roku 1825 | 31. října 1845 | 5 |
1. listopadu 1845 | 31. července 1852 | 41/2 |
1. srpna 1852 | 31. prosince 1865 | 5 |
1. ledna 1866 | 31. prosince 1879 | 6 |
1. ledna 1880 | 30. června 1880 | 51/2 |
1. července 1880 | 30. června 1887 | 5 |
1. července 1887 | 30. června 1904 | 41/2 |
1. července 1904 | 31. prosince 1911 | 41/2 |
1. ledna 1912 | 31. prosince 1912 | 41/2 |
1. ledna 1913 | 31. května 1920 | 43/4 |
1. června 1920 | 31. května 1921 | 51/2 |
1. června 1921 | 30. června 1925 | 6 - 61/2 |
1. července 1925 | 31. prosince 1926 | 7 |
1. ledna 1927 | 63/4 |
K těmto tabulkám nutno úvodem všeobecně
podotknouti, že úrok jako ukazatel zápasu o
kapitál v určitém hospodářském
prostředí jest ve vzájemné souvislosti
s výnosem, důchodem i s cenami. Se stoupajícím
blahobytem klesá úroková míra, stoupající
důchod má podobné účinky jako
klesání cen. Úrok působí na
cenu prostřednictvím důchodu. Z těchto
důvodů jest nutno a jedině možno držeti
se příkladů domácích nebo nám
hospodářsky nejbližších při
řešení dané otázky úrokové.
A proto také lze dovolávati se úrokových
sazeb Rakousko-uherské banky, neboť cedulový
ústav, jak známo, diskontem svým nejen upravuje
oběživo z důvodů měnových,
nýbrž vykonává i rozhodný vliv
na domácí výrobu tím že udržuje
rovnováhu její se spotřebou z důvodů
národohospodářských a konečně
udržuje rovnováhu bilance platební. Prolíná
tedy diskontní politika cedulového ústavu
pronikavě celý národohospodářský
život vnitř i vně určitého státu
a lze proto poznatky na ní zjištěné
ceniti daleko výše než jako pouhé zjevy
přechodní.
Tak z tabulek o Rakouska-uherské bance, podle nichž
za dobu 60 let klesla sazba diskontní pod 41/2%
v době 24 let a pouze ve 3 letech a 8 měsících
byla 31/2%, souditi lze pro budoucnost na
trvalost úroku 41/2%. Tento úsudek
podporuje i tabulka o sazbách úrokových z
půjček hypotekárních Spořitelny
České za dobu více než jednoho století.
Nelze také přehlédnouti, že značná
část jmění Ústřední
sociální pojišťovny sestává
z přechodně uložených hotovostí,
z nichž úroková míra dosahuje zpravidla
výše diskontní sazby úrokové.
Soukromé pojišťovny musí ovšem počítati
pro bezpečnost zájemníků se sazbou
nižší, poněvadž nemohou se měřiti
co do bezpečnosti s ústavem veřejnoprávním,
jakým jest Ústřední sociální
pojišťovna.
Zvláštní komise zřízená
ministerstvem sociální péče pro přípravu
novelisace zákona z 5. února 1920, č. 89
Sb. z. a n., o pensijním pojištění,
vyslovila se svými zástupci zaměstnaneckými
i zaměstnavatelskými jednohlasně pro 41/2%
úrokovou míru; také odborníci sociálního
pojištění s nimi v komisi zasedající
nevyslovili se proti tomuto usnesení. Též veřejnost
i odborný tisk vzaly toto usnesení komise na vědomí.
Lze proto z těchto všech důvodů pro
budoucnost, a to aspoň pro dohlednou dobu souditi, že
za podklad výpočtu vzatá sazba 41/2%
aspoň zatím dostačí. Avšak kdyby
tomu tak mimo očekávání nebylo, nemůže
přes to nastati nějaké překvapení
provázené vážnými poruchami v
provádění zákona, neboť nařízenou
kontrolou ročně konanou jest vláda udržována
při znalosti vývoje celé otázky, takže
má stále možnost zavčas učiniti
náležité zákonné kroky, aby dosažení
účele zákonem vytčeného nebylo
nikterak vážně ohroženo.
Za všech těchto úvah rozhodla se vláda
použíti 41/2% sazby úrokové
při výpočtech pro tuto osnovu.
Podložením výpočtů touto vyšší
úrokovou mírou 41/2%ní
lze docíliti snížení průměrného
pojistného, a sice podle odhadu zprávy výboru
sociálně-politického o 10 až 12%. Podrobné
výpočty průměrného pojistného
byly provedeny týmiž metodami jako v důvodové
zprávě k zákonu o sociálním
pojištění, tisk posl. sněm. 4186, po
případě ve zprávě sociálně-politického
a rozpočtového výboru (čís.
tisku 4795).
Zvláště bylo přihlédnuto k zatížení
plynoucímu z vychovávacích příspěvků
pozůstalých po pojištěnkách a
z vychovávacích příplatků k
důchodům pojištěnek. K tomuto zatížení
nebylo na př. v Německu dříve přihlíženo
a bylo předpokládáno, že jest zcela
nepatrné. Jeho skutečnou výši nebylo
také možno ani přibližně určiti
pro tehdejší nedostatek statistických podkladů.
Později byly získány některé
podklady statistického úřadu berlínského
a zatížení pak bylo přibližně
stanoveno. Béřeme-li u nás v úvahu
ženatost pojištěnců Ústřední
sociální pojišťovny, shledáváme,
že ze všech pojištěných mužů
je 42,99% ženatých, ze všech pojištěných
žen pak 17,34% vdaných. Také počet dětí
připadajících na jednoho pojištěnce
je různý podle jeho pohlaví, není
však zatím spolehlivých dat, která by
bylo možno aplikovati. Přihlížíme-li
tedy jen k ženatosti, můžeme velmi bezpečně
stanoviti hodnotu nároků na vychovávací
příplatky k důchodům invalidnímu
a starobnímu pro průměrné pojistné
pro ženy 40% té, jež vyplývá ze
zatížení plynoucího pro hodnoty těchto
nároků pro muže. Tím dociluje se také
dalšího snížení celkového
pojistného.
Osnovou provádí se změna nároků
na vdovský důchod. Tento se podle dosavadního
znění zákona přiznává
vdově po pojištěnci, když v době
jeho úmrtí jest anebo se později stane invalidní,
a to po dobu invalidity; osnova pak přiznává
nárok na vdovský důchod bez průkazu
invalidity vdově, když dokonala 65. rok svého
věku. Tím zlepšuje se značně
tato dávka, což znamená ovšem jisté
zvýšení průměrného pojistného.
Aby byla stanovena hodnota nároku na takto nově
upravený vdovský důchod, bylo nutno počítati
hodnotu nároků vdovy y-leté při úmrtí
manželově Fy (zpráva výboru
sociálně-politického čís. tisku
4795 posl. sněm., str. 39) podle těchto vzorců:
Aby bylo možno vyhověti požadavku po zavedení
nižší třídy pro některé
kategorie dělnictva, zvláště dělnictva
zaměstnaného ve výrobě zemědělské,
když tíživost dosavadního pojistného
třídy A je všeobecně uznávána,
bylo uvažováno několik způsobů.
Osnova pak přiklání se k zásadě,
aby dosavadní struktura byla co nejméně rušena
a zachovává tudíž dosavadní ustanovení
§ 12, odst. 6., zákona čís. 221/1924
Sb. z. a n., potud, že pro pojištění invalidní
a starobní shrnuje jako dříve v jednu třídu
IV. a V. mzdovou třídu, v další třídu
pak VI. a VII. mzdovou třídu a v nejvyšší
třídu mzdové třídy VIII. až
X. Mzdové třídy I. a II. se shrnují
ve třídu A a dosavadní mzdová třída
III. tvoří třídu B pro pojištění
invalidní a starobní.
S ohledem na uvedené změny v konstrukci dávkového
systému bylo vypočítáno metodami důvodové
zprávy, po případě zprávy výboru
sociálně-politického, průměrné
týdenní pojistné a to:
2,50 | 3,40 | 4,60 | 6,10 | 8,-- |
Z toho jest patrno, že nastává vzhledem k dosavadnímu
pojistnému snížení
41,86 | 20,93 | 19,30 | 14,08 | 9,09 |
V důsledku této nové úpravy tříd
pojištění invalidního a starobního
a právě uvedeného pojistného vyplývá
v jednotlivých mzdových třídách
toto snížení pojistného vzhledem k dosavadnímu:
Podle osnovy snižuje se celkové vydání
na pojištění invalidní a starobní.
Za účelem stanovení tohoto snížení
jest proveden odhad předepsaného pojistného
v prvním roce za pojištěnce zařazené
do mzdových tříd na základě
statistického šetření provedeného
Ústřední sociální pojišťovnou
u nemocenských pojišťoven takto:
9,47 | |
14,92 | |
20,64 | |
13,43 | |
11,29 | |
7,90 | |
5,25 | |
4,11 | |
3,51 | |
9,48 | |
Celkem | 100,-- |
Za předpokladu, že pojištěnci zařazení
v dosavadní třídě A jsou zaměstnáni
42 týdny v roce, pojištěnci zařazení
v dosavadní třídě B 44 týdny,
v dosavadní třídě C 46 týdnů
a v dosavadní třídě D 48 týdnů,
činí roční pojistné na invalidní
a starobní pojištění při dosavadním
pojistném 670,51 mil. Kč.
Podle dosud předepsaného pojistného od 1.
července 1926 do 30. června 1927 bylo docíleno
631,63 mil. Kč, tedy ve shodě s výpočty
zprávy výboru sociálně-politického.
Vzhledem k rozdělení tříd v pojištění
invalidním a starobním podle osnovy a za předpokladu,
že pojištěnci v nové třídě
jsou zaměstnáni 42 týdny v roce, ve třídě
B a C 44 týdny, v ostatních dvou třídách
pak stejný počet jako v jim korespondujících
třídách podle dosavadního zákona,
odhaduje se na podkladě již uvedeného rozdělení
pojištěnců celkový náklad na
invalidní a starobní pojištění
částkou 521,09 mil. Kč ročně.
Snižuje se tedy roční náklad na invalidní
a starobní pojištění oproti dosavadnímu
o 22%. Zbývá pak z pojistného předepsaného
za 11/2 roku od účinnosti
zákona čís. 221/1924 Sb. z. a n. přibližně
150 mil. Kč, kterýžto peníz bude určen
na účely zmíněné v § 48.
této osnovy.
Při těchto odhadech byl vzat zřetel na vyloučení
osob do dokonaného 16. roku věku z pojistné
povinnosti, o nichž se předpokládá,
že by byly zařazeny ze tří čtvrtin
v nynější třídě A a z
jedné čtvrtiny v nynější třídě
B, dále na ustanovení § 3., odst. 7. této
osnovy.
Vzhledem k tomu, že týdenní pojistné
podle této osnovy jest ve třídě A
2,50 Kč, ve třídě B 3,40 Kč,
ve třídě C 4,60 Kč, ve třídě
D 6,10 Kč a ve třídě E 8,- Kč,
vyplývá, že na správní náklady
a léčebnou péči zbývá
ve třídě C 5,92 mil. Kč, ve třídě
D 17,54 mil. Kč a ve třídě E 46,11
mil. Kč, kdežto ve třídě A se
nedostává 12,33 mil. Kč, a ve třídě
B 1,15 mil. Kč k úhradě pojistných
dávek. Již k dosavadnímu pojistnému,
stanovenému zákonem čís. 221/1924
Sb. z. a n. bylo podotýkáno, že pojištěnci
vyšších tříd mzdových přispívají
na správní útraty a léčebnou
péči větším podílem nežli
pojištěnci tříd nižších.
K tomu poznamenává zpráva výboru sociálně-politického,
"že v této okolnosti jeví se v nejmírnější
formě sociální charakter navrhovaného
pojištění, kdežto v jiných zákonech
sociálně-pojišťovacích nestačí
pojistné nižších tříd ani
k úhradě pojistných dávek na ně
připadajících". Také při
úhradovém systému osnovy není možno
splniti směrnice stanovené pro systém nárokový
a současně vyhověti nutnosti snížiti
na nejnižší možnou míru pojistné
nejnižších tříd jinak než
rozšířením myšlenky, že není
nespravedlivo, aby nejvyšší třídy
pomáhaly ze svého pojistného uhražovati
nejen správní náklady a náklady na
léčebnou péči, nýbrž také
ještě poměrně malou částku
ke krytí nároků nejnižších
tříd.
1.168,0 | |||||
641,3 | |||||
341,1 | |||||
443,5 | |||||
Celkem | 2.593,9 |
Námitka, že by následkem poklesu mezd nastal
takový přesun pojištěnců ve třídách
mzdových, že by tím mohla býti ohrožena
úhrada správních nákladů ústřední
sociální pojišťovny, jest již vyvrácena
ve zprávě výboru sociálně-politického
poukazem na uvolněné přirážky,
jimiž jest opatřeno pojistné za tím
účelem, aby bylo uhraženo budoucí stoupání
mzdy, a jichž pak lze použíti k úhradě
správních nákladů. V tomto směru
totiž jest pojistně-matematická konstrukce
provedena tak, aby byla na přesunování pojištěnců
ve mzdových třídách co nejméně
závislá a jevila tedy co největší
stabilitu. Z předcházejících vývodů
jest patrno, že zbývá celkem na správní
náklady a léčebnou péči při
průměrném pojistném, stanoveném
touto osnovou, 56,09 mil. Kč. Již z dosavadního
provádění zákona čís.
221 ai 1924 Sb. z. a n. se objevuje a všeobecně uznává
také na základě zkušeností velkých
sociálně-pojišťovacích ústavů,
že správní náklady nebudou převyšovati
6% celkového předpisu na pojistném, což
jest 31,27 mil. Kč, takže zbývá na léčebnou
péči 24,82 mil. Kč, kdežto dosud bylo
na léčebnou péči preliminováno
19,23 mil. Kč. Toto zvýšení částky
na léčebnou péči odpovídá
tendencím kladoucím stále větší
váhu na preventivní léčení
a tedy na péči o zdraví pojištěnců
před vyplácením důchodů invalidních.
Osnova trvá na zásadě, aby dosavadní
nároky pojištěnců nebyly zkráceny.
Poněvadž tedy bylo nutno při průměrném
pojistném co nejnižším zachovati zvláště
dosavadní výši důchodů, nebylo
možno vyměřovati částky zvyšovací
jednoduchým zlomkem zaplaceného pojistného
a stanoveny tedy pevnými částkami v jednotlivých
třídách: Kč 0,60 ve třídě
A, Kč 0,85 ve třídě B, Kč 1,15
ve třídě C, Kč 1,40 ve třídě
D a Kč 1,75 ve třídě E týdně.
Vzhledem k tomu pak bylo nutno zvýšiti základní
částku invalidního a starobního důchodu
na Kč 550,-. Z následující tabulky
o výši důchodu invalidního jest patrno,
že důchody jsou vesměs vyšší,
zejména po kratší době ztrávené
v pojištění, než podle dosavadního
zákona:
Stále ve třídě | A. | 1.170 | 1.350 | 1.650 | 1.950 | 2.250 | 2.550 |
B. | 1.220 | 1.475 | 1.900 | 2.325 | 2.750 | 3.175 | |
C. | 1.280 | 1.625 | 2.200 | 2.775 | 3.350 | 8.925 | |
D. | 1.830 | 1.750 | 2.450 | 3.150 | 3.850 | 4.550 | |
E. | 1.400 | 1.925 | 2.800 | 3.675 | 4.550 | 5.425 |
Podle dosavadních ustanovení § 253, čís.
221/1924 Sb. z. a n. činil celkový náklad
státu na příspěvcích na vojsko
16,095.000 Kč podle odhadu zprávy výboru
sociálně-politického. Vzhledem k zákonům
čís. 52 a 53 Sb. z. a n. ze dne 8. dubna 1927 o
mírovém počtu čsl. vojska, o ročním
kontingentu branců, o náhradní záloze,
nebude přesahovati počet branců v jednom
kalendářním roce odvedených pro vykonávání
zákonné presenční služby 70.000,
takže roční náklad státu na pojištění
ve třídě A tohoto počtu osob vykonávajících
presenční službu by činil 9 milionů
Kč.
Vláda projevuje přání, aby osnova
tato byla přikázána v Národním
shromáždění a to jak ve sněmovně
poslanecké, tak i v senátu výboru sociálně-politickému
a rozpočtovému k projednání a
podání zprávy v době nejkratší.