Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1927.


II. volební období.5. zasedání.


1260.

Zpráva

výboru rozpočtového

o vládním návrhu státního rozpočtu republiky Československé

a finančního zákona pro rok 1928 (tisk 124).

Rozpočtový výbor poslanecké sněmovny předkládá zprávu o vládním návrhu státního rozpočtu republiky Československé a finančního zákona pro rok 1928 a navrhuje:

Poslanecká sněmovno Národního shromáždění republiky Československé račiž schváliti:

1. Státní rozpočet republiky Československé na rok 1928 pode návrhu rozpočtového výboru (příloha finančního zákona);

2. finanční zákon na rok 1928 podle návrhu rozpočtového výboru.

V Praze dne 23. listopadu 1927.

Předseda:
Hlavní zpravodaj:
Bradáč, v. r.
Dr. Frant. Hnídek, v. r.


ÚVOD.

Důvodová zpráva rozpočtového výboru o státním rozpočtu na r. 1928 má letos jinou tvářnost nežli důvodová zpráva loňská. Letošní důvodová zpráva podává přehledný obraz o věcném projednávání rozpočtu v rozpočtovém výboru. Není to výtah ze stenografického protokolu, ale jest to systematický přehled předmětů, o nichž bylo jednáno v rozpočtovém výboru spolu s krátkým obsahem jednání, pokud ovšem týkají se věcného obsahu rozpočtu. Pokud toho bylo k objasnění věci třeba, uvedená jsou vysvětlení a poznámky jednotlivých resortů k projednávaným předmětům spolu s poznámkami referentovými. Účelem tohoto nového uspořádání důvodové zprávy jest podati plénu poslanecké sněmovny přehledný obraz všeho toho, o čem jednal rozpočtový výbor.

Všichni ministři měli ke konci debat o jednotlivých kapitolách obsáhlá exposé, ve kterých byly obsaženy mnohé myšlenky rázu čistě politického. Tyto politické části v přehledu jednání rozpočtového výboru obsaženy nejsou.

Dospěli-li jsme k formální stabilitě rozpočtu, bude také třeba; aby byla nalezena stálá forma důvodových zpráv a letošní uspořádání důvodové zprávy jest pokusem o tuto formu. Osvědčí-li se, může býti podkladem pro zprávy budoucí.

Přehledy o hospodářství jednotlivých resortů spolu s přehlednými tabulkami, které dříve byly obsaženy ve zprávě výborové, obsaženy jsou již v důvodové zprávě vládního návrhu, aby mohly býti pomůckou pro jednání již v rozpočtovém výboru.

Úsudku o příjmech a vydáních státního rozpočtu poslouží nejlépe grafické znázornění pramenů státních příjmů a účelů, kterým věnovány jsou státní výdaje. Proto připojeny jsou v důvodové zprávě dva obrazce, znázorňující přehledně tyto prameny a účely.

V důvodové zprávě uvedeny jsou dále rozpočty všech států evropských. Účelem otištění těchto rozpočtů není jejich srovnávání. Účel je čistě informativní, aby totiž byla jasná struktura rozpočtů cizích států. Věcné srovnání rozpočtu našeho s rozpočty cizích států, a srovnání rozpočtů těchto států navzájem je nemožné.

Toto srovnání je nemožné pro různou strukturu rozpočtů jednotlivých států. Vždyť není možno beze změny struktury srovnávati ani naše rozpočty z různých let. Tak nelze srovnávati rozpočet na r. 1927 s rozpočtem na r. 1925. Rozpočet na r. 1927 je zcela jinak konstruován, nežli rozpočet na r. 1926. Není možno na př. srovnávati naši kapitolu veřejné práce s toutéž kapitolou jiných států, protože do této kapitoly vřaděny jsou veřejné stavby, které spadají vlastně do resortů jiných, kdežto v ostatních státech tomu tak není. Srovnání bylo by možné jenom tehdy, kdybychom postavili srovnávané rozpočty na stejnou základnu.

