Počet ujetých, případně preliminovaných vlakových kilometrů na státních a státem provozovaných drahách v r. 1919 - 1928.

Rok
Rychlíky
Osobní vlaky
Nákladní vlaky
Úhrnem
1919 [Ujeté vlakové kilometry.] 2,099.77825,954.188 21,188.03149,241.997
1920 [Ujeté vlakové kilometry.] 3,256.95936,060.275 27,067.17766,384.411
1921 [Ujeté vlakové kilometry.] 5,793.71543,263.427 29,222.57278,279.714
1922 [Ujeté vlakové kilometry.] 7,355.05046,914.545 28,815.20983,085.204
1923 [Ujeté vlakové kilometry.] 8,338.63448,452.218 27,320.65384,111.505[Boržodolské železnice, převzaté do státní správy od 1. února 1923.]
1924 [Ujeté vlakové kilometry.] 9,498.50151,763.115 36,186.62497,448.240[Buštěhradská dráha a Ústecko-Teplická dráha, zestátněné od 1. ledna 1923.]
1925 [Ujeté vlakové kilometry.] 10,029.60952,815.983 37,571.171100,416.763[Okresní Frýdlantské dráhy, převzaté do státní správy od 1. ledna 1925, Zvolen -Krupina, zahájen provoz dne 15. ledna 1925.]
1926 [Ujeté vlakové kilometry.] 10,614.03753,538.144 38,336.907102,489.088[Místní dráha Hustopeče - Hustopeče m. převzata do státní správy dne 16. ledna 1926. Všesokolský slet v Praze.]
1927 [Preliminované vlakové kilometry.] 11,250.00055,000.000 42,000.000108,250.000[Marmarošské solné dráhy, zestátněné dne 11. února 1927, Veselí n. M. - Lipov, zahájen provoz dne 19. června 1927. Olympiada dělnických tělocvičných jednot v Praze.]
1928 [Preliminované vlakové kilometry.] 11,500.00056,500.000 40,000.000108,000.000[Motorisace různých tratí, Vsetín - Bylnice Brumov bude zahájen provoz, Lipov - Nové Mesto n. V. bude zahájen provoz.]


Z preliminovaných vlakových kilometrů pro rok 1928 připadá na provoz státních drah:

rychlíky
osobní vlaky
nákladní vlaky
úhrn
10,491.00048,380.000 36,254.90095,125.900


a drah ve státním provozu včetně Košicko-Bohumínské dráhy:

rychlíky
osobní vlaky
nákladní vlaky
úhrn
1,009.0008,120.0003,795.100 12,874.100


Počet preliminovaných a projetých strojových kilometrů v létech 1919 - 1928.

1919
1920
1921
1922
1923
Preliminované km77,510.020 101,936.340113,800.000 128,500.000138,000.000
Projeté km85,879.904 107,462.068122,803.810 127,578.612143,592.569
1924
1925
1926
1927
1928
Preliminované km150,000.000 156,000.000*)158,846.910**) 164,000.000**)165,780.000**)
Projeté km156,923.123 158,675.860160,249.040 52,192.374***)
-
*) Včetně Buštěhradské železnice a Ústecko-Teplické dráhy.
**) lnklusive místní dráhy.
***) Do konce dubna 1927.


Srovnání počtu objednaných a skutečně přistavených vozů v ČSR.

Rok
Vozů krytých
Vozů otevřených
Poznámka
objednáno
přistaveno
úhrada
objednáno
přistaveno
úhrada
1924901.0721,848.847 97%3,957.4213,500.000 88% Nedostatek speciálních krytých a otevřených vozů přes 10 m dlouhých a vozů oplenových. Úhrada uhelné potřeby 91%.
19252,059.0842,046.343 99%3,541.4553,475.360 98%Nedostatek speciálních krytých a otevřených vozů přes 10 m dlouhých. Úhrada uhelné potřeby plná.
19262,254.8222,245.813 99%3,564.7753,342.389 93%Nedostatek speciálních krytých a otevřených vozů přes 10 m dlouhých, jakož i otevřených vozů v době anglické stávky.
1927 do konce června1,113.330 1,111.51199%1,576.982 1,549.79898%Nedostatek krytých speciálních vozů a otevřených vozů přes 10 m dlouhých. Úhrada uhelné potřeby plná.


Srovnávací tabulka o počtu normálně rozchodných vozů československých státních drah v letech 1919 - 1926.

