Již rakouský zákon z roku 1917 stanovil, že
celkové příspěvky na nemocenské
pojištění za jednoho pojištěnce
nesmí za týden činiti více než
4/10 průměrného denního
pracovního výdělku třídy mzdové,
t. j. 62/3% mzdy, kterou zaměstnanec
za pracovní týden skutečně obdržel.
Podle novely pak z roku 1920 ministerstvo sociální
péče mohlo v případě potřeby
povoliti zvýšení celkových příspěvků
až na 8 průměrně střední
denní mzdy mzdové třídy, do níž
pojištěnec je zařazen. Tedy před účinností
zákona č. 221/1924 bylo vybíráno na
nemocenské pojištění 5,714% příspěvku
za 7 dní v týdnu ze střední denní
mzdy určeně dělením - týdenního
výdělku sedmi. Komise odborníků pak
ve své osnově zákona o dělnickém
pojištění zvýšila toto pojistné
na nemocenské pojištění na 6 střední
denní mzdy, při čemž měl denní
výdělek býti vypočítán
dělením týdenní mzdy šesti, takže
tím by bylo dosaženo zařazení do vyšší
třídy.
Vládní návrh pak změnil návrh
odborně komise bez slyšení této na 5%
pojistného, při čemž současně
bylo zavedeno u pojištěnců zaměstnaných
po 7 dnů v týdnu dělení sedmi. Toto
nepřiměřené snížení
příspěvků na nemocenské pojištění
způsobilo, že nemocenské pojišťovny
ode dne účinností zákona č.
221/1924 jsou ve svém hospodaření pasivní,
kdežto mnohé z nich daleko méně přijaly
na příspěvcích, než vyplácely
na zákonných dávkách. Tato pasiva
jsou tak vysoká, že by spotřebovala v krátké
době plně reservní fondy nemocenských
pojišťoven, i kdyby nebylo správních nákladů,
jako jsou platy úředníků, činže
z místností a potřebné kancelářské
výlohy.
Proto navrhujeme, aby pojistné pro nemocenské pojištění
bylo stanoveno tak, aby uhraženy byly dávky podle
tohoto zákona a náklady správní. Jakožto
nejvyšší mez pojistného stanovíme
8% střední denní mzdy, jak tomu bylo za dřívějšího
zákona nemocenského.
Pro úplnost uvádíme, že pojistné
podle německého Reichsversicherungsordnungu na nemocenské
pojištění činí podle zákona
71/2% ze základní mzdy a že
je přípustné zvýšení nad
tuto sazbu za souhlasu majority jak ze skupiny pojištěnců,
tak zaměstnavatelů. Tato pravidelná sazba,
která může býti za podmínek již
uvedených i zvýšena, tvoří u
hornického nemocenského pojištění
10% ze základní mzdy.
Změny v odstavci 1. tohoto paragrafu navrhované
byly zdůvodněny u změny navrhované
k §u 7.
Změnami navrženými pokud se týče
zmírnění podmínek k dosažení
důchodů a zlepšení těchto, jak
jsme uvedli již ve vysvětlivkách §u 158,
bude nutno zvýšiti příspěvky.
Ovšem navrhujeme, aby toto zvýšení příspěvků
nesl z poloviny zaměstnavatel a z poloviny stát.
Naše dělnictvo má tak nízké mzdy,
že není možno zvyšovati percentuelně
jejich příspěvky na sociální
pojištění a právě vzhledem k
této nepřiměřeně nízké
životní úrovní je vystupňována
povinnost zaměstnavatele, i celku, representovaného
státem, aby přispěli ke zvýšení
jejich starobních, invalidních, vdovských
a sirotčích důchodů.
Doplněk k odstavci 2. téhož paragrafu nepotřebuje
vysvětlení.
Námi nově navrhované znění
označuje čin zaměstnavatele, který
neodvedl pojišťovně pojistné, připadající
na zaměstnance, za zpronevěru. Tento předpis
ukázal se nutným jednak vzhledem k judikatuře,
z níž zaměstnavatelé, kteří
nechtěli platiti pojistné, čerpali poučení,
jakého postupu mají užíti, aby se nestali
trestnými; jednak vzhledem k finančnímu stavu
pojišťoven. Zprávy nemocenské ukazují,
že nedoplatky zaměstnavatelů jak na nemocenské,
tak i starobní pojištění jsou percentuelně
daleko vyšší než v letech předcházejících,
což vyplývá jednak z agitace proti sociálnímu
pojištění, jednak z okolnosti, že podnikatelé
zaplatí nemocenským pojišťovnám
5%ní úrok z prodlení a použijí
těchto prostředků z poloviny vybraných
od svých zaměstnanců na sociální
pojištění, jakožto pevného provozního
kapitálu ve svých podnicích, daleko levnějšího
a snadněji dosažitelného než bankovní
úvěr.
Navrhujeme nový odstavec, podle nějž nemocenské
pojišťovny mohou přispívati na účely
veřejného zdravotnictví, stačí-li
jejich příjmy na úhradu nákladů
zákonných dávek. Toto ustanovení má
umožniti nemocenským pojišťovnám,
aby jsou-li aktivními přispívaly ve svém
obvodě ke zlepšení léčebných
opatření, stavbě potřebných
nemocnic, zřizování útulku pro šestinedělky
a pod.
Navrhujeme, aby nadpis nad tímto paragrafem, který
se vztahuje na §§ 180 až 185, zněl: "Uložení
jmění a použití jeho", ježto
a obojích těchto věcech se v citovaných
paragrafech mluví.
V odstavci 3. §u 180 navrhujeme, aby Ú. S. P. nebyla
vázána ze svého trvale uložitelného
jmění ukládati dosavadních 30%, nýbrž
jen 20% v čsl. státních a jiných papírech
územních svazků, které určí
ministr sociální péče v dohodě
s ministrem financí. Dosavadní příliš
vysokou kvotou je jednak příliš absorbováno
jmění Ú. S. P. a nemůže býti
dostatečně použito na produktivní a
sociálně hygienické účely,
zejména na financování a budování
bytů, léčebných ústavů
atd., za druhé pak státní papíry při
klesajícím zúrokování a stoupajících
kursech nebudou trvale dostatečně výnosné
v takovémto množství pro U. S. P., ba je nebezpečí,
že 30%ní kvota jmění Ústřední
sociální pojišťovny nuceně ukládaná
ve veřejných papírech by kurs státních
a jiných veřejných papírů často
vyháněla do výše přímo
proti zájmům a úmyslům finanční
správy státní. Že do této kvoty
musí býti zahrnuta zápůjčka
poskytnutá silničnímu fondu, považujeme
sice za samozřejmé, po zkušenostech však
máme za účelno, aby to bylo výslovně
řečeno v zákoně.
Navrhované znění je zdůvodněno
tím, co jme uvedli již k §§ 85 až 93.
Navrhujeme, aby část volného jmění
Ústřední sociální pojišťovny,
použitá na podporu stavebního ruchu ve prospěch
pojištěnců, musela činit nejméně
jednu třetinu.
Tyto paragrafy navrhujeme přemístiti, poněvadž
§ 184 hovoří o možnosti darování
částí volného jmění
Ú. S. P., za předpokladu schválení
ministra sociální péče na léčebné
účely. Tím, že tento paragraf je umístěn
před § 185, který jedná pouze o ukládání
jmění Ú. S. P., vznikly již zbytečné
spory, zda slovo "upotřebiti" v §u 184 znamená
pouze ukládati, případně i bezúročně,
či také darovat. Samozřejmě, že
tyto dary musejí býti svrchovaně účelné
v zájmu sociálního pojištění,
jak v §u 184 je uvedeno a nesmějí přesahovati
míru, která by mohla přinésti přílišné
zatížení nebo zkrácení jmění
Ú. S. P.
V odstavci 1. druhou větu, která pojednává
o tom, ve kterých případech není třeba
doručovati výměry, doplňujeme ustanovením,
že není třeba, aby nemocenské pojišťovny
doručovaly výměr v případech
běžných přihlášek, odhlášek
a ohlášek změn, kterýžto doplněk
je třeba vzhledem k vysloveným pochybnostem.
V tomto paragrafu, jenž jedná o výměrech,
navrhujeme nový odstavec, který stanoví,
že výměry nebo jinou korespondenci mohou nemocenské
pojišťovny doručovat svými zřízenci,
což se stalo nezbytným tím, že veškeré
výhody, pokud se týče poštovného
byly nemocenským pojišťovnám právě
před účinností nového zákona
proti dřívější praxi již
zavedené v Rakousku, naší státní
poštovní správou odepřeny. Náklady
s poštovným při zasílání
informací, výměrů a jiné korespondence
po zavedení sociálního pojištění
zatěžují přílišně
správy nemocenských pojišťoven. Je tudíž
jen spravedlivé, aby tyto mohly doručovati ve svém
celém obvodě výměry i jinou běžnou
korespondenci svými zřízenci, když jim,
ačkoliv jsou orgány veřejnoprávního
pojištění, státní poštovní
správa odpírá jakýchkoli výhod.
Paragraf tento, jednající o opravných prostředcích
a lhůtách, doplňuje se novým odstavcem,
který stanoví, že stížnost u politických
úřadů je podati do 15 dnů od doručení
výměru. Má tím býti vyplněna
mezera, kterou zákon zkracoval a o které byly i
v praxí provedeny nálezy velmi odchylné.
Navrhuje se škrtnouti odst. 1, který svým prováděním
by způsobil, že pojištěncům podle
tohoto zákona by bylo odpíráno chudinské
zaopatření i v případech, kde má
pro ně vyšší hospodářskou
a mravní hodnotu, na příkl. pobyt v chorobinci
atd., nežli peněžitý důchod podle
našeho zákona.
V odst. 1, navrhujeme, aby lhůta 3 měsíců
byla změněna na 13 týdnů, poněvadž
pojištění starobní a invalidní
počítá se podle týdenních příspěvků.
Změny navrhované v odst. 3. téhož paragrafu
jsou ve prospěch pojištěnců, kteří
chtějí pokračovati v pojištění
dobrovolně a nepotřebují vysvětlení.
Navrhujeme škrtnouti slovo "zemědělská",
ježto náš návrh stojí na organisační
bási výhradně okresních nemocenských
pojišťoven.
V tomto paragrafu povolil parlament vládě 100 mil.
Kč, z nichž mají býti podporována
zařizování léčeben pro pojištěnce,
trpící nakažlivými nemocemi, zejména
tuberkulosou, jakož i zřizování útulků
pro šestinedělky při veřejných
nemocnících. Tento povolený kredit ukládal
vládě za povinnost, aby toto ustanovení též
provedla a to v zájmu sociálního pojištění
ještě v období, než důchody starobní
a invalidní podle nového zákona budou vypláceny.
Ve všech státech, kde sociální pojištění
bylo zavedeno, právě na počátku byla
léčebná péče fedrována
za pomoci státu a jiných veřejných
orgánů v zájmu popularisace pojištění
tedy v době, nežli mohlo býti ještě
přistoupeno k vyplácení peněžních
dávek. Poněvadž vláda přes několikerou
urgenci z kruhů politických i se strany představenstva
Ú. S. P. k provádění tohoto paragrafu
nepřistoupila, navrhujeme, aby paragraf tento byl doplněn
ustanovením, že vláda je povinna použíti
celého tohoto úvěru k účelu
uvedenému do konce roku 1930.
Dále navrhujeme, poněvadž zákon o pojištění
osob samostatně výdělečně činných
dosud nevstoupil v účinnost, a není naděje,
že za dnešní vlády bude proveden, aby
odkaz na tento zákon byl z tohoto paragrafu škrtnut.
Navrhujeme nový odstavec, stejně jako doplněk
k § 283, aby vláda provedla nejdéle do konce
měsíce března 1928 volby do správních
orgánů nemocenských pojišťoven
a Ú. S. P. a volby přísedících
do rozhodčích soudů nemocenských pojišťoven
a pojišťovacích soudů. Dnešní
vláda z důvodů politických, poněvadž
chce jmenovati své straníky do správních
orgánů nemocenských pojišťoven
a za přísedící do pojišťovacích
soudů, způsobila velké administrativní
závady v celém sociálním pojištění
tím, že ačkoliv je jíž zákon
5/4 roku v účinnosti, nebyla
vydána potřebná prováděcí
nařízení a zejména volební
řád a nebyly provedeny volby do jednotlivých
správních orgánů a pojišťovacích
soudů.
Nemocenské pojišťovny jsou spravovány
orgány, které buď před šestnácti
lety vyšly podle jiných zákonných předpisů
z voleb, nebo v době pozdější byly vyjmenovány
a nerepresentují již ani pojištěnců,
ani zaměstnavatelů. Provádění
nového pak složitého zákona bylo stíženo,
že vůbec není zákonem ustanovených
orgánů, které by spory zásadního
rázu a správného výkladu zákona
mezi pojištěnci a nositeli pojištění
i spory jednotlivých pojišťoven mezi sebou vyřešili,
čímž nemocenské pojišťovny
ve svém administrativním vývoji a pojištěnci
jsou těžce poškozováni. To vše má
býti odstraněno rychlým vypsáním
voleb. Tím, že do správních orgánů
nemocenských pojišťoven budou zvoleni noví
činitelé, ověření důvěrou
pojištěnců i zaměstnavatelů,
stanou se noví činovníci předpokladem
potřebné důvěry k sociálnímu
pojištění v širokých kruzích
pojištěnců i zaměstnavatelů.
Ježto navrhujeme, aby v každém obvodě
politické správy byla pouze jediná nemocenská
pojišťovna, stanovíme v navrhovaném znění
§ 267, aby ostatní nemocenské pojišťovny
zastavily svoji pojišťovací činnost dnem
31. března 1928.
Ze stejných důvodů, uvedených k §u
267 navrhuje se škrtnutí obou těchto paragrafů
a nahražení dosavadního §u 277 novým
obsahem.
Toto ustanovení zesiluje kompetenci svazu nemocenských
pojišťoven v otázce stanov nemocenských
pojišťoven.
Námi navrhovaná ustanovení jsou nezbytna,
poněvadž liknavostí vlády a zejména
ministerstva sociální péče nebyly
dosud vydány potřebné prováděcí
předpisy a dosud nebyly též ustaveny nové
pojišťovací soudy.
Ustanovení toto je důsledkem námi u §u
112 navržené snížené věkové
hranice pro dosažení starobního důchodu.
Vzhledem k tomu, že provádění námi
navrhovaných změn by si vyžádalo administrativní
přípravy, zejména vypočítání
nových příspěvků na starobní
a invalidní pojištění, navrhujeme, aby
námi pozměněné znění
zákona nabylo účinnosti dva měsíce
po vyhlášení.
Pokud provedení tohoto zákona (§ 123) bude
vyžadovati zvýšení nákladů
na státní pokladně, navrhujeme, aby tyto
náklady byly uhraženy z výnosu daně
z lihu a daně z cukru.
Žádáme, aby tento návrh byl přikázán
k urychlenému projednání výboru sociálně-politickému
a výboru rozpočtovému.