1919 [Ujeté vlakové kilometry.] | 2,099.778 | 25,954.188 | 21,188.031 | 49,241.997 | |
1920 [Ujeté vlakové kilometry.] | 3,256.959 | 36,060.275 | 27,067.177 | 66,384.411 | |
1921 [Ujeté vlakové kilometry.] | 5,793.715 | 43,263.427 | 29,222.572 | 78,279.714 | |
1922 [Ujeté vlakové kilometry.] | 7,355.050 | 46,914.545 | 28,815.209 | 83,085.204 | |
1923 [Ujeté vlakové kilometry.] | 8,338.634 | 48,452.218 | 27,320.653 | 84,111.505 | [Boržodolské železnice, převzaté do státní správy od 1. února 1923.] |
1924 [Ujeté vlakové kilometry.] | 9,498.501 | 51,763.115 | 36,186.624 | 97,448.240 | [Buštěhradská dráha a Ústecko-Teplická dráha, zestátněné od 1. ledna 1923.] |
1925 [Ujeté vlakové kilometry.] | 10,029.609 | 52,815.983 | 37,571.171 | 100,416.763 | [Okresní Frýdlantské dráhy, převzaté do státní správy od 1. ledna 1925, Zvolen -Krupina, zahájen provoz dne 15. ledna 1925.] |
1926 [Ujeté vlakové kilometry.] | 10,614.037 | 53,538.144 | 38,336.907 | 102,489.088 | [Místní dráha Hustopeče - Hustopeče m. převzata do státní správy dne 16. ledna 1926. Všesokolský slet v Praze.] |
1927 [Preliminované vlakové kilometry.] | 11,250.000 | 55,000.000 | 42,000.000 | 108,250.000 | [Marmarošské solné dráhy, zestátněné dne 11. února 1927, Veselí n. M. - Lipov, zahájen provoz dne 19. června 1927. Olympiada dělnických tělocvičných jednot v Praze.] |
1928 [Preliminované vlakové kilometry.] | 11,500.000 | 56,500.000 | 40,000.000 | 108,000.000 | [Motorisace různých tratí, Vsetín - Bylnice Brumov bude zahájen provoz, Lipov - Nové Mesto n. V. bude zahájen provoz.] |
Z preliminovaných vlakových kilometrů pro
rok 1928 připadá na provoz státních
drah:
10,491.000 | 48,380.000 | 36,254.900 | 95,125.900 |
a drah ve státním provozu včetně Košicko-Bohumínské
dráhy:
1,009.000 | 8,120.000 | 3,795.100 | 12,874.100 |
Preliminované km | 77,510.020 | 101,936.340 | 113,800.000 | 128,500.000 | 138,000.000 |
Projeté km | 85,879.904 | 107,462.068 | 122,803.810 | 127,578.612 | 143,592.569 |
Preliminované km | 150,000.000 | 156,000.000*) | 158,846.910**) | 164,000.000**) | 165,780.000**) |
Projeté km | 156,923.123 | 158,675.860 | 160,249.040 | 52,192.374***) | |
*) Včetně Buštěhradské železnice a Ústecko-Teplické dráhy. | |||||
**) lnklusive místní dráhy. | |||||
***) Do konce dubna 1927. |
1924 | 901.072 | 1,848.847 | 97% | 3,957.421 | 3,500.000 | 88% | Nedostatek speciálních krytých a otevřených vozů přes 10 m dlouhých a vozů oplenových. Úhrada uhelné potřeby 91%. |
1925 | 2,059.084 | 2,046.343 | 99% | 3,541.455 | 3,475.360 | 98% | Nedostatek speciálních krytých a otevřených vozů přes 10 m dlouhých. Úhrada uhelné potřeby plná. |
1926 | 2,254.822 | 2,245.813 | 99% | 3,564.775 | 3,342.389 | 93% | Nedostatek speciálních krytých a otevřených vozů přes 10 m dlouhých, jakož i otevřených vozů v době anglické stávky. |
1927 do konce června | 1,113.330 | 1,111.511 | 99% | 1,576.982 | 1,549.798 | 98% | Nedostatek krytých speciálních vozů a otevřených vozů přes 10 m dlouhých. Úhrada uhelné potřeby plná. |
1919 | 1920 | 1921 | 1922 | 1923 | 1924 | 1925 | 1926 | 1919 | 1920 | 1921 | 1922 | 1923 | 1924 | 1925 | 1926 | |
ČSD. (od roku 1923 včetně ÚTD. a BD.) | 413 | 719 | 1.078 | 1.100 | 1.856 | 2.168 | 2.525 | 8.363 | 109 | 209 | 630 | 688 | 920 | 919 | 912 | 2.366 |
Vypůjčené a francouzské opravené | 8 | 22 | ||||||||||||||
Hlučínská repartice | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 4 | 4 | 4 | 4 | 6 | ||||||
