Zákon ze dne 9. října 1924, čís.
221 o pojištění zaměstnanců pro
případ nemoci, invalidity a stáří
nevyhovoval z plna ani potřebám a přáním
pojištěnců, ani potřebám pojišťovacích
institucí. Bylo to dílo kompromisu, které
neuspokojovalo plně žádnou z interesovaných
skupin, které však každé z nich umožňovalo,
aby pro ně hlasovala. Proto se jak při jednání
o zákoně, tak při hlasování
o něm, jevila vzácná snaha - osvědčovaná,
aby vládní návrh stal se skutkem.
Zástupcové dělnických stran byli si
vědomi, že dělnictvo těžko ponese,
jak omezení práv, kterých požívalo
se dosud v nemocenském pojištění, tak
i nesplnění některých oprávněných
požadavků, jichž se dovolávalo po tři
desetiletí, v pojištění invalidním
a starobním.
Dělnictvo ve značné míře pochopilo,
že bylo těchto ústupků třeba,
mělo-li se pojištění uskutečniti
cestou demokratickou. Rozumí se samo sebou, že předpokládalo,
že i ostatní vrstvy obyvatelstva přinesou poměrně
malé oběti, jichž zákon na nich vyžaduje,
nejenom v zájmu dělnické třídy,
nýbrž přímo v zájmu republiky.
Avšak v tomto očekávání bylo
dělnictvo hanebně zklamáno. Sotva se změnily
politické poměry, prohlásily strany občanské
- netlumočíce tu nijak názorů svých
voličů - za hlavní cíl své
politiky, změnu zákona, na němž spolupracovaly,
jež doporučovaly a odhlasovaly. Ba některé
z nich se dokonce přiznaly, že považují
změny zákona za hlavní důvod existence
nynějšího většinového seskupení
československo-německé buržoasie.
Za tohoto stavu věcí nejsme ovšem ani my vázáni
kompromisem a máme možnost, abychom se domáhali
takové úpravy zákona, která by hověla
zájmu pojištěnců, zároveň
ale také zájmům celé republiky.
K jednotlivým paragrafům, resp. článkům
uvádí se toto:
Ustanovení zákona sprošťuje pojistné
povinnosti zaměstnance územních svazků
a pod. korporací, nadaných právem předpisovati
dávky, protože jen u takových institucí
je dána jistota, že budou moci dostáti závazkům
převzatým smlouvou se zaměstnanci. Sociálně
politické oddělení ministerstva železnic
se snažilo vyloučiti z pojištění
všechny železniční zaměstnance,
tedy i zaměstnance soukromých drah, a dalo podati
při jednání výborovém o vládní
osnově tisk číslo 4.186 z r. 1923 návrh,
aby do paragrafu 5, lit. b) bylo pojato ustanovení "zaměstnanci
drah, sloužící veřejné dopravě".
Výbor prohlédl však tento úmysl, zamítl
návrh, nechtěje porušiti zásadu paragrafu
5, písmeno a) a pojal navrhovaná slova do písmene
a), aby zdůraznil, že chce vyloučiti z povinného
pojištění zaměstnance státních,
zemských a obecních drah. Ač tento úmysl
byl ministerstvu železnic znám, dávalo přes
to - zasahujíc tak do kompetence ministerstva sociální
péče - i soukromým drahám právo,
aby svoje zaměstnance odhlašovaly od pojištění.
Aby tento nesprávný postup byl znemožněn,
považují navrhovatelé za účelno
změniti znění paragrafu 5, písmeno
a).
Viz vysvětlení k paragrafu 112.
Znění zákona vyvolalo pochybnost, zdali se
pojistný poměr ruší, jakmile fysicky
byla práce přerušena. Nález Nejvyššího
správního soudu v Praze, ze dne 14. dubna 1927,
čís. 6339/27 sice odpověděl záporně
na tuto otázku, leč přes to bude čeleno
případným sporům příštím,
když bude text zákona změněn.
Poněvadž zákon přenesl všechnu
místní agendu pojištění na nemocenské
pojišťovny, bylo jasno, že tato pojišťovna
rozhoduje i v otázce pojistné povinnosti. Přes
to byly vysloveny o tom pochybnosti. Aby byly rozptýleny,
považujeme za účelno, říci to
v zákoně výslovně. Výjimka
pro případy paragrafu 6 a) byla potřebna,
protože o rovnocennosti dávek musí rozhodnouti
Ústřední sociální pojišťovna,
která jediná za pomoci svého odborného
aparátu může posouditi tuto otázku.
V odst. 1. navrhujeme zavedení dalších pěti
mzdových tříd, ježto mzdové poměry
již dnes si toho vyžadují a stoupající
drahota vynutí si jistě zvyšování
mezd. Již dřívější zákon
o nemocenském pojištění připouštěl
až 15. mzdovou třídu, končící
denním výdělkem nad 42 Kč.
V odst. 6. navrhuje se též zavedení pro novou
XI. - XV. mzdovou třídu nemocenského pojištění
pro pojištění invalidní a starobní
další třída E.
Doplněk navrhovaný pro vypočítání
příspěvků při zkrácené
době pracovní neb omezeném provozu vyžádala
si praxe a odpovídá stanovisku ankety, svolané
Ústřední sociální pojišťovnou,
jíž se súčastnili zástupcové
svazů nemocenských pojišťoven i ústředních
odborových organisací zaměstnavatelů
a zaměstnanců, ježto tímto způsobem
placení pojistného při zkráceném
provozu způsobí se nejméně nesnází
jak zaměstnavatelům, tak i pojištěncům.
Dosavadní znění odst. 2) §u 14. ponechává
vládě stanovití nařízením,
jak mají býti záznamy vedeny a uschovány.
Ježto nařízení dosud nebylo vydáno
a je za dnešní vlády nebezpečí
dalších průtahů, navrhuje se až
do vydání příslušného
nařízení restaurace dřívějších
osvědčených předpisů.
Dosavadní ustanovení tohoto §u, podle kterého
zmocněnci pojišťovacího ústavu
mohli nahlížeti do mzdových záznamů,
doplňuje se slovy "a činiti výpisy",
poněvadž v některých případech
jim v tom bylo proti duchu zákona zabraňováno.
Viz odůvodnění změny navrhované
v §u 7, odst. 3.
Přesné vedení záznamů přihlášek,
odhlášek a ohlášek změn ve mzdách,
které se stalo zavedením starobního a invalidního
pojištění důležitějším
než za dřívějšího pouze
nemocenského pojištění, vyžaduje
si, aby se dělo na jednotných tiskopisech, vydaných
nemocenskými pojišťovnami a předepsaných
Ústřední sociální pojišťovnou.
Vyplňováním tiskopisů usnadní
se neobyčejně práce zaměstnavatelů,
kteří nemusí pak dodatečně
zodpovídati ještě řadu dotazů
a usnadňuje a zlevňuje se administrativa pojišťoven.
Náklad na tyto tiskopisy má nésti zaměstnavatel,
jak již v praxi se děje, ježto vydáním
tiskopisů je mu usnadněno povinné hlášení
a odhlašování pojištěnců.
Navrhovaný doplněk k §u 20 žádá,
aby náhrada za neplacení pojistného mohla
býti vymáhána stejně jako pojistné,
kterýžto požadavek vyplývá z povahy
věci.
Novou textací, která se navrhuje, má býti
zrestaurováno původní znění
tohoto ustanovení, navrhované v osnově komise
odborníků zákona o dělnickém
sociálním pojištění, jež
navrhovala, aby v obvodě politické správy
byla pouze jedna Okresní nemocenská pojišťovna
a aby byly zrušeny všechny dosavadní zemědělské,
závodní, gremiální, spolkové
a zapsané pokladny. Zachování v zákoně
řady těchto nemocenských pojišťoven,
ba další zřizování zemědělských
pojišťoven bylo způsobeno politickými
momenty v parlamentě, kterážto ustanovení
byla proti našemu odporu z čistě neodborných
a politicko stranických důvodů do zákona
dána.
Poněvadž volby, na jejichž rychlém provedení
trváme mají dáti všem směrům
politickým jak mezi zaměstnavateli, tak mezi pojištěnci,
zastoupení v organisacích sociálního
pojištění a to docela podle poměrného
hlasovacího práva, zaručujícího
zastoupení i jednotlivým menšinám, trváme
v zájmu pojištěnců na jednotných
okresních nemocenských pojišťovnách.
Zkušeností s novými zemědělskými
pojišťovnami ukázaly, že tyto jsou zneužívány
k čistě politickým účelům
agrární strany, že v nich provádí
se hromadně podpojištění a že pojištěnci
jsou připravováni o práva, zaručená
jim zákonem, jen aby sedláci platili co nejnižší
pojistné v době, kdy výrobky zemědělské
dosahují nebývalých cen. Pokud pak se týče
správních nákladů i dávek pojišťovacích,
jsou jak zemědělské, tak i společenstevní
pojišťovny, o jejichž rozšíření
kompetence a další zakládání
z důvodů politických některé
strany se namáhají, pro pojištěnce nepříznivější.
Dokladem toho jest úřední statistika ministerstva
sociální péče o nákladech správních
a souhrn všech pojistných dávek z pětiletí
1920 - 1924 u pojišťoven okresních, zemědělských
a společenstevních.
Podle úřední statistiky ministerstva sociální
péče činí v Čechách
u nemocenských pojišťoven správní
náklady a souhrn všech dávek nemocenských
v procentech z vybraných příspěvků:
Okresní | 14,26 | 7,80 | 11,89 | 14,35 | 14,20 | 69,78 | 71,61 | 87,64 | 80,99 | 68,88 |
Zemědělské | 20,98 | 13,71 | 17,68 | 20,86 | 20,86 | 54,82 | 68,64 | 70,30 | 73,68 | 64,52 |
Společenstevní | 23,31 | 10,99 | 12,17 | 14,15 | 16,99 | 62,25 | 49,62 | 63,02 | 71,37 | 63,67 |
Tato statistika nám průkazně ukazuje, že
celých 5 let měli nejnižší správní
náklady okresní nemocenské pojišťovny
a na dávkách více svým členům
poskytly než pojišťovny společenstevní
a zemědělské. Zemědělské
pak pojišťovny, ačkoliv mají nový
mladý úřednický aparát, mají
správné náklady nejen podstatně vyšší
než-li okresní pojišťovny, nýbrž
i vyšší než společenstevní
pojišťovny a svým pojištěncům
poskytují ze všech druhů nemocenských
pojišťoven nejméně.
Klade-li se dnes právem velký důraz na snížení
správních nákladů, je nutno uvésti,
že právě přechod dělníka,
který nezměnil své bydliště,
avšak pracuje v zimě v průmyslu, v létě
v zemědělství, od jedné pojišťovny
do druhé zdvojnásobuje počet přihlášek,
odhlášek atd., nejen u nemocenské pojišťovny,
ale zmnožuje, zdražuje a znesnadňuje ústřední
evidenci těchto pojištěnců a jejich
nároků i u Ústřední sociální
pojišťovny.
V odst. 1. je vyslovena zásada, že zaměstnanec
je pojištěn u Okresní nemocenské pojišťovny,
v jejímž obvodě vykonává práce
nebo služby.
V nově navrženém odstavci druhém je
vyslovena z této zásady výjimka u těch
druhů zaměstnanců, u nichž z povahy
jejich povolání vyplývá, že buď
přechodně na různých místech
nebo stále mimo sídlo závodu nebo zaměstnavatele,
v jehož službách jsou, svoje povolání
vykonávají, na př. montéři,
vykonávající správky, nebo stavební
dělníci u podnikatelské firmy se sídlem
na Vinohradech, kteří přechodně pracují
na př. v Karlíně, Smíchově
atd. a musili by stále býti přihlašováni
a odhlašováni z jedné nemocenské pojišťovny
do druhé. Z toho důvodu navrhujeme, aby pro tyto
kategorie zaměstnání příslušna
byla trvale Okresní nemocenská pojišťovna,
v jejíž obvodu má sídlo závod
nebo zaměstnavatel, v jehož službách jsou.
Paragrafy tyto se zrušují vzhledem k tomu, že
v každém okrese má býti výhradně
jediná Okresní nemocenská pojišťovna.
Navrhujeme, aby představenstvo nemocenské pojišťovny
skládalo se výhradně z pojištěnců,
neboť při vyspělosti našeho dělnictva
a při poměrném hlasovacím právu
do představenstva není zapotřebí,
aby o jejich zájmech spolurozhodovali zástupci zaměstnavatelů.
Je plno veřejnoprávních a hospodářských
institucí, v nichž rozhodují jen podnikatelé,
ačkoliv zaměstnanci různých oborů
nebo podniků jsou stejně na spravování
záležitostí těchto veřejnoprávních
institucí a hospodářských podniků
existenčně interesováni.
Proto musíme v zájmu aspoň částečného
vyrovnání vlivu na tom trvati, aby představenstva
nemocenských pojišťoven se skládala výhradně
z pojištěnců. Tato snaha je posilována
tendencemi z opačného tábora, které
proti již vytvořené tradici chtějí
zeslabiti vliv pojištěnců v představenstvech
nemocenských pojišťoven.
V důsledku toho se navrhuje též příslušná
změna v §u 61 odst. 2 a navrhuje se škrtnutí
odst. 5 v §u 6 b, kterým dosud působnost valné
hromady delegátů nemocenských pojišťoven
byla do určité míry postavena pod kontrolu
dozorčího výboru, ačkoliv valná
hromada delegátů je vrcholným voleným
orgánem pojištěnců v nemocenských
pojišťovnách.
Vedoucí úředníky nemocenských
pojišťoven má podle dnešního §
69 jmenovati Ústřední sociální
pojišťovna, ačkoliv tito úředníci
budou placeni příslušnou nemocenskou pojišťovnou.
Při přípravách ke jmenování
vedoucích úředníků se ukázalo,
že by často došlo k nebezpečnému
konfliktu mezi představenstvem příslušné
nemocenské pojišťovny a výborem Ústřední
sociální pojišťovny, jestliže by
na jmenování vedoucích úředníků
nemělo vůbec vlivu představenstvo nemocenské
pojišťovny, a vedoucí úředníci
byli jmenováni bez jeho návrhu. Proto navrhujeme,
aby Ústřední sociální pojišťovna
ustanovila tyto vedoucí úředníky na
návrh příslušných představenstev
nemocenských pojišťoven.
Aby byla zdůrazněna autonomie nemocenských
pojišťoven, která byla v poslední době
často poškozována, navrhujeme též,
aby v odst. 9. §u 69 bylo ustanoveno, že vzorný
služební a disciplinární řád
pro vedoucí úředníky nemocenských
pojišťoven vydá Ústřední
sociální pojišťovna v dohodě se
Svazy nemocenských pojišťoven.
Novou stylisaci odst. 6 navrhujeme k vůli větší
jasnosti.
Navrhujeme, aby vedoucí úředník nemocenských
pojišťoven, shledá-li, že usnesení
voleného orgánu nemocenské pojišťovny
je v rozporu s platnými předpisy, toto oznámil
Svazu nemocenských pojišťoven, jde-li o pojištění
nemocenské a Ústřední sociální
pojišťovně, jde-li o rozhodnutí, týkající
se sféry pojištění invalidního
a starobního.
Vzhledem k našemu návrhu, aby v obvodě politické
správy I. stolice byla vždy pouze jediná nemocenská
pojišťovna, stává se ustanovení
§ 73 bezpředmětným.
Dosud skládá se výbor Ústřední
sociální pojišťovny z předsedy
a 40 členů. Ukázalo se však, že
sbor tento je příliš četný k
podrobnějšímu jednání a v důsledku
své početnosti též příliš
nákladný. Proto navrhujeme, aby výbor skládal
se pouze z předsedy a 30 členů.
Z těchto 30 členů má náležeti
20 skupině pojištěnců a 10 skupině
zaměstnavatelů. Vynecháváme skupinu
odborníků poněvadž se ukázalo,
že ve skupině zaměstnavatelské nebylo
rozdílu mezi přímým zástupcem
zaměstnavatelů a mezi t. zv. zaměstnavatelským
odborníkem.
V důsledku toho navrhuje se i příslušná
změna k §u 78 odst. 6.
Navrhujeme dále, aby byl rozšířen okruh
osob, z nichž by pojištěnci mohli vybírati
své zástupce, tak aby tito nemusili býti
přímo pojištěnci u Ústřední
sociální pojišťovny.
Změna v §u 79 odst. 2. vyplývá z navrhované
změny složení představenstev nemocenských
pojišťoven. V tomto §u navrhuje se dále
zrušení odst. 4., který jedná o kategorii
"odborníků ze zaměstnavatelů
a zaměstnanců" což je zrušiti.
Navrhujeme, aby z kompetence výboru Ústřední
sociální pojišťovny bylo vyjmuto jmenovati
vedoucí úředníky nemocenských
pojišťoven a aby toto právo bylo přeneseno
na představenstvo Ústřední sociální
pojišťovny, které může daleko lépe
oceniti kvalifikaci jednotlivých kandidátů
a daleko lépe zvážiti všechny důležité
momenty, jež ve sboru 30 členném právě
v otázkách osobních těžko se
projednávají.
Navrhované zrušení druhé a třetí
věty odst. 1, písm. e) tohoto paragrafu děje
se v zájmu ochrany autonomie výboru Ústřední
sociální pojišťovny.
Stejně jako navrhujeme, aby výbor Ústřední
sociální pojišťovny skládal se
z 20 zástupců pojištěnců a 10
členů zaměstnavatelů, navrhujeme,
aby představenstvo skládalo se z předsedy
a 12 členů, z nichž 8 členů má
náležeti skupině zaměstnanců
a 4 členové skupině zaměstnavatelů.
Navrhované škrty jsou v zájmu nutné
a užitečné autonomie povolaných orgánů
nositele starobního a invalidního pojištění.
Tyto paragrafy jednají o dozoru nad nemocenskými
pojišťovnami a tu navrhujeme řadu změn,
jimiž autorita svazů nemocenských pojišťoven
má býti posílena. Zkušenosti s prováděním
zákona ukázaly, že zájmy nositelů
pojištění nemocenského a nositele invalidního
a starobního, to jest Ústřední sociální
pojišťovny, mohou býti rozdílné
na př. v otázkách rozdělení
a vzájemného hrazení správních
nákladů, v otázkách, které
věcně náležejí do výhradní
kompetence a autonomie nemocenských pojišťoven
atd. Mají-li býti nemocenské pojišťovny
opravdu živými a ne zbyrokratisovanými institucemi,
potom musí býti jejich autonomie a jejich specielní
zájmy respektovány a tyto mohou býti jedině
obhájeny rovněž autonomními svazy nemocenských
pojišťoven. Svazy znají velmi dobře poměry
v jednotlivých nemocenských pojišťovnách
i zájmy jejich společné a přispívají
řadou opatření, zejména retaxací
lékařských účtů, značně
i ke snížení správních nákladů
ústavů v nich sdružených. Proto je v
zájmu věci samotné, aby autorita svazů
byla nejen respektována, ale v mnohých případech
rozšířena a aby v nich byl zachován
zákonem legitimovaný prostředník mezi
nemocenskými pojišťovnami a Ústřední
sociální pojišťovnou.
V našich návrzích § 89, 90 a 91 je též
vymezeno, že dozor ministra sociální péče
- a výhradně tohoto resortně příslušného
ministra a ne též ministra financí - nad Ústřední
sociální pojišťovnou má se týkati
výhradně zachovávání ustanovení
zákona, nařízení a jednacího
řádu. Nesmí však tento dozor být
de facto zasahováním do administrativní autonomie
tohoto vrcholného nositele dělnického sociálního
pojištění.
Novým zněním jednotlivých odstavců
tohoto důležitého §u navrhujeme především
stanovení vyššího nemocenského
v nově zaváděných mzdových
třídách XI. - XV., dále, aby nemocenské
nebylo vypláceno teprve trvá-li nemoc čtyři
dny, nýbrž již ode dne neschopnosti k výdělku.
Nemocenské pak má býti ve všech případech
vypláceno i za neděle.
Rovněž pomoc v mateřství má býti
rozšířena a to nejen na manželky, ale
i na družky pojištěnců a oběma
nemají býti poskytovány pouze dávky
naturální (jako pomoc porodní asistentky,
lékař a léky), nýbrž i peněžité
dávky v kritické době 6 týdnů
před porodem a 6 týdnů po porodu.
I tu navrhujeme, aby mezi rodinné příslušníky
byla zařazena též družka, která
s pojištěncem žije aspoň 6 měsíců
přede dnem, kdy nastal pojistný případ,
jak bylo též navrženo v původní
osnově odborníků i ve vládním
návrhu zákona, a což pouze vlivem lidové
strany v parlamentárním jednání bylo
škrtnuto.
Doplněk k § 97 nepotřebuje vysvětlení.
V § 98, odst. 1 se slova "touže nemocí"
nahražují výrazem výstižnějším
"týmž druhem nemocí".
V § 99 místo slov "Změny ve mzdě"
navrhuje se "Změny zařazení do mzdových
tříd".
Doplněk navrhovaný v odst. 1. je analogický
s ustanovením uvedeným v § 151, kdy v obou
případech je věcí spravedlnosti, aby
nemocný, který se vzpírá předpisům
byl předem před zbavením peněžitých
dávek na neblahé následky svého jednání
upozorněn.
Poslední věta vzhledem k navrhovanému zrušení
zemědělských nemocenských pojišťoven
stává se bezpředmětnou.
Celý tento paragraf navrhujeme škrtnouti. Písm.
a) totiž omezuje vyplácení nemocenského
u pojištěnce, který má zajištěno
naturální zaopatření u svého
zaměstnavatele. Ale toto naturální zajištění,
zejména pokud se týče stravy, bývá
často nedostačující, je-li zdravý,
a tím spíše onemocněl-li, nemá
býti zbavován nemocenského, které
se stává pro něho často nezbytným
předpokladem nutného přilepšení.
Rovněž navrhujeme škrtnutí lit. b), poněvadž
ustanovení je úplně nepraktické a
není nám vůbec znám případ,
kdy by nemocenská pojišťovna byla tohoto ustanovení
použila.
Navržená změna týká se ochrany
družky (druha).
Navrhujeme, aby dosavadní čekací doba ze
150 příspěvkových týdnů,
v nichž musí spadati aspoň 13 týdnů
do povinného pojištění posledních
dvou let před nápadem dávky, což činí
velké obtíže zejména při dobrovolném
zachovávání nároku z pojištění
podle § 129 zákona, a dobrovolném pokračování
v pojištění podle § 250 zákona,
byla změněna a zkrácena na pouhou čekací
dobu 100 týdnů. Upozorňujeme, že v novém
rakouském zákoně je rovněž zavedena
kratší čekací doba, a to 104 týdnů
a že novelisováno u nás musí býti
tím směrem, že se v našem sociálním
zákonodárství při nejmenším
přizpůsobíme rychle vyvíjejícímu
se pokroku v ostatních státech, a to zejména
v okolních. Všeobecně pak je považováno
za spravedlivé, aby uplynutí čekací
doby nebylo vyžadováno nastala-li invalidita nebo
smrt jako následek úrazu.
Navržený odst. 3 má za účel,
aby prokázané týdny pracovní neschopnosti
následkem nemoci nebyly ztraceny pro započítání
do čekací doby nebo zvyšovací částky
starobního a invalidního důchodu. Toto započtení,
aby nezatěžovalo přílišně
Ústřední sociální pojišťovnu,
má se díti ve třídě A.
Definice invalidity má býti doplněna tím,
že za invalidního je považovati i toho, kdo vzhledem
ke své snížené pracovní výkonnosti
je zaměstnáván více méně
z milosti pouze za stravu nebo za byt a stravu, jak velmi často
se děje v domácnostech, v zemědělství
i maloživnostech.
Bezmocný důchodce, který jest odkázán
na pomoc třetí osoby, nemůže vystačiti
s důchodem, jenž je vypočten pro případy
méně těžké. Proto navrhujeme,
aby k důchodu takového nešťastníka
i ke státnímu příspěvku byla
poskytována přirážka 50%.
Zkušenosti ukazují, že starobní důchod
je nutno snížiti u pojištěnců na
60 rok a u pojištěnek na 55 rok bez ohledu na invaliditu.
Dosavadní náš zákon i u starců
65letých předpokládá buď invaliditu
nebo vzdání se výdělečné
námezdní činnosti, kdežto v Německu
zákon podle poslední novely a i nový rakouský
zákon zavádějí v 65. roce bezpodmínečný
starobní důchod. Rovněž u nás
dosud platící zákon o pojištění
hornickém přiznává starobní
důchod v 60. roce při ztrávení 15
členských let a v 55 roce při ztrávení
členské doby 30 let v podniku, podléhajícímu
povinnému pojištění u bratrské
pokladny. Ostatně vyžadovaly snížení
věkové hranice pro dosažení starobního
důchodu samy vládní strany.
Nová ustanovení tohoto paragrafu, pokud se týče
snížení hraníce věkové
k dosažení starobního důchodu, vyžadují
si též námi navrhované změny
ustanovení § 6, písm. b) a nově námi
navrhovaný § 286 a).
Vychovávací příplatek na děti
k důchodu invalidnímu a starobnímu navrhuje
se zvýšiti z 1/10 na 1/5,
ježto dosavadní příplatky by byly nízké
a pohybovaly by se na příkl. po 10 příspěvkových
letech mezi 140 až 180 Kč ročně.
Navrhujeme, aby v dělnickém pojištění
byl zaveden bezpodmínečný důchod vdovský,
jak tomu je u nás podle platných zákonů
u vdov po státních a jiných veřejných
zaměstnancích i podle pensijního zákona
soukromých zřízenců, tedy i u úřednictva
podniků, u nichž osoby podléhající
našemu pojištění dělnickému
jsou zaměstnány. Rovněž hornické
pojištění má bezpodmínečný
vdovský důchod. Z cizího zákonodárství
uvádíme, že bezpodmínečný
vdovský důchod po roce 1925 zavedli v Anglii a rovněž
nový rakouský zákon má ustanovení,
že obdrží i vdova výdělku schopná
a mladší 65 let vdovský důchod, jestliže
jsou na ní odkázány dvě děti
mladší 16 let, anebo jedno dítě tělesně
nebo duševně méněcenné. Obdobné
ustanovení má i starobní pojištění
jugoslávské. To jsou tedy zákony dvou států
finančně slabších než Československo.
Nynější znění odst. 2. vzhledem
k navrhovanému bezpodmínečnému důchodu
vdovskému je nutno škrtnouti a nahražuje se námi
navrženým praktickým doplňkem.
Navrhujeme, aby důchod vdovský, stejně jak
tomu je podle poslední novely v říšském
německém starobním a invalidním pojištění
dělnickém, rovnal se 6/10
důchodu, jehož požíval pojištěnec
(pojištěnka), nebo na nějž měl
nárok.
V odst. 2 navrhovaná změna vyplývá
ze zavedení bezpodmínečného vdovského
důchodu.
I tímto ustanovením má býti pojištění
dělnické přizpůsobeno pojištění
soukromých úředníků.
Vzhledem k nízké výši důchodu
invalidního podle zákona č.221/1924, která
vyplývá především ze všeobecné
nízké mzdové základny u nás
navrhujeme, aby sirotčí důchody byly zvýšeny
z 1/5 na 1/4 a u oboustranných
sirotků z 2/5 na 1/2
důchodu invalidního.
Druhou větu je škrtnouti vzhledem k navrhovanému
bezpodmínečnému vdovskému důchodu,
avšak i kdyby návrh na bezpodmínečný
vdovský důchod nebyl přijat, bylo by v této
větě uvedenou lhůtu pět let zkrátiti
na jeden rok, neboť odbytné má býti
okamžitou výpomocí a náhradou důchodu
pro vdovu, která nemá, nebo teprve později
nabude nároku na důchod vdovský, vzhledem
k náhlé ztrátě živitele.
Navrhujeme, aby pro pojištěnky, které do dvou
let po uzavření sňatku vystoupí z
námezdního poměru a tím též
z povinného pojištění a mají
odbytou v §u 107 stanovenu čekací dobu, byla
zavedena nová dávka výbavného, ve
výši ročního invalidního důchodu,
který by příslušné pojištěnce
v případě invalidity v době vystoupení
z pojištění příslušel. K
výbavnému je vyplatiti též státní
příspěvek ve výši 400 Kč.
Poněvadž se nejedná o vrácení
zaplacených premií, nýbrž o novu dávku
výbavného, nemá vyplacení výbavného
vlivu na nároky pojištěním získané
v případě obnovení povinného
pojištění, stejně jako v případě
dalšího zachovávání nároků
z pojištění podle §u 129 zákona,
neb dobrovolného pokračování v pojištění
podle §u 250 zákona.
Výbavné jakožto dávku zavedl též
nový rakouský zákon o sociálním
pojištění dělnickém.
V odst. 1. navrhujeme zvýšení státního
příspěvku, ježto od roku 1924, kdy naše
dělnické sociální pojištění
bylo uzákoněno, finance státní se
zlepšily a výdaje na sociální účely
se podstatně snižují a odstraňují,
jako na př. podpory v nezaměstnanosti, náklady
na stavební ruch, odpadá řada důchodů
válečných poškozenců atd.
Odst. 3. tohoto paragrafu navrhujeme škrtnouti, ježto
je státní příspěvek vypláceti
i k příplatkům na děti k důchodu
invalidnímu a starobnímu i k odbytnému podle
§ 117 a 121.
V odst. 4. doplněk má za účel, aby
státní příspěvek byl vyplácen
i tomu, jehož příjem pracovní před
nápadem důchodu přesahoval eksistenční
minimum.
Paragrafy pojednávající o konkurenci s jinými
požitky sociálně pojišťovacími
navrhujeme, aby byly škrtnuty, ježto není důvodu,
aby důchodce, má-li právní nárok
na jiné důchody sociálně pojišťovací,
n. př. důchod úrazový, byl zkrácen
z titulu konkurence důchodů, nebo má-li vdova
nárok na vlastní, invalidní důchod,
aby na př. byla zkrácena o důchod vdovský
po svém manželi, když na starobní a invalidní
pojištění oba přispívali. Toto
zkracování na základě konkurence s
jinými požitky sociálně pojišťovacími
by též v praxi vzbudilo právem mezi postiženými
důchodci mnoho rozhořčení, tím
spíše, že dnešní důchody podle
zákona č. 221/1924 nejsou tak vysoké, aby
přímo nevyžadovaly doplnění a
zvýšení.
Toto ustanovení zavádí péči
nemocenskou také o důchodce a jejich příslušníky.
Tím nejen bude prodloužen život těchto
invalidů práce, nýbrž bude také
značně uleveno jiným veřejným
fondům, na jichž účet tito nemocní
byli pravidelně nedostatečně a - což
je nejdůležitější - pozdě
podporováni.
Navrhli jsme v předcházejících paragrafech
bezpodmínečný důchod starobní
při sníženém věku, bezpodmínečný
důchod vdovský, vyšší kvotu připadající
na důchod vdovský i sirotčí z důchodu
invalidního, výbavné atd. a musí tudíž
podle těchto zlepšovacích návrhů
býti přirozeně na základě pojistně-matematických
propočtů zvýšeno pojistné na
starobní a invalidní pojištění.
Proto navrhujeme, poněvadž tyto výpočty
může provésti pouze vláda za pomoci
Ústřední sociální pojišťovny,
aby vláda nařízením stanovila výši
pojistného, vzhledem k uvedeným zlepšovacím
návrhům. Tuto cestu nařízením
navrhujeme pouze pro tento výjimečný případ,
jinak změna pojistného na základě
pojistně-matematického zkoušení finanční
rovnováhy Ú. S. P. může se díti
jen zákonem. V důsledku toho navrhujeme též
příslušnou stylistickou změnu v odst.
2 téhož paragrafu.