu rozšířena
byla na základě vyhlášky ministerstva
financí č. 83 Sb. z. a n. z 21. června 1927
počínaje 1. červencem 1927 o vybírání
paušalované daně přepychové u
některého zboží z drahých kovů
a u hodinek a hodinkových pouzder ze zlata nebo z platiny.
I toto odvětví jest svými příjmy
úplně kryto.
Podle osnovy nového puncovního zákona budou
zavedeny nové ryzosti pro zlaté a stříbrné
zboží, jakož i zkoušení platinového
zboží.