ČSD. a ČSD. býv. c. k. st. dr. | 5.255 | 4.764 | 5.077 | 5.460 | 5.313 | 5.188 | 5.041 | 1.300 | 1.126 | 1.271 | 1.398 | 1.385 | 1.368 | 1.360 | ||
ČSD. býv. maď. st. dr. | 678 | 678 | 738 | 693 | 680 | 628 | 597 | 166 | 166 | 107 | 111 | 104 | 103 | 99 | ||
Košicko-Bohumínská | 235 | 218 | 213 | 209 | 207 | 133 | 119 | 96 | 91 | 89 | ||||||
Okresní Frýdlantské dráhy | 14 | 10 | 10 | 4 | 3 | 3 | ||||||||||
Hustopečská dráha | 6 | 1 | ||||||||||||||
Dohromady | 6.346 | 6.161 | 6.918 | 7.513 | 8.100 | 8.236 | 8.407 | 8.5861 | 1.575 | 1.501 | 2.012 | 2.334 | 2.554 | 2.494 | 2.471 | 2.459 |
ČSD. (od r. 1923 včetně ÚTD. a BD.) | 9 | 9 | 22 | 22 | 50 | 51 | 53 | 461 | 8.890 | 23.326 | 32.591 | 33.936 | 49.249 | 50.893 | 51.374 | 104.138 |
Vypůjčené a francouzské opravené | 161 | 2.463 | 2.320 | 1.037 | 810 | |||||||||||
Hlučínská repartice | 2 | 2 | 2 | 2 | 77 | 77 | 76 | 67 | 65 | |||||||
ČSD. a ČSD. býv. c. k. st. dr. | 348 | 345 | 354 | 333 | 329 | 377 | 383 | 33.755 | 31.559 | 49.425 | 51.429 | 49.114 | 47.743 | 45.973 | ||
ČSD. býv. maď. st. dr. | 19 | 19 | 25 | 15 | 15 | 18 | 14 | 22.300 | 22.300 | 9.118 | 9.147 | 9.077 | 9.386 | 9.242 | ||
Košicko-Bohumínská | 15 | 22 | 22 | 21 | 19 | 5.465 | 5.434 | 5.320 | 5.235 | 4.853 | ||||||
Okresní Frýdlantské dr. | 44 | 26 | 26 | |||||||||||||
Hustopečská dráha | 8 | |||||||||||||||
Dohromady | 376 | 373 | 403 | 387 | 418 | 470 | 471 | 480 | 65.106 | 79.648 | 93.531 | 101.091 | 113.760 | 113.453 | 111.915 | 109.025 |
Poznámka: Data jsou vždy z konce roku. Až
do roku 1922 nejsou data přesná, poněvadž
vozy byly používány společně
s nástupnickými státy, nejsouce ani prozatímně
přiděleny. Stav jejich se tudíž stále
měnil.
Spotřeba norm. paliva na lokomotivách na 1 strojový km v kg | 28,2 | 40,9 | 41,1 | 36,2 | 32,8 | 29,3 | 29,4 | 27,7 | 26,4 |
Spotřeba norm. paliva na lokomotivách na 1000 hrubých tunových km v kg | 145,4 | 202,8 | 205,7 | 181,5 | 1777 | 164,4 | 152,9 | 140,9 | 131,7 |
Cena i tuny norm. paliva v Kč pokud se týká v K | 9,05 | 59,60 | 150,30 | 221,80 | 199,0 | 139,60 | 112,70 | 111,80 | 111,50 |
Spotřeba norm. maziva na lokomotivách na 1 strojový km v gramech | 43,3 | 74,8 | 75,0 | 69,2 | 58,4 | 51,7 | 49,7 | 46,4 | 47,0 |
Cena 1 kg maziva v Kč pokud se týká v K | 0,183 | 2,48 | 7,69 | 9,77 | 6,22 | 2,54 | 2,24 | 2,27 | 2,02 |
Výkon 1 lokomotivy ročně ve stroj. km | 38.520 | 26.071 | 28.890 | 31.560 | 32.192 | 32.516 | 35.559 | 36.318 | 37.111 |
Výkon 1 lokomotivy ročně v 1000 hrubých tunových km | 7.566 | 5.259 | 5.765 | 6.291 | 5.936 | 5.801 | 6.844 | 7.141 | 7.454 |
Na 1 zaměstnance vozební služby připadá strojových km | 6.460 | 4.350. | 4.960 | 5.096 | 5.675 | 6.019 | 6.660 | 6.942 | 7.160 |
Na 1 zaměstnance vozební služby připadá 1000 hrubých tunových km | 1.268 | 877 | 950 | 1.017 | 1.028 | 1.072 | 1.282 | 1.365 | 1.438 |
Na 1 strojní četu připadá strojových km | 19.203 | 20.571 | 21.694 | 23.624 | .23.413 | 24.122 |
Most | 76,30 | 10,96 | 87,26 | 76,16 | 10,83 | 86,99 | - 0,14 | - 0,13 1) | - 0,27 | - 0,18 | - 1,19 | - 0,28 | 1) v r. 1925 platilo se u mnohých dolů vlečné, v r. 1926 se neplatilo. |
Falknov | 68,03 | 9,89 | 77,92 | 66,99 | 7,66 | 74,65 | - 1,04 | - 2,23 2) | - 3,27 | - 1,53 | - 22,55 | - 4,20 | |
Handlová | 114,56 | 16,45 | 161,01 | 142,58 | 16,23 | 158,81 | - 1,98 | - 0,22 | - 2,20 | - 1,37 | - 1,34 | - 1,37 | 2) v r. 1926 se platilo vlečné u dolu Karoli, Johani a Kästner Z., v r. 1926 se neplatilo. |
Hnědé | 77,96 | 10,99 | 88,95 | 77-43 | 10,71 | 88,14 | - 0,29 | - 0,34 | - 0,63 | - 0,37 | - 3,09 | - 0,71 | |
Plzeň | 221,12 | 26,03 | 247,15 | 219,30 | 25,30 | 244,60 | - 1,82 | - 0,73 3) | - 2,55 | - 0,82 | - 2,80 | - 1,03 | 3) Důl Pankrác o 10.000 tun méně - měl 7% uhel. daň. |
Kladno | 187,38 | 25,47 | 212,85 | 186,50 | 25,50 | 212,-- | - 0,88 | + 0,03 4) | - 0,85 | - 0,47 | + 0,10 | - 0,40 | |
Trutnov | 192,13 | 20,32 | 212,95 | 190,08 | 20,11 | 210,19 | - 2,05 | - 0,21 | - 2,26 | - 1,06 | - 1,03 | - 1,06 | 4) v r. 1925 se odebírala "Slávka", která měla pouze 9% daň uhel. a neplatila příplatek na horníky. |
Rosice | 177,50 | 9,96 | 187,46 | 162,82 | 15,18 | 178,-- | - 14,68 | + 5,22 5) | - 9,46 | - 8,27 | + 52,4 | - 5,04 | |
M. Ostrava | 143,19 | 18,30 | 161,49 | 142,40 | 18,21 | 160,61 | - 0,79 | - 0,09 | - 0,88 | - 0,55 | - 0,49 | - 0,54 | |
Černé | 163,33 | 20,88 | 184,21 | 162,54 | 20,77 | 183,31 | - 1,69 | - 0,02 | - 17,1 | - 1,03 | - 0,10 | - 0,93 | 5) v r. 1925 cena bulek konečná - v r.1928 základ a dávky. |
Celkem | 107,89 | 14,51 | 122,40 | 106,39 | 14,13 | 120,52 | - 0,60 | - 0,22 | - 0,82 | - 0,56 | - 1,51 | - 0,67 |
1 | Břeclav-Lednice | 603.220 | 800.360 | 197.140 | 50.000 | 247.140 | 14.390 | |
2 | Častolovice - Rychnov n. K. - Solnice | 1,024.320 | 1,546.720 | 522.400 | 45.000 | 567.400 | 772.050 | |
3 | Hanušovice - Staré Město | 359.000 | 528.170 | 169.170 | 26.000 | 5.000 | 200.170 | 128.350 |
4 | Hustopeče u Brna - Hustopeče u Brna město | 474.530 | 507.890 | 33.360 | 33.360 | 79.080 | ||
5 | Jilemnice - Roketnice | 2,178.150 | 3,050.060 | 871.910 | 170.000 | 40.000 | 1,081.910 | 523.400 |
6 | Liberec - Jablonec - Tanvald | 13,357.230 | 15,896.110 | 2,538.880 | 530.000 | 90.000 | 3,158.880 | 2,618.170 |
7 | Moravská - západní | 6,784.400 | 10,971.380 | 4,186.980 | 300.200 | 60.000 | 4,547.180 | 3,448.380 |
8 | Mutěnice - Kyjov | 716.040 | 993.490 | 277:450 | 76.000 | 353.450 | 105.290 | |
9 | Opava - Hradec | 772.430 | 950.100 | 177.670 | 5.000 | 182.670 | 245.800 | |
10 | Otrokovice - Zlín - Vizovice | 4,809.650 | 4,731.390 | 78.260 | 85.000 | 50.000 | 56.740 | 91.310 |
11 | Petrovice - Kouty | 674.130 | 1,020.970 | 346.840 | 28.000 | 5.000 | 379.840 | 339.110 |
12 | Skalice - Boskovice - Velké Opatovice | 1,774.980 | 2,111.440 | 836.460 | 95.000 | 30.000 | 461.460 | 4,334.860 |
13 | Teplice - Poříčí - Trutnov | 2;565.340 | 3,155.830 | 590.490 | 54.000 | 50.000 | 694.490 | 500.340 |
14 | Velké Březno - Verneřice - Úštěk | 953.500 | 1,943.900 | 990.400 | 64.000 | 30.000 | 1,084.400 | 1,142.050 |
15 | Votice - Sedlčany | 1,353.720 | 1,381.390 | 27.670 | 8.000 | 5.000 | 90.670 | 34.170 |
16 | Zaječí - Čejč - Hodonín | 5,510.600 | 5,634.680 | 124.080 | 144.000 | 60.000 | 328.080 | 263.740 |
17 | Banská Bystrica - Harmanec | 1,253.300 | 1,288.620 | 35.320 | 130.000 | 15.000 | 180.320 | 299.880 |
18 | Bratislava - Komárno | 10,836.500 | 12,719.300 | 1,882.800 | 340.000 | 100.000 | 2,322.800 | 2,789.680 |
19 | Čadca - Makov | 1,289.270 | 2,209.810 | 920.540 | 170.000 | 25.000 | 1,115.540 | 823.650 |
20 | Hronská Breznica - Levice | 8,154.000 | 11,804.930 | 3,650.930 | 260.000 | 50.000 | 3,960.930 | 5,093.680 |
21 | Humenné - Stakčín | 1,235.470 | 2,038.350 | 802.880 | 155.000 | 25.000 | 982.880, | 1,000.140 |
22 | Kežmarok - Spišská Belá | 881.830 | 1,384.870 | 503.040 | 30.000 | 10.000 | 543.040 | 132.620 |
23 | Komárno - Gúta | 629.500 | 1,555.720 | 926.220 | 120.000 | 30.000 | 1,076.220 | 991.370 |
24 | Košice - Turňa | 2,931.910 | 4,581.670 | 1,649.760 | 400.000 | 25.000 | 2,074.760 | 1,122.030 |
25 | Levice - Šurany | 4,464.500 | 7,124.340 | 2,659.840 | 210.000 | 35.000 | 2,904.840 | 2,798.920 |
26 | Lučenec - Halič | 244.100 | 682.060 | 437.960 | 30.000 | 15.000 | 482.960 | 502.950 |
27 | Lučenecká místní dráha | 2,295.520 | 4,966.730 | 2,671.210 | 240.000 | 40 000 | 2,951.2101 | 2,934 540 |
28 | Nitra - Zbehy - Radošina | 1,314.300 | 1,867.770 | 553.470 | 120.000 | 37.500 | 710.970 | 981.820 |
29 | Piešťany - Vrbové | 957.800 | 1,375.400 | 417.600 | 50.000 | 18:000 | 485.600 | 549.690 |
30 | Podbrezová - Tisovec | 7,186.500 | 8,942.980 | 1,756.480 | 500.000 | 60.000 | 2,316.480 | 3,302.430 |
31 | Poprad - Kežmarok | 2,584.730 | 3,581.930 | 997.200 | 65.000 | 35.00 | 1,097.200 | 724.820 |
32 | Prešov - Bardiov | 2,362.260 | 5,586.730 | 3,224.470 | 180.000 | 40.000 | 3,444.470 | 2,472.960 |
33 | Rimavská Sobota - Poltár | 501.900 | 1,528.170 | 1,026.270 | 159.400 | 30.000 | 1,215.670 | 1,089.110 |
34 | Ružomberok - Rokytnica | 1,141.580 | 2,100.430 | 958.850 | 100.000 | 30.000 | 1,088.850 | 888.190 |
35 | Slovenská - západní | 11,030.500 | 16,842.490 | 5,311.990 | 510.000 | 70.00 | 5,891.990 | 5,507.780 |
36 | Šahy - Krupina | 2,061.000 | 3,778.040 | 1,717.040 | 180.000 | 32.00 | 1,929.040 | 1,854.480 |
37 | Šala n. Váhom - Neded | 1,067.400 | 1,589.440 | 522.040 | 85.000 | 28.000 | 635.040 | 639.860 |
38 | Šamorýn - Úsor | 215.700 | 514.400 | 298.700 | 40.000 | 15.000 | 353.700 | 317.860 |
39 | Spišská Belá - Podolinec | 543.760 | 969.790 | 426.030 | 40.000 | 25.000 | 491.030 | 652.810 |
40 | Teplá - Nemšová - Lednické Rovné | 1,168.500 | 1,335.200 | 166.700 | 95.000 | 25.000 | 286.700 | 204.900 |
41 | Teplá - Trenčianské Teplice | 496.100 | 733.170 | 237.070 | 40.000 | 15.000 | 292.070 | 88.160 |
42 | Topoľčany - Bošany - Trenčín | 5,048.000 | 6,695.400 | 1,647.400 | 210.000 | 40.000 | 1,897.400 | 2,644.410 |
43 | Trebišov - Vranov | 1,167.520 | 2,097.820 | 930.300 | 95.000 | 26.000 | 1,051.300 | 522.600 |
44 | Vlachy - Spišské Podhradie | 373.090 | 1,003.640 | 630.550 | 35.000 | 10.000 | 675.5501 | 368.590 |
45 | V údolí Gelnice | 3,122.540 | 4,478.400 | 1,355.860 | 150.000 | 25.000 | 1,530.860 | 1,795.290 |
46 | V údolí Levoče | 929.160 | 1,615.950 | 686.790 | 50:000 | 15.000 | 751.790 | 388.230 |
47 | V údolí Muráně | 2,455.400 | 3,813.370 | 1,357.970 | 140.000 | 40.000 | 1,537.970 | 1,406.110 |
48 | V údolí Oravy | 3,938.810 | 8,485.050 | 4,546.240 | 450.000 | 50.000 | 5,046.240 | 4,018.780 |
49 | V údolí Štítnice | 1,468.900 | 1,839.730 | 370.830 | 85.000 | 30.000 | 485.830 | 317.910 |
50 | V údolí Žitvy | 4,045.500 | 7,117.650 | 3,072.150 | 245.000 | 50.00 | 3,367.150 | 3,914.910 |
51 | Žilina - Rajec | 2,025.850 | 2,431.200 | 405.350 | 80.000 | 25.000 | 510.350, | 30.070 |
Dohromady | 135,333.940 | 195,404.430 | 60,070.490 | 7,464.600 | 1,571.500 | 69,106.590 | 67,470.940 | |
Košicko-Bohumínská dráha | 247,132.120 | 275,481.530 | 28;349.410 | 13,264.000 | 900.000 | 42,513.410 | 30,000.000 |
Největší úsilí správy
státních lesů a statků, jakožto
podniku spravovaného podle zásad obchodního
hospodaření, směřovalo v r. 1927 k
účelné organisaci podniku, jehož hospodářské
složky v době přítomné tvoří
soubor různorodých, podle různých
method hospodářských spravovaných
a různě organisovaných podnikových
jednotek, jak převzaty byly od různých vlastníků.
V tomto stavu je prvním úkolem unifikace správního
systému spojená s unifikací účtování,
kterým bude umožněno v podniku podle jeho hospodářských
složek řádně obchodně bilancovati
tak, aby rentabilita a racionelnost hospodaření
jednotlivých složek mohla býti směrodatnými
kruhy jasně posouzena.
V tomto směru vypracován byl zejména návrh
všeobecného organisačního řádu
podniku, služebního řádu zaměstnanců,
ukončeny byly přípravné práce
ku vypracování jednotné soustavy účetní
a připraveno bylo vydání příslušných
řádů, instrukcí a předpisů
služebních ve smyslu ustanovení §§
5, 6, 10, 11, 12, 13, 14, 19 a 21 vládního nařízení
čís. 206 z r. 1924.
Konečná data o postupu provozu a o hospodářských
výsledcích podniku v roce 1927 nelze uvésti,
jelikož hospodářský rok není
dosud ukončen.
1. Činnost hospodářská.
Provoz lesního hospodářství v r. 1927
opírá se většinou o nové hospodářské
základy, zejména pokud jde o předepsaný
roční etát, poněvadž hospodářská
rovnováha v uplynulých letech byla porušena
poškozením a zničením porostů,
jež padly za oběť žíru mnišky
neb kůrovce, anebo živelním pohromám.
V r. 1927 přišly již k těžbě
porosty zdravé, a hmotný úbytek v zásobě
dřevní způsobený uvedenými
kalamitami musí býti nahražován jednak
vhodnými hospodářskými zásahy,
směřujícími k zvýšení
přírůstku a produkce hmot, jednak zintensivněním
těžby, směřujícím ku zvýšení
procenta užitkových hmot a konečně i
opatřeními, směřujícími
k výhodnějšímu zpeněžení
hmot jich zušlechtěním.
Zdar letošních kultur, zejména ve vyšších
polohách republiky, jest vzhledem k příznivému
počasí zajištěn, jímž pro
r. 1927 způsoben byl i nadprůměrný
přírůstek v jehličinách, oproti
tomu však přírůstek listnatých
porostů a zejména. sazenic ve školkách
utrpěl vlivem pozdních mrazů. Tyto působily
též nepříznivě v době
květu, takže úroda lesního semene v
r. 1927 jest podprůměrná.
Zvláštní zmínky zasluhuje povodňová
katastrofa stihnuvší v posledních dnech měsíce
srpna oblast ředitelství v Rachově a v Buštině,
jejíž rozsah nemohl býti dosud přesně
zjištěn, podle došlých zpráv způsobeny
byly však škody milionové.
Jiných živelních a hmyzových kalamit
letos ve státních lesích v pozoruhodné
míře nebylo.
Roční etat předepsaný k těžbě
hospodářskými plány ve státních
lesích nebyl ani v r. 1927 plně vytěžen,
poněvadž nejsou dosud dány předpoklady
pro normální roční výtěž
z nedostatku dopravních zařízení,
jevícího se zejména ve východní
části republiky. Podkarpatská Rus postrádá
dosud zpřístupnění rozsáhlých
mýtných porostů, takže hmoty tvrdé
nemohou býti téměř vůbec těženy
a rozsah i způsob těžby v porostech jehličnatých
jest odvislým od daných poměrů voroplavebního
zařízení, jež bývá velmi
často porušováno častými povodněmi
a přívaly a nutí proto správu státních
lesů k přeměně vodní dopravy
dříví na dopravu po suchu zejména
po lesních drahách.
V oboru dřevařského a lesního průmyslu
byla pracovní energie v r. 1927 zejména na Slovensku
zvýšena, takže pracováno bylo na mnoze
ve více směnách.
Zásobování vlastních větších
pilařských závodů kulatinou bylo příznivé
vzhledem k dostatečnému počtu dělnictva
a povozníků. Mzdy výrobní a dopravní
zůstaly téměř nezvýšeny
a jsou přiměřeny požadavkům doby.
Menších pil, které jsou doplňkem lesního
hospodářství nemohlo býti plně
využito, poněvadž za kulatinu byly docíleny
výhodné ceny a musí býti brán
zřetel na stoupající poptávku domácího
konsumu.
Lesnímu hospodářství jsou také
přičleněny podřadné podniky
jako kamenolomy, rašeliniště, vápenice
a pod., které v r. 1927 dobře pracovaly.
Semenářský závod vykazuje po stránce
obchodní v r. 1927 velmi příznivý
vývoj. Semeno bylo předmětem obchodu téměř
rovnoměrným dílem pro státní
lesy, i pro potřebu soukromých vlastníků
lesů v ČSR. a pro vývoz do ciziny. Odbytištěm
jest Německo, Francie, Italie, Jugoslavie, Rumunsko, Polsko,
Švédsko, Dánsko, Amerika a Rakousko.
Počátkem r. 1927 nastal vzestup cen za dřevní
hmotu stlačených v r. 1926 konkurencí polského
dřeva. Tato koncem r. 1926 polevila, poněvadž
čilou poptávkou po polském dřevě
doznalo toto takového zvýšení cen, že
jeho konkurenční vliv přestal působiti.
V letních měsících běžného
roku se ceny dřeva v ČSR. příznivě
ustálily, a jest naděje, že se udrží
pro dohlednou dobu na této výši. Příznivá
stabilisace cen dříví v r. 1927 byla podporována
zejména přerušením obchodních
styků mezi Anglií a SSSR., takže severní
státy Německo, Anglie a Holandsko hleděly
uhraditi svoji potřebu v zemích jiných a
zvláště v ČSR. Též Maďarsko
přispělo k úpravě cen přímou
poptávkou, zejména po palivovém dřevu,
následkem zvýšení valuty v Rumunsku,
jež bylo dříve pro maďarský trh
překupníkem. V r. 1927 jeví se zvýšený
zájem o bukové dřevo zvláště
pro vývoz do Španělska a Švýcar.
Do ciziny jsou vyváženy přebytky dřeva,
které neskonsumuje domácí trh. Se zřetelem
k nátlaku tuzemských konsumentů není
dosud uvolněno vývozní omezení dřeva,
čímž by byla získána volná
konkurence, která jedině může dáti
cenám dřeva pevný směr. Ceny docílené
v r. 1927 ukazují jako v letech minulých velké
rozpětí, řídící se druhem
dřeviny, sortimentem, proveniencí a odbytištěm.
Výrobní náklady jsou přiměřené
nynějším cenám dřeva; v regulaci
mezd není rušivých zásahů, poněvadž
dělnictva jest dostatek.
Vzrůstající intensita lesního hospodářství
vyžaduje současně přiměřeného
stavu zapracovaných stálých odborných
zaměstnanců, jehož nedostatek jest při
lesním provozu stále citelnější
a jehož brzké odstranění jeví
se nezbytně nutným.
2. Činnost stavební: činnost
podniku v tomto směru jevila se v r. 1927
1. | správních budov, | ||
2. | závodních budov, | ||
3. | dopravních prostředků, | ||
4. | patronátních budov, dále |
5. | správních budov, | |||
6. | závodních budov, |
7. v doplnění a pokračování
staveb dopravních prostředků, lesních
drah, silnic a cest,
8. v započetí s vybudováním dopravních
prostředků nových podle stavebního
programu na 5 let.
Udržování budov správních vyžaduje
poměrně značného nákladu, ježto
správa státních lesů a statků
převzala od bývalých vlastníků
mnohé starší budovy, jichž stav nezbytně
vyžaduje důkladných oprav, aby nebylo jich
užívání ohroženo. Kromě
toho bylo třeba pro své správní a
hospodářské jednotky vzniklé seskupením
převzatých lesů v rámci postátňovací
lesní akce poříditi na vhodných místech
nové správní, budovy. Podle stavebních
programů jednotlivých ředitelství
jest pamatováno na tyto udržovací práce
těmito částkami:
zemí českých a Slovenska | 4,760.000 | ||||
Podkarpatské Rusi | 967.000 |
Postupná industrialisace lesní a hospodářská
vyžadovala, aby dosavadní budovy závodní
byly nejen udržovány, nýbrž i účelně
doplněny a zlepšeny, aby vyhověly zvýšeným
požadavkům.
Bylo tedy věnovati udržování a rekonstrukcím
nejrůznějších hospodářských
a lesních závodních budov zvláštní
péči a pamatováno na tyto práce v
oblasti
zemí českých a Slovenska obnosem | 2,480.000 Kč, |
na Podkarpatské Rusi obnosem | 670.000 Kč. |
Hlavního zřetele a největších
nákladů vyžaduje řádné
udržování rozsáhlé sítě
dopravních prostředků v provozu schopném
stavu. Jde tu zejména o
normální vlečky v délce ca | 12 | |
lesní dráhy v délce ca | 450 | |
lesních a hosp. cest v délce přes | 10.000 | |
ochranných stezek v délce ca | 4.700 | |
vodních cest v délce ca | 365 |
s příslušnými vodními nádržemi
(počtem 25).