Tento pokus učiněn byl pouze o příjmech v připojené tabulce, vykazující rozpočtové státní příjmy šesti středoevropských států na rok 1927, seskupené podle pramenů. Zde bylo nutno pracně postaviti příjmy těchto států na stejnou basi. Proto také nesrovnávají se cifry, udávající příjmy v připojeném přehledu rozpočtů s příjmovými ciframi uvedenými v této srovnávací tabulce. Zde jsou srovnány příjmy plynoucí ze stejných pramenů. Pokus o převedení struktury cizích rozpočtů na strukturu naši byl učiněn při některých rozpočtech na př. Anglie a Francie.

Při srovnávání rozpočtů padá velmi na váhu pravomoc státu. Jinak vypadá státní rozpočet státu, který má neomezenou kompetenci, a jinak rozpočet toho státu, který přenechává velkou část kompetence autonomním korporacím. Kdybychom chtěli srovnati rozpočty těchto dvou států, bylo by nutno vyloučiti z rozpočtu státu prvního všechny ty položky, které spadají do kompetence autonomních korporací státu druhého. Nelze také pominouti zřetele k povaze státu, jinak vypadá rozpočet státu průmyslového a jinak státu zemědělského.

Uvedl jsem jenom letmo obtíže, které se staví v cestu srovnávání rozpočtů, a znovu kladu důraz na to, že není účelem připojených rozpočtových sumářů jednotlivých států srovnávání jejich navzájem nebo srovnávání s rozpočtem naším, ale výhradně jenom účel informativní, jak totiž vypadají rozpočty států jiných.

Je ovšem samozřejmo, že obraz cizích rozpočtů nezůstane bez vlivu na úsudek o rozpočtu našem, zvláště po stránce formální. Srovnáváním formální stránky rozpočtů, můžeme si udělati správný úsudek o tom, jak struktura našeho rozpočtu je vhodně volena pro naše státní hospodářství. Mimo to jistě nebude nezajímavým srovnání konečných cifer rozpočtu, ovšem s náležitým zřetelem na povahu státu, jak bylo shora uvedeno. Rozpočty cizích států byly opatřeny pomocí našich legací a konsulátů za účinné spolupráce p. odb. rady Dr. Černého z ministerstva zahraničí.

Dále připojeny jsou přehledné tabulky o školství cizích států. Výslovně připomínám, že jsou to jenom přehledy a ne práce vyčerpávající úplně celou materii.

Co bylo uvedeno shora o přehledech rozpočtových, platí mutatis mutandis též o těchto přehledech. Při srovnávání školství cizího se školstvím naším nutno míti zřetel na kulturní stav toho kterého státu.

Pramen těchto přehledů je týž jako při přehledech cizích rozpočtů.

Z jakých složek se skládá každá koruna, kterou stát vydá.






Haléřů
A)Příjmy soukromohospodářské:
Výnosy státních podniků 14,10.
B)Příjmy veřejnohospodářské:
1.Daně a dávky:
a) Daně přímé 17,78
b) Daně spotřební 18,23
c) Daně obchodové 22,63
Úhrn daní přímých 58,64.
2.Cla 11,62.
3.Kolky a správní poplatky 9,12.
4.Ostatní správní příjmy 6,62.
Úhrn příjmů veř.-hos.
85,90
Úhrn celkový 100,00.


Kam jde poplatníkova koruna?






Haléřů:
1.Ústřední orgány státu (president, Národní shromáždění, předsednictvo min. rady) 0,98.
2.Správa zahraniční (min. zahran. věcí) 1,73.
3.Správa vojenská (min. národní obrany a věcný fond nár. obrany) 17,98.
4.Správa vnitřní:
a)politická, justiční a legislativní (min. vnitra, spravedlnosti, sjednocení zákonů a nejv. správní soud) 10,02,
b)kulturní (min. školství a nár. osvěty) 9,37,
c)hospodářská a dopravní (min. zemědělství, státní pozemkový úřad, min. průmyslu, obchodu a živností, min. veř. prací, min. pošt a telegrafů, min. železnic) 10,97,
d)sociální (min. sociální péče, agenda min. pro zásob. lidu, min. veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy, odpočivné a zaopatřovací požitky) 17,49.
5.Správa finanční:
a)Vlastní fin. správa (min. financí) 5,61,
b)státní dluh 21,24,
c)všeobecná pokladní správa 4,55.
6.Kontrola (nejv. účet. kontrolní úřad) 0,06.
Úhrnem haléřů
100,00.


Přehledy rozpočtů

cizích států.

Tabulka vykazující rozpočtové státní příjmy šesti středoevropských států na rok 1927, seskupené podle pramenů

v milionech československých korun.

Druh příjmu
ČSR
SHS
Rumunsko
Polsko
Rakousko
Maďarsko
Průměr
A. Příjmy soukromohospodářské, úhrn 1.724,31.306,01.233,9 1.632,6985,8707,5 1.173,1
B. Příjmy veřejnohospodářské:
1. Daně a dávky:
a) daň důchodová1.130,0 61,2145,0485,6 346,4273,8262,4
b) daně výnosové931,8 830,71.136,41.662,2 380,4671,6936,2
c) daně spotřební 1.711,2536,8830,5 1.735,0304 8383,3 758,1
d) daně obchodové2.200,7 267,6368,0
-
677,3 672,9397,2
Úhrn daní a dávek 5.973,71.696,82.479,9 3.882,81.708,92.001,6 2.353,9
2. Cla1.050,01.015,0 1.430,0682,5986,6 603,3943,5
3. Poplatky kolkové a právní 854,6502,0563,6 461,8366,4 399,9 458,8
4. Ostatní příjmy správní 400,956,0 251,6804,8267,6 390,7354,1
Úhrn příjmů veřejnohospodářských 8.279,23.269,3 4.725,15.831,9 3.32953.395,5 4.110,3
Úhrn všech příjmů 10.003,54.575,35.9590 7.464,54.315,34.103,0 5.283,4


Cizí měny přepočteny na Kč v tomto kursu: 1 dinar = 0,60 Kč, 1 lei = 0,20 Kč, 1 złoty = 3,75 Kč, 1 šilink = 4,75 Kč, 1 pengö = 5,90 Kč

Tabulka vykazující rozpočtové příjmy šesti středoevropských států na rok 1927, seskupené podle pramenů

v procentech jich úhrnu.

Druh příjmu
ČSR
SHS
Rumunsko
Polsko
Rakousko
Maďarsko
Průměr
A. Příjmy soukromohospodářské, úhrn 17,2428,5520,71 21,8722,8417,24 22.24
B. Příjmy veřejnohospodářské:
1. Daně a dávky:
a) daň důchodová11,30 1,342,43 6,51 8,036,374,99
b) daně výnosové9,31 18,1519,0722,27 8,8116,3716.94
c) daně spotřební 17,11 11,7313,94 23,247,069,34 13.06
d) daně obchodové22,-- 5,856,18
-
15,70 16,408,83
Úhrn daní a dávek 59,7237,0741,62 52,0239,6048,78 43,82
2. Cla10,5022,18 24,009,1422,86, 14,7118,58
3. Poplatky kolkové a právní 8,5410,979,45 6,198,499,75 8,97
4. Ostatní příjmy správní 4,001,23 4,2210,786,20 9,526,39
Úhrn příjmů veřejnohospodářských 82,7671,45 79,2978,1377,16 82,7677,76
Úhrn všech příjmů 100,00100,00100,00 100,00100,00100,00 100,00


Tabulka vykazující rozpočtové příjmy šesti středoevropských států na rok 1927, seskupené podle pramenů

v procentech příslušné položky československé.

Druh příjmu
ČSR
SHS
Rumunsko
Polsko
Rakousko
Maďarsko
Průměr
A. Příjmy soukromohospodářské, úhrn 100,00165,60120,12 126,89132,53100,03 129,04
B. Příjmy veřejnohospodářské:
1. Daně a dávky:
a) daň důchodová100,00 11,8421,5457,59 71,0659,0744,22
b) daně výnosové100,00 194,90204,72239,05 94,63175,71181,80
c) daně spotřební 100,0068,5981,47 135,8741,2954,62 76,37
d) daně obchodové100,00 26,5928.07
-
71,35 74,5540,11
Úhrn daní a dávek 100,0062,0869,69 87,1166,3281,69 73,38
2. Cla100,00211,34 228,6387,11217,81 140,08176,99
3. Poplatky kolkové a právní 100,00128,44110,71 72,4299,39114,10 105,01
4. Ostatní příjmy správní 100,0030,55 105,37269,06 154,75237,62 159,47
Úhrn příjmů veřejnohospodářských 100,0086,34 95,8194,40 93,2399,9993,95
Úhrn všech příjmů 100,00100,00100,00 100,00100,00100,00 100,00


Albanie.

Výměr státu v km2: 27.539. Rozpočtové období: 1927/28
Počet obyvatelstva: 850.000 (přibližně). (od 1./4. 1927 do 30./3. 1928).



Státní příjmy
Státní výdaje
zlatých franků
zlatých franků
Příjmy ze státního majetku 1,809.400,-11,761.100,-
-
-
Daně přímé 10,363.700,-67,364.050,-
-
-
Taxy různé1,076.600,- 6,997.900,-
-
-
Celní poplatky7,000.000,- 45,500.000,-
-
-
Daň potravní2,808.000,- 18,252.000,-
-
-
Daň výrobní2.500,- 16.250,-
-
-
Poplatky povolovací140.000,- 910.000,-
-
-
Poplatky konsulární120.000,- 780.000,-
-
-
Monopolní příjmy3,285.500,- 21,355.750,-
-
-
Příjmy z veřejných služeb 955.000,-6,207.500,-
-
-
Příjmy různé 464.100,-3,016.650,-
-
-
Státní dluh2,855.000,- 18,557.500,-5,636.850,- 36,639.525,--
President republiky
-
-
240.000,- 1,560.000,--
Kancelář pres. rep.
-
-
337.520,- 2,193.880,--
Senát
-
-
197.160,- 1,281.540,--
Poslanecká sněmovna
-
-
461.120,- 2,997.280,--
Ministerská rada
-
-
25.400,- 165.100,--
Kontrolní úřad (účetní dvůr)
-
-
69.540,-452.010,--
Pense
-
-
90.502,- 263.263,--
Ministerstvo financí
-
-
2,385.080- 15,503.020,--
Ministerstvo spravedlnosti
-
-
995.130,- 6,468.345,--
Ministerstvo vnitra
-
-
1,999.980,- 12,999.870,--
Ministerstvo zahraničních věcí
-
-
840.060,-5,460.390,--
Ministerstvo veřejných prací
-
-
1,659.600,-10,787.400,--
Ředitelství pošt a telegrafů
-
-
877.000,-5,700.500,--
Ministerstvo zemědělství
-
-
411.240,-2,673.060,--
Ministerstvo školství
-
-
2,810.920,- 18,270.980,--
Velitelství armády
-
-
11,851.037,- 77,031.740,50
30,879.800-200,718.700,- 30,838.139,-200,447.903,50
Zůstává přebytek státních příjmů
-
-
41.661,-270.796,50



Zlaté franky albánské odpovídají přibližně švýcarským frankům (100 šv. frs. = 99,80 alb. [zl.] frs.).
100 šv. frs. = Kč 650,- (zaokrouhleně).


V publikaci státního rozpočtu ve státním věstníku neuvádí se příjmy podle ministerstev, nýbrž jak výše uvedeno.

Federální rozpočet Spojených Států Amerických.

Výměra soustátí v čtv. mílích: 3,026.789.
Období rozpočtu od 1. července do
Počet obyvatel (pevnina): 106,708.771.
30. června.



Příjmy
Rozpočet 1928 $
Rozpočet 1927 $
Účiny 1926 $
I. Příjmy:
Řádné příjmy:
a) Cla601,800.000,-- 616,800.000,--579,430.092,86
Vnitřní důchod:
b) důchodová a výdělková daň 2.090,000.000,--2.190,000.000,-- 1.982,040.088,58
c) různé vnitřní důchody 568,985.000,--619,-85.000,-- 855,599.289,26
Celková suma vnitřních důchodů 2.658,985.000,--2.809,685.000,-- 2.837,639.377,84
Různé příjmy:
Výtěžek z obligací, které jsou vlastnictvím státu:
d) kapitál, cizí obligace 68,643.185,--75,748.575,-- 34,147.271,62
e) úroky cizích obligací 140,029.291,--139,922.837,-- 160,090.685,53
f) železniční obligace 15,401.948,--32,588.254,-- 36,735.326,87
g) jiné5,972.264,-- 67,425.039,--34,568.379,41
Celkový výtěžek z obligací, které jsou vlastnictvím státu
230,046.688,--,315,684.705.-- 265,541.663,43
h) příjmy z trustů 45,870.000,--45,036.866,-- 39,796.558,07
i) příjmy z prodeje přebytků 20,855.643,--17,233.330,-- 25,572.012,59
j) poplatky z Panamského kanálu atd. 24,000.000,--24,000.000,-- 24,648.568,58
k) příjmy z různých pramenů uvěřené přímo účelovému určení 7,149.900,--13,968.980,-- 18,694.008,27
l) jiné různé příjmy 184,045.846,--184,371.807,-- 171,433.408,50
Celková suma různých příjmů 511,968.077,--600,295.688,-- 545,686.219,44
Celková suma řádných příjmů 3.772,753.077,--4.026,780.688,-- 3.962,755.690,14
Přebytek řádných příjmů nad výdaji z nich placenými 200,703.863,--383,079.095,-- 377,767.816,64
Saldo v obecném fondu na počátku fiskálního roku 210,002.026,71210,002.026,71 217,835.732,09
Saldo a přebytek řádných příjmů nad výdaji z nich placenými 410,705.889,71593,081.121,71 595,603.548,73
Částka, odebraná nebo rozpočtená z obecného fondu za účelem vyplacení veřejného dluhu jako přídavek k amortisačnímu fondu a výplatám ze zrušených poukázek 200,703.863,--383,079.095,-- 385,601.522,02
Saldo v obecném fondu koncem fiskálního roku 2,0,002.026,71210,002.026,71 210.002.026,71



Výdaje
Rozpočet 1928 $
Rozpočet 1927 $
Účiny 1926 $
II. Výdaje řádné:
a) Všeobecné výdaje:
16,113.343,-16.502.758,- 15,776.230,29
Zákonodárství
Kancelář presidenta a samostatné úřady:
Kancelář presidenta 625.460,- 627.074,-438.768,06
Úřad pro péči o vysloužilce Sp. st. 405,826.043,-409,268.345,- 404,692.185,22
Jiné samostatné úřady a komise:
Pomocný fond pro Aljašku15.000,- 15.000,-23.211,01
Dozorčí úřad pro cizí vlastnictví 96.000,-127.650,-165.633,42
Komise pro udržování amerických válečných pomníků 982.230,-831.371,- 48.437,61
Komise pro udržování památného mostu Arlingtonského 2,500.000,-2,494.947,- 481.360,31
Výzkumný úřad 375.000,-260.000,-
-
Apelační úřad daňový 570.000,-560.000,- 431.000,--
Úřad pro zkoumání výkonnosti 210.350,-205.000,- 151.373,20
Komise pro civilní službu1,000.742,- 982.123,-976.132,89
Komise pro krásná umění 7.300,-5.295,-7.700,72
Komise pro platy státních zaměstnanců 2,732.540,-2, 754.740,- 2,475.911,87
Federální úřad pro výchovu v povolání 7,812.532,-7,744.461,- 7,399.017,07
Komise pro pohonné síly48.500,- 44.100,--37.900,60
Federální úřad pro reservy 2,500.000,-2,500.000,- 2,010.99,76
Federální obchodní komise 979.350,-992.150,- 984.225,17
Federální účetní úřad 3,771.000,-3,767.618,- 3,630.665,09
Bytová komise550.000,- 570.000,-563.730,46
Mezistátní obchodní komise 6,104 967,-6,539.337,- 5,852.212,34
Národní poradní sbor pro vzduchoplavbu 616.000,-505.300,- 561.125,88
Národní výstava
-
1,440.361,-771.138,58
Komise pro Perryho memoriál vítězství
-
-
49.185,--
Ochrana státních zájmů při pronájmu petrolejových pozemků 35.000,-125.000,-63.617,90
Veřejné budovy a veřejné parky hlavního města 2,422.950,-2,283.100,- 2,486.817,67
Komise pro veřejné budovy 151.486,-107.500,-
-
Zakoupení Oldroydovy sbírky památek po Lincolnovi
-
50.00
-
Pracovní poradní sbor železniční
-
-
272.426,87
Smithsonův ústav a národní museum 909.871,-893.301,-- 832.884,99
Tarifní komise675.000,- 712.500,-602.218,95
Zeměpisný úřad 3.945,-4.195,-448,96
Různé
-
11.000,-67.956,92
Vyrovnání mezi hotovými výdaji a zaručenými příděly
-
-
1,122.113,06
Celková suma jiných samostatných úřadů a komisí 84,969.763,-36,526.049,- 32,069.356,30
Celková suma kanceláře presidenta a samostatných úřadů 441,421.266,-446,421.468,- 437,200.309,58
Departement zemědělství 152,917.110,-157,097.405,- 155,350.432,49
Departement obchodu33,839.000,- 30,813.800,-29,132.015,82
Departement vnitra287,037.191,- 306,719.758,-301,759.049,28
Departement spravedlnosti25,758.160, 25,630.960,- 23,774.129,23
Departement práce9,482.893,- 9,420.253,-8,544.899,59
Departement námořní 326,740.000,-335,644.079,- 312,743.409,81
Departement poštovní správy (pro pohledávky a podobné z dřívějších let
-
-
96.388,93
Státní departement12,188.335,- 17,025.420,-16,521.348,08
Finanční departement164,993.198,- 169,282.672,-136,578.723,67
Departement války366,802.697,- 373,280.605,-355,072.225,92
Distrikt Columbia 37,874.869,- 36,663.231,-34,410.707,45
1.826,959.870,26
Vyrovnání neklasifikovaných výdajů
-
-
232.946,52
Celková suma všeobecných výdajů
1.875,168.052,-1.924,502.409,- 1.826,726.923,74
b) Úroky veřejných dluhů 755,000.000,-785,000.000,- 831,937.700,16
c) Vrácená cla24,410.500,- 18,010.600,-27,744.697,78
d) Vrácené vnitřní příjmy 152,230.000,-152,330.000,- 182,220.053,01
e) Poštovní schodky10,689.115,- 22,143.548,-39,506.490,29
f) Panamský kanál9,042.189,- 9,794.611,-9,017.719,-
g) Železnice1,200.000,- 3,250.000,-2,725.800,85
h) Válečné finance 3,000.000,-25,000.000,- 19,691.166,28
i) Potřeby loďstva a plavební úřad 23,880.000,-27,080.000,- 23,043.032,04
j) Cizí majetek150.000,- 150.000,-3,515.999,58
k) Bony pro demobilisované vojíny a námořníky 111,700.000,-115,700.000,- 120,152.238,11
l) Pensijní fond pro civil. stát. zaměstnance 250.000,-250.000,- 10,815.743,02
m) Státní pojišťovna životní 45,550.000,-42,731.866,- 38,290.34,65
n) Pense pro učitele distriktu Columbia 320.000,-305.000,- 297.036,87
o) Pense pro zaměstnance zahraniční služby 101.732,-97.912,-100.033,44
p) Všeobecný kontingent drah 3,000.000,-2.000.000,- 1,206.175,55
Celková suma řádných výdajů
3.008.891.588,-3.077,545.946,- 3.097,611.822,81
III. Srážky z veřejného dluhu, které se platí z řádných příjmů:
a) Amortisační fond353,655.150,- 332,232.050,- 317,091.750,-
b) Prodeje a srážky z cizích náhrad
-
27,705.027,- 4,393.500,-
c) Příjmy od cizích vlád na účet úhrady dluhů 208,672.476,-205,218.570,- 165,260.000,-
d) Na účet pozemkových daní
-
-
-
e) Příjmy z daňového osvobození 800.000,-1,000.000,- 567.900,69
f) Propadnuté věci, dary a pod.
-
-
62.900,--
Celková suma srážek z veřejného dluhu, které se platí z řádných příjmů 563,157.626,-566,155.647,- 487,376.050,69
Celková suma výdajů, které se platí z řádných příjmů 3.572,049.214,-3.613,701.593,- 3.584,987.873,50



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP