Pro jasné vystižení významu citovaných
paragrafů osnovy podává se tento genetický
přehled dávek nynějšího nárokového
systému:
1. Podle osnovy zákona o sociálním pojištění
vyhotovené pracovním výborem odborné
komise pro úpravu a vybudování sociálního
pojištění se skládal invalidní
důchod z částky základní, která
činila Kč 600,- u mužů a Kč 450,-
u žen; částky zvyšovací se vyměřovaly
jednou čtvrtinou ze zaplaceného pojistného.
Vládním návrhem (tisk č. 4186 posl.
sněmovny I. volební období, r. 1923) byla
pak změněna tato konstrukce tak, že základní
částka důchodu invalidního činila
jednotně Kč 500,- a částky zvyšovací
se vyměřovaly jednou pětinou ze zaplaceného
pojistného za příspěvkové týdny.
Tím bylo sníženo původně propočítané
týdenní pojistné tak, jak bylo vyloženo
v důvodové zprávě k uvedenému
vládnímu návrhu, takže činilo
ve třídě A týdně Kč
4,40, ve třídě B Kč 5,80, ve třídě
C Kč 7,20, a ve třídě D Kč
9,-. Čekací doba k nabytí nároků
na důchod invalidní byla 200 příspěvkových
týdnů. Pojistné pak bylo dále sníženo
na základě změn provedených při
projednávání osnovy zákona ve výboru
sociálním politickém (str. 31 zprávy
výboru sociálně-politického a výboru
rozpočtového poslanecké sněmovny,
tisk č. 4795 z roku 1924), čímž byly
sníženy zvyšovací částky
důchodu.
Aby však nenastala snížení dávek
v celku, byla jako ekvivalent zkrácena čekací
doba o 50 týdnů, tedy na 150 týdnů.
Vládní návrh nyní předkládaný
trvá na zachování výše důchodů
v rozsahu, jak vyplývá z dosavadních ustanovení
zákona č. 221/1924 Sb. z. a n. Poněvadž
však pojistné jest nyní sníženo,
dociluje se zachování dosavadní výměry
důchodů poněkud vyšší částkou
základní (550 Kč místa dosavadních
500 Kč) a vyměřováním zvyšovací
částky pevnými sazbami pro každý
týden, za nějž bylo zaplaceno pojistné.
2. Důchod starobní je definován jako invalidní
bez průkazu invalidity, dokonal-li pojištěnec
šedesátý pátý rok věku
a nevykonává-li prací nebo služeb povinně
pojištěných, jimiž by vydělával
více než jednu třetinu toho, co obyčejně
vydělává tělesně a duševně
zdravý zaměstnanec téhož odboru s podobným
výcvikem v témže obvodě.
3. Příspěvky na děti k důchodu
invalidnímu a starobnímu se vyplácejí
na děti mladší 17 let a činí
jednu desetinu důchodu invalidního resp. starobního.
4. Důchod vdovský činí polovinu důchodu
invalidního nebo starobního, na nějž
měl pojištěnec nárok nebo kterého
požíval. Vyplácí se vdově, která
v době úmrtí pojištěncova jest
nebo se později stane invalidní; osnova doplňuje
dosavadní právní stav ustanovením,
že dokonala-li vdova šedesátý pátý
rok věku svého, má nárok na vdovský
důchod bez průkazu invalidity.
5. Důchod sirotčí přísluší
dítěti mladšímu 17 let v případě
úmrtí pojištěného otce nebo pojištěné
matky; činí pro každé jednostranně
osiřelé dítě jednu pětinu invalidního
a starobního důchodu, jehož pojištěnec
v době úmrtí požíval nebo na
nějž měl narok.
6. K nabytí nároků na důchody, t.
j. na zmíněné právě pod č.
1 - 5 dávky se opětující, je podmínkou,
aby uplynula doba čekací. Ve vládním
návrhu původní osnovy zákona o pojištění
zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity
a stáří činila čekací
doba 200 příspěvkových týdnů,
z nichž muselo spadati alespoň 26 týdnů
do povinného pojištění posledních
dvou let. Užší výbor, který byl
zvolen sociálně-politickým výborem
poslanecké sněmovny, aby vládní osnovu
podrobně projednal, stanovil, aby byla lhůta čekací
150 příspěvkových týdnů,
z nichž musí spadati alespoň 13 týdnů
do povinného pojištění posledních
dvou let před nápadem dávky. Toto ustanovení
pak dále nebylo změněno. Nynější
osnova vládní nečiní změny
na době čekací definované § 107
zákona č. 221/24.
7. Osnova zachovává dosavadní ustanovení
§ 121 o odbytném pozůstalým po pojištěnci,
který zemřel dříve než uplynula
čekací doba, i o odbytném po pojištěnci,
který zemřel po čekací době,
na něž mají nárok pozůstalí,
není-li tu nároku na důchod vdovský
nebo vdovecký.
8. Aby se vyšlo vstříc požadavku, vyslovovanému
jak od zájemníků tak od činitelů
parlamentárních, stanoví osnova, že
pojištěnkám, jež vystoupí z pojistné
povinnosti následkem svého sňatku, se vyplatí
polovina za ně skutečně zaplaceného
pojistného bez úroků. Druhá polovina
zaplaceného pojistného bude sloužiti k úhradě
uznávacího poplatku (§ 129 zákona),
aby se udržely nároky - ovšem úměrně
zkrácené - těmto bývalým povinným
pojištěnkám do doby, kdy nastane u nich pojistný
případ, z něhož se odvozují nároky
na příslušné - redukované důchody.
Podrobná úprava se provede vládním
nařízením.
Otázka, má-li býti povoleno na přechodnou
dobu zvýšení pojistného pro pojištění
nemocenské, je značné důležitosti
národohospodářské. Nelze totiž
popříti vliv výše pojistného
na výrobní náklady. Jde proto o to, aby účelnost
a nutnost takového zvýšení pojistného
posuzována byla nejen s hlediska sociálně-politického,
ale i z širšího hlediska hospodářských
potřeb celku. Záruka v tom směru bude dána,
jestliže příslušné usnesení
Ústřední sociální pojišťovny
bude vázáno na svolení ministerstva sociální
péče. Tím bude vyhověno nejen zájmům
veřejnosti, nýbrž i zájmům pojištěnců
a Ústřední sociální pojišťovny.
Spor o výklad, za kolik dní v týdnu má
se platiti pojistné v oboru nemocenského pojištění
byl důvodem pro novou úpravu 1. odst. § 160,
který tuto otázku řeší novým
zněním ve shodě s nálezem nejvyššího
správního soudu ze dne 14. dubna 1927, č.
6399/27, o němž byla zmínka již shora.
V dané otázce, zda-li za platnosti zákona
č. 221/1924 po dobu trvání pojistného
poměru jest platiti pojistné v oboru nemocenského
pojištění i za neděle, pokud se v nich
nevykonávají práce nebo služby povinně
pojištěné a nepobírá mzda, přiklonil
se nejvyšší správní soud ve svém
cit. nálezu ke stanovisku, že pojistné v oboru
nemocenského pojištění u osob, které
pracují 6 dní v týdnu, platiti se má
toliko za 6 dní, tedy nikoliv za neděli. Svůj
nález odůvodnil Nejvyšší správní
soud v podstatě takto:
Z ustanovení § 160 zákona je především
zřejmo, že zákon neváže platební
povinnost na předpoklady, jež určují
existenci pojistného poměru, totiž na střetnutí
se pracovního poměru a výkonu prací
neb služeb povinně pojištěných,
nýbrž že vytýčil pro určení
platební povinnosti předpoklady odchylné,
nezávislé na trvaní a existenci pracovního
poměru, zakládajícího pojistnou povinnost.
Z totožnosti obratu "vykonává práce..."
(lit. a) a "nevykonává práci..."
(lit. c) jest usuzovati na totožnost jich významu,
tedy, že výraz "vykonává práce
neb služby...", použitý pod lit. a), znamená
faktické vykonávání prací
neb služeb stejně jako výraz "nevykonává
prací neb služeb...", použitý pod
lit. c), vyznačuje zřejmě stav faktický.
Ostatně zákon používá téhož
obratu ve stejném smyslu i v § 12, odst. 2. "jsou-li
však práce nebo služby vykonávány
po 7 dní" a v § 95, bod 2, "vykonával
práce neb služby po 7 dní."
Dále odůvodnil nejvyšší správní
soud svůj nález poukazem na ustanovení §
159 zákona, že výše pojistného
pro nemocenské pojištění nesmí
přesahovati pravidelně 5% střední
denní mzdy. Zřejmým účelem
§ 159 jest chrániti pojištěnce i zaměstnavatele
před neúměrným vzrůstem pojistného
v poměru ke mzdě. Účel ten došel
výrazu tím, že zákon v cit. § 159
stanovil maximum pojistného (5% střední denní
mzdy), jež jen v případě potřeby
se svolením Ústřední sociální
pojišťovny smí býti přechodně
překročena. Kdyby při práci 6 dní
v týdnu trvající bylo předpisováno
pojistné ve výši 5% střední denní
mzdy sedmkráte, překročilo by efektivně
maximální výši 5% v jednom týdnu
o celé denní pojistné. Ještě
křiklavějším byl by nepoměr mezi
mzdou a pojistným v případě, kdy se
nepracuje ani 6 dní v týdnu.
Zmíněnému účelu § 159
bude vyhověno jen tenkráte, jestliže pojistné
vyměřené dle střední denní
mzdy bude předepisováno dle téže zásady,
jež platí pro stanovení střední
denní mzdy, t. j. bude-li v souladu s předpisem
§ 12, odst. 2. předepisováno za dny pracovní.
Chtějíc zabrániti nesprávnému
výkladu cit. nálezu Nejvyššího
správního soudu v tom směru, jako by pojistné
nebylo platiti nejen za neděle, nýbrž vůbec
i za dny, kdy se nepracuje, jmenovitě za dny sváteční,
stanoví § 26 této osnovy výslovně,
že pojistné je platiti za 7 dní, jsou-li práce
nebo služby zpravidla vykonávány po
7 dní v týdnu a za 6 dní, konají-li
se práce nebo služby zpravidla po 6 dní
v týdnu. Nebyl-li zaměstnanec po celé toto
období zaměstnán, jest pojistné platiti
za šest dní v týdnu. Rovněž za
šest dnů se platí pojistné, když
zaměstnanec koná zpravidla práce nebo služby
méně než po 6 dní v týdnu (§
12, odst. 4.). Z této dikce se podává, že
pojistné platiti je i za dny sváteční,
po případě i za dny, v nichž - ať
již podle ustanovení zákonných nebo
smluvních - práce a služby se nekonají
a zaměstnancům nepřísluší
při tom nárok na mzdu.
Osnovou navrhované znění odstraňují
tudíž pochybnosti ve shora uvedeném směru;
jinak jde jen o stylistické změny dosavadního
znění.
Aby však bylo zamezeno i jinému mylnému výkladu
citovaného nálezu Nejvyššího správního
soudu, jenž se týká pouze pojistného
pro obor nemocenského pojištění,
doplňuje se první odstavec § 158, jenž
jedná o pojistném pro pojištění
invalidní a starobní, ustanovením, že
týdenní pojistné pro složku invalidního
a starobního pojištění jest v zásadě
nedělitelné na dny. Podrobnou úpravu této
zásady nutno vyhraditi prováděcímu
nařízení, kdež sluší učiniti
opatření, aby při změně zaměstnance
průběhem týdne nebylo pojistné vyžadováno
dvakráte.
Nové znění § 161, odst. 3. má
zaručiti přesnější stylisací,
že pojistného, přijatého nemocenskou
pojišťovnou bude použito v prvé řadě
k plné úhradě pojistného na složku
invalidní a starobní. Teprve po úplné
úhradě pojistného pro složku invalidní
a starobní možno zbytku použíti pro potřeby
pojištění nemocenského. Přiházely
se totiž případy opačného postupu,
což ovšem neodpovídá intencím zákona.
Jak již shora na počátku důvodové
zprávy uvedeno, ukázalo se velmi tíživým
ustanovení, aby zaměstnavatel platil ze svého
celé pojistné za všechny učně.
Proto ustanovení § 162, odst. 2. změněno
tak, že zaměstnavatel bude platiti jak pro složku
invalidního a starobního pojištění,
tak i pro složku nemocenského pojištění
ze svého celé pojistné jen za ony zaměstnance
(tedy také i učně), kteří nemají
mzdy na penězích.
Ustanovení, jimiž se doplňuje § 180 zákona,
a jimiž se upravuje znění § 185 zákona,
vyplývají s hlediska, aby bylo za všech možných
okolností zajištěno dosažení středního
výnosu jmění Ústřední
sociální pojišťovny v té výši,
jaká odpovídá úrokové míře
jíž bylo použito za početní podklad
tohoto zákona.
Podle dosavadního znění § 183 Ústřední
sociální pojišťovna může případ
od případu povoliti, aby nejvýše čtvrtina
volného jmění nemocenské pojišťovny
byla uložena i jiným způsobem, než stanoví
§§ 180 a 181, zejména k podpoře bytové
péče a k vybudování sociálních
zařízení věnovaných výlučně
nebo převážně pojištěncům.
Podobně podle § 183, odst. 2 může ústřední
sociální pojišťovna uložiti nejvýše
čtvrtinu svého volného jmění
k jiným účelům, než jaké
jsou uvedeny v §§ 180 a 182, tedy rovněž
na př. k podpoře bytové péče
nebo k zřízení sociálních zařízení,
sloužících k dobru pojištěnců;
potřebuje však k takovému uložení
jmění schválení ministra sociální
péče.
Vzhledem k nutnosti, aby ministerstvo sociální péče
mělo bezprostřední trvalý přehled
o výši volného jmění nemocenských
pojišťoven a o způsobu, jakým toto volné
jmění jest uloženo, stanoví osnova,
že schválení ministra sociální
péče jest vyžadovati také pro zmíněné
ukládací akty nemocenských pojišťoven,
jako jest tomu již nyní při obdobných
úkonech Ústřední sociální
pojišťovny.
Při novelisaci zákona sluší také
vyplniti mezeru v § 239, jednajícím o opravných
prostředcích proti výměrům
nositelů pojištění, pokud opravné
prostředky ty nepatří do soudnictví
pojišťovacího, kde opomenuta uvésti lhůtu
k podání opravného prostředku. Osnova
proto stanoví lhůtu pro opravné prostředky
ty na 15 dnů ode dne doručení výměru,
ten den v to nepočítajíc.
Osobám, které touto osnovou mají býti
vyloučeny z povinného pojištění
pro případ invalidity a stáří,
dává osnova právo vstoupiti dobrovolně
v toto pojištění. Pojištění
těchto osob musí se státi z důvodů
administrativních u té pojišťovny, u níž
jsou osoby tyto pojištěny pro případ
nemoci. Zařazeny mohou býti nejméně
do té mzdové třídy, do níž
by pařily podle svého zařazení v pojištění
pro případ nemoci, ponecháno jim však
na vůli pojistiti se případně na dávky
podle třídy vyšší. Kdyby se připustilo
pojištění v nižší třídě,
hlásily by se především osoby, jež
jsou stiženy nějakou chorobou nebo defektem, takže
by nastal v neprospěch celku pojištěnců
výběr špatných risik.
Dospěje-li se následkem zkušeností,
jichž se nabude při delším provádění
zákona k přesvědčení, že
by bylo účelno obligatorní pojištění
osob, jež se nyní vylučují z pojistné
povinnosti invalidního a starobního pojištění,
bude možno vládním nařízením
na tyto osoby rozšířiti pojistnou povinnost
pro případ invalidity a stáří;
při tom určí toto vládní nařízení
též výjimky ze zákona za účelem
snazšího a úspěšnějšího
provádění pojištění těchto
osob. Výjimky ty mohou býti analogické výjimkám
stanoveným v § 248 zákona pro pojištění
osob zaměstnaných mimořádným
způsobem.
Naskýtá se nyní otázka, co učiniti
s pojistným, jež bylo zaplaceno za osoby, jež
osnova z povinného pojištění pro případ
invalidity a stáří vylučuje. Vrácení
tohoto pojistného nedalo by se v mnoha případech
ani provésti a zatěžovalo by silně administrativu
nemocenských pojišťoven i Ústřední
sociální pojišťovny; sluší
při tom míti na zřeteli, že v pojistném
je obsažena 1/2 připadající
na zaměstnance, že zaměstnanci mnohdy změnili
mezi tím svého zaměstnavatele atd. Proto
stanoví osnova zásadu, že z pojistného
zaplaceného za tyto osoby zřídí Ústřední
sociální pojišťovna zvláštní
fond, který bude věnován na léčebnou
péči. Osnova pamatuje při tom však na
to, aby osobám, jež podle osnovy vystoupí z
povinného pojištění invalidního
a starobního, byly zachovány nároky z pojištění
pro případ invalidity, a stáří,
získané před účinností
zákona, za podmínky, že zmíněné
osoby vstoupí nejpozději do 1. července 1928
do zaměstnání podrobeného pojistné
povinnosti pro případ invalidity a stáří
nebo, že do této doby dobrovolně se k tomuto
pojištění přihlásí. Stanoviti
určitý termín je záhodno proto, aby
výhody dobrovolného pojištění
nebylo zneužíváno zmíněnými
osobami v dobách pozdějších, kdy zejména
osoby nemocné, cítíce, že se vbrzku
dostaví invalidita, narychlo by se přihlásili
k pojištění a tím jako špatná
risika zatěžovaly by Ústřední
sociální pojišťovnu.
Bližší ustanovení o dávkách
dobrovolného pojištění pro případ
invalidity a stáří a o nápadu dávek
tohoto pojištění, budou vydána vládním
nařízením.
se podává výklad v pojistně-matematické
a statistické části důvodové
zprávy.
Aby bylo zaručeno, že nemocenské pojišťovny
se nebudou usnášeti na stanovách nebo jich
změně, jež by nebyly v souladu se zákonem,
stanoví osnova, že usnesení představenstva
nemocenské pojišťovny o nových stanovách,
resp. jich změně vyžadují schválení
ministerstva sociální péče. Vzhledem
k zásadnímu významu, jež mají
vzorné stanovy pro veškeru funkci nemocenských
pojišťoven, sluší vyhraditi ministerstvu
sociální péče i schválení
vzorných stanov, jež vydá ústřední
sociální pojišťovna.
V úvaze, že zaměstnavatelé přispívají
na pojištění zaměstnanců pro
případ nemoci, invalidity a stáří
rovným dílem jako zaměstnanci a že jim
nadto zákon ukládá řadu povinností,
poskytuje osnova zaměstnavatelům paritní
zastoupení s pojištěnci v orgánech pojišťoven.
Počet členů těchto orgánů
zůstává nezměněn. Polovinu
jich volí valná hromada delegátů z
pojištěnců, druhou polovinu zaměstnavatelé,
jichž zaměstnanci jsou povinně u dotyčné
pojišťovny pojištěni. Osnova stanoví,
že starostou představenstva pojišťovny musí
býti vždycky zástupce pojištěnců
a jeho náměstkem zástupce skupiny zaměstnavatelské.
Souběžné ustanovení obsahuje osnova
o starostovi dozorčího výboru, jímž
musí býti vždy zástupce zaměstnavatelů;
jeho náměstkem pak bude zástupce pojištěnců.
Co se týče plurálního práva
hlasovacího, jež podle § 64. zákona přísluší
zaměstnavatelům pro volby do představenstva
(§ 59) a dozorčího výboru nemocenských
pojišťoven a pro volby polovice přísedících
rozhodčích soudů nemocenských pojišťoven
(§ 200), dlužno pamatovati na to, aby v uvedených
orgánech okresních nemocenských pojišťoven
bylo zaručeno aspoň minimální zastoupení
onomu živnostnictvu, jež nespadá pod pojem továrních
podniků. Tak významné složce hospodářského
života našeho nutno zajistiti zastoupení, jehož
by se následkem plurálního práva hlasovacího
majitelů továren snad nedostalo středním
a drobným živnostníkům.
Obdobné opatření jest nutným v zájmu
zaměstnavatelů zemědělských
a lesních u těch okresních nemocenských
pojišťoven, v jejichž obvodu není nemocenských
pojišťoven zemědělských podle §
25.
Zákon ze dne 9. října 1924, č. 221
Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců
pro případ nemoci, invalidity a stáří
obsahuje ustanovení o orgánech nemocenského
pojištění a o soudnictví pojišťovacím,
jež značí novou úpravu proti předpisům
dřívějších zákonů
o nemocenském pojištění. Při
vydání zákona bylo počítáno
s tím, že volby do jednotlivých orgánů
nositelů nemocenského pojištění,
jakož i volby přísedících rozhodčích
soudů nemocenských pojišťoven, pojišťovacích
soudů a vrchního pojišťovacího
soudu, bude možno vypsati ihned po zahájení
účinnosti zákona č. 221/1924 Sb. z.
a n., takže by na podzim roku 1926 byli již mohli fungovati
volení funkcionáři.
Tím však, že vládním nařízením
ze dne 25. června 1926, č. 90 Sb. z. a n., odsunuta
byla likvidace okresních nemocenských pokladen,
jež podle §u 267 zákona jest zrušiti, na
den 1. října 1926, nebylo možno vypsati volby
v roce 1926 do orgánů nemocenského pojištění;
není to však možno ani nyní, kdy nelze
zahájiti likvidace oněch nemocenských pojišťoven,
na něž se vztahuje zákon ze dne 17. prosince
1926, č. 237 Sb. z. a n., jenž stanovil lhůtu
pro zastavení činnosti oněch nemocenských
pojišťoven až do konce roku 1927. Při tom
jest však s druhé strany naléhavě nutno,
aby nemocenské pojišťovny měly pokud možno
nejdříve již orgány odpovídající
úpravě podle zákona č. 221/1924 Sb.
z a n., neboť dosavadní orgány byly zřízeny
v různých formách, byvše zčásti
jmenovány jakožto správní komise politickými
úřady, z části majíce někde
vládního komisaře, jenž obstarává
správu nemocenských pojišťoven. Ponechati
dosavadní správní orgány nelze zejména
u oněch ne mocenských pojišťoven, jejichž
obvod působnosti se rozšířil likvidací
jiných nemocenských pojišťoven, jejichž
členstvo není vůbec zastoupeno ve správních
orgánech pojišťoven převzavších
také agendu likvidujících nemocenských
pojišťoven.
Stejně naléhavou jest potřeba ustaviti nové
organismy pojišťovacího soudnictví, t.
j. rozhodčí soudy nemocenských pojišťoven,
pojišťovací soudy a také vrchní
pojišťovací soud, neboť strany, jež
se cítí dotčeny výměry buď
nemocenské pojišťovny nebo Ústřední
sociální pojišťovny, nemají nyní
možnosti uplatňovati své opravné prostředky
v oboru dávek sociálního pojištění.
Jest proto nutno umožniti co nejrychleji ustavení
různých soudů pojišťovacího
soudnictví, což lze jedině jmenováním
přísedících a náhradníků
přísedících jednotlivých oněch
soudů.
Nejvhodnější cestou, jíž by se
dospělo k rychlému ustavení jednak správních
orgánů nositelů nemocenského pojištění,
jednak k umožnění činnosti soudnictví
pojišťovacího, jest provésti jmenování
správních orgánů nemocenského
pojištění a přísedících
pro soudy v sociálním pojištění
ministrem sociální péče, resp. politickými
úřady.
Ministrem sociální péče v dohodě
s ministrem spravedlnosti by byli jmenováni přísedící
pojišťovacích soudů a vrchního,
pojišťovacího soudu, jehož obvod působnosti
se vztahuje na území celé republiky. Politické
úřady II. stolice by pak provedly jmenování
představenstev a dozorčích výborů
nemocenských pojišťoven, jakž i jmenování
přísedících rozhodčích
soudů nemocenských pojišťoven; totéž
platilo by pak o náhradnících členů
správních orgánů a náhradnících
přísedících soudů.
Při jmenování by se zachovala relace mezi
skupinou pojištěnců a skupinou zaměstnavatelů,
jak jest stanovena v §§ 59, 64, 200, 217, 218, 219 a
229 zákona v úpravě této novely.
Působnost dosavadních funkcionářů
nemocenských pojišťoven (pokladen) a rozhodčích
soudů nemocenských pojišťoven (pokladen)
končila by dnem, kdy jmenování nových
funkcionářů bude vyhlášeno. v
Úředním listě republiky Československé.
Aby se umožnilo nerušené převzetí
funkcí, jsou dosavadní funkcionáři
povinni podati pod sankcí novým funkcionářům
zprávu podle § 87 zákona.
Poněvadž zamýšlená úprava
jest pouze přechodným doplňkem ustanovení
zákona č. 221/1924 Sb. z. a n., zůstaly by
osoby, jež budou jmenovány funkcionáři
nemocenských pojišťoven a soudnictví pojišťovacího,
v úřadě jen do té doby, až se
ujmou úřadu funkcionáři vyšli
z prvních řádných voleb.
Nejasné znění původních ustanovení
§ 12, odst. 2 a 3, a § 160 dalo podnět k četným
sporům, jichž zásadní řešení
předloženo bylo k rozhodnutí Nejvyššímu
správnímu soudu, o jehož nálezu ze dne
14. dubna 1927, č. 6399/27, bylo svrchu obšírně
pojednáno. Snaha, odkliditi rázem všechny tyto
pendentní spory, byla rozhodnou pro ustanovení osnovy,
jímž se stanoví zpětná účinnost
zmíněných norem §§ 12 a 160 (§§
3 a 26 osnovy) ke dni 1. července 1926, kdy zákon
o sociálním pojištění nabyl účinnosti.
Důvody vhodnosti mluví proto, aby též
§ 1 osnovy nabyl zpětné účinnosti
ke dni 1: července 1926.
Pro to, aby i jiná ustanovení. čl. I. totiž
§§ 2, 20, 21, 22, 23, 24, 28 a 33 osnovy, nabyla účinnosti
až 1. lednem 1928, mluví důvody administrativně-technické.
Proti tomu naléhavá potřeba ustavení
orgánů nemocenských pojišťoven
a ustavení rozhodčích soudů nemocenských
pojišťoven, soudů pojišťovacích
a vrchního pojišťovacího soudu (čl.
II. a III.) vyžaduje, aby ustanovení osnovy těchto
otázek se týkající, nabyla účinnosti
ihned dnem vyhlášení zákona. Protože
i prozatímní jmenování orgánů
nemocenských pojišťoven má se státi
se zřetelem k paritnímu zastoupení zaměstnanců
a zaměstnavatelů, nabývá i ustanovení
čl. II. osnovy účinnosti dnem vyhlášení
zákona.
Dosavadní konstrukce systému dávkového
a úhradového v invalidním a starobním
pojištění zaměstnanců se projevila
v některých vrstvách obyvatelstva tak tíživě,
že pojištění bylo pro ně shledáno
nepřiměřeným a byla velmi důrazně
naléháno, aby byly provedeny některé
změny, které by vedly k jeho snížení.
Bylo proto nutno velmi bedlivě uvažovati o možnostech,
jak vyjíti vstříc oprávněným
požadavkům za podmínky zachování
výše dávek, stanovených zákonem
čís. 221/1924 Sb. z. a n., i bezpečnosti
trvale zdravého vývoje sociálního
pojištění.
Za tím účelem byla provedena revise veškerých
složek a zkoušeny různé možnosti
úpravy na podkladě rozsáhlých propočtů.
Především byla projednána otázka
rozsahu pojistné povinnosti a zvláště
bylo z mnoha stran vysloveno přání, aby z
povinného pojištění invalidního
a starobního byli vyloučeni dělníci
domáčtí a osoby zaměstnané
pracemi sezonními a konečně, aby byla omezena
pojistná povinnost na osoby, které překročily
16. rok svého věku. Stanovením této
dolní věkové hranice jsou vyloučeny
z dosavadního okruhu pojištěnců uvedeného
v důvodové zprávě zákona o
sociálním pojištění čís.
tisku posl. sněm. 4186 na straně 161, tab. č.
49. celkem 144.354 osoby.
Počet ostatních osob, jež se vylučují
v důsledku § 2. novely nelze přesně
stanoviti, ježto z části jsou osoby ty již
zahrnuty v ustanovení o dolní věkové
hranici a statistický materiál neposkytuje tak podrobného
členění, aby jejich okruh bylo možno
stanoviti přesně.
Osoby vyloučené písmenou h) jsou zahrnuty
převážně v kategorii dělníků,
učedníků a nádeníků
v zemědělství. Z rozdělení
podle věkových skupin těchto osob vidíme,
že průměrný věk osob zaměstnaných
pracemi sezonními jest vyšší, než
u souhrnu pojištěnců, na něž se
dosud pojištění invalidní a starobní
vztahovalo.
Věk: | Muži: | Ženy: |
15 - 19 | 109.534 | 95.555 |
20 - 24 | 73.396 | 73.265 |
25 - 29 | 57.724 | 39.227 |
30 - 34 | 45.946 | 25.962 |
35 - 39 | 40.744 | 22.471 |
40 - 44 | 38.346 | 20.570 |
45 - 49 | 39.663 | 20.180 |
50 - 54 | 39.814 | 18.703 |
55 - 59 | 34.669 | 16.145 |
60 - 64 | 29.213 | 14.510 |
65 - 69 | 19.740 | 10.021 |
Za předpokladu důvodové zprávy k zákonu
o sociálním pojištění, že
pravděpodobnost invalidity je u osob zaměstnaných
v zemědělství a lesnictví táž
jako u osob zaměstnaných v ostatních skupinách,
je patrno, že vyloučení těchto osob
z pojistné povinnosti nemá nepříznivého
vlivu na finanční rovnováhu Ústřední
sociální pojišťovny.
Nové seskupení budoucí generace podle věku
bylo provedeno k účelům propočtu této
osnovy metodou důvodové zprávy. Výpočty
důvodové zprávy k zákonu o sociálním
pojištění čís. tisku posl. sněm.
4186/I. volební období o výši a rozdělení
finančních nákladů na invalidní
a starobní pojištění byly provedeny
za předpokladu trvalého 4% zúročení
úhradových kapitálů.
u Všeobecného pensijního ústavu v Praze [Průměrný výnos jmění u Všeobecného pensijního ústavu v roce 1921 byl uveden ve zprávě výboru sociálně-politického číslo tisku 4795 poslanecké sněmovny, I. volební období, a činil 5,40%, v roce 1922 5,74%.] | 5,68% | 5,91% | 6,07% | 5,97% |
u Úrazové pojišťovny dělnické v Praze | 5,42% | 5,56% | 5,79% | |
u Úrazové pojišťovny dělnické v Brně | 5,13% | 5,11% | 5,15% | |
u Úrazové pojišťovny dělnické v Bratislavě | 4,90% | 5,44% | 6,07% | |
u Pensijního ústavu pro úředníky Akc. společnosti dříve Škodovy závody v Praze | 5,74% | 6,70% | 6,26% | 6,86% |
Pensijní ústav československého průmyslu cukrovarnického v Praze | 6,07% | 6,13% | 6,22% | 6,40% |
Pensijní ústav československého peněžnictví v Praze | 6,04% | 6,08% | 6,35% | 6,60% |
Volba tato byla motivována vývojem průměrného
ročního úrokového výnosu říšskoněmeckého
pojištění invalidního do roku 1920 a
úrazového i pensijního pojištění
v Československé republice. Současně
bylo poukázáno na to, že v poslední
době úrokový výnos jmění
ústavů sociálního pojištění
Československé republiky převyšuje značně
4%. O tom, jak se od té doby vyvíjel průměrný
výnos jmění některých sociálně-pojišťovacích
ústavů, podává se tento přehled.
(Viz předcházející tabulku.) Tato
tendence byla považována za přechodnou, čemuž
byl dán výraz tím, že byl počítán
zvýšený úrokový zisk pouze v
prvých deseti letech činnosti Ústřední
sociální pojišťovny, a to tak, že
se počítá v prvých pěti letech
s průměrnou úrokovou mírou 5% a v
dalších pěti letech s úrokovou mírou
41/2%. (Viz zprávu výboru
sociálně-politického poslanecké sněmovny
č. t. 4795, I. volební období). Poněvadž
však nyní se tento vyšší úrokový
výnos již delší dobu udržuje, byla
bedlivě zkoumána otázka, zda dosud pozorovaný
příznivý stav úrokového výnosu
připouští úsudek, že možno
předpokládati trvalé zúročení
vyšší než 4%, a jakou úrokovou míru
tedy sluší vzíti za podklad pro výpočty
týkající se dlouhodobých opětujících
se dávek (důchodů) ze sociálního
pojištění.
Zkoumán byl průběh vývoje diskontní
sazby Rakousko-uherské banky a Bankovního úřadu
ministerstva financí, dále průběh
úrokové sazby ze vkladů u Zemské banky,
u České spořitelny a Městské
spořitelny pražské. Tento průběh
uvádějí následující
tabulky:
% | ||||
28. | února 1860 | 16. | února 1862 | 51/2 |
17. | února 1862 | 9. | prosince 1866 | 5 |
10. | prosince 1866 | 26. | srpna 1869 | 4 |
27. | srpna 1869 | 21. | července 1870 | 5 |
22. | července 1870 | 17. | února 1871 | 6 |
18. | února 1871 | 8. | září 1871 | 5 |
9. | září 1871 | 9. | listopadu 1871 | 6 |
10. | listopadu 1871 | 14. | prosince 1871 | 61/2 |
15. | prosince 1871 | 29. | února 1872 | 6 |
1. | března 1872 | 4. | července 1872 | 5 |
5. | července 1872 | 20. | března 1873 | 6 |
21. | března 1873 | 25. | září 1873 | 5 |
26. | září 1873 | 4. | listopadu 1875 | 41/2 |
5. | listopadu 1875 | 27. | ledna 1876 | 5 |
28. | ledna 1876 | 8. | května 1879 | 41/2 |
9. | května 1879 | 19. | října 1882 | 4 |
20. | října 1882 | 2. | února 1883 | 5 |
3. | února 1883 | 22. | února 1883 | 41/2 |
23. | února 1883 | 6. | října 1887 | 4 |
7. | října 1887 | 10. | ledna 1888 | 41/2 |
11. | ledna 1888 | 10. | září 1888 | 4 |
11. | září 1888 | 24. | ledna 1889 | 41/2 |
25. | ledna 1889 | 5. | listopadu 1889 | 4 |
6. | listopadu 1889 | 23. | ledna 1890 | 5 |
24. | ledna 1890 | 13. | února 1890 | 41/2 |
14. | února 1890 | 4. | září 1890 | 4 |
5. | září 1890 | 2. | října 1890 | 41/2 |
3. | října 1890 | 16. | října 1890 | 5 |
17. | října 1890 | 8. | ledna 1891 | 51/2 |
9. | ledna 1891 | 4. | února 1891 | 41/2 |
5. | února 1891 | 3. | září 1891 | 4 |
4. | září 1891 | 8. | ledna 1892 | 5 |
9. | ledna 1892 | 5. | října 1893 | 4 |
6. | října 1893 | 22. | ledna 1894 | 5 |
23. | ledna 1894 | 8. | února 1894 | 41/2 |
9. | února 1894 | 12. | září 1895 | 4 |
13. | září 1895 | 23. | ledna 1896 | 5 |
24. | ledna 1896 | 13. | února 1896 | 41/2 |
14. | února 1896 | 13. | října 1898 | 4 |
4. | října 1898 | 24. | listopadu 1898 | 41/2 |
25. | listopadu 1898 | 18. | května 1899 | 5 |
19. | května 1899 | 18. | září 1899 | 41/2 |
19. | září 1899 | 5. | října 1899 | 5 |
6. | října 1899 | 6. | prosince 1899 | 6 |
7. | prosince 1899 | 21. | ledna 1900 | 51/2 |
22. | ledna 1900 | 5. | února 1900 | 5 |
6. | února 1900 | 28. | února 1901 | 41/2 |
1. | března 1901 | 4. | února 1902 | 4 |
5. | února 1902 | 19. | října 1905 | 31/2 |
20. | října 1905 | 27. | května 1906 | 41/2 |
28. | května 1906 | 27. | září 1906 | 4 |
28. | září 1906 | 27. | června 1907 | 41/2 |
28. | června 1907 | 10. | listopadu 1907 | 5 |
11. | listopadu 1907 | 10. | ledna 1908 | 6 |
11. | ledna 1908 | 3. | února 1908 | 5 |
4. | února 1908 | 7. | května 1908 | 41/2 |
8. | května 1908 | 23. | října 1910 | 4 |
24. | října 1910 | 3. | února 1911 | 5 |
4. | února 1911 | 22. | února 1911 | 41/2 |
23. | února 1911 | 21. | září 1911 | 4 |
22. | září 1911 | 25. | října 1912 | 5 |
26. | října 1912 | 25. | listopadu 1912 | 51/2 |
26. | listopadu 1912 | 27. | listopadu 1913 | 6 |
28. | listopadu 1913 | 20. | ledna 1914 | 51/2 |
21. | ledna 1914 | 3. | února 1914 | 5 |
4. | února 1914 | 12. | března 1914 | 41/2 |
13. | března 1914 | 26. | července 1914 | 4 |
27. | července 1914 | 31. | července 1914 | 5 |
1. | srpna 1914 | 2. | srpna 1914 | 6 |
3. | srpna 1914 | 20. | srpna 1914 | 8 |
21. | srpna 1914 | 29. | října 1914 | 6 |
30. | října 1914 | 11. | dubna 1915 | 51/2 |
12. | dubna 1915 | 11. | května 1920 | 5 |