Pro udržování těchto dopravních
prostředků, rekonstrukcí jich a rozmnožení
sítě ochranných a manipulačních
stezek, přechodných smyků a cest vývozních,
které jsou předpokladem pro umožnění
zhodnocení těžených produktů,
preliminovány byly částky
v oblasti Čech, Moravy, Slezska a Slovenska | 8,500.000 | |
v oblasti Podkarpatské Rusi ca | 3,400.000 |
z nichž nemalá část byla věnována
na opravné práce na vodních tocích
porušených povodněmi.
Vedle této stavební činnosti, která
se týká budov a dopravních prostředků
dosavadních jsou prováděny během r.
1927 i četné novostavby investičního
rázu a to jak nových správních
a obytných budov, tak i závodních budov,
hlavně však pokračuje se ve plánovitém
vybudování sítě nových dopravních
prostředků, lesních drah, silnic a cest,
jakož i vodních staveb v rámci povoleného
investičního úvěru.
Podle investičního programu na r. 1927 byly povoleny
tyto investiční úvěry:
Bubenči | 2,000.000 | |||||||
Brandýse n./L. | 400.000 | |||||||
Třeboni | 1,200.000 | |||||||
Frýdku | 700.000 | |||||||
Báňské Bystřici | 1,500.000 | |||||||
Žarnovici | 1,000.000 | |||||||
Lipt. Hrádku | 800.000 | |||||||
Solném Hradě | 400.000 | |||||||
Celkem | 8,000.000 | |||||||
Užhorodě | 2,800.000 | |||||||
Buštině | 3,630.000 | |||||||
Rachově | 1,570.000 | |||||||
Celkem | 8,000.000 |
Z význačnějších staveb správních
budov jest uvésti stavby budov lesní správy
v Novém Světě, Čes. Rudolci, Mirochově,
Cepu, Rychňavě, Osadě, Brandýse n./L.,
ze závodních budov stavba parní pily
ve Frýdku, rekonstrukce pily v Lipt. Hrádku, parní
pily ve Šťávničce. Stavba lesních
drah jest nejdůležitější položkou
investičního programu a provádí se
intensivně zejména na Slovensku a Podkarpatské
Rusi.
Hlavní trati lesních drah, které se nacházejí
ve stavbě a blíží se svému ukončení,
lze uvésti tyto:
Hronec - Sihla, | ||
do Prochotské Doliny a Klaku, | ||
Povážské lesní dráhy Ipoltická a Dikulská odbočka, | ||
do údolí Delné, |
lesní dráhy v oblasti lesní správy
Kostrinské do údolí Podjavorníku,
Bystrého, Tichého, Poporotního, Hlubokého
potoka, dále úseky lesních drah do Šepovce,
lesní dráhy z Nereznice přes Dubovo do Krasnašiori,
kterou mají býti zpřístupněny
lesní oblasti ředitelství v Buštině
a kde má býti přeměněna vodní
doprava na suchozemskou.
Výstavbu lesních silnic bylo možno prováděti
vzhledem k obmezeným investičním úvěrům
dosud v menším rozsahu. Provádí se silnice
Holič - Stráže, Nejdek - Wölfling,
Schönbach, Oldřichov - Raspenava, do údolí
Štiavnica.
Vedle těchto hlavních úkolů stavebních
j sou v práci různé stavby vodní:
Jez v Pilaři, vodní nádrže Stohovec,
Studená, Sloboda, Stanislav, jakož i regulační
práce na plavebních drahách na Tise od ústí
Rieky po Apšinec.
Jarní práce počaly později než
obvykle, průběh osevu byl přes to příznivý.
Osení trpělo místy třásněnkami,
zelenoočkou, hrbáčem osenním, také
rzí a plísní sněžnou.
Lijáky způsobily místy zátopy osení
a splavení půdy; pozdní mrazy poškodily
ovoce, píci a žito.
Na mnoha místech dostavilo se krupobití a mělo
za následek značné škody na osení
a ovoci, v některých případech bylo
nutno obilí i zaorati. Zjištěné škody
krupobitím přesahují částku
1,275.000 Kč.
Píce trpěla suchem, také hraboš místy
škodil, obé vyvolalo přechodný, případně
i trvalý nedostatek píce; to platí zejména
o místech s lehčí půdou neb malými
srážkami: Sklizeň sena je podprůměrná,
jakost jeho výborná.
Obili bylo sklizeno bezvadně, dává přiměřenou,
místy výbornou sýpku, jakost zrna je dobrá.
Místy utrpělo obilí značnou škodu
prudkými lijáky.
Brambory na sušších polohách trpí
suchem, jinde jsou pěkné a mají dosti vyvinutých
hlíz.
Cukrovka je ve vývinu pozadu, cukernatost je dobrá,
jen ojediněle, kde byly škody vodou neb kroupami,
je horší než loni.
Okopaniny a pícniny potřebují k dalšímu
zdaru vydatného deště.
Chov užitkového dobytka byl i nadále zdokonalován,
jednak nákupem z osvědčených chovů,
jednak vlastním odstavem.
Z nemocí přicházely mimo obvyklé:
kulhavka, slintavka, nakažlivé zmetání
krav, influenza koní. Léčení věnována
patřičná péče. Průběh
byl většinou mírný, v jednom dvoře
byly ztráty slintavkou citelné.
Výroba mléka stoupla zase proti roku předchozímu
dílem následkem zvýšeného stavu
dobytka, dílem vyšší dojivostí
po lepším krmení.
Mléko prodáváno buď přímo
do měst, neb prostřednictvím družstevních
a obchodních mlékáren.
Odbyt v letních měsících vázl,
na Moravě a Slovensku šly ceny za mléko dolů
vlivem cla a jiných obtíží při
dopravě do Vídně.
Rybářství mělo dobré, teplé
počasí; lze očekávati normální
výtěžek.
Vzhledem k špatné celní ochraně třeba
se obávati klesnutí cen pod výrobní
náklady a tím také nepříznivého
výnosu.
Zdokonalováno a doplňováno zařízení
pivovaru v Benešově. Pivovary mají dobrý
odbyt.
Mlékárny: Nově zařízeny byly
mlékárny v Čejči a Hrušovanech
a opatřeny umělým chlazením. Mlékárna
v Čes. Těšíně, která požívala
před válkou dobrého jména, snaží
se získati dřívější odbytiště
i za hranicemi, což se ponenáhlu daří.
Čistící stanice na obilí vystavěny
v Čejči, Vigláši a Vel. Pavlovicích.
Meliorace staré opravovány; kde nutno, tam prováděny
nové, tak jmenovitě na stát. statku v Hodoníně,
Židlochovicích, Hrušovanech a Tachlovicích.
V r. 1927 zlepšily se honební poměry proti
roku předešlému, bohatému na prudké
lijavce, jichž následkem byly týdny trvající
povodně a to hlavně na Moravě, které
rozsáhlá státní honbiště
zatopily, a zahubily nejen mladou, ale i místy starou zvěř.
Letošní mírná zima dala veškeré
zvěři dobře přezimovati a množství
loni se urodivších žaludů a kaštanů
přispělo k tomu, že zvěř po dobu
zimy neschudla.
Vzhledem k racionelnímu obhospodařování
státních honiteb, šetření a účelnému
krmení se stav zvěře jelení a srnčí
ve volných honitbách značně lepší
a místy dosahuje již stavu normálního.
Stav zvěře daňčí a mufloní
udržuje se v oborách na přiměřené
výši a účelným odstřelem
se reguluje. Letošní přírůstek
této zvěře lze nazvati velmi dobrým.
Zvěř kamzičí byla v Tatrách
po převratu takřka již na vyhubení a
zákaz odstřelu této zvěře až
do roku 1932 a přísné hájení
zvedly stav této zvěře na okrouhle 160 kusů.
Stav zvěře černé; která se
pouze ve volných honbách Slovenska a Podkarpatské
Rusi chová, jest podprostřední, zvěř
tato se vzhledem k její veliké škodlivosti
pilně odstřeluje.
Stav zajíců, králíků a bažantů
jest letošního roku velmi dobrý, naproti tomu
stav koroptví následkem loňských pohrom
jest stále ještě slabý.
Stav zvěře tetřeví a tetřívčí
lze nazvati jenom prostředním, jednak utrpěl
v posledních letech rozmnožením škodné
zvěře v době válečné
a těsně poválečné, mimo to
ruší hlavně zvěř tetřeví
intensita lesního hospodářství a volný
vstup obecenstva do lesů.
V postátňovací lesní akci převzato
bylo do konce roku 1927 ze zabraných lesních velkostatků
celkem 162.165 ha (z toho 141.025 ha lesů). Z toho připadá
na Čechy, Moravu a Slezsko 148.160 ha, na Slovensko a Podkarpatskou
Rus 14.005 ha.
Bylo dále pokračováno v provádění
pozemkové reformy na státním lesním
majetku na Slovensku a v Podk. Rusi za účelem přídělu
půdy domácímu obyvatelstvu na pastviny a
role, při čemž bylo pilně dbáno
toho, aby odstoupeny byly plochy jak z hlediska arrodance státního
majetku, tak i se zřetelem na účel tohoto
přídělu vhodné, k přeměně
na pastviny, resp. ornou půdu způsobilé.
Dále byla v r. 1927 věnována patřičná
péče úpravě poměrů osadnických
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi.
Pozemková reforma na půdě zemědělské
pokračovala na státních statcích Chlumu
u Třeboně, Konopišti, Frýdku, Beznu,
Smiřicích, Holiči, Hodoníně,
Židlochovicích a Vigláši.
Ve směnné akci převzat byl statek Něm.
Lutyň o výměře 1115 ha a Martinice
ve výměře 100 ha.