Osobní
Služební
19191920 192119221923 192419251926 191919201921 192219231924 19251926
ČSD. (od roku 1923 včetně ÚTD. a BD.) 4137191.078 1.1001.8562.168 2.5258.363109 209630688 920919912 2.366
Vypůjčené a francouzské opravené
-
-
-
-
8
-
-
-
-
-
-
22
-
-
Hlučínská repartice
-
-
252525 2525
-
-
44 446
ČSD. a ČSD. býv. c. k. st. dr. 5.2554.7645.077 5.4605.3135.188 5.0411.300 1.1261.2711.398 1.3851.3681.360
ČSD. býv. maď. st. dr. 678678738 693680628 597166166 107111104 10399
Košicko-Bohumínská
-
-
-
235218213 209207
-
-
-
13311996 9189
Okresní Frýdlantské dráhy
-
-
-
-
-
14 1010
-
-
-
-
-
433
Hustopečská dráha
-
-
-
-
-
-
-
6
-
-
-
-
-
-
-
1
Dohromady6.3466.161 6.9187.5138.100 8.2368.4078.5861 1.5751.5012.012 2.3342.5542.494 2.4712.459


Pokračování srovnávací tabulky o počtu normálně rozchodných vozů.

Poštovní
Nákladní
1919
1920
1921
1922
1923
1924
1925
1926
1919
1920
1921
1922
1923
1924
1925
1926
ČSD. (od r. 1923 včetně ÚTD. a BD.) 9922 22505153 4618.89023.326 32.59133.93649.249 50.89351.374104.138
Vypůjčené a francouzské opravené
-
-
-
-
-
-
-
161 2.4632.3201.037 810
-
-
Hlučínská repartice
-
-
222 2
-
-
-
777776 6765
ČSD. a ČSD. býv. c. k. st. dr. 348345354 333329377 38333.755 31.55949.42551.429 49.11447.74345.973
ČSD. býv. maď. st. dr. 19192515 151814 22.30022.300 9.1189.1479.077 9.3869.242
Košicko-Bohumínská
-
-
-
152222 2119
-
-
-
5.4655.4345.320 5.2354.853
Okresní Frýdlantské dr.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
44 2626
Hustopečská dráha
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
8
Dohromady376373 403387418 470471480 65.10679.64893.531 101.091113.760113.453 111.915109.025


Poznámka: Data jsou vždy z konce roku. Až do roku 1922 nejsou data přesná, poněvadž vozy byly používány společně s nástupnickými státy, nejsouce ani prozatímně přiděleny. Stav jejich se tudíž stále měnil.

Srovnávací tabulka spotřeby a výkonu služby vozební.

1912
1919
1920
1921
1922
1923
1924
1925
1926
Celé Rakousko
ČSD.
ČSD. a KBD.
ČSD. a KBD.
ČSD. a KBD.
ČSD. KBD. ÚTD. BD. od 1./7. 1923
ČSD. KBD. ÚTD. BD. a místní dráhy
ČSD. KBD. ÚTD. BD. a místní dráhy
ČSD. KBD. ÚTD. BD. a místní dráhy
Spotřeba norm. paliva na lokomotivách na 1 strojový km v kg 28,240,941,1 36,232,829,3 29,427,726,4
Spotřeba norm. paliva na lokomotivách na 1000 hrubých tunových km v kg 145,4202,8205,7 181,51777164,4 152,9140,9131,7
Cena i tuny norm. paliva v Kč pokud se týká v K 9,0559,60150,30 221,80199,0139,60 112,70111,80111,50
Spotřeba norm. maziva na lokomotivách na 1 strojový km v gramech 43,374,875,0 69,258,451,7 49,746,447,0
Cena 1 kg maziva v Kč pokud se týká v K 0,1832,487,69 9,776,222,54 2,242,272,02
Výkon 1 lokomotivy ročně ve stroj. km 38.52026.07128.890 31.56032.19232.516 35.55936.31837.111
Výkon 1 lokomotivy ročně v 1000 hrubých tunových km 7.5665.2595.765 6.2915.9365.801 6.8447.1417.454
Na 1 zaměstnance vozební služby připadá strojových km 6.4604.350.4.960 5.0965.6756.019 6.6606.9427.160
Na 1 zaměstnance vozební služby připadá 1000 hrubých tunových km 1.268877950 1.0171.0281.072 1.2821.3651.438
Na 1 strojní četu připadá strojových km
-
-
-
19.203 20.57121.69423.624 .23.41324.122


Ceny uhlí.

Cena 1 eff. tuny uhlí na dole a úředně stanovené dávky (uhelná dávka, daň z převodu statků, příplatek na stavbu domů a manipulační poplatek v r. 1925 a v r. 1926).

Revír
Cena uhlí za 1 tunu effektiv.
Sleva v ceně uhlí na r. 1926 oproti r. 1925
Poznámka
na dole
úředně stanovené dávky
Úhrn
na dole
úředně stanovené dávky
Úhrn
na dole
úředně stanovené dávky
Úhrn
na dole
úředně stanovené dávky
Úhrn
1925
1926
v Kč
v %
Most76,3010,96 87,2676,1610,83 86,99- 0,14- 0,13 1) - 0,27- 0,18 - 1,19 - 0,281) v r. 1925 platilo se u mnohých dolů vlečné, v r. 1926 se neplatilo.
Falknov68,039,89 77,9266,997,66 74,65- 1,04- 2,23 2) - 3,27- 1,53- 22,55 - 4,20
Handlová114,56 16,45161,01142,58 16,23158,81- 1,98 - 0,22- 2,20- 1,37 - 1,34- 1,372) v r. 1926 se platilo vlečné u dolu Karoli, Johani a Kästner Z., v r. 1926 se neplatilo.
Hnědé77,96 10,9988,9577-43 10,7188,14- 0,29 - 0,34- 0,63- 0,37 - 3,09- 0,71
Plzeň221,1226,03 247,15219,3025,30 244,60- 1,82- 0,73 3) - 2,55- 0,82- 2,80 - 1,033) Důl Pankrác o 10.000 tun méně - měl 7% uhel. daň.
Kladno187,3825,47 212,85186,5025,50 212,--- 0,88+ 0,03 4) - 0,85- 0,47+ 0,10 - 0,40
Trutnov192,1320,32 212,95190,08 20,11 210,19- 2,05- 0,21 - 2,26- 1,06- 1,03 - 1,064) v r. 1925 se odebírala "Slávka", která měla pouze 9% daň uhel. a neplatila příplatek na horníky.
Rosice177,509,96 187,46162,8215,18 178,--- 14,68+ 5,22 5) - 9,46- 8,27+ 52,4 - 5,04
M. Ostrava143,1918,30 161,49142,4018,21 160,61- 0,79- 0,09 - 0,88- 0,55- 0,49 - 0,54
Černé163,33 20,88184,21162,54 20,77183,31- 1,69 - 0,02- 17,1- 1,03 - 0,10- 0,935) v r. 1925 cena bulek konečná - v r.1928 základ a dávky.
Celkem107,8914,51 122,40106,39 14,13 120,52- 0,60- 0,22 - 0,82- 0,56- 1,51 - 0,67





A. Místní dráhy, jimž bylo povoleno posečkání úhrady provozních výdajů a poskytnuta potřeba pro přednostní výpůjčkovou a societní službu.

Místní dráha
Příjem
Vydání
Provozní schodek (přebytek)
Zúročení a umoření
Societní výdaje
Úhrn
Provozní schodek (přebytek) za rok 1926
1Břeclav-Lednice 603.220800.360197.140 50.000
-
247.14014.390
2Častolovice - Rychnov n. K. - Solnice 1,024.3201,546.720 522.40045.000
-
567.400772.050
3Hanušovice - Staré Město 359.000528.170169.170 26.0005.000200.170 128.350
4Hustopeče u Brna - Hustopeče u Brna město 474.530507.89033.360
-
-
33.36079.080
5Jilemnice - Roketnice 2,178.1503,050.060871.910 170.00040.0001,081.910 523.400
6Liberec - Jablonec - Tanvald 13,357.23015,896.110 2,538.880530.00090.000 3,158.8802,618.170
7Moravská - západní 6,784.40010,971.380 4,186.980300.20060.000 4,547.1803,448.380
8Mutěnice - Kyjov 716.040993.490277:450 76.000
-
353.450105.290
9Opava - Hradec772.430 950.100177.670
-
5.000182.670245.800
10Otrokovice - Zlín - Vizovice 4,809.6504,731.390 78.26085.00050.000 56.74091.310
11Petrovice - Kouty674.130 1,020.970346.84028.000 5.000379.840339.110
12Skalice - Boskovice - Velké Opatovice 1,774.9802,111.440 836.46095.00030.000 461.4604,334.860
13Teplice - Poříčí - Trutnov 2;565.3403,155.830 590.49054.00050.000 694.490500.340
14Velké Březno - Verneřice - Úštěk 953.5001,943.900990.400 64.00030.0001,084.400 1,142.050
15Votice - Sedlčany 1,353.7201,381.390 27.6708.0005.000 90.67034.170
16Zaječí - Čejč - Hodonín 5,510.6005,634.680 124.080144.00060.000 328.080263.740
17Banská Bystrica - Harmanec 1,253.3001,288.620 35.320130.00015.000 180.320299.880
18Bratislava - Komárno 10,836.50012,719.300 1,882.800340.000100.000 2,322.8002,789.680
19Čadca - Makov 1,289.2702,209.810920.540 170.00025.0001,115.540 823.650
20Hronská Breznica - Levice 8,154.00011,804.930 3,650.930260.00050.000 3,960.9305,093.680
21Humenné - Stakčín 1,235.4702,038.350 802.880155.00025.000 982.880,1,000.140
22Kežmarok - Spišská Belá 881.8301,384.870503.040 30.00010.000543.040 132.620
23Komárno - Gúta 629.5001,555.720926.220 120.00030.0001,076.220 991.370
24Košice - Turňa 2,931.9104,581.670 1,649.760400.00025.000 2,074.7601,122.030
25Levice - Šurany 4,464.5007,124.3402,659.840 210.00035.0002,904.840 2,798.920
26Lučenec - Halič 244.100682.060437.960 30.00015.000482.960 502.950
27Lučenecká místní dráha 2,295.5204,966.730 2,671.210240.00040 000 2,951.21012,934 540
28Nitra - Zbehy - Radošina 1,314.3001,867.770 553.470120.00037.500 710.970981.820
29Piešťany - Vrbové 957.8001,375.400417.600 50.00018:000485.600 549.690
30Podbrezová - Tisovec 7,186.5008,942.980 1,756.480500.00060.000 2,316.4803,302.430
31Poprad - Kežmarok 2,584.7303,581.930997.200 65.00035.001,097.200 724.820
32Prešov - Bardiov 2,362.2605,586.7303,224.470 180.00040.0003,444.470 2,472.960
33Rimavská Sobota - Poltár 501.9001,528.1701,026.270 159.40030.0001,215.670 1,089.110
34Ružomberok - Rokytnica 1,141.5802,100.430 958.850100.00030.000 1,088.850888.190
35Slovenská - západní 11,030.50016,842.490 5,311.990510.00070.00 5,891.9905,507.780
36Šahy - Krupina 2,061.0003,778.0401,717.040 180.00032.001,929.040 1,854.480
37Šala n. Váhom - Neded 1,067.4001,589.440 522.04085.00028.000 635.040639.860
38Šamorýn - Úsor 215.700514.400298.700 40.00015.000353.700 317.860
39Spišská Belá - Podolinec 543.760969.790426.030 40.00025.000491.030 652.810
40Teplá - Nemšová - Lednické Rovné 1,168.5001,335.200 166.70095.00025.000 286.700204.900
41Teplá - Trenčianské Teplice 496.100733.170237.070 40.00015.000292.070 88.160
42Topoľčany - Bošany - Trenčín 5,048.0006,695.400 1,647.400210.00040.000 1,897.4002,644.410
43Trebišov - Vranov 1,167.5202,097.820930.300 95.00026.0001,051.300 522.600
44Vlachy - Spišské Podhradie 373.0901,003.640630.550 35.00010.000675.5501 368.590
45V údolí Gelnice 3,122.5404,478.400 1,355.860150.00025.000 1,530.8601,795.290
46V údolí Levoče 929.1601,615.950686.790 50:00015.000751.790 388.230
47V údolí Muráně 2,455.4003,813.370 1,357.970140.00040.000 1,537.9701,406.110
48V údolí Oravy 3,938.8108,485.050 4,546.240450.00050.000 5,046.2404,018.780
49V údolí Štítnice 1,468.9001,839.730 370.83085.00030.000 485.830317.910
50V údolí Žitvy 4,045.5007,117.650 3,072.150245.00050.00 3,367.1503,914.910
51Žilina - Rajec 2,025.8502,431.200405.350 80.00025.000510.350, 30.070
Dohromady135,333.940 195,404.43060,070.490 7,464.6001,571.50069,106.590 67,470.940
B. Košicko-Bohumínská dráha.
Košicko-Bohumínská dráha 247,132.120275,481.530 28;349.41013,264.000900.000 42,513.41030,000.000


§ 6. Státní lesy a statky

včetně školní statky zemědělských škol, statky výzkumných ústavů a státní diagnostický a serotherapeutický veterinární ústav v Ivanovicích.

Činnost v roce 1927 a program pro r. 1928.

A. Státní lesy a statky.

I. Organisace podniku:

Největší úsilí správy státních lesů a statků, jakožto podniku spravovaného podle zásad obchodního hospodaření, směřovalo v r. 1927 k účelné organisaci podniku, jehož hospodářské složky v době přítomné tvoří soubor různorodých, podle různých method hospodářských spravovaných a různě organisovaných podnikových jednotek, jak převzaty byly od různých vlastníků. V tomto stavu je prvním úkolem unifikace správního systému spojená s unifikací účtování, kterým bude umožněno v podniku podle jeho hospodářských složek řádně obchodně bilancovati tak, aby rentabilita a racionelnost hospodaření jednotlivých složek mohla býti směrodatnými kruhy jasně posouzena.

V tomto směru vypracován byl zejména návrh všeobecného organisačního řádu podniku, služebního řádu zaměstnanců, ukončeny byly přípravné práce ku vypracování jednotné soustavy účetní a připraveno bylo vydání příslušných řádů, instrukcí a předpisů služebních ve smyslu ustanovení §§ 5, 6, 10, 11, 12, 13, 14, 19 a 21 vládního nařízení čís. 206 z r. 1924.

II. Provoz podniku:

Konečná data o postupu provozu a o hospodářských výsledcích podniku v roce 1927 nelze uvésti, jelikož hospodářský rok není dosud ukončen.

a) Hospodářství lesní a přičleněné závody:

1. Činnost hospodářská. Provoz lesního hospodářství v r. 1927 opírá se většinou o nové hospodářské základy, zejména pokud jde o předepsaný roční etát, poněvadž hospodářská rovnováha v uplynulých letech byla porušena poškozením a zničením porostů, jež padly za oběť žíru mnišky neb kůrovce, anebo živelním pohromám. V r. 1927 přišly již k těžbě porosty zdravé, a hmotný úbytek v zásobě dřevní způsobený uvedenými kalamitami musí býti nahražován jednak vhodnými hospodářskými zásahy, směřujícími k zvýšení přírůstku a produkce hmot, jednak zintensivněním těžby, směřujícím ku zvýšení procenta užitkových hmot a konečně i opatřeními, směřujícími k výhodnějšímu zpeněžení hmot jich zušlechtěním.

Zdar letošních kultur, zejména ve vyšších polohách republiky, jest vzhledem k příznivému počasí zajištěn, jímž pro r. 1927 způsoben byl i nadprůměrný přírůstek v jehličinách, oproti tomu však přírůstek listnatých porostů a zejména. sazenic ve školkách utrpěl vlivem pozdních mrazů. Tyto působily též nepříznivě v době květu, takže úroda lesního semene v r. 1927 jest podprůměrná.

Zvláštní zmínky zasluhuje povodňová katastrofa stihnuvší v posledních dnech měsíce srpna oblast ředitelství v Rachově a v Buštině, jejíž rozsah nemohl býti dosud přesně zjištěn, podle došlých zpráv způsobeny byly však škody milionové.

Jiných živelních a hmyzových kalamit letos ve státních lesích v pozoruhodné míře nebylo.

Roční etat předepsaný k těžbě hospodářskými plány ve státních lesích nebyl ani v r. 1927 plně vytěžen, poněvadž nejsou dosud dány předpoklady pro normální roční výtěž z nedostatku dopravních zařízení, jevícího se zejména ve východní části republiky. Podkarpatská Rus postrádá dosud zpřístupnění rozsáhlých mýtných porostů, takže hmoty tvrdé nemohou býti téměř vůbec těženy a rozsah i způsob těžby v porostech jehličnatých jest odvislým od daných poměrů voroplavebního zařízení, jež bývá velmi často porušováno častými povodněmi a přívaly a nutí proto správu státních lesů k přeměně vodní dopravy dříví na dopravu po suchu zejména po lesních drahách.

V oboru dřevařského a lesního průmyslu byla pracovní energie v r. 1927 zejména na Slovensku zvýšena, takže pracováno bylo na mnoze ve více směnách.

Zásobování vlastních větších pilařských závodů kulatinou bylo příznivé vzhledem k dostatečnému počtu dělnictva a povozníků. Mzdy výrobní a dopravní zůstaly téměř nezvýšeny a jsou přiměřeny požadavkům doby. Menších pil, které jsou doplňkem lesního hospodářství nemohlo býti plně využito, poněvadž za kulatinu byly docíleny výhodné ceny a musí býti brán zřetel na stoupající poptávku domácího konsumu.

Lesnímu hospodářství jsou také přičleněny podřadné podniky jako kamenolomy, rašeliniště, vápenice a pod., které v r. 1927 dobře pracovaly.

Semenářský závod vykazuje po stránce obchodní v r. 1927 velmi příznivý vývoj. Semeno bylo předmětem obchodu téměř rovnoměrným dílem pro státní lesy, i pro potřebu soukromých vlastníků lesů v ČSR. a pro vývoz do ciziny. Odbytištěm jest Německo, Francie, Italie, Jugoslavie, Rumunsko, Polsko, Švédsko, Dánsko, Amerika a Rakousko.

Počátkem r. 1927 nastal vzestup cen za dřevní hmotu stlačených v r. 1926 konkurencí polského dřeva. Tato koncem r. 1926 polevila, poněvadž čilou poptávkou po polském dřevě doznalo toto takového zvýšení cen, že jeho konkurenční vliv přestal působiti. V letních měsících běžného roku se ceny dřeva v ČSR. příznivě ustálily, a jest naděje, že se udrží pro dohlednou dobu na této výši. Příznivá stabilisace cen dříví v r. 1927 byla podporována zejména přerušením obchodních styků mezi Anglií a SSSR., takže severní státy Německo, Anglie a Holandsko hleděly uhraditi svoji potřebu v zemích jiných a zvláště v ČSR. Též Maďarsko přispělo k úpravě cen přímou poptávkou, zejména po palivovém dřevu, následkem zvýšení valuty v Rumunsku, jež bylo dříve pro maďarský trh překupníkem. V r. 1927 jeví se zvýšený zájem o bukové dřevo zvláště pro vývoz do Španělska a Švýcar.

Do ciziny jsou vyváženy přebytky dřeva, které neskonsumuje domácí trh. Se zřetelem k nátlaku tuzemských konsumentů není dosud uvolněno vývozní omezení dřeva, čímž by byla získána volná konkurence, která jedině může dáti cenám dřeva pevný směr. Ceny docílené v r. 1927 ukazují jako v letech minulých velké rozpětí, řídící se druhem dřeviny, sortimentem, proveniencí a odbytištěm.

Výrobní náklady jsou přiměřené nynějším cenám dřeva; v regulaci mezd není rušivých zásahů, poněvadž dělnictva jest dostatek.

Vzrůstající intensita lesního hospodářství vyžaduje současně přiměřeného stavu zapracovaných stálých odborných zaměstnanců, jehož nedostatek jest při lesním provozu stále citelnější a jehož brzké odstranění jeví se nezbytně nutným.

2. Činnost stavební: činnost podniku v tomto směru jevila se v r. 1927

1.
v
udržování
správních budov,
2.
"
"
závodních budov,
3.
"
"
dopravních prostředků,
4.
"
"
patronátních budov, dále



5.
v
provádění
novostaveb
správních budov,
6.
"
"
"
závodních budov,


7. v doplnění a pokračování staveb dopravních prostředků, lesních drah, silnic a cest,

8. v započetí s vybudováním dopravních prostředků nových podle stavebního programu na 5 let.

Udržování budov správních vyžaduje poměrně značného nákladu, ježto správa státních lesů a statků převzala od bývalých vlastníků mnohé starší budovy, jichž stav nezbytně vyžaduje důkladných oprav, aby nebylo jich užívání ohroženo. Kromě toho bylo třeba pro své správní a hospodářské jednotky vzniklé seskupením převzatých lesů v rámci postátňovací lesní akce poříditi na vhodných místech nové správní, budovy. Podle stavebních programů jednotlivých ředitelství jest pamatováno na tyto udržovací práce těmito částkami:


V
oblasti
zemí českých a Slovenska
ca
4,760.000
Kč,
"
"
Podkarpatské Rusi
"
967.000
".


Postupná industrialisace lesní a hospodářská vyžadovala, aby dosavadní budovy závodní byly nejen udržovány, nýbrž i účelně doplněny a zlepšeny, aby vyhověly zvýšeným požadavkům.

Bylo tedy věnovati udržování a rekonstrukcím nejrůznějších hospodářských a lesních závodních budov zvláštní péči a pamatováno na tyto práce v oblasti


zemí českých a Slovenska obnosem 2,480.000 Kč,
na Podkarpatské Rusi obnosem670.000 Kč.


Hlavního zřetele a největších nákladů vyžaduje řádné udržování rozsáhlé sítě dopravních prostředků v provozu schopném stavu. Jde tu zejména o


normální vlečky v délce ca 12
km
lesní dráhy v délce ca 450
"
lesních a hosp. cest v délce přes 10.000
"
ochranných stezek v délce ca 4.700
"
vodních cest v délce ca365
"


s příslušnými vodními nádržemi (počtem 25).

Pro udržování těchto dopravních prostředků, rekonstrukcí jich a rozmnožení sítě ochranných a manipulačních stezek, přechodných smyků a cest vývozních, které jsou předpokladem pro umožnění zhodnocení těžených produktů, preliminovány byly částky


v oblasti Čech, Moravy, Slezska a Slovenska 8,500.000
v oblasti Podkarpatské Rusi ca3,400.000
"


z nichž nemalá část byla věnována na opravné práce na vodních tocích porušených povodněmi.

Vedle této stavební činnosti, která se týká budov a dopravních prostředků dosavadních jsou prováděny během r. 1927 i četné novostavby investičního rázu a to jak nových správních a obytných budov, tak i závodních budov, hlavně však pokračuje se ve plánovitém vybudování sítě nových dopravních prostředků, lesních drah, silnic a cest, jakož i vodních staveb v rámci povoleného investičního úvěru.

Podle investičního programu na r. 1927 byly povoleny tyto investiční úvěry:


Ředitelství
státních
lesů
a
statků
v
Bubenči 2,000.000
Kč,
"
"
"
"
"
"
Brandýse n./L.400.000
"
"
"
"
"
"
"
Třeboni1,200.000
"
"
"
"
"
"
"
Frýdku700.000
"
"
"
"
"
"
"
Báňské Bystřici 1,500.000
"
"
"
"
"
"
"
Žarnovici1,000.000
"
"
"
"
"
"
"
Lipt. Hrádku800.000
"
"
"
"
"
"
"
Solném Hradě400.000
"
Celkem8,000.000
Kč.
Ředitelství
státních
lesů
a
statků
v
Užhorodě 2,800.000
Kč,
"
"
"
"
"
"
Buštině3,630.000
"
"
"
"
"
"
"
Rachově1,570.000
"
Celkem8,000.000


Z význačnějších staveb správních budov jest uvésti stavby budov lesní správy v Novém Světě, Čes. Rudolci, Mirochově, Cepu, Rychňavě, Osadě, Brandýse n./L., ze závodních budov stavba parní pily ve Frýdku, rekonstrukce pily v Lipt. Hrádku, parní pily ve Šťávničce. Stavba lesních drah jest nejdůležitější položkou investičního programu a provádí se intensivně zejména na Slovensku a Podkarpatské Rusi.

Hlavní trati lesních drah, které se nacházejí ve stavbě a blíží se svému ukončení, lze uvésti tyto:

lesní
dráhu
Hronec - Sihla,
"
"
do Prochotské Doliny a Klaku,
"
"
Povážské lesní dráhy Ipoltická a Dikulská odbočka,
"
"
do údolí Delné,


lesní dráhy v oblasti lesní správy Kostrinské do údolí Podjavorníku, Bystrého, Tichého, Poporotního, Hlubokého potoka, dále úseky lesních drah do Šepovce,

lesní dráhy z Nereznice přes Dubovo do Krasnašiori, kterou mají býti zpřístupněny lesní oblasti ředitelství v Buštině a kde má býti přeměněna vodní doprava na suchozemskou.

Výstavbu lesních silnic bylo možno prováděti vzhledem k obmezeným investičním úvěrům dosud v menším rozsahu. Provádí se silnice Holič - Stráže, Nejdek - Wölfling, Schönbach, Oldřichov - Raspenava, do údolí Štiavnica.

Vedle těchto hlavních úkolů stavebních j sou v práci různé stavby vodní:

Jez v Pilaři, vodní nádrže Stohovec, Studená, Sloboda, Stanislav, jakož i regulační práce na plavebních drahách na Tise od ústí Rieky po Apšinec.

b) Hospodářství polní, rybniční a přičleněné závody:

Jarní práce počaly později než obvykle, průběh osevu byl přes to příznivý. Osení trpělo místy třásněnkami, zelenoočkou, hrbáčem osenním, také rzí a plísní sněžnou.

Lijáky způsobily místy zátopy osení a splavení půdy; pozdní mrazy poškodily ovoce, píci a žito.

Na mnoha místech dostavilo se krupobití a mělo za následek značné škody na osení a ovoci, v některých případech bylo nutno obilí i zaorati. Zjištěné škody krupobitím přesahují částku 1,275.000 Kč.

Píce trpěla suchem, také hraboš místy škodil, obé vyvolalo přechodný, případně i trvalý nedostatek píce; to platí zejména o místech s lehčí půdou neb malými srážkami: Sklizeň sena je podprůměrná, jakost jeho výborná.

Obili bylo sklizeno bezvadně, dává přiměřenou, místy výbornou sýpku, jakost zrna je dobrá. Místy utrpělo obilí značnou škodu prudkými lijáky.

Brambory na sušších polohách trpí suchem, jinde jsou pěkné a mají dosti vyvinutých hlíz.

Cukrovka je ve vývinu pozadu, cukernatost je dobrá, jen ojediněle, kde byly škody vodou neb kroupami, je horší než loni.

Okopaniny a pícniny potřebují k dalšímu zdaru vydatného deště.

Chov užitkového dobytka byl i nadále zdokonalován, jednak nákupem z osvědčených chovů, jednak vlastním odstavem.

Z nemocí přicházely mimo obvyklé: kulhavka, slintavka, nakažlivé zmetání krav, influenza koní. Léčení věnována patřičná péče. Průběh byl většinou mírný, v jednom dvoře byly ztráty slintavkou citelné.

Výroba mléka stoupla zase proti roku předchozímu dílem následkem zvýšeného stavu dobytka, dílem vyšší dojivostí po lepším krmení.

Mléko prodáváno buď přímo do měst, neb prostřednictvím družstevních a obchodních mlékáren.

Odbyt v letních měsících vázl, na Moravě a Slovensku šly ceny za mléko dolů vlivem cla a jiných obtíží při dopravě do Vídně.

Rybářství mělo dobré, teplé počasí; lze očekávati normální výtěžek.

Vzhledem k špatné celní ochraně třeba se obávati klesnutí cen pod výrobní náklady a tím také nepříznivého výnosu.

Zdokonalováno a doplňováno zařízení pivovaru v Benešově. Pivovary mají dobrý odbyt.

Mlékárny: Nově zařízeny byly mlékárny v Čejči a Hrušovanech a opatřeny umělým chlazením. Mlékárna v Čes. Těšíně, která požívala před válkou dobrého jména, snaží se získati dřívější odbytiště i za hranicemi, což se ponenáhlu daří.

Čistící stanice na obilí vystavěny v Čejči, Vigláši a Vel. Pavlovicích.

Meliorace staré opravovány; kde nutno, tam prováděny nové, tak jmenovitě na stát. statku v Hodoníně, Židlochovicích, Hrušovanech a Tachlovicích.

c) Myslivost:

V r. 1927 zlepšily se honební poměry proti roku předešlému, bohatému na prudké lijavce, jichž následkem byly týdny trvající povodně a to hlavně na Moravě, které rozsáhlá státní honbiště zatopily, a zahubily nejen mladou, ale i místy starou zvěř.

Letošní mírná zima dala veškeré zvěři dobře přezimovati a množství loni se urodivších žaludů a kaštanů přispělo k tomu, že zvěř po dobu zimy neschudla.

Vzhledem k racionelnímu obhospodařování státních honiteb, šetření a účelnému krmení se stav zvěře jelení a srnčí ve volných honitbách značně lepší a místy dosahuje již stavu normálního.

Stav zvěře daňčí a mufloní udržuje se v oborách na přiměřené výši a účelným odstřelem se reguluje. Letošní přírůstek této zvěře lze nazvati velmi dobrým.

Zvěř kamzičí byla v Tatrách po převratu takřka již na vyhubení a zákaz odstřelu této zvěře až do roku 1932 a přísné hájení zvedly stav této zvěře na okrouhle 160 kusů.

Stav zvěře černé; která se pouze ve volných honbách Slovenska a Podkarpatské Rusi chová, jest podprostřední, zvěř tato se vzhledem k její veliké škodlivosti pilně odstřeluje.

Stav zajíců, králíků a bažantů jest letošního roku velmi dobrý, naproti tomu stav koroptví následkem loňských pohrom jest stále ještě slabý.

Stav zvěře tetřeví a tetřívčí lze nazvati jenom prostředním, jednak utrpěl v posledních letech rozmnožením škodné zvěře v době válečné a těsně poválečné, mimo to ruší hlavně zvěř tetřeví intensita lesního hospodářství a volný vstup obecenstva do lesů.

d) Pozemková reforma:

V postátňovací lesní akci převzato bylo do konce roku 1927 ze zabraných lesních velkostatků celkem 162.165 ha (z toho 141.025 ha lesů). Z toho připadá na Čechy, Moravu a Slezsko 148.160 ha, na Slovensko a Podkarpatskou Rus 14.005 ha.

Bylo dále pokračováno v provádění pozemkové reformy na státním lesním majetku na Slovensku a v Podk. Rusi za účelem přídělu půdy domácímu obyvatelstvu na pastviny a role, při čemž bylo pilně dbáno toho, aby odstoupeny byly plochy jak z hlediska arrodance státního majetku, tak i se zřetelem na účel tohoto přídělu vhodné, k přeměně na pastviny, resp. ornou půdu způsobilé.

Dále byla v r. 1927 věnována patřičná péče úpravě poměrů osadnických na Slovensku a v Podkarpatské Rusi.

Pozemková reforma na půdě zemědělské pokračovala na státních statcích Chlumu u Třeboně, Konopišti, Frýdku, Beznu, Smiřicích, Holiči, Hodoníně, Židlochovicích a Vigláši.

Ve směnné akci převzat byl statek Něm. Lutyň o výměře 1115 ha a Martinice ve výměře 100 ha